Hei sinä yli 60-vuotias varareserviläinen

Anonyymi

Onko sinua harmittanut että nuorena jouduit pakosta suorittamaan varusmiespalveluksen vaikka olet aina vieroksunut aseita tai sotaa ja ajatusta ihmisten tappamisesta?

Oletko elettyjen vuosien myötä kehittänyt itsellesi antimilitaristisen tai pasifistisen maailmankuvan etkä haluaisi enää missään olosuhteissa osallistua itse sotimiseen tai tarttua aseeseen?

Jos vastaat kyllä, sinulla on mahdollisuus kieltäytyä armeijan varareservistä.

Kaikki mitä tarvitaan on siviilipalvelushakemuksen lähettäminen siviilipalveluskeskukselle.
Hakemuksen saatuaan siviilipalveluskeskus siirtää hakijan armeijan varareservistä siviilipalvelun lisävarantoon.
Toisin kuin reserviläisten kohdalla, yli 50-60-vuotiasta varareserviläistä ei enää kutsuta täydennyspalvelukseen.

Siviilipalvelun lisävarantoon kerran siirrettyä ei enää kutsuta palveluun armeijan alaisuudessa.

48

2138

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mikäs Moskovan Tiltu sinä olet?

• Anonyymi

Tiltun lapsellinen yritys on peittää sitä tosiasiaa, että Putin on nyt hyökännyt tosiasiassa Ukrainaan. Ja sekin on varmaa, ettei Putin sotakiihkossaan pysähdy tähän.
        Tiltukin hyvin tietää, ettei Putinin sotakiihko lopu ennenkuin sille pistetään voimakeinoin stoppi. Näin kyllä tullaan tekemään jossain vaiheessa, siitä ei ole epäilystäkään. Se, mitä se tarkoittaa sitten Euroopassa on hyvä kysymys ja sitä tiltukin voisi edes hetken miettiä intoilussaan.

• Anonyymi

No voi kuule lapsukainen. Ei tässä jenkkejä ihannoida vaan pidetään yllä oman kotimaan puolustustahtoa.
        Pakene sinä käpykaartiin. Sinä se taida se homo olla.

• Anonyymi

Kyllä sinua sivarihomoa Suomen nuoret naiset puolustaa, mene tyttöjen selän taa suojaan itkemään .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No voi kuule lapsukainen. Ei tässä jenkkejä ihannoida vaan pidetään yllä oman kotimaan puolustustahtoa.
        Pakene sinä käpykaartiin. Sinä se taida se homo olla.

Älä puhu paskaa Venäjä tekee ihan oikein, että aloitti erikoisoperaation Ukrainassa. Toivon todella, että Venäjä miehittää Ukrainan iäksi. Vain miehittämällä nuo järjettömät Ukrainalaiset varmistetaan, ettei he koskaan enään ala tappamaan omaa kansaansa.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Tämä yli 60 vuotias nostomies haluaa auttaa suomalaisia sodan ja rauhan aikana. Mielelläni osallistuisin kertausharjoituksiin ajantasaistaakseni osaamistani.

• Anonyymi

"Onko sinua harmittanut että nuorena jouduit pakosta suorittamaan varusmiespalveluksen vaikka olet aina vieroksunut aseita tai sotaa ja ajatusta ihmisten tappamisesta? "

Minua harmitti todella paljon armeijan suorittaminen. Ensimmäinen päivä armeijassa oli elämäni ikävin päivä ja toisaalta poispääsypäivä lukeutui ehkä viiden parhaan päiväni joukkoon, edelle menevät mm. hääpäivä ja lasten syntymä ja kenties jotain muuta. Inhosin melkeinpä kaikkia päiviä armeijassa. Kertaamassa kävin kerran ja vaikka ajatukseni armeijasta oli muuttunut jo positiivisempaan suuntaan, en erityisesti pitänyt kertaamisestakaan.

Mutta nyt olen tyytyväinen, että kävin armeijan. Uskon vahvasti uskottavan puolustuksen ideaan ja siihen, että nykyinen tapa on kustannustehokkain uskottavan puolustuksen ylläpitämiseen.

Olen ollut myös NATO-vastainen, olen ajatellut, että parempi on olla puolueeton ja pitää oma puolustus vahvana ja uskottavana, jolloin pysymme kriisien ulkpuolella. Nyt kuitenkin Ukrainan kohtalo muutti ajatuksiani sen suhteen ja kun kansanäänestys NATOsta tulee, tulen mitä todennäköisimmin äänestämään puolustusliittoon liittymisen puolesta.

Maailmantilanne vaan on muuttunut sellaiseksi, että meidän tulee oikeasti varautua sellaiseen mahdollisuuteen, että Suomelta vaaditaan maa-alueita tai tänne jopa väkivaltaisesti tullaan.

Kuka tahansa voi erota reserviläisyydestään, jos siltä tuntuu. Itse en varmasti sitä tee. Jos kutsu tulee, lähden kertausharjoituksiin, tosin, jos niin käy, niin sitten on todella paha tilanne, ikää kun on. Siitä olen iloinen, että meillä on vahvoja ja kyvykkäitä naisia vahvuudessa, paikkaamassa heitä, joista ei reserviläisiksi tai armeijan käyneiksi ole.

• Anonyymi

Miksi asiallinen pasifistin avaus saa osakseen tiltuttelua?

Suomalaisten homottelua näyttävät harratavan juurikin venäjäntrollit, ne oikeat tiltut.

• Anonyymi

"raukat menköhöt merten taa..."!!

• Anonyymi

Ootko trolli vai ihan muuten vaan säälittävä velliperse ?

• Anonyymi

Siinä ei sitä vaikka olisi kuinka pasifisti kun vihollinen rynnii rajan yli pahat mielessä.
      Silloin moni nainenkin tarttuu aseeseen mutta nämä vellipersepimpelipom-miehet juoksevat karkuun.

• Anonyymi

Yli 60v aina valmis puolustamaan viimeiseen asti puolustustahto kova ja aikanen koulutus.

• Vanha ketju tuli vastaan.
      "Onko sinua harmittanut että nuorena jouduit pakosta suorittamaan varusmiespalveluksen vaikka olet aina vieroksunut aseita tai sotaa ja ajatusta ihmisten tappamisesta? "
      Ei ole harmittanut koska 3 kertaa pyrin kunnes pääsin. 1. Pääsykoe enkä saanut tarpeeksi pisteitä. 2. Pääsykoe umpisuolen tulehdus ja leikkaus. En pääsyt kokeisiin. 3. Pääsykoe tarpeeksi pisteitä ja pääsin.
      Sain hienon koulutuksen ja upean palveluksen. Opin paljon ja tuo auttoi tulevaisuuten rakentamisessa. Armeijan koulutksesta oli iso apu kun hain jatko-opintoihin siviilissä.
      Olen harrastanut ammuntaa paljon. Olen vieläkin intohimoinen metsästäjä.

• Anonyymi

Olen yli 60v mutta ei minua harmita että jouduin käymään varusmiespalveluksen, päin vastoin, se oli elämäni paras vuosi.
      Ei tarvinnut huolehtia mistään kun teki vaan niin kuin käskettiin.

• Anonyymi

Eipä oo sitten intin jälkeinen elämäsi hääppöistä ollut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eipä oo sitten intin jälkeinen elämäsi hääppöistä ollut.

Mistäpä sinä tiedät tuntemattomien elämästä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mistäpä sinä tiedät tuntemattomien elämästä.

Jos kerran intissä on ollut "paras vuosi", niin ei se muu elämä sitten ole kovinkaan kummoista voinut olla, tai sitten henkilön itsensä käsitys parhaasta...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos kerran intissä on ollut "paras vuosi", niin ei se muu elämä sitten ole kovinkaan kummoista voinut olla, tai sitten henkilön itsensä käsitys parhaasta...

Sillä tavalla oli paras ettei tarvinnut miettiä ja murehtia mitään, ei tarvinnut huolehtia edes herätyksistä, ei mistään.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Onko Pietarissa jo kovin talvista? Riittääkö kaalisoppa koko talveksi?

• Anonyymi

Keitämmä sienisoppaa, jos kaalit lopuu....

• Anonyymi

Kun käy Ukrainan rintamalla niin saa pottuja ämpärillisen.

• Anonyymi

Kaali ei lopu ja votkaakin on, kaikki harashoo!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaali ei lopu ja votkaakin on, kaikki harashoo!

Ainoa riski on, että Ukrainan ohjaa drooninsa talven kynnyksellä Venäjän viinatehtaisiin. Sitten lähtee ilo elämästä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ainoa riski on, että Ukrainan ohjaa drooninsa talven kynnyksellä Venäjän viinatehtaisiin. Sitten lähtee ilo elämästä.

Ei loppuisi venäläisten viinat siihenkään, siellä viinankeitto on maaseudun baabushkojen yleinen tulonhankintakeino surkeiden valtioneläkkeiden päälle. Ennen koronavuosia kotipolttoinen maksoi Petroskoissa keskimäärin 2€ pullolta.

• Anonyymi

Vinkkelitossut viuhuu...

• Anonyymi

Siinä mielessä on harmittanut, että PV hylkäsi heti kun pääsin siviiliin. Ei kertauskutsua, ei YK-joukkoihin, ei sodanajan sijoitusta. "Taistelin" 11 kk parhaan kykyni mukaan ja ihan turhaan siltä kannalta, että PV ei katsonut tätä taistelijaa tarvittavan missään ja milloinkaan. Enkä ole ainoa, vaan yksi sadoistatuhansista saman kokeneista. Mitä ajattelen PV:stä? ½!"#¤%.

• Anonyymi

No ei kaikki voi olla ensinnäkään johtajia. Eikä kaikkien tarvitse osata kaikkea, intissä katsoneet että olet tarpeeksi hyvä rivisotilaaksi niin ei sinua tarvitse kertauksiin kutsua

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No ei kaikki voi olla ensinnäkään johtajia. Eikä kaikkien tarvitse osata kaikkea, intissä katsoneet että olet tarpeeksi hyvä rivisotilaaksi niin ei sinua tarvitse kertauksiin kutsua

Mulla on erikoiskoulutus 30 vuotta takaperin käytöstä poistetulle laitteistolle. Miten hyvänä taistelijana pidät minua?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mulla on erikoiskoulutus 30 vuotta takaperin käytöstä poistetulle laitteistolle. Miten hyvänä taistelijana pidät minua?

Rk käteen ja jonkun ikämiesdivisioonan ryhmänjohtajaksi tai joukkueenjohtajaksi vähän arvosta riippuen, kyllä se siitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Rk käteen ja jonkun ikämiesdivisioonan ryhmänjohtajaksi tai joukkueenjohtajaksi vähän arvosta riippuen, kyllä se siitä.

Eli alokasaikana opittujen taitojen varassa on tämäkin huippusotilas. Yleensä sellaisia joiden koulutuksen pituus on 2 kk 30 vuoden takaa ei luonnehdita huippuammattilaisiksi.

Tässä taitaa olla kylmä totuus suomen medioissa ylisanaillusta huippuarmeijasta. Suurin osa saanut 2 kk (alokasaika) koulutuksensa 5-40 vuotta takaperin. Erikoiskoulutuksesta lienee harvalle hyötyä rintamalla, kun kalusto on ehtinyt vaihtumaan muutamaan kertaan. Jos on ollut nuorena hyvä näkö kun on ampunut rynkyllä tauluun, niin tilanne ei välttämättä ole sama kun mittarissa on 60. Suomen armeija taitaa olla samalla tasolla kuin Ukrainan vastaava, paitsi että Ukrainalla oli 1,2 miljoonaa sotilasta, Suomella 8000 luutnatttia +4000 siviiliä tornin palveluksessa. Hyökätkää, minä en hyökkää.

• Anonyymi

Mitä tulee tähän reserviläisasiaan niin siinä voi jokainen olla oman onnensa seppä.
      Aseistakieltäytyjäliiton sivuilta voi nimittäin sivistää itseään ja miettiä josko vielä laittaisi rikka ristiin ja ryhtyisi sivariksi, vaikka ikää on jo yli 60v varsinkin nyt kun sotahullut ovat käyneet suunnittelemaan reservin iän nostoa. Siinä olisi tyylikäs tapa lähteä reservistä vielä ennen kuin 65v tulee mittariin!
      https://akl-web.fi/fi/reservinkieltaytyminen/perustietoa-reservinkieltaytymisesta

• Anonyymi

Ei ole harmittanut eikä kovin montaa muutakaan suomalaista. Että terveiset vaan sinne Pietariin😊

• Anonyymi

Ei minuakaan, ole tyytyväinen että intissä opetettiin minulle kuinka lahdataan vihollisia.

• Anonyymi

Voisin puolustaa suomea, mikäli tässä sontatunkiossa olisi edes yksi arvojeni mukainen puolustettava asia. Nyt mikäli valtio lyö rynkyn kouraan, keskityn katselemaan taistelutovereista kommunisteja, edes sen näköisiä jotka suolaan sääliä tuntematta. Pidän vasemmistolaisia ja heitä äänestäneitä7myötäileviä syyllisenä tähän vuosia jatkuneeseen suome kaikkimeneepäinhelvettiä alennustilaan.

• Anonyymi

Olet itse oman elämän seppä. Sinä itse olet ryssinyt oman elämäsi.
        Meitä on monia joilla elämä on ihan hyvin.
        Itse olen ollut aina pienpalkkaisilla aloilla mutta hyvin olen pärjännyt.
        Epäilen että sinulla nytkin on joku velka-auto alla, Audi, Mersu, Bemari tai joku iso katumaasturi.
        Toisin on ollut minulla, aina joku hyvin halpa kosla ja siksi nyt on elämä tosi hyvin. Työtä olen paiskinut koko elämäni 15 vuotiaasta saakka.

• Anonyymi

A.E Suomi on hyvä maa,se on paras meille Suomalaisille.Se on puolustamisen arvoinen maa,ja sen ainoa puolustaja on Suomen oma kansa.

• Anonyymi

Ollutta ja mennyttä. Suomalaiset poliitikot laidasta laitaan arvostavat ja panostavat vain kehitysmaalaisten haalimiseen ja kehitysapuun, sekä ulkomaille annettaviin ikuisiin erilaisia lainoihin ja avustuksiin. Suomen kansantuote muodostuu pääosin Kelan tuista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ollutta ja mennyttä. Suomalaiset poliitikot laidasta laitaan arvostavat ja panostavat vain kehitysmaalaisten haalimiseen ja kehitysapuun, sekä ulkomaille annettaviin ikuisiin erilaisia lainoihin ja avustuksiin. Suomen kansantuote muodostuu pääosin Kelan tuista.

Pikkuhiljaa,avoimesta takaovesta sisään Vladi ja Abe.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jep, noin 1990-luvulle asti tuo A E n lausunto olikin jokseenkin ok ajatuksena, nykyään valtiomme pitää ensisijaisesti huolta kaikista muista kuin suomalaisista, jos joku roponen jää yli niin omatkin voi saada "almun".

• Anonyymi

Aloittajan kaltaiset pahvilätsät menevät ensimmäisessä aallossa, ja luodin tulosuunta ei ole lainkaan itsestään selviö.
      Itse vihaan reservistä eronneita eniten. Seuraavana tulevat muslimi lastenraiskaajat.

• Anonyymi

Niiden viimeksi mainittujen elämää kuitenkin myös sinä rahoitat.

• Anonyymi

Eli ampuisit sodassa aseettomia selkään. Et eroa venäläisestä mobilisaation lainkaan joten paikkasi olisi venäjän armeijassa ei Suomen.

• Anonyymi

Hölmöläisten hommaa koko aloituskirjoitus.

