Olen tässä pari vuotta ollut rahastosäästäjä ja olen tehnyt kaikki mahdolliset virheet. Olen jopa menettänytkin rahaa, mutta en luovuta. Kyllä minä opin. Löytyisikö täältä vastauksia seuraaviin kysymyksiin?
1. Minulla on huonosti tuottavia rahastoja, joissa on korkeat kulut. Haluaisin myydä nämä pois. Mutta miten tiedän milloin myydä, että tulee isoin voitto? Parin kuukauden verran olen seurannut ja huomasisn, että vuoden alussa olisi kannattanut myydä, sillä nyt ne rahastot ovat tulleet alas monta sataa euroa. Myynkö vasta sitten kun nousevat taas samalla tasolle kun vuoden alussa? Vai odotanko vielä korkeampaa nousua? Tarkoitus olisi kuitenkin päästä mahdollisimman nopeasti eroon...
2. Jos joudun pitämään näitä huonosti tuottavia/korkeat kulut rahastoja vielä kauemman aikaa odottaen siis sitä, että nousevat enemmän plussalle, niin Kannattaako niissä kuitenkin jatkaa kuukausisäästämistä? Vai lopettaa kokonaan?
3. Kun myyn rahaston voitolla niin pitääkö nen ilmoittaa erikseen verottajalle ne tiedot? Vai meneekö ne suoraan?
Kiitos paljon kaikille vastaajille!
Aloitteleva rahastosijoittaja kysyy?
Anonyymi
1
82
Vastaukset
- Anonyymi
1. Myy kuluiltaan kalliit rahastot heti ja osta tilalle jotain kuluiltaan järkevämpää rahastoa. Järkevä kulutaso indeksiä seuraavalle osakerahastolle on luokkaa 0,5% tai sen alle.
2. Ei kannata odottaa, että ne nykyiset kalliit rahastot olisivat tuottaneet vähän enemmän. Se pienempikuluinen rahasto tuottaa odotusaikana enemmän.
3. Verottaja taitaa nykyisin saada kaikilta Suomessa toimivilta rahastoyhtiöiltä ja pankeilta tiedot suoraan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1713478
Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä
En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m851496Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek251249- 1581212
Pitääkö penkeillä hypätä Martina?
Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit192978- 35961
Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut16933Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?57832Maikkarin tentti: Orpo jälleen rauhallinen ja erittäin hyvä, myös Purra oli hyvä
Lindtman ja Kaikkonen oli kohtalaisia, sen sijaan punavihreät Koskela ja Virta olivat taas heikkoja. Ja vastustavat jalk88770- 62745