Kadun vasempaan laitaan pysäköiminen pitäisi kieltää

Anonyymi

>> Kapeat kadut kapenevat entisestään, kun itsekkäät autoilijat hyödyntävät pakkomielteisesti mahdollisuutta pysäköidä kadun ”väärälle” puolelle. >>

Se on juurikin näin!

https://www.is.fi/autot/art-2000008683912.html

29

81

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mielenkiintoista, että vasemmalle puolelle pysäköity auto kaventaa tietä, mutta jos oikealle puolelle pysäköi, niin se ei kavenna..

      • Anonyymi

        Lue tuo linkin juttu. Siinä se selitys lukee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lue tuo linkin juttu. Siinä se selitys lukee.

        Luin jutun ja selittelyt ovat järjettömiä. Kaikki mainitut virheet voi tehdä pysäköimällä oikealle puolella ja monet tekevätkin kaupungissa. Täsmälleen samoja virheitä näkyy jopa enemmän oikealle puolelle pysäköidyissä autoissa. Ongelma ei ole kummalle puolella pysäköi vaan mihin pysäköi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luin jutun ja selittelyt ovat järjettömiä. Kaikki mainitut virheet voi tehdä pysäköimällä oikealle puolella ja monet tekevätkin kaupungissa. Täsmälleen samoja virheitä näkyy jopa enemmän oikealle puolelle pysäköidyissä autoissa. Ongelma ei ole kummalle puolella pysäköi vaan mihin pysäköi.

        Lisään... Ja jutussa mainittu pysäköintisakkojen määrä selittyy osittain myös sillä, että pysäköintivalvontaa lisätään muutenkin. Sakkomaksujen määrän nousua ei tapahtunut vuonna 2020 osittain koronan takiakaan. Varsinkin Helsingissä ruuhkat vähenivät silloin huomattavasti ja autopaikkoja oli paljon enemmän. Suuri osa kun teki etätöitä, Helsingissä suhteessa enemmän kuin muualla. Vuonna 2021 liikenteen määrä jo hieman kasvoi vaikka korona edelleen päällä onkin.

        Itse käytin Helsinkiä esimerkkinä koska myös artikkelissa kerrottiin Helsingistä.

        Oikeastaan samanlaisen artikkelin voisi oikeastaan saada myös siitä, että pysäköidään parkkiruutuun etuperin. Turvallisinta olisi, että auton nokka parkkipaikalla on aina menosuuntaan ja näin ammattilaiset aina pysäköivätkin (kuten kaikki ihmiset Japanissakin). Mutta tuskin kukaan haluaisi pakottaa ihmisiä pysäköimään näin vai haluaako sittenkin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään... Ja jutussa mainittu pysäköintisakkojen määrä selittyy osittain myös sillä, että pysäköintivalvontaa lisätään muutenkin. Sakkomaksujen määrän nousua ei tapahtunut vuonna 2020 osittain koronan takiakaan. Varsinkin Helsingissä ruuhkat vähenivät silloin huomattavasti ja autopaikkoja oli paljon enemmän. Suuri osa kun teki etätöitä, Helsingissä suhteessa enemmän kuin muualla. Vuonna 2021 liikenteen määrä jo hieman kasvoi vaikka korona edelleen päällä onkin.

        Itse käytin Helsinkiä esimerkkinä koska myös artikkelissa kerrottiin Helsingistä.

        Oikeastaan samanlaisen artikkelin voisi oikeastaan saada myös siitä, että pysäköidään parkkiruutuun etuperin. Turvallisinta olisi, että auton nokka parkkipaikalla on aina menosuuntaan ja näin ammattilaiset aina pysäköivätkin (kuten kaikki ihmiset Japanissakin). Mutta tuskin kukaan haluaisi pakottaa ihmisiä pysäköimään näin vai haluaako sittenkin...

        Helsingissä pitäisi kieltää pysäköinti ihan kokonaan kun siellä ei osata mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luin jutun ja selittelyt ovat järjettömiä. Kaikki mainitut virheet voi tehdä pysäköimällä oikealle puolella ja monet tekevätkin kaupungissa. Täsmälleen samoja virheitä näkyy jopa enemmän oikealle puolelle pysäköidyissä autoissa. Ongelma ei ole kummalle puolella pysäköi vaan mihin pysäköi.

        Mitä selitystä pidät järjettömänä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä selitystä pidät järjettömänä?

        Yksi selitys on varsin yleispätevä, ainakin Helsingissä. Pysäköi miten tahansa, pysäköintivirhemaksua ei tule, jos auto on kadulla. Ainoa paikka, josta joskus rokotetaan, on juuri tuo mainittu suojatien edessä liian lähellä.

        Jos parkkipirkot muistuttaisivat säännöllisesti liikennettä haittaavasta pysäköinnistä, tilanne korjaantuisi ihan muutamassa vuodessa. Sama koskee puistoihin ja pyöräteille/jalkakäytäville pysäköintiä.


    • Anonyymi

      Jos auton pysäköi pysäköintialueelle niin katu ei kapene millilläkään. Vai onko auto muka erikokoinen kun sen kääntää toisin päin? Aiemmin olisi vain kierretty hieman ja pysäköity täsmälleen samaan paikkaan.

      Oikeastaan nämä selittelyt ovat täysin järjettömiä. Ei vasemmalle puolelle pysäköinti ole ongelma, jos vain pysäköi oikeaan. Se ei kavenna katua eikä aiheuta muutakaan ongelmaa.

      • Anonyymi

        Kun ahdistaa, niin kaikesta saa ongelman.
        Tässä tapauksessa toimittajaa ahdistaa vasemmalle puolelle pysäköijät.

        Itse asiassa jutussa olisi voinut mainita, että jos kadulla on yhtenäinen keskiviiva katkoviivan sisään, niin silloin ei ole laillista pysäköidä vasemmalle puolelle.
        Semmoista yhtenäistä viivaa on monesti taloliittymien yms. poikkeuksien kohdalla.
        Kannattaa tutustua aiheeseen viimeistään silloin, kun on ekan pysäköintivirhemaksun asian takia saanut.


    • Anonyymi

      On se vaikeaa ymmärtää miten pitää pysäköidä. Sitten kitistään sakoista kun itse mokataan. Kyllä lakitekstit osataan ulkoa ja joka-asiasta pitää valittaa.

      • Anonyymi

        "Luin jutun ja selittelyt ovat järjettömiä."

        Kun katsoo kuvaa, jossa on pakettiauto ja henkilöauto, ja lukee kuvatekstin, ymmärtää miksi oikealle pysäköity auto kaventaa katua vähemmän kuin oikealle pysäköity.
        Tuo on kuvatekstissä myös sanallisesti selitetty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Luin jutun ja selittelyt ovat järjettömiä."

        Kun katsoo kuvaa, jossa on pakettiauto ja henkilöauto, ja lukee kuvatekstin, ymmärtää miksi oikealle pysäköity auto kaventaa katua vähemmän kuin oikealle pysäköity.
        Tuo on kuvatekstissä myös sanallisesti selitetty.

        Tuo toinen oikealle pitää tietysti olla vasemalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Luin jutun ja selittelyt ovat järjettömiä."

        Kun katsoo kuvaa, jossa on pakettiauto ja henkilöauto, ja lukee kuvatekstin, ymmärtää miksi oikealle pysäköity auto kaventaa katua vähemmän kuin oikealle pysäköity.
        Tuo on kuvatekstissä myös sanallisesti selitetty.

        Niin no jos reunassa sattuu olemaan se lumipenkka jonka yli ei pääse. Mutta eihän se ole ainoa mahdollinen tilanne, se on vain yksi erikoistapaus. Siellä voi olla myös jalkakäytävä, jolle kuski pääsee turvallisesti ilman että joutuu kulkemaan ajoradalla autojen seassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Luin jutun ja selittelyt ovat järjettömiä."

        Kun katsoo kuvaa, jossa on pakettiauto ja henkilöauto, ja lukee kuvatekstin, ymmärtää miksi oikealle pysäköity auto kaventaa katua vähemmän kuin oikealle pysäköity.
        Tuo on kuvatekstissä myös sanallisesti selitetty.

        Jos Volvon kyydissä olisi ollut matkustaja, niin ehkä sekään ei olisi ihan penkassa kiinni. No joo, toki matkustajan pystyy jättämään ensin pois kyydistä ja siirtämään autoa sitten vielä reunempaan, mutta moniko itsekäs pakkomiellepysäköijä viitsii vaivautua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos Volvon kyydissä olisi ollut matkustaja, niin ehkä sekään ei olisi ihan penkassa kiinni. No joo, toki matkustajan pystyy jättämään ensin pois kyydistä ja siirtämään autoa sitten vielä reunempaan, mutta moniko itsekäs pakkomiellepysäköijä viitsii vaivautua.

        Käytännössä jokaisesta autosta voi poistua myös toisen puolen ovesta. Joistakin autoista pääsee ulous jopa peräovesta. Siksi joitain automalleja kutsutaan 3- tai 5-ovisiksi.


      • Anonyymi

        Näin se menee!

        Itse mokataan eli ei pysäköidä oikein, noudattaen liikennemerkkejä ja opasteita.

        Sitten kun saa sen kunnallisen määräämään "sakon" tai yksityisoikeudellisen valvontamaksun niin aina on muissa syitä paitsi itsessä!

        Aina kannattaa harkita sitä, että ei aja autolla ellei kykene noudattamaan laissa määriteltyjä liikennesääntöjä koskien siis myös yksityisaluetta.

        Tämä on vain tätä päivää; minä, minä, minä!!!!!


    • Anonyymi

      Olen aloittajan kanssa samaa mieltä. Väärälle puolelle pysäköidyt autot pitäisi hinata kaupungin varikolle ilman ennakkovaroitusta.

      Suomen kaupunkien katukuva muuttui nimittäin yhdessä yössä itäblokkimaisen näköiseksi, kun autoja alettiin unohtaa miten sattuu katujen varsiin. Tampereella kommunistinäkymää korosti vielä samoihin aikoihin lanseerattu 1800-luvun liikennevälineen rakentaminen, jossa katujen päälle ilmestyi sinne tänne vedeltyjä vaijereita kannatustolppineen.

    • Anonyymi

      No onhan tuolla saatana puskaa jonne olis voinut raivata pysäköintitilaa, tai rakentaa vähän leveämmän kadun että mahtuu olemaan.

    • Anonyymi

      Pysäköinti pitäisi yleensäkin kieltää kokonaan kaupungeissa, ainakin keskusta-alueella. Oulussa tämä kehitys on jo hyvällä alulla. Jostain syystä vaan keskustan liiketilat autioituu kovaan tahtiin, minkä syytä kaupungissa kovasti ihmetellään.

      • Anonyymi

        Myös pysähtyminen pitäisi kieltää. Pysähtyminen aiheuttaa ikäviä transientteja kansantalouteen. Rattaiden pitäisi pysyä jatkuvassa liikkeessä.


    • Anonyymi

      Meillä kun tässä asutustaajamassa ei ole jalkakäytäviä eikä juuri piennartakaan niin näin talvella muutaman toopen pitää ihan väkisin ajaa auto siihen penkan viereen nokka tulosuuntaa kohti (eli väärinpäin). Ilman muuta se auto jää hyvinkin 50 cm enempi tien puolelle koska eihän sieltä muuten pääse kuski ulos. Näin vielä kun lunta on tullut pitkin talvea reippaasti ja tiet kaventuneet, siitä on tosi iso haittaa sekä noin yleisesti mutta etenkin auraajille.

      Vanha systeemi oli toimiva, joten siihen pitää palata!

    • Anonyymi

      Joku puoli on aina vasen, riippuen kummasta suunnasta katsoo.

      • Anonyymi

        Jep. Vastaantulijalla se vasen on toisella puoella.


    • Anonyymi

      Opettele ajamaan niin se ei haittaa.

      • Anonyymi

        Ajamisen osaamisella ei tuon asian kanssa ole mitään tekemistä, kunhan vaan provoilet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajamisen osaamisella ei tuon asian kanssa ole mitään tekemistä, kunhan vaan provoilet.

        No onhan. Jos ei osaa kapeilla kaduilla ajaa osumatta vieressä oleviin autoihin niin kannattaa muuttaa vaikka maaseudulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No onhan. Jos ei osaa kapeilla kaduilla ajaa osumatta vieressä oleviin autoihin niin kannattaa muuttaa vaikka maaseudulle.

        Ei kai nyt kukaan, kapeallakaan kadulla vieressä pysäköitynä oleviin ole osunut, vaikka se (vieressä oleva) olisikin pysäköity ajosuunnassaan vasemmalle puolelle ajorataa.
        Joten ajamisen osaamisella ei ole asian (osumisen) kanssa tekemistä.


    • Anonyymi

      "36 §
      Pysäyttäminen ja pysäköinti

      Ajoneuvon saa pysäyttää tai pysäköidä vain tien oikealle puolelle. Yksisuuntaisella tiellä on pysäyttäminen ja pysäköinti myös vasemmalle puolelle tietä sallittu. Taajamassa vasemmalle puolelle tietä pysäyttäminen ja pysäköinti on sallittu myös kaksisuuntaisella tiellä, jos se ei vaaranna eikä haittaa liikennettä.

      Ajoneuvo on pysäytettävä tai pysäköitävä tien suuntaisesti ja mahdollisimman lähelle tien reunaa."

      Huomioitavaa on tuossa pykälässä tämä lause: "Taajamassa vasemmalle puolelle tietä pysäyttäminen ja pysäköinti on sallittu myös kaksisuuntaisella tiellä, jos se ei vaaranna eikä haittaa liikennettä."

      Vasemmalle ei saa pysäköidä, jos se haittaa liikennettä.

    • Anonyymi

      Edelleenkään ongelmana ei ole se, että ihmiset pysäköivät vasemmalle vaan se että ihmiset pysäköivät väärin. Tässä lakimuutoksessa ei ole mitään ongelmaa, pitää vain oppia pysäköimään oikein. En näe mitään syytä siirtyä takaisin vanhaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      163
      1473
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      27
      1291
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1284
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      215
      1154
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1086
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      317
      1019
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      224
      1012
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      949
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      277
      928
    10. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      915
    Aihe