Olen hieman hämmilläni nykyisistä SEFE:n suosituspalkoista. Vastavalmistuneelle ekonomille suositellaan 3000€/kk (pk-seutu), mutta uskon kumminkin monen jäävän melko kauaksi tuosta. Itse valmistuin 3 vuotta sitten jolloin suosituspalkka oli 2500€/kk (itselläni 2350€/kk)ja nyt olen muutaman palkankorotuksen jälkeen hieman nykyisen vastavalmistuneen palkan yläpuolella.
Kysymys tuli ajankohtaiseksi varsinkin kun ystäväni haki vastavalmistuneena ekonomina töitä ja aloituspalkat pyörivät edelleen vuoden 2001-2002 tasolla eli tuossa 2500€/kk.
Eli summasummarum: Onko mielestänne liittojen suosituspalkkojen ja yritysten (varsinkin isompien) lähtöpalkkatasossa isokin tulkintaero?
Aloituspalkat, ekonomiliitto
21
19503
Vastaukset
- Rikhard
SEFEllä on kova hinku profiloida ekonomi-titteliä ja tehdä pesäeroa muihin talouden ja kaupan alan osaajiin.
Kun tarpeeksi tekee selvityksiä ja antaa suosituksia, niin vähän se todellisuus meinaa kaunistua. Kun tarpeeksi vakuuttava taho vakuuttaa ja uskottelee, niin muutkin alkavat vakuuttua ja uskottelemaan samaa asiaa.
En tiedä sitten, keneen erityisesti SEFE tahtoo vaikuttaa hulppeilla suosituksillaan.- Nimetön
Ei voi olla totta. Merkonomit ja tradenomitkin pyytävät lähes saman. Ei saa tehdä töitä ilmaiseksi.
- controller
Olen kanssasi kyllä täysin samaa mieltä. Ekonomiliiton alkupalkkasuosituksissa ei todellakaan ole mitään järkeä. Sefehän on tietysti vapaa roiskimaan suosituksiaan, kun ei sopimuspöydässä edusta yhtään ketään. Tietysti menee uskottavuus noilta naurettavilta suosituksilta. Eikä niitä normaaliälyllä varustettu työnhakija, ainakaan tässä työllisyystilanteessa, kehtaa käyttää palkkatoiveen pohjana. Harva kuitenkaan myöntää, että ei saa "suositusten" mukaista palkkaa.
Kun yrityksissä kuitenkin on tietty palkkapolitiikka, ei siinä sefen suositukset paljoa paina. Johdattaa vaan kylteriraukkoja uskomaan, että suoraan koulunpenkiltä saisi 3 t kouraan. Naurettavaa. Vai onko realistista ajatella, että suoraan koulunpenkiltä voi ohittaa vuosikymmenten kokemuksella varustetut kollegat? Pelkästään sillä, että sattuu olemaan ekonomi(wau). - hallintovirkamies
Hieman yläkanttiin, mutta ei pk-seudulla nyt aivan metsässäkään. Itse vastavalmistunut, valtiolla, ja palkka 2700e/kk. Toinen paikka jota hain oli yksityisellä, kansainvälinen iso talo, ja palkkatoiveeni sinne 2900e, jonka lupasivat, sinne en tullut valituksi mutta syynä ei ollut liksatoive.
Itselläni kyllä työkokemusta jo opiskeluajalta, joten siinä mielessä palkkasuosituksen sanamuoto "jos ei merkittävää työkokemusta" on turhan optimistinen, aivan koulun penkiltä tulevalle noviisille ei