Eläkkeellä olo

Anonyymi

Miten kauan teillä meni, että totuitte eläkkeellä oloon? Itsellä kolmas vuosi alkamassa ja vieläkin on vaikeaa.

15

1662

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olen ollut 2 vuotta osittain varhennetulla eläkkeellä, työtä olen tehnyt ko. aikana 55% koko-aikatyöstä. Olen ollut hoitajana 41v. mielisairaalassa, työ ollut henkisesti raskasta.
      Nyt siis pari vuotta ollut pitkiä vapaita, olen siis tavallaan valmentautunut eläkkeelle menoon. Ensi kuussa sitten varsinaisesti eläkkeelle. Nämä pari vuotta olleet lähes parasta elämässäni; aikaa ollut lenkkeilyyn, nukkunut hyvin, alkoholia en käytä yms. Painoa lähtenyt runsas 20kg, olo virkeä. Koen eläkkeelle lähdön lähinnä vapauttavana ja stressittömänä, aikaa hoitaa itseään ja tavata muita. Töissä en aio käydä eläkkeellä ollessani, vaikka siihen mahdollisuus olisikin.

    • Anonyymi

      Vanhuuseläkkeellä viisi vuotta.
      Minulla ei ole ollut vaikeuksia sopeutua eläkkeellä oloon. Itse asiassa päinvastoin, olin haastavassa esimiestyössä pienehkössä hyvin menestyvässä yhtiössä, jossa töitä oli valtavasti ja melkoisen uupunut pitkiin työpäiviin. Vaikka pidin sinänsä työstäni, niin eläkkeelle pääsyä kyllä jo odotinkin viimeisen vuoden ajan.

      Eläkkeelle pääsin keväällä, joten kesä ja mökkikausi alkoi heti ja oli mahdollisuus huilata helposti uupuminen pois. Se oli minulle tärkeä juttu.
      Syksyllä aloitin jo jonkin aikaa haaveileman uuden harrastuksen, sukututkimuksen. Se vei mennessään vuosiksi ja vieläkin sitä silloin tällöin tutkistelen, vaikka alkuinnostus onkin laimentunut saadessani hyvinkin laajan sukupuuni sille tasolle, joka oli kohtuullisella harrastusaktiivisuudella helposti mahdollista.

      Pointtini tuossa on, että jos mahdollista niin kannattaa toteuttaa jokin aiemmin mielessä ollut juttu, nyt kun työelämä ei ole häiritsemässä.
      Sohvalle ei minusta kannata jäädä, vaan elää ihan normaalia ja säännöllistä elämärytmiä.
      Itsekin yllätyin kuinka paljon erilaisia tapahtumia on tarjolla sekä päiväsaikaan että iltaisin. Kirjastonkin löysin uudelleen.
      Ja tärkein pointti on, ettei ’hylkää’ ystäväpiiriä, eläkkeellähän on paremmin aikaakin tapailla ja tehdäkin jotain, esim matkustella, jos se innostaa. Loma-aikojen ulkopuolella on tilaa ja hinnatkin edullisempia. . Eikä yhtään huono juttu ole sekään, että epävirallinen työpaikkamme eläkeläisryhmä kokoontuu ja pidämme yhteyttä käymällä syömässä silloin tällöin jossain.

      Kuntosalia harrastin jo työelämäaikana ja se jatkuu edelleen. Kunnon ylläpito on erittäinkin tärkeää.

    • Anonyymi

      Minäkin olen ollut kolme vuotta eläkkeellä, töitä tein 40 v se riitti , en ole kaivannut töihin, minulla on harrastukset mitkä pitää minut liikkeellä, on kuntosali, pari kertaa viikossa, jokapäiväinen kävely noin 10 000 askelta päivässä, on kielitunti kansalaisopistossa Espanjaa luen, sitten matkustelen kaksi kertaa vuodessa just Espanjassa ja keväisin joku kaupunkimatka Euroopan pääkaupunkeihin.
      Sitten minulla on iso koira josta huolehdin ja sen kanssa lenkkeilen.
      En ole aviossa, mutta minulla on kumppani jonka kanssa hengailen ja matkustelen.

    • Anonyymi

      Pari kuukautta. Sitten ajatuskin aamuisesta työhön lähtemisestä kauhistutti.
      Tosin olin harjoitellut tuota jo muutaman vuoden.
      Ainoa ylimenokausi oli 3:n vuoden jakso jonka aikana opin ettei päivittäinen juopottelu ole järkevää.
      Eläkkeellä olo? juopottelun jälkeen kuntoilu, terveys kohdalleen, mieskunnon virkistyminen yms.

    • Anonyymi

      Ihmiset on niin erilaisia. Meni vuosi ennenkuin oppi heräämään myöhemmin.
      Puuhastelua kyllä riittää, nytkin kolmen yhdistyksen hallituksessa.
      Ei pidä jäädä apaattisena sohvalle makaamaan tai ikkunaan röökille.

    • Anonyymi

      Eläkkeellä olen ollut nyt kohta 7,5 vuotta.

      Ei ole ollut sopeutumisvaikeuksia.

      Kun käy töissä pari kertaa viikossa, ei ole mitään ongelmia.

    • Anonyymi

      Miten olette saaneet sopeutettua elämänne käytettävissä oleviin tuloihin eli eläkkeeseen?

      • Anonyymi

        Eläkkeellä oloon totuin noin tunnissa. Pian tulee 17 vuotta eläkeläiselämää täyteen. Elämää ei ole tarvinnut sopeuttaa mihinkään, koska saan eläkettä enemmän kuin ehdin tuhlaamaan. Lisäksi monet sijoitukset tuottavat osinkoja.


      • Anonyymi

        Jos on ollut kohtuulliset tulot ja työelämään tarpeeksi kauan eli n 40 vuotta, niin kyllä eläkkeellä pärjää ihan hyvin, jos työelämäaikana on hoitanut taloutensa ja hankkinut ja ennenkaikkea maksanut kaiken sen tavaran ja muun omaisuuden, jota katsoo tarvitsevan eläkkeellä hyvään elämään. Asunto, auto, mökki, vene, asuntovaunu/asuntoauto, jne mitä kukin arvostaa. Tai säästöjä, jos harrastaa pidempiä ja kalliimpia ulkomaanmatkoja.
        Velkaa ei pidä enää eläkkeelle jäädessään olla tai korkeintaan hyvin vähän.

        Jos em asiat on hallinnassa, niin ei tule tarvetta kummoiseenkaan taloudelliseen sopeutumiseen. Rahanmeno supistuu ihan luonnostaakin, mm työmatkojen, vaatehankintojen, jne vähetessä. Näin käy, vaikkei sitä työssäollessaan hevin usko. Minulle ainakin kävi.

        Asennepuolikin on hyvä olla kunnossa. Se on vaan hyväksyttävä, ettei materiaalinen elintaso parane eläkkeellä, jos tulona on vain eläke. Jos on pienituloinen ja kamppailee jatkuvasti toimeentulon kanssa, niin ei siitä eläkkeellä eroon pääse.
        Kaikkien brittotulotaso laskee, jos eläke on ainoa tulolähde.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on ollut kohtuulliset tulot ja työelämään tarpeeksi kauan eli n 40 vuotta, niin kyllä eläkkeellä pärjää ihan hyvin, jos työelämäaikana on hoitanut taloutensa ja hankkinut ja ennenkaikkea maksanut kaiken sen tavaran ja muun omaisuuden, jota katsoo tarvitsevan eläkkeellä hyvään elämään. Asunto, auto, mökki, vene, asuntovaunu/asuntoauto, jne mitä kukin arvostaa. Tai säästöjä, jos harrastaa pidempiä ja kalliimpia ulkomaanmatkoja.
        Velkaa ei pidä enää eläkkeelle jäädessään olla tai korkeintaan hyvin vähän.

        Jos em asiat on hallinnassa, niin ei tule tarvetta kummoiseenkaan taloudelliseen sopeutumiseen. Rahanmeno supistuu ihan luonnostaakin, mm työmatkojen, vaatehankintojen, jne vähetessä. Näin käy, vaikkei sitä työssäollessaan hevin usko. Minulle ainakin kävi.

        Asennepuolikin on hyvä olla kunnossa. Se on vaan hyväksyttävä, ettei materiaalinen elintaso parane eläkkeellä, jos tulona on vain eläke. Jos on pienituloinen ja kamppailee jatkuvasti toimeentulon kanssa, niin ei siitä eläkkeellä eroon pääse.
        Kaikkien brittotulotaso laskee, jos eläke on ainoa tulolähde.

        Niinpä, mutta se netto laskee yllättävän vähän, joten sillä pärjää ihan hyvin.
        Isot hankinnat on tehty ja maksettu loppuun jo 20 vuotta sitten joten se nykyinen tulo riittää hyvin jokapäiväisiin menoihin. Isompia hankintoja ei enää ole ja
        näyttää siltä että tavara sekä vaatevarastot riittää loppuelämäksi.
        Ostettavat kamat ovat niin pieniä, että ne mahtuvat hyvin kuukauden ruokabudjettiin.
        Kun on taloudellisesti varautunut puskurilla , niin milloin tahansa voi hankkia uuden
        kodinkoneen tai huonekalun tai viihde-elektroniikkaa ja lisäksi matkustella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eläkkeellä oloon totuin noin tunnissa. Pian tulee 17 vuotta eläkeläiselämää täyteen. Elämää ei ole tarvinnut sopeuttaa mihinkään, koska saan eläkettä enemmän kuin ehdin tuhlaamaan. Lisäksi monet sijoitukset tuottavat osinkoja.

        Onnea sulle! Eipä ole sinun onni meiltä muilta pois.


      • Anonyymi

        Eipä tule yllättäen. Olemme aina suunnitelleet elämäämme eteen päin. Vuoden budjettiraameista useamman vuoden hahmotteluun ml. jonkin sortin mielikuva halutusta eläköitymisen ajankohdasta ja sen tilanteen puitteista.
        Pientä varautumista.
        Loppuvuodet tein vaihtelevan mittaisia työsuhteita. Aina vaihdon yhteydessä otin laskelman eläkekertymästä ja jos työsuhde kesti yli vuoden niin otin kyseisen laskelman vuosittain.
        Ei ollut mitään mukautumista.
        Ennakoimme myös eläkeajan lisääntyvän matkustelun kustannukset joten se ja muut mielitekojen tyydyttämisen vaativat varat oli valmiina.

        Pörssisijoitusten lisäksi 163m2 rinnetalon myynti ja muutto 74m2 kolmioon. Tuostakin jäi hieman itselle.

        Tosin tunnen muutaman yllättyneen. Paras on pariskunta joka ei ollut ottanut huomioon, että miehen eläköityessä pitää muuttaa pois pitkäaikaisesta, verotusarvon kokoisen vuokran työsuhdeasunnosta. Työnjohtajana vuosikymmenet yhtiötä palvellut ylimestari!


    • Anonyymi

      Ensin eläkeputkessa 4 vuotta. Sitten täydelle, joskin pienelle eläkkeelle jolla jo toiset 4 vuotta. Eläke pieni siksi kun suurin osa työelämästä osa-aikaisena, mutta rahattomuuteen olen hyvin tottunut ja elämäni aikana oppinut mikä on tärkeää, Omaisuutta ei tosin ole saanut kerrytettyä pienen palkan takia, eikä se ole ollut tärkeääkään kun ei ole ollut tarvettakaan kerryttää. Kaikki menee elämiseen ja se mitä pystyn säästämään menee matkusteluun ja ihan vaan kotimaassa. Yksin matkailu on kallista majoitusten osalta, ainoastaan bussiliput on olleet halpoja.
      Onneksi terveyttä on toistaiseksi riittänyt ja harrastuksissa aika kuluu niin etten vielä ole ennättänyt pitkästymään.

    • Anonyymi

      En kerta kaikkiaan saa kiinni tästä eläkeläisen elämästä 😢 Tuntuu, ettei apua saa mistään eikä kukaan osaa auttaa 😔 Kertokaa hyvät ihmiset kaikenlaisia kokemuksia, joista voisi olla minulle apua. T. Aloittaja

      • Anonyymi

        Mene töihin, ja jos et saa mitään palkkatyötä, mene vapaaehtoistöihin ja hommaa harrastuksia, ota vaikka koira niin sen kanssa tulee ainakin lenkeilyä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      133
      3178
    2. 121
      1395
    3. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      135
      1253
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      66
      1142
    5. Rauhaa et tule koskaan saamaan

      Me olemme sodassa nyt ja ikuisesti
      Ikävä
      76
      952
    6. Tule mukaan

      Sanoisin sinulle jos uskaltaisin. Kertoisin miten kaipuu täyttää minut päivisin ja öisin huudollaan. Se huuto kaikuu sis
      Ikävä
      39
      814
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      54
      802
    8. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      42
      793
    9. Mies, tunnistatko minut tästä

      🙋 Nainen, järkevä, mukava ja kiltti?
      Ikävä
      72
      783
    10. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      68
      775
    Aihe