Saimaan kanavan liikennekausi käynnistyy maanantaina

Anonyymi

Kukaan tervejärkinen ei vaan tuo laivaansa kanavaan.Venäläinen voi takavarikoida laivan kanavassa tai voivat milloin tahansa sulkea kanavan ja laivat jää saimaalle.Kanavan remonttipäätös myös ihmetytti suuresti kun siitä ensikerran kuulin.Tiettävästi se nyt on haudattu.Ehdotin kymmenkuntavuotta sitten kymin kanavan rakentamista.Ehdotus ei saanut tuulta purjeisiin.Kymin kanavan rakentamista on ehdotettu ennenkin.Ei ole mitään järkeä että suomi maksaa 1,2 miljoonaa euroa vuodessa kanavan käyttämisestä.Saattaa olla että kanavan käyttäminen on nyt vuosia epävarmaa tai jopa mahdotonta.Kymin kanavalla olisi suuri työllistävä vaikutus ja loppuisi rahan syytäminen venäjälle.Suomi joutuu ylläpitämään sulkuportteja ja kanavatietä jota venäläiset käyttävät.Tiellä on sattunut useita vakavia liikenneonnettomuuksia johtuen venäläisestä liikennekulttuurista. Tien valvonta kuuluu venäläisille ja ylläpito suomelle.Venäjä on moittinut suomea tien huonosta hoidosta.Suomi on pitänyt tien kunnossa.Toivottavasti kanavaremontti on nyt lopullisesti kuopattu.Olisiko nyt vihdoinkin kymin kanavan rakentamisen aika?

111

2586

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Venäjän lait voivat tosiaan muuttua nopeasti ja nyt olemme vihamielisiksi luokiteltuja, niin riski on liikennöidä tuolla...

    • Anonyymi

      Tota Kymin kanavaa yritettiin viimeeksi tosissaan saada aluille 1990-luvulla, mutta kun tän maan päättäjät ei nää nokkaa tai omia sidonnaisuuksiaan pidemmälle voimme nytkin unohtaa koko kanava idean , paitsi jos hanke saadaan korruption/ hyvävelijärjestelmän kautta rakennettavaksi , silloin kyllä hintalappu on SUURI.

    • Anonyymi

      Kymin kanavassa olisi vielä sekin hyvä pointti että saataisiin melkein samalla vaivalla kanavayhteys Päijänteelle.

      • Paljonko on suunnilleen kaivettava matka ?


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Paljonko on suunnilleen kaivettava matka ?

        Alusten koko on ilmeisesti merkittävä tekijä kun ryhdytään kaivutöitä sunnitelemaan.
        Iso ongelma on Kymijoen pohjaan sitoutuneet myrkyt ja raskasmetallit.
        Niitä ei haluta kuulemma mennä ruoppaamaan.
        Jos jokiuomaa ei voi käyttää isojen alusten kulkemiseen, niin kanava on kaivettava neitseelliseen maahan, mikä aiheuttaa kymmenien kilometrien kaivutyöt ja siihen päälle tietenkin useiden sulkujen rakentamisen.

        Mikäli kanava aiotaan jatkaa Saimaalle, niin silläkin reitillä riittää kaivamista ja sulkujen tekoa.
        Päijänteeltä Saimalle on jopa tehty joitakin suunnitelmia.
        On olemassa pohjoisempi reitti jostain Suonenjoen tienoilta ja toinen Mäntyharjun läheltä.

        Suuri ja ratkaisevin ongelma on rahoituksen löytyminen.
        Nykyisetkään kanavat eivät ilmeisesti tuota tarpeeksi.
        Maantiekuljetukset ovat vieneet suurimman osan rahdista, eikä rautatietkään ole jääneet työttömäksi.
        Saa nähdä onko energian hinnan nousulla ja mahdollisella saatatavuudella mitään vaikutusta vesikuljetusten suosioon.

        Muistan kun olin kesät mummolassa Savonlinna - Joensuu reitin varrella 60- luvulla.
        Jatkuvasti ohi kulkeneet nippulautat olivat mielenkiintoisia seurattavia,
        Hinaajien miehistöt kävivät naapurissa sijanneessa kaupassa pienemmällä apuhinaajallaan ostoksilla.
        Minä olin laivarannassa ihmettelemässä noiden arjen sankareiden toimia.
        Nykyisin saa odotella monta päivää nähdäkseen nippulautan.
        Näinä päivinä propseja kuljetetaan puskuproomun päällä, mutta ei niitäkään montaa näe.
        Syväväylää tarvitsevan laivan näkeminen ei myöskään ole jokapäiväistä.

        Koska itse olen suuri kanavafani - vaihdoin purjeveneen moottoriveneeksi, jotta pääsin kanaville kulkemaan, niin toivotan tietysti kaikki kanavat tervetulleeksi.
        Tekisivät nyt ainakin veneilyyn riittävästä kanavasta laskelmat, niin nähtäisiin edes sellaisen hintalappu.
        Ureinwohner


    • Anonyymi

      Saimaan kanava pitää korvata laivankuljettimilla kapeimmassa kohdassa Saimaasta Kymijokeen

      Siellä uudella reitillä voi olla monia eri kokoisia laivankuljettimia jotka liikkuvat hitaasti 50 metriä leveällä sora / hiekkatiellä. Suurin koko voi olla jotain tätä luokkaa tai paljon pienempi ja silti riittävä:

      https://en.wikipedia.org/wiki/File:Garzweiler_Tagebau-1230.jpg

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Crawler-transporter

      Jättikokoisella, erikoistielle erikseen valmistetulla tela- tai pyöräajoneuvolla voi kuljettaa suurempia laivoja kuin mitä Saimaan kanavaan mahtuu. Sillä hitaalla, ehkä 5 km/h nopeudella pyörät voi ehkä olla terästä kumin sijaan. Se olisi ehkä maailman suurin sähköauto ja akut jotain halvempaa ja turvallisempaa kuin litium-ion.

      Sama Päijänteen ja Saimaan välille.

      • Anonyymi

        Ai pitää vai?


      • Anonyymi

        Crawlerin oma paino 2700 tonnia, laiva kyytiin, 2000 tonnia. Saattaa tie pettää alla....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Crawlerin oma paino 2700 tonnia, laiva kyytiin, 2000 tonnia. Saattaa tie pettää alla....

        Laiva lasteineen saattaapi painaakin sitten jotain 4000 tonnia...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laiva lasteineen saattaapi painaakin sitten jotain 4000 tonnia...

        ''Laiva lasteineen saattaapi painaakin sitten jotain 4000 tonnia...''

        Saimaalla, tuskinpa....


    • Anonyymi

      Saimaan kanavaa ei enää käytännössä ole. Jossain vaiheessa Saimaalta tuodaan kanavaa pitkin ne laivat, jotka sieltä merelle halutaan tuoda. Sitten kanavan toiminta lakkaa pysyvästi.
      Todennäköisesti kanavaliikenne korvataan rautatieyhteyksillä.


      https://yle.fi/uutiset/3-12382599
      Yritykset kieltäytyvät käyttämästä suoraa vesireittiä Venäjän kautta Suomeen – lannoitefirma maksaa nyt kiertotiestä, joka lisää matkaa satoja kilometrejä

      • Anonyymi

        Kanavaa myöten ei ole mennyt tänä vuonna yhtään laivaa. Eikä mene ihan lähiaikoina;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kanavaa myöten ei ole mennyt tänä vuonna yhtään laivaa. Eikä mene ihan lähiaikoina;)

        Ei sieltä näin alkuvuonna yleensäkään ketään ole mennyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kanavaa myöten ei ole mennyt tänä vuonna yhtään laivaa. Eikä mene ihan lähiaikoina;)

        Ei tule menemään enää koskaan. Koskahan Suomi lopettaa vuokranmaksun?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sieltä näin alkuvuonna yleensäkään ketään ole mennyt.

        Totta. 2020 tammikuussa kanavassa kulki rahtia n.50 000 tonnia. Helmi- ja maaliskuu huilattiin ja huhtikuussa taas tavaraa kulki n.75 000 tonnia. Toukokuussa yli 150 000t.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tule menemään enää koskaan. Koskahan Suomi lopettaa vuokranmaksun?

        Ei kannata koskaan sanoa ei koskaan. Kyllä siellä varmaan vielä joskus ajelee ainakin kanavan omistaja.


    • Anonyymi

      Ei liikennettä kanavassa vieläkään. Onko tämä nyt jotenkin Ukrainan tilanteesta johtuvaa vai ehkä paperimiesten lakosta, eikö ole enää kuljetettavaa?

      • Anonyymi

        Kuljetettavaa kyllä on, mutta kukaan ei uskalla ottaa sitä riskiä, että iso laiva jää Saimaalle jumiin näinä poliittisesti herkkinä aikoina.


      • Anonyymi

        Saimaan ''sisäinen'' liikenne alkoi tänään. Kanavan liikenne alkaa......ehkä joskus:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuljetettavaa kyllä on, mutta kukaan ei uskalla ottaa sitä riskiä, että iso laiva jää Saimaalle jumiin näinä poliittisesti herkkinä aikoina.

        Vakuutusyhtiöt eivät enää myy vakuutuksia Saimaan kanavalle joten kaikki riski jäisi varustamolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vakuutusyhtiöt eivät enää myy vakuutuksia Saimaan kanavalle joten kaikki riski jäisi varustamolle.

        Höpö höpö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö.

        Jos sinulla on parempaa tietoa niin kertoisitko sen, etkä vain mollaisi?


    • Anonyymi

      Mikään em. väitteistä ei saata kestää lähempää tarkastelua, eiköhän se vain ole niin että lakoista ym. johtuen kuljettavaa on nyt vähän ja kun se on jo kolmisen kuukautta liikkunut kumipyörillä ja junilla niin on päätetty että menkööt toistaiseksi näin!
      Kuljetettava on tietenkin vähentynyt jo senkin takia kun Venäjä jo ennen nykytilannetta ilmoitti tietyn puutavaran viennin supistamisesta ja lopettamisesta kokonaan esim. kanavan ja muidenkin eteläisempien rajanylityspaikkojen kautta.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai sitten näin...
        https://yle.fi/uutiset/3-12406278

        Juuri niin, ei mitään ihmeellisiä vakuutusyhtiökommervenkkejä tms. esteitä, sitähän olin juuri kertomassa. Sivulla on ehtinyt olla jo viisastelijoita joiden mukaan liikennettä ei ole koska vak.yhtiöt eivät muka myönnä kanavalle enää vakuutuksia ja koska varustamot eivät halua ottaa riskiä että laivat jäävät jumiin Saimaalle ym. tms. höpö höpöä.


