Kansalaisaloite dieselvero

Anonyymi

23

1057

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Polttoaineveron alentaminen
      16.3.2021
      Aloite on lähetetty eduskuntaan 9.11.2021
      Kannatusilmoituksia tässä palvelussa 106 315

      Dieselautojen käyttövoimaveron poisto
      12.11.2018
      Aloite on lähetetty eduskuntaan 12.9.2019
      Kannatusilmoituksia tässä palvelussa 125 439

      • Anonyymi

        Juu, onhan noita.
        mut jos toi napisematta niellään niin ei sekään hyvä


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Itse äänestys oli tehty hieman tylyn tyhmästi, mutta helppo oli tämä allekirjoittaa tässä tilanteessa

      • Anonyymi

        Miksi haluat dieselin hintaan lisää 25 senttiä?


    • Anonyymi

      "Aloitteen sisältö
      Dieselvero luotiin kompensoimaan polttoaineen halvempaa hintaa. Eroa ei ole, joten vero on muuttunut rangaistusluonteiseksi ja siksi laiton. Vero poistettava välittömästi lainmuutoksella.

      Perustelut
      Dieselautoilijat saaneet raippaveron !"

      Todella tarkat ja syväluotaavat perustelut.
      Lisäksi verokertymän aleneman korvaavat toimenpiteet on tarkasti ja selkeästi eritelty.

      On kumma jos ihmiset ei näillä perusteilla kannata kansalaisaloitetta.

      • Anonyymi

        Dieselin hinta nousee 25 senttiä, jos alemman polttonesteveron kompensaatio poistetaan.

        Eli tässä pitää dieselautoijan nyt punnita haluaako maksaa käyttövoimaveroa ja käyttää 25 senttiä nykyistä halvempaa polttoainetta, vai jättää käyttövoimaveron maksamatta ja maksaa dieselistä 25 senttiä enemmän.

        Koska ammattiliikenteelläkin on sananvaltaa, niin luultavasti käyttövoimaverosta ei luovuta, sillä se nostaisi hurjasti logistiikkakuluja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieselin hinta nousee 25 senttiä, jos alemman polttonesteveron kompensaatio poistetaan.

        Eli tässä pitää dieselautoijan nyt punnita haluaako maksaa käyttövoimaveroa ja käyttää 25 senttiä nykyistä halvempaa polttoainetta, vai jättää käyttövoimaveron maksamatta ja maksaa dieselistä 25 senttiä enemmän.

        Koska ammattiliikenteelläkin on sananvaltaa, niin luultavasti käyttövoimaverosta ei luovuta, sillä se nostaisi hurjasti logistiikkakuluja.

        Eikö se tossa jo tule

        "Dieselvero luotiin kompensoimaan polttoaineen halvempaa hintaa. Eroa ei ole, joten vero on muuttunut rangaistusluonteiseksi ja siksi laiton."

        Kuten jo tarkaavaisimmat huomattu nyt tuota eroa ei enää ole, vaan diesel jopa kalliimpaa kuin bensiini.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö se tossa jo tule

        "Dieselvero luotiin kompensoimaan polttoaineen halvempaa hintaa. Eroa ei ole, joten vero on muuttunut rangaistusluonteiseksi ja siksi laiton."

        Kuten jo tarkaavaisimmat huomattu nyt tuota eroa ei enää ole, vaan diesel jopa kalliimpaa kuin bensiini.

        Mutta sitten dieselin hinta nousee vielä 25 senttiä, jos käyttövoimaveron kompensointivaikutus poistetaan.

        Eli kuten aiemmin kerrottu, niin dieselautoilijoiden on punnittava tarkkaan mitä haluavat. Jos dieselin hintaa korotetaan nykyisestä vielä 25 senttiä, niin se tarkoittaa myös käytännössä kaiken muunkin kallistumista, koska rahti kulkee dieselillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta sitten dieselin hinta nousee vielä 25 senttiä, jos käyttövoimaveron kompensointivaikutus poistetaan.

        Eli kuten aiemmin kerrottu, niin dieselautoilijoiden on punnittava tarkkaan mitä haluavat. Jos dieselin hintaa korotetaan nykyisestä vielä 25 senttiä, niin se tarkoittaa myös käytännössä kaiken muunkin kallistumista, koska rahti kulkee dieselillä.

        Oma napa ensin, mitä sitä muista välittämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta sitten dieselin hinta nousee vielä 25 senttiä, jos käyttövoimaveron kompensointivaikutus poistetaan.

        Eli kuten aiemmin kerrottu, niin dieselautoilijoiden on punnittava tarkkaan mitä haluavat. Jos dieselin hintaa korotetaan nykyisestä vielä 25 senttiä, niin se tarkoittaa myös käytännössä kaiken muunkin kallistumista, koska rahti kulkee dieselillä.

        Ihan tosissasko luulet et toi raippavero on jollain tavalla hillitsevänä tossa..
        Nousee kuin raketti koko ajan...
        Höpöhöpö ja herätys ny


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan tosissasko luulet et toi raippavero on jollain tavalla hillitsevänä tossa..
        Nousee kuin raketti koko ajan...
        Höpöhöpö ja herätys ny

        En luule mitään, vaan kerroin kuinka lainsäädäntö on rakennettu. Käyttövoimaveron kompensointi tarkoittaa dieselpolttoaineen veroalennuksen loppumista, joka johtaa noin 25 sentin korotukseen dieselin litrahinnassa.

        Laskelmat menee silloin dieselautoilijoilla uusiksi, että onko se kannattavaa vai ei.

        Ammattiliikenne tuskin tuota kannattaa, joten on todennäköistä, ettei aloite etene tälläkään kertaa. Muutama vuosi sittenhän oli jo vastaava.


    • Anonyymi

      Ei voida poistaa. Millä korvataan budjettiin. Diesel nousee liikaa jos vero poistetaan. Ammattiautoilu tulee liian kalliiksi. Ehkä diesel veroa nostetaan ja koitetaan hillitä dieselin hinnan nousua. Näin on.

    • Anonyymi

      Ei todellakaan ole nämä "kiisselimiehet" niitä penaalin terävimpiä kyniä!

      Diesel-henkilöautojen käyttövoimaverolla ("dieselvero") ei kompensoida dieselin hintaa, vaan sen bensaa n. 26c/l pienempää verotusta. Tämä verohuojennus on tukea kuljetusalalle ja henkilöautoilta se otetaan keskimääräisesti pois käyttävoimaverolla, jotat bensa- ja diesel-autiloijoiden verotus olisi tasapuolista.

      Sinänsä diesel/käyttövoimaverosta voitaisiin hyvinkin luopua, jos kuljetusalan tuki siirretään ammattidieseliin. Mutta silloin dieselin pumppuhintaan tulisi 26c/l ALV = n. 32c/l korotus. Ja tämä olisi hyvä asia sillä tällöin bensan ja dieselin verotus olisi henkilöautoille kaikilla ajosuoritteilla tasapuolinen ja sama. Nyt paljon ajaville ja kuluttaville/päästäville diesel-henkilöautoilijoille valuu tuota kuljetusalan heille kuulumatonta verotukea!

    • Anonyymi

      Moottoribensiinin energiasisältövero 53,79 snt/l, hiilidioksiidivero 21,49 snt/l ja huoltovarmuusmaksu 0,68 snt/l
      eli yhteensä 75,96 snt/l.
      Vastaavat luvut dieselöljyllä 34,57snt/l, 24,56 snt/l ja 0,35 snt/l
      eli yhteensä 59,48 snt/l.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä on:
        Moottoribensiini
        Pienmoottoribensiini
        Bioetanoli
        Bioetanoli R
        Bioetanoli T
        Biobensiini
        Biobensiini R
        Biobensiini T
        Etanolidiesel
        Etanolidiesel R
        Etanolidiesel T

        Kaikilla näkyy olevan eri vero...

        Pienmoottoribensiini on ilmeisesti "alkuperäistä" bensiiniä, joka ei juuri haise eikä vanhene. Suomessa sitä teki Nesteen Naantalin jalostamo ennen sen lakkauttamista.

        R tarkoittanee RES-direktiivin täyttävää vaihtoehtoa, ja T tuplalaskettavaa, jossa bio-osuus hyväksytään kaksinkertaisena.


      • Anonyymi

        Niin ja litrassa dieseliä on bensaa enemmän energiaa ja CO2:sta => nykyinen verohuojennus bensaan nähden on n. 26c/l. Tuosta maksetaan vielä ALV 24% => dieselin verotuki pumpulla n. 32c/l.

        Poistettaessa käyttövoimavero diesel siis kallistuu tuon verran ja kuljetusalan tuki hoidetaan sitten ammattidieselillä.

        Tuon uuden kansalaisaloitteen perustelukin on jo heti pielessä: dieselhenkilöautojen käyttävoimaverolla ei kompensoida dieselin hintaa, vaan sen bensaa pienempää verotusta ja se ei ole vuosiin muuttunut yhtään. Dieselin hintaan vaikuttavia toimenpiteitä pitää pyytää Suomen valtion sijasta Putinilta!


    • Anonyymi

      Miksi kuljetusala ei tee lakkoa tai lopeta ajoa laakista , saisi hallitukseen liikettä ja vaatisivat polttoaineveron alentamista , jonkun pitäisi näyttää noille päättäjille mikä on hyväksyttävää ja mikä ei , onko kaikki asiaan vaikuttamaan pystyvät voimat vässyköitä tässä maassa.....

      • Anonyymi

        Sopimusten rikkominen vie keikat. Ja kuljetusalalla on sopimuksissa polttoaineklausuuli, joten hintojen muutokset vaikuttavat automaattisesti maksuihin.


    • Anonyymi

      Juu ja joka viikko tulee uudet polttoainelisä maksut kuljetuksiin.
      Ihan ok homma.
      Dieselveroon on turha tässätilanteessa koskea.
      Katsotaan nyt rauhassa miten maailman meno muuttuu ja paljonko
      tarvitaan budjettiin rahaa että saadaan maailman talous pyörimään.
      Siis verot tulee nousemaan. Ei niitä lasketa tai poisteta.

    • Anonyymi

      Dieselvero pois ja dieselvero korvataan tiemaksuilla!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies, näen sinua hetken

      ja olet mielessä ikuisuuden. Toisia näen ikuisuuden ja he eivät jää mieleen hetkeksikään. Muistan jokaisen kohtaamisen
      Ikävä
      23
      4228
    2. Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus

      Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki
      Maailman menoa
      223
      3744
    3. SDP haluaa LISÄÄ veroja bensa-autoille!

      Sdp:n vaihtoehtobudjetti esittää polttomoottoriautoille lisää veroja Sdp esittää tuoreessa vaihtoehtobudjetissaan verot
      Maailman menoa
      43
      2713
    4. Riikka Purra on ihana, jämpti

      Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä
      Maailman menoa
      107
      2699
    5. Antti Lindtman kiitti valtiovarainministeri Purraa

      Ministeri Purra kertoi ottavasa vastuun EU:n alijäämämenettelyyn joutumisesta. Hän myös sanoi tietävänsä, että Lindtman
      Perussuomalaiset
      24
      2699
    6. Riikka se jytkytti BKT:stä nyt 0,3 prosenttia pois

      Ja vain kolmessa kuukaudessa! Vuositasollahan tuo tarkoittaa reilun prosentin pudotusta. Pärjäisi varmaan lasketteluss
      Maailman menoa
      10
      2616
    7. Suomalaisten enemmistö on (ateisteja / fiksuja / sosialisteja)

      Tai jokin noiden yhdistelmä, koska S-ryhmän markkinaosuus päivittäistavarakaupasta on yli 50 prosenttia.
      Maailman menoa
      13
      2406
    8. "Purra löylytti oppositiota", sanoi naistoimittaja Pöllöraadissa

      Kyllä, Purra tekee juuri sitä työtä mitä hänen tuossa asemassa pitää tehdä, hän antaa oppositiolle takaisin samalla mita
      Maailman menoa
      41
      2377
    9. Henkilökohtaisia paljastuksia Dubaista - Kohujulkkis Sofia Belorf on äitipuoli ja puoliso!

      Tiesitkö, että Sofia on äitipuoli ja rakastava puoliso? Sofia Belorf saa oman sarjan, jossa seurataan hänen Bling Bling
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      2316
    10. Sorsa: kuvaputki - Lipponen: kaasuputki - Marin: ryppyputki

      Nuo kolme demaria ovat poikkeuksia Suomen poliittisessa historiassa. Ovat ainoita, jotka ovat kyenneet nostamaan puolue
      61
      1801
    Aihe