NO niin, Yle "näkee rakenteellista rasismia" Ukrainan pakolaisten kohtelussa

Anonyymi

Yle Kioski kertoo suomalaisille nuorille, että he saattavat syyllistyä ”rakenteelliseen rasismiin”, jos osoittavat tukensa Ukrainan itsenäisyystaistelulle, toivottavat turvapaikanhakijat tervetulleiksi tai boikotoivat Venäjää. Ylen mielestä myös avoimet rajat ja blondien tappamisen kauhisteleminen ovat nyt rasismia.

Yleisradion nuorille suuntaama Yle Kioski -palvelu pohtii Instagram-postauksessaan ”rakenteellista rasismia”, joka Ylen mukaan ilmenee siten, että Ukrainasta tulevia pakolaisia kohdellaan ”lämpimämmin” kuin muualta tulleita aikaisemmissa kriiseissä.

Yle Kioski pitää rakenteellisena rasismina muun muassa sitä, että monet kansainväliset mediat ja poliitikot ovat tuominneet Venäjän hyökkäyksen ja osoittaneet tukensa Ukrainalle.

Yle ei muutu,se on ja pysyy roskamediana.

54

580

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Täyttä roska-sontaa! Tässä sodassa on kyse isommista asioista kuten yrityksestä estää LGBT-KULTTUURIN leviämiäminen. Kyllä jokaisella sivistyneellä ihmisellä on selvät ja kirkkaat ajatukset asiasta.

      • Anonyymi

        Totta. Venäjällä on jalojakin ajatuksia hyökkäykseen liittyen, mutta niistä puhuminen on ehdottomasti kiellettyä. Vain venäjän vastainen, ukraina-hurmoksellinen propaganda sallitaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta. Venäjällä on jalojakin ajatuksia hyökkäykseen liittyen, mutta niistä puhuminen on ehdottomasti kiellettyä. Vain venäjän vastainen, ukraina-hurmoksellinen propaganda sallitaan.

        Mitä jaloja?


    • Anonyymi

      Osa länsimaalaisista toimittajista mm. BBC ja Al Jazeera English -kanavilta on selvästi nähneet ukrainalaisten hädän suurempana kuin aiemmissa pakolaiskriiseissä kodeistaan paenneiden hädän.

      Ylen mukaan länsimaisten toimittajien omat asenteet ovat siis ”rakenteellista rasismia”. Rasismia on myös se, jos jättää kritisoimatta turvapaikanhakijoiden älypuhelimia.

      – Vuoden 2015 pakolaiskriisin aikaan ihmiset arvostelivat turvapaikanhakijoita, joilla oli älypuhelimet. Ukrainalaisten kohdalla samaa ilmiötä ei ole nähty.

      • Anonyymi

        Ukrainalaiset ovat ostaneet ne älypuhelimet omilla rahoillaan. Eivät saaneet sossusta lahjaksi. Käytetyt vaatteet kelpaavat myös, ei tarvita kalliita merkkivaatteita. Ovat kiitollisia kun ovat turvassa ja on katto päänpäällä. En ole myöskään kuullut heidän arvostelevan tarjottua lämmintä ateriaa.


    • Anonyymi

      Ukrainan pakolaiset ovat oikeita sotaa pakenevia pakolaisia. Syyrian sotaa pakenivat suurimmaksi osaksi huom. irakilaiset elintasosurffarit, jotka eivät tunne arvostusta kristittyjen maiden yhteiskuntia eikä niiden kansalaisia kohtaan.

      • Anonyymi

        Ihan kohilleen.


    • Anonyymi

      Rakenteellista rasismia on myös se, että Venäjää boikotoidaan, mutta ”Palestiinaa miehittävää Israelia ei ole boikotoitu samojen syiden takia”, kertoo Yle.

    • Anonyymi

      Ikään kuin ukrainalaisia lähialueelle pakenevia ei erottaisi Lähi-idän reissaajista yhtään mitkään muut tekijät, kuten hakeeko turvaa lähialueelta vai tuhansien kilometrien takaa, jääkö ensimmäiseen turvalliseen maahan vai heittääkö Euroopan-kiertueen, onko kielitaitoa, koulutusta ja muita kotoutumisen edellytyksiä, onko riskinä levottomuudet ja rikollisuuden lisääntyminen jne.

