Lapsi

kaste

Lapsikaste oli keino lisätä seurakuntaan väkeä.
Lapsen siunaaminen on hyvä ja raamatullinen asia, mutta uskovan kastetta, lapsikaste ei täytä eikä korvaa.
Nimi kirkonkirjoissa ei takaa Taivaspaikkaa.

Upotuskaste on raamatullinen tapa. Siinä haudataan entinen ja noustaan uutena ihmisenä seuraamaan Jeesusta.

Minä koin upotuskasteen jäljeen hengellistä kasvua, niinkuin olis alkanut uusi vaihe elämässä.

77

1141

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pökö

      Lapsi on aivan oikeassa. Siunaten pökö

      • sinulle

        Olkoon sinun ylläsi..


    • vähän apostoli

      Apostolisena aikana, kun kokonaisia perheitä kastettiin, niin kastettiin kaikki perheen jäsenet. Sitä pientä kolmikuukautista ei jätetty kastamatta.

      • The_Ace

        ensin Opetettiin, sitten Kastettiin.


      • kasteenhauta

        kun Jeesus jätti meille esimerkin,Hänkin meni kasteelle aikuisena.


      • ???
        kasteenhauta kirjoitti:

        kun Jeesus jätti meille esimerkin,Hänkin meni kasteelle aikuisena.

        Lainaus tekstistäsi:

        "kun Jeesus jätti meille esimerkin,Hänkin meni kasteelle aikuisena."


        Jos sinut on kastettu samalla kasteella, niin silloin olet kastettu Johanneksen kasteella.Tätä kastetta ei ole ollut enää käytössä lähes 2000 vuoteen.Se oli kaste parannukseen ja koski vain Juutalaisia.Ei pakanoita.

        Jeesus itse asetti uuden liiton kasteen (kristillinen kaste) ja se kumosi aikaisemmat kasteet.Se koskee koko maailmaa.

        Sinun suositteleman esimerkin mukaan ei voitaisi kastaa kuin noin 30 vuotiaita mies puolisia henkilöitä.Jos tästä esimerkistäsi pidetään kiinni.Kaikki muut pitäisi mielestäsi jättää ilmeisesti kastamatta.


      • kaste

        Kolmikuukautisen lasten kastaminen oli ja on ihan oikein. Vanhemmat kyllä kertoivat sitten aikanaan mitä se merkitsi.


      • myös
        ??? kirjoitti:

        Lainaus tekstistäsi:

        "kun Jeesus jätti meille esimerkin,Hänkin meni kasteelle aikuisena."


        Jos sinut on kastettu samalla kasteella, niin silloin olet kastettu Johanneksen kasteella.Tätä kastetta ei ole ollut enää käytössä lähes 2000 vuoteen.Se oli kaste parannukseen ja koski vain Juutalaisia.Ei pakanoita.

        Jeesus itse asetti uuden liiton kasteen (kristillinen kaste) ja se kumosi aikaisemmat kasteet.Se koskee koko maailmaa.

        Sinun suositteleman esimerkin mukaan ei voitaisi kastaa kuin noin 30 vuotiaita mies puolisia henkilöitä.Jos tästä esimerkistäsi pidetään kiinni.Kaikki muut pitäisi mielestäsi jättää ilmeisesti kastamatta.

        eikä mainita, että Jeesus olisi tullut uskoon ennen kastetta

        Jeesuksen kaste sopii paremmin esimerkiksi viattoman lapsen kasteesta, koska Pyhä Henki laskeutui Jeesuksen päälle, kuten tapahtuu myös lapsen kasteessa nimeen Isän ja POjan ja Pyhän Hengen. Jeesuksen kasteessa Jumala tunnusti isyytensä, kuten tapahtuu myös lapsen kasteessa. (Matt.28:19-20)

        Lahkojen uusintakasteissa korkeintaan Baal antaa omaa henkeään lahkolaiselle: kaatuminen, vapina, tärinä, eläinäänet jne. merkit.


      • uolevi
        kasteenhauta kirjoitti:

        kun Jeesus jätti meille esimerkin,Hänkin meni kasteelle aikuisena.

        ja vanhimmat piirroksetkin esittävät Johannesta
        ja Jeesusta seisomassa Jordanilla ja Johanneksen
        kaatavan vettä Herran päälle?

        Miten Kandaken Hoviherra voitiin upottaa paikalla, jossa asiantuntijoiden mukaan on vain kevätpuro, jossa on tuskin nilkkavesiä!

        Kasteen vaikutus: Jeesus, ei ole riippuvainen veden määrästä, kuten jo apostolisena aikana annettiin Didakheessa valeuohje. Kasteen muoto ei ratkaise, vaan sisältö; Sana, Jeesus kristus vedessä. Siis kasteen lupaukse, jotka usko ottaa vastaan ja uskon vaikuttaa Pyhä Henki: ensin Jumalan lain kautta kutsuu parannukseen synnintodeksi näytettyään ja sitten kirkastaa Jeesuksen veressä syntien anteeksisaamisen- kaste on sama asia konreettisesti: Anna pestä pois syntisi, kehotti Ananias Paavalia!

        Ihmistä ei haudata veteen. Jeesus haudattiin kalliohautaan. kasteessa meille annetaan yhteys Jeesukseen!


      • kasteen
        kasteenhauta kirjoitti:

        kun Jeesus jätti meille esimerkin,Hänkin meni kasteelle aikuisena.

        vsta ylösnousemisensa jälkeen. Hän ei jättänyt siitä esimerkkiä, vaan käski kastaa kaikki kansat opetuslapsiksi ja Pietari sanoi kasteesta: teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu. Kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla. Kasteessa Jumalan armo annetaan: anna pestä pois syntisi! Pienetkin lapset ovat syntisiä!

        Miksi hekin muuten kuolevat, jos olisivat pelastettuja ilman kastetta ja lahjaksi saatua Jeesusta, uskoa heissä!

        Miksi Jumala tuhosi Koorahin, Daatanin ja Abiramin väen? Suuret ja pienet lapset mukana?
        Miksi jos lapset olisivat viattomia!
        Kuka kostaa isien pahat teot kolmanteen ja neljänteen polveen!


      • kaste
        uolevi kirjoitti:

        ja vanhimmat piirroksetkin esittävät Johannesta
        ja Jeesusta seisomassa Jordanilla ja Johanneksen
        kaatavan vettä Herran päälle?

        Miten Kandaken Hoviherra voitiin upottaa paikalla, jossa asiantuntijoiden mukaan on vain kevätpuro, jossa on tuskin nilkkavesiä!

        Kasteen vaikutus: Jeesus, ei ole riippuvainen veden määrästä, kuten jo apostolisena aikana annettiin Didakheessa valeuohje. Kasteen muoto ei ratkaise, vaan sisältö; Sana, Jeesus kristus vedessä. Siis kasteen lupaukse, jotka usko ottaa vastaan ja uskon vaikuttaa Pyhä Henki: ensin Jumalan lain kautta kutsuu parannukseen synnintodeksi näytettyään ja sitten kirkastaa Jeesuksen veressä syntien anteeksisaamisen- kaste on sama asia konreettisesti: Anna pestä pois syntisi, kehotti Ananias Paavalia!

        Ihmistä ei haudata veteen. Jeesus haudattiin kalliohautaan. kasteessa meille annetaan yhteys Jeesukseen!

        Suomessa ei nuukailla, vettä riittää..
        Minä ainakin upotan kaikki jotka tulevat uskoon.
        Saharassa ymmärrän..tai tilaan tankki auton Suomesta tuomaan vettä ja isoja tynnyreitä.


      • Ritari009

        sitä tietää,et varmaan ollut siellä silloin?

        Raamatullisempaa on uskoa,niinkuin sinä sanotaan jokaisen perhekunnittain kastettujen tapauksessa,että vain ne kastettiin,jotka uskoivat. Lue kunnolla ne kaikki tapaukset,niin huomaat,että joka tauksessa kastettiin vain uskoon tulleet.
        Lapsista ei mainista sanaakaan,puoleen eikä toiseen,te lapsenkastajat vain oletatte ,kaikki lapsikaste perustelut on pelkkiä olettamuksia,missään ei sitä sanota,ei ainoassakaa Raamatun kohdassa !

        Kasteasia yhteydessä ei mainita lasta koskaan,ei evankeliumeissa,eikä apostolienteoissa,eikä Paavalin kerjeissä,eikä toistenkaan apostolien kirjeisä,eikä Ilmestyskirjassakaan,ei niin sanaakaan,ja te olette vääntäneet siitä oman tologianne,perustuen täysin oletuksiin ja luuloihin !


      • sitten kaste
        kasteen kirjoitti:

        vsta ylösnousemisensa jälkeen. Hän ei jättänyt siitä esimerkkiä, vaan käski kastaa kaikki kansat opetuslapsiksi ja Pietari sanoi kasteesta: teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu. Kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla. Kasteessa Jumalan armo annetaan: anna pestä pois syntisi! Pienetkin lapset ovat syntisiä!

        Miksi hekin muuten kuolevat, jos olisivat pelastettuja ilman kastetta ja lahjaksi saatua Jeesusta, uskoa heissä!

        Miksi Jumala tuhosi Koorahin, Daatanin ja Abiramin väen? Suuret ja pienet lapset mukana?
        Miksi jos lapset olisivat viattomia!
        Kuka kostaa isien pahat teot kolmanteen ja neljänteen polveen!

        Mk 16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
        Jos vauva kuolee ennen kuin hänet kastetaan,hän pääsee taivaaseen; Hes 18:20 Poika ei kanna isän syntivelkaa, eikä isä kanna pojan syntivelkaa. Vanhurskaan ylitse on tuleva hänen vanhurskautensa, ja jumalattoman ylitse on tuleva hänen jumalattomuutensa.


      • TaistoRa.
        sitten kaste kirjoitti:

        Mk 16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
        Jos vauva kuolee ennen kuin hänet kastetaan,hän pääsee taivaaseen; Hes 18:20 Poika ei kanna isän syntivelkaa, eikä isä kanna pojan syntivelkaa. Vanhurskaan ylitse on tuleva hänen vanhurskautensa, ja jumalattoman ylitse on tuleva hänen jumalattomuutensa.