      • Anonyymi

        "Lakoista ym." Eli tuo ym. on Venäjän tilanne!
        Tuossa Ylen uutisessahan puhuttiin vain Suomen sisäisestä liikenteestä emmekä tiettävästi ole missään sodassa tms. pikkeustilassa. Vakuutuksen kin venäjän liikenteeseen varmasti saa mutta se on niin kallis että ei kannata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Lakoista ym." Eli tuo ym. on Venäjän tilanne!
        Tuossa Ylen uutisessahan puhuttiin vain Suomen sisäisestä liikenteestä emmekä tiettävästi ole missään sodassa tms. pikkeustilassa. Vakuutuksen kin venäjän liikenteeseen varmasti saa mutta se on niin kallis että ei kannata.

        Paljonko se vakuutus sitten maksaa?


      • Anonyymi

        Ei ne lakonalaiset puutavarakuljetukset ole ainoita, joita sieltä voitaisiin merelle kuljettaa.
        Siilinjärven tavaraan ei nämä lakot vaikuta mitään.
        Tuossa lehtijutussa sanottiin selvästi, ettei varustamot halua tuoda laivojaan tällä hetkellä Saimaalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne lakonalaiset puutavarakuljetukset ole ainoita, joita sieltä voitaisiin merelle kuljettaa.
        Siilinjärven tavaraan ei nämä lakot vaikuta mitään.
        Tuossa lehtijutussa sanottiin selvästi, ettei varustamot halua tuoda laivojaan tällä hetkellä Saimaalle.

        Ovatko ne jotain lannoitteita tai mitä siilinjärvellä valmistetaan, kulkisiko heidän tuotteensa mihin asuuntaan vaiko molempiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko se vakuutus sitten maksaa?

        Soita Loydsiiin ja kysy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ovatko ne jotain lannoitteita tai mitä siilinjärvellä valmistetaan, kulkisiko heidän tuotteensa mihin asuuntaan vaiko molempiin?

        Talviaikana kun Saimaa on kiinni Siilinjärven tavaraa kuskataan maailmalle esim. Kokkolan kautta. Kustantaa ihan eri tavalla kuin suoraan laivalla kanavaa pitkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne lakonalaiset puutavarakuljetukset ole ainoita, joita sieltä voitaisiin merelle kuljettaa.
        Siilinjärven tavaraan ei nämä lakot vaikuta mitään.
        Tuossa lehtijutussa sanottiin selvästi, ettei varustamot halua tuoda laivojaan tällä hetkellä Saimaalle.

        ''...ettei varustamot halua tuoda laivojaan tällä hetkellä Saimaalle.''

        Haluaisivat tuoda aluksia Saimaalle nutta eivät halua tuoda aluksia Venäjän (kanava) kautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''...ettei varustamot halua tuoda laivojaan tällä hetkellä Saimaalle.''

        Haluaisivat tuoda aluksia Saimaalle nutta eivät halua tuoda aluksia Venäjän (kanava) kautta.

        Ehehhehee.
        Pilkkumieskö siellä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''...ettei varustamot halua tuoda laivojaan tällä hetkellä Saimaalle.''

        Haluaisivat tuoda aluksia Saimaalle nutta eivät halua tuoda aluksia Venäjän (kanava) kautta.

        Eiköhän suurin ongelma ole se, että naapurin puheisiin ei enää luoteta.
        Siellä Viipurinlahdella voi vaikka tulla jokin ”erityissyy” , joka johtaisi kanavaliikenteen katkaisuun ”joksikin” ajaksi.
        Varustamo ei halua ottaa sitä riskiä, että laiva jää sen ”erityissyyn” takia epämääräiseksi ajaksi Mustolan rantaan seisomaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Soita Loydsiiin ja kysy.

        Vielä silloin kun minä merenkulkua opiskelin ja silleen, Loyds on laivanluokituslaitos, se ei ehkä ollut kaikista syrjäisen Suomen tahtaiden tuotannosta tietoinen, eli en soita!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä silloin kun minä merenkulkua opiskelin ja silleen, Loyds on laivanluokituslaitos, se ei ehkä ollut kaikista syrjäisen Suomen tahtaiden tuotannosta tietoinen, eli en soita!

        Kun sinä opiskelit? Mitä hittoa se tähän kuuluu jos sinä opiskelit? Sekin on sitten mennyt hukkaan tai opiskelit jotain muuta jos et tiedä että Lloyd's on myös maailman vanhin merivakuuttaja ja yksi maailman suurimmista vakuutusyhtiöstä muutenkin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun sinä opiskelit? Mitä hittoa se tähän kuuluu jos sinä opiskelit? Sekin on sitten mennyt hukkaan tai opiskelit jotain muuta jos et tiedä että Lloyd's on myös maailman vanhin merivakuuttaja ja yksi maailman suurimmista vakuutusyhtiöstä muutenkin!

        Mikä estää asialliseen keskusteluun osallistumasta asiallisesti, sekö että satut olemaan juntti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä estää asialliseen keskusteluun osallistumasta asiallisesti, sekö että satut olemaan juntti?

        Kannattaa mennä opiskelemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa mennä opiskelemaan.

        Se riippuu ihan siitä onko se kannattavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun sinä opiskelit? Mitä hittoa se tähän kuuluu jos sinä opiskelit? Sekin on sitten mennyt hukkaan tai opiskelit jotain muuta jos et tiedä että Lloyd's on myös maailman vanhin merivakuuttaja ja yksi maailman suurimmista vakuutusyhtiöstä muutenkin!

        Lloyd's on vakuutuslaitos ja samassa baarissa on perustettu Lloyd's luokituslaitos.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Lloyd’s_of_London
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Lloyd’s_Register


    • Anonyymi

      Ainakin julkisissa puheissa Kymijoen kanavan suurimmaksi esteeksi 90-luvulla mainittiin paperi ja selluteollisuuden aikoinaan jokeen laskemat saasteet jotka ovat kerrostuneet pohjan sedimenttiin. Niitä "supermyrkkyjä" ei haluttu ruoppauksella käydä irrottelemaan. En sitten tiedä onko tiede ja tekniikka kehittynyt kuinka paljon että osattaisiinko tätä saastunutta maa-ainesta jo käsitellä ja jälkikäsitellä nyt paremmin verrattuna 1990-luvun tietotaitoon? Ja saattaahan jopa olla etteivät ne edes niin "supermyrkyllisiä" ole, oli vain aikoinaan sopiva syy lopettaa kanavasta käytävä keskustelu ja jatkaa jo valmiin Saimaan kanavan käyttöä?

      • Anonyymi

        ''Kymijoen kanavahanke nousi esiin taas 1990-luvulla. Ympäristöjärjestöt ovat vastustaneet voimakkaasti hanketta; ne huomauttivat, että Kymijoen pohjassa on vaarallisia myrkkyjä teollisuuden päästöinä ja rakentamisen seurauksena liikkeelle lähtiessään ne voisivat aiheuttaa ympäristötuhoja. Suomen hallitus päätti 2002, että kanava ei ole Suomen liikenne- ja viestintäministeriön laskelmien mukaan kannattava.''


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''Kymijoen kanavahanke nousi esiin taas 1990-luvulla. Ympäristöjärjestöt ovat vastustaneet voimakkaasti hanketta; ne huomauttivat, että Kymijoen pohjassa on vaarallisia myrkkyjä teollisuuden päästöinä ja rakentamisen seurauksena liikkeelle lähtiessään ne voisivat aiheuttaa ympäristötuhoja. Suomen hallitus päätti 2002, että kanava ei ole Suomen liikenne- ja viestintäministeriön laskelmien mukaan kannattava.''

        Niin tuota just mietin että 20 vuoden aikana asiat ovat ehtineet muuttua ja tekniikka kehittyä. Saattaisi olla vaivan väärti jos ELY-keskus tutkisi joen pohjan uudelleen ja miettisi onko saastuminen nykytekniikan ja tietämyksen mukaan todella niin pahaa mitä reilut parikymmentä vuotta sitten kuviteltiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin tuota just mietin että 20 vuoden aikana asiat ovat ehtineet muuttua ja tekniikka kehittyä. Saattaisi olla vaivan väärti jos ELY-keskus tutkisi joen pohjan uudelleen ja miettisi onko saastuminen nykytekniikan ja tietämyksen mukaan todella niin pahaa mitä reilut parikymmentä vuotta sitten kuviteltiin.

        Taitaa olla nykytietämyksen mukaan vielä paljon pahempaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin tuota just mietin että 20 vuoden aikana asiat ovat ehtineet muuttua ja tekniikka kehittyä. Saattaisi olla vaivan väärti jos ELY-keskus tutkisi joen pohjan uudelleen ja miettisi onko saastuminen nykytekniikan ja tietämyksen mukaan todella niin pahaa mitä reilut parikymmentä vuotta sitten kuviteltiin.

        Ei liity mitenkään Kymijokeen, mutta...

        Silloin kun Helsingissä aloitettiin nykyisen Kalasataman alueen rakentamisen suunittelu, entiselle teollisuusalueelle, maaperätutkimuksissa löytyi ''Berliininsinistä'' savea. Maaperässä oli syanidia, ym. myrkkyjä.
        Projekti lykkääntyi vuosia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei liity mitenkään Kymijokeen, mutta...

        Silloin kun Helsingissä aloitettiin nykyisen Kalasataman alueen rakentamisen suunittelu, entiselle teollisuusalueelle, maaperätutkimuksissa löytyi ''Berliininsinistä'' savea. Maaperässä oli syanidia, ym. myrkkyjä.
        Projekti lykkääntyi vuosia.

        Pohjan myrkyt olivat ongelmana myös Vuosaaren satamaa tehtäessä, en nyt muista miten asia ratkaistiin mutta pitkään sitä pohdittiin. Jokin massojen siirto ja sitten niiden peittäminen puhtaammilla massoilla tms. järjestely siinä tehtiin.
        Alueella oli ollut mm. telakka ja muutakin teollisuutta joiden jäljiltä oli pohjaan kertynyt kemikaaleja. Sinnehän ne huuhtoutuivat esim. laivojen pohjista pois vanhat maalijäämät kun maalauksia uusittiin ja ennenvanhaan maalit olivat jotain muuta kuin luomutuotteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pohjan myrkyt olivat ongelmana myös Vuosaaren satamaa tehtäessä, en nyt muista miten asia ratkaistiin mutta pitkään sitä pohdittiin. Jokin massojen siirto ja sitten niiden peittäminen puhtaammilla massoilla tms. järjestely siinä tehtiin.
        Alueella oli ollut mm. telakka ja muutakin teollisuutta joiden jäljiltä oli pohjaan kertynyt kemikaaleja. Sinnehän ne huuhtoutuivat esim. laivojen pohjista pois vanhat maalijäämät kun maalauksia uusittiin ja ennenvanhaan maalit olivat jotain muuta kuin luomutuotteita.

        Valmetin telakka toimi Vuosaaressa 1974-1987. Kymijoen pohjaan on kertynyt myrkkyjä hieman kauemmin;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valmetin telakka toimi Vuosaaressa 1974-1987. Kymijoen pohjaan on kertynyt myrkkyjä hieman kauemmin;)

        Ai, anteeksi, en tullut ajatelleeksi. Olen pahoillani kun en moista noteerannut, anteeksi vielä kerran.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai, anteeksi, en tullut ajatelleeksi. Olen pahoillani kun en moista noteerannut, anteeksi vielä kerran.

        Jäi yksi toinen juttu ajattelematta...

        ''Sinnehän ne huuhtoutuivat esim. laivojen pohjista pois vanhat maalijäämät..''

        Vanhan maalin jämät meni puhallushiekan mukana kaatopaikalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''Kymijoen kanavahanke nousi esiin taas 1990-luvulla. Ympäristöjärjestöt ovat vastustaneet voimakkaasti hanketta; ne huomauttivat, että Kymijoen pohjassa on vaarallisia myrkkyjä teollisuuden päästöinä ja rakentamisen seurauksena liikkeelle lähtiessään ne voisivat aiheuttaa ympäristötuhoja. Suomen hallitus päätti 2002, että kanava ei ole Suomen liikenne- ja viestintäministeriön laskelmien mukaan kannattava.''

        Ei mikään kanava ole oikeasti kannattava, ainakaan Suomessa. Mutta nyt tuo kanava on pakko tehdä jos halutaan jatkaa laivaliikennettä mereltä Saimaalle. Näkyvissä olevassa tulevaisuudessa ei nykyisen kanavan käyttäminen ole enää mahdollista. Sen vuokrasopimus pitäisikin irtisanoa niin pian kuin mahdollista, mieluiten välittömästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mikään kanava ole oikeasti kannattava, ainakaan Suomessa. Mutta nyt tuo kanava on pakko tehdä jos halutaan jatkaa laivaliikennettä mereltä Saimaalle. Näkyvissä olevassa tulevaisuudessa ei nykyisen kanavan käyttäminen ole enää mahdollista. Sen vuokrasopimus pitäisikin irtisanoa niin pian kuin mahdollista, mieluiten välittömästi.

        Kanava on poissa suunnitelmista mutta Saimaan sisäinen liikenne alkaa toimimaan tänään. ''Tyrsky'' avaa tarvittaessa väylän.
        https://www.youtube.com/watch?v=yILBXm1nCrUhttps://www.youtube.com/watch?v=yILBXm1nCrU


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jäi yksi toinen juttu ajattelematta...

        ''Sinnehän ne huuhtoutuivat esim. laivojen pohjista pois vanhat maalijäämät..''

        Vanhan maalin jämät meni puhallushiekan mukana kaatopaikalle.

        Olitko ihan telakalla duunissa, minä olin pari vuotta.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      En tiedä tuleeko aamun uutinen viralliselta Venäjältä mutta kuuluupi että mikäli Suomi liittyy Natoon, Venäjä irtisanoo kanavan vuokrasopimuksen.
      Ryssä uhoaa ja uhkailee joka suuntaan. Nyt kun kanavasta ei ole liikkunut laivan laivaa pian neljään kuukauteen olisi hyvä paikka sanoa että emme tarvitse kanavaa ja meidän puoleltamme irtisanoa se sopimus ja unohtaa koko kanava. Muutamassa vuodessa sulkujen tekniikka sun muu olisi siinä kunnossa ettei sitä käyttäisi kukaan muukaan.
      P-skaako tämmöisellä puljaamaan, vähä tavara saadaan kulkemaan kyllä muutenkin, elämä jatkuu...

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kanavalle tarvetta olisi, mutta taitaa jäädä historiaan....

        http://www.navisaimaa.fi/rahtiliikenne

        Tarvetta olisi toki, tosin se on vähenemään päin mm. Venäjän toimista johtuen. OIennaista on että onko kanava taloudellisesti mitenkään kannattava, sitähän se ei ole. Se on ollut kannattava ehkä metsäteollisuuden tehtaiden omistajien laskelmissa mutta ei yleisemmin yhteiskunnallisesti.
        Pitäisi Suomen puolelta itäuhkailujen jälkeen jo unohtaa koko kanava, jättää oman onnensa nojaan niin kuin se jäisi.
        Tuleeko tulevana kesänä tai koko loppuvuonna kanavalle uskaltautumaan ensimmäistäkään laivaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarvetta olisi toki, tosin se on vähenemään päin mm. Venäjän toimista johtuen. OIennaista on että onko kanava taloudellisesti mitenkään kannattava, sitähän se ei ole. Se on ollut kannattava ehkä metsäteollisuuden tehtaiden omistajien laskelmissa mutta ei yleisemmin yhteiskunnallisesti.
        Pitäisi Suomen puolelta itäuhkailujen jälkeen jo unohtaa koko kanava, jättää oman onnensa nojaan niin kuin se jäisi.
        Tuleeko tulevana kesänä tai koko loppuvuonna kanavalle uskaltautumaan ensimmäistäkään laivaa?

        Lue ylläolevan linkin takaa juttu.....


      • Anonyymi

        Aamen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lue ylläolevan linkin takaa juttu.....

        En lue yllä enkä allaolevia linkkejä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En lue yllä enkä allaolevia linkkejä!

        ''En lue yllä enkä allaolevia linkkejä!''

        Saa pysyä tyhmänä ihan vapaasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''En lue yllä enkä allaolevia linkkejä!''

        Saa pysyä tyhmänä ihan vapaasti.

        Onko suomi tyhmä?


    • Anonyymi

      Suomen valtio ei usko ennen kuin on paska housussa.

      • Anonyymi

        Mutta eikö se valtio ole yhtä kuin sen asukkaat?
        Etkö SINÄ siis usko ennen kuin on sitä ja tätä?


    • Anonyymi

      Onkos tuosta kusirännistä ollut koskaan taloudellista hyötyä ???

      Epäilen

      • Anonyymi

        Riippuu täysin siitä kenen hyödyistä puhutaan?


      • Anonyymi

        ''Yksi sisävesialus pystyy kuljettamaan 128 puoliperävaunullisen rekan- ja 40 junavaunullisen kuormat''

        Ehkä jotain hyötyä....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''Yksi sisävesialus pystyy kuljettamaan 128 puoliperävaunullisen rekan- ja 40 junavaunullisen kuormat''

        Ehkä jotain hyötyä....

        Mutta edelleen hyöty riippuu täysin siitä kenen silmin asiaa lähestytään?
        Jos asiaa tarkastelee puunjalostustehtaan omistaja, vähäistä säästöä mahdollisesti syntyy mutta jos asiaa tarkastellaan suomalaisen veronmaksajan silmin, aiheutuu kaikki kulut huomioiden vain menetyksiä.
        Ai niin, miksi ajaa tavaraa puoliperävaunullisilla rekoilla?
        Ai niin, osa 2, 40 junanvaunullista kulkee yhdellä junalla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''Yksi sisävesialus pystyy kuljettamaan 128 puoliperävaunullisen rekan- ja 40 junavaunullisen kuormat''

        Ehkä jotain hyötyä....

        Voisiko joku laskea työntöproomuun mahtuvan puun määrän oikeina rekkoina, eikä venäläisinä puoliperävaunuina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''Yksi sisävesialus pystyy kuljettamaan 128 puoliperävaunullisen rekan- ja 40 junavaunullisen kuormat''

        Ehkä jotain hyötyä....

        Ehkä ei sittenkään.

        Laita sinä laskelmasi ja minä laitan sitten omani ja verrataan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''Yksi sisävesialus pystyy kuljettamaan 128 puoliperävaunullisen rekan- ja 40 junavaunullisen kuormat''

        Ehkä jotain hyötyä....

        Kun se tavara kuitenkin on rekassa, niin se kannattaa ajaa perille asti ilman uudelleen lastaamisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun se tavara kuitenkin on rekassa, niin se kannattaa ajaa perille asti ilman uudelleen lastaamisia.

        Mikä älyn jättiläinen:)))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun se tavara kuitenkin on rekassa, niin se kannattaa ajaa perille asti ilman uudelleen lastaamisia.

        Useimmat kanavasta ulos tulleet laivalastit ovat jatkaneet keski- Euroopan tai esim. Englannin satamiin. Siis pitääkö se tavara sitten kuitenkin jossain vaiheessa lastata oikein laivaankin?


    • Anonyymi

      Tänään julkitulleen tiedon mukaan kanavan sulkujen suurentamiseen ja vähintään noin 100 miljoonan Euron muutostöihin ei ryhdytä tai ainakin aloitus pannaan toistaiseksi jäihin. Voisi sanoa että järki voitti, siis ainakin toistaiseksi!

    • Anonyymi

      Jos suurin osa vientitavarasta kuitenkin matkaa laivoilla Suomesta pois, niin kai järkevintä olisi lastata tuotteet tehtaan satamassa laivaan sen sijaan että lastataan ne ensin autoon, ajetaan vaikka Haminaan, puretaan ja lastataan laivaan...
      Jälkimmäinen menettelyhän on nyt toiminnassa kun kanavaa ei käytetä!

      • Anonyymi

        Auto-laiva-laiva on monimutkaisempi kuin auto-laiva
        Kanavalla kulkevat alukset eivät ole kovin isoja.

        Juna-laiva on myös järkevä ja onhan Saimaan kanavalle muutenkin olemassa vaihtoehto koska kanava on osan aikaa jään peittämä eikä meillä tehtaita suljeta talveksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auto-laiva-laiva on monimutkaisempi kuin auto-laiva
        Kanavalla kulkevat alukset eivät ole kovin isoja.

        Juna-laiva on myös järkevä ja onhan Saimaan kanavalle muutenkin olemassa vaihtoehto koska kanava on osan aikaa jään peittämä eikä meillä tehtaita suljeta talveksi.

        Miksi te taas tätä vatvotte? Varmaan teollisuus olisi ajanut tuotteensa maata pitkin ympäri vuoden aiemminkin jos se olisi järkevää! Talvella pakko koska kuten kerroit että on se talvi.


    • Anonyymi

      Mitä kanava maksaa Suomelle näin käyttämättömänäkin, ken tietää, vuokraahan siitä mennee joka tapauksessa?

      • Anonyymi

        Vuokrahinta on 1,2 milliä vuodessa. Nykyinen vuokrasopimus on voimassa vuoteen 2062.
        Kumpikin osapuoli voi irtisanoa sopimuksen 12kk ennakkoilmoituksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuokrahinta on 1,2 milliä vuodessa. Nykyinen vuokrasopimus on voimassa vuoteen 2062.
        Kumpikin osapuoli voi irtisanoa sopimuksen 12kk ennakkoilmoituksella.

        Entä sisältyykö vuokrasopimukseen mahdollisesti millainen hoito- ja kunnossapitovelvoite tms?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä sisältyykö vuokrasopimukseen mahdollisesti millainen hoito- ja kunnossapitovelvoite tms?

        Kumpikin osapuoli hoitaa oman osan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumpikin osapuoli hoitaa oman osan.

        Ei pidä paikkaansa. Suomi joutuu maksamaan kaiken, jopa huoltotien ylläpidon, vaikka se on paikallisten yleisesti liikennöimä. Suomi sai jopa moitteet tien huonosta tienpidosta kun paikalliset kohelsivat votkapäissään aiheuttaen onnettomuuden. Mitä nopeammin tästä hulluudesta päästään eroon, sitä parempi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. Suomi joutuu maksamaan kaiken, jopa huoltotien ylläpidon, vaikka se on paikallisten yleisesti liikennöimä. Suomi sai jopa moitteet tien huonosta tienpidosta kun paikalliset kohelsivat votkapäissään aiheuttaen onnettomuuden. Mitä nopeammin tästä hulluudesta päästään eroon, sitä parempi!

        Kanavan huollosta kumpikin hoitaa oman osan. Huoltotien hoitaa Suomi.

        ''Kanavan käyttöä ja kunnossapitoa varten sen varteen rakennettiin 22 km mittainen huoltotie. Tien hoito ja ylläpito on määrätty Suomen vastuulle valtioiden välisessä kanavaa koskevassa valtiosopimuksessa, joka päivitettiin ja allekirjoitettiin vuonna 2012. Se on voimassa 50 vuotta allekirjoituksesta eteenpäin.''


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kanavan huollosta kumpikin hoitaa oman osan. Huoltotien hoitaa Suomi.

        ''Kanavan käyttöä ja kunnossapitoa varten sen varteen rakennettiin 22 km mittainen huoltotie. Tien hoito ja ylläpito on määrätty Suomen vastuulle valtioiden välisessä kanavaa koskevassa valtiosopimuksessa, joka päivitettiin ja allekirjoitettiin vuonna 2012. Se on voimassa 50 vuotta allekirjoituksesta eteenpäin.''

        Löytyykö kanavan voimassaoleva vuokrasopimus jostakin, siitähän asia olisi ja jopa pitäisi tarkistaa kun näyttää olevan yhtä monta mieltä kuin on miestäkin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Löytyykö kanavan voimassaoleva vuokrasopimus jostakin, siitähän asia olisi ja jopa pitäisi tarkistaa kun näyttää olevan yhtä monta mieltä kuin on miestäkin?

        Sinulla on nenän edessä jokin internet yhteydellä varustettu laite.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on nenän edessä jokin internet yhteydellä varustettu laite.

        On on, Internetyhteys, jopa yhdyssanana on edessäni, mutta en vain löydä Saimaan kanavan vuokrasopimusta. Löydän kyllä uutisia ja lyhyitä otteita sopimuksesta mutta kun kysyin missä voisin nähdä koko sopimuksen niin se taitaa tulla tenkkapoo?
        Eli lyhyesti, esim. hakusanoilla "Saimaan kanavan vuokrasopimus" en saa nähtäväkseni kanavan vuokrasopimusta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On on, Internetyhteys, jopa yhdyssanana on edessäni, mutta en vain löydä Saimaan kanavan vuokrasopimusta. Löydän kyllä uutisia ja lyhyitä otteita sopimuksesta mutta kun kysyin missä voisin nähdä koko sopimuksen niin se taitaa tulla tenkkapoo?
        Eli lyhyesti, esim. hakusanoilla "Saimaan kanavan vuokrasopimus" en saa nähtäväkseni kanavan vuokrasopimusta...

        Haulla ''saimaan kanava vuokrasopimus'' tuli tälläinen...

        https://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/2012/20120008


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Vain se irtisanominen taitaa jäädä puuttumaan?
      Muistan aikaa jolloin Suomi oli vuokrannut oliko Huovarin alueena tunnetun vesialueen N- liiton puolelta kalastajille.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huovari on Suomessa....
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Huovari

        Joo, niin on mutta se vuokralla ollut vesialue oli siinä Huovarin välittömässä läheisyydessä ja sitä kutsuttiin ainakin yleisradion lähetyksissä Huovarin vuokra- alueeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, niin on mutta se vuokralla ollut vesialue oli siinä Huovarin välittömässä läheisyydessä ja sitä kutsuttiin ainakin yleisradion lähetyksissä Huovarin vuokra- alueeksi.

        Että rälläistä löytyi;)

        https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000003597973.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Että rälläistä löytyi;)

        https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000003597973.html

        Entä millainen oli tuon vesialueen vuokrasopimus? Maksoiko Suomen valtio vuokraa niin ja niin paljon jotta muutama kalastaja sai käydä siellä kalassa? Paljonko Suomelle tuli maksamaan kilo kalaa?
        Olisiko ollut edulli vain Suomen maa- aja vesialueilla niin kanavan kuin muidenkin alueiden suhteen?
        Yksinkertaisesti, taloudellisesti olisi mutta kun esim. Saimaan kanavan vuokraus toimi erään Kekkosen uudelleenvalinnan pontimena, että kun Kekkonen sai aikaan muka sitä ja tätä niin kansa halusi valita hänet uudelleen!
        Kanavan vuokraus ja Novosibirskin nootti liittyvät muuten olennaisesti toisiinsa.

        ps. En halveksi Kekkosta, päinvastoin, Kekkosen aikaan tarvittiin Kekkosen kaltainen mies.


    • Anonyymi

      Nyt jos koskaan olisi Suomella hyvä sauma irtisanoa sieltä suomettuneisuuden ajoista juontava Saimaan kanavan vuokrasopimus.

      • Anonyymi

        Aamen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aamen!

        Uskonmiehiä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskonmiehiä?

        Uskon siihen että Venäjän kanssa ei kannata olla enää missään tekemisissä, kaikkein vähiten ei kannata toimittaa sinne rahaa sodankäyntiin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskon siihen että Venäjän kanssa ei kannata olla enää missään tekemisissä, kaikkein vähiten ei kannata toimittaa sinne rahaa sodankäyntiin!

        Onko nyt aamenen paikka?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko nyt aamenen paikka?

        Jaaha, "hallelujaa" on sensuurirobotin mielestä poistettava sana...


    • Anonyymi

      Saimaan vientiteollisuus vaatii yhteyttä merelle. Kymijoen-Mäntyharjun kanavien rakentaminen tekisi Suomessa mahdolliseksi Keski-Euroopassa suosituksi tulleen kanavamatkailun. Teollisuuden mukaan laivayhteyden puuttuminen Saimaalta Itämerelle nostaa kuljetuskustannuksia kohtuuttomasti.
      https://yle.fi/uutiset/3-12460407

      • Anonyymi

        Niin mutta kun juuri nyt se laivayhteys Saimaalta suomenlahteen on ollut poikki jo pian puoli vuotta, onko se vaikuttanut mihin kustannuksiin miten.
        Teollisuus toki osaa pitää puolensa ja vinkuu yhteiskunnalta vaikka mitä. Joku uusi kanavayhteys maksaisi loppupeleissä miljardeja, riippumatta siitä mikä olisi alkujaan kustannusarvionsa, ja se maksatettaisiin yhteiskunnalla, ei sitä teollisuus kustantaisi.
        Turistiliikenne tuolla(kin) kanavalla olisi ihan valtion avustuksista riippuvaista nappikauppaa, k_sessahan nuo kuuluvat lähiristeilylaivavarustamot jo nyt olevan ainakin sateisina kesinä. Suomen kesät ovat lyhyitä, epävakaisia ja risteilylaivojen on kerättävä pieni tuottonsa sen lyhyen parin kuukauden sesongin aikana, ei sillä hommalla lyödä rahoiksi. Eivät ihmiset keskiEuroopasta saati muualta maailmalta lähtisi Suomeen nähdäkseen jonkun aneemisen Kymijoen kanavan...utopistisia kuvitelmia joissa ei ole realismin hiventäkään mukana!


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Eipä Saimaan kanavaakaan olisi rakennettu jos sitä olisi kansanedustajilta kyselty. Silloin riitti että Urkki päätti siitä ja sitten se tehtiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä Saimaan kanavaakaan olisi rakennettu jos sitä olisi kansanedustajilta kyselty. Silloin riitti että Urkki päätti siitä ja sitten se tehtiin.

        Saimaan kanavaa alettiin rakentaa toukokuussa 1845. Kaikkea se urkki ehtikin.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saimaan kanavaa alettiin rakentaa toukokuussa 1845. Kaikkea se urkki ehtikin.....

        Se oli se vanha kanava joka jäi pieneksi eikä ollut enää muutenkaan sodan jälkeen käytössä. UKK:n aikana rakennettiin kokonaan uusi kanava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se oli se vanha kanava joka jäi pieneksi eikä ollut enää muutenkaan sodan jälkeen käytössä. UKK:n aikana rakennettiin kokonaan uusi kanava.

        UKK lähti touhuun ''karjala takaisin'' suunnitelmalla. Tunnetuin seurauksin. Sen jälkeen UKK kävi vihkimässä käyttöön viimeisen osan kanavasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se oli se vanha kanava joka jäi pieneksi eikä ollut enää muutenkaan sodan jälkeen käytössä. UKK:n aikana rakennettiin kokonaan uusi kanava.

        Mutta minkä ikäinen oli UKK 1845?


    • Anonyymi

      Huhheijaa teidän kanssa. Nyt ei pidä leikkiä venäläläisten kanssa. Mutta jo ihan maalaisjärjellä ja tavan keittiöpsykologin taidoilla kyllä pärjää. Jess!

      T. Saalar

      • Anonyymi

        Ootko kova luu keittiöhommissa, osaat keittää vettä ja silleen?


    • Anonyymi

      On kanavasta joku vene mennytkin. Olisiko joku tolvanoitten vene ollut, mutta e kai muita?

    • Anonyymi

      Saimaalle saapui esimmäinen rahtialus Saimaan kanavaa pitkin 1.7.2022 sitten Venäjän Ukrainaan hyökkäyksen. Mitenhän pois pääsyn kanssa kun alus on Liettualainen.

      • Anonyymi

        ''Mitenhän pois pääsyn kanssa kun alus on Liettualainen.''

        Omistaja eli varustamo on Liettuasta mutta ahterissa liehuu Saint Vincent & Grenadines lippu


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      59
      3295
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2931
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2769
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1847
    5. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1104
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1101
    7. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      197
      1030
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      45
      859
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      850
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      103
      845
    Aihe