Tajusin äkkiä naisen osan

Maalaismies*

Palatessani eilen alapää vertavuotavana yliopistollisesta sairaalasta (solunäyte eturauhasesta), tajusin äkkiä kouriintuntuvasti naiseuden erään osan. Naisen osa on vuotaa verta konkreettisesti kuukausittain suuren osan elämästään. Hän joutuu iän kaiken alistumaan tutkimuksiin kehonsa (ja mielensä) arimmissa osissa.

En kerro enkä selitä enempää. Totean vain aina jotakin oppivani. Terveellinen kokemus.

14

1483

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • T.R.maalari.N

*Naisen oli kuuma, peitto oli kiertynyt, vanginnut naisen hikiseen kohtuunsa. Villapaita oli vasten kasvoja, sydän takoi levottomasta unesta.

Tuntui vapauttavalta, heittää peitto pois päältä, antaa viileän aamuilman kuivattaa hikeä. Puoliksi unessa, nainen mietti, jaksaisiko nousta avaamaan ikkunan. ’On laitettava ikkunaan verkko’, hän ajatteli, ’en voi nukkua ikkuna suljettuna ja ilman verkkoa, kissa karkaa’.

Hän ei enää nukkunut. Tuntui paremmalta nousta vuoteesta, vetäistä ylle ihoa kuivaava, puuvillainen yöpaita ja hiipiä aamuhämärissä keittiöön.

Linnut lauloivat ulkona, kesäaamun äänekäs hiljaisuus. ’Olisipa hämärämpää’ nainen ajatteli. ’Sytyttäisin kynttilän lyhtyyn. Minun on sinua ikävä.’ Nainen käpertyi nojatuoliin, painoi päänsä vasten selkämystä, tuuditti itseään hiljaa. Selviän tästä, tiedän, että selviän. Mutta, sattuu se silti.

Uni eli naisen mielessä, oli muuttumassa kuvaksi. Kuvaksi jonka nainen vielä maalaisi. ’Delfiinillä ratsastava kissa, ei saa valasta vetää maan pinnalle, ei saa minusta pilkkoa paloja’, vaelsivat ajatukset. ’Ota minut kokonaisena, ota, anna minun asua meressäsi. Kuvasta tulisi kaunis. Tänään alkaisivat kuukautiset.’

Pukeutuessaan nainen etsi päälleen vaatteita jotka olivat viileitä ja silti sellaisia, että ne verhosivat naisen katseilta. Iho oli herkkä, sitä oli suojattava. Naisesta tuntui, että pelkkä luvaton hipaisu, saisi hänet vuotamaan verta, kuin veitsellä viillettynä. Kasvotkin olivat, kuin naamion takana, sisäänpäin kääntyneet. Niissä oli jotain keskittynyttä ja odottavaa. Se oli naisen tapa mennä turvaan, silloin kun turvaa tarvitsi.

Ei nainen ollut masentunut, hän oli vain turvassa. Ei ollut haavoja nuoltavana, eikä nainen odotellut arpien kasvamista. Nainen vain kokosi itseään, haki kosketusta äiti maahan, kuunteli kehoaan joka uudistui, loi nahkaansa, ja hän odotti.

Miten hyvältä, tuollaisina hetkinä tuntuisikaan istua toisen vieressä. Kehot koskettaisivat toisiaan. Edessä olisi meri, sama elämän kiertokulku, tuntuisi aaltojen rytmissä. Painaa pää vasten toisen olkapäätä, olla vain ja levätä.
      Ja tuntea kehossaan, kokea pieni kuolema ja uudestisyntymän ihme. ’Olemme kuin pieniä Kristuksia, me naiset’, nainen mietti. ’Kuolemme ja synnymme uudelleen kerran kuussa.’ Ajatus, kerettiläisyydessään sai naisen myhäilemään ja hymyilemään. ’Yrittääpä tätä tunnetta ja kokemusta selittää kristityille miehille’, hän hihitteli.

’Sitä on kuollessaan ja syntyessäänkin tehtävä töitä’, nainen huokaisi. Hän huikkasi pojat hereille. Katin oli jo ruokkinut aiemmin. Vielä muutama haukkaus leipää, kupillinen kahvia ja töihin. ,Lämmin päivä tulossa’, hän totesi, kävellessään autolle.*

• Miten on

Olet ennenkin julkaissut osia oikolukemastasi täällä,onko sinulla siihen lupaa?

• T.R.maalari.N
        Miten on kirjoitti:

Olet ennenkin julkaissut osia oikolukemastasi täällä,onko sinulla siihen lupaa?

että olisin NIIN höpsö...että julkaisisin täällä jonkun toisen tekstejä?

Omiaankin on oikoluettava...

• Jermu
        T.R.maalari.N kirjoitti:

että olisin NIIN höpsö...että julkaisisin täällä jonkun toisen tekstejä?

Omiaankin on oikoluettava...

Sulla on omaa tekstiä ja toisella ei. Hienoa!

• Maalaismies*

Tekstisi vastasi oitis, T.R.maalari.N, niihin tuntemuksiin, joita tunsin ja tarkoitin - ei enempää eikä vähempääkään. Taiteilija olet kuvin ja sanoin.

En aio ryhtyä esiintymään kokemani episodin johdosta naiseuden ymmärtäjänä enkä guruna. Jotain kuitenkin liikahti sisälläni.

• T.R.maalari.N
        Maalaismies* kirjoitti:

Tekstisi vastasi oitis, T.R.maalari.N, niihin tuntemuksiin, joita tunsin ja tarkoitin - ei enempää eikä vähempääkään. Taiteilija olet kuvin ja sanoin.

En aio ryhtyä esiintymään kokemani episodin johdosta naiseuden ymmärtäjänä enkä guruna. Jotain kuitenkin liikahti sisälläni.

mikä syntyy siitä, että kokee sanojensa tai kuviensa rakentavan, kuin sillan, kahden eri mielen välille, on juuri se, mikä ylipäätään saa tekemään kuvia tai kirjoittamaan.

Kommenttisi teki siis minusta, ainakin täksi päiväksi, onnellisen maalarin, Kiitos siitä.

• Reetta

Uskon hyvä maalaismies että olet huuli pyöreänä toimenpiteen jälkeen, miten minulle näin on käynyt. Mutta se verinen vuoto kummasta se nyt tuleekaan kuuluu hyvin usein asiaan mutta ei kauan. Irtosolunäytteen perusteella tulee sitten jatkotutkimukset tai toimenpiteet...

Ei tule vanhuus yksinään aina sitä joitakin kremppoja tulee iän mukana jotka ovat hyväksyttävä
      tahtoi tai ei. Piiloutuiko otsikkoosi hieman itsesääliä, pakeneminen toisten ongelmiin on usein oman pelon häivyttämistä. Niin onko sinulla ontto olo tilanteessasi.

• Maalaismies*

Kuule Reetta, sääli on sairautta pikatiellä. Nappurin mies hyppäsi pää edellä kaivoon kultuaan syövästään (tosi juttu). Meikä täällä pamlaa mukavien ihmisten kanssa. Onhan siinä iso ero.

• Reetta
        Maalaismies* kirjoitti:

Kuule Reetta, sääli on sairautta pikatiellä. Nappurin mies hyppäsi pää edellä kaivoon kultuaan syövästään (tosi juttu). Meikä täällä pamlaa mukavien ihmisten kanssa. Onhan siinä iso ero.

Arvaamattoman tärkeä on läheisten tuki hyvinä ja pahoina päivinä. Sinulla on se onni että he ovat lähelläsi tukena. (Useilla ikämiehillä on eturauhasen liikakasvua, vaikka asia on OK).

Tulin eilen 250km:n päästä tervehtimästä ja toivottavasti tukemasta sisartani Tk:n vuodeosastolla jonne hän oli äkisti joutunut hoitoon. Laadukas, hyvin varusteltu uusi vuodeosasto täynnä aikuisikäisiä rouvia ja herroja. Myös lääkintäpuoli näytti olevan OK.
        Arvokasta se oleminen siellä on, mutta ei auta.
        Itsekukin tässä elämän vaiheessa joutuu laittamaan asiat tärkeysjärjestykseen, ei tässä pikatiellä enää vaelleta.

Asiasta toiseen, mainitsit naapurin miehestä, yleensä sellaiset henkilöt ovat erittäin elämän myönteisiä, alku järistys oli hänelle ilmeisesti liikaa. Syöpä on sana joka ei jätä ketään kylmäksi,asian sisäistäminen kysyy henkisiä voimavaroja, lääketieteen kehityksen tuloksena sairastuneita voidaan hoitaa täsmähoidoilla
        ja seurannalla tehokkaasti elämänlaatua heikentämättä. Tämä nyt oli sellainen pienen infon tapainen.

• en ole sairas

on ihan mukavaa ja sairaus on ihan eri asia.

• 59+

Se, että tajuaa naisen osan, vaikka aviopuolisona, on todella suuri oivallus. Olen todennut usean ystäväni havahtuneen vasta sitten, kun puoliso on jostain syystä pois rinnalta.

Olen itse saanut elää naisen kanssa,jonka kanssa avioiduin suuressa rakkauden huumassa,hän on ollut se joka on kasvattanut lapsemme, huolehtinut kodista, suonut tyydytyksen rakkauteni tarpeeseen, joskus tehtävistään väsyneenä.

Hän on minun elämäni nainen, jota haluan rakastaa ja kunnioittaa, tulevana äitienpäivänäkin!

• luottamus meni
        59+ kirjoitti:

Se, että tajuaa naisen osan, vaikka aviopuolisona, on todella suuri oivallus. Olen todennut usean ystäväni havahtuneen vasta sitten, kun puoliso on jostain syystä pois rinnalta.

Olen itse saanut elää naisen kanssa,jonka kanssa avioiduin suuressa rakkauden huumassa,hän on ollut se joka on kasvattanut lapsemme, huolehtinut kodista, suonut tyydytyksen rakkauteni tarpeeseen, joskus tehtävistään väsyneenä.

Hän on minun elämäni nainen, jota haluan rakastaa ja kunnioittaa, tulevana äitienpäivänäkin!

ihan fiksua tekstiä jos vaan ei ole kun entiseni,hänelläkin oli samat jutut mutta petti koko ajan ja matkusteli toisen naisen kanssa.Olin todella äiti!

• kun kuukautisia ei enää tullut yli 40-vuotisen verenvuodatuksen jälkeen!
      Takana ovat nekin päivät kun sattui kuukautiset tulemaan laskettua aikaisemmin ja saattoi tuntea jossakin asioidessaan että veri alkaa valua pitkin kinttuja!
      Vahingosta viisastuneena sitä saattoi kulkea viikkokaupalla side pöksyissä, jos vahinko tapahtuisi!

Muuten vaaditaan todella paljon hienotunteisuutta ja empaattisuutta sairaalan henkilökunnalta, joka joutuu tutkimaan ihmisten intiimeimpiä kehon osia.

• Ansku

tämä kaikki on jokapäiväistä arkea, ei siihen sisälly mitään erikoista.
      Täytyy kuitenkin tunnustaa, että tunsin aika voimakkaita tunteita kun tyttäreni meni ensimmäisen kerran gynekologille.
      Isäni sairastaa eturauhassyöpää, sairaus on ollut hänellä jo useamman vuoden ja lääkäri oli sanonut että todennäköisemmin hänen kuolinsyy on joku muu kuin tämän syövän aiheuttama.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      4817
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      34
      3396
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3174
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      11
      2247
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      27
      1820
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      1798
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      161