        ...ilmoittama uskovien kasteasia tuli kirkkaasti kirjoituksessasi aivan oikein! ;)

        Jokainen meistä on itse tilivelvollinen omista synneistään Jumalalle! Niin ovat myös nuo sylivauvatkin kun kasvavat ymmärtävään ikään!

        Ihmisen pitää ensin "uudestisyntyä ylhäältä" Jumalan SANAN ja Pyhän Hengen vaikutuksesta, kuten Jeesus Nikodeemukselle ilmoitti!->

        >>Joh. 3:3
        "Jeesus vastasi ja sanoi hänelle:
        "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle:
        "joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa"!

        >>Joh. 3:7
        "Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä"!>1 Piet. 1:23
        "te, jotka olette "uudestisyntyneet", ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän -SANAN- kautta.>1 Kor. 12:9
        "toinen saa "USKON" samassa Hengessä"!, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä!


      • ???
        sitten kaste kirjoitti:

        Mk 16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
        Jos vauva kuolee ennen kuin hänet kastetaan,hän pääsee taivaaseen; Hes 18:20 Poika ei kanna isän syntivelkaa, eikä isä kanna pojan syntivelkaa. Vanhurskaan ylitse on tuleva hänen vanhurskautensa, ja jumalattoman ylitse on tuleva hänen jumalattomuutensa.

        Lainaus tekstistäsi:

        "Mk 16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."

        Eli raamatun mukaan pelastukseen tarvitaan usko ja kaste.

        Miksi sitten usein Helluntailaisten keskuudessa opetetaan, että " ei kaste pelasta, vaan usko".

        Pelkkä usko riittä monien Helluntailaisten mielestä pelastumiseen.


      • TaistoRa.
        ??? kirjoitti:

        Lainaus tekstistäsi:

        "Mk 16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."

        Eli raamatun mukaan pelastukseen tarvitaan usko ja kaste.

        Miksi sitten usein Helluntailaisten keskuudessa opetetaan, että " ei kaste pelasta, vaan usko".

        Pelkkä usko riittä monien Helluntailaisten mielestä pelastumiseen.

        >>Kirjoitit-
        >>"Mk 16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."

        Eli raamatun mukaan pelastukseen tarvitaan usko ja kaste.

        Miksi sitten usein Helluntailaisten keskuudessa opetetaan, että " ei kaste pelasta, vaan usko".
        "Joka - EI USKO", se tuomitaan kadotukseen!

        Siis kasteen uupuminen ei ole kadottava tekijä, mutta -"USKON UUPUMINEN"- on kylläkin! Siis kaste ei pelasta, vaan USKO Jeesukseen kylläkin!

        >>Kirjoitat-
        >>Pelkkä usko riittä monien Helluntailaisten mielestä pelastumiseen.>"Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu"!,
        mutta "joka- EI USKO", se tuomitaan kadotukseen!


    • kaste

      Raamatun alkutekstien sanat merkitsevät upottamalla kastamista.

      • ???

        Anna esimerkki äläkä kirjoita Suomen kielisiä hokemia.


      • sanakirjasta
        ??? kirjoitti:

        Anna esimerkki äläkä kirjoita Suomen kielisiä hokemia.

        Katso sanakirjasta..helpommalla pääset.


      • oikeisu

        Kastetta tarkoittava sana bapditzoo tarkoittaa kaikenlaista vedellä koskettelua, ei suinkaan pelkästään upottamista, kuten usein tarkoituksella annetaan väärin ymmärtää. Samaa sanaa käytettiin jopa siitä kun Pilatus pesi käsiään.


      • väärin
        oikeisu kirjoitti:

        Kastetta tarkoittava sana bapditzoo tarkoittaa kaikenlaista vedellä koskettelua, ei suinkaan pelkästään upottamista, kuten usein tarkoituksella annetaan väärin ymmärtää. Samaa sanaa käytettiin jopa siitä kun Pilatus pesi käsiään.

        Ajattele..upotus kaste ja käsien pesu. En usko että kieli on ollut niin köyhää silloin.
        Olet tutkinut väärin.


      • kielet
        väärin kirjoitti:

        Ajattele..upotus kaste ja käsien pesu. En usko että kieli on ollut niin köyhää silloin.
        Olet tutkinut väärin.

        tarkoittaahan suomenkin kielessä kaste kristittyjen kasteen lisäksi myös sitä kastetta, jota esiintyy aamulla esim. nurmikolla.

        hyvä käännös sanalle kaste on myös yhteenliittäminen, siinä kastettava liitetään yhteen Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemukseen ja Kristuksen ruumiiseen.

        "Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme Kristukseen kastetut olemme hänen kuolemaansa kastetut" (room.6:3)

        "Sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi" (1.Kor.12:13)

        On vain "yksi kaste" se on samalla sekä vesikaste että Henki kaste. Ef.4:5 Se on juuri se kaste, jolla elv.kastaa lapsia nimeen Isän ja Pojan ja PYhän Hengen.

        Jeesus sanoo, että joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa, niinkuin lapsi se ei pääse sinne sisälle. Mitähän sen lapsenkin siis tulee ottaa vastaan? Jotain tulee lapsenkin ottaa vastaa?

        Kaste on Pyhän Hengen lahja, jossa lapsi ottaa vastaan koko Jumalan valtakunnan, Isän, Pojan ja Pyhän Hengen.


      • sukell
        kielet kirjoitti:

        tarkoittaahan suomenkin kielessä kaste kristittyjen kasteen lisäksi myös sitä kastetta, jota esiintyy aamulla esim. nurmikolla.

        hyvä käännös sanalle kaste on myös yhteenliittäminen, siinä kastettava liitetään yhteen Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemukseen ja Kristuksen ruumiiseen.

        "Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme Kristukseen kastetut olemme hänen kuolemaansa kastetut" (room.6:3)

        "Sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi" (1.Kor.12:13)

        On vain "yksi kaste" se on samalla sekä vesikaste että Henki kaste. Ef.4:5 Se on juuri se kaste, jolla elv.kastaa lapsia nimeen Isän ja Pojan ja PYhän Hengen.

        Jeesus sanoo, että joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa, niinkuin lapsi se ei pääse sinne sisälle. Mitähän sen lapsenkin siis tulee ottaa vastaan? Jotain tulee lapsenkin ottaa vastaa?

        Kaste on Pyhän Hengen lahja, jossa lapsi ottaa vastaan koko Jumalan valtakunnan, Isän, Pojan ja Pyhän Hengen.

        Sukellus ja upotuskaste..


      • myös
        sukell kirjoitti:

        Sukellus ja upotuskaste..

        on samanlainen pitkitetty joukkoupotuskaste


      • on Raamatussa
        väärin kirjoitti:

        Ajattele..upotus kaste ja käsien pesu. En usko että kieli on ollut niin köyhää silloin.
        Olet tutkinut väärin.

        näissäkin kohdissa:

        Mk 7:4 "peseytyneet" (babtisoontai)
        "pesemisiä" (babtismous)
        (hopa 40-liran vetoisia astioita ei upoteta Palestiinassa kokonaan veden alle, fakta!!!!)


        Lk 11:38 "peseytynyt" (ebabtishee)

        Heb 9:10 "pesot" (babtismois)


        1 Kr 10: 1-2 ..saivat kasteen Moosekseen"
        (ebabtisanto)


        VT:ssä vstaavasti on hebrealainen sana, joka kuvaa kastetta, vihmontaa, pirskottamista ja ne
        ovat kaikki kasteen esikuvia


        Joka väittää, että babtidzein tarkoittaisi vain upottamista, ei tunne Raamatun tapoja eikä kieltä!


      • kaste
        on Raamatussa kirjoitti:

        näissäkin kohdissa:

        Mk 7:4 "peseytyneet" (babtisoontai)
        "pesemisiä" (babtismous)
        (hopa 40-liran vetoisia astioita ei upoteta Palestiinassa kokonaan veden alle, fakta!!!!)


        Lk 11:38 "peseytynyt" (ebabtishee)

        Heb 9:10 "pesot" (babtismois)


        1 Kr 10: 1-2 ..saivat kasteen Moosekseen"
        (ebabtisanto)


        VT:ssä vstaavasti on hebrealainen sana, joka kuvaa kastetta, vihmontaa, pirskottamista ja ne
        ovat kaikki kasteen esikuvia


        Joka väittää, että babtidzein tarkoittaisi vain upottamista, ei tunne Raamatun tapoja eikä kieltä!

        Muista missä yhteydessä sanaa käytetään ja seliteään ihmisten tekemisiä ja Jeesus esikuvana kasteella.
        Se täytyy aina muistaa.


      • oikeisu kirjoitti:

        Kastetta tarkoittava sana bapditzoo tarkoittaa kaikenlaista vedellä koskettelua, ei suinkaan pelkästään upottamista, kuten usein tarkoituksella annetaan väärin ymmärtää. Samaa sanaa käytettiin jopa siitä kun Pilatus pesi käsiään.

        >>Kirjoitit-
        >>Kastetta tarkoittava sana bapditzoo tarkoittaa kaikenlaista vedellä koskettelua, ei suinkaan pelkästään upottamista, kuten usein tarkoituksella annetaan väärin ymmärtää. Samaa sanaa käytettiin jopa siitä kun Pilatus pesi käsiään.


      • tulkinta
        TaistoRa kirjoitti:

        >>Kirjoitit-
        >>Kastetta tarkoittava sana bapditzoo tarkoittaa kaikenlaista vedellä koskettelua, ei suinkaan pelkästään upottamista, kuten usein tarkoituksella annetaan väärin ymmärtää. Samaa sanaa käytettiin jopa siitä kun Pilatus pesi käsiään.

        Tämä on oikea tulkinta.
        On se kumma kun jotkut vääntävät kieliopinkin oppinsa mukaan.


      • kaste
        TaistoRa kirjoitti:

        >>Kirjoitit-
        >>Kastetta tarkoittava sana bapditzoo tarkoittaa kaikenlaista vedellä koskettelua, ei suinkaan pelkästään upottamista, kuten usein tarkoituksella annetaan väärin ymmärtää. Samaa sanaa käytettiin jopa siitä kun Pilatus pesi käsiään.

        Tämä on oikea tulkinta.
        On se kumma kun jotkut vääntävät kieliopinkin oppinsa mukaan.


      • ???
        TaistoRa kirjoitti:

        >>Kirjoitit-
        >>Kastetta tarkoittava sana bapditzoo tarkoittaa kaikenlaista vedellä koskettelua, ei suinkaan pelkästään upottamista, kuten usein tarkoituksella annetaan väärin ymmärtää. Samaa sanaa käytettiin jopa siitä kun Pilatus pesi käsiään.

        Lainaus tekstistäsi:

        "Kreikankielen sana (katapondisi/katapontidzoo)tarkoittaa "vajoamista" ja "upoksiin" jäämistä!"

        Aivan oikein.Katapontidzoo merkitsee upottamista.Mistä olet vetänyt johtopäätöksen, että jää upoksiin (lopullisesti)?

        Toinen lainaus tekstistäsi:

        "Kaste = (Baptoo/Baptizoo)"

        Ei merkitse välttämättä kokonaan pinnan alle upottamista, vaan kastamista.(olla jotenkin veden kanssa tekemisissä).


      • ???
        TaistoRa kirjoitti:

        >>Kirjoitit-
        >>Kastetta tarkoittava sana bapditzoo tarkoittaa kaikenlaista vedellä koskettelua, ei suinkaan pelkästään upottamista, kuten usein tarkoituksella annetaan väärin ymmärtää. Samaa sanaa käytettiin jopa siitä kun Pilatus pesi käsiään.

        Lainaus tekstistäsi:

        "Upotuskasteen merkitys on uskoontulleen ihmisen "vanhojen syntien hautaustoimitus"! Ja samalla se kuvaa hänessä uutta "ylösnuosemus elämää" hänen noustessaan kasteen haudasta,"

        Raamatun tapahtumien aikana ei välttämättä haudattu "upottamalla" hautaan maahan, vaan hauta luolaan.Se suljettiin raskaalla kivellä, eikö tämä sinustakin muistuta holvia tai huonetta enemmän kuin "upottamista".Kun kirjoitat kasteesta upotusta kuvaavana, niin liität todennäköisesti tähän vertauskuvaasi upotuksesta meidän tavan haudata vainajat.

        Väitätkö todella, että vain upotus kaste on Raamatullinen ja alkuseurakunnalla ei muita tapoja ollut käytössä ollenkaan.Esimerkiksi kun kastettiin keskellä yötä talossa "heti".

        Mukavaa kevään jatkoa.


      • TaistoRa.
        ??? kirjoitti:

        Lainaus tekstistäsi:

        "Kreikankielen sana (katapondisi/katapontidzoo)tarkoittaa "vajoamista" ja "upoksiin" jäämistä!"

        Aivan oikein.Katapontidzoo merkitsee upottamista.Mistä olet vetänyt johtopäätöksen, että jää upoksiin (lopullisesti)?

        Toinen lainaus tekstistäsi:

        "Kaste = (Baptoo/Baptizoo)"

        Ei merkitse välttämättä kokonaan pinnan alle upottamista, vaan kastamista.(olla jotenkin veden kanssa tekemisissä).

        >>Kirjoitat-
        >>Aivan oikein.Katapontidzoo merkitsee upottamista.Mistä olet vetänyt johtopäätöksen, että jää upoksiin (lopullisesti)?>Kirjoitit-
        >> "Kaste = (Baptoo/Baptizoo)"

        Ei merkitse välttämättä kokonaan pinnan alle upottamista, vaan kastamista.(olla jotenkin veden kanssa tekemisissä).


      • ???
        TaistoRa. kirjoitti:

        >>Kirjoitat-
        >>Aivan oikein.Katapontidzoo merkitsee upottamista.Mistä olet vetänyt johtopäätöksen, että jää upoksiin (lopullisesti)?>Kirjoitit-
        >> "Kaste = (Baptoo/Baptizoo)"

        Ei merkitse välttämättä kokonaan pinnan alle upottamista, vaan kastamista.(olla jotenkin veden kanssa tekemisissä).

        Kumpi nyt on mielestäsi se "upotus kaste"

        Katapontidzoo = upottaa veteen vai
        Baptizoo = upottaa veteen

        Kirjoitat molempien meritsevän samaa "upottamista"

        Väitätkö nyt sitten kuitenkin, että Baptizoo merkitsee vain upottamista, eikä kastamista veteen, vaan kokonaan upoksiin.

        Lue itse edelliset kirjoituksesi ja mieti mitä tarkoitat.


      • ???
        TaistoRa kirjoitti:

        >>Kirjoitit-
        >>Kastetta tarkoittava sana bapditzoo tarkoittaa kaikenlaista vedellä koskettelua, ei suinkaan pelkästään upottamista, kuten usein tarkoituksella annetaan väärin ymmärtää. Samaa sanaa käytettiin jopa siitä kun Pilatus pesi käsiään.

        Tekstiäsi:

        "Kreikankielen sana (katapondisi/katapontidzoo)tarkoittaa "vajoamista" ja "upoksiin" jäämistä!

        Tekstiäsi:

        "Baptizoo" on juuri oikea ilmaisu siksi ettei se jäänyt sinne lopullisesti!"

        Molemmat tarkoittavat mielestäsi siis upottamista ei mitään muuta veteen koskettamista.

        Toisessa jäädään upoksiin ja toisessa noustaan upoksista.

        Mihin kielioppiin perustuu tuo "jääminen" (ilmeisesti lopullisesti)tätä kai tarkoitat.

        Paavali puhuu vertauskuvallisesti vertaamalla ympärileikkausta kasteeseen.Miten sovellat upotus kasteen ainoana Raamatullisena kasteena tähän vertauskuvaan.

        Tätähän sinä opetat: On vain yksi ainut kaste tapa."upotus kaste" muut kaste tavat ovat vääriä.

        Todista, että Raamatussa kaikissa kaste tilanteissa se suoritettiin aina upottamalla.Esim. keskellä yötä talossa sisällä "heti".


      • TaistoRa.
        ??? kirjoitti:

        Lainaus tekstistäsi:

        "Upotuskasteen merkitys on uskoontulleen ihmisen "vanhojen syntien hautaustoimitus"! Ja samalla se kuvaa hänessä uutta "ylösnuosemus elämää" hänen noustessaan kasteen haudasta,"

        Raamatun tapahtumien aikana ei välttämättä haudattu "upottamalla" hautaan maahan, vaan hauta luolaan.Se suljettiin raskaalla kivellä, eikö tämä sinustakin muistuta holvia tai huonetta enemmän kuin "upottamista".Kun kirjoitat kasteesta upotusta kuvaavana, niin liität todennäköisesti tähän vertauskuvaasi upotuksesta meidän tavan haudata vainajat.

        Väitätkö todella, että vain upotus kaste on Raamatullinen ja alkuseurakunnalla ei muita tapoja ollut käytössä ollenkaan.Esimerkiksi kun kastettiin keskellä yötä talossa "heti".

        Mukavaa kevään jatkoa.

        >>Kirjoitat-
        >>Raamatun tapahtumien aikana ei välttämättä haudattu "upottamalla" hautaan maahan, vaan hauta luolaan.Se suljettiin raskaalla kivellä, eikö tämä sinustakin muistuta holvia tai huonetta enemmän kuin "upottamista".>Kirjoitat-
        >>Väitätkö todella, että vain upotus kaste on Raamatullinen ja alkuseurakunnalla ei muita tapoja ollut käytössä ollenkaan.Esimerkiksi kun kastettiin keskellä yötä talossa "heti".


      • TaistoRa.
        ??? kirjoitti:

        Kumpi nyt on mielestäsi se "upotus kaste"

        Katapontidzoo = upottaa veteen vai
        Baptizoo = upottaa veteen

        Kirjoitat molempien meritsevän samaa "upottamista"

        Väitätkö nyt sitten kuitenkin, että Baptizoo merkitsee vain upottamista, eikä kastamista veteen, vaan kokonaan upoksiin.

        Lue itse edelliset kirjoituksesi ja mieti mitä tarkoitat.

        "JOS" et ymmärrä, niin sille minä en sitten voi yhtikäs mitään!

        Kerroin jo, että lueppa kirjoitukseni uudelleen!

        Sinulla näyttää olevan nyt jokin "vikoilu mieli" meneillään ja siksi vääntelet juttua milloin mihinkin suuntaan!

        "Baptizoo" merkitsee "upotusta" siten, että jokin kohde viedään vedenpinnan alle hetkeksi!!!

        "Katapontidzoo" merkitsee upoksiin menemistä!!!
        Vajota upoksiin!!!

        Ymmärsitkö???


        Siunausta! ;)


      • ???
        TaistoRa. kirjoitti:

        >>Kirjoitat-
        >>Raamatun tapahtumien aikana ei välttämättä haudattu "upottamalla" hautaan maahan, vaan hauta luolaan.Se suljettiin raskaalla kivellä, eikö tämä sinustakin muistuta holvia tai huonetta enemmän kuin "upottamista".>Kirjoitat-
        >>Väitätkö todella, että vain upotus kaste on Raamatullinen ja alkuseurakunnalla ei muita tapoja ollut käytössä ollenkaan.Esimerkiksi kun kastettiin keskellä yötä talossa "heti".

        Israelin kansahan sai myös kasteen pilvessä, siis kasteen, joka tarkoittaa sanana Raamatussa sinun mukaan hetkeksi veden alle painamista ja sitten ylös nostamista (aina) joka kohdassa.Näin ymmärsin nyt.Miten tuo kansa "upotettiin" hetkeksi pilveen ja sitten nostetiin upoksista pilvestä ylös.

        Voimme kai olla siitä samaa mieltä, että Israelin viholliset jotka ajoivat heitä takaa, nimittäin Egyptiläiset.He kokivat "upotuksen" veteen Jumalan toimesta.He myös jäivät sinne upoksiin,eivät nousseet ylös, eikä nostettu.

        Lopetan nyt keskustelun tältä erää tähän.

        Siunausta sinulle ja mukavaa päivän jatkoa.


      • tuotu esiin
        kaste kirjoitti:

        Muista missä yhteydessä sanaa käytetään ja seliteään ihmisten tekemisiä ja Jeesus esikuvana kasteella.
        Se täytyy aina muistaa.

        että jeesusta olisi upotettu Jordaniin kasteessa!

        Vanhin kastetta esittävä kuva on n. 120 jKr.Rooman katakombeista ja se esittää jeesusta ja Johannesta seisomassa jordanilla ja johannesta kaatamassa vettä herran päälle...todennäköisesti osa kasteista olikin juuri sellaisia valelukasteita, koska niillä kuvattiin Pyhän Hengen läsnäoloa ja tulemista veden kautta!


    • Nettiraßßi

      Kokonaisia perhekuntia kastettiin (lapsineen) Alkuseurakunnassa!

      • TaistoRa.

        >>Kirjoitat-
        >>Lapsikaste riittää>Kirjoitat-
        >>Kokonaisia perhekuntia kastettiin (lapsineen)


      • ???
        TaistoRa. kirjoitti:

        >>Kirjoitat-
        >>Lapsikaste riittää>Kirjoitat-
        >>Kokonaisia perhekuntia kastettiin (lapsineen)

        Ei löydy jaetta missä kerrotaan erikseen, että olis kastettu, mutta löytyykö sieltä jaetta jossa kerrotaan, että ei kastettu.Mitä siitä jakeesta käy ilmi? kokonainen perhekunta kastetaan.Se on asia mikä käy ilmi.

        Voidaan kinata loputtomuuksiin voiko "perhekunnassa" olla lapsia vai ei.

        Toisten mielestä ne olivat ilmeisesti täysin lapsettomia. Kun taas toisten mielestä perhekunnassa oli lapsia.


      • TaistoRa.
        ??? kirjoitti:

        Ei löydy jaetta missä kerrotaan erikseen, että olis kastettu, mutta löytyykö sieltä jaetta jossa kerrotaan, että ei kastettu.Mitä siitä jakeesta käy ilmi? kokonainen perhekunta kastetaan.Se on asia mikä käy ilmi.

        Voidaan kinata loputtomuuksiin voiko "perhekunnassa" olla lapsia vai ei.

        Toisten mielestä ne olivat ilmeisesti täysin lapsettomia. Kun taas toisten mielestä perhekunnassa oli lapsia.

        >>Kirjoitat-
        >>Ei löydy jaetta missä kerrotaan erikseen, että olis kastettu, mutta löytyykö sieltä jaetta jossa kerrotaan, että ei kastettu.>Apt. 8:12
        "Mutta kun he nyt "uskoivat" Filippusta, joka julisti "evankeliumia" Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä!, - niin "he ottivat kasteen"!, sekä miehet että naiset!


      • ???
        TaistoRa. kirjoitti:

        >>Kirjoitat-
        >>Ei löydy jaetta missä kerrotaan erikseen, että olis kastettu, mutta löytyykö sieltä jaetta jossa kerrotaan, että ei kastettu.>Apt. 8:12
        "Mutta kun he nyt "uskoivat" Filippusta, joka julisti "evankeliumia" Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä!, - niin "he ottivat kasteen"!, sekä miehet että naiset!

        Et ole vieläkään kommentoinut miten asia on "upotuksen" suhteen.

        Kommentissani otsikolla: "Vielä.." 13:12


      • ???
        TaistoRa. kirjoitti:

        >>Kirjoitat-
        >>Ei löydy jaetta missä kerrotaan erikseen, että olis kastettu, mutta löytyykö sieltä jaetta jossa kerrotaan, että ei kastettu.>Apt. 8:12
        "Mutta kun he nyt "uskoivat" Filippusta, joka julisti "evankeliumia" Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä!, - niin "he ottivat kasteen"!, sekä miehet että naiset!

        Miksi Paavali sitten vertaa ympärileikkausta kasteeseen? Ympärileikkaus suoritetaan 8 päivän ikäisille pojille.

        Lähetys käskyssä käsketään tekemään opetuslapsia kaikista kansoista kastamalla ja opettamalla.

        Lapset eivät ilmeisesti kuulu mielestäsi kansaan.


      • TaistoRa.
        ??? kirjoitti:

        Et ole vieläkään kommentoinut miten asia on "upotuksen" suhteen.

        Kommentissani otsikolla: "Vielä.." 13:12

        Olen jo vastannut sinulle, mutta jos et ymmärrä lukemaasi jonka olen jo sinulle kirjoittanut, niin sille minä sitten en voi mitään!

        Siunausta kuitenkin! ;)


      • Nettiraßßi
        TaistoRa. kirjoitti:

        >>Kirjoitat-
        >>Lapsikaste riittää>Kirjoitat-
        >>Kokonaisia perhekuntia kastettiin (lapsineen)

        Miksi juuri lapsettomat perhekunnat olisivat eksyneet kasteelle?
        Perhekunta käsittääkseni sisältää useamman ihmisen kuin avioparin!
        Kyseessä olisi voinut olla nuori lapseton aviopari jolla ei vielä ollut lapsia tai sitten vanha aviopari jonka lapset olisivat jo jättäneet vanhempansa.
        Mutta koska kerran oli kyseessä perhekuntia niin niissä oli varmasti lapset mukana ja kumma olisi jos niissä ei olisi ollut alaikäisiä lapsia myös mukana!

        Kun "vanhuuskasteella" käyneiden lapset roikkuvat koko ikänsä vanhempiensa mukana seurakuntatilaisuuksissa jne. niin eiköhön se ole melko varmaa ettei siinä niiden lasten aikuistuessa ole itsestään selvää että he menevät myös aikuuskasteelle.
        Mitä eroa on siis siinä tapauksessa lapsi ja aikuuskasteella kun lapset kummassakin tapauksessa "automaattisesti" kastetaan, ilman henkilökohtaista uskoontuloa??????????


      • ???
        TaistoRa. kirjoitti:

        Olen jo vastannut sinulle, mutta jos et ymmärrä lukemaasi jonka olen jo sinulle kirjoittanut, niin sille minä sitten en voi mitään!

        Siunausta kuitenkin! ;)

        Raamatussa kaste kirjoitustesi, sekä opetuksesi mukaan tapahtuu aina joka kaste tilanteessa upoksiin upottamalla ja sitten ylös upoksista nostamalla.Tätä opetat, mutta kun minä en usko opetustasi, vaikka sen ymmärränkin.Et ole muuten vastannut miten pilveen upotetaan ja sitten nostetaan "haudasta" ylös.Kun kirjotat, että sana kaste/kastaminen Raamatussa merkitsee aina "upottamista" kun se esiintyy.

        Hyväksyn sinun mielipiteesi, mutta itse olen eri mieltä.Huomautan vielä, että en mitenkään vastusta "upotus kastetta", vaan pidän sitä yhtenä alkuseurakunnan Raamatullisena kaste tapana muiden tapojen joukossa.En vain hyväksy muiden tapojen hylkäämistä ja yhden tavan ottamista laiksi.En vain löydä tälle kokonaisvaltaista tukea Raamatusta.


      • no jopas
        ??? kirjoitti:

        Ei löydy jaetta missä kerrotaan erikseen, että olis kastettu, mutta löytyykö sieltä jaetta jossa kerrotaan, että ei kastettu.Mitä siitä jakeesta käy ilmi? kokonainen perhekunta kastetaan.Se on asia mikä käy ilmi.

        Voidaan kinata loputtomuuksiin voiko "perhekunnassa" olla lapsia vai ei.

        Toisten mielestä ne olivat ilmeisesti täysin lapsettomia. Kun taas toisten mielestä perhekunnassa oli lapsia.

        hellarit syöttää puppua omilleen, jotta säilyisi kymmenyksien pulittajia lahkossa.


      • avarra näkökantaasi
        no jopas kirjoitti:

        hellarit syöttää puppua omilleen, jotta säilyisi kymmenyksien pulittajia lahkossa.

        se on, on perheitä joissa ei ole lapsia,ei ole tullut,tai ovat jo mualimalla.


      • Jumala on antanut meille va...
        Nettiraßßi kirjoitti:

        Miksi juuri lapsettomat perhekunnat olisivat eksyneet kasteelle?
        Perhekunta käsittääkseni sisältää useamman ihmisen kuin avioparin!
        Kyseessä olisi voinut olla nuori lapseton aviopari jolla ei vielä ollut lapsia tai sitten vanha aviopari jonka lapset olisivat jo jättäneet vanhempansa.
        Mutta koska kerran oli kyseessä perhekuntia niin niissä oli varmasti lapset mukana ja kumma olisi jos niissä ei olisi ollut alaikäisiä lapsia myös mukana!

        Kun "vanhuuskasteella" käyneiden lapset roikkuvat koko ikänsä vanhempiensa mukana seurakuntatilaisuuksissa jne. niin eiköhön se ole melko varmaa ettei siinä niiden lasten aikuistuessa ole itsestään selvää että he menevät myös aikuuskasteelle.
        Mitä eroa on siis siinä tapauksessa lapsi ja aikuuskasteella kun lapset kummassakin tapauksessa "automaattisesti" kastetaan, ilman henkilökohtaista uskoontuloa??????????

        pakkokastamista,täytyyhän ihmisen omaa tahtoa kysyä tässäkin asiassa.Tuskin vauvaikäiset paljon pystyy vastaan sanomaan.


      • Nettiraßßi
        no jopas kirjoitti:

        hellarit syöttää puppua omilleen, jotta säilyisi kymmenyksien pulittajia lahkossa.

        Kun todistellaan omia näkemyksiä ja vakaumuksia niin kyllähän rupee mielikuvitus ihmisellä laukkaamaan.
        On se tosiaan kaukaa haettu noiden vanhuuskasteen puolustajilla tuo väite, ettei juutalaisilla tai pakanoilla olisi ollut alaikäisiä lapsia perhekunnissaan.
        Kohta saadaan lukea heiltä selityksiä ja todisteluita siitä että kuinka yleistä oli kondoomien ja ehkäisypillereiden käyttö 2000 vuotta sitten ja siitä johtui ettei ollut alaikäisiä kersoja perhekunnissa kastettavina.
        Ja joka ei usko sitä että ehkäisypillereitä ja kondoomeja tosiaankin olisi ollut parisen tuhatta vuotta sitten niin ne toivotellaan sitten helvettiin hiiliä lapioimaan.


      • Nettiraßßi
        Jumala on antanut meille va... kirjoitti:

        pakkokastamista,täytyyhän ihmisen omaa tahtoa kysyä tässäkin asiassa.Tuskin vauvaikäiset paljon pystyy vastaan sanomaan.

        Se lapsikaste kuului jokapäiväisenä alkuseurakuntaan, ajan myötä perinteenä!
        Ei kukaan ole pakoittanut ketään mihinkään!
        Pakoitetaanko vauva, vanhemmat tai pappi?
        Ei ole pakkokastamista ei!
        Aikuiskasteella sitä vastoin on pakkokastamisen perinteet rasitteena!
        Miekka kurkulla kysyttiin aikuisilta että henki vai kaste!
        Se oli sitä Lallin aikaista "vapaaehtoista" aikuiskastamista!
        Vapaaehtoisesti sai aikuinen valita joko aikuiskasteen tai hengen menon!
        Ei ole lapsikasteen yhteydessä tuollaista pakkokastamista!
        En ole ikinä kuullut että olisi lapsikasteelle pakoitettu miekka kurkulla vai onko joku muu kuullut?


      • mielellään
        Nettiraßßi kirjoitti:

        Kun todistellaan omia näkemyksiä ja vakaumuksia niin kyllähän rupee mielikuvitus ihmisellä laukkaamaan.
        On se tosiaan kaukaa haettu noiden vanhuuskasteen puolustajilla tuo väite, ettei juutalaisilla tai pakanoilla olisi ollut alaikäisiä lapsia perhekunnissaan.
        Kohta saadaan lukea heiltä selityksiä ja todisteluita siitä että kuinka yleistä oli kondoomien ja ehkäisypillereiden käyttö 2000 vuotta sitten ja siitä johtui ettei ollut alaikäisiä kersoja perhekunnissa kastettavina.
        Ja joka ei usko sitä että ehkäisypillereitä ja kondoomeja tosiaankin olisi ollut parisen tuhatta vuotta sitten niin ne toivotellaan sitten helvettiin hiiliä lapioimaan.

        Lahkolaiset on hyvin ovelia? Hellarit mielellään kertovat etiopiolaisen eunukin kasteesta, koska se sopii hyvin heidän lapsettomuusoppiinsa?

        Se on vain huono kasteesimerkki, koska sillä paikalla on ollut niin pieni vesilätäkkö oikeasti, että siinä taas upottaminen ei tullut kysymykseen.

        eunukki täsmää oppiin, mutta vesitilanne ei

        vanginvartijan tapaus on ongelmallisempi lahko-opin kannalta, koska hän oli viriilissä iässä oleva työikäinen mies, jota Jumala oli todennäköisesti siunannut isolla lapsilaumalla.?
        jotka kaikki iloitsivat yhteisestä uskosta vasta kasteen jälkeen?
        Pelastuskin luvattiin koko perheelle vanginvartijan uskon perusteella: Usko Herraan Jeesukseen Kristukseen niin sinä pelastus ja niin myös sinun perheesi. Pelastus tuli kasteen myötä koko perheelle kerralta.

        Lyydia tapaus käy huonosti lahko-oppiin, koska vain Lyydian sanotaan hieman epäröiden tosin kyselevän "jos te pidätte minua Herraan uskovana?" Muiden perheenjäsenien uskostakaan ei mainita mitään. Se mainitaan, että kastaminen tapahtui perhekunnittain. Kaikki perheenjäsenet kastettiin viivytyksessä oli sitten lapsia tai ei niin käytäntö oli selvä: kaikki perheenjäsenet kastettiin. Se on kova pala lahkolaisille myöntää?


      • Nettiraßßi
        avarra näkökantaasi kirjoitti:

        se on, on perheitä joissa ei ole lapsia,ei ole tullut,tai ovat jo mualimalla.

        "Kirjoittanut: avarra näkökantaasi"

        Huvittavaa kuinka osuit naulankantaan!

        Avarra Nimimerkki "avarra näkökantaasi" vain näkökantaasi!

        Et voi tosissasi olla, etteikö kastetuissa perhekunnissa olisi ollut alaikäisiä penskoja!

        Oliko jonkinlainen syntyvyyssäännöstely mielestäsi muotia juuri silloin kun ihmisiä alettiin kastamaan kristinuskoon?

        En ole ainakaan itse kuullut tai lukenut sellaisesta!

        Oletko sinä?


      • pysytään totuudessa
        Nettiraßßi kirjoitti:

        Se lapsikaste kuului jokapäiväisenä alkuseurakuntaan, ajan myötä perinteenä!
        Ei kukaan ole pakoittanut ketään mihinkään!
        Pakoitetaanko vauva, vanhemmat tai pappi?
        Ei ole pakkokastamista ei!
        Aikuiskasteella sitä vastoin on pakkokastamisen perinteet rasitteena!
        Miekka kurkulla kysyttiin aikuisilta että henki vai kaste!
        Se oli sitä Lallin aikaista "vapaaehtoista" aikuiskastamista!
        Vapaaehtoisesti sai aikuinen valita joko aikuiskasteen tai hengen menon!
        Ei ole lapsikasteen yhteydessä tuollaista pakkokastamista!
        En ole ikinä kuullut että olisi lapsikasteelle pakoitettu miekka kurkulla vai onko joku muu kuullut?

        lieneekö dementia vai onkohan kirjoitukset päässeet unohtumaan rabbilta.Mihinkähän raamatunpaikkaan ed. tekstillä viittaat.Siunausta väittelijä!


      • jo ennen
        avarra näkökantaasi kirjoitti:

        se on, on perheitä joissa ei ole lapsia,ei ole tullut,tai ovat jo mualimalla.

        Jeesus asetti kuolemansa jälkeen kristillisen kasteen, johon lapsilla on etuoikeus.

        Jo 100-vuotta ennen Kristuksen syntymää pakanuudesta juutalaisuuteen kääntyneille perheille lapset mukaan lukien suoritettiin puhdistustoimena eli pesona ns. proselyyttikaste. Siinä kasteessa myös kaikkein pienimmät perheenjäsenet sylivauvat kastetiin.

        Joten lasten kastaminen perhekunnittain tapahtuneessa kristillisessä kasteessa Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen on sen ajan juutalaisuudessa täysin selvä asia. Siinä ei ollut edes mitään ongelmaa, kuten kirjeet seurakunnille kertovat. Kaikki tiesivät mitä perhekunnittain kastaminen tarkoittaa. Lapset kuuluivat ja kuuluvat perhekuntaan kritityille.

        Raamatussa mainitaan vain viiden perheen kastaminen kuin ohimennen. Kastettuja perheitä oli tietenkin paljon enemmän kuin nuo erikseen mainitut viisi perhettä. Lapsiluku sen ajan perheissä oli todella suuri, koska ehkäisyä ei käytetty. Toisin kuin nykyisessä helluntailaisuudessa ehkäisyvälineiden käyttö on tietääkseni hyväksytty käytäntö?


      • Nettiraßßi
        mielellään kirjoitti:

        Lahkolaiset on hyvin ovelia? Hellarit mielellään kertovat etiopiolaisen eunukin kasteesta, koska se sopii hyvin heidän lapsettomuusoppiinsa?

        Se on vain huono kasteesimerkki, koska sillä paikalla on ollut niin pieni vesilätäkkö oikeasti, että siinä taas upottaminen ei tullut kysymykseen.

        eunukki täsmää oppiin, mutta vesitilanne ei

        vanginvartijan tapaus on ongelmallisempi lahko-opin kannalta, koska hän oli viriilissä iässä oleva työikäinen mies, jota Jumala oli todennäköisesti siunannut isolla lapsilaumalla.?
        jotka kaikki iloitsivat yhteisestä uskosta vasta kasteen jälkeen?
        Pelastuskin luvattiin koko perheelle vanginvartijan uskon perusteella: Usko Herraan Jeesukseen Kristukseen niin sinä pelastus ja niin myös sinun perheesi. Pelastus tuli kasteen myötä koko perheelle kerralta.

        Lyydia tapaus käy huonosti lahko-oppiin, koska vain Lyydian sanotaan hieman epäröiden tosin kyselevän "jos te pidätte minua Herraan uskovana?" Muiden perheenjäsenien uskostakaan ei mainita mitään. Se mainitaan, että kastaminen tapahtui perhekunnittain. Kaikki perheenjäsenet kastettiin viivytyksessä oli sitten lapsia tai ei niin käytäntö oli selvä: kaikki perheenjäsenet kastettiin. Se on kova pala lahkolaisille myöntää?

        Ei siinä kastajat varmaankaan ruvenneet kuulustelemaan aikuiskastettavilta että milloin syntyi toi ja toi kersa ja heitteleen alaikäisiä ulos kastepaikalta. Johan niille alaikäisille olisi tarvinnut hommata lapsenvahdit ja sen sellaiset noiden kastetilaisuuksien ajaksi vai heitteilläkö ne olivat sen ajan?!?
        Veden puute ei näkynyt tosiaankaan vaivanneen Raamatun mukaan kasteelle pääsyä. Olisihan ollut hullua että jos joku olisi vaikkapa vedettömässä erämaassa halunnut kasteelle ja se olisi häneltä evätty veden puutteesta! Kumpi oli silloin tärkeämpi, kasteelle haluavan tahto kasteelle vaiko sen evääminen kasteelle haluavalta veden puutteesta? Silloinhan vain vesistöjen lähettyvillä asuvat olisivat olleet otollisia kasteen saantiin mutta hiekka-aavikoilla asuvat eivät! Vesistöjen lähettyvillä asustelevat olivat kutsuttuja, taivaaseen kelpuutettuja mutta hiekka-erämaissa asustelevat eivät olisi olleet taivaskelpoisia veden puutteen takia!
        VOI PYHÄ SYLVI IHMISTEN AIVOITUKSIA!!!!!
        Jos tulisi oikein vesikuivia vuosia, eikä vettä riittäisi helluntalaisten (ja muitten vanhuuskastajalahkojen) kasteammeiden täyttämiseen niin silloinhan jos tällaisia kuivia, vedettömiä vuosia kestäisi vuosikymmeniä, ei uusia kastettujakaan tulisi. Helluntalaisuus tyrehtyisi siinä tapauksessa veden puutteeseen!
        Jo on aikoihin eletty kun taivaaseen pääsy on vesivaroista kiinni!
        Siksiköhän hiekka-aavikko-ihmiset ovat ihan järkiään kamelinkesyttäjämuslimeita?!


      • Nettiraßßi
        pysytään totuudessa kirjoitti:

        lieneekö dementia vai onkohan kirjoitukset päässeet unohtumaan rabbilta.Mihinkähän raamatunpaikkaan ed. tekstillä viittaat.Siunausta väittelijä!

        Oletan ettei Raamattuun todella perehtyneen tarvitse udella keskusteluissa viitatuihin Raamatun kohtiin vaan ne tietää ja tajuaa ilman kyselemättäkin!
        Jos et pysy kärryillä niin lue ensin Raamattua ja tule sitten vasta tänne pulisemaan!
        Ei ole ollut tarkoituksenani alkaa pitämään sinunlaisillesi täällä Raamattukouluja joten mene keskustelemaan vasta-alkajien palstoille dementiastasi!


      • TaistoRa.
        ??? kirjoitti:

        Miksi Paavali sitten vertaa ympärileikkausta kasteeseen? Ympärileikkaus suoritetaan 8 päivän ikäisille pojille.

        Lähetys käskyssä käsketään tekemään opetuslapsia kaikista kansoista kastamalla ja opettamalla.

        Lapset eivät ilmeisesti kuulu mielestäsi kansaan.

        >>Kirjoitat-
        >>Miksi Paavali sitten vertaa ympärileikkausta kasteeseen?>Kirkoitat-
        >>Lähetys käskyssä käsketään tekemään opetuslapsia kaikista kansoista kastamalla ja opettamalla.>Mark 16:15 Ja hän sanoi heille:
        "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille"!.

        16"Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu"!; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen!>Matt 28:19 Menkäät siis ja opettakaat kaikkea kansaa, ja kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen

        >>Mark 16:15-16 "Menkää kaikkeen mailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille, joka uskoo ja kastetaan se pelastuu", mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen!

        Siis ensin on julistettava evankeliumia kaikkialle ja kun se on opetettu kuulijoille mitä se merkitsee, niin sitten heidät jos uskovat sen, tulee kastaa uskoviksi tultuaan! Näin se menee!

        Siunausta! ;)


      • keidas aavikolla
        Nettiraßßi kirjoitti:

        Ei siinä kastajat varmaankaan ruvenneet kuulustelemaan aikuiskastettavilta että milloin syntyi toi ja toi kersa ja heitteleen alaikäisiä ulos kastepaikalta. Johan niille alaikäisille olisi tarvinnut hommata lapsenvahdit ja sen sellaiset noiden kastetilaisuuksien ajaksi vai heitteilläkö ne olivat sen ajan?!?
        Veden puute ei näkynyt tosiaankaan vaivanneen Raamatun mukaan kasteelle pääsyä. Olisihan ollut hullua että jos joku olisi vaikkapa vedettömässä erämaassa halunnut kasteelle ja se olisi häneltä evätty veden puutteesta! Kumpi oli silloin tärkeämpi, kasteelle haluavan tahto kasteelle vaiko sen evääminen kasteelle haluavalta veden puutteesta? Silloinhan vain vesistöjen lähettyvillä asuvat olisivat olleet otollisia kasteen saantiin mutta hiekka-aavikoilla asuvat eivät! Vesistöjen lähettyvillä asustelevat olivat kutsuttuja, taivaaseen kelpuutettuja mutta hiekka-erämaissa asustelevat eivät olisi olleet taivaskelpoisia veden puutteen takia!
        VOI PYHÄ SYLVI IHMISTEN AIVOITUKSIA!!!!!
        Jos tulisi oikein vesikuivia vuosia, eikä vettä riittäisi helluntalaisten (ja muitten vanhuuskastajalahkojen) kasteammeiden täyttämiseen niin silloinhan jos tällaisia kuivia, vedettömiä vuosia kestäisi vuosikymmeniä, ei uusia kastettujakaan tulisi. Helluntalaisuus tyrehtyisi siinä tapauksessa veden puutteeseen!
        Jo on aikoihin eletty kun taivaaseen pääsy on vesivaroista kiinni!
        Siksiköhän hiekka-aavikko-ihmiset ovat ihan järkiään kamelinkesyttäjämuslimeita?!

        kiihtyneiltä,jos te haluatte pitää kiinni lapsikasteesta,kuka teitä estää.
        Se että on ymmärtänyt sanasta kasteen toisenlaisen merkityksen,ei pitäisi olla kivi kengässä kenellekkään.Minulle se avautui pitkän pohdinnan,sanan tutkimisen ja rukouksen tuloksena.


      • mikähän käännös sinulla mah...
        Nettiraßßi kirjoitti:

        Oletan ettei Raamattuun todella perehtyneen tarvitse udella keskusteluissa viitatuihin Raamatun kohtiin vaan ne tietää ja tajuaa ilman kyselemättäkin!
        Jos et pysy kärryillä niin lue ensin Raamattua ja tule sitten vasta tänne pulisemaan!
        Ei ole ollut tarkoituksenani alkaa pitämään sinunlaisillesi täällä Raamattukouluja joten mene keskustelemaan vasta-alkajien palstoille dementiastasi!

        ollut loukata,vilpitön anteeksipyyntöni! mutta kun en löydä raamatusta,sitä mainitsemaasi kohtaa,jossa pakotetaan miekalla kasteelle.


      • Nettiraßßi
        jo ennen kirjoitti:

        Jeesus asetti kuolemansa jälkeen kristillisen kasteen, johon lapsilla on etuoikeus.

        Jo 100-vuotta ennen Kristuksen syntymää pakanuudesta juutalaisuuteen kääntyneille perheille lapset mukaan lukien suoritettiin puhdistustoimena eli pesona ns. proselyyttikaste. Siinä kasteessa myös kaikkein pienimmät perheenjäsenet sylivauvat kastetiin.

        Joten lasten kastaminen perhekunnittain tapahtuneessa kristillisessä kasteessa Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen on sen ajan juutalaisuudessa täysin selvä asia. Siinä ei ollut edes mitään ongelmaa, kuten kirjeet seurakunnille kertovat. Kaikki tiesivät mitä perhekunnittain kastaminen tarkoittaa. Lapset kuuluivat ja kuuluvat perhekuntaan kritityille.

        Raamatussa mainitaan vain viiden perheen kastaminen kuin ohimennen. Kastettuja perheitä oli tietenkin paljon enemmän kuin nuo erikseen mainitut viisi perhettä. Lapsiluku sen ajan perheissä oli todella suuri, koska ehkäisyä ei käytetty. Toisin kuin nykyisessä helluntailaisuudessa ehkäisyvälineiden käyttö on tietääkseni hyväksytty käytäntö?

        Lapset kastettiin Jumalan omiksi!
        Tuo Jeesuksen saama kaste Johannes Kastajalta vain "kummittelee"!
        Mikä tarkoitus sillä oli?
        Kuka tietää?
        Jos tietää niin kertokoot!


      • täsmennys
        Nettiraßßi kirjoitti:

        "Kirjoittanut: avarra näkökantaasi"

        Huvittavaa kuinka osuit naulankantaan!

        Avarra Nimimerkki "avarra näkökantaasi" vain näkökantaasi!

        Et voi tosissasi olla, etteikö kastetuissa perhekunnissa olisi ollut alaikäisiä penskoja!

        Oliko jonkinlainen syntyvyyssäännöstely mielestäsi muotia juuri silloin kun ihmisiä alettiin kastamaan kristinuskoon?

        En ole ainakaan itse kuullut tai lukenut sellaisesta!

        Oletko sinä?

        liittynytkään kasteeseen vaan ihmettelin,miksei lapseton pari voisi yhtä lailla olla perhe.


      • Nettiraßßi
        keidas aavikolla kirjoitti:

        kiihtyneiltä,jos te haluatte pitää kiinni lapsikasteesta,kuka teitä estää.
        Se että on ymmärtänyt sanasta kasteen toisenlaisen merkityksen,ei pitäisi olla kivi kengässä kenellekkään.Minulle se avautui pitkän pohdinnan,sanan tutkimisen ja rukouksen tuloksena.

        Itsehän te vanhuuskasteen puolustajat kiihkoilette täällä joka foorumilla vakaumuksestanne!
        Aikuiskasteen tarkoitus on lähteä seuraamaan Jeesusta!
        Olenko oikeassa?
        Oliko Jeesus "maallinen" tai Jumalasta välittämätön ennen Johannes Kastajalta saamaansa kastetta?
        Miksi Jeesus antoi kastaa itsensä?
        Miksi?
        Mikä oli se muutos Jeesus-ihmisen elämässä että piti mennä ihan sitä varten kasteelle?
        Käyn myös tuolla muualla keskustelua Jeesuksen "jumaluudesta", nimimerkillä €in@ri.
        Mielestäni nämä keskustelut käyvät nyt yhteen!
        Miksi ja minkä vuoksi Jeesuksen piti ottaa se Johannes Kastajan kaste?
        Kuka "kaikki tietävä" voi sen kertoa?
        Itse en sitä ymmärrä enkä tajua, käsittämisestä puhumattakaan!


      • sanoi
        Nettiraßßi kirjoitti:

        Lapset kastettiin Jumalan omiksi!
        Tuo Jeesuksen saama kaste Johannes Kastajalta vain "kummittelee"!
        Mikä tarkoitus sillä oli?
        Kuka tietää?
        Jos tietää niin kertokoot!

        Jeesus täytti kaiken vanhurskauden. Muut eivät voi vanhurskautta täyttää. Pyhä Henki laskeutui kasteessa ja taivas oli avoin, kuten se on lapsenkin kasteessa. Jumala tunnusti isyytensä, kuten lapsenkin kasteessa. Hb.1:5 sanoo "Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin; (tuo päivähän oli Jeesuksen kastepäivä, kun Jumalan ääni kuului?)

        Oma tulkintani on,koska Jeesus oli myös ihminen Hänenkin tuli syntyä uudesti ylhäältä vedestä ja Hengestä kasteessa, koska liha ei ilman sitä voinut periä Jumalan valtakuntaa. Jeesus sai omassa kasteessa ylösnousemusruumiin? Katson, että Joh.3:5 sana "joku" viittaa Jeesukseen itseensä. Sen jälkeen hän tarkentaa Nikodemukselle, että teidän on myös synnyttävä uudesti vedestä ja hengestä, sillä se vaatimus koskee kaikkia, myös lapsia, aikuisia, kaikkia. Mitään poikkeusta ei anneta?
        Jeesus puhuikin uudestisyntymisestä vedestä ja Hengestä kohta oman kasteensa jälkeen, joten ne liittyivät ajallisestikin toisiinsa (konteksti)?


      • tavoite
        Nettiraßßi kirjoitti:

        Ei siinä kastajat varmaankaan ruvenneet kuulustelemaan aikuiskastettavilta että milloin syntyi toi ja toi kersa ja heitteleen alaikäisiä ulos kastepaikalta. Johan niille alaikäisille olisi tarvinnut hommata lapsenvahdit ja sen sellaiset noiden kastetilaisuuksien ajaksi vai heitteilläkö ne olivat sen ajan?!?
        Veden puute ei näkynyt tosiaankaan vaivanneen Raamatun mukaan kasteelle pääsyä. Olisihan ollut hullua että jos joku olisi vaikkapa vedettömässä erämaassa halunnut kasteelle ja se olisi häneltä evätty veden puutteesta! Kumpi oli silloin tärkeämpi, kasteelle haluavan tahto kasteelle vaiko sen evääminen kasteelle haluavalta veden puutteesta? Silloinhan vain vesistöjen lähettyvillä asuvat olisivat olleet otollisia kasteen saantiin mutta hiekka-aavikoilla asuvat eivät! Vesistöjen lähettyvillä asustelevat olivat kutsuttuja, taivaaseen kelpuutettuja mutta hiekka-erämaissa asustelevat eivät olisi olleet taivaskelpoisia veden puutteen takia!
        VOI PYHÄ SYLVI IHMISTEN AIVOITUKSIA!!!!!
        Jos tulisi oikein vesikuivia vuosia, eikä vettä riittäisi helluntalaisten (ja muitten vanhuuskastajalahkojen) kasteammeiden täyttämiseen niin silloinhan jos tällaisia kuivia, vedettömiä vuosia kestäisi vuosikymmeniä, ei uusia kastettujakaan tulisi. Helluntalaisuus tyrehtyisi siinä tapauksessa veden puutteeseen!
        Jo on aikoihin eletty kun taivaaseen pääsy on vesivaroista kiinni!
        Siksiköhän hiekka-aavikko-ihmiset ovat ihan järkiään kamelinkesyttäjämuslimeita?!

        perinnäisenä tarkoituksen lahkojen opeilla on estää kaikin mahdollisin keinoin ja valhein lasten pääsy kasteelle, koska vauvat ja imeväiset pienet lapset ovat kaikkein otollisimpia luovutettavaksi Jeesukselle kasteessa. lahkolaiset opettaa pirun kehittämiä harhaoppeja


      • Nettiraßßi
        mikähän käännös sinulla mah... kirjoitti:

        ollut loukata,vilpitön anteeksipyyntöni! mutta kun en löydä raamatusta,sitä mainitsemaasi kohtaa,jossa pakotetaan miekalla kasteelle.

        En loukkaannu niin pienistä!
        Taidat olla veikeäkin epeli kun tuumailet noin "viattomana" :
        "mutta kun en löydä raamatusta,sitä mainitsemaasi kohtaa,jossa pakotetaan miekalla kasteelle."
        Raamatunkin kirjoitat pienellä etukirjaimella sinä, sinä, sinä...............!
        Se kaipaamasi kohta löytyy kirjasta: "Lallin lorinat -ja kuinka piispan ketaleelta katkesi kaula".
        Sinua siunaten Nimimerkki "mikähän käännös sinulla mah..."
        MVH
        Nettiraßßi


      • Nettiraßßi
        tavoite kirjoitti:

        perinnäisenä tarkoituksen lahkojen opeilla on estää kaikin mahdollisin keinoin ja valhein lasten pääsy kasteelle, koska vauvat ja imeväiset pienet lapset ovat kaikkein otollisimpia luovutettavaksi Jeesukselle kasteessa. lahkolaiset opettaa pirun kehittämiä harhaoppeja

        Kaste, mitä se on?
        Vihkiminen, mitä se on?
        Kun lahkolaisten rakennukset, siellä olevat kastealtaat jne. vihitään niin kysytäänkö rakennuksilta ja kastealtailta että jokkopa te haluatte olla kastettuja rakennuksiamme ja kastealtaitamme?
        Ei kysytä ei!
        Vihkiä silti pitää rakennukset ja kastealtaat "JUMALAN OMIKSI"!
        Rakennukset ja kastealtaat pitää saada "JUMALAN OMIKSI" mutta omista lapsista ei ole sellaista huolta!
        Nyt ne väittävät että heidän lapsensa "vihitään", ihan niinkuin rakennuksensa ja vihkialtaansakin.
        Heille ei lapset ole niitä rakennuksiaan ja kastealtaitaan tärkeämpiä!
        Vihitty rakennus ei vedä vertoja Jumalalle kastetulle lapselle!


      • Nettiraßßi
        täsmennys kirjoitti:

        liittynytkään kasteeseen vaan ihmettelin,miksei lapseton pari voisi yhtä lailla olla perhe.

        Perhekunta on useampi ihminen kuin vain kahden ihmisen liitto!
        Pariskunnasta ei voi sanoa että se olisi perhekunta!
        Sinua siunaten!
        MVH
        Nettiraßßi


      • kerrassaan
        Nettiraßßi kirjoitti:

        Kaste, mitä se on?
        Vihkiminen, mitä se on?
        Kun lahkolaisten rakennukset, siellä olevat kastealtaat jne. vihitään niin kysytäänkö rakennuksilta ja kastealtailta että jokkopa te haluatte olla kastettuja rakennuksiamme ja kastealtaitamme?
        Ei kysytä ei!
        Vihkiä silti pitää rakennukset ja kastealtaat "JUMALAN OMIKSI"!
        Rakennukset ja kastealtaat pitää saada "JUMALAN OMIKSI" mutta omista lapsista ei ole sellaista huolta!
        Nyt ne väittävät että heidän lapsensa "vihitään", ihan niinkuin rakennuksensa ja vihkialtaansakin.
        Heille ei lapset ole niitä rakennuksiaan ja kastealtaitaan tärkeämpiä!
        Vihitty rakennus ei vedä vertoja Jumalalle kastetulle lapselle!

        ainoa oikea johtopäätös täytyy olla noista lahkolaisissa rakennusten vihkijöissä, jotka jättävät lapsensa kastamatta ja vihkimättä Jeesukselle ja jättävät lapsensa pakanan asemaan tämän maailman ruhtinaan valtakuntaan, lahkolaisissa vaikuttaa edelleen lastentappajan Herodeksen henki, joka heissä tekee työtään?


      • Nettiraßßi
        sanoi kirjoitti:

        Jeesus täytti kaiken vanhurskauden. Muut eivät voi vanhurskautta täyttää. Pyhä Henki laskeutui kasteessa ja taivas oli avoin, kuten se on lapsenkin kasteessa. Jumala tunnusti isyytensä, kuten lapsenkin kasteessa. Hb.1:5 sanoo "Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin; (tuo päivähän oli Jeesuksen kastepäivä, kun Jumalan ääni kuului?)

        Oma tulkintani on,koska Jeesus oli myös ihminen Hänenkin tuli syntyä uudesti ylhäältä vedestä ja Hengestä kasteessa, koska liha ei ilman sitä voinut periä Jumalan valtakuntaa. Jeesus sai omassa kasteessa ylösnousemusruumiin? Katson, että Joh.3:5 sana "joku" viittaa Jeesukseen itseensä. Sen jälkeen hän tarkentaa Nikodemukselle, että teidän on myös synnyttävä uudesti vedestä ja hengestä, sillä se vaatimus koskee kaikkia, myös lapsia, aikuisia, kaikkia. Mitään poikkeusta ei anneta?
        Jeesus puhuikin uudestisyntymisestä vedestä ja Hengestä kohta oman kasteensa jälkeen, joten ne liittyivät ajallisestikin toisiinsa (konteksti)?

        Noinhan se onkin MIELESTÄSI!

        Eikö sinua ikinä ole mikään asia ihmetyttänyt?

        Minua on!

        Jos kerran Johannes Kastajakin olisi tuon selittämäsi asian, omin korvin kuullut niin miksi silti lähetti opetuslapsensa Jeesukselta kysymään että oletko......oletko......oletko?

        Jokin ei nyt stemmaa!

        Ihmiset ovat kovia selittelemään!

        Selittäkäähän jotkut että miksi Jeesuksen luita ei rikottu vaikka niin oli 100 %:na tapana ja miksi Jeesus (muka) kuoli niin liian nopeasti!
        Yleensä ristiinnaulitut elivät jopa vielä seuraavanakin päivänä, luut rikottuina!

        Kuka Raamattua lukenut voisi kieltää, etteikö Jeesuksen hauta ollut vartioimaton ensimmäisenä yönä?

        En jää tänne nyt odottelemaan vastauksiasi kun tiedän että et pysty vastaamaan sillä muuten sinulla olisi jo tuossa aikaisemmin ollut eri kommentti tähän asiaan!

        Häpeäkseni joudun sanomaan että taas kerran "kaljapiru" sai minut ansaan.
        Olen pitkiä aikoja, monia kuukausia, pystynyt vastustamaan viinapirua mutta nyt taas annoin sille periksi vaikka luulin jo päässeeni siitä eroon!
        Periksi en silti anna!!!!!!!!!
        Joskus kun viikatemies tulee minua hakemaan niin lähden hänen mukaansa jo pitkän aikaa raittiina olleenna!

        Olen tuolla kristinuskopalstalla ottanut osaa keskusteluihin nimimerkillä €in@ri ja käväisenkin nyt siellä, ennenkuin täysin sekoan kaljasta.

        Tervetuloa sinne te kaikki jotka ette usko kolmiyhtenäisyyden harhaan!
        Ja myös te muut tuohon eksytykseen uskovat!!!


      • TaistoRa.
        jo ennen kirjoitti:

        Jeesus asetti kuolemansa jälkeen kristillisen kasteen, johon lapsilla on etuoikeus.

        Jo 100-vuotta ennen Kristuksen syntymää pakanuudesta juutalaisuuteen kääntyneille perheille lapset mukaan lukien suoritettiin puhdistustoimena eli pesona ns. proselyyttikaste. Siinä kasteessa myös kaikkein pienimmät perheenjäsenet sylivauvat kastetiin.

        Joten lasten kastaminen perhekunnittain tapahtuneessa kristillisessä kasteessa Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen on sen ajan juutalaisuudessa täysin selvä asia. Siinä ei ollut edes mitään ongelmaa, kuten kirjeet seurakunnille kertovat. Kaikki tiesivät mitä perhekunnittain kastaminen tarkoittaa. Lapset kuuluivat ja kuuluvat perhekuntaan kritityille.

        Raamatussa mainitaan vain viiden perheen kastaminen kuin ohimennen. Kastettuja perheitä oli tietenkin paljon enemmän kuin nuo erikseen mainitut viisi perhettä. Lapsiluku sen ajan perheissä oli todella suuri, koska ehkäisyä ei käytetty. Toisin kuin nykyisessä helluntailaisuudessa ehkäisyvälineiden käyttö on tietääkseni hyväksytty käytäntö?

        >>Kirjoitat-
        >>Jo 100-vuotta ennen Kristuksen syntymää pakanuudesta juutalaisuuteen kääntyneille perheille lapset mukaan lukien suoritettiin puhdistustoimena eli pesona ns. proselyyttikaste.

        >>Ef. 1:13
        "Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti"

        >>Apt 10:42 Ja hän käski meidän saarnata kansalle ja todistaa, että hän on se, jonka Jumala on asettanut elävien ja kuolleitten tuomariksi.

        43 "Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta"!

        44 Kun Pietari vielä näitä puhui, tuli Pyhä Henki kaikkien päälle, jotka puheen kuulivat.

        45 Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin,

        46 "sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa"!. Silloin Pietari vastasi:

        47 "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?"

        48 Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä.>1 Kor. 12:9
        "toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä"!>Apt. 18:8
        (Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa USKOIVAT Herraan); (ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, USKOIVAT), - (ja HEIDÄT KASTETTIIN)!


      • siis
        Nettiraßßi kirjoitti:

        Noinhan se onkin MIELESTÄSI!

        Eikö sinua ikinä ole mikään asia ihmetyttänyt?

        Minua on!

        Jos kerran Johannes Kastajakin olisi tuon selittämäsi asian, omin korvin kuullut niin miksi silti lähetti opetuslapsensa Jeesukselta kysymään että oletko......oletko......oletko?

        Jokin ei nyt stemmaa!

        Ihmiset ovat kovia selittelemään!

        Selittäkäähän jotkut että miksi Jeesuksen luita ei rikottu vaikka niin oli 100 %:na tapana ja miksi Jeesus (muka) kuoli niin liian nopeasti!
        Yleensä ristiinnaulitut elivät jopa vielä seuraavanakin päivänä, luut rikottuina!

        Kuka Raamattua lukenut voisi kieltää, etteikö Jeesuksen hauta ollut vartioimaton ensimmäisenä yönä?

        En jää tänne nyt odottelemaan vastauksiasi kun tiedän että et pysty vastaamaan sillä muuten sinulla olisi jo tuossa aikaisemmin ollut eri kommentti tähän asiaan!

        Häpeäkseni joudun sanomaan että taas kerran "kaljapiru" sai minut ansaan.
        Olen pitkiä aikoja, monia kuukausia, pystynyt vastustamaan viinapirua mutta nyt taas annoin sille periksi vaikka luulin jo päässeeni siitä eroon!
        Periksi en silti anna!!!!!!!!!
        Joskus kun viikatemies tulee minua hakemaan niin lähden hänen mukaansa jo pitkän aikaa raittiina olleenna!

        Olen tuolla kristinuskopalstalla ottanut osaa keskusteluihin nimimerkillä €in@ri ja käväisenkin nyt siellä, ennenkuin täysin sekoan kaljasta.

        Tervetuloa sinne te kaikki jotka ette usko kolmiyhtenäisyyden harhaan!
        Ja myös te muut tuohon eksytykseen uskovat!!!

        Jeesuksen luita ei rikottu,koska se oli jo profetoitu VT:ssä. Jeesus oli jo kuollut sillä sotilas puhkaisi keihäällä Jeesuksen kyljen ja siitä vuoti verta ja vettä (=samat aineet kuin lapsikasteessa, ne jäivät maan päälle maksuksi ihmiskunnasta, lunnaat on maksettu myös sinusta?) luitten katkaisu ei enää ollut tarpeen, vaikka se oli yleinen käytäntö.

        Viinapiruun voit kokeilla Michael Howardin neuvo huutaa konkreettisesti apua Jumalalta sopivan tilaisuuden tullen. Ja avuksesi huuda minua hädän päivänä, niin minä tahdon auttaa sinua, ja sinun pitää kunnioittaman minua, sanoo Herra.


      • "Nettiraßßi"
        kerrassaan kirjoitti:

        ainoa oikea johtopäätös täytyy olla noista lahkolaisissa rakennusten vihkijöissä, jotka jättävät lapsensa kastamatta ja vihkimättä Jeesukselle ja jättävät lapsensa pakanan asemaan tämän maailman ruhtinaan valtakuntaan, lahkolaisissa vaikuttaa edelleen lastentappajan Herodeksen henki, joka heissä tekee työtään?

        Juuri tuo huomaamasi "Herodeksen henki" on sitä tähän aiheeseen liittyvää!
        Se oli todella hyvä huomio!
        Ja kuten asian todella hyvin ilmaiset niin "Herodeksen henki" leijailee koko ajan noiden vanhuuskasteen puolustajien päällä!

        En hyväksy kolminaisuusoppia ja jos sinä taas sen hyväksyt niin silloin ovat mielipiteemme menneet todellakin ristikkäin!

        Minä puolestani hyväksyn kaikki omia mielipiteitäni vastustajat kunhan eivät rupea kanssani väitteleen ja tappesulisille!

        En pidä turhanpäiväisestä tappelusta!
        Asiat ja mielipiteet voivat tapella keskenään mutta eivät ihmiset!

        Siunaan ja rukoilen teidän puolestanne!
        MVH
        Nettiraßßi alias €in@ri


      • Nettiraßßi
        siis kirjoitti:

        Jeesuksen luita ei rikottu,koska se oli jo profetoitu VT:ssä. Jeesus oli jo kuollut sillä sotilas puhkaisi keihäällä Jeesuksen kyljen ja siitä vuoti verta ja vettä (=samat aineet kuin lapsikasteessa, ne jäivät maan päälle maksuksi ihmiskunnasta, lunnaat on maksettu myös sinusta?) luitten katkaisu ei enää ollut tarpeen, vaikka se oli yleinen käytäntö.

        Viinapiruun voit kokeilla Michael Howardin neuvo huutaa konkreettisesti apua Jumalalta sopivan tilaisuuden tullen. Ja avuksesi huuda minua hädän päivänä, niin minä tahdon auttaa sinua, ja sinun pitää kunnioittaman minua, sanoo Herra.

        Viinapiru on monen muunkin, eikä vain minun riesanani sillä muuten ei olisi ystäväsi Michael Howardi kirjoittanut hyvin menestyvää kirjaansa!

        "se oli jo profetoitu VT:ssä."

        Kuten jo talvella, viime vuonna ja sitä edellisenä vuonna yritin selittää muilla nimimerkeillä kylläkin niin kaikki mitä Jeesus teki niin se teki sen "jotta kirjoitukset täyttyisivät"!
        KAIKKI MITÄ JEESUS TEKI NIIN SE SEURASI KÄSIKIRJAA: "Kristuksen käsikirja"!
        Jeesus teki kaiken kirjoitusten mukaan ja että ne "täyttyisivät"!
        Jeesus ei ollut Paavalin aikalainen koska Paavali ei kertonut Jeesuksen opetuksista ja tunsi vain "taivaallisen" kristuksen!
        Ei ihmistä Jeesus!

        Tuohon palaan myöhemmin jos joku haluaa tietää että mikä ja kuka oli tuo Paavalin Kristus, joskus ihminen ollut.
        Jos joku haluaa tietää lisää niin kysyköön!
        Muuten en kerro!
        Muualta omaksumaani sekin!


      • ???
        TaistoRa. kirjoitti:

        >>Kirjoitat-
        >>Miksi Paavali sitten vertaa ympärileikkausta kasteeseen?>Kirkoitat-
        >>Lähetys käskyssä käsketään tekemään opetuslapsia kaikista kansoista kastamalla ja opettamalla.>Mark 16:15 Ja hän sanoi heille:
        "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille"!.

        16"Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu"!; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen!>Matt 28:19 Menkäät siis ja opettakaat kaikkea kansaa, ja kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen

        >>Mark 16:15-16 "Menkää kaikkeen mailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille, joka uskoo ja kastetaan se pelastuu", mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen!

        Siis ensin on julistettava evankeliumia kaikkialle ja kun se on opetettu kuulijoille mitä se merkitsee, niin sitten heidät jos uskovat sen, tulee kastaa uskoviksi tultuaan! Näin se menee!

        Siunausta! ;)

        Lainaus tekstistäsi:

        "//Vastaan-
        //Luetaan tuo Jeesuksen antama lähetys käsky vanhimmasta Markuksen evankeliumista!

        >>Mark 16:15 Ja hän sanoi heille:
        "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille"!.

        16"Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu"!; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen!


    • kaste

      Onko kaste nyt kaikille selvä?
      Raamatullinen upotuskaste. Myös lapset voi kastaa.
      Monet ovat käyneet kaksikin kertaa upotuskasteella.
      Hyvä..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä häviän tämän taistelun

      Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      90
      8277
    2. Jos jokin ihme

      Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      92
      6405
    3. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

      En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      58
      6264
    4. Sydän karrella

      Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      34
      4871
    5. Onko yhtään ikävä

      Vai pitäisikö sinut unohtaa
      Ikävä
      45
      3321
    6. Miksi halusit

      Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      50
      3265
    7. Olet taitava

      monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      57
      3082
    8. Sinulle J mies

      Hyvää joulua ❤️
      Ikävä
      44
      2849
    9. Sinällään hauska miten jostakin

      jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      51
      2806
    10. Mikä tarkoitus tällä kaikella

      On ollut? Osaatko vastata tähän?
      Ikävä
      49
      2770
    Aihe