Tullut jo esille useampaan otteeseen että Kiina tukee Venäjää, niin kaulailivatkin Kiinan diktaattorin kanssa viikkoja ennen hyökkäystä. Se on Nato sitten, edes jotain turvaa tuollaista vastaan. Presidentti Niinistökin sen tuo julki:
" Me olemme kaiken aikaa huolellisesti varautuneet erilaisiin skenaarioihin – ei tosin tehty siitä numeroa."
Naton pääsihteeri oli jo medissa ja sanoi että Suomi ja Ruotsi itse päättävät osallitumisensa Natoon, josta heillä huomenna kokous. Se on nyt liityttävä, ei enää pitkittää. Tuollainen Venäjä on arvonsa menettänyt sanansa pitäjänä.
Alta voit lukea presidentti Niinistön koko puheen sanasta sanaan.
Niin. Ennakkovaroituksista huolimatta tämä aamu on ollut meille kaikille järkytys.
Ja meidän syvät tuntemuksemme ovat Ukrainan ihmisten luona. Kiovassa, Harkovassa, Mariupolissa, Odessassa ja muualla viattomat ihmiset joutuvat nyt kokemaan sodan kauhuja.
Venäjä on massiivisesti laajentanut sotatoimia Ukrainassa. Ja nyt naamiot on riisuttu. Vain sodan kylmät kasvot näkyvät.
Suomi tuomitsee jyrkästi Venäjän toimenpiteet ja sodankäynnin ja vaatii sotaisten toimien pikaista lopettamista.
Tässä ei dialogi toiminut, vaikka neuvotteluja käytiin monella tasolla – pitkään ja sinnikkäästi. Ei toiminut YK:n turvallisuusneuvostonkaan kanta viime viikolla, jossa Venäjä jäi yksinään.
Nyt on sitten toinen tie. YK:n turvallisuusneuvosto kokoontuu varmasti vielä tänään, ja koko kansainvälinen yhteisö on tuominnut Venäjän toimenpiteet. Yhdysvallat ja Euroopan unioni keskustelevat tänään lisää sanktioista, eli toisen tien vastauksesta.
Me täällä Suomessa pidämme tiivistä yhteyttä kaikkiin kumppaneihimme. Olen itse viimeksi nyt aamulla puhunut Ruotsin pääministerin kanssa.
On hyvin ymmärrettävää, että moni suomalainenkin tuntee nyt pelkoa. Haluan kuitenkin korostaa, että uhka ei nyt kohdistu Suomeen.
Mutta kyllä se tietysti vaikuttaa, ja on jo vaikuttanut. Me olemme kaiken aikaa huolellisesti varautuneet erilaisiin skenaarioihin – ei tosin tehty siitä numeroa.
Mutta haluan tämän lyhyen puheenvuoroni lopuksi vakuuttaa, että me olemme tilanteen tasalla ja myöskin pysymme.
Kiina tukee Venäjän hyökkäystä ? heillä oma lehmä ojassa
3
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Analyysi: Putinin sota Ukrainassa on aikakauden loppu – Ei enää lämpimiä tapaamisia, kaasuputkia, ydinvoimaloita tai "rauhanneuvotteluja" Minskin sopimuksesta
Venäjä hyökkää sotilaallisella voimalla Ukrainan koko alueelle. Ensimmäiset kuolonuhrit ovat ajan kysymys. Sodalle ei näy selkeää tavoitetta, perustelua eikä päätepistettä. Ennen kuin Ukrainassa internet ja puhelinlinjat saattavat vaieta, on aika seistä yhdessä ja osoittaa tukea.
Venäjän presidentti Vladimir Putin on yli 20 vuoden vallanpidon jälkeen riisunut lukuisat naamionsa. Sota on alkanut Euroopassa, ja Venäjän joukot hyökkäävät nyt itsenäistä demokratiaa tavoittelevaa naapurimaata vastaan syvällä sen alueella.
Suomessakin Venäläisiä,heidän aika palata teurastajan luokse kotiinsa.Eivät Suomessa asuvat venäläiset ole vastuussa Putinin määräyksistä, eivät edes rajan takana asuvat venäläiset.
- Anonyymi
Kiina järkkäili koronan ja Putleri maailmansodan. Tuommoiset diktaattorit joutaisi tunkiolle
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?123846Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja293208Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2943153Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin82030- 2531848
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk81808Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...2301408- 801375
Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi421169Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_81123