Mitä on vastuullinen raamatuntulkinta?

Anonyymi

"
Kansanedustaja Päivi Räsäsen oikeusjuttu kansanryhmää vastaan kiihottamisesta on nostanut yhteiskunnalliseen keskusteluun myös kysymyksiä Raamatun auktoriteetista ja “Jumalan sanan” tulkitsemisen merkityksestä. Voidaanko Raamatun ajatella edustavan muuttumatonta ja sitovaa elämän ohjenuoraa vai onko kyseessä väistämättä ristiriitainen ja monitulkintainen kirjakokoelma? Onko Raamatun kokonaisuuden tunnollinen noudattaminen edes mahdollista vai tehdäänkö tätä luettaessa aina valintoja ja tulkintoja?
"

https://areena.yle.fi/audio/1-61033699

10

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ”…nostanut yhteiskunnalliseen keskusteluun myös kysymyksiä Raamatun auktoriteetista ja “Jumalan sanan” tulkitsemisen merkityksestä.”
      ”Voidaanko Raamatun ajatella edustavan muuttumatonta ja sitovaa elämän ohjenuoraa vai onko kyseessä väistämättä ristiriitainen ja monitulkintainen kirjakokoelma?”

      Kaiken pohjalla on sen ymmärtäminen (tietojen kautta), millaiset yhteiskunnalliset olot vallitsivat, koska jokainen kirjoittaja kirjoittaa siitä omasta kulttuuristaan käsi. Ellei tätä osaa hamottaa, väistämättä ajaudutaan mitä erikoisempiin tulkintoihin.
      Tästä myös johtuu, ettei sellaisenaan voida soveltaa aivan kaikkea Raamatussa olevaan tähän aikaan.

      ”Onko Raamatun kokonaisuuden tunnollinen noudattaminen edes mahdollista vai tehdäänkö tätä luettaessa aina valintoja ja tulkintoja?”

      Tehdään ja tässä tulkintamuodossa niitä tehdään erityisen runsaasti. Kukaan ei voi kirjaimellisesti noudattaa vaan aina siihen sisältyy selityksiä, jotka voivat olla välillä hyvinkin monimutkaisia.

      • Anonyymi

        ”Onko Raamatun kokonaisuuden tunnollinen noudattaminen edes mahdollista vai tehdäänkö tätä luettaessa aina valintoja ja tulkintoja?”

        Vastaus on helppo, on mahdollista totella Jeesusta eli Jumalan sanaa, koska Jumala itse antaa siihen voiman kaikissa tilanteissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Onko Raamatun kokonaisuuden tunnollinen noudattaminen edes mahdollista vai tehdäänkö tätä luettaessa aina valintoja ja tulkintoja?”

        Vastaus on helppo, on mahdollista totella Jeesusta eli Jumalan sanaa, koska Jumala itse antaa siihen voiman kaikissa tilanteissa.

        Pitää vain itselle sopivasti valita ne sanat, joita noudattelee.


      • Anonyymi kirjoitti:

        ”Onko Raamatun kokonaisuuden tunnollinen noudattaminen edes mahdollista vai tehdäänkö tätä luettaessa aina valintoja ja tulkintoja?”

        Vastaus on helppo, on mahdollista totella Jeesusta eli Jumalan sanaa, koska Jumala itse antaa siihen voiman kaikissa tilanteissa.

        Päivi ei tyydy Raamattuun, vaan muuttaa sitä mieleisekseen. Esimerkiksi Paavalin Room 1 tarkoittaa hänelle homoseksuaalisia. Melkoista tulkintaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        ”Onko Raamatun kokonaisuuden tunnollinen noudattaminen edes mahdollista vai tehdäänkö tätä luettaessa aina valintoja ja tulkintoja?”

        Vastaus on helppo, on mahdollista totella Jeesusta eli Jumalan sanaa, koska Jumala itse antaa siihen voiman kaikissa tilanteissa.

        "...on mahdollista totella Jeesusta eli Jumalan sanaa, koska Jumala itse antaa siihen voiman kaikissa tilanteissa."

        Miksi sitten ei kukaan näin tee?


      • Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

        "...on mahdollista totella Jeesusta eli Jumalan sanaa, koska Jumala itse antaa siihen voiman kaikissa tilanteissa."

        Miksi sitten ei kukaan näin tee?

        Siksi, koska luterilanen oppi painottaa sitä, että ihminen ei itse voi tehdä mitään. Sehän on omavanhurskautta, jos ihminen yrittää itse tehdä jotain.
        Vain toiset, esim kummit, vanhemmat ja pappi voivat tehdä jotain hengellistä toisen puolesta.


      • Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

        "...on mahdollista totella Jeesusta eli Jumalan sanaa, koska Jumala itse antaa siihen voiman kaikissa tilanteissa."

        Miksi sitten ei kukaan näin tee?

        Ei vaan ole mitään jumalaa voimia antamassa tai pois ottamassakaan, niin se on yksinkertaista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siksi, koska luterilanen oppi painottaa sitä, että ihminen ei itse voi tehdä mitään. Sehän on omavanhurskautta, jos ihminen yrittää itse tehdä jotain.
        Vain toiset, esim kummit, vanhemmat ja pappi voivat tehdä jotain hengellistä toisen puolesta.

        ”Siksi, koska luterilanen oppi painottaa sitä, että ihminen ei itse voi tehdä mitään.”

        :D Olet tainnut ymmärtää asian täysin pieleen. Ensinnäkin lukuvirhe, sillä tuossa luki ”…koska Jumala itse antaa siihen voiman kaikissa tilanteissa.".

        Toisekseen, eikö tämä koske etenkin tiettyjen vapaiden suuntien opetusta? Eli he väittävät Jumalan ohjaavan heitä, mutta kuitenkaan he eivät tee samaa mistä puhuvat?


    • Anonyymi

      Vastuullista on lukea Raamattua Hengessä ja totuudessa, unohtaen omat asenteet ja tulkinnat, ja antaa Pyhän Hengen avata tekstiä.

      • Tämä on oikeastaan aika vaarallinen näkökanta. Kyllä se pääasiassa on oma mieli, joka tulkitsee. Ellei mitään tulkintaa ole, ei synny minkäänlaista ymmärtystäkään.
        VAstuu on silti aina sillä ihmiselllä, joka näitä sitten puhuu tai kirjoittaa - ei koskaan Pyhällä Hengellä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1305
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1076
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      73
      861
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      787
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      715
    6. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      708
    7. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      681
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      668
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      43
      655
    Aihe