TSH 4,23 kuitenkin t4v korkea, muita syitä?

Anonyymi

Ihan muissa asioissa TSH mitatiin ollen 4,23 ja T4v 16. Aiempina vuosina T4v ollut välillä 10 ja koskaan ei kovin korkea. Heiluu.

Mitä muita syitä voisi olla TSH kohoamiselle? Voimakas sukurasite kyllä on. Alkaakohan lääkäri tätä hoitamaan kun t4v vielä suht korkea.

Joskus kilpparin vasta-aineet oli harmaalla alueella. Ei korkeat mutta ei "terveen" arvotkaan. Joku 63 jos oikein muistan.
Aldesteroni on yli viitteen. Rauta ei imeydy, kalium ei imeydy, MCV koholla.

ideoita?

7

168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      16 on normaali ihan hyvä arvo T4v:lle, kun taas 10 vähän turhan matala. Kilpirauhasen toiminta vaihtelee jonkin verran terveelläkin, joten satunnaisesti otettuna ei kannata arvoja liikaa verrata. Sama juttuTSH:n ja vasta-aineiden kanssa. Sitten aina otetaan huomioon arvojen lisäksi myös oireet.

      Rauta saattaa vaikuttaa myös kilpirauhasen toimintaa, mutta varmuudella raudan puutteen ja kilpparin vajaatoiminnan oireet muistuttaa toisiaan. Aldosteroni eli suolahormoni liikaeritys viittaa lisämunuaisen kuoren toimintahäiriöön. MCV voi kohota monesta syystä. En ole varma oliko joku kytkös raudan kanssa.

      Hashimoto

    • Anonyymi

      Mulla tsh oli 7,5,kun viimeksi pari kk sitten se oli 1,68.Luin semmosesta kuin Hashimoton taudista,sen oirekuva sopii siihen kun tsh heittelee,ja kaikki muutkin oireet sopivay ainakin minulle,on kummallisia lihaskipuja milloin missäki ollut tässä 3 vuoden sisällä,ja uusia autoimmuunisairauksia mille puhkeaa aina vaan,nyt on jo 6..

      • Anonyymi

        Joo tyreoidiitti voi välillä muuttuu aktiivisemmaksi ja epävakaammaksi ja oireet sitten sen mukaan voi vaihdella vajaa- ja liiketoiminnan välillä Joitain oireita voidaan rauhoittaa, mutta muuten on voivoi eikä auta kuin odottaa.

        Autoimmuunitaudit esiintyy joskus ryppäinä. Ulkomuistista Hashimoton kanssa voi olla usein diabetes, psoriasis, Sjögrenin synd, vitiligo , polyendokrinopatia (monen rauhasen häiriö)

        Hashimoto


    • Anonyymi

      Voiko hasimoton tauti oireilla pelkästään jäljellä olevan kilpirauhaslohkon puoleisessa kehossa? Itselläni oirehtii juuri näin. Onko muilla samankaltaisia kokemuksia?

      • Anonyymi

        Tuskinpa selittyy kilpparilla, vaan tuo viittaa ennemmin johonkin neurologiseen ongelmaan. Jos tullut yhtäkkiä tai lähes näin, niin sitten ensimmäinen epäily avh tai miksei myös esim. MS, siinä kun oirekuva voi alkaa ja olla mitä vain minkä ikäisellä vain. Jos kehittynyt pikkuhiljaa niin edelleen MS tai joku muu neur, b12- ja d-vit puutos ym. Jos kyseessä on lähinnä raajaperäinen oireilu, voi syy olla myös selkäytimessä.

        Hashimoto


    • Anonyymi

      Mulla tilomit jo <30, separ. 5. Ei kuitenkaan ( vielä) pahempaa oireilua. Viime viikolla äkillinen piikki Kor:ssa, kävi melkein 5. Huomenna lääkäriaika varattuna, ehkä tulee muutos lääkitykseen, koska til. ja sep. heittelee noin.

      • Anonyymi

        Siis tilomit ja separ. Mitä ovat?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5062
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2347
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1857
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1558
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1185
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe