Ikuinen kysymys: metsästyksen yleiskoira

Auttakaas nyt miestä mäessä;

Pitäisi löytää koira, jolla saa metsästettyä kaurista/rusakkoa ja sitten sen pitäisi noutaa sorsat heinikosta. Vielä sellainen ongelma, että asun omakotitalossa taajamassa, eli pitäisi pystyä pitämään kotikoiranakin, niin ettei rouva lähde lätkimään ja naapurit hermostu.

Yleismetsästyskoiraahan ei ole olemassa, niinkuin tälläkin palstalla on usein todettu, mutta venyisikö jokin näihin puuhiin; jenkkilässähän on kaikki erikoisia rotuja, joita täälläpäin ei näe?

Jotkut sanovat dreeverinkin oppivan noutamaan, mutta kyse lienee poikkeusyksilöstä tai -kouluttajasta. Itse veikkaan, että dreeveri singahtaa sorsalammelta saman tien jotakin ajamaan..

Toinen kaveri oli sitä mieltä, että kyllä Labradorilla voi kaurista metsästää säkäkorkeudesta huolimatta; sillä vaan ei ajeta, vaan se karkottaa mettästä elukat metsästäjän ulottuville?! Tiedä häntää..

Oiskos neuvoja?

10

782

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      ajokoiran ja pystykorvan risteytys, eli se vanhanaikainen takapihojen piski, jota ennen salomailla arvostettiin vasikan hintaiseksi

      • Anonyymi

        39 SM.


    • Anonyymi

      Kirjoituksesi perusteella tulee sellainen olo ettet ole perehtynyt ollenkaan erilaisiin ajokoirarotuihin. Tuon tiedon löytää heti tarjottimella ekana googlaamalla, mutta aloittaja tuskin on nähnyt siihenkään vaivaa. Se tuo vain sellaisen käsityksen ettei asia kiinnosta niin paljoa, että vaivautuisi etsimään asiasta itse tietoa tai kysymällä ajokoirien kasvattajalta/kasvattajilta enemmän tietoa ajokoirista. Ei kannata hommata mitään koiraa jos on vaarana, eli niin sanotusti pelko perseen alla että rouva "lähtee lätkimään". Siinä vain koira tulee kärsimään kodin vaihduttua useaan otteeseen.



      Alla on linkki ajokoirajärjestön sivuilta, jonka suosittelen lämpimästi lukemaan jos siis olet hankkimassa nuihin kaikkiin tarkoituksiin soveltuvaa metästyskoiraa. Suomenajokoira menee myös samalla seurakoiranakin. Suomenajokoiraa suosittelen, koska se on hyvin monipuolisesti riistaverinen rotu.

      https://www.ajokoirajarjesto.fi/suomenajokoira-ja-muut-rodut/suomenajokoiran-rotukuvaus/kayttotarkoitus/

      Alla on linkki mistä saat tietoa kyseisestä rodusta ja kasvattajista. Suosittelen myös tekemään rotutestin.

      https://www.hankikoira.fi/

      • Anonyymi

        Minulla on ollut sileäkarvainen mäyräkoira joka selviytyi kaikesta tuosta. Ja maailman paras luolakoira.Sorsia tahtoi vähän nällytää.Eli siis mäyräkoira,Saksan metsästysterrieri.nämä karkoitavat rodut käyvät myös
        .Sakemannia pidetään koviksena,hyvä ja monipuolinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on ollut sileäkarvainen mäyräkoira joka selviytyi kaikesta tuosta. Ja maailman paras luolakoira.Sorsia tahtoi vähän nällytää.Eli siis mäyräkoira,Saksan metsästysterrieri.nämä karkoitavat rodut käyvät myös
        .Sakemannia pidetään koviksena,hyvä ja monipuolinen.

        Hommaa sitten se "sileäkarvainen mäyräkoirasi" takasin, jos kerta se "selviytyi tuosta kaikesta". Mitä silloin tänne tuut ihmettelemään asiaa sen enempää. Ei taida olla aloittelijalla mitään koiria ollut omistuksessa, kerta liittää sakemanninkin ajokoirarotuihin. Ihmettelen kyllä miten "rouvasi" hyväksyi tuon "mäyräkoiran", kerta on niin pelko perseen alla että rouva "lähtee lätkimään".

