Fobia vai psykoosi?

Anonyymi

Jos terveyskirjaston diagnostisiin kriteereihin on uskominen olen käsittääkseni potenut fobiaa tai fobioita eli määräkohteista pelkoa jo noin 35 vuoden ajan eikä minua ainakaan silloin alussa ja nuorella iällä jolloin tavallisesti psykoosit puhkeavat hoidettu psykootikkona vaan annettiin masennuslääkkeitä pakko oireiseen häiriöön eikä minulle milloinkaan ole asetettu varsinaisesti kai fobian diagnoosiakaan ja joka siis luokitellaan aivan omaksi mielenterveyden häiriöksi, pelko-oireiseksi ahdistuneisuushäiriöksi ja jonka perustavanlaatuinen eroavaisuus psykoosista näkyy mm. siinä että pelot, niin voimakkaita kuin voivat ollakin, kohdistuvat ja liittyvät vain tiettyyn tilanteeseen, tekemiseen ja kohteeseen kun taas psykoottisella ihmisellä koko todellisuudentaju järkkyy eikä hän kykene erottamaan todellisuutta harhoista. Voitin eilenkinkin pelkoni menemällä useaan kertaan kadun yli mutta siinä missä foobikkoa hallitsevat määräkohteiset tiettyyn tilanteeseen kohdistuvat pelot saattaa psykootikko sen sijaan nähdä ja kuulla harhoja joten niillä ei ole mitään tekemistä keskenään.

12

117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Psykoosi ei ole vain harhoja. Siihen liittyy myös erilaiset pelkotilat ja paranoidiset ajatukset.

      • Anonyymi

        Jokainen ihminen pelkää jotakin, Hammaslääkäriä, korkeita paikkoja, sosiaalisia tilanteita, pimeätä, esiintymistä jne. jne. Ovatko kaikki siis psykoosissa pelon takia?

        Psykoosia potevalla voi ehkä alussa olla määrittelemättömiä pelkotiloja mutta fobioissa pelko liittyy tiettyihin tilanteisiin ja kohteisiin ja siihen auttaa altistusharjoitteet. Minä olen potenut fobioita todella pitkään vaikka muutamat niistä ovat lieventyneetkin mutta ei minulle sillojn alussa kun ne puhkesivat kukaan lääkäri sanonut että olisin psykoosissa vaikka sain pelkojen nojalla vapautuksen sivarista mutta hyksin psyk poliklinikalla minulle diagnosoitiin pakko oireinen häiriö vain ja sain sitten vuorostaan mielenterveys toimistossa masennuslääkettä pakko oireiseen häiriöön mutta en psykoosiin.


    • Anonyymi

      Mä olen saanut diagnoosin psykoosipiirteisestä persoonallisuudesta vaikka mulla ei ole ikinä ollut harhoja.Sain diagnoosin kun multa kysyttiin miten koen kuntoutumisen työelämään.Vastasin etten koe että minusta ole koskaan työelämään.Olen nyt 45-vuotias ja minulla ei ole työhistoriaa.Siitä huolimatta sain diagnoosin koska koin ettei minusta ole työelämään.Olen ollut työkyvyttömyyseläkkeellä 11 vuotta ja tämän lausunnon kirjoitti sama lääkäri jolta sain psykoosipiirteisen persoonallisuuden.Eli lääkäri oli samaa mieltä ettei minusta ole työelämään mutta diagnoosi jäi koska minä vastasin lääkärin kysymykseen työkyvystä.Olisi pitänyt vastasi että totta kai olen työkykyinen ilman työhistoriaa.Olkaa tarkkoja mitä vastaatte lääkäreiden kysymyksiin,Lääkäri ei ollut kirjoittanut lausuntoon mitää näistä minun harhoista eikä hän kysynyt millaisia harhani ovat.Miksi ei kysynyt.Koska niitä ei ole ikinä ollut.Silti lausunnossa lukee että olen ollut asiallinen.

      • Anonyymi

        Skitosotyypissä ei välttämättä olekaan harhoja. Nimensä mukaisesti siinä on psykoosin piirteitä mutta ei välttämättä koskaan sisällä itse psykoosia . Minulla on kanssa diagnosoitu kyseinen sairaus ja olen nyt ollut vajaan vuoden TK eläkkeellä


      • Anonyymi

        kellekkään ei anneta skitsotyyppi diagnoosia vain sen takia, että sanoo ettei kykene töihin. Jätät nyt kertomatta melkoisesti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kellekkään ei anneta skitsotyyppi diagnoosia vain sen takia, että sanoo ettei kykene töihin. Jätät nyt kertomatta melkoisesti

        Mulle diagnosoitiin pakko oireinen häiriö ja pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle 21 vuotiaana kun pelkäsin kadun ylittämistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kellekkään ei anneta skitsotyyppi diagnoosia vain sen takia, että sanoo ettei kykene töihin. Jätät nyt kertomatta melkoisesti

        No voin kertoa etten pitänyt tästä lääkäristä.Häm puhui epäselvästi ja mumisten ja jouduin kysymään jatkuvasti uudelleen mitä hän kysyi.Olen muiltakin kuullut tämän lääkärin puhetavasta.Ihminen vois puhua selvästi ja kuuluvasti eikä vaan mumista.Myös minun asiallinen ja säänmukainen pukeutuminen oli mainittu ja harmaantuneet hiukset.Minulla oli siis päällä farkut ja ihan tavallinen pusero.Hiuksia en ole jaksanut värjätä enää
        yli kymmeneen vuoteen.En tiedä miten tuo hiusten väri vaikutti diagnoosin saamiseen jaolis varmaan pitänyt pukea iltapuku päälle eikä tavallisia arkivaatteita.


      • Anonyymi

        Jos diagnoosisi perustuu vain yhteen lauseeseen, niin silloinhan jokainen saisi vastaavassa tilanteessa vastaavan diagnoosin. Nimittäin kumpikin vastauksista olisi väärin. Itseäni on koko ajan pidetty todellisuudentajuisena, ja itse ilmoitin, että en ole työkykyinen, ja pidin siitä kiinni. Tuttuni on ollut pakkohoidossa psykoosin vuoksi. Hän on vähäisestä työhistoriastaan ja pitkästä työttömyysputkesta huolimatta ollut koko ajan sitä mieltä, että on täysin työkykyinen. Itse olen sitä mieltä, että työelämän ulkopuolella oleva ihminen ei ole koskaan täysin työkykyinen, koska työelämätaitoja ei ole harjoiteltu. Ammattikin vaatii sekä opiskelua, työskentelyä että työssä oppimista ja ehkä lisäkoulutustakin. Kaikkia työelämän valmiuksia ei edes opi koulunpenkillä. Työhön harjaantuu vain työtä tekemällä.

        Jossain vaiheessa lääkäri saa tarpeekseen hankalasta potilaasta, ja kokee helpommaksi kirjoittaa eläkepaperit. Näin oletan käyneen monen kohdalla. Moni sekopää on myös eläkkeestä kieltäytynyt, ja on jopa saattanut sen jälkeen työllistyä. Itselleni eläke on parempi vaihtoehto kuin toimeentulotuella sinnittely. Vaikka rahallinen ero ei ole suuri, niin olen ainakin näennäisesti vapaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos diagnoosisi perustuu vain yhteen lauseeseen, niin silloinhan jokainen saisi vastaavassa tilanteessa vastaavan diagnoosin. Nimittäin kumpikin vastauksista olisi väärin. Itseäni on koko ajan pidetty todellisuudentajuisena, ja itse ilmoitin, että en ole työkykyinen, ja pidin siitä kiinni. Tuttuni on ollut pakkohoidossa psykoosin vuoksi. Hän on vähäisestä työhistoriastaan ja pitkästä työttömyysputkesta huolimatta ollut koko ajan sitä mieltä, että on täysin työkykyinen. Itse olen sitä mieltä, että työelämän ulkopuolella oleva ihminen ei ole koskaan täysin työkykyinen, koska työelämätaitoja ei ole harjoiteltu. Ammattikin vaatii sekä opiskelua, työskentelyä että työssä oppimista ja ehkä lisäkoulutustakin. Kaikkia työelämän valmiuksia ei edes opi koulunpenkillä. Työhön harjaantuu vain työtä tekemällä.

        Jossain vaiheessa lääkäri saa tarpeekseen hankalasta potilaasta, ja kokee helpommaksi kirjoittaa eläkepaperit. Näin oletan käyneen monen kohdalla. Moni sekopää on myös eläkkeestä kieltäytynyt, ja on jopa saattanut sen jälkeen työllistyä. Itselleni eläke on parempi vaihtoehto kuin toimeentulotuella sinnittely. Vaikka rahallinen ero ei ole suuri, niin olen ainakin näennäisesti vapaa.

        Psykoosipiirteinen persoonallisuus tuli minulle yllätyksenä,koska vastasin ihan rehellisesti kysymyksiin mutta minulta ei ole ikinä kysytti niistä maagisista ajatuksista joita pitäisi olla tai sitten lääkäri piti mun mielipiteitä omasta työkyvystäni maagisena ajatteluna.Ehkä hän luuli että uskottelen olevani työkyvytön.Mutta hän ei missään tapaamisissa ottanut huomioonn ettei minulla ole työhistoriaa.Ainoa diagnoosi jonka allekirjoitan on ahdistuneiosuushäiriön josta olen saanut diagnoosin.Mutta tätä diagnoosia ei ole mainittu myöhemmin,mutta tämä psykoosipiirteinen persoonallisuus näkyy kantapalvelussa.Minulle ei ole ikinä lääkkeitä tyrkytetty tähän diagnoosiin.Ja niistä maagisista ajatuksista ei ole ikinä kysytty mitään.Koskaan kukaan lääkäri ei ole kysynyt näistä maagisista ja kuvitteellisesta elämästäni mitään.Mikisei?Eikö heitä kiinostanut tietää jos kerta ajatusmaailmani on maaginen ja epärealistinen.Olen myös saanut testeissä keskivaikean masennuksen diagnoosin vaikka en ole ikinä jäänyt kotiin makaa ja olen pitänyt itsestäni ja kodista huolen.Ja diagnoosi vain sen takia että kaikki masennuskyselyn kysymykset ei sopineet minulle esim. jaksanko aamulla nousta töihin.Tästä täydet pisteet.Miten ihmeessä eläkkeellä oleva voi vastata nousevansa aamulla töihin.Tai kiinostaako seksi.Siitäkin täydet pisteet.Eli kun en harrasta seksiä ,saatika itsetyydytystä niin olen tämän takia keskivaikeasti masentunut.Tämä seksikysymys oikein suosittaa sinkulle yhden illan juttuja,jotta ei saisi täysiä pisteitä tästä kysymyksestä. Sitten kystytää tyytyväisyyttä ulkonäköön.Pitäisikö minun valehdella että olen ylipainooni tyytyväinen ja kasvojen ruusufinni olisi kaunista katsottavaa.Tälläsistä kysymyksistä saa hyvät pisteet masennuskyselyssä.Minulla on siis keskivaikea masennus vaikka minulla ei ole ollut itsetuhoisia ajatuksia koskaan.


    • Anonyymi

      Jostain olen lukenut, että ahdistus on yleistynyttä pelkoa. Eli vaikka ensin pelkää hämähäkkiä, sitten isompia eläimiä ja lopulta kaikkia metsiä tai viheralueita, koska niissä saattaa elää eläimiä. Tai ei edes pysty määrittelemään, mitä pelkää tai miksi on ahdistunut, se on vain sellaista itseä ympäröivää massaa, josta ei saa kiinni.

      Oman kokemukseni mukaan ahdistuskaan ei ole vakio. Joskus saattaa sietää jonkin verran itselleen jotain epämukavaa, mutta kun tulee uusia kuormittavia asioita, niin entiseen välttämiskäytäntöön palaa. Ahdistuksen kohde voi olla jotain hyvin konkreettista, tai sitten myös abstraktia. Esimerkiksi opiskeluissa voi tulla eteen aihepiirejä, joita ei pysty vain käsittelemään. Tietää, että pitäisi kirjoittaa vain yksi essee aiheesta, mutta asia käy liian ahdistavaksi, joten on helpompi jättää koko opiskelut kesken.

      Kaikki ihmiset eivät kykene tuntemaan ahdistusta, eivätkä siten myöskään ymmärtämään sellaista ihmistä, joka ahdistuu. Kaikki tunteet eivät vain kuulu kaikkien pallontallaajien tunnevalikoimiin.

    • Anonyymi

      Hei sinne. Minulla on voimakkaita vihantunteita heteroseksuaaleja kohtaan. Varsinkin kun katson elokuvia joissa on heteroseksuaalisia kohtauksia ja vannon että niitä on paljon ja usein minulla tekee mieli särkeä televisio ja ryhtyä riehumaan.
      Minä en voi sietää heteroseksuaalisia ihmisiä. Minusta tulee hyvin ärtynyt ja vihantunteet kiehuvat yli. Tämä ongelma on vain kasvanut iän myötä ja minusta tuntuu että en pysty enää itse hallitsemaan tätä heterofobiaa. Sairastaako muut heterofobiaa ja onko mitään kerhoja ja ryhmiä heterofobikoille?

      • Anonyymi

        Pitäiskö meidän uskoa toi että tavalliset ihmiset ärsyttää sua noin paljon.Sä syytät esim lapsiperheitä siitä että äiti ja isä ovat hankkineet lapsia ja sinua se ärsyttää.Miksi ihmeessä?Mitä nämä ihmiset ovat tehneet sulle?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4995
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe