Käytetyt pelastusliivit, mitä pitää huomioida?

Jami

Terve!

Ajattelin ostaa käytetyt pelastusliivit (esimerkiksi keltaisesta pörssistä tai www.huuto.net sivuilta). Mitä kannattaa kysyä ja mistä pitäisi varmistua ennen käytettyjen liivien ostoa? Onko liiveillä "käyttöikää" yleensä?

Jami

10

4233

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kippari

Miksi ostaa käytettyjä kalliilla,kun samalla rahalla(noin 20 ecua) saa jo uudetkin????

• j-o-r-e

Jos ostat ns. normaalit kellukeliivit, tarkista, että kellukkeet ovat täysin ehjät. Jos liivit näyttävät kuluneilta, älä osta.

Paukkuliivit kannattaa melkeimpä koelaukasta, koska joudut jokatapauksessa ostamaan udden patruunan (ellei myyjällä ole esittää varmoja todisteita, että patruuna on juuri vaihdettu), samalla kertaa näet toimiiko laukasu systeemi ja voit tarkistaa vuotaako liivi.

• Pertsa

Kerrotko, miksi se patruuna pitää vaihtaa, jos se "sinetti" on ehjä ja massa oikea?

En ole vaihtanut kymmeneen vuoteen...

• Antsu

Itse en suotta menisi laukaisemaan, puhaltamalla täyttämään kyllä. Jos patruuna on päältä ok, voi sisustan kunnon tarkistaa kirjevaa'alla. "Parasta ennen"-päivää ei sillä kaasulla ole ja tarvittavat punnitustiedot löytyvät patruunan kyljestä. Varapatruunan joutuu silti ostamaan.

• j-o-r-e
        Pertsa kirjoitti:

Kerrotko, miksi se patruuna pitää vaihtaa, jos se "sinetti" on ehjä ja massa oikea?

En ole vaihtanut kymmeneen vuoteen...

Patruunat eivät kestä ikuisesti. Ne oivat olla toimimattomia, vaikka olisivatkin päältäpäin ehjät. Itse vaihtaisin patruunan, mutta jokainenhan tekee niin kuin itse parhaaksi näkee.

• Jami
        Antsu kirjoitti:

Itse en suotta menisi laukaisemaan, puhaltamalla täyttämään kyllä. Jos patruuna on päältä ok, voi sisustan kunnon tarkistaa kirjevaa'alla. "Parasta ennen"-päivää ei sillä kaasulla ole ja tarvittavat punnitustiedot löytyvät patruunan kyljestä. Varapatruunan joutuu silti ostamaan.

Tein kaupat perinteisistä hellyhansenin 4 v vanhoista 100 N liiveistä. Kiitos kaikille neuvoa antaneille!

• Tarkasta että löytyy CE-merkintä (ja samalla, että liivit ei ole yli 10 vuotta vanhat). Kaikkien solkien/hihnojen ymsl on syytä olla ehjiä, jotta ne toimivat tositilanteessa niin kuinka on tarkoituskin.

• ricksu

no käytetyistä liiveistä sen verran,että ei kantsi riskeerata omaa henki kultaa.Motomatista saa 25e kappale.Ovat uusia ja varmoja.. siinä sulle henkivakuutus :)

• pelastusliivit

Ehkä anopille, mutta muille uudet kunnon liivit.
      Ei sitten harmita jos joku hukkuisi huonojen liivien takia..

• Sirius

Puhuit pelastusliiveistä. Jos olet veneenomista ja ostat itsellesi, onko kyseessä ns paukkuliivit vaiko ihan "oikeat" pealstusliivit.
      Paukkuliiveistä on minulla aika vähän kokemuksia. Eri valmistajat määräävät ns huoltovälisuosituksia joissa valtuutettu huoltopiste tarkistaa ko liivien kunnon ja ponnepatruunan "latauksen". Jos ko tarkastusta ei ole tehty viimeisen kahden vuoden aikana on osto melkein kuin käytetyssä autossa takuu loppuu kun valot häipyy. Jos sitävastoin aiot hankkia "oikeat" pelastusliivit tarkista seuraavat asiat. Liivit on ehjät ja siistit. CE merkinnät ja muut tuoteselosteohjeet samoin painoluokkamerkintä ovat luetavissa. Kaikki vyöt, soljet,pilli ,heijastimet ja mahdolliset vetoketjut ovat kunnossa.
      Olet ostamassa oikeaa painoluokkaa = oikean kokoisia liivejä. Kun nämä ovat ok ja liivien merkki on yleisimpiä maksaa voit 30-60% uuden hinnasta.
      Jos tarkoitit ns kelluntaliivejä/-pukinetta asiat muuten kuten edellä mutta kiinnitä huomio vetoketjuihin. Mitä järeämpi ketju sen pitempi ikä. Maksa enintään 10-30% uuden hinnasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      634
      2784
    2. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      23
      2220
    3. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      430
      2179
    4. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      89
      1986
    5. JM lukkoliike

Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran
      Jämsä
      20
      1809
    6. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      67
      1590
    7. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      128
      1362
    8. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      23
      1290
    9. Juniorivalmennus Jokereissa..

Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      27
      1221
    10. Päivämääriä

Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      66
      1164
    Aihe