Ei Suomessa tarvitse erota reservistä.

Jos ei halua lähteä sotaan, niin ei ole pakko.

Eipä nuo sotahullut mitään voi, kun kieltäytyy.

• Anonyymi

Kuka nyt kaukaisia Natomaita haluaisi lähteä sotimaan. Ainahan nato on se joka sodan aloittaa.

• Anonyymi

Entistä ns. itsenäistä Suomea olin halukas puolustamaan.
      Kävin armeijan ja kert. harjoituksen.
      Kuitenkin epäilin sitä armeijan osaamista, tahtoa, ja toimintaa.
      Se ei mielestäni ollut osaavaa.

Nykyisessä länteen suomettuneessa, alistuneessa, ulkoa ohjatussa Suomessa, en enää puolusta eu nato washington tärkeilyä.
      En vaan tunne nato dca ja monikulttuuri saasta Suomea puolustamisen arvoiseksi.
      Koska nämä poliittiset syvät harhat, eu, nato, monikulttuuri, siis kulttuuri tuho.
      Ne ovat tuhonneet Suomen kulttuurin, idean, talouden, itsenäisyyden.

• Anonyymi

Suomi on sitonut itsensä kaikkiin mahdollisiin sopimuksiin mitä maailmalla on tehty, joten Suomen ja suomalaisten puolustaminen on tehty mahdottomaksi. Ottawan sopimuksesta irtautumistakin vastustetaan sillä perusteella on että Suomi on *suurinpiirtein* sitoutunut olemaan puolustamatta maatansa.
        Yhteiskuntaa on eriarvoistettu poliitikkojen toimesta niin että maanpuolustushalu on kokenut inflaation. Eriarvoistamisen edunsaajatahoilla - käytännössä - ei ole velvollisuutta puolustaa sitä maata, jonka taikaseinästä nämä elatuksensa saavat. 600.000 maahanmuuttajaa + oleskeluluvattomat ja luvanhakijat päälle. Moniko näistä on käynyt Suomen armeijan? Entäs vuonna 2034. Reilusti yli miljoona maahanmuuttajaa, joista armeijan käyneitä on vain murto-osa. Mitä enemmän maahanmuuttajia Suomi haalii, sen mahdottomammaksi maanpuolustus käy.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taitaa olla aika

laittaa kirjaimet esille. Kuka kaipaa ja ketä.
      Ikävä
      210
      3075
    2. Tiedäthän että

Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il
      Ikävä
      17
      2791
    3. Suomella TUNTI ELIN AIKAA jos/ kun SOTA Syttyy NAAPURIN KANSSA!

Sitten kaikki tärkeät paikat, Komentokeskukset, poliittiset päätöksentekijät, Sotilastukikohdat, Varuskunnat, Liikentee
      Maailman menoa
      368
      1494
    4. Klaukkalan onnettomuus

Kun kuulin onnettomuudesta,jossa auto oli suistunut sillalta jokeen,en kyllä missään vaiheessa uskonutkaan että kyseess
      Maailman menoa
      26
      1399
    5. Mikset ala

Vapaan ihmisen kanssa joka tykkää sinusta?
      Ikävä
      90
      1294
    6. Sinulla on kauniit kasvot ja erityisesti kulmakarvat

Ne yhdistettynä luonteeseen, katseeseen ja ilmeisiin saa pääni pyörälle kyllä. En kestä. Usein päivisin nämä tulevat mie
      Ikävä
      53
      1219
    7. Mitä muuttaisit

Kaivatussasi?
      Ikävä
      99
      1207
    8. Martinan uudet tuulet

Alkaa vahvasti vaikuttaa siltä, että ollaan tosiaan palattu sinkkumarkkinoille. Joulu ja uusivuosi ilman kihlattua, vaik
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      1051
    9. Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mielee

Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mieleen. Turku VOISI LO
      Maailman menoa
      162
      1045
    10. Sopisikohan hänelle ?

Sopisikohan hänelle naiselle farkkuhame ?
      Ikävä
      131
      942
    Aihe