        Kirjoituksesi perusteella hait ajokoiraa kauriitten, rusakoiden ajamiseen ja sorsien noutamiseen. Miksi tulet sitten puhumaan tänne jostain mäyräkoirasta, jos se kerta "suoriutui tuosta kaikesta"? Ongelmasi on ratkaistu, hanki uusi mäyräkoira, joka "suoriutuu tuosta kaikesta". En ihmettele yhtään miksi rouvasi uhkaa lähteä lätkimään, kun sakemannia olet hankkimassa ajokoiraksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hommaa sitten se "sileäkarvainen mäyräkoirasi" takasin, jos kerta se "selviytyi tuosta kaikesta". Mitä silloin tänne tuut ihmettelemään asiaa sen enempää. Ei taida olla aloittelijalla mitään koiria ollut omistuksessa, kerta liittää sakemanninkin ajokoirarotuihin. Ihmettelen kyllä miten "rouvasi" hyväksyi tuon "mäyräkoiran", kerta on niin pelko perseen alla että rouva "lähtee lätkimään".

        Kirjoituksesi perusteella hait ajokoiraa kauriitten, rusakoiden ajamiseen ja sorsien noutamiseen. Miksi tulet sitten puhumaan tänne jostain mäyräkoirasta, jos se kerta "suoriutui tuosta kaikesta"? Ongelmasi on ratkaistu, hanki uusi mäyräkoira, joka "suoriutuu tuosta kaikesta". En ihmettele yhtään miksi rouvasi uhkaa lähteä lätkimään, kun sakemannia olet hankkimassa ajokoiraksi.

        Duoda Duoda ensin oli kysymys,siten vastaus eri henkilö.Saksan metsästysterrieriä kutsutaan myös sakuksi.Oletko vihainen keskinäinen mies.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on ollut sileäkarvainen mäyräkoira joka selviytyi kaikesta tuosta. Ja maailman paras luolakoira.Sorsia tahtoi vähän nällytää.Eli siis mäyräkoira,Saksan metsästysterrieri.nämä karkoitavat rodut käyvät myös
        .Sakemannia pidetään koviksena,hyvä ja monipuolinen.

        Miten sait sen sorsastuksessa pysymään paikoillaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten sait sen sorsastuksessa pysymään paikoillaan?

        Minun sorsastus tapahtuu loppusyksystä,sitä kutsutaan houkutuspyyniksi.Yleensä pystykorva haukkuu sorsaparves joka tulee härnäämä koiraa.no mäyris toimii yhtä hyvin.Aseena haulikko tai 17hmr paikan mukaan.Kanukki haksahtaa myös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Duoda Duoda ensin oli kysymys,siten vastaus eri henkilö.Saksan metsästysterrieriä kutsutaan myös sakuksi.Oletko vihainen keskinäinen mies.

        Aloittaja on hyvä ja opettelee kirjoittamaan vastaukset oikeisiin paikkoihin, eikä syssää kaikkea yhteen viestiin. Ai niin, taisi olla tekosyy. Taidat kyllä olla sitten ainut ihminen joka kutsuu metästyskoiraa sakuksi, tai itse asiassa taitaa olla teidän joku metästäjien voimanimi kyseiselle rodulle. Jooh siis totta kai olen vihainen keskinäinen mies, mistä arvasit? Totta hitossa olen! Olet tosi viisas! Vau! Etkö sinä sitten ole? Mitä ihmettä?! Vau.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja on hyvä ja opettelee kirjoittamaan vastaukset oikeisiin paikkoihin, eikä syssää kaikkea yhteen viestiin. Ai niin, taisi olla tekosyy. Taidat kyllä olla sitten ainut ihminen joka kutsuu metästyskoiraa sakuksi, tai itse asiassa taitaa olla teidän joku metästäjien voimanimi kyseiselle rodulle. Jooh siis totta kai olen vihainen keskinäinen mies, mistä arvasit? Totta hitossa olen! Olet tosi viisas! Vau! Etkö sinä sitten ole? Mitä ihmettä?! Vau.

        Ei, minä olen vanhaavuton.Kone on viisaampi kuin minä.Muutaa sanoja hassusti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 195
      2619
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      210
      2405
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      63
      2292
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      186
      1787
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1298
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1287
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      20
      1243
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1225
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe