Allekirjoittamaan, tapa tämäkin edes yrittää saada ääni kuulumaan
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/9934
Kansalaisaloite dieselvero
23
1006
Vastaukset
- Anonyymi
Polttoaineveron alentaminen
16.3.2021
Aloite on lähetetty eduskuntaan 9.11.2021
Kannatusilmoituksia tässä palvelussa 106 315
Dieselautojen käyttövoimaveron poisto
12.11.2018
Aloite on lähetetty eduskuntaan 12.9.2019
Kannatusilmoituksia tässä palvelussa 125 439- Anonyymi
Juu, onhan noita.
mut jos toi napisematta niellään niin ei sekään hyvä
- Anonyymi
Puupäät haluaa dieselin litrahintaan lisää 25 senttiä :-D
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15460606/tyhmin-kansalaisaloite-evo-dieselveron-poisto - Anonyymi
Itse äänestys oli tehty hieman tylyn tyhmästi, mutta helppo oli tämä allekirjoittaa tässä tilanteessa
- Anonyymi
Miksi haluat dieselin hintaan lisää 25 senttiä?
- Anonyymi
"Aloitteen sisältö
Dieselvero luotiin kompensoimaan polttoaineen halvempaa hintaa. Eroa ei ole, joten vero on muuttunut rangaistusluonteiseksi ja siksi laiton. Vero poistettava välittömästi lainmuutoksella.
Perustelut
Dieselautoilijat saaneet raippaveron !"
Todella tarkat ja syväluotaavat perustelut.
Lisäksi verokertymän aleneman korvaavat toimenpiteet on tarkasti ja selkeästi eritelty.
On kumma jos ihmiset ei näillä perusteilla kannata kansalaisaloitetta.- Anonyymi
Dieselin hinta nousee 25 senttiä, jos alemman polttonesteveron kompensaatio poistetaan.
Eli tässä pitää dieselautoijan nyt punnita haluaako maksaa käyttövoimaveroa ja käyttää 25 senttiä nykyistä halvempaa polttoainetta, vai jättää käyttövoimaveron maksamatta ja maksaa dieselistä 25 senttiä enemmän.
Koska ammattiliikenteelläkin on sananvaltaa, niin luultavasti käyttövoimaverosta ei luovuta, sillä se nostaisi hurjasti logistiikkakuluja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Dieselin hinta nousee 25 senttiä, jos alemman polttonesteveron kompensaatio poistetaan.
Eli tässä pitää dieselautoijan nyt punnita haluaako maksaa käyttövoimaveroa ja käyttää 25 senttiä nykyistä halvempaa polttoainetta, vai jättää käyttövoimaveron maksamatta ja maksaa dieselistä 25 senttiä enemmän.
Koska ammattiliikenteelläkin on sananvaltaa, niin luultavasti käyttövoimaverosta ei luovuta, sillä se nostaisi hurjasti logistiikkakuluja.Eikö se tossa jo tule
"Dieselvero luotiin kompensoimaan polttoaineen halvempaa hintaa. Eroa ei ole, joten vero on muuttunut rangaistusluonteiseksi ja siksi laiton."
Kuten jo tarkaavaisimmat huomattu nyt tuota eroa ei enää ole, vaan diesel jopa kalliimpaa kuin bensiini. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö se tossa jo tule
"Dieselvero luotiin kompensoimaan polttoaineen halvempaa hintaa. Eroa ei ole, joten vero on muuttunut rangaistusluonteiseksi ja siksi laiton."
Kuten jo tarkaavaisimmat huomattu nyt tuota eroa ei enää ole, vaan diesel jopa kalliimpaa kuin bensiini.Mutta sitten dieselin hinta nousee vielä 25 senttiä, jos käyttövoimaveron kompensointivaikutus poistetaan.
Eli kuten aiemmin kerrottu, niin dieselautoilijoiden on punnittava tarkkaan mitä haluavat. Jos dieselin hintaa korotetaan nykyisestä vielä 25 senttiä, niin se tarkoittaa myös käytännössä kaiken muunkin kallistumista, koska rahti kulkee dieselillä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta sitten dieselin hinta nousee vielä 25 senttiä, jos käyttövoimaveron kompensointivaikutus poistetaan.
Eli kuten aiemmin kerrottu, niin dieselautoilijoiden on punnittava tarkkaan mitä haluavat. Jos dieselin hintaa korotetaan nykyisestä vielä 25 senttiä, niin se tarkoittaa myös käytännössä kaiken muunkin kallistumista, koska rahti kulkee dieselillä.Oma napa ensin, mitä sitä muista välittämään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta sitten dieselin hinta nousee vielä 25 senttiä, jos käyttövoimaveron kompensointivaikutus poistetaan.
Eli kuten aiemmin kerrottu, niin dieselautoilijoiden on punnittava tarkkaan mitä haluavat. Jos dieselin hintaa korotetaan nykyisestä vielä 25 senttiä, niin se tarkoittaa myös käytännössä kaiken muunkin kallistumista, koska rahti kulkee dieselillä.Ihan tosissasko luulet et toi raippavero on jollain tavalla hillitsevänä tossa..
Nousee kuin raketti koko ajan...
Höpöhöpö ja herätys ny - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan tosissasko luulet et toi raippavero on jollain tavalla hillitsevänä tossa..
Nousee kuin raketti koko ajan...
Höpöhöpö ja herätys nyEn luule mitään, vaan kerroin kuinka lainsäädäntö on rakennettu. Käyttövoimaveron kompensointi tarkoittaa dieselpolttoaineen veroalennuksen loppumista, joka johtaa noin 25 sentin korotukseen dieselin litrahinnassa.
Laskelmat menee silloin dieselautoilijoilla uusiksi, että onko se kannattavaa vai ei.
Ammattiliikenne tuskin tuota kannattaa, joten on todennäköistä, ettei aloite etene tälläkään kertaa. Muutama vuosi sittenhän oli jo vastaava.
- Anonyymi
Ei voida poistaa. Millä korvataan budjettiin. Diesel nousee liikaa jos vero poistetaan. Ammattiautoilu tulee liian kalliiksi. Ehkä diesel veroa nostetaan ja koitetaan hillitä dieselin hinnan nousua. Näin on.
- Anonyymi
Ei todellakaan ole nämä "kiisselimiehet" niitä penaalin terävimpiä kyniä!
Diesel-henkilöautojen käyttövoimaverolla ("dieselvero") ei kompensoida dieselin hintaa, vaan sen bensaa n. 26c/l pienempää verotusta. Tämä verohuojennus on tukea kuljetusalalle ja henkilöautoilta se otetaan keskimääräisesti pois käyttävoimaverolla, jotat bensa- ja diesel-autiloijoiden verotus olisi tasapuolista.
Sinänsä diesel/käyttövoimaverosta voitaisiin hyvinkin luopua, jos kuljetusalan tuki siirretään ammattidieseliin. Mutta silloin dieselin pumppuhintaan tulisi 26c/l ALV = n. 32c/l korotus. Ja tämä olisi hyvä asia sillä tällöin bensan ja dieselin verotus olisi henkilöautoille kaikilla ajosuoritteilla tasapuolinen ja sama. Nyt paljon ajaville ja kuluttaville/päästäville diesel-henkilöautoilijoille valuu tuota kuljetusalan heille kuulumatonta verotukea! - Anonyymi
Moottoribensiinin energiasisältövero 53,79 snt/l, hiilidioksiidivero 21,49 snt/l ja huoltovarmuusmaksu 0,68 snt/l
eli yhteensä 75,96 snt/l.
Vastaavat luvut dieselöljyllä 34,57snt/l, 24,56 snt/l ja 0,35 snt/l
eli yhteensä 59,48 snt/l.- Anonyymi
Ja esimerkiksi 95E10 bensiinissä on 10 prosenttia etanolia, jossa on puolestaan matalampi veroaste.
https://www.vero.fi/yritykset-ja-yhteisot/verot-ja-maksut/valmisteverotus/nestemaiset-polttoaineet/verotaulukot/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja esimerkiksi 95E10 bensiinissä on 10 prosenttia etanolia, jossa on puolestaan matalampi veroaste.
https://www.vero.fi/yritykset-ja-yhteisot/verot-ja-maksut/valmisteverotus/nestemaiset-polttoaineet/verotaulukot/Mitä on:
Moottoribensiini
Pienmoottoribensiini
Bioetanoli
Bioetanoli R
Bioetanoli T
Biobensiini
Biobensiini R
Biobensiini T
Etanolidiesel
Etanolidiesel R
Etanolidiesel T
Kaikilla näkyy olevan eri vero... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä on:
Moottoribensiini
Pienmoottoribensiini
Bioetanoli
Bioetanoli R
Bioetanoli T
Biobensiini
Biobensiini R
Biobensiini T
Etanolidiesel
Etanolidiesel R
Etanolidiesel T
Kaikilla näkyy olevan eri vero...Pienmoottoribensiini on ilmeisesti "alkuperäistä" bensiiniä, joka ei juuri haise eikä vanhene. Suomessa sitä teki Nesteen Naantalin jalostamo ennen sen lakkauttamista.
R tarkoittanee RES-direktiivin täyttävää vaihtoehtoa, ja T tuplalaskettavaa, jossa bio-osuus hyväksytään kaksinkertaisena. - Anonyymi
Niin ja litrassa dieseliä on bensaa enemmän energiaa ja CO2:sta => nykyinen verohuojennus bensaan nähden on n. 26c/l. Tuosta maksetaan vielä ALV 24% => dieselin verotuki pumpulla n. 32c/l.
Poistettaessa käyttövoimavero diesel siis kallistuu tuon verran ja kuljetusalan tuki hoidetaan sitten ammattidieselillä.
Tuon uuden kansalaisaloitteen perustelukin on jo heti pielessä: dieselhenkilöautojen käyttävoimaverolla ei kompensoida dieselin hintaa, vaan sen bensaa pienempää verotusta ja se ei ole vuosiin muuttunut yhtään. Dieselin hintaan vaikuttavia toimenpiteitä pitää pyytää Suomen valtion sijasta Putinilta!
- Anonyymi
Miksi kuljetusala ei tee lakkoa tai lopeta ajoa laakista , saisi hallitukseen liikettä ja vaatisivat polttoaineveron alentamista , jonkun pitäisi näyttää noille päättäjille mikä on hyväksyttävää ja mikä ei , onko kaikki asiaan vaikuttamaan pystyvät voimat vässyköitä tässä maassa.....
- Anonyymi
Sopimusten rikkominen vie keikat. Ja kuljetusalalla on sopimuksissa polttoaineklausuuli, joten hintojen muutokset vaikuttavat automaattisesti maksuihin.
- Anonyymi
Juu ja joka viikko tulee uudet polttoainelisä maksut kuljetuksiin.
Ihan ok homma.
Dieselveroon on turha tässätilanteessa koskea.
Katsotaan nyt rauhassa miten maailman meno muuttuu ja paljonko
tarvitaan budjettiin rahaa että saadaan maailman talous pyörimään.
Siis verot tulee nousemaan. Ei niitä lasketa tai poisteta. - Anonyymi
Dieselvero pois ja dieselvero korvataan tiemaksuilla!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1026738
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t324038törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/303465Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3871853- 331428
- 321389
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi491169Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv111016Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11960- 42909