Tällainen mielipidekysymys heräsi mieleeni. Tämä on asia, jota olen itse joskus miettinytkin ja tämä nousi taas mieleeni nyt katseltuani noita kuvia pommisuojista ja muista vastaavista. Vaan mitäpä mieltä te olette. Mikä teistä on siviiliväestön velvollisuus sotatilateessa?
Itseäni tuo ei vielä nyt edelleen reserviin kuuluvana kosketa. Mun "loppusijotuspaikkani" on puolustusvoimien käsissä. Vaan näin vanhempana olen joskus pohtinut, että missä haluaisin lapseni tuossa tilanteessa olevan. Samaa olen miettinyt vanhempieni ja muiden puhtaasti siviileiksi kokemieni kohdalla.
Omieni kohdalla olen miettinyt, että mahdollisimman nopeasti pois maasta. Tietysti heidän oman turvallisuutensa ja minun mielenrauhani takia, mutta myös pois ns. kuluttamasta resursseja. Minusta se on jopa siviilin velvollisuus, kykyjensä mukaan poistua ja siirtyä paikkaan, jossa on turvassa, jotta heidän suojelemiseensa ja ylläpitoonsa ei tarvitse kuluttaa resursseja. Turvallisesta paikasta voi sitten pyrkiä lähettämään resursseja takaisin päin.
Toki osa siviileistä tarvitaan pitämään huoltoa pystyssä, mutta puhun nyt siitä osasta väestöä, joka tarvitsee lähinnä vain suojelua.
Siviilin velvollisuus sotatilanteessa?
140
1379
Vastaukset
Kaikki kykenevät toki mielellään jäävät puolustamaan, mutta sekin tosiasia on että osan porukasta on keskitettävä voimavarat auttamaan juuri ne heikoimmat maasta pois ja turvaan. Osan tarttuessa aseisiin ja puolustukseen. Minusta älykkäintä on keskittää resurssit vahvuuksien mukaan. Kuten hätätilanteessa aina, silloin joukkueet toimii.
Minun fyysinen kunto ei sotaa kauaa kestä, kun lyyhistyn kentälle, mutta mihin mulla järkeä ja kykyä riittää on juuri koota porukka viemään niitä heikompia täältä pois. En ole hermoheikkoa lukkoon menevää sorttia mikä on positiivista, kun kyse on vaikka pelokkaista lapsista. Hallitsen psyyken puolta, mutten niinkään jonkun sairaan paikkaamista ja ylläpitoa. Jos on massiivisia ongelmia terveyden kanssa siis.
Sairata taas parhaiten auttaa alansa osaajat sairaanhoitajat ja lääkärit. Erityistarpeet huomioiden.
Jokaiselle varmasti jotain vahvuuksien mukaan. Itsetuntemus on valtti hätätilanteissa, tietää mihin pystyy.- Anonyymi
Akuutissa tilanteessa toki noin, mutta entä kun puhutaan että tilanne on kestänyt jo useita päiviä, poistuminen on ollut jatkuvasti mahdollista ja edelleen synnytetään pommisuojissa etulinjan lähellä ja lapset pyörivät pommitusten alla. Minusta siinä on jotain väärin. Etulinjaa lähellä olevan sairaanhoito kapasiteetin ei kuuluisi kulua siviilien hätäleikkauksiin. Jos itse olisin raskaana, niin en todellakaan olisi jäänyt päiväksikään ylimääräistä sinne pahimpiin paikkoihin. Musta siinä on jotain järjen köyhyyttä jäädä sinne pyörimään.
Ja jokaisen on minusta myös velvollisuus käyttää ammattiaan, ammattitaitoaan miten se vain parhaiten palvelee mm. sodassakin.
Jos jollain on resursseja kuskata ihmisiä turvaan, kuten bussifirmat, yksityisetkin henkilöt niin heidän tulis ryhtyä oitis toimeen kun sota on julistettu. Samoin kaikki it-osaajat tietoliikenne osaajat, ruokakauppiaat, muut jotka voivat varustella, selvittää ja tarjota apua rajoilla jne.
Kaikkien voimat ja osaamiset käyttöön, jotta mahdollisimman moni pelastuu. Rajoilla tarpeeksi porukkaa jouduttamassa väen turvaan pääsyä. Tarpeeksi kalustoa jolla viedä ihmiset turvaan.
Kaikkien syytä miettiä jo omat vahvuudet sillä koskaan ei tiedä milloin niitä akuutisti tarvitaan.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akuutissa tilanteessa toki noin, mutta entä kun puhutaan että tilanne on kestänyt jo useita päiviä, poistuminen on ollut jatkuvasti mahdollista ja edelleen synnytetään pommisuojissa etulinjan lähellä ja lapset pyörivät pommitusten alla. Minusta siinä on jotain väärin. Etulinjaa lähellä olevan sairaanhoito kapasiteetin ei kuuluisi kulua siviilien hätäleikkauksiin. Jos itse olisin raskaana, niin en todellakaan olisi jäänyt päiväksikään ylimääräistä sinne pahimpiin paikkoihin. Musta siinä on jotain järjen köyhyyttä jäädä sinne pyörimään.
Vaikka toki täytyy heti samaan hengenvetoon todeta, että tiedän vaikkapa nyt Ukrainassa autojen olevan yleensä miehen nimissä ja valtaosa naisista ei ilmeisesti osaa niitä edes ajaa. Sekin tosin tietysti on mun mielestäni jonkinasteista järjen köyhyyttä, ettei edes sen vertaa ole omaa itsenäistä toimintakykyään kehittänyt. Kyllä sekin varmasti on miehestä hyvin ahdistava, jos viet vaimon ja lapset rajalle ja tiedät, ettei se vaimo oikein osaa hoitaa mitään itsenäisesti.
p.s. Juu karrikoin ja liiottelen aika rajusti. Anonyymi kirjoitti:
En tiedä miksi he ovat jääneet kentälle lymyilemään. Jokin ajatus kai, että tilanne on nopeasti ohi tai arvioitu ihan väärin kaikki tulevat tapahtumat. Pelkäävät lähteä piiloistaan?
Kovin hyvin ei ole kyydityksetkään pelanneet kun monet on kävellen menneet pitkiä matkoja päästäkseen pois sodanjaloista. Suomen on syytä oppia näistä virheistä ja tsekata että mm. kyydityksiä on ympäri maata ja siviilit pyritään saamaan pois sotatantereelta.
Kyllähän se noin on, pois ylimääräiset resursseja kuluttamasta.- Anonyymi
HALiMONSTERi kirjoitti:
Ja jokaisen on minusta myös velvollisuus käyttää ammattiaan, ammattitaitoaan miten se vain parhaiten palvelee mm. sodassakin.
Jos jollain on resursseja kuskata ihmisiä turvaan, kuten bussifirmat, yksityisetkin henkilöt niin heidän tulis ryhtyä oitis toimeen kun sota on julistettu. Samoin kaikki it-osaajat tietoliikenne osaajat, ruokakauppiaat, muut jotka voivat varustella, selvittää ja tarjota apua rajoilla jne.
Kaikkien voimat ja osaamiset käyttöön, jotta mahdollisimman moni pelastuu. Rajoilla tarpeeksi porukkaa jouduttamassa väen turvaan pääsyä. Tarpeeksi kalustoa jolla viedä ihmiset turvaan.
Kaikkien syytä miettiä jo omat vahvuudet sillä koskaan ei tiedä milloin niitä akuutisti tarvitaan.Toki. Tietysti noissa täytyy ottaa huomioon se, että osa ihmisistä toimii todella heikosti paineen alla. Itse olen ehkä jopa parhaimmillani kovassa paineessa, mutta osa ihmisistä muuttuu siinä toimintakyvyttömiksi. Sellaiset yksilöt pitäis mun mielestä oikeasti hoitaa hevon hittoon sieltä tiukemmista paikoista. He eivät ihmisinä huonompia ja moni heistä taas on taatusti esim. minua toimintakykyisempi pienemmässä paineessa (itsellä kun tuppaa välillä olemaan noissa tilanteissa keskittumisongelmia), mutta vaikeassa tilanteessa toimintakyvytön yksilö vaarantaa kaikki muutkin.
Anonyymi kirjoitti:
Toki. Tietysti noissa täytyy ottaa huomioon se, että osa ihmisistä toimii todella heikosti paineen alla. Itse olen ehkä jopa parhaimmillani kovassa paineessa, mutta osa ihmisistä muuttuu siinä toimintakyvyttömiksi. Sellaiset yksilöt pitäis mun mielestä oikeasti hoitaa hevon hittoon sieltä tiukemmista paikoista. He eivät ihmisinä huonompia ja moni heistä taas on taatusti esim. minua toimintakykyisempi pienemmässä paineessa (itsellä kun tuppaa välillä olemaan noissa tilanteissa keskittumisongelmia), mutta vaikeassa tilanteessa toimintakyvytön yksilö vaarantaa kaikki muutkin.
Joo. Sama, paineen alla tuntuu ajatus selkeytyvän ja pää alkaa raksuttaa. Kun muuten voikin olla puoliunessa.
Joskus kuvittelin, että jähmetyn kun olen uhattuna tai on pattitilanne, mutta noissa tilanteissa olleena olenkin toiminut päinvastoin tehokkaammin kun koskaan normaalisti.
Jännästi oppii itsestään kun joutuu tilanteisiin mitkä vaatii äkkiä älyämistä ja toimintaa.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toki. Tietysti noissa täytyy ottaa huomioon se, että osa ihmisistä toimii todella heikosti paineen alla. Itse olen ehkä jopa parhaimmillani kovassa paineessa, mutta osa ihmisistä muuttuu siinä toimintakyvyttömiksi. Sellaiset yksilöt pitäis mun mielestä oikeasti hoitaa hevon hittoon sieltä tiukemmista paikoista. He eivät ihmisinä huonompia ja moni heistä taas on taatusti esim. minua toimintakykyisempi pienemmässä paineessa (itsellä kun tuppaa välillä olemaan noissa tilanteissa keskittumisongelmia), mutta vaikeassa tilanteessa toimintakyvytön yksilö vaarantaa kaikki muutkin.
Minun mielestäni on taasen huolestuttavaa että sinulla on paineen alla erittäin kovat hermot ja olet valmis tappamaan lajitoverin joka on harhautettu hyökkäämään suomeen. Venäläiset luulivat olevansa menossa harjoituksiin ja sitten muutama rikollisjärjestön jäsen alkoi pommittamaan asuntoja eikä paluuta enää ollut.
Jos sinulla on noin kovat hermot niin onko tässä joku laillinen syy miksi et ole pöpilässä? Osaavatko psykiatrit vastata tähän? Onko sekin kuitenkin vähän niin ettei edes ammattilaiset kykyne erottamaan hulluutta eivätkä edes halua kun sodan syttyessä ovat kuitenkin edelleen siinä psykiatritn paikalla eikä sotaan tarvitse osallistua? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minun mielestäni on taasen huolestuttavaa että sinulla on paineen alla erittäin kovat hermot ja olet valmis tappamaan lajitoverin joka on harhautettu hyökkäämään suomeen. Venäläiset luulivat olevansa menossa harjoituksiin ja sitten muutama rikollisjärjestön jäsen alkoi pommittamaan asuntoja eikä paluuta enää ollut.
Jos sinulla on noin kovat hermot niin onko tässä joku laillinen syy miksi et ole pöpilässä? Osaavatko psykiatrit vastata tähän? Onko sekin kuitenkin vähän niin ettei edes ammattilaiset kykyne erottamaan hulluutta eivätkä edes halua kun sodan syttyessä ovat kuitenkin edelleen siinä psykiatritn paikalla eikä sotaan tarvitse osallistua?No mutta mistä sitä etukäteen tietää minkälaisin harhautuksin vihollinen lähtee sotaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No mutta mistä sitä etukäteen tietää minkälaisin harhautuksin vihollinen lähtee sotaan?
Sitä paitsi sillä hetkellä kun on kysymys elämästä ja kuolemasta, tuskin tulee pahemmin sympatiseerattua vihulaista...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos sinulla on noin kovat hermot niin onko tässä joku laillinen syy miksi et ole pöpilässä? Osaavatko psykiatrit vastata tähän? Onko sekin kuitenkin vähän niin ettei edes ammattilaiset kykyne erottamaan hulluutta eivätkä edes halua kun sodan syttyessä ovat kuitenkin edelleen siinä psykiatritn paikalla eikä sotaan tarvitse osallistua?Kukaan on sanonut, että olisin valmis tappamaan? Lieneekö siihen yksikään täysijärkinen ihminen koskaan valmis? Jos pakko on niin se tehdään, mikä on pakko. Kyllä minä itseäni ja muita lähelläni puolustan loppuun saakka. Siihen ei ole kahta sanaa. Se ei kuitenkaan tarkoita, että olisi erityisen valmis tappamaan.
Ja juu, kylmä hermoinen olen ja paineen alla vieläkin enemmän. Ainakin tähän asti näin on ollut. Onnettomuustilanteessa esimerkiksi se hyvin hyvin rationaalinen puoli ottaa täysin vallan ja ne pelot ja tärinät täristään sitten, kun adrenaliini loppuu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No mutta mistä sitä etukäteen tietää minkälaisin harhautuksin vihollinen lähtee sotaan?
Eihän sitä voikaan tietää. Itse uskon ja luotan siihen että venäjän kansa on täsmälleen samanlaista kuin me suomalaisetkin osa on lääkäreitä ja osa rekkakuskeja ja päivät menee siinä että käydään omassa duunissa ja harrastetaan jotain. Itse olen käynyt armeijan ja aikoinaan ajattelin että kyllä omaa maata täytyy puolustaa tämä siksi koska sitä toitotettiin jatkuvasti koulussa. Nyt kun on tullut kokemusta elämästä ajattelen eritavalla. Tiedän ettei se ole kauhean vaikeaa järjestää tilannetta jossa kutsutaan sotaharjoituksiin ja sitten ollaankin yhtäkkiä rintamalla. Ei siihen tarvita kuin muutama hyvin palkattu harhauttaja. Aseteollisuus ainakin hyötyy jokaisesta sodasta. Jos on harjoitukset meneillään niin alueella on vaikka sata panssarivaunua joiden miehistö luulee että on harjoitukset meneillään. Sitten metsästä ajelee paikalle aseteollisuuden palkkaama ryhmittymä käy pläjäyttämässä kerrostalon paskaksi ja ajelee takaisin metsään ja sitten huviloille ryyppäämään ja nauraen katselemaan telkkarista kun tilanne eskaloituu. Ei varmasti mahdoton vaihtoehto. Kiristämällä voi antaa vaihtoehdon vaikka elinkautisvangille jos käyt tämän suorittamassa niin olet vapaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitä paitsi sillä hetkellä kun on kysymys elämästä ja kuolemasta, tuskin tulee pahemmin sympatiseerattua vihulaista...
Olet täysin oikeassa siinä että kun hetki koittaa en minäkään tiedä minkä valinnan teen. Todennäköisesti on aivan helvetin kiire enkä ehdi ajattelemaan yhtään mitään. Kaikki kuitenkin tulemme kuolemaan. Periaatteessahan lopputulos on meillä kaikilla sama jokatapauksessa. Ei vain oikein kiinnosta ajatus kökkiä metsässä kiväärin kanssa syöden nälkäänsä ihmislihaa kun ei muutakaan ole saatavilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1 bussipaikka maksaa 160 € rajalle. Ukrainalainen kuski.
Jos ei ole rahaa maksaa vaikka 3 henkilöstä.
Junat on vissiin ilmaisia. Täynnä.
- Anonyymi
Varsin samoin ajattelen. Jokaisen velvollisuus on miettiä miten kykenee olemaan hyödyksi ja välillä se tarkoittaa, että menee mahdollisimman nopeasti pois tieltä. Jos nyt vaikka lähtee ulkomaille pakoon niin sehän ei tarkoita, etteikö edelleen voisi olla kotimaalleen hyödyksi ja avuksi.
Moni täälläkin huutelee, että kaikkien miesten pitäisi olla rintamalla. Ikävä fakta kuitenkin on, että miehissäkin on paljon sellaisia, joista olisi siellä vain haittaa. Selaiset yksilöt kuuluvat tekemään jotain muuta. - Anonyymi
Imettävä nainen on heti välittömästi laitettava tykin ruoaksi, ruokahan sekin on sitten, imetys on maitoa ja samaten ruokkii kranaatteja kuin vauvaa sitten. Sama asia.
- Anonyymi
Kiitos mielipiteestäsi. Minun mielestäni isossa miehessä on enemmän ruokaa tykille.
- Anonyymi
Voitokkaat sotilaat aina raiskaavat valloittamansa maan naiset. Tää on ihan klassinen juttu, ja siksi ukrainasta nyt naisia lähtee ja heitä pyritään auttamaan länteen turvaan.
- Anonyymi
Kyllä sut varmaan tuonne itänaapurin armeijaan huolitaan mukaan. Mene ihmeessä niin pääset sitten ehkä toteuttamaan noita unelmiasi.
- Anonyymi
Se on hyvin suuri osa siviileistä, joita tarvitaan huoltotehtäviin. Esim. Kuljetus, rakennus, hoito ja poliisit täytyy olla täydessä vahvuudessa töissä. Myös ruokatuotanto, aseteollisuus vaatii rauhan aikaa enemmän resursseja. Edellisessä sodassa lähetettiinkin pääosin lapsia ulkomaille, naisten panos tarvittiin, vaikkei tuoöloin vielä sotatehtävissä olleetkaan.
- Anonyymi
Vaan miksi sitten lopulta kuitenkaan tarvittaisiin tuota kaikkea? Iso osa tuosta liittyy nimenomaan niihin siviileihin ja heidän huoltoonsa, ei niinkään armeijan huoltoon. Toki armeijakin paljon huoltoa tarvitsee, mutta siviiliyhteiskunta vielä huomattavasti paljon enemmän jo ihan vaan lukumääränsäkin takia. Jos siviilit ovat turvassa muualla niin ei silloin niin tolkuttoman suurta organisaatiota tarvita.
- Anonyymi
"Maanpuolustusvelvollisuus on Suomen perustuslain 127. pykälässä määritelty velvollisuus, jonka mukaan jokaisella kansalaisella on velvollisuus osallistua isänmaan puolustukseen tai avustaa sitä lain tarkemmin määräämällä tavalla.[1] Vaikka asevelvollisuus koskee vain miehiä, maanpuolustusvelvollisuus koskee molempia sukupuolia, ja vaikka siviilipalvelus tarjoaa miehelle mahdollisuuden saada vapautus asevelvollisuudesta, se ei vapauta maanpuolustusvelvollisuudesta.[2]"
Wikipedia- Anonyymi
Kukakohan perkele tuollaisen velvollisuuden on keksinyt saatanako? Kukakohan sen on keksinyt jokaisessa maassa?
- Anonyymi
Nyt on jämäkkää asia! Kun näinhän se juuri on! Siviili voi treenata myös aseen käytön.
- Anonyymi
Jokainen puolustaa maataan. Se on selvää. Karkuruutta ei hyväksytä.
Anonyymi kirjoitti:
En ole koskaan varsinaisesti ymmärtänyt jonkun maapläntin puolustamista, mutta ihmisten puolustamista ja turvaan saamista kyllä ymmärrän.
Kuolleet ei maata tarvitse, kun päälleen. Että sikäli. Puolustetaan toisiamme, eikä maanpalaa.- Anonyymi
HALiMONSTERi kirjoitti:
En ole koskaan varsinaisesti ymmärtänyt jonkun maapläntin puolustamista, mutta ihmisten puolustamista ja turvaan saamista kyllä ymmärrän.
Kuolleet ei maata tarvitse, kun päälleen. Että sikäli. Puolustetaan toisiamme, eikä maanpalaa.Aikalailla noin mäkin sen ajattelen. Ihmiset on se mitä minä suojelen. Maa on vain maata.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mä en näe karkuruutena sitä, jos poistuu maasta ja käyttää muualla kykyjään auttaakseen. Jos omat lahjakkuuden alueet ovat asioissa, joista on enemmän hyötyä vaikka uusien resurssien hankkimisessa muualta niin turha niitä on tuhlata muualla.
Karkuruutta on täydellinen selkänsä kääntäminen. Toisaalta tekeekö karkurilla lopulta yhtään mitään? Anonyymi kirjoitti:
Aikalailla noin mäkin sen ajattelen. Ihmiset on se mitä minä suojelen. Maa on vain maata.
Jep. Mulla myös katse on ihmisissä, ei maaperässä. Ja siinä, että mahdollisimman monet pääsis turvaan ja sodasta pois kuolemasta.
Näin älykäs ja kykenevä kansa onnistuu luomaan uutta muuallakin, jos niikseen tulee. Ymmärrän, että koti on koti vaivalla rakennettu, juuret on täällä.
Mutta loppujen lopuksi tämä on kuitenkin vain maaperää ja infrastruktuuria, sitä on muuallakin. Ja kuollut kansa menettää sekä elämän, että sen maansa.
Mun puolesta sotilaat voi ottaa hatkat siinä kohtaa, kun siviilit ihmiset on suojattu ja evakuoitu hyvissä määrin. Tai vastapuoli on jo liian ylivoimainen. Mut tokihan heidät on koulutettu puolustamaan isänmaata, jotta se jäisi omalle kansalle asuttavaksi. Ymmärrän senkin, vaikka itse keskitynkin ennemmin ihmisten kun maan pelastamiseen.- Anonyymi
HALiMONSTERi kirjoitti:
Jep. Mulla myös katse on ihmisissä, ei maaperässä. Ja siinä, että mahdollisimman monet pääsis turvaan ja sodasta pois kuolemasta.
Näin älykäs ja kykenevä kansa onnistuu luomaan uutta muuallakin, jos niikseen tulee. Ymmärrän, että koti on koti vaivalla rakennettu, juuret on täällä.
Mutta loppujen lopuksi tämä on kuitenkin vain maaperää ja infrastruktuuria, sitä on muuallakin. Ja kuollut kansa menettää sekä elämän, että sen maansa.
Mun puolesta sotilaat voi ottaa hatkat siinä kohtaa, kun siviilit ihmiset on suojattu ja evakuoitu hyvissä määrin. Tai vastapuoli on jo liian ylivoimainen. Mut tokihan heidät on koulutettu puolustamaan isänmaata, jotta se jäisi omalle kansalle asuttavaksi. Ymmärrän senkin, vaikka itse keskitynkin ennemmin ihmisten kun maan pelastamiseen.Jos on hengissä niin voi aina löytää uuden kodin. ☺
- Anonyymi
Laki sanoo omat asiansa. Itse mietin lähinnä sitä mitä mieltä itsekukin näistä asioista on. Nytkin Ukraina taitaa syyttää Venäjää siviilien käytöstä ihmiskilpinä. Miksi sellainen mahdollisuus annetaan? Vaikka kuinka olisi sodan sääntöjä niin joku niitä kuitenkin rikkoo ja jälkikäteen on varsin turhaa huutaa ja raivota. Sotarikostuomiot eivät ketään takaisin tuo.
Anonyymi kirjoitti:
Mä en näe karkuruutena sitä, jos poistuu maasta ja käyttää muualla kykyjään auttaakseen. Jos omat lahjakkuuden alueet ovat asioissa, joista on enemmän hyötyä vaikka uusien resurssien hankkimisessa muualta niin turha niitä on tuhlata muualla.
Karkuruutta on täydellinen selkänsä kääntäminen. Toisaalta tekeekö karkurilla lopulta yhtään mitään?Sama. 👍
Muualta voi operoida ihmisiä turvaan, hoitaa heille asialliset olot ja järjestellä heidän asioita kuntoon kohteessa. Yhtä tärkeetä on pitää ns. pyörät pyörimässä, että evakuointi toimii ja kohdemaassa jatkot sujuu inhimillisesti. Lauma hätääntyneitä ihmisiä tarvii apua myös maassa, johon heidät on evakuoitu.
Vaikka vastaanottava maakin on toimijana oleellisen tärkeä.Anonyymi kirjoitti:
Jos on hengissä niin voi aina löytää uuden kodin. ☺
Just näin. 👍
Yhtenäistä maailmaa muutenkin rakennetaan, joten sitten sitä rakennetaan vaan muualla, jos ei täällä. Mielummin nään lukuisat määrät meikäläisiä elossa pitkin maailmaa, kun kasapäin kuolleena kotimaan kamaralla.- Anonyymi
No joo, onhan se työvoimakin yhteiskunnan erityisessä suojeluksessa, sanahelinää. Ihminen jolla ei ole täällä mitään, tekee henkikullalleen palveluksen nostamalla kiireen vilkkaa kytkintä. Ne jotka kokevat itsellään olevan täällä jotain puolustettavaa, voivat toki taistella vaikka viimeiseen mieheen.
- Anonyymi
HALiMONSTERi kirjoitti:
Kuolleet ei maata tarvitse, kun päälleen. Että sikäli. Puolustetaan toisiamme, eikä maanpalaa.Oikein mutta yritetään puolustaa ja ymmärtää myös venäläisiä sotilaita joista varmuudella ainakin osan on pakko olla siellä tahtomattaan aivan samanlaisesti kuin meilläkin. Velvollisuudentunto menee yli loogisen ajattelun. Kukakohan on sotilasvalankin keksinyt? Siinäkin on varmasti ollut jonkinlainen pelko takana on pelätty ettei saada muuten porukkaa vierelle aatetta puolustamaan. Valahan siinällään on vain pelkkää höpinää.
Anonyymi kirjoitti:
Oikein mutta yritetään puolustaa ja ymmärtää myös venäläisiä sotilaita joista varmuudella ainakin osan on pakko olla siellä tahtomattaan aivan samanlaisesti kuin meilläkin. Velvollisuudentunto menee yli loogisen ajattelun. Kukakohan on sotilasvalankin keksinyt? Siinäkin on varmasti ollut jonkinlainen pelko takana on pelätty ettei saada muuten porukkaa vierelle aatetta puolustamaan. Valahan siinällään on vain pelkkää höpinää.
Joo, mutta siinä vaiheessa kun Venäläinen uhkaa mun perhettäni hänestä tulee vihollinen jota vastaan käy sumeilematta. Rauha on rauha, mutta sota on sota. Tapa tai tule tapetuksi.
Nk. sivistys ja sääli ei pidä silloin hengissä.
Olen pitkin matkaa puhunut ettei Venäläiset ole varmasti kuin harva perillä mitä ovat tekemässä. Toki ihmisenä säälin heidän vitukasta tilannetta, mutten sääli tappajaa oli se tappaja käskystä tai itsenäisesti.HALiMONSTERi kirjoitti:
Joo, mutta siinä vaiheessa kun Venäläinen uhkaa mun perhettäni hänestä tulee vihollinen jota vastaan käy sumeilematta. Rauha on rauha, mutta sota on sota. Tapa tai tule tapetuksi.
Nk. sivistys ja sääli ei pidä silloin hengissä.
Olen pitkin matkaa puhunut ettei Venäläiset ole varmasti kuin harva perillä mitä ovat tekemässä. Toki ihmisenä säälin heidän vitukasta tilannetta, mutten sääli tappajaa oli se tappaja käskystä tai itsenäisesti.Tai vaikka se hyökkääjä olis Suomalainenkin, joka tappaakseen tulee kohti ja päälle, niin varmana tapan ensin jos ehdin ja kykenen.
- Anonyymi
HALiMONSTERi kirjoitti:
Mun puolesta sotilaat voi ottaa hatkat siinä kohtaa, kun siviilit ihmiset on suojattu ja evakuoitu hyvissä määrin. Tai vastapuoli on jo liian ylivoimainen. Mut tokihan heidät on koulutettu puolustamaan isänmaata, jotta se jäisi omalle kansalle asuttavaksi. Ymmärrän senkin, vaikka itse keskitynkin ennemmin ihmisten kun maan pelastamiseen.Niin tuo pistää miettimään suomikin otti nuoria miehiä irakista marokosta jne, osa sotilaskarkureita luultavasti valtaosa tai maansa pettureita jotka ei kelvanneet sitten miehittäjille jostain syystä, meillä lienee 30-60 th lähi-idän sotilasta mitä nämä tekee pitäisikö roudata nyt takaisin tornioon ja ruotsiin, mikä näiden asema on juridisesti ? Jotenkin outoa ajatella että minun poikien pitäisi suojella näitä ylväitä piukepöksyisiä Aleja ja Ahmedeita he maksavat jo veroissa näiden elämisen täällä , itse olen valmis palvelemaan maata jossain tehtävässä, nythän on saatu lukea venäläisten hirmutöistä jotka raakuudessa ohittaa jo saksalaisten toisen maailmansodan teotkin, kyllä täältä naiset lapset ja vanhukset tulee evakoida ehkä jo aloittaa valmistelut, sitten on tuo korona lisänä kuolinluvut oli melko hurjia 1400 3 kk tuo korona sairaat on ongelma vielä sairaanhoitajat lakossa, eikö nuo tulisi nyt pakottaa töihin onhan lakko nyt ajoitukseltaan järjetön kuten mielestäni palkkavaadekin.
- Anonyymi
Pitää S24 sivut siistinä. Sekin.
- Anonyymi
Ei vaan siviilien evakuointi tai ensihoito, vaan suomessa on tapana ollut pestä kaatuneet sotilaat ja tuoda kotimultiin. Itse olen it reserviä ja ensimmäisiä kohteita joita tuhotaan kun sota alkaa. Haluan, että joku asianmukaisesti pesee ja kunnioittaa mua ja tuo kotimultiin kentältä. Muuta en vaadi.
- Anonyymi
Jos sanon rehellisesti, niin itse en haluaisi kenenkään riskeeraavan henkeään minun raatoni tähden. Eikä sen peseminen todellakaan ole minulle enää merkityksellistä, jos olen kuollut. Mulle kelpaa vaikka taivashautaus.
- Anonyymi
Karkuun ei pidä lähteä . Asumaton maa on joutomaata jonka voi viedä .
Vaan mitä kuollut kansakaan maalla tekee? Onko se maapläntti tärkeempi, kun että mahdollisimman moni selviää elossa jatkamaan elämää, integroituu muualle maailmaan jos niikseen tulee.
Sotalapsia on suvussa ja tutuissa vanhemmissa, jotka on sanoneet että mielummin olis pitäneet vanhempansa kun palanneet ikinä takas Suomeen. Nämä oli Ruotsissa sotalapsina.HALiMONSTERi kirjoitti:
Vaan mitä kuollut kansakaan maalla tekee? Onko se maapläntti tärkeempi, kun että mahdollisimman moni selviää elossa jatkamaan elämää, integroituu muualle maailmaan jos niikseen tulee.
Sotalapsia on suvussa ja tutuissa vanhemmissa, jotka on sanoneet että mielummin olis pitäneet vanhempansa kun palanneet ikinä takas Suomeen. Nämä oli Ruotsissa sotalapsina.Eli lapsen näkökulmasta mikään maaperä ei ole vanhempien arvoinen asia. Ymmärrän täysin tuon kannan.
HALiMONSTERi kirjoitti:
Eli lapsen näkökulmasta mikään maaperä ei ole vanhempien arvoinen asia. Ymmärrän täysin tuon kannan.
Sotatilassa laitetaan rajat kiinni. Ehkä vain naisia ja lapsia pääsee ulkomaille turvaan, mutta miehille on järjestään mietitty joku työ joko armeijassa tai muualla yhteiskunnassa.
Harmittaa vietävästi tuo Ukrainan sota. Jos vuonna 2014 olisi otettu jyrkempi suhtautuminen Venäjään Krimin jälkeen - niin ehkä nykyistä kriisiä ei olisi tullut??- Anonyymi
Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:
Sotatilassa laitetaan rajat kiinni. Ehkä vain naisia ja lapsia pääsee ulkomaille turvaan, mutta miehille on järjestään mietitty joku työ joko armeijassa tai muualla yhteiskunnassa.
Harmittaa vietävästi tuo Ukrainan sota. Jos vuonna 2014 olisi otettu jyrkempi suhtautuminen Venäjään Krimin jälkeen - niin ehkä nykyistä kriisiä ei olisi tullut??Tuokin ajattelu on musta varsin persiistä. Ei läheskään kaikista miehistä sotatilanteessa hyötyä ole.
Harmittaa vietävästi tuo Ukrainan sota. Jos vuonna 2014 olisi otettu jyrkempi suhtautuminen Venäjään Krimin jälkeen - niin ehkä nykyistä kriisiä ei olisi tullut??Juu. Tiedän, että esim. puolisoni jäisi sotimaan tänne. Enkä ehkä enää näkis häntä. Kamala ajatus. Mutta fokusoin ajatukseni siihen, että lapset ja odottavat äidit, mahdollisimman moni pääsis pois täältä.
Ihanteellista olis, että lapsilla olis äidit matkassa, edes joku tuttu ja turvallinen jotta traumat jäis ehkä pienemmiksi. Tarpeeks järkkyä lähteä kotoa, jättää iskä, kaikki tuttu. Joten toiveajatteluna toivon, että moni äitikin pääsee lapsineen pois lastensa turvana.
Karseeta lukea uutisia, sattuu nähdä tuo vääryys ja ihmisten tuska. Ehkä olis pitänyt silloin jo ymmärtää mitä tulossa on.- Anonyymi
Harmittaa vietävästi tuo Ukrainan sota. Jos vuonna 2014 olisi otettu jyrkempi suhtautuminen Venäjään Krimin jälkeen - niin ehkä nykyistä kriisiä ei olisi tullut??"Harmittaa vietävästi tuo Ukrainan sota. Jos vuonna 2014 olisi otettu jyrkempi suhtautuminen Venäjään Krimin jälkeen - niin ehkä nykyistä kriisiä ei olisi tullut??"
Samaa olen miettinyt ja samaa harmitellut. Venäjälle olisi pistää kova kovaa vasten jo aikaa sitten. Se on päässyt liian paljosta kuin koira veräjästä.
Vaan väitän, että ilman koronaa, maailman reaktio olisi nyrkin laimeampi. Olisi enemmän puhetta ja vielä vähemmän tekoja. Nyt jotenkin tuntuu, että lähes kaikkien mitta on jollain tasolla täysi. Kun tuosta viruksesta aletaan päästä eroon niin yksi saatanan viripää aloittaa sodan. Juuri kun saattoi toivoa jotain normalisoitumista niin vielä mitä. HALiMONSTERi kirjoitti:
Juu. Tiedän, että esim. puolisoni jäisi sotimaan tänne. Enkä ehkä enää näkis häntä. Kamala ajatus. Mutta fokusoin ajatukseni siihen, että lapset ja odottavat äidit, mahdollisimman moni pääsis pois täältä.
Ihanteellista olis, että lapsilla olis äidit matkassa, edes joku tuttu ja turvallinen jotta traumat jäis ehkä pienemmiksi. Tarpeeks järkkyä lähteä kotoa, jättää iskä, kaikki tuttu. Joten toiveajatteluna toivon, että moni äitikin pääsee lapsineen pois lastensa turvana.
Karseeta lukea uutisia, sattuu nähdä tuo vääryys ja ihmisten tuska. Ehkä olis pitänyt silloin jo ymmärtää mitä tulossa on.HALiMONSTERi: "Karseeta lukea uutisia, sattuu nähdä tuo vääryys ja ihmisten tuska. Ehkä olis pitänyt silloin jo ymmärtää mitä tulossa on."
Ja valitettavasti kärsiänä ei ole vain Ukraina vaan pakotteitten takia venäläiset myös. Ja sota tuottaa ukrainalaisten kuolemien lisäksi paljon venäläisiä ruumiita.
Minä taidan jättää tämän ikävän aiheen ja aloitan puuhaamaan muuta. Hyvää päivänjatkoa! :)Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:
HALiMONSTERi: "Karseeta lukea uutisia, sattuu nähdä tuo vääryys ja ihmisten tuska. Ehkä olis pitänyt silloin jo ymmärtää mitä tulossa on."
Ja valitettavasti kärsiänä ei ole vain Ukraina vaan pakotteitten takia venäläiset myös. Ja sota tuottaa ukrainalaisten kuolemien lisäksi paljon venäläisiä ruumiita.
Minä taidan jättää tämän ikävän aiheen ja aloitan puuhaamaan muuta. Hyvää päivänjatkoa! :)Niin, kyllä myös Venäläinen kansa on Putinin ja co. pelinappuloita, jotka on aivopesty peesaamaan pirun tekemisiä. Tajuamatta yhtään, että juuri se aivopesty kansa maksaa täyden hinnan päämiehensä sekoiluista.
Ovat täysin väliinputoajia kaikki Venäjällä asuvat, jotka eivät tätä ymmärrä mitä maailmalla nyt oikeasti tapahtuu ja Puten takia. Heidän tulevaisuus on tuhottu.
Ukrainalaisten elämää on tuhottu ja tuhotaan parasta aikaa, kaupungit on päreinä jne. Mutta heistä edes se kansa selviää, ketkä pääsee elossa pois, koska ovat tuen parissa. Ja saavat apua. Venäjää ei pelasta kukaan, jos kansa ei tajua pelastaa.HALiMONSTERi kirjoitti:
Niin, kyllä myös Venäläinen kansa on Putinin ja co. pelinappuloita, jotka on aivopesty peesaamaan pirun tekemisiä. Tajuamatta yhtään, että juuri se aivopesty kansa maksaa täyden hinnan päämiehensä sekoiluista.
Ovat täysin väliinputoajia kaikki Venäjällä asuvat, jotka eivät tätä ymmärrä mitä maailmalla nyt oikeasti tapahtuu ja Puten takia. Heidän tulevaisuus on tuhottu.
Ukrainalaisten elämää on tuhottu ja tuhotaan parasta aikaa, kaupungit on päreinä jne. Mutta heistä edes se kansa selviää, ketkä pääsee elossa pois, koska ovat tuen parissa. Ja saavat apua. Venäjää ei pelasta kukaan, jos kansa ei tajua pelastaa.Venäjä on muisto vaan mistään suuresta ja mahtavasta tämän jälkeen. Ihmiset muistaa vuosikymmeniä kurjistansa teot. Ja pakotteet takaa, että talous on veristä ripulia pitkään.
Hyvää päivänjatkoa. :)
- Anonyymi
Siinä kohtaa kun siviili ottaa polttopullon tai aseen on hän sotilas
- Anonyymi
Olen varsin samaa mieltä. Minulle on ihan ok, että siviilit halutessaan tekisivät tuon, mutta ei heitä voi enää siviileiksi sen jälkeen kutsua.
- Anonyymi
Tuollainen voi olla ehkä kaunottarienkin mielestä hassua kun itse pitää miettiä kaikenlaisia tyttöjen ajatelmia.... mahtavin pohdiskelun aihje oikein joku venäjän tiedoksiantaja zarapoba :D
- Anonyymi
Tuollaisissa peleissä voi purkaa omaa tuorhautumista ja aggressiota sitten... duke-nukke-peleissä varsinkin :D
- Anonyymi
Ja sitten jossain tietokonepelissäkin, 3drealmsin juttuja tyttö pelaa ja olen minä olen nut Duke :D
- Anonyymi
Jonkinlainen Putinin lopunajan syöksykierrehän tässä nyt on odotettavissa. Vaikka kansa kuinka on pidetty pimennossa, mutta kotimarkkinoiden tilanne eskaloituu kovaa vauhtia, jatkuvasti sanktiota sanktion päälle. Ennemmin tai myöhemmin kansan mitta täyttyy ja useampi alkaa kysellä mistä oikeasti on kyse. Se vaan vie aikaa, jolleivät sitten oligarkit ala tarpeeksi pelätä omaisuutensa puolesta. Ja mitä iloa on rahasta, jos ei sillä saa hankittua mitään, eikä mihinkään muualle pääse lomalle kuin Brasiliaan ja Venezuelaan.
Vaan siis itse keskustelun aiheesta. Tuo sota tulee vielä ehtimään kiihtyä ja raaistua entisestään. Todellakin herää kysymys mitä ne kaikki siviilit tekevät siellä tykkitulen alla? Kohta puhutaan luultavasti todella isoista luvuista kuolunuhreissa ja loukkaantuneissa. Eivät kai kaikki ne tulevat martyyrit olisi olleet tarpeen? - Anonyymi
Yhteiskunnan pystyssä pysymiseen tarvitaan jokainen kykenevä sodankin aikana. Ruokaa tarvitaan, täytyy rakentaa ja korjata. Kuljettaa, siivota, raivata, tiedottaa, myydä, ostaa, hoitaa sairaat, haudata kuolleet..
xLiner- Anonyymi
Olihan toi jo kirjoitettu ylempänä. Ja se, että kaikilla on velvollisuus osallistua maanpuolustukseen sodan aikana, naistenkin.
xLiner - Anonyymi
Kenelle sitä yhteiskuntaa pidetään pystyssä? Ei armeija tarvitse yhteiskuntaa, se tarvitsee vaib resursseja. Resurssien saamiseksi ei todellakaan ole tarpeen jättää maata täyteen potentiaalisia ihmiskilpiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kenelle sitä yhteiskuntaa pidetään pystyssä? Ei armeija tarvitse yhteiskuntaa, se tarvitsee vaib resursseja. Resurssien saamiseksi ei todellakaan ole tarpeen jättää maata täyteen potentiaalisia ihmiskilpiä.
Olihan tuossa listaa... Vai luuletko että asiat hoituu ja taikoontuu ihan itsestään (kuten Valtis luulee)?
xLiner - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olihan tuossa listaa... Vai luuletko että asiat hoituu ja taikoontuu ihan itsestään (kuten Valtis luulee)?
xLinerEt tajunnut kysymystä. Valtaosa noista luettelemistasi tarpeista syntyy siviiliyhteiskunnan ylläpidosta. Armeija ei niitä todellakaan siinä määrin tarvi.
Jos realistisesti puhutaan Suomen uhkakuvista niin jokainen kyllä tietää mistä se uhka tulee. Jokainen on myös itse kyennyt aiemmista teoista todistamaan mikä ko. tahon suhtautuminen siviiliväestöön sotatilanteessa on. Ajatus siitä heille annettaisiin mahdollisuus siviiliväestön järjestelmälliseen pommittamiseen on järjetön. Nyt vallitsevasta todellisuudesta pitäisi osata vetää johtopäätös, että ko. taho ei meidänkään siviilejämme säästäisi, vain heitä käytettäisiin ihan yhtä lailla demoralisointi yrityksiin ja koston välineenä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et tajunnut kysymystä. Valtaosa noista luettelemistasi tarpeista syntyy siviiliyhteiskunnan ylläpidosta. Armeija ei niitä todellakaan siinä määrin tarvi.
Jos realistisesti puhutaan Suomen uhkakuvista niin jokainen kyllä tietää mistä se uhka tulee. Jokainen on myös itse kyennyt aiemmista teoista todistamaan mikä ko. tahon suhtautuminen siviiliväestöön sotatilanteessa on. Ajatus siitä heille annettaisiin mahdollisuus siviiliväestön järjestelmälliseen pommittamiseen on järjetön. Nyt vallitsevasta todellisuudesta pitäisi osata vetää johtopäätös, että ko. taho ei meidänkään siviilejämme säästäisi, vain heitä käytettäisiin ihan yhtä lailla demoralisointi yrityksiin ja koston välineenä."Jokainen Lotta vapauttaa yhden miehen rintamalle"
Sotakoneisto tarvitsee taustavoimat, ja taustavoimatkaan eivät selviä ilman muun yhteiskunnan tukea. Aika simppeliä tuo minun mielestäni on.
Minä tulen osallistumaan maanpuolustukseen sen minkä vaan kykenen. Ehkä parempi, että kriisitilanteessa pelkät loiset tosiaankin häipyvät maasta.. enkä sano pelkkää ilkeyttäni. Yhteiskunnan on toimittava silloin tehokkaasti.
Kuitenkin, jos tässä sota leviää, niin mikä olisi se turvallinen maa joka suostuisi ottamaan riesakseen miljoonia pakolaisia? Aika varmasti tehdään kansainvälinen sopimus, että jokainen maa huolehtii omistaan. Nyt kun sota koskee vain Ukrainaa, tilanne on vielä helppo Suomellekin ottaa pakolaisia vastaan. Mutta se voi muuttua hyvinkin nopeasti.
xLiner
- Anonyymi
Velvollisuutesi on ampua ohi ajavia venäläisiä kerrostalosi ikkunasta. Siviilien pitää puolustaa myös tätä maata.
Jos olis akuutti sotatilanne päällä ja pommitettais, niin kyllä mää ensimmäisenä yrittäsin päästä johonkin suojaan, ettei pommi osuis. Vasta sitten, kun tilanne olis hieman rauhottunu ja vaara siltä erää ohi eli että ei olis enää pommivaaraa sillä kertaa ajattelisin sukulaisia ja muista tuttuja ja yrittäisin saada heihin yhteyttä ja kysellä ovatko kunnossa.
Mitä taas tulee velvollisuuteen, niin ainakin talvi-ja jatkosodan aikana oli 15-40-50 -vuotiailla työvelvoite (sellaisilla, jotka ei rintamalla tai lottina tai sairaanhoitajina tai muissa avustavissa tehtävissä rintamalla, sotasairaaloissa yms). Kaipa ainakin jotkut siviilit, esim. jotkut naiset, jotka ei armeijaa käyneet ja ei sotimassa pitäisivät vaikka sotilaille kanttiinia tai avustaisivat sairaaloissa ja tietenkin vaikka sellaiset, jotka hoitoalalla töissä työskentelisivät vaikka sota-ja kenttäsairaaloissa. Itsestäni en osaa sanoa, ehkä mää vaan yrittäsin pysyä hengissä, ettei pommi osuis tai jotain ja yrittäisin kaikesta huolimatta elää elämää niillä mahdollisuuksilla, joita niissä puitteissa olis.
Pelottaa tää Ukrainan tilanne ja Putin, mutta yritän elää ja ainakin tähän mennessä en ole vielä vaipunut hysteriaan.- Anonyymi
Se vaara on koko ajan läsnä. Itse lähtisin ruotsiin. Pommisuojat ei pidättele venäläisiä.
- Anonyymi
Itse joutuisin lähtemään maasta valitettavasti kun en ole mikään vahva ihminen vaikka kuinka haluisin puolustaa maata.
- Anonyymi
((( 😂🤣😅 ))) kaikkihan syntyy kelvollisiksi
- Anonyymi
Siviilit istuu vaan kotona. Luuletteko että huomen hallitus ja armeija jakaisi aseita siviileille kuten urkaina jakaa siviileille. Ei suomen hallitus jakaisi aseita siviileille. Siivilien osa on istua kotona tai lähteä pois maasta. Suomen hallitus ei osaisi hoitaa sotatilannetta vaan olisi paniikissa ja näkisimme että tekevät vääriä päätöksiä.
- Anonyymi
No ei kai noita väestösuojiakaan kuitenkaan kaikille ole, joten todellakin voi olla palvelus kaikille lähteä muille maille ja jo hyvissä ajoin ennen kuin tulee tungos, Suomihan kuitenkin on vähän kuin saari. Talvella jään yli joku vahva voi itsensä pohjoisempana selvittää, miksei tietenkin veneelläkin jos sellaisen sattuu omistamaan.
Semmonenkin seikka on olemassa, kun nyt tuli mieleeni niin kerron. Että mitä vähemmän maassa on siviilejä, sitä vähemmän vihollisella on taktikoitavaa ja uhattavaa. Nythän nähdään, että kun maassa lojuu paljon siviilejä, myös otteet kiristyy ja siviilit on taktikoituja kohteita Venäläisille. Joten tästäkin voitas taas viisastua vähän.
Ei jätetä siviilejä pilanpäin pelinappuloiksi enempää kun pakko.Silleen kun ei ole niitä siviilejä kuten Ukrainassa on, niin ei ole mitään taktikoitavaa, että tapetaan siviilejä kun etten taivu tahtoomme. Mitäs ne sitten uhkaa muuta kuin aseistautuneita?
HALiMONSTERi kirjoitti:
Silleen kun ei ole niitä siviilejä kuten Ukrainassa on, niin ei ole mitään taktikoitavaa, että tapetaan siviilejä kun etten taivu tahtoomme. Mitäs ne sitten uhkaa muuta kuin aseistautuneita?
"Ukrainan presidentin avustaja Mihailo Podolyak kertoi tiistaina Reutersille, että Venäjä on ottanut tulitusten kohteeksi kaupunkikeskuksia ja niiden asuinalueita sekä siviilikohteita levittääkseen paniikkia ukrainalaisten keskuudessa."
Lähde:IS
Niinkun tuota korttia ei pidä viholliselle just jättää. Se käyttää sen kortin kyllä.HALiMONSTERi kirjoitti:
"Ukrainan presidentin avustaja Mihailo Podolyak kertoi tiistaina Reutersille, että Venäjä on ottanut tulitusten kohteeksi kaupunkikeskuksia ja niiden asuinalueita sekä siviilikohteita levittääkseen paniikkia ukrainalaisten keskuudessa."
Lähde:IS
Niinkun tuota korttia ei pidä viholliselle just jättää. Se käyttää sen kortin kyllä.Puoliso sanoi ettei niitä siviilejä niin helppo ole viedä turvaan täältä. Vaan olen sitä mieltä, että joka pitäjässä missä on busseja mennään johonkin keskeiselle paikalle keräämään ihmisiä kyytiin. Junakyydit myös käyttöön, jos lähemmäs rajaa tai ulospääsypaikkaa tarvis päästä toiselta laidan maata. Kuten itäisestä puolesta maatakin.
Kynnelle kykenevät kyyditykset keskitetystä paikasta tai reitinvarreltakin jo siinä vaiheessa, kun uhkaus on todella aktivoimassa sodan. Eikä vartuta kuten Ukrainassa kolonnaa. Ja jos yksityisissä autoissa on tilaa, poimitaan naapuri kyytiin.
Omilla autoilla koheltajat tukkii hermostuksissaan tiet, mutta väylät tarttis pyrkii pitämään auki, jotta ihmiset pääsee rajoille mistä evakoitua.
Jos jo hyvissä ajoin on liikkeellä ja Ruotsiin kilautettu, että täältä tultas, niin aika paljon ehtii kyllä. Vai?HALiMONSTERi kirjoitti:
Puoliso sanoi ettei niitä siviilejä niin helppo ole viedä turvaan täältä. Vaan olen sitä mieltä, että joka pitäjässä missä on busseja mennään johonkin keskeiselle paikalle keräämään ihmisiä kyytiin. Junakyydit myös käyttöön, jos lähemmäs rajaa tai ulospääsypaikkaa tarvis päästä toiselta laidan maata. Kuten itäisestä puolesta maatakin.
Kynnelle kykenevät kyyditykset keskitetystä paikasta tai reitinvarreltakin jo siinä vaiheessa, kun uhkaus on todella aktivoimassa sodan. Eikä vartuta kuten Ukrainassa kolonnaa. Ja jos yksityisissä autoissa on tilaa, poimitaan naapuri kyytiin.
Omilla autoilla koheltajat tukkii hermostuksissaan tiet, mutta väylät tarttis pyrkii pitämään auki, jotta ihmiset pääsee rajoille mistä evakoitua.
Jos jo hyvissä ajoin on liikkeellä ja Ruotsiin kilautettu, että täältä tultas, niin aika paljon ehtii kyllä. Vai?Täältähän tyjennettäis siviilit tosi nopeesti nykyjään varmasti. 🤔 vs Ukraina...
Mutta mulle tulee äkkiä mieleen, että täällä miehet olis ongelma. Tuolla Ukrainassa ei.. ne on vanhoillisempia...🤔
Voin olls väärässäkin...Disseisback kirjoitti:
Täältähän tyjennettäis siviilit tosi nopeesti nykyjään varmasti. 🤔 vs Ukraina...
Mutta mulle tulee äkkiä mieleen, että täällä miehet olis ongelma. Tuolla Ukrainassa ei.. ne on vanhoillisempia...🤔
Voin olls väärässäkin...Siis tälläisessä Suomen kaltaisessa hyvinvointimaassa sukupolvien arvot on muuttumassa.
Joku Ukraina voi vielä tarpoa siellä "ritariajoissa". Ja se ei toimi enää täällä...Disseisback kirjoitti:
Täältähän tyjennettäis siviilit tosi nopeesti nykyjään varmasti. 🤔 vs Ukraina...
Voin olls väärässäkin...Voi olla, että täällä on pakoon pötkijöitä enemmän miehissä? Räiskii sotapelejä, mutta kusee housuun kun on tosi tilanne. Mahdollista.
Kun se ei olekkaan leikkiä ja kuolla voi oikeesti.Disseisback kirjoitti:
Siis tälläisessä Suomen kaltaisessa hyvinvointimaassa sukupolvien arvot on muuttumassa.
Joku Ukraina voi vielä tarpoa siellä "ritariajoissa". Ja se ei toimi enää täällä...Juu. Ja minusta sodassa onkin ihan turha hysteerisesti kädet korvilla huutavia vaatia kentälle. Ei siitä tuu mitään.
HALiMONSTERi kirjoitti:
Juu. Ja minusta sodassa onkin ihan turha hysteerisesti kädet korvilla huutavia vaatia kentälle. Ei siitä tuu mitään.
Tahto, halu, ymmärrys... niillä voi ruokkia sitä mikä tekee... loput vaan tekee siitä vaikean ja lopulta raskaan...
- Anonyymi
HALiMONSTERi kirjoitti:
Voi olla, että täällä on pakoon pötkijöitä enemmän miehissä? Räiskii sotapelejä, mutta kusee housuun kun on tosi tilanne. Mahdollista.
Kun se ei olekkaan leikkiä ja kuolla voi oikeesti.Toisaalta meillä taas on naisissa enemmän niitä, jotka eivät jää odottamaan miestä pelastamaan. Enkä nyt todellakaan moiti Ukrainan naisia. Tiedän ensikäden kokemuksesta heissä olevan paljon hyvin kykeneviä yksilöitä. Puhun noista kuotrnkin suht vanhoillisista kulttuurisista aspekteista, kuten nyt vaikka siitä että siellä hyvin iso osa nuoristakaan naisista ei osaa ajaa autoa. Siksi tarvitaan mies viemään heidät rajalle ja se on ainakin itseni korviin aika järjetöntä.
Anonyymi kirjoitti:
Toisaalta meillä taas on naisissa enemmän niitä, jotka eivät jää odottamaan miestä pelastamaan. Enkä nyt todellakaan moiti Ukrainan naisia. Tiedän ensikäden kokemuksesta heissä olevan paljon hyvin kykeneviä yksilöitä. Puhun noista kuotrnkin suht vanhoillisista kulttuurisista aspekteista, kuten nyt vaikka siitä että siellä hyvin iso osa nuoristakaan naisista ei osaa ajaa autoa. Siksi tarvitaan mies viemään heidät rajalle ja se on ainakin itseni korviin aika järjetöntä.
Nojuu uskon että meikäläisissä on omatoimisia naisia ja toivon, että enemmistönä. Mutta halvaantujiakin voi olla, jotka jähmettyy järkytyksestä. Se on huonompi juttu.
Toivotaan ettei tarvitse niille rajoille meidän lähitulevaisuudessa rynniä. 🙏HALiMONSTERi kirjoitti:
Nojuu uskon että meikäläisissä on omatoimisia naisia ja toivon, että enemmistönä. Mutta halvaantujiakin voi olla, jotka jähmettyy järkytyksestä. Se on huonompi juttu.
Toivotaan ettei tarvitse niille rajoille meidän lähitulevaisuudessa rynniä. 🙏HALiMONSTERi: "Toivotaan ettei tarvitse niille rajoille meidän lähitulevaisuudessa rynniä. 🙏"
En usko, että Putin hyökkää Suomeen, sillä Suomi on EU:n jäsen, joksi nyt Ukraina, Georgia ja oliko Moldovia ovat hakeneet kiireellä Venäjän pelossa. EU:n liian suuri kauppakumppani Venäjälle, jotta sen liittovaltioon ei kannata hyökätä. Siksi kriisissä Ukraina ja Georgia haluavat olla Unionin jäseniä.
Varmaan Ukrainastakin kerkesi livahtaa moni "reserviläinrnkin". Ja oikeasti hyvä niin.... ne jotka lähtee ensimmäisenä, niillä on siihen syy. 🤔
Ja se on tyytymättömyys ja usko yhteisöön. Ei heistä olekaan mitään hyötyä, vaan haittaa.
Ja se lähteekin ihmisistä itsestään .. hyvä huomio sinäänsä... parrmpi lähteä edestä. Sekin on toisaalta välittämistä muista. Turha sellaiseen on hädän hetkellä alkaa vetää jotain ulkopuolelta tulevaa viivaa...
Itse ainakin haluaisin viereen samanlaisen taistelijan, joka kokee vaikka "länsimaisten arvot" yhtä tärkeiksi. Ei pakene ja ole siinä vieressä pakosta, vaan halusta ja uskosta. 🤔
Tjaa... ja sehän voi olla sitten vaikka "siviili" joka kokee niin... hätä ei lue lakia..Niin ja ne siviilit on sitten niitä, jotka oikeesti kykenee käyttämään aseita ja oikeesti ampumaan ihmisen, eikä mitään hui kamalaa de on vasta 17-vuotias rynkky kädessä. Siinä kohtaa ne siviili rivit harvenee kummasti.
HALiMONSTERi kirjoitti:
Niin ja ne siviilit on sitten niitä, jotka oikeesti kykenee käyttämään aseita ja oikeesti ampumaan ihmisen, eikä mitään hui kamalaa de on vasta 17-vuotias rynkky kädessä. Siinä kohtaa ne siviili rivit harvenee kummasti.
Kun vastustaja onkin ihan pentu vasta, mutta ampuu kohti siinä missä aikuisemmatkin.
HALiMONSTERi kirjoitti:
Niin ja ne siviilit on sitten niitä, jotka oikeesti kykenee käyttämään aseita ja oikeesti ampumaan ihmisen, eikä mitään hui kamalaa de on vasta 17-vuotias rynkky kädessä. Siinä kohtaa ne siviili rivit harvenee kummasti.
No vaikea sanoa tässä vaiheessa mikä on summa...
Tuollaiset konfliktit on hitaita nykymaailman mittapuun mukaan. Mutta niitä ei nopeuta edes netti. 🤔
Täältä katsottuna kaikki on sairaan hidasta... mutta jossain on totuus ja sen näkemiseen ja ymmärtämiseen vie ajan joka vaan on sitten se...
Eikä siihen auta mikään... ei netti, ei avoimuus, eikä mikään...
Hallitsematonta kaaosta...Disseisback kirjoitti:
No vaikea sanoa tässä vaiheessa mikä on summa...
Tuollaiset konfliktit on hitaita nykymaailman mittapuun mukaan. Mutta niitä ei nopeuta edes netti. 🤔
Täältä katsottuna kaikki on sairaan hidasta... mutta jossain on totuus ja sen näkemiseen ja ymmärtämiseen vie ajan joka vaan on sitten se...
Eikä siihen auta mikään... ei netti, ei avoimuus, eikä mikään...
Hallitsematonta kaaosta...Juu. Mietin vaan moniko on esim. koskaan ollut henki uhattuna toisen ihmisen toimesta, että olis tullut koettua mitä on taistelu elämästä. Joskus tuntuu, ettei monikaan kykenisi oikeesti edes puolustautumaan, kun mietitään vaan moraalia.
Minä oon ollut 2 itseasiassa 3 kertaa henki uhattuna toisen ihmisen toimesta. Ekan kerran kaverin veli kuristi kurkusta pyöräkellarin seinää vasten, niin että alkoi jo kakotuttaa. Seuraavan kerran yksi ex uhkasi tiputtaa mut toisen kerroksen ikkunasta maahan, piti vain nilkousta kiinni ja roikuin ikkunasta ulkona muuten. Kädellä pidin seinästä tukea.
Kolmas kerta yks exä köytti puhelimenjihdon kaulan ympärille ja kuristi, väkivalloin pääsin otteesta pois ja ovesta ulos juosten.
On ollut henki uhattuna ja tiiän, että olen valmis puolustautumaan jos sitä joku vielä uhkaa. Siksi ero voi olla toinen ihmisen kohdalla joka ei ikinä ole kuolemanuhkaa kokenut ja ihmisen joka on.
Mutta nämä on aina yksilöistä kii. Sodassa on kuitenkin oltava sydän kovetettuna mitä tulee viholliseen joka ampuu kohti. Valkolippu on toinen juttu sitten. Antaudun jne.HALiMONSTERi kirjoitti:
Juu. Mietin vaan moniko on esim. koskaan ollut henki uhattuna toisen ihmisen toimesta, että olis tullut koettua mitä on taistelu elämästä. Joskus tuntuu, ettei monikaan kykenisi oikeesti edes puolustautumaan, kun mietitään vaan moraalia.
Minä oon ollut 2 itseasiassa 3 kertaa henki uhattuna toisen ihmisen toimesta. Ekan kerran kaverin veli kuristi kurkusta pyöräkellarin seinää vasten, niin että alkoi jo kakotuttaa. Seuraavan kerran yksi ex uhkasi tiputtaa mut toisen kerroksen ikkunasta maahan, piti vain nilkousta kiinni ja roikuin ikkunasta ulkona muuten. Kädellä pidin seinästä tukea.
Kolmas kerta yks exä köytti puhelimenjihdon kaulan ympärille ja kuristi, väkivalloin pääsin otteesta pois ja ovesta ulos juosten.
On ollut henki uhattuna ja tiiän, että olen valmis puolustautumaan jos sitä joku vielä uhkaa. Siksi ero voi olla toinen ihmisen kohdalla joka ei ikinä ole kuolemanuhkaa kokenut ja ihmisen joka on.
Mutta nämä on aina yksilöistä kii. Sodassa on kuitenkin oltava sydän kovetettuna mitä tulee viholliseen joka ampuu kohti. Valkolippu on toinen juttu sitten. Antaudun jne.Uhattuna ihminen on raadollisin... hukkuva ihminen voi vetää auttajankin veden alle...
Ja sota on hätää, vaikka ei sitä voi kuvata tai näyttää. Ja oikeasti minäkään en edes tiedä siitä mitään.
Mun henkeä liippaavimmat hommat liittyy mun työhön... oon saanut tukevia sähköiskuja ja tuuri on käynyt. Oikea aika sekunnista ja eristys... se on pitänyt minut elossa kun vahinko on sattunut.
Ymmärrys ja tieto pitää minut pitempään elossa, kun kroppa ei siedä samaa kuin nuorena...mutta pelko ei auta tässä.... tai sitten pitää kääntyä kannoillaan...Disseisback kirjoitti:
Uhattuna ihminen on raadollisin... hukkuva ihminen voi vetää auttajankin veden alle...
Ja sota on hätää, vaikka ei sitä voi kuvata tai näyttää. Ja oikeasti minäkään en edes tiedä siitä mitään.
Mun henkeä liippaavimmat hommat liittyy mun työhön... oon saanut tukevia sähköiskuja ja tuuri on käynyt. Oikea aika sekunnista ja eristys... se on pitänyt minut elossa kun vahinko on sattunut.
Ymmärrys ja tieto pitää minut pitempään elossa, kun kroppa ei siedä samaa kuin nuorena...mutta pelko ei auta tässä.... tai sitten pitää kääntyä kannoillaan...Niin on ja uhatut ihmiset ehkä myös on päässeet raadollisuuteensa tutustumaankin. Ja tietää tuon puolenkin itsestään yhtä olevaksi, kun sen hellän ja herttaisenkin.
Sotaa ei voi ennakkoon läpi käydä, kuin teoriassa. Näin se on. Kyllä se kaikkien kupoliin jälkensä jättää, siitä oon varma.
Sulla on ollut harakirit lähellä. :(
Niinpä.HALiMONSTERi kirjoitti:
Niin on ja uhatut ihmiset ehkä myös on päässeet raadollisuuteensa tutustumaankin. Ja tietää tuon puolenkin itsestään yhtä olevaksi, kun sen hellän ja herttaisenkin.
Sotaa ei voi ennakkoon läpi käydä, kuin teoriassa. Näin se on. Kyllä se kaikkien kupoliin jälkensä jättää, siitä oon varma.
Sulla on ollut harakirit lähellä. :(
Niinpä.Monella on voinut olla hengenlähtö lähellä, ehkä onnellisempia on ne, jotka sen ovat tajunneet. Ne jotka eivät tajua, ovat vaan onnekkaita..
- Anonyymi
HALiMONSTERi kirjoitti:
Juu. Mietin vaan moniko on esim. koskaan ollut henki uhattuna toisen ihmisen toimesta, että olis tullut koettua mitä on taistelu elämästä. Joskus tuntuu, ettei monikaan kykenisi oikeesti edes puolustautumaan, kun mietitään vaan moraalia.
Mutta nämä on aina yksilöistä kii. Sodassa on kuitenkin oltava sydän kovetettuna mitä tulee viholliseen joka ampuu kohti. Valkolippu on toinen juttu sitten. Antaudun jne.Sivusta ...
Sotatilanteessa en tietenkään ole ollut, en myöskään väkivaltaisen kuoleman uhan edessä. Sen sijaan sellaisen uhan edessä olen ollut, jossa panikoiva yksilö meinasi tappaa molemmat. Olin silloin vielä ihan lapseksi laskettavissa ja niin oli se toinenkin. Mä siis uskon varsin varmaksi tietäväni miten toimisin. Tuolloin käytin suht lievää väkivaltaa, jotta sain toisen itsestäni irti, hän kun oli uimataidoton ja yritti meidät molemmat hukuttaa, roikkumalla takaapäin kaulassani. Tilanne onneksi oli sellainen, että pystyin hänetkin vetämään ylös, kun sain itseni turvaan, mutta jos en olisi voinut saada maata jalkojeni alle niin tuskin olisin mennyt enää lähelle, vaan olisin antanut hänen hukkua. Anonyymi kirjoitti:
Sivusta ...
Sotatilanteessa en tietenkään ole ollut, en myöskään väkivaltaisen kuoleman uhan edessä. Sen sijaan sellaisen uhan edessä olen ollut, jossa panikoiva yksilö meinasi tappaa molemmat. Olin silloin vielä ihan lapseksi laskettavissa ja niin oli se toinenkin. Mä siis uskon varsin varmaksi tietäväni miten toimisin. Tuolloin käytin suht lievää väkivaltaa, jotta sain toisen itsestäni irti, hän kun oli uimataidoton ja yritti meidät molemmat hukuttaa, roikkumalla takaapäin kaulassani. Tilanne onneksi oli sellainen, että pystyin hänetkin vetämään ylös, kun sain itseni turvaan, mutta jos en olisi voinut saada maata jalkojeni alle niin tuskin olisin mennyt enää lähelle, vaan olisin antanut hänen hukkua.Juu. Ikäviä kokemuksia. Mitkä muokkaa kyllä jonkin verran helposti tarvetta jatkossa oman nahan pelastamiseen.
Minäkin olen ollut noiden tapahtumien aikaan joista kerroin niin, ekan kokemuksen aikaan 8-9-vuotias, sitten 17 ja 19. Nuori siis.
Minusta tuo riippuu missä asuu jos sodan uhka näyttää toteutuvan. Helsingissä tai muissa isommissa kaupungeissa , jossa on hallintoa ja mediaa lähellä ihmistä niin lähtisin siviilinä pois jos ei ole ihan välttämätöntä tarvetta siellä olla.
Sitten taas täällä pienessä kylässä länsirannikolla jossa ei ole kuin paikallislehti mainoksineen ja paikallisuutisineen ei ehkä niin kiirettä ole lähteä. Ennemmin velvollisuus olisi auttaa noita evakkoon lähteneitä.- Anonyymi
Jonkun on keitettävä korvenkyyneltä.
- Anonyymi
Hireät rokottimetkin... katoisin että kun isi-papala ja oli jo 3-kertaisia biontekkiä, piti itsekin ottaa sitten ne, kateellisena katsoin kuinj noin korkeat nuo jutrur...
- Anonyymi
Ärsyttää jokin asiakin jos toisilla on jo kolmois-rokotteet, ja itsellä ei vielä.... :D
- Anonyymi
Tavallinen armeijan käynyt rivimies on reserviläinen 50 vuoteen saakka, sen jälkeen reserviläinen kuuluu nostoväkeen eli varareserviin.
Rivimiestä korkeammat armeijan kapiaiset yms. ovat reserviläisiä 60 vuotiaksi asti.
Varareseviläiset jaetaan komeen luokkaan, josta ensimmäisenä ovat miehistö 50-60 vuoteen.- Anonyymi
Nyt puhuttiin siviileistä. Heitäkin on.
- Anonyymi
Maanpuolustusvelvollisuus on Suomen perustuslain 127. pykälässä määritelty velvollisuus, jonka mukaan jokaisella kansalaisella on velvollisuus osallistua maan puolustukseen tai avustaa sitä lain tarkemmin määräämällä tavalla.
Jokaista kynnelle kykenevää siviiliä siis tarvitaan ylläpitämään huoltoa (josta ruokahuolto ml maatalous ei vähäisin) pystyssä ja rattaita pyörimässä, sekä suojelemaan niitä, jotka eivät kykene itse suojelemaan itseään; kuten pienet lapset, sairaat ja vanhukset.
- Sheena- Anonyymi
Eikö ne lapset, sairaat ja vanhukset pitäisi evakuoida turvaan pois maadta eikä jättää potentiaalisiksi ihmiskilviksi? Itse ainakin poistun lapsineni maasta, vaikka sitten kävellen maastoa pitkin, jos ei raja-asemalta päästetä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö ne lapset, sairaat ja vanhukset pitäisi evakuoida turvaan pois maadta eikä jättää potentiaalisiksi ihmiskilviksi? Itse ainakin poistun lapsineni maasta, vaikka sitten kävellen maastoa pitkin, jos ei raja-asemalta päästetä.
Sinun täytyy toimia hyvissä ajoin ennen sotaa. Ehkäpä jo nyt kannattaisi lähteä?
Sota-ajat Suomessa ovat sen verran tuttua kauraa, että tiedän elämän olevan täysin mahdollista sodasta huolimatta eikä sotakaan ole mahdollista ilman elämää eli edellisessä viestissä mainitsemiani siviilien huoltotoimia. Sota on karsea logistinen bisnes. Siinä täytyy tietää mitä tekee ja aina niin tärkeä ajoitus nousee potenssiin miljoona.
Kukaan ei jää ihmiskilviksi, on näet suunnitelma miten ja minne väestö evakuoidaan (Suomen rajojen sisällä).
- Sheena - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinun täytyy toimia hyvissä ajoin ennen sotaa. Ehkäpä jo nyt kannattaisi lähteä?
Sota-ajat Suomessa ovat sen verran tuttua kauraa, että tiedän elämän olevan täysin mahdollista sodasta huolimatta eikä sotakaan ole mahdollista ilman elämää eli edellisessä viestissä mainitsemiani siviilien huoltotoimia. Sota on karsea logistinen bisnes. Siinä täytyy tietää mitä tekee ja aina niin tärkeä ajoitus nousee potenssiin miljoona.
Kukaan ei jää ihmiskilviksi, on näet suunnitelma miten ja minne väestö evakuoidaan (Suomen rajojen sisällä).
- SheenaEi tarvitse. Kyllä meillä korpea riittää, jossa voi "vahingossa eksyä" Ruotsiin tai Norjaan. Ei nuo suunnat mahdollisessa sotatilassa ole ne, joita tarkimmin vartioidaan.
Jokainen tietää mikä sen ainoan mahdollisen tulevan hyökkääjän taktiikka on. Jos ei tiedä niin voi vaikka vilkaista miten on toiminut Ukrainassa. Jokainen joka haluaa, saa toki vapaasti jäädä ohjusten ja rakettien alle. Kuten sanoin minä en tule jäämään,kun en kuitenkaan suoriin sotatoimiin osallistu. Painun ulkomaille ja pyrin sieltä toimittamaan apua takaisin päin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
- SheenaKuten varmasti itsekin tiedät, niin ei meillä mitään suurisuuntaisia väestön evakuointisuunnitelmia ole. Sellaista kalustoa kun ei yksinkertaisesti ole koko maassa olemassa, jolla vaikka nyt pääkaupunkiseudun väestö johonkin evakuoitaisiin. Saati sitten, että missään olisi tarpeeksi infraa, jotta sinne voitaisiin väestöä suuremmassa määrin siirtää. Sellaista salaista evakuiontipaikkaa ei vain yksinkertaisesti ole.
Väestönsuojat ovat ne mitä meillä ihan realistisesti on ja siinä se. Sitäpaitsi Suomi(kin) luottaa kansainvälisten sopimusten suojelevan siviliväestöä. Olemme samaa sinisilmäistä länsimaista sakkia, joka uskoo "sodankäynnin sääntöihin ja sopimuksiin". Vastapuoli ei kuitenkaan tule niitä noudattamaan ja se on varma, kun tiedämme mikä se ainoa mahdollinen vastapuoli on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuten varmasti itsekin tiedät, niin ei meillä mitään suurisuuntaisia väestön evakuointisuunnitelmia ole. Sellaista kalustoa kun ei yksinkertaisesti ole koko maassa olemassa, jolla vaikka nyt pääkaupunkiseudun väestö johonkin evakuoitaisiin. Saati sitten, että missään olisi tarpeeksi infraa, jotta sinne voitaisiin väestöä suuremmassa määrin siirtää. Sellaista salaista evakuiontipaikkaa ei vain yksinkertaisesti ole.
Väestönsuojat ovat ne mitä meillä ihan realistisesti on ja siinä se. Sitäpaitsi Suomi(kin) luottaa kansainvälisten sopimusten suojelevan siviliväestöä. Olemme samaa sinisilmäistä länsimaista sakkia, joka uskoo "sodankäynnin sääntöihin ja sopimuksiin". Vastapuoli ei kuitenkaan tule niitä noudattamaan ja se on varma, kun tiedämme mikä se ainoa mahdollinen vastapuoli on.Tiedän, että on suunnitelmat. Eikä väestöä tietenkään samaan paikkaan evakuoida. On myös suunnitelma ketkä evakuoivat ja miten.
- Sheena - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedän, että on suunnitelmat. Eikä väestöä tietenkään samaan paikkaan evakuoida. On myös suunnitelma ketkä evakuoivat ja miten.
- SheenaVaikka porukkaa ripoteltaisiin kuinka sinne tänne, niin infra ei riitä missään. Sellaisia paikkoja ei ole, jossa porukalle olisi riittävästi edes kattoja pään päälle. Se on kylmää matematiikkaa. Alueilla ei ole niitä väestönsuojiakaan hyvä kun juuri omalle porukalle. Ei nyt viitsitä ihan hölynpölyä alkaa selittämään.
Eli kuten tiedät itsekin, niin laajamittaisia evaluointisuunnitelmia ei ole. Saat toki väittää muuta, kun eihän erehdystään toki voi myöntää. Jos taas puhut sellasista pienistä siirroista, niin sellasiin toki on varauduttu, mutta eihän se sotatilanteessa oikeasti mitään ratkaisisi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedän, että on suunnitelmat. Eikä väestöä tietenkään samaan paikkaan evakuoida. On myös suunnitelma ketkä evakuoivat ja miten.
- SheenaÄlä nyt viitsi. Mä olen pitänyt sua fiksuna kirjottajana. Kyllä sen nyt jokainen vähänkään järkeä omaava tajuaa, että pulassa ollaan, jos pääkaupunkiseutua pitäis alkaa valtiovallan toimesta evakuoida johonkin muuhun paikkaan Suomessa. Sitä ei tulisi ikinä tapahtumaan, vaan porukkaa rauhoteltaisiin pysymään kaupungeissa ja hakeutumaan väestönsuojiin. Ei tuo nyt ihan salatieteitä ole, kun matematiikka on aika murskaavaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä nyt viitsi. Mä olen pitänyt sua fiksuna kirjottajana. Kyllä sen nyt jokainen vähänkään järkeä omaava tajuaa, että pulassa ollaan, jos pääkaupunkiseutua pitäis alkaa valtiovallan toimesta evakuoida johonkin muuhun paikkaan Suomessa. Sitä ei tulisi ikinä tapahtumaan, vaan porukkaa rauhoteltaisiin pysymään kaupungeissa ja hakeutumaan väestönsuojiin. Ei tuo nyt ihan salatieteitä ole, kun matematiikka on aika murskaavaa.
No aivan varmasti on evakuointi suunnitelmat, rauhankin ajalle!
xLiner - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä nyt viitsi. Mä olen pitänyt sua fiksuna kirjottajana. Kyllä sen nyt jokainen vähänkään järkeä omaava tajuaa, että pulassa ollaan, jos pääkaupunkiseutua pitäis alkaa valtiovallan toimesta evakuoida johonkin muuhun paikkaan Suomessa. Sitä ei tulisi ikinä tapahtumaan, vaan porukkaa rauhoteltaisiin pysymään kaupungeissa ja hakeutumaan väestönsuojiin. Ei tuo nyt ihan salatieteitä ole, kun matematiikka on aika murskaavaa.
Jep näinpä. Jos otetaan vaikka tollanen hypoteettinen tilanne, että ohjusta tippuu vaikkapa Pääkaupunkiseudulle, Tampereelle ja Turkuun niin haluan minäkin ne toimivat siviiliväestön evakuointisuunnitelmat nähdä. Jokainen tajuaa, ettei sellaisia ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
xLinerAi maan sisällä, jos useampi kaupunki on tulen alla. No ei todellakaan ole. Evakuoidaan koko Etelä-Suomi Seinäjoelle. Usko sinä tuohon jos todella haluat. Se ei vaan ole millään tasolla realistista, vaan maasta on osan poistuttava.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jep näinpä. Jos otetaan vaikka tollanen hypoteettinen tilanne, että ohjusta tippuu vaikkapa Pääkaupunkiseudulle, Tampereelle ja Turkuun niin haluan minäkin ne toimivat siviiliväestön evakuointisuunnitelmat nähdä. Jokainen tajuaa, ettei sellaisia ole.
Todellakin, ei tollasen varalle ole mitään "maansisäistä evakuointisuunnitelmaa". Ne ovat paljon paljon paljon pienempimuotoisia. Ne pohjaavat siihen, että me kykenemme estämään tuollaisia Ukrainatyyppisiä pommituksia monessa kohteessa ja siihen, että siviilit ovat väestönsuojissa. Edes pelkkä Helsingin täydellinen evakuointi ei ole realismia, saati sitten pääkaupunkiseutu. Eikä tämä ole edes paniikinlietsontaa, vaan realismia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Todellakin, ei tollasen varalle ole mitään "maansisäistä evakuointisuunnitelmaa". Ne ovat paljon paljon paljon pienempimuotoisia. Ne pohjaavat siihen, että me kykenemme estämään tuollaisia Ukrainatyyppisiä pommituksia monessa kohteessa ja siihen, että siviilit ovat väestönsuojissa. Edes pelkkä Helsingin täydellinen evakuointi ei ole realismia, saati sitten pääkaupunkiseutu. Eikä tämä ole edes paniikinlietsontaa, vaan realismia.
Tuo nyt on helppo väite, "täydellinen". Sellaista ei olekaan.
Finlexistä löytyy aiheesta lisää tietoa.
xLiner - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä Pääkaupunkiseutu saadaan alle päivässä evakoitua.
Onhan sitä joka juhannus harjoiteltu ja pääkaupunkiseutu on lähes tyhjä seuraavana päivänä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka porukkaa ripoteltaisiin kuinka sinne tänne, niin infra ei riitä missään. Sellaisia paikkoja ei ole, jossa porukalle olisi riittävästi edes kattoja pään päälle. Se on kylmää matematiikkaa. Alueilla ei ole niitä väestönsuojiakaan hyvä kun juuri omalle porukalle. Ei nyt viitsitä ihan hölynpölyä alkaa selittämään.
Eli kuten tiedät itsekin, niin laajamittaisia evaluointisuunnitelmia ei ole. Saat toki väittää muuta, kun eihän erehdystään toki voi myöntää. Jos taas puhut sellasista pienistä siirroista, niin sellasiin toki on varauduttu, mutta eihän se sotatilanteessa oikeasti mitään ratkaisisi.Kyllä riittää väestönsuojat, koska 18-60 vuotiaat miehet eivät ole kuormittamassa väestönsuojia, vaan he ovat aseineen puolustamassa suomea.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
xLinerAivan varmasti tosiaan on evakuointisuunnitelmat niin sotaan kuin rauhaan!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo nyt on helppo väite, "täydellinen". Sellaista ei olekaan.
Finlexistä löytyy aiheesta lisää tietoa.
xLinerVaan kun ikävä kyllä niitä kunnollisia suunnitelmia ei ole. Toivottavasti emme koskaan joudu tilanteeseen, jossa "pääsen" toteamaan told you so. Vaan tiedätkö,musta on hienoa, että osalla ihmisistä on noin vankkumatton luotto noihin suunnitelmiin. Se on välttämätöntä laajamittaisen paniikin välttämiseksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä riittää väestönsuojat, koska 18-60 vuotiaat miehet eivät ole kuormittamassa väestönsuojia, vaan he ovat aseineen puolustamassa suomea.
Ei kaikkia ikäluokkia todellakaan kerralla kutsuta. Se olisi totaalinen kaaos, jos tuollainen tehtäisiin. Jokaisen armeijan käyneen luulisi tuon tietävän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä nyt itse viitsi. Kuten sanoin edellä, TIEDÄN, että on varautumissuunnitelmat evakuointiin sotatilanteessa (ja muissa hätätilanteissa). Ei ole kovinkaan kauaa vierähtänyt viime sodasta, jonka omat vanhempani ja vanhemmat sukulaiseni kokivat.
Marssijärjestys menee siten, että maan hallitus määrää miten muut viranomaiset evakuoivat, mistä paikoista ja missä järjestyksessä (puolustusvoimat, pelastuslaitos ).
Viranomaisten kehotuksesta tapahtuva siviilien omatoiminen siirtyminen kuuluu myös evakuointiin.
- Sheena - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi intät ettei ole, kun aivan varmasti on? Evakuoinnit onnistuivat 1940 ja ne onnistuisivat nyt paremmin kuin silloin.
Kuten Suomen sodassa 1939> ja nyt Ukrainassa ei ole tavoitteenakaan tyhjentää kaikkia kaupunkeja kaikista siviileistä, sillä ilman heitä sotilaat eivät saa esim. ruokaa.
- Sheena - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi intät ettei ole, kun aivan varmasti on? Evakuoinnit onnistuivat 1940 ja ne onnistuisivat nyt paremmin kuin silloin.
Kuten Suomen sodassa 1939> ja nyt Ukrainassa ei ole tavoitteenakaan tyhjentää kaikkia kaupunkeja kaikista siviileistä, sillä ilman heitä sotilaat eivät saa esim. ruokaa.
- SheenaTäällä on yksi tai kaksi tyyppiä, jotka yrittävät saada jotain paniikkia aikaiseksi tai yleistä tyytymättömyyttä yhteiskuntamme toumivuutta vastaan.
Huomaa useammassa ketjussa, kirjoitetaan "faktana" täyttä disinformaatiota. Tyyliin kuuluu, että yritetään lietsoa vastakkain asettelua kirjoittajien kesken. Liioitellaan, valehdellaan, ärsytetään yms.
Noihin kannattaa aina puuttua 👍
xLiner - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
- SheenaJokainen tietää, että tilanne on nykyään täysin eri kuin 1940 ja evakuointi olisi nykyään paljon vaikeampaa. Ja eipä tuo evakuiointi silloinkaan onnistunut. Ei Helsinkiä silloin edes varsinaisesti evakuoitu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täällä on yksi tai kaksi tyyppiä, jotka yrittävät saada jotain paniikkia aikaiseksi tai yleistä tyytymättömyyttä yhteiskuntamme toumivuutta vastaan.
Huomaa useammassa ketjussa, kirjoitetaan "faktana" täyttä disinformaatiota. Tyyliin kuuluu, että yritetään lietsoa vastakkain asettelua kirjoittajien kesken. Liioitellaan, valehdellaan, ärsytetään yms.
Noihin kannattaa aina puuttua 👍
xLinerJaa, oma tarkoitukseni on täysin vastakkainen kuin kuvittelet. Panikki iskee, kun tajuatte mikä sesr todellinen tilanne tulisi olemaan. Valmistautukaa ja tajutkaa, että luotatte asiaan, jota ei todellisessa tilanteessa tulisi. Valmistautukaa ja käyttäkää nyt järkeä niin ei tarvitse mahdollisessa tositilanteessa panikoida. Nimenomaan järki käteen ja tajutkaa realiteetit niin ei itketä myöhemmin, kun olette uskoneet olemattomaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokainen tietää, että tilanne on nykyään täysin eri kuin 1940 ja evakuointi olisi nykyään paljon vaikeampaa. Ja eipä tuo evakuiointi silloinkaan onnistunut. Ei Helsinkiä silloin edes varsinaisesti evakuoitu.
Täyttä sontaa taas.
Helsinki evakuoitiin nopeasti.
xLiner - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jaa, oma tarkoitukseni on täysin vastakkainen kuin kuvittelet. Panikki iskee, kun tajuatte mikä sesr todellinen tilanne tulisi olemaan. Valmistautukaa ja tajutkaa, että luotatte asiaan, jota ei todellisessa tilanteessa tulisi. Valmistautukaa ja käyttäkää nyt järkeä niin ei tarvitse mahdollisessa tositilanteessa panikoida. Nimenomaan järki käteen ja tajutkaa realiteetit niin ei itketä myöhemmin, kun olette uskoneet olemattomaan.
Ota sitten edes selvää asioista. Noi sun juttusi ovat täyttä disinformaatiota. Se että "susta tuntuu" että niin on, ei nyt riitä.
xLiner - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokainen tietää, että tilanne on nykyään täysin eri kuin 1940 ja evakuointi olisi nykyään paljon vaikeampaa. Ja eipä tuo evakuiointi silloinkaan onnistunut. Ei Helsinkiä silloin edes varsinaisesti evakuoitu.
Älä selitä potaskaa. Helsingin silloisesta 250 000 asukkaasta kaupunkiin jäi vain noin 65 000. Evakuoimaan päästiin kahden ensimmäisen sotapäivän jälkeen. Aivan järjettömän tehokasta jo silloin.
- Sheena - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jaa, oma tarkoitukseni on täysin vastakkainen kuin kuvittelet. Panikki iskee, kun tajuatte mikä sesr todellinen tilanne tulisi olemaan. Valmistautukaa ja tajutkaa, että luotatte asiaan, jota ei todellisessa tilanteessa tulisi. Valmistautukaa ja käyttäkää nyt järkeä niin ei tarvitse mahdollisessa tositilanteessa panikoida. Nimenomaan järki käteen ja tajutkaa realiteetit niin ei itketä myöhemmin, kun olette uskoneet olemattomaan.
Vaikuttaa siltä, että SINUUN on jo nyt iskenyt paniikki ja haluat välittää sitä muillekin.
- Sheena
- Anonyymi
Aina hyvä miettiä myös sodan jälkeistä aikaa. Tänään luin lehdistä niistä julmuuksista, joita Venäläiset sotilaat olivat tehneet siviili-ihmisiä kohtaan Ukrainassa, naisia oli raiskattu, monia ihmisiä oli teloitettu takaraivoon ampumalla, lapsia ja vanhuksia tapettu.
Minkälaisia jälkiä tällainen raakalaismainen kokema jättää tekijälleen ja niihin osallistuneen mieliin? Sodan jälkeen, harvat heistä joutuvat vastuuseen teoistaan, joten pääsevät reissaamaan ulkomailla turistina ihan kuten me muutkin, sillä erotuksella, että kyllä tällaiset raakuudet jättävät mieleen todella pahoja traumoja.
Siksi tällaisia tilanteita voimme joutua kohtaamaan, kun heillä kontrolli pettää lomaillessaan ulkomailla. Silloin pitää olla keinot reakoida tilanteisiin kovalla kovaa vastaan ja ilman natoa, voisimme olla Venäjän alistamia kansalaisia, jotka eivät uskalla näihin tilanteisiin reakoida riittävällä kovuudella, koska pelkäsimme jälkiseurauksia.
Huonosti käyttäytyviä Venäläisiä voi tulla rajan takaa ylimielisinä, jos kokevat, miten pystyvät muita kyykyttämään Putinin oppien mukaisesti. Siksi on ensi arvoisen tärkeää tukea Ukrainalaisia sodassa niin, että Venäläiset sotilaat joutuvat lopuksi julkisesti nöyrtymään suuremman voiman edessä.
Nämä on elämän perusasioita, joita hyvä sisäistää, Venäjällä on Putinismi korkealla ja jos annamme sen pahuuden voimistua, olemme pulassa tulevaisuudessa, kun satumme olemaan heidän rajanaapureita. Pahaan ei hyväkään auta, jos halu ymmärtää puuttuu.- Anonyymi
Venäläiset sotilaat tekisivät hienosti, jos vain lopettaisivat sotimisen. Ikävä kyllä se ei ole kovinkaan todennäköstä.
- Anonyymi
Riippunee, millä tasolla hierarkiassa tekijä on. Mitä korkeampi arvo, sitä vähemmän tuo itseään sodan jälkeenkään kyseenalaistaa? Aikoinaan nyyrbergissä "hermanni-setä" piti puheenvuoron siitä, kuinka helppoa se on loppujen lopuksi saada kansa tekemään, kuten halutaan. Hyvässä ja pahassa lisäisin. Rivisolttu voi epäröimättä ulkoistaa tekonsa sillä, että tottelee käskyä. Ellei sitten ole jo romahtanut sitä ennen, mikä on huono juttu sotajohdon kannalta mutta "hyvä" juttu inhimillisyyden säilymisen vinkkelistä? - cu-
- Anonyymi
Sotatilanteessa kaikki 18-60 vuotiaat miehet pannaan puolustamaan ase kädessä maata.
Naiset, lapset ja vanhukset evakuoidaan.
Puolustamaan kykenee, vaikka jalat ja selkä remppaisi, kuten meikäläisellä, jolla jalat on kipeät ja särkee jo muutaman tunnin metsässä kävelyn jälkeen ja selkä on kipeä, kuin noidan nuolen saaneella.
Alkaa sitä keho kramppaamaan jo 51 vuoden iässä, kun on senverran huonot geenit.
Kyllä sitä ampumaan kykenee ainakin jonkun verran, vaikkei metsässä pysty gasellin lailla etenemään.- Anonyymi
Kaikki eivät mene metsään puolustamaan, vaan kaupunkisota on tätä päivää, kuten olet varmaan huomannutkin toisaalla.
- Anonyymi
Siviilien velvollisuus on auttaa kaikin voimin muuten kuin rintamalla. Tämä sama sanotaan kyllä lakipykälissäkin.
- Anonyymi
Nyt ei kysyttykään lakipykälistä, vaan omasta henkilökohtaisesta mielipiteestä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt ei kysyttykään lakipykälistä, vaan omasta henkilökohtaisesta mielipiteestä.
Sodassa ei kyse kenenkään henkilökohtaisesta mielipiteestä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sodassa ei kyse kenenkään henkilökohtaisesta mielipiteestä.
Kysymys ei ollutkaan sodasta, vaan henkilökohtaisesta mielipiteestä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysymys ei ollutkaan sodasta, vaan henkilökohtaisesta mielipiteestä.
Sodassa on aina kyse sodasta eikä kenenkään mielipiteestä.
- Sheena
- Anonyymi
Mutta silloin ei ole lääkäreitä eikä sairaanhoitajia olemassakaan.
- Anonyymi
Itse kun niin loukkaantunut: yritän parantaa itseänä: pystyn nostamaan jalkaakin reisilihasten avulla :D
- Anonyymi
Jooh aika pahasti mennyt rikki jalka kun jo jossain keskussairaalassakin hoidettavana.
Mutta aika hauska autopeli: Viper Racing.- Anonyymi
Opettelisin ampumaan venäläisiä
Puolustamaan
- Anonyymi
Lähtisin heti sotaan, vaikka olisin huonossa kunnossa, mielummin laivastoon,
ja etu linjaan.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik195870- 173326
MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar1192966Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun6382203Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1622138Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja711454Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s421425Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill31228Veda uskonto vs. muut uskonnot
Mitenkähän tuo Veda(Krisha)uskonto loppujen lopuksi eroaa muista niin sanotuista ilmoitus uskonnoista? Siinäkin vedotaan4061146Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641117