Sähköautot yleisimmät harhaluulot

Anonyymi

Sähköautoista on kirjoitettu paljon ja aihe on runsaasti esillä, mutta erilaisia näkemyksiä mahtuu joukkoon runsaasti. Erilaista tietoa levitetään avokätisesti, esimerkiksi sähköauton väitetään saastuttavan ilmakehää enemmän kuin bensa- tai dieselauton. Millaiseen valeinformaation sinä olet törmännyt ja mikä taho sitä on levittänyt?

48

1609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      -No minulle on ainakin väitetty, että sähköauton kulutus nousee ajonopeuden myötä huomattavan paljon jyrkemmin kuin polttomoottoriauton, mikä syö muutenkin huonompaa käyttösädettä, ja siksi ne eivät sovellu kovin hyvin matka-ajoon.
      -Sitten on väitetty, että sähköautot eivät ole yhtään sen pitkäikäisempiä vaikka niillä ajaisi hyvin vähänkin, koska niiden akut menettävät vääjäämättä kapasiteettiaan jopa 4% vuodessa, ajoipa niillä tai ei. Sähköauto ei siis ole hyvä vaihtoehto vähän ajavallekaan, niitä ei juuri voi säästellä.
      -Edellisestä johtuu myös, että sähköautoille ei koskaan tule kunnollisia käytettyjen markkinoita, koska akkujen elinkaari on lyhyt ja hinta korkea. Siinä missä käytetty polttis soveltui samaan käyttöön kuin uusikin, käytetty sähkis välttämättä enää ei.
      -Liikenteen sähköistäminen on kansan kahtiajaon ja luokkaerojen palauttamisen väline ja puhtaasti poliittista peliä.

      Siinä nyt alkuun muutama väite kumottavaksi.

      • Anonyymi

        Nuo seikathan ei taas olleet valeinformaatiota, vaan tosiasioita.


      • Anonyymi

        Valheellisuutta sähköautoista levitetään kertomalla niistä VAIN hyviä puolia.
        Ei kerrota lainkaan mm. akkumateriaalien louhinnan aiheuttamista haitoista, energian kulutuksesta louhinnassa, peruuttamattomista ilmaston ja vesistön aiheuttamista tuhoista kun louhukset laajenee ja syvyys menee pohjavesien alapuolelle. Vettä prosesseissa kuluu todella paljon, mistä jo nyt on pulaa monissa maissa.
        Katsokaa sateliittikuvaa vaikkapa cilestä kuinka louhokset on laajentuneet .......
        Haitoista ollaan hiljaa kun maailman rikkaimmat ihmiset ja yritykset omistaa nämä kaivokset jotka monet ovat ympäristö katastrooffeja - tämä on vihreää siirtymää ????


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo seikathan ei taas olleet valeinformaatiota, vaan tosiasioita.

        Tosiasioita on myös akkumateriaalien louhinnasta aiheutuvat haitat ympäristölle. meidän pienen talvivaaramme valumavesien haitat on pientä vaikkapa kiinaan verraten


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valheellisuutta sähköautoista levitetään kertomalla niistä VAIN hyviä puolia.
        Ei kerrota lainkaan mm. akkumateriaalien louhinnan aiheuttamista haitoista, energian kulutuksesta louhinnassa, peruuttamattomista ilmaston ja vesistön aiheuttamista tuhoista kun louhukset laajenee ja syvyys menee pohjavesien alapuolelle. Vettä prosesseissa kuluu todella paljon, mistä jo nyt on pulaa monissa maissa.
        Katsokaa sateliittikuvaa vaikkapa cilestä kuinka louhokset on laajentuneet .......
        Haitoista ollaan hiljaa kun maailman rikkaimmat ihmiset ja yritykset omistaa nämä kaivokset jotka monet ovat ympäristö katastrooffeja - tämä on vihreää siirtymää ????

        Ja samalla tavalla louhitaan valtavasti myös polttomoottoriautojen takia, vain typerys tai valehtelija väittää muuta. Ja sen lisäksi pitää huomioida tuhot jotka öljyn ja sen jalostamisen takia aiheutuu. Ei tuo bensakaan vain ilmesty tankkeihin.

        Tuosta mainitsemastasi huolimatta polttomoottoriautot tuhoavat luontoa monta kertaa enemmän kuin sähköautot. Jos haluat välttää kokonaan luonnon tuhoamisen, sinun pitäisi luopua autosta kokonaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja samalla tavalla louhitaan valtavasti myös polttomoottoriautojen takia, vain typerys tai valehtelija väittää muuta. Ja sen lisäksi pitää huomioida tuhot jotka öljyn ja sen jalostamisen takia aiheutuu. Ei tuo bensakaan vain ilmesty tankkeihin.

        Tuosta mainitsemastasi huolimatta polttomoottoriautot tuhoavat luontoa monta kertaa enemmän kuin sähköautot. Jos haluat välttää kokonaan luonnon tuhoamisen, sinun pitäisi luopua autosta kokonaan.

        Lisään... Esimerkiksi on täysin tiedossa, että öljyliuskeesta saatavaan litraan öljyä on käytetty monta litraa vettä. Eli öljyn saaminen vaati valtavat määrät vettä nykyään. USA:n öljyhän tulee nykyään pääosin öljyliuskeesta ja tuhot ovat olleet valtavia.

        Ja myös vanhoista öljylähteistä öljyn nostaminen vaatii paljon vettä. Ei sekään ilman vettä onnistu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosiasioita on myös akkumateriaalien louhinnasta aiheutuvat haitat ympäristölle. meidän pienen talvivaaramme valumavesien haitat on pientä vaikkapa kiinaan verraten

        Ja pikkuruista verrattuna raakaöljyn nostamisen, sen kuljettamisesta, jalostamisesta ja käyttämisestä jne aiheutuviin jättimäisiin tuhoihin nähden.

        Ja vaatii polttomoottoriautojen materiaalitkin louhimista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja pikkuruista verrattuna raakaöljyn nostamisen, sen kuljettamisesta, jalostamisesta ja käyttämisestä jne aiheutuviin jättimäisiin tuhoihin nähden.

        Ja vaatii polttomoottoriautojen materiaalitkin louhimista.

        No eikös se sähköauto vaadi materiaaleja lainkaan, painavampi kuin polttomoottori. Toinen vihreä hanke on tuulimyllyt, satoja tonneja metalleja rakentamiseen , infraan ja jakeluverkkoon. Valtion tukemaa ollut pitkään ja hyöty tietenkin menee muihin taskuihin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eikös se sähköauto vaadi materiaaleja lainkaan, painavampi kuin polttomoottori. Toinen vihreä hanke on tuulimyllyt, satoja tonneja metalleja rakentamiseen , infraan ja jakeluverkkoon. Valtion tukemaa ollut pitkään ja hyöty tietenkin menee muihin taskuihin

        No, katso miten paljon vettä menee vesisärötykseen eli öljyn erottamiseen liuskekivestä. Lisäksi siinä tulee paljon jätettäkin. Kun USA:ssa on perinteiset öljylähteet kuihtumassa niin nyt suuri osa öljystä siellä tulee liuskekivestä. Ei se polttomoottorin bensa ilman luonnon tuhoamista ole tullut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosiasioita on myös akkumateriaalien louhinnasta aiheutuvat haitat ympäristölle. meidän pienen talvivaaramme valumavesien haitat on pientä vaikkapa kiinaan verraten

        Luullaan että sähköautoilu PYSYY halpana. Kun autoilusta veroina, käyttömaksuina yms. saadaan nyt 8 miljardia, on se jostain tulevaisuudessa saatava korvattua mm. tiestön kunnossapitoon - jos sähköautot ei vielä lentämään ala.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luullaan että sähköautoilu PYSYY halpana. Kun autoilusta veroina, käyttömaksuina yms. saadaan nyt 8 miljardia, on se jostain tulevaisuudessa saatava korvattua mm. tiestön kunnossapitoon - jos sähköautot ei vielä lentämään ala.

        Sillä ei ole merkitystä nyt autoa ostaville. Jos veroja nostetaan vaikka 5 vuoden päästä niin nuo säästöt on silti saatu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sillä ei ole merkitystä nyt autoa ostaville. Jos veroja nostetaan vaikka 5 vuoden päästä niin nuo säästöt on silti saatu.

        Entäs ne köyhät tavikset joilla on varaa ostaa se sähköauto vasta viiden vuoden päästä. He eivät hyödy liikenteen sähköistymisestä, heille siitä koituu vain kuluja. Ja kun väitetään että autoilun sähköistyminen hävittää markkinoilta vanhat halvat käytetyt, koska sähköautot (niiden akut) eivät kestä niin kauan että niistä ehtisi sellaisia tulla, niin mahtaako monen pienempituloisen liikkuminen loppua kokonaan.


      • Anonyymi

        " akut menettävät vääjäämättä kapasiteettiaan jopa 4% vuodessa"

        60kWh akusta olisi tuon mukana jäljellä viiden vuoden jälkeen 49kWh.
        10 vuoden jälkeen 40kWh.

        Mahtasko pitää paikkaansa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " akut menettävät vääjäämättä kapasiteettiaan jopa 4% vuodessa"

        60kWh akusta olisi tuon mukana jäljellä viiden vuoden jälkeen 49kWh.
        10 vuoden jälkeen 40kWh.

        Mahtasko pitää paikkaansa...

        Ei taida pitää paikkaansa. Nyrkkisääntö on suunnilleen, että akkujen kapasiteetin putoamisen nopeus puoliintuu jokaista vuotta kohti. Jos ekana vuotena putoaa 4%, seuraavana 2%, sitä seuraavana 1%, jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida pitää paikkaansa. Nyrkkisääntö on suunnilleen, että akkujen kapasiteetin putoamisen nopeus puoliintuu jokaista vuotta kohti. Jos ekana vuotena putoaa 4%, seuraavana 2%, sitä seuraavana 1%, jne.

        Paitsi ihan akun iän lopussa, jolloin kapasiteetin putoaminen taas uudelleen kiihtyy. Tuolla kaavallasi akku kestäisi ikuisesti, mutta tätä ei tapahdu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään... Esimerkiksi on täysin tiedossa, että öljyliuskeesta saatavaan litraan öljyä on käytetty monta litraa vettä. Eli öljyn saaminen vaati valtavat määrät vettä nykyään. USA:n öljyhän tulee nykyään pääosin öljyliuskeesta ja tuhot ovat olleet valtavia.

        Ja myös vanhoista öljylähteistä öljyn nostaminen vaatii paljon vettä. Ei sekään ilman vettä onnistu.

        Onko vesi loppumassa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo seikathan ei taas olleet valeinformaatiota, vaan tosiasioita.

        Aivan. Ymmärsit pointin. Mutta koska nuo ovat negatiivisia asioita, niin sähköautofanaatikko jättää aina ne mainitsematta ja ylistää pelkästään sähköauton hyviä puolia. Sitä voi kutsua disinformaatioksi.


    • Anonyymi

      Minulle on väitetty että jättimäisessä rahtilaiva The Felicity Ace syttyi tulipalo joka tuhoutui ja upposi koska rahtina olleiden sähköautojen akkuja ei pystytty sammuttamaan.

    • Anonyymi

      Minulle on väitetty että Tesla olisi laadultaan huono ja että olisi jopa jäänyt Tekniikan Maailman talvitestissä viimeiseksi.

    • Anonyymi

      No minullepas on väitetty ettei sähköauton akkua lataa tyhjästä täyteen 3-4 minuutissa.

      • Anonyymi

        Minulle taas on kerrottu että omakotitalon 16a latauspiste lataa jopa 24H akun tyhjästä täyteen


    • Anonyymi

      Mutta minullepa on väitetty ettei akkusähköauto ole vain välivaihe siirryttäessä vedyllä toimiviin polttokennoautoihin.

    • Anonyymi

      Minun on annettu ymmärtää että suomalaisten autojen vaihtaminen sähköisiksi pelastaa maailman ilmastonlämpenemismuutokselta.

    • Anonyymi

      Sähköautofanaatikon mielestä kaikki negatiivinen uutisointi sähköautoista on disinformaatiota, vaikka se olisi tottakin.

      • Anonyymi

        Nimenomaan.
        Tuukka Heikkilä on kunnostautunut tässä aivan erityisesti.
        Vähänkin kun kerrotaan negatiivisia totuuksia akkusähköautoista niin Tuukka "todistaa" faktat vääriksi.


    • Anonyymi

      Sähköautojen toimintamatkoista / latausnopeudesta valitetaan... Kuitenkin 99% autoilijoista pitää noin puolen tunnin kahvi/jaloittelutauon 3-4 tunnin välein.

      • Anonyymi

        Kyllä moni sen jaloittelun kestää. mutta toinen asia on sähköauton valmistuskustannukset ovat
        40-45 prosenttia kalliinpia kuin polttiksen . suomeksi sanottuna myyntihinta on nykyisellään sähköauton suosion esteenä ja ilmeisesti tämä jatkuu vielä noin 10 vuotta.


      • Anonyymi

        Niin. Mutta se tauko on mukavampi pitää siellä ja silloin kun autoilija itse haluaa, kuin siellä ja silloin kuin latauspaikkojen sijainnit ja auto sitä vaativat. Kun polttomoottoriautolla tehtiin matkaa pitkälti autoilijan ehdoilla, sähköautolla matkataankin auton ehdoilla. Aikoinaan pienellä polttis kaupunkiautollakin pystyi perhe tarvittaessa tekemään pidemmänkin reissun ongelmitta, mutta sähköisellä vastaavalla enää useinkaan ei.


    • Anonyymi

      Tietoa sähkö akuista. Lukekaa tarkkaan. Org. Engl. teksi alla.
      Tämä on erinomainen erittely.
      Akut eivät tuota sähköä – ne varastoivat sähköä, joka on tuotettu muualla, ensisijaisesti hiilellä, uraanilla, maakaasuvoimaloilla tai dieselgeneraattoreilla. Joten se, että sähköauto on päästötön ajoneuvo, ei ole ollenkaan pätevää, se on vitsi.
      Lisäksi, koska esim. 40 prosenttia Yhdysvalloissa tuotetusta sähköstä on peräisin hiilivoimaloista, tästä seuraa, että 40 prosenttia tien päällä olevista sähköautoista on hiilikäyttöisiä, (Sama Suomessa)
      Mutta se ei ole puoliakaan siitä. Niille teistä, jotka ovat innostuneet sähköautoista ja vihreästä vallankumouksesta, haluan teidän katsovan lähemmin akkuja sekä tuulimyllyjä ja aurinkopaneeleja.
      Tyypillinen sähköauton akku painaa n. 500 kiloa, noin matka-arkun kokoinen. Se sisältää 13 kiloa litiumia, 30 kiloa nikkeliä, 25 kiloa mangaania, 15 kiloa kobolttia, 100 kiloa kuparia ja 200 kiloa alumiinia, terästä ja muovia. Sisällä on yli 6 000 yksittäistä litiumionikennoa.
      Jokaisen sähköauton akun valmistamiseksi sinun on käsiteltävä 13000 kg suolaliuosta litiumia varten, 15000 kg malmia kobolttia varten, 2500 kg malmia nikkeliä varten ja 13000 kg malmia kuparia varten. Kaiken kaikkiaan kaivat 250 000 kg maankuoresta yhtä akkua varten.
      Aurinkopaneelien suurin ongelma on kemikaalit, joita tarvitaan silikaatin prosessoimiseen paneeleissa käytettäväksi piiksi. Riittävän puhtaan piin valmistaminen edellyttää sen käsittelyä kloorivetyhapolla, rikkihapolla, typpihapolla, fluorivetyllä, trikloorietaanilla ja asetonilla. Lisäksi he tarvitsevat myös galliumia, arsenidia, kupari-indium-gallium-diselenidia ja kadmiumtelluridia, jotka ovat myös erittäin myrkyllisiä. Piipöly on vaaraa työntekijöille, eikä paneeleja voi kierrättää.
      Tuulimyllyt ovat upotettujen kustannusten ja ympäristötuhojen ykkönen. Jokainen painaa 1 688 tonnia (vastaa 23 taloa) ja sisältää 1 300 tonnia betonia, 295 tonnia terästä, 48 tonnia rautaa, 24 tonnia lasikuitua ja vaikeasti erotettavia harvinaisten maametallien neodyymiä, praseodyymiä ja dysprosiumia. Jokainen terä painaa 41000 kg ja kestää 15-20 vuotta, jolloin se on vaihdettava. Emme voi kierrättää käytettyjä teriä.
      Näille teknologioille voi olla sijaa, mutta sinun on katsottava nollapäästöjen myytin ulkopuolelle.
      "Going Green" saattaa kuulostaa utopistiselta ihanteelta, mutta kun katsot piilotettuja ja upotettuja kustannuksia realistisesti avoimin mielin, huomaat, että Going Green on varmasti tuhoisampi maapallon ympäristölle kuin miltä näyttää.
      En vastusta kaivostoimintaa, sähköajoneuvoja, tuulta tai aurinkoa. Mutta näytän tilanteen todellisuuden.
      Tämä on kopioitu/liitetty. Kehotan sinuakin välittämään sen eteenpäin.

      • Anonyymi

        Öljyteollisuus kiittää yhteistyöstä! Hienosti kopioitua propagandaa, kauniisti käytetty vanhentunutta tietoa ja poimittu "rusinat" pullasta.

        Pari faktaa mukaan ja sen jälkeen voi valehdella 20 muusta seikasta.

        Hienoa!


      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Hyviä videoita, tarkoituksellista väärää tietoa levittävät kaikki fossiilisesta energiasta tavalla tai toisella tulonsa saavat tahot. Jokainen voi miettiä kumpi kuluttaa ympäristöä enemmän, aurinkopaneeleilla ladattu sähköauto vai maaperästä poratulla öljyllä tankattu auto. Tarkastelussa tulee huomioida että akkujen kierrätys onnistuu jo nykyisellä tekniikalla yli 90% akuissa käytetyille materiaaleille. Akuissa ei myöskään nykyisin tarvita välttämättä kalliita alkuaineita, litium rauta-akut eivät sisällä nikkeliä eivätkä kobolttia. Uusissa Teslan LFP akullisissa autoissa ei tarvita akuissa kobolttia.

      Maaseudun Tulevaisuus on yksi media joka tuntuu haluavan levittää väärää tietoa eteenpäin. Tuolta voi lukea yleisönosastolta sähköautovastaisia kirjoituksia joihin EI JULKAISTA vastakkaista näkökantaa esiin tuovia mielipidekirjoituksina. Tämä tuntuu olevan vallalla oleva median toimintamalli, sähköautoista levitetään väärää tietoa, mutta asiapitoisia vastakirjoituksia ei julkaista. Onneksi nykyään on muitakin tietolähteitä, valitettavan monet ovat silti perinteisen median julkaiseman "tiedon" varassa. Tässäkin säikeessä monet ovat nakkikioskin edessä pikkutunneilla huutelevan porukan tasoisia tietolähteitä.

      Tarkistakaa "tietolähteen" taustat, syy erikoisille ajatusvolteille löytyy monasti kirjoittajan taustasta, kytkökset fossiiliseen energiaan on yksi selittävä tekijä.

    • Anonyymi

      Eipä tarvinnut kuin muutama video niin ketju hiljeni...

    • Anonyymi

      Erilaista huutelua on vaikka kuinka paljon, mutta kysypä että mihin näkemys perustuu niin hiljaiseksi menee. Patologisimmat inttäjät nostavat tietysti volyymiä ja aloittavat levynsä alusta, mitään perusteluja jotka kestäisivät hiukkaakaan päivänvaloa ei toki silloinkaan löydy. Väittiväthän tupakkatehtailijat tupakankin terveysvaikutuksia suorastaan positiivisiksi.

      Jos auton pystyy lataamaan aurinkopaneeleilla ja akusto on yli 90% kierrätettävissä sekä jarrutusenergia voidaan ladata akkuun seuraavaa kiihdytystä varten niin luulisi peruskoulun läpipäässeiden ymmärtävän että sähkö on parempi auton voimanlähteenä kuin raakaöljy.

      Toisaalta, erään ihmeellisen itämaan tehtyä itselleen nimensä mukaisen mainehaitan muutaman sukopolven ajaksi, sähköautot tulevat jo öljyriippuvuuden katkaisemisen takia. Saksa liittyi niiden maiden joukkoon jotka kieltävät muistaakseni 2035 polttomoottoriautojen myynnin.

      Niille jotka haikailevat vedyn perään suosittelisin yläasteen kemian kertaamista. Sekä ihan omakohtaista selvitystyötä siitä mikä on polttokennon huoltoväli ja kustannus. Lisäksi voi tarkistaa vedyn tankkausasemien määrän lähialueilla ja jos sattuu löytymään, niin katsopa myös hinta. Seuraavksi voikin vielä tarkistaa vetyautojen valmistajat ja autojen hinnat.

      • Anonyymi

        Pikemminkin tuon itämaan ongelmat aiheuttaa sen, että sähköautojen yleistyminen hidastuu. Ensinnäkin, pakotteet tulevat vähentämään paljon sähköautojen tuotantoa lyhyellä aikavälillä, koska suuri osa sähköautojenkin komponenteista ja materiaaleista tulee Venäjältä. Toiseksi, jos ihmisten ostovoima heikkenee niin mahdollisuudet ostaa ylipäätään uusi auto vähentyy. On todennäköisempää, että uusien autojen myynti vähentyy huomattavasti.

        Itse uskon, että kriisi aiheuttaa sen, että suomalaiset ajaa entistäkin kauemmin nykyisillä polttomoottoriautoilla. Eli autojen keski-ikä (ja romutusikä) kasvaa ja uusia autoja ei osteta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pikemminkin tuon itämaan ongelmat aiheuttaa sen, että sähköautojen yleistyminen hidastuu. Ensinnäkin, pakotteet tulevat vähentämään paljon sähköautojen tuotantoa lyhyellä aikavälillä, koska suuri osa sähköautojenkin komponenteista ja materiaaleista tulee Venäjältä. Toiseksi, jos ihmisten ostovoima heikkenee niin mahdollisuudet ostaa ylipäätään uusi auto vähentyy. On todennäköisempää, että uusien autojen myynti vähentyy huomattavasti.

        Itse uskon, että kriisi aiheuttaa sen, että suomalaiset ajaa entistäkin kauemmin nykyisillä polttomoottoriautoilla. Eli autojen keski-ikä (ja romutusikä) kasvaa ja uusia autoja ei osteta.

        Näkisin että nikkelin tuotannossa Venäjä on merkittävässä asemassa. Muita "komponentteja" en ole kuullut tuolta toimitettavan. Kiina on on paljon merkittävämpi komponentti ja raaka-aine toimittaja kuin Venäjä. Toimittavat Kiinasta jo tällä hetkellä kiinalaisia sähköautoja kiinalaisilla merkeillä Eurooppaan. Määrät tulevat kasvamaan voimakkaasti jo tämän ja ensi vuoden aikana. Nikkeliä saadaan myös muualta ja sen tarve vähenee LFP akkutekniikan yleistyessä Tesloissa sekä kiinalaisissa sähköautoissa.

        Kiinalaiset ovat keksineet kehittää alkujaan amerikkalaista akkukeksintöä Kiinassa. A123 oli amerikkalainen firma joka kehitti Litium Rauta Fosfaattiakun jolla on mainioita ominaisuuksia. Se on alkujaan ollut turvallinen, eli ei syty palamaan vaikka täyeen ladatun akun läpi painetaan rautanaula. Alkujaankaan sen tekemisessä ei ole tarvittu nikkeliä eikä kobolttia, vaan litiumia, rautaa ja fosforia. Yleisten raaka-aineiden ansiosta akun hinta on ollut alkujaankin alempi kuin muiden litiumakkujen. Akku on ollut myös pitkäikäinen ja kestänyt useampia lataus-, purkusyklejä kuin LCO, LMO, NMC ja NCA akut. Litium titanaatti eli LTO akku kilpailee LFP akun kanssa eliniän suhteen mutta on monta kertaa kalliimpi ainakin tällä hetkellä. Japanissa myydyissä Mitsubishi i-Miev autoissa oli LTO akut ja autoista pidettiin kovasti koska akut kestivät latauksia enemmän kuin ostajat osasivat odottaa.

        Viimeisimpien uutisten mukaan kyseisen litium rauta fosfaattiakun eli LiFePo eli lyhyemmin LFP akun energiatiheys on saatu jo muiden litiumakkujen kanssa samalle tasolle. Lisäksi hintaa on saatu painettua entisestäänkin alaspäin ja hintojen uskotaan painuvan tulevaisuudessa yhä alemmaksi.

        Sähköautot on koettu käyttäjien mukaan mukavemmiksi, suorituskykyisemmiksi ja luetettavammiksi kuin perinteiset öljyä käyttävät autot. Hintojen laskiessa ja autojen parantuessa kaiken aikaa en oikein näe perustetta miksi sähköautot eivät yleistyisi nopeammin kuin on alunperin uskottukaan.

        Ensimmäiseksi sähköautoihin siirtyvät tietysti parempipalkkaiset kansalaiset, mutta myöhemmin siirtyminen on mahdollista myös alemmissa tuloluokissa. Tätä ei pidä vieroksua, uusia autoja ostavat yleensä parempituloiset ja käytettyjä pienempituloiset. Ne joilla rahaa on tavallaan raivaavat tietä muille ja maksavat tekniikan kehittämisestä.


      • Anonyymi

        Saksa on ilmoittanut , ettei polttomoottoriautojen myyntiä kielletä 2035 .


    • Anonyymi

      Sähköautoilun vihreä valhe, lukekaapa Maaseudun Tulevaisuuden yleisönosastolle tehty kirjoitus. Tuo on jännä kirjoitus ja edustaa ilmeisesti lehden sanomatonta kantaa koska eivät julkaise tuohon kirjoitukseen tehtyä vastakirjoitusta. Teksti on kuten muut vastaavat vailla asiapohjaa tehtyä muka tosiasioihin pohjautuvaa tunteisiin vetoavaa propagandaa.

      Alla muutama linkki joista pääsee lukemaan tarinan toista puolta. Tuon Maaseudun Tulevaisuuden mielipiteen on kirjoittanut kohta eläkeiässä oleva ja ilmeisesti voimalaitoskattiloiden ja laivadieseleiden pakokaasun lämmöntalteenoton parissa työskennellyt ihminen.

      https://10myyttiasahkoautoilusta.fi/
      https://www.vttresearch.com/fi/uutiset-ja-tarinat/syyta-optimismiin-sahkoautojen-akkujen-tulevaisuus-vasta-alussa
      https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/sahkomarkkinainformaatio/co2/
      https://www.motiva.fi/ratkaisut/kestava_liikenne_ja_liikkuminen/valitse_auto_viisaasti/ajoneuvotekniikka/moottoritekniikka/sahkoautot
      https://www.is.fi/autot/art-2000008113838.html
      https://www.is.fi/autot/art-2000005601500.html
      https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/b09aa8c5-d5cd-4c05-845f-ddb394ee2499
      https://www.lehtiranta.fi/anttosen-virheet/

      Lukekaa nuo ensin ja miettikää sen jälkeen mikä kohta ei pidä paikkaansa.

    • Anonyymi

      Milloin polttomoottoriautoilijasta tulee luonnonsuojelija?
      Silloin kun puhutaan sähköautoista.

      Milloin polttomoottoriautoilijan auto kuluttaa reilusti alle tehtaan kertoman kulutuksen?
      Silloin kun puhutaan sähköautoista.

      Milloin polttomoottoriautoilijan auton huoltokulut on 1 000 000km matkalla 3€
      Silloin kun puhutaan sähköautoista.

      Milloin polttomoottoriautoilija käy Lapissa peräkärrin kanssa kerran viikossa?
      Silloin kun puhutaan sähköautoista.

      Ja niin edelleen... ;)

    • Anonyymi

      Minulle väitettiin, että sähköautoa ei tarvitse koskaan huoltaa eikä korjata.

      • Anonyymi

        Osittain totta. Sähköautoa ei voi huoltaa ja korjata itse, koska se vaatii erikoisosaamista, erityisiä tiloja ja lupia, joita ei tavallisella tee-se-itse -miehellä yleensä ole.


    • Anonyymi

      Sähköautoilun vihreä valhe - Mielipide - Maaseudun Tulevaisuus

      Sinällään uskomatonta että tuo juttu on edelleen kyseisen lehden verkkosivuilla kaikkien luettavissa ja naurettavissa. Sitä voi miettiä itsekseen kuinka vanhoista arvoista ja perinteistä kiinni pitäviä ihmisiä tuolla on konttori täynnä ja todennäköisesti se arvovaltaisin ja perinteisin hahmo istuu korkeimmalla tuolilla. Tämä todellisuus maalaa melko räikeätä kuvaa historian kankaalle ihmisten kyvystä ymmärtää ja omaksua uutta tietoa ja ajatuksia sekä halusta pitää kiinni perinteistä kaikesta niihin liittyvistä ongelmista huolimatta. Ja ihmiset todella uskovat mitä lehdissä kirjoitetaan, onhan painettu sana tietysti totta. Samaan aikaan me naureskelemme ulkomailla tehdyille typeryyksille ja olemme vakaassa uskossa ettemme me voisi sortua vastaavaan typeryyteen. Turve-nuijat

    • Anonyymi

      Minulle on väitetty että sähköautot ovat suorituskykyisempiä kuin polttomoottoriautot. Olen tässä katsellut seuraavaksi autokseni sähköautoa, taloudellisten olosuhteiden pakosta toki alle kymppitonnin hintaista käytettyä, ja markkinoiden suppeuden takia Nissan Leafia, vähän ihmettelin ettei Leafin tehopainosuhde ole yhtään parempi kuin ikivanhan laiskan dieselgolfini. Itse asiassa se on täsmälleen sama. Että siinä suhteessa ainakaan ei ole odotettavissa mitään järisyttävää. Halvemmaksi autoilu kiistattomasti tulee, mutta samalla myös vaivalloisemmaksi kun lataamaan joutuu sitten ihan yhtenään Leafin 100km toimintasäteellä. Golfia kun olen tottunut tankkaamaan kerran kuukaudessa.

    • Anonyymi

      Patteriauto on patteriauto.HIRVEÄ KIIHTYVYYS .Menisivät kiihdytys kisoihin.rallissa olis kiva nähdä miten rumilus lentää.Formula 1 vois olla mukana.Talvella ajomatka kuulemma vain kasvaa kun pakkanen kovenee.Väkisten yritetään myydä ihmisille sähköautoja.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Alkuperäisissä uutislähteissä ei puhuta sähköautojen akuista mitään.
        Litiumakkuja on käytetty lukuisissa laitteissa paljon ennen sähköautoja. Lähes jokaisella on taskussaankin sellainen.


      • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

      Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1488
    2. Hirvittävä onnettomuus.

      Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1401
    3. Missä väleissä ollaan

      Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

      Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1149
    5. Riittääkö vielä

      Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      994
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

      Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      254
      954
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

      Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      193
      934
    8. Mitä toivot

      Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      16
      830
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

      Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe