Haluisin tietää niiltä jotka ovat käyneet joskus mammossa onko normaalia että saa vasta 5 viikon päähän ajan tutkimukseen kun lääkäri sano että voisi viikossa jo päästä tutkimuksiin?
Ja haluisin myös tietää sattuuko tutkimus hirveästi niin ja kuinka kauan kuvaus suunilleen kestäisi/kauan joutuu siinä puristuksessa olla?
Tapahtuuko puristus heti vai painetaanko rinnat pikkuhiljaa puristukseen?
Kiitos
Mammografiasta
8
1479
Vastaukset
- Loistava.polku
On normaalia kunnallisella, yksityisellä pääsee heti.
Ei satu kamalasti, kestää 1-2 sekuntia. Ei mitenkään pikkuhiljaa eikä äkkirysäyksellä, jotain siltä väliltä.
Mammografian yhteydessä tehdään aina myös ultraäänikuvaus.
Ihan rutiinijuttuja, ei kannata hermoilla.- Anneli
Viimeksi otin puoli tuntia ennen mammoa pari kipulääkettä.. hiukan auttoi.
Anneli - Amanda
Anneli kirjoitti:
Viimeksi otin puoli tuntia ennen mammoa pari kipulääkettä.. hiukan auttoi.
Anneliei satu olen käynyt pari kertaa.Voi verrata verikokeen ottoa sormenpäästä,vähän nipistää pari sekuntia.Ole ihan huoletta
- Carita
Amanda kirjoitti:
ei satu olen käynyt pari kertaa.Voi verrata verikokeen ottoa sormenpäästä,vähän nipistää pari sekuntia.Ole ihan huoletta
Kaikille vastanneille oli hyvä saada hieman enemmän tietoa ko.tutkimuksesta.
- suppe-1
ei se satu, on vaan vähän epämiellyttävän tuntuinen tapahtuma, eikä kestä kauaa... :-)
- röntgenhoitaja
Hei!
Meidän ammattiryhmä tekee mammografiatutkimukset, joten voisin kertoa jotain näin sisäpiiristä.
Kunnallisella puolella 5 vkn odotusaika on pitkähkö, mutta vielä normaalin rajoissa. Kiireisimpiä, eli noin viikossa ajansaavia ovat ne, joilla on todettu lääkärin vastaaotolla selvä, suurehko kyhmy tms., myös iän mukaan jaotellaan jossain määrin niin, että nuoret potilaat, joilla epäillään agressiivista syöpää, pyritään kuvaamaan mahdollisimman pian.
Itse tutkimuksesta: itse ainakin haastattelen ensin potilasta, jolloin potilas kertoo omat oireensa ja tunnustelen mahdollisen kyhmyn. Tämän jälkeen tehdään itse kuvaus. Kuvauksessa kuvataan joko vain toinen rinta tai molemmat; riippuen potilaan iästä ja tulosyystä. Puristus tuntuu ikävältä, mutta on hyvin yksilöllistä sattuuko, sen mukaan miten kipuherkkä on. Kuitenkaan puristus itsessään ei kerrallaan kestä kuin n 1o sekuntia, jonka jokainen aikuinen ihminen kyllä kestää. Joku tuolla mainitsi aiemmin, että aina tulee samaan pakettiin ultraäänitutkimus; näin ei välttämättä ole. Edelleen se, tehdäänkö lisäksi myös ultra, riippuu potilaan tulosyystä kuvaukseen.
Kuvausta ei kannata jännittää. Monet ovat ottaneet kipulääkkeen varalta ennen tutkimusta; sitä suosittelen jos olet erityisen kipuherkkä.- vm- 58
Julkisella sektorilla ultraa ei suinkaan aina oteta mammon yhteydessä, yksityisellä se otetaan AINA mammon yhteydessä, kuuluu "saamaan pakettiin".
Ultra täydentää mammotutkimusta!
Yksityisellä hintaa tutkimukselle tulee noin 70 euroa ja ainakin itse olen sen mielusti maksanut, eipä ole tarvinnut odotella julkisen jonoissa.
- Minica
Mammografiassa on tullut monesti käytyä.Ei ole yhtä luoettava kuin ultraääni.
ultraääni ei kuulu mammografiaan luonnollisesti vaan on ikäänkuin toinen tutkimus.
Rinnat puristetaan laitteeseen muutamaksi hetkeksi.Jopa rintasyöpää sairastavalta ja toinen rinta poisleikattuna,jäljellä oleva kainalo jämineen puristetaan koneeseen.Kuvausaika on vain hetken.Hyvin aikiunen ihminen sen kestää.Pyytää lääkäriltä lääkityksen ellei kestä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 192635
- 441291
Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!
Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa70947Miten suomalaiset miehet
On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää138925- 45871
- 61842
- 42806
Eräs läheinen sanoi
Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.44795Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä
– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe165766Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)
Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis134725