Joudunko vain maksumieheksi

Anonyymi

Asun avoliitossa, mieheni omistamassa ok-talossa. Talo vaatisi perusteellista remontointia, sen lisäksi tänne pitäisi vielä erikseen saada tehtyä yksi wc lisää. Miehelläni ei kuitenkaan tunnu ikinä olevan haluja tai varaa ottaa sitä remppa lainaa, joten olen nyt pari vuotta asunut tässä hirveässä mörskässä ja nyt on pakko alkaa tekemään jotain.

Tällä hetkellä en maksa asumisesta muuta kuin puolet juoksevista kuluista, mieheni ei ole halunnut ottaa vastaan mitään "vuokraa" minulta. Minulla olisi siis hyvin varaa maksaa remppa lainaa. Mutta, kysymykseni kuuluu, jos minä otan esim. 20-30 000 remppa lainaa omiin nimiini niin mitä oikeuksia minulla on jos tulee ero? Talo on siis kokonaan mieheni omistuksessa, emme ole naimisissa emmekä myöskään menossa, hänellä on kaksi lasta entisestä suhteestaan mutta yhteisiä ei ole eikä tule.

Onko minulla siis erotilanteessa, tai pahimmassa tapauksessa puolisoni kuollessa, minkäänlaisia oikeuksia saada edes osaa omistani takaisin? Mieheni on maksanut itse talosta n. 90 000€, mutta remontointi tosiaan vaatisi sen 20-30 000€, eli tuohan on kolmas osa talon hinnasta.
Voiko erotilanteessa esim automaattisesti siirtää loppuvelan talon omistajalle? Niin kauan kun olemme yhdessä, ei minua tietenkään haittaa maksaa koko remppa lainaa, mutta jos ero tulisikin muutaman vuoden päästä, niin on tuo 30 000 aika iso raha vain "antaa" miehelleni jonka talon arvo kaiken lisäksi olisi noussut huikeasti, kun minä taas jäisin tyhjän päälle makselemaan edelleen hänen remppaansa.

Vai onko ainoa mahdollisuus tässä suostutella mieheni myymään tämä talo ja etsimään jostain yhteistä?

17

636

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sinä et siis omista talosta juridisesti mitään? Mistä saat vakuudet liuottoon? Joudut ottamaan kovakorkoista kulutusluottoa! Sinun pitäisi saada siitä talosta puolet tai jopa enemmän ja hakea lainhuudatus. Helpommalla pääset kun lähdet asumaan muualle! Avopuoliso ei peri mitään, etkä ole vastuussa kyllä remonttikuluists talossa josta et omista mitään!

      • Anonyymi

        En omista talosta mitään, mutta omistan asunnon jossa asuin ennen kuin tapasimme, ja säästöjä minulla on yli 10 000€. Omasta pankistani saisin jopa kulutusluoton edullisesti.
        Tiedän etten ole vastuussa remonttikuluista, mutta jos täällä meinaan asua niin en minä tätä remonttoimattakaan enää jaksa katsoa.


    • Anonyymi

      Äly hoi, älä jätä!

      Aloittaja ostaa 30.000 eurolla kolmanneksen talosta. Ongelma ratkaistu!

      • Anonyymi

        Ensimmäisen vastauksen kirjoittanut kommentoi!

        En kyllä ostaisi penniläkään osuutta enkä laittaisi penniäkään remonttiin! Jos aloittajalla on oma asunto, niin muuttaisin sinne takaisin ja antaisin paskan omistajineen olla!


      • Anonyymi

        En halua ostaa osaa talosta, koska tuntuu että se vaihtoehto on kaikkein hankalin ero tilanteessa kun puolison olisi sitten pakko ostaa minut pihalle. Turvaan myös oman selustani puolison kuoleman varalle jolloin hänen lapsensa tietenkin perivät talon, ja koska tosiaan on 60-luvun talo johon ei ole mitään remppoja tähän mennessä tehty, niin oma pelko on että talosta löytyy rempan yhteydessä suurempia ongelmia tai että tulevaisuudessa tulee kalliita ongelmia. Niin kauan kun en juridisesti omista taloa, ei minun tarvitse ottaa rahallisesti vastuuta jos koen että ongelma on liian suuri/kallis. Ja tämä ei ole sen takia että haluaisin olla ilkeä puolisolleni, vaan koska koen että minä en ole tätä taloa ollut mukana ostamassa, enkä ikinä itse olisi tällaiseen taloon sitoutunut jos olisimme yhdessä taloa etsinyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensimmäisen vastauksen kirjoittanut kommentoi!

        En kyllä ostaisi penniläkään osuutta enkä laittaisi penniäkään remonttiin! Jos aloittajalla on oma asunto, niin muuttaisin sinne takaisin ja antaisin paskan omistajineen olla!

        Miksi tarvii olla näin jyrkkä? Oma asuntoni on vuokrattuna, joten ei sinne nyt niin vain muuteta takaisin. Yritän sitä paitsi etsiä tässä viisainta ratkaisua molempien kannalta, siksi myös mietin tuota vaihtoehtoa että mieheni myisi tämän talon ja etsisimme yhteisen, vähemmän tai ei ollenkaan remppaa vaativan kohteen.

        Toki mietin tässä myös sitä vaihtoehtoa, että mieheni voisi ottaa koko remppa lainan omiin nimiinsä, ja minä voisin maksaa lyhennykset ns. Vuokrana täällä asumisesta. Näin ollen ero tilanteessa velka jäisi miehelleni. Tämän ratkaisun koen ongelmana ehkä vasta sitten jos puolisoni kuolee ennen minua, silloinhan hänen lapset perivät kaiken.


    • Anonyymi

      Onkohan tämä nyt hyvä esimerkki siitä että kun muutetaan yhteen, niin kumpikin muuttaa asuntoon joka hankintaan yhteiseksi. Kumpikin myy omat aiemmat asunnot ellei sitten ole varaa jättää asuntoa varalle! Tällä vältytään vastuuta ja velvollisuuksia ja tiedetään ollaanko tosissaan! Kukaan ei tee mitään ilman oikeaa aietta ja kumpikin tietää onko toisesta mihinkään!

      • Anonyymi

        Jos ihmisillä on noin kova ero asunnon vaatimustasossa, niin ei sitä yhteistä ainakaan löydy


      • Anonyymi

        Tämähän olisi se paras vaihtoehto, mutta koska mieheni tosiaan osti talonsa noin kuukautta ennen kuin tapasimme, niin ei siinä oikein laitettu heti taloa myyntiin ja lähdetty yhteistä etsimään. Itse tosiaan jos olisi alussa ollut viisaampi eikä täysin uuden rakkauden sokaisema, niin en olisi ikinä muuttanut tänne hänen luokseen vaan sanonut heti alusta asti että jos yhteen muutamme niin haluan etsiä se yhteisen kodin.

        Tokihan siinä vaiheessa ei olisi edes pitänyt muuttaa yhteen niin nopeasti kuin me, mutta tuntui turhalta maksaa omasta asunnosta kun kuitenkin vietin kaiken aikani täällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämähän olisi se paras vaihtoehto, mutta koska mieheni tosiaan osti talonsa noin kuukautta ennen kuin tapasimme, niin ei siinä oikein laitettu heti taloa myyntiin ja lähdetty yhteistä etsimään. Itse tosiaan jos olisi alussa ollut viisaampi eikä täysin uuden rakkauden sokaisema, niin en olisi ikinä muuttanut tänne hänen luokseen vaan sanonut heti alusta asti että jos yhteen muutamme niin haluan etsiä se yhteisen kodin.

        Tokihan siinä vaiheessa ei olisi edes pitänyt muuttaa yhteen niin nopeasti kuin me, mutta tuntui turhalta maksaa omasta asunnosta kun kuitenkin vietin kaiken aikani täällä.

        Minulla on tuolla aiempi kommentti jossa sanon, että nuo ongelmat on syy jolla voit lähteä! Irtisano vuokralaiset omasta talostasi ja muuta sinne takaisin!

        Rahalla on kuitenkin merkitys rakkaudessa vaikka toisin sanotaan! Ihan omasta elämästäni kerron!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on tuolla aiempi kommentti jossa sanon, että nuo ongelmat on syy jolla voit lähteä! Irtisano vuokralaiset omasta talostasi ja muuta sinne takaisin!

        Rahalla on kuitenkin merkitys rakkaudessa vaikka toisin sanotaan! Ihan omasta elämästäni kerron!

        Tottakai rahalla on merkitystä rakkaudessa, kuten kaikessa muussakin. Tämän takia minusta ei saa ihmistä joka suhteessa pistäisi kummankin rahat yhteisiksi. Minun rahat ovat omiani ja mieheni rahat hänen, yhteiset menot maksetaan tietenkin puoliksi, mutta hän hoitaa omat lainansa ja minä omani.

        Mutta aika typerää nyt erota vain sen takia että miehelläni sattuu olemaan ok talo vain hänen nimissään koska osti sen ennen kuin tapasimme. Kommenteistasi päätellen kun vaikuttaa siltä että mitään muuta ratkaisua ei ole kuin erota, koska en saisi mielestäsi ostaa osuutta talosta, en saa maksaa rempasta eikä vissiin sen yhteisen talon etsiminenkään tule kuuloon?
        Kyllä minä nyt kuitenkin yritän tässä etsiä ratkaisua meidän yhdessä asumiseen, ratkaisua mikä olisi kummallekin rahallisesti se fiksuin ja kummatkin olisivat tyytyväisiä. Tottakai sitten jos mieheni ei tule missään vastaan, niin erillään asuminen saattaa olla se paras ratkaisu, mutta ei se nyt ensimmäinen ja ainoa vaihtoehto ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ihmisillä on noin kova ero asunnon vaatimustasossa, niin ei sitä yhteistä ainakaan löydy

        Kuka on sanonut että meillä on eri vaatimustasot asunnon suhteen? Kyllä miehelläni on alusta asti ollut suunnitelmissa ja tarkoitus rempata tämä talo, mutta innostuksensa ja halunsa on hiipunut sen myötä kun on kokenut ettei ole varaa.


    • Anonyymi

      Puhut kokoajan mahdollisesta erosta. Jos rakkautta olisi, menisitte naimisiin ja pistäisitte kämpän jiiriin.

      • Anonyymi

        Ikinä ei tiedä mitä elämässä tapahtuu. En minä tällä hetkellä eroa suunnittele, mutta en ole niin sinisilmäinen ja hölmö että rakentaisin koko tulevaisuuteni toisen ihmisen varaan. Totuushan nyt vain on että suuri osa suhteista päätyy jossain kohtaa eroon, ei se ole se yleisin vaihtoehto nykyään että liitot kestää hautaan saakka. Joten haluan taata myös oman toimeentuloni, siltä varalta että jotain sattuu.

        Olen jo nuorempana kokenut sen tyhmänä olemisen, muuttanut yhteen miehen kanssa, ostanut huonekalut yhdessä ja osan yksin.. sitten mies petti, jätti ja vei kaiken.. onneksi olimme vain vuokralla, ja menetin vain tavaraan laittamani rahat, sekä vuokravakuuden koska olin sen maksanut yksin mutta mieheni irtisanoi vuokrasopimuksen tietämättäni (vuokrasoppari oli siis alunperinkin hänen nimissään) ja piti rahat itsellään.

        Rakastan kyllä miestäni, mutta olen tarpeeksi fiksu ymmärtääkseni elämän realiteetit ja kaikki ei vain aina mene niinkuin haluaisi. Naimisiinmeno taas ei kuulu kummankaan suunnitelmiin.


      • Anonyymi

        Ja kuten olen tuolla aiemmin sanonut, niin en tästä kyseisestä talosta halua omistaa mitään. Omissa silmissäni talo on tikittävä aikapommi, enkä ikimaailmassa haluaisi sitoutua tällaiseen taloon juridisesti. Jos talossa joku pahasti kyseessä, niin ei ole minun vastuulleni ja pelkään että taloa on myös vaikea saada myytyä joten en halua sellaista taakkaa omille harteilleni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kuten olen tuolla aiemmin sanonut, niin en tästä kyseisestä talosta halua omistaa mitään. Omissa silmissäni talo on tikittävä aikapommi, enkä ikimaailmassa haluaisi sitoutua tällaiseen taloon juridisesti. Jos talossa joku pahasti kyseessä, niin ei ole minun vastuulleni ja pelkään että taloa on myös vaikea saada myytyä joten en halua sellaista taakkaa omille harteilleni.

        Miksi pitää upottaa toisen ihmisen taloon 20-30.000 €, kun voisi valikoiden tehdä vain sitä "pientä pintaremonttia" . Jos noin vanhassa talossa sähköt tai putket laukeaa tai katto alkaa vuotamaan, niin se on oikeastaan vain talon omistajan ongelma.
        Ei pidä sotkea rakkautta ja taloutta vaan pitää ne erillään. Tehkää yksinkertaista remonttia, missä työn voi tehdä pääasiassa itse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi pitää upottaa toisen ihmisen taloon 20-30.000 €, kun voisi valikoiden tehdä vain sitä "pientä pintaremonttia" . Jos noin vanhassa talossa sähköt tai putket laukeaa tai katto alkaa vuotamaan, niin se on oikeastaan vain talon omistajan ongelma.
        Ei pidä sotkea rakkautta ja taloutta vaan pitää ne erillään. Tehkää yksinkertaista remonttia, missä työn voi tehdä pääasiassa itse.

        Tuollaiset isot remontit ei tule koskaan yllätyksenä ja yhden asian korjaaminen pakottaa tekemään lisää ja toinen johtaa kolmanteen! Mutta sama on uudessakin asunnossa ja asunto-otsakkeessa ja vuokralla.

        Olen jo aiemmin kirjoittanut tähän ketjuun että lähde ulos suhteesta ja mene sinne omaan taloosi. Raha on syy olla yksin on sitä tai ei!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      92
      1888
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      409
      1476
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      90
      1270
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      13
      1049
    5. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      69
      976
    6. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      10
      946
    7. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      179
      943
    8. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      49
      919
    9. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      239
      884
    10. Pelkäätkö että olisin

      Ilkeä sulle jos nähtäisiin? Naiselta miehelle
      Ikävä
      74
      827
    Aihe