    • Anonyymi

      Mä oon ukrainalainen. Jos sanon et oon ukrainalainen niin mä oon ukrainalainen

      • Anonyymi

        - Suattoopi olla että, mie oo eteläpohjalaenen, vaikka toisaalta...


    • Anonyymi

      Tää tilanne on nyt varsin selvä. Venäjä on sotarikollisvaltio täysin yksiselitteisesti. Rikoksen uhria pitää tietenkin tukea. Tässä tilanteessa on aika joutavan oloista rasismin syvin olemus ei ole tärkeyden keskiössä. Filosofoinnin aika on sitten, kun venäjän aloittama sota on loppu. Toki esim. kouluissa on hyvä käsitellä tilannetta älyllisesti, ja pohtia erilaisia asenteita, niiden taustoja ja seurauksia.

      Hyvä on tajuta, että jos tai kun on aiemmin väheksynyt muiden pakolaisten hätää, niin tässä tilanteessa kannattaa pohtia vanhoja näkökulmiaan. Se ei kuitenkaan ole akuutein asia tässä kriisissä, mutta mahdollisuus kehittyä ihmisenä.

      • Anonyymi

        2015 Ruotsista tulleet muslimit eivät olleet oikeita pakolaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2015 Ruotsista tulleet muslimit eivät olleet oikeita pakolaisia.

        Huijareita.


    • Anonyymi

      Suomen kansalaiset itsekin kärsivät lihanpuutteesta, joku sairaus sekin kon kuin hedelmien sairaus on keripukki...

      • Anonyymi

        Höpöti höpö lihan puutteesta. Itse en ole syönyt minkäänlaista lihaa 40 vuoteen. Kanssaihmiset ne vetää päivittäin lääkkeitä doseteistaan. Minä syön päivittäin ruokaa.


      • Anonyymi

        Enpä heti hoksannut, että rus-trolli oli kyseessä. Tehän ette mitään terveellisestä ruuasta tiedäkään. Kinkkusalaattikin luokitellaan venäjällä kasvisruuaksi. Ehkä tekin pääsette joskus nykypäivään asti. Tosin epäilen vahvasti. Ei taida olla eväitä 1800-lukua pidemmälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöti höpö lihan puutteesta. Itse en ole syönyt minkäänlaista lihaa 40 vuoteen. Kanssaihmiset ne vetää päivittäin lääkkeitä doseteistaan. Minä syön päivittäin ruokaa.

        Kuinka vanha olet? 40-vuotias?


    • Anonyymi

      Uutisissa verrattiin ukrainasta tulleita pakolaisia somaliasta tulleisiin. Molempia pitäisi uutisten mukaan kohdella samalla tavalla. Onko joku nyt hyökännyt somaliaan ohjuksin ?

      • Anonyymi

        Tarjota ukrainalaisille siis loppuikäinen ilmainen asuminen ja ylläpito, all inclusive?


      • Anonyymi

        Minä kohtelen samalla tavalla. Molemmat pysyköön pois Suomesta!


      • Anonyymi

        Miksi somalit vaeltaa maailman toiselta puolelta tänne?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä kohtelen samalla tavalla. Molemmat pysyköön pois Suomesta!

        P.o. pysykööt.


      • Anonyymi

        Ukrainalaiset haluavat takaisin, somalit ei.


    • Anonyymi

      Pakolaisella on tullessaan passi, "pakolaisella" merkkifarkut ja IPhone. Siinä se ero.

    • Anonyymi

      Googleta Mohamed Ibrahim Hassan ei tuohon muuta perustelua tarvita. Näitä uutisia tulee kokoajan ei Suomalaiset ole tyhmiä. Mustaa ei saa puhumalla valkoiseksi edes Yle .

    • Anonyymi

      Yle on paras.

      • Anonyymi

        Kommarin mielestä.


    • Anonyymi

      Olen ollut poimimassa mansikoita ukrainalaisten kanssa. Mukavaa sakkia Venäjän sloboihin ja pyllistelijöihin verrattuna.

      • Anonyymi

        Rahalla on ihmeellinen voima. Ukrainalaisten keskipalkka on luokkaa 300 euroa kuukaudessa. Siinä saa marjoilla ihan hyvät tulot.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Rahalla on ihmeellinen voima. Ukrainalaisten keskipalkka on luokkaa 300 euroa kuukaudessa. Siinä saa marjoilla ihan hyvät tulot.

        Osa matuista ei tee mitään ja nostavat tukina tuhansia euroja, eivät edes vaivaudu opiskelemaan Suomen kieltä vinkuvat, että heihin kohdistuu rasismia.Missähän syy?


      • Anonyymi
        ciccero kirjoitti:

        Osa matuista ei tee mitään ja nostavat tukina tuhansia euroja, eivät edes vaivaudu opiskelemaan Suomen kieltä vinkuvat, että heihin kohdistuu rasismia.Missähän syy?

        Hyvä pointti.


      • Anonyymi
        ciccero kirjoitti:

        Osa matuista ei tee mitään ja nostavat tukina tuhansia euroja, eivät edes vaivaudu opiskelemaan Suomen kieltä vinkuvat, että heihin kohdistuu rasismia.Missähän syy?

        Nå, pääasia että oppivat ruåtsin kielen...


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      USA:n hyökkääminen Irakiin vuonna 2003, ei hetkauttanut ketään. Murhasivat Saddaminkin myöhemmin.

      Täyttä rasismia sekin!

    • Anonyymi

      Ukrainassa vallitsee suomalaisen miehen helposti ymmärrettävä käsitys moraalista, isänmaallisuudesta ja asioiden tärkeysjärjestyksestä.

      Arabimaista tuli YKSINOMAAN sotilaskarkureita tai nuoria miehiä. He tulivat tänne 8 maan läpi, Suomeen saakka. Ruikuttivat että he tarvistevat suojelua. Naiset ja lapset jätettiin ISIS-terroristien kynsiin Irakiin, kun miehet pakeni Eurooppaan Irakin armeija ei yrittänytkään pysäyttää ISIS:iä.

      Ukrainassa kaikki alle 60-vuotiaat miehet jäävät maahan, ja taistelevat ryssän panssarivaunuja ja pommeja vastaan.

      Vain vanhukset, naiset ja lapset lähetetään pakolaisina rajan taakse. Tällainen on suomalaisen miehen helppoa ymmärtää, että näin kotimaata, perheitä ja lapsia suojellaan.-

    • Tämän hallituksen aikana maturaiskaajat ovat erikoissuojelussa, sotapartalasten hyysääminen termillä kotouttaminen on vihervassarien höttöunelmointia.

      • Anonyymi

        Ylenanto on todella oksettava laitos. Siltä pitäisi viedä kaikki verorahat ja jättää "toimittajat" istumaan keskenään jauhamaan soopaa.


    • Anonyymi

      On pakolaisia ja paskaloisia.

    • Anonyymi

      Tänne kaivataa ukrainalaisia ihan yhtä vähän kuin somaleita. Porukka on vain aivopesty jonkinlaiseen ukrainahurmokseen.

    • Anonyymi

      Tekeekö Ukrainan pakolaiset joukko Jammuilua?

    • Anonyymi

      Ukrainan pakolaiset tekee töitä, esim joka kesä on 10000 tullut kausitöihin marjanpoimintaan ja maatalouteen kesä avuksi.
      Myös Ukrainan miehiä on paljon rajalla, tosin he ovat nyt rintamalla 🇺🇦 slava Ukraini 💪

    • Anonyymi

      Tänään oli joku Ylen juttu, jossa väitettiin rakenteellisen rasismin näkyvän työpaikan saamisen vaikeutena ja siinä, että korkeakoulutettu siivoaa. Kuitenkin molemmat haastateltavat olivat saaneet hyvät työpaikat. Työn saamisen vaikeus ei johdu ihonväristä, vaan se on kaikille vaikeaa, myös valkoisille suomalaisille korkeakoulutetuille.

      On vain tavallista hakea syytä työnsaannin ja muun elämän vaikeudelle siitä, että on nainen, muun etninen, työväenluokkainen tms. Kuvitellaan, että muille kaikki tulee kuin manulle illallinen, mikä ei ole totta. Kauniisti sanoen verkostot eli sukulaiset, tuttavat ja ystävät auttavat työn saamisessa, eikä se liity mihinkään ns. intersektionaalisiin asioihin.

      Jutussa myös annettiin ymmärtää, että suomalaisten onnellisuus olisi lähinnä vain valkoisten miesten onnellisuutta. Epäilen kyllä miesten onnellisuutta.

      • Anonyymi

        Lisäksi jutun otsikossa oli jotenkin niin, että ovat nuuttaneet 3-vuotiaina Suomeen, eivätkä vieläkään koe olevansa suomalaisia. Itse olen syntynyt Suomeen, enkä ikinä ole tuntenut olevani suomalainen. On kummallinen myytti, että jostakin syntyisi sellainen suomalaisuuden tunne, ja että vain rasismi estäisi salaperäisen tunteen syntymisen. Tai että yhteiskunnassa on jotain vialla, jos tällainen romanttinen tunne ei synny. Osa kokee sellaisia tunteita, mutta ei moni suomalainenkaan tai muunkaanmaalainen kai koe itseään kansallisen tai etnisen identiteetin kautta, tai sukupuolenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäksi jutun otsikossa oli jotenkin niin, että ovat nuuttaneet 3-vuotiaina Suomeen, eivätkä vieläkään koe olevansa suomalaisia. Itse olen syntynyt Suomeen, enkä ikinä ole tuntenut olevani suomalainen. On kummallinen myytti, että jostakin syntyisi sellainen suomalaisuuden tunne, ja että vain rasismi estäisi salaperäisen tunteen syntymisen. Tai että yhteiskunnassa on jotain vialla, jos tällainen romanttinen tunne ei synny. Osa kokee sellaisia tunteita, mutta ei moni suomalainenkaan tai muunkaanmaalainen kai koe itseään kansallisen tai etnisen identiteetin kautta, tai sukupuolenkaan.

        Ei sinulle juuri kukaan ole ystävällinen, vaikka olisit valkoinenkin mies. Se ei johdu rasismista eikä seksismistä, vaan sellainen maailma vain on. Kaikki toivoisimme ystävällisyyttä ja arvostusta, mutta ei sitä kukaan täällä nauti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäksi jutun otsikossa oli jotenkin niin, että ovat nuuttaneet 3-vuotiaina Suomeen, eivätkä vieläkään koe olevansa suomalaisia. Itse olen syntynyt Suomeen, enkä ikinä ole tuntenut olevani suomalainen. On kummallinen myytti, että jostakin syntyisi sellainen suomalaisuuden tunne, ja että vain rasismi estäisi salaperäisen tunteen syntymisen. Tai että yhteiskunnassa on jotain vialla, jos tällainen romanttinen tunne ei synny. Osa kokee sellaisia tunteita, mutta ei moni suomalainenkaan tai muunkaanmaalainen kai koe itseään kansallisen tai etnisen identiteetin kautta, tai sukupuolenkaan.

        Moni korkeastikoulutettu siivoaa, myös tämä sisäministeriön nainen teki siivoushommia ennenkuin sai räsäseltä hyvän viran. Täyttä puppua että vain korkeastikoulutetut matut siivoisi. Valkoinen suomalainen mies on itsemurhalistojen kärjessä. Tämäkin siis puppua onnellisuus väitteestä.
        Miksi media kirjoittaa tällaista suomalaisvastaista propagandaa, putinia syytetään propagandasta mutta tämä että sitä käydään OMAA KANSAA VASTAAN on vieläkin pahempaa. Kuka tämän maksaa, follow the money, sieltä löytyy saatana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sinulle juuri kukaan ole ystävällinen, vaikka olisit valkoinenkin mies. Se ei johdu rasismista eikä seksismistä, vaan sellainen maailma vain on. Kaikki toivoisimme ystävällisyyttä ja arvostusta, mutta ei sitä kukaan täällä nauti.

        Kun suomalainen menee töihin niin ei sinne tule Yle kameroineen kuvaamaan ja kiittelemään kuinka suomalaiset ovat ahkeria ja haluavat tehdä töitä.
        Heidän on pakko mennä töihin voidakseen elää ja elättää perheensä ja pakolaisten loiheva elämä.


    • Anonyymi

      Moni tienaa leipänsä rasismista

      • Anonyymi

        Juuri näin ja matubusineksestä. Pitää myös huomata, että hallitusohjelmaan on nyt kirjattu matujärjestöjen toiveita. Kaikki avustusrahat taas jaetaan sen mukaan mitä hallitusohjelmaan on kirjattu. Summa summarum .Kehä kiertää ympyrää ja rahahanat taas aukaistu.


    • Anonyymi

      Somali yhdistysten rahoittaminen pantava kokonaan jäihin. Ei meillä ole varaa rahoittaa Somaliaa näillä avustuksilla.
      Mitään hyötyä ei näistä yhdistyksistä ole tullut esim kotoutukseen. Piiri pieni pyörii joka blokkaa yhdistysten varat omiin taskuihinsa. Käy samoin kuin kehitysapu rahojen kanssa. Joidenkin pankkitilit lihoo. Tehdäänkö näihin koskaan edes tilintarkastuksi? Vai olisko sekin rasismia?

    • Anonyymi

      Käsitys valkoisen miehen taianomaisesta maailmasta, missä kaikki sujuu ja ovet avataan iloisesti hymyillen menestykseen, perustuu romanttisiin elokuviin. Ja niistä sitten syntyy käsitys, että ns. normaali maailma on sellaista, ja itse ei pääse siihen osaksi, koska on nainen tai muun etninen. Oikeasti kaikki ovat lähtökohtaisesti v-mäisiä, vähätteleviä, epäluuloisia, epäystävällisiä jne. myös valkoiselle miehelle. Poikkeuksia tähän ei juuri koskaan kyllä ilmene. Ihan samanlaista, menit minne hyvänsä pyrkimään ja yritipä elämässäsi vaikka miten paljon, menestyenkin opinnoissasi jne. Kyse on samasta asiasta, kun ihmiset katsoo romanttisia elokuvia, niin ne luulee, että ihmeellinen rakkaus odottaa heitäkin, ja kaikkea muuta ihanaa ja satumaista lankeaa automaattisesti, eikä kukaan ole k-pää, ei syrji eikä lyö kuonoon. Ja kun koulut käy, aukenee uraunelmat kuin taikanapista.

      • Anonyymi

        Voiko YLE ! Olla noin järkeä vaille olevia meidän elättejä täynnä !!


    Ketjusta on poistettu 25 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      28
      2779
    2. Hallitus heitti kymmeniä miljoonia

      Yksityislääkäri kela korvauksiin. Ei ole mikään ihme, että se ei lyhentänyt terveyskeskusjonoja niinkuin hallitus väitti
      Maailman menoa
      100
      1421
    3. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      82
      1226
    4. Todellinen brahmani ei koskaan menisi lastentarhaan

      Joku, joka tekee kaikkensa käännyttääkseen vääräuskoiset maailman ”ainoaan oikeaan” uskontoon, kristinuskoon, on kertonu
      Hindulaisuus
      376
      1078
    5. HS haukkuu Pate Mustajärven uuden levyn

      Täytyypä käydä ostamassa se. https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000010618367.html
      Maailman menoa
      84
      1031
    6. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      102
      940
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      178
      930
    8. Mietin minä sitä vieläkin

      että rakastuitkohan sinäkin minuun silloin. Olin niin sekaisin ja onnellinen pelkästä näkemisestäsi aina....
      Ikävä
      49
      900
    9. En oikeasti välitä sinusta nainen

      Naureskellaan sinulle ja palstajutuillesi kavereitten kesken. Ollaan lyöty vetoakin oletko se sinä oikeasti. Kirjoitat t
      Ikävä
      78
      864
    10. Kohta tulee iso uutinen

      muutama päivä niin kuullaan tästä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      83
      836
    Aihe