Ensimmäinen ultra

vm80

Heips vaan kaikki odottajat,
Mulla olis ensimmäinen ultra tällä viikolla ja haluaisin kuulla teidän kokemuksia siitä. Ehkä minua eniten hämmentää se ajatus ultrasta, että se tehdään alapään kautta ja vierellä on mies katselemassa toimenpidettä. Kuulostaakohan tämä hassulta :) Onhan mies tietysti "paikat" ennenkin nähnyt, mutta eniten minun oma asenne alapäätutkimuksiin aiheuttaa tätä ns. aristusta. Onhan se varmaan miehellekkin hämmentävää nähdä naisen kulkevan pylly paljaana ja asettuvan makuulle penkkii missä hoitaja tunkee tavaroita alapäähän. Tuleeko minulla olemaan jokin sairaalakaapu päällä vai olenko ihan ilman rihmankiertämää alapäässä?? Mitä siis kannattaa pukea päälle ekaan ultraan? Asiani saattaa kuulostaa hoopolta, sillä tulenhan synnyttämäänkin tämän lapsen, mutta olen vasta niin alussa ja moni asia hämmästyttää ja kummastuttaa. Tämä ultra on yksi niistä kummajaisista. Kaipailisin vastauksia ja vinkkejä.

23

4769

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anna

...ihan omissa vaatteissa ultraan menet. huone saattaa olla vähän hämärretty joissainasian huomioivissa paikoissa. Jos ahdistaa kulkea pylly paljaana miehen edessä, nin laita vähän pidempi paita, sillähän siitä pääset. alapäähäsi mies ei toimenpiteen aikana kuurki. kyllä se muakin vähän ahdisti palloilla sellupyllyineni avoimesti miehen edessä, vaan nyt siihen alkaa tottua, ja onneksi mies on hienotunteinen. avoimin mielin vaan... =) iloista odotusta!

• vm80

Tätä mä vähän pelkäsinkin. Se vielä puutuisi, että alapäähön kohdittettaisiin superkirkas valo niinkuin gynekologilla!!Onneksi mies sanoo, ettei se häntä häiriste. Hän on kuulemma silmä kovana katsomassa monitoria. Mutta siltikin...

• vm80
        vm80 kirjoitti:

Tätä mä vähän pelkäsinkin. Se vielä puutuisi, että alapäähön kohdittettaisiin superkirkas valo niinkuin gynekologilla!!Onneksi mies sanoo, ettei se häntä häiriste. Hän on kuulemma silmä kovana katsomassa monitoria. Mutta siltikin...

Tuntuuko se ultra ikävältä??

• Noppa
        vm80 kirjoitti:

Mukavampiakin kokemuksia on tullut eteeni, mutta jälleen kokonaisuus ratkaisee. Kipeää se ei ota, mutta epämiellyttävää kyllä.

• Tuleva_äiti
        Noppa kirjoitti:

Mukavampiakin kokemuksia on tullut eteeni, mutta jälleen kokonaisuus ratkaisee. Kipeää se ei ota, mutta epämiellyttävää kyllä.

Moikkulis.

Voisitko kertoa, millä tavalla epämiellyttävää?
        Fyysisesti vai psyykkisesti?
        Työntääkö vempeleen aivan kohdunsuuhun asti (joka itselläni kyllä tuntaisee...)?

Tai kaikki muutkin,miten homma minuutti minuutilta (no ehkei ihan noin tarkasti) sujuu?
        Onko syytä olettaa, että paikalla olisi muutakin hoitohenkilökuntaa kuin lekuri?

• Noppa
        Tuleva_äiti kirjoitti:

Moikkulis.

Voisitko kertoa, millä tavalla epämiellyttävää?
        Fyysisesti vai psyykkisesti?
        Työntääkö vempeleen aivan kohdunsuuhun asti (joka itselläni kyllä tuntaisee...)?

Tai kaikki muutkin,miten homma minuutti minuutilta (no ehkei ihan noin tarkasti) sujuu?
        Onko syytä olettaa, että paikalla olisi muutakin hoitohenkilökuntaa kuin lekuri?

Kyse on enemmänkin psyykkisestä epämiellyttävyydestä. Kohdun suulle asti vempele tulee, mutta kipeää se ei siis ota. Mun ultrissa paikalla on ollut vain yksi kätilö mun ja mieheni lisäksi, sekä tietenkin päähenkilö.

Ilmoittaudut, että oot tulossa ultraan, sulta viedään äitiyskortti, jonka jälkeen sut kutsutaan toimenpidehuoneeseen. Sitte vaan housut pois ja asettaudut sille gynesängylle tai miksikä sitä nyt vois nimittää. Jalat telineisiin, koska silloin kohtu on kuulemma parhaassa asennossa. Sitten laitetaan geeliä vatsan päälle ja tutkitaan ensin vatsan päältä. Jos tehdään suoraan sisäkautta ei vatsasta välitetä mitään. Ultralaitteella painetaan jonkin verran, jotta saadaan hyvä kuva. Sitten kun kätilö on saanut kunnon lukemat niskapoimusta ja muutenkin todennut kaiken olevan kunnossa (mittailee kaikenlaisia mittoja), homma on siinä. Saat paperia kätösiisi, jotta voit pyyhkiä enimmät geelit pois ennen housujen takaisin laittoa.

Mulla kesti eka ultra 45 min, ku lapsi kääntyili jatkuvasti just väärinpäin, mutta nopeimmat selvinnevät noin 10 min koko jutskasta.

• odottaja83
        vm80 kirjoitti:

Olenko ainoa, mutta mua ei yhtään häirinnyt se alateitse tehty ultra.

• odottaja83
        vm80 kirjoitti:

Olenko ainoa, mutta mua ei yhtään häirinnyt se alateitse tehty ultra.

• Noppa

Mies on siellä pääpuolessa katselemassa yleensä eikä siis näe kun vejhettä sisään tungetaan. Itelläni otettiin sekä mahan päältä, että sisältä, kun lapsonen tykkäs kääntyillä aina just väärinpäin, joten kyllä siinä arkuus katoaa. Kyllä muakin ennen ultraa vähän arvelutti ja hävettikin, että mies on siinä toljottamassa vieressä, mutta siihen todellakin tottuu. Ja sitte viimestään ku näette yhteisen lapsenne monitorista ei ole enää mitään estoja.

Rennosti vaan ultraan. Hoitohenkilökunta on yleensä melko huomaavaista sorttia, joten he kyllä huolehtivat mukavuudestanne, jos ylipäätään siinä penkissä voi olla mukava olla. =)

Äläkä laita sukkahousuja, koska sukat ovat erittäin tarpeelliset. Varpaat jäätyvät!

• tintti

Olin eilen ekassa ultrassa.

Koska kyse oli niska-poimu -ultrasta, se kesti aika törkeän kauan, kun vaavi oli linssilude eikä halunnut näyttää sivuprofiiliaan.

Laite on kuin dildo ja siihen vielä vedetään kortsu päälle. Onneksi liukastetta on paljon, mutta kyllä silti puolituntisen vatkaamisen jälkeen alkoi paikat olla aika hellänä.

Ei siis sinällään satu, pitkään kestäessään korkeintaan menee paikat helliksi. Inhottava ihan periaatteesta, kun nyt en ihan hirveästi pidä siitä, että joku vieras ihminen tökkii laitteita alapäähän.

Mutta jos lääkäri on mukava, niin auttaa asiaa huomattavasti.

Mies oli mukana ja vaikka ei päässytkään mun pään viereen istumaan (kun mun monitori ei toiminut) niin asettui silti niin, ettei tarvinnut katsoa, mitä tehtiin. Eihän hän itsekään siitä mun käsittelyn katsomisesta pitänyt, joten käänsi päänsä pois ja keskittyi vaavin katseluun. Varmaankin mun mies oli jopa enemmän vaivaantunut kuin minä. Mutta eiköhän hän tämän jälkeen ole jo tottunut.

Älä jännitä liikaa. Voit etukäteen asennoitua, että ei se kivaa ole, ainakaan se alku, mutta se pikkuisen katselu kyllä korvaa vaivan. Mulla tosin iski aivan hirveä paniikki, kun näin vaavin ensimmäisen kerran: silloin vasta iski, että mitä sitä onkaan mennyt tekemään: onko sitä oikeasti valmis äidiksi. Mutta se kai iskee vielä monta kertaa....

• tehtiin

eka ultra (ja ainoa jos ei nyt enää mitään kummempia ongelmia ilmene) ihan tästä vatsan peitteiden päältä,eli ei tunkenut mitään vempeleitä sisääni...

• vm80
        tehtiin kirjoitti:

eka ultra (ja ainoa jos ei nyt enää mitään kummempia ongelmia ilmene) ihan tästä vatsan peitteiden päältä,eli ei tunkenut mitään vempeleitä sisääni...

Se taitaa olla niin, että eri kaupungeissa tehdöön eri ultra erilailla, eli jossain sisältä ja toisissa vatsan päältä. Jorvissa vissiinkin tehdään sisätutkimus ekalla kerralla. Ei kai tuo noon kamalaa ole, mutta mä olen vähän semmoinen jännittäjätyyppi. Mä jännitän aina papaankin mentäessä yksin, joten kyllähän mua jännää tää ultra kun on yleisöäkin. Ehkäpä Jorvissakin osataan järjestää potilaille mahdollisimman mukavat oltavat ettei tarvitse liikoja stressailla...toivottavasti!!

• ellinoora
        vm80 kirjoitti:

Se taitaa olla niin, että eri kaupungeissa tehdöön eri ultra erilailla, eli jossain sisältä ja toisissa vatsan päältä. Jorvissa vissiinkin tehdään sisätutkimus ekalla kerralla. Ei kai tuo noon kamalaa ole, mutta mä olen vähän semmoinen jännittäjätyyppi. Mä jännitän aina papaankin mentäessä yksin, joten kyllähän mua jännää tää ultra kun on yleisöäkin. Ehkäpä Jorvissakin osataan järjestää potilaille mahdollisimman mukavat oltavat ettei tarvitse liikoja stressailla...toivottavasti!!

Mä oon tietämättömänä luullut, että se varsinainen neuvolasta ohjattu ensimmäinen ultra tehdään aina mahan päältä?! Näitä lukiessa olen ymmärtänyt, että se tehdäänkin sisäkautta? Vai puhutteko te nyt siitä tosialkuvaiheen varmistus ultrasta, eli viikkoja 6 ja jotaina? Mulla eka neuvolan ultra viikon päästä ja silloin viikkoja 9. Valmistaudunko siis henkisesti sisätutkimukseen? ;)

• tintti
        ellinoora kirjoitti:

Mä oon tietämättömänä luullut, että se varsinainen neuvolasta ohjattu ensimmäinen ultra tehdään aina mahan päältä?! Näitä lukiessa olen ymmärtänyt, että se tehdäänkin sisäkautta? Vai puhutteko te nyt siitä tosialkuvaiheen varmistus ultrasta, eli viikkoja 6 ja jotaina? Mulla eka neuvolan ultra viikon päästä ja silloin viikkoja 9. Valmistaudunko siis henkisesti sisätutkimukseen? ;)

Mulla niskapoimu-ultra, rv 11 ja tehtiin alakautta. Pystyttiin juuri ja juuri tekemään lisäksi mahan päältä, koska lääkärin sanoin "olen niin hoikka".

Varaudu alakautta ultraan henkisesti. Se tosiaan on korkeintaan inhottava, mutta ei se suoranaisesti satu. Ei läheskään niin paljon kuin papa.

• ...

Mulla katsottiin vaan vatsan päältä. Jos ei olis siitä näkynyt, niin sitten olisi tehty sisäkautta.

• Juuso

Eikö miehenne ole koskaan nuollut / sormettanut pimpsaanne?

Itse olen oman vaimoni ja jopa nauttinut siitä ;-)

Silti, olin tyytyväinen kun kävimme ekassa (priva)ultrassa, ja minut istutettiin tyylikkäästi sinne pään puolelle.

No vaikka olisin ollut missä, niin ei siinä mitkään irstaat ajatukset olisi tullut mieleen. On meinaan sen verran upeata nähdä oman lapsen (katkaravunoloinen) sydämensykkeet.

Eli on naurettavaa huolehtia miehestä. Kyllä sillä miesotuksella on muuta mietittävää ja katsottavaa tässä toimenpiteessä kuin se alapäänne.

Tosin herää mietitys, mikä on parisuhteentila, jos mies ei ole koskaan nähnyt pimpsaa kunnolla ennen ensimmäistä ultraa?

• tintti

Ei kyse ole siitä, etteikö mies olisi pimpsaani ennen nähnyt. Kyse on siitä, että mieheni ei ole nähnyt jonkun toisen sorkkivan pimpsaani. Se siinä ajatuksessa enemmän häiritsee.

Siksi muuten mieheni pyynnöstä valitsin naislääkärin.

• vm80

Kyse ei ollutkaan siitä, kestääkö mies katsella. Kyse oli siitä kuinka ikävältä naisesta yleensäkin tuntuu mennä alapää tutkimuksiin ja siitä, että se ei ole normaalia, että mies joutuu katsomaan, kun alapäähäni tungetaan välineitä.Kyse ei ollut irstaudesta vaan epämielyttävästä asiasta!! Miltä sinusta tuntuisi jos naisesi olisi todistamassa vaikkapa perähuuhteluasi. Parisuhteessa ei tarvitse olla mitään vikaa, että tuntee hämmennystä asiasta. Kuten tiedätkin, me olemme raskaudessa vasta alussa ja kaikki tuntuu oudolta ja hämmentävältä.Tiedän, että "häveliäisyys" häviää raskauden edetessä, mutta minä en ole vielä kokenut alapäätutkimusta "yleisön" edessä ja se tuntuu vielä oudolta!!

• piitu

Moikka!

Mulle on tehty tähän mennessä neljä ultraa alakautta,josta 2 kerralla mies on ollut mukana. Täälläkin odottellaan ensimmäistä, eli kyllä se alussa jännitti, mutta näkymät kyllä olivat sen arvoisia. Olin käynyt yhden kerran ihan raskauden alussa vatsakipujen takia ultrassa, johon mies ei päässyt mukaan. Joten kerroin hänelle aika perusteellisesti, mitä siellä tapahtuu ja mitä lääkäri tekee. Mies oli aika kiitollinen tietosta, pääsi toinen henkisesti valmistumaan "koetukseen". Meilläkin mies pääsi istumaan pään puolelle ja kyllä katse oli niin tiivisti monitorissa kiinni, että en edes usko, että hän kovin paljon huomasi, mitä minulle tehtiin :))) Ultraus itse ei ole kivuliasti, ehkä ainoastaan hieman epämielyttävää (mutta ainakin minun mielestäni paljon mielyttävämpi, kun ihan normaali gynen tutkimus). Tsemppia ultraan!
      Toivoopi piitu ja "kellutin" 13 6

• RV27

Puet ihan tavalliset vaatteet vaan päälle eikä meillä ainakaan laitettu mitään kaapuja päälle, siitä vaan pöksyt pois ja makuulle.

Kuule. Meillä mies aristeli ennen ultraa, että kun alakautta tehdään se, missä hän istuu ja hän oli selvästi hämmentynyt siitä ajatuksesta.... tiedätkö mitä? Kun mies näki vauvan ultrassa, hän ei varmaan enää muistanutkaan, että mä makaan siinä ilman pöksyjä, hän lumoutui niin vauvansa katselusta ja siitä, kun selitettiin että tuossa on mahalaukku jne. ettei hän varmaan edes huomannut mun vaatteita/alastomuutta.

Rennosti vaan! Menkään molemmat nauttimaan vauvan näkemisestä äläkä stressaa tuota asiaa!

• rv 29

Mun mielestä ja varmasti miehenikin mielestä ultra oli ihana kokemus, vaikka tehtiinkin alakautta. Itse jännitän aina tosi paljon gyneä ja papa-kokeen ottamista, joten kun paikat on jännittyneitä sattuu aina inhottavasti, mutta ultra oli ihan helppo juttu noin toimenpiteenä. Eikä ainakaan meillä ultrauslaite ollut mitenkään iso. Kyllähän se vähän tietysti tuntui kun käänteli ja väänteli laitetta, jotta saisi kuvan aina oikeasta kulmasta, mutta olin todella hämmästynyt, miten se menikin toimenpiteenä niin hyvin.

Aluksi kanssa arkailin hieman ja "varoittelin" miestänikin, että ultraus tehdään alakautta, mutta itse tilanteessa ei todellakaan hävettänyt mikään ja silloin huomio kiinnittyi 100 prosenttisesti ruudulla näkyvään pikkuiseen, joten koko ultrakätilönkin melkein unohti. :)

• vm80

Kiva oli kuulla, etä muutkin on käynyt läpi samat tuntemukset kuin minäkin. Kiitos vastauksista. Ehkäpä minäkin osaan rentoutua ja unohtaa "oudon" tilanteen, ja nauttia pikkuiseni näkemisestä täysin siemauksin.
      Mukavaa odotusta kaikille!!

• vm80

Ultra olikin ihan mukava juttu!! Mies oli kohtelias ja oli tuijottelematta kun asetuin hajareisin gynepöydälle. Tunne oli aivan uskomaton kun näin pienen toukkani sydämenlyönnit!!
      Pelko pois muut ultraan menijät. Minäkin pelkäsin turhaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6965
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1042
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe