Hei sinä yli 60-vuotias varareserviläinen

Anonyymi

Onko sinua harmittanut että nuorena jouduit pakosta suorittamaan varusmiespalveluksen vaikka olet aina vieroksunut aseita tai sotaa ja ajatusta ihmisten tappamisesta?

Oletko elettyjen vuosien myötä kehittänyt itsellesi antimilitaristisen tai pasifistisen maailmankuvan etkä haluaisi enää missään olosuhteissa osallistua itse sotimiseen tai tarttua aseeseen?

Jos vastaat kyllä, sinulla on mahdollisuus kieltäytyä armeijan varareservistä.

Kaikki mitä tarvitaan on siviilipalvelushakemuksen lähettäminen siviilipalveluskeskukselle.
Hakemuksen saatuaan siviilipalveluskeskus siirtää hakijan armeijan varareservistä siviilipalvelun lisävarantoon.
Toisin kuin reserviläisten kohdalla, yli 50-60-vuotiasta varareserviläistä ei enää kutsuta täydennyspalvelukseen.

Siviilipalvelun lisävarantoon kerran siirrettyä ei enää kutsuta palveluun armeijan alaisuudessa.

12

1670

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mikäs Moskovan Tiltu sinä olet?

      • Anonyymi

        Tiltun lapsellinen yritys on peittää sitä tosiasiaa, että Putin on nyt hyökännyt tosiasiassa Ukrainaan. Ja sekin on varmaa, ettei Putin sotakiihkossaan pysähdy tähän.
        Tiltukin hyvin tietää, ettei Putinin sotakiihko lopu ennenkuin sille pistetään voimakeinoin stoppi. Näin kyllä tullaan tekemään jossain vaiheessa, siitä ei ole epäilystäkään. Se, mitä se tarkoittaa sitten Euroopassa on hyvä kysymys ja sitä tiltukin voisi edes hetken miettiä intoilussaan.


      • Anonyymi

        No voi kuule lapsukainen. Ei tässä jenkkejä ihannoida vaan pidetään yllä oman kotimaan puolustustahtoa.
        Pakene sinä käpykaartiin. Sinä se taida se homo olla.


      • Anonyymi

        Kyllä sinua sivarihomoa Suomen nuoret naiset puolustaa, mene tyttöjen selän taa suojaan itkemään .


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tämä yli 60 vuotias nostomies haluaa auttaa suomalaisia sodan ja rauhan aikana. Mielelläni osallistuisin kertausharjoituksiin ajantasaistaakseni osaamistani.

    • Anonyymi

      "Onko sinua harmittanut että nuorena jouduit pakosta suorittamaan varusmiespalveluksen vaikka olet aina vieroksunut aseita tai sotaa ja ajatusta ihmisten tappamisesta? "

      Minua harmitti todella paljon armeijan suorittaminen. Ensimmäinen päivä armeijassa oli elämäni ikävin päivä ja toisaalta poispääsypäivä lukeutui ehkä viiden parhaan päiväni joukkoon, edelle menevät mm. hääpäivä ja lasten syntymä ja kenties jotain muuta. Inhosin melkeinpä kaikkia päiviä armeijassa. Kertaamassa kävin kerran ja vaikka ajatukseni armeijasta oli muuttunut jo positiivisempaan suuntaan, en erityisesti pitänyt kertaamisestakaan.

      Mutta nyt olen tyytyväinen, että kävin armeijan. Uskon vahvasti uskottavan puolustuksen ideaan ja siihen, että nykyinen tapa on kustannustehokkain uskottavan puolustuksen ylläpitämiseen.

      Olen ollut myös NATO-vastainen, olen ajatellut, että parempi on olla puolueeton ja pitää oma puolustus vahvana ja uskottavana, jolloin pysymme kriisien ulkpuolella. Nyt kuitenkin Ukrainan kohtalo muutti ajatuksiani sen suhteen ja kun kansanäänestys NATOsta tulee, tulen mitä todennäköisimmin äänestämään puolustusliittoon liittymisen puolesta.

      Maailmantilanne vaan on muuttunut sellaiseksi, että meidän tulee oikeasti varautua sellaiseen mahdollisuuteen, että Suomelta vaaditaan maa-alueita tai tänne jopa väkivaltaisesti tullaan.

      Kuka tahansa voi erota reserviläisyydestään, jos siltä tuntuu. Itse en varmasti sitä tee. Jos kutsu tulee, lähden kertausharjoituksiin, tosin, jos niin käy, niin sitten on todella paha tilanne, ikää kun on. Siitä olen iloinen, että meillä on vahvoja ja kyvykkäitä naisia vahvuudessa, paikkaamassa heitä, joista ei reserviläisiksi tai armeijan käyneiksi ole.

    • Anonyymi

      Miksi asiallinen pasifistin avaus saa osakseen tiltuttelua?

      Suomalaisten homottelua näyttävät harratavan juurikin venäjäntrollit, ne oikeat tiltut.

      • Anonyymi

        "raukat menköhöt merten taa..."!!


    • Anonyymi

      Ootko trolli vai ihan muuten vaan säälittävä velliperse ?

    • Anonyymi

      Siinä ei sitä vaikka olisi kuinka pasifisti kun vihollinen rynnii rajan yli pahat mielessä.
      Silloin moni nainenkin tarttuu aseeseen mutta nämä vellipersepimpelipom-miehet juoksevat karkuun.

    • Anonyymi

      Yli 60v aina valmis puolustamaan viimeiseen asti puolustustahto kova ja aikanen koulutus.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7598
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2832
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2422
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      116
      2139
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1809
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1563
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1426
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1414
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1341
    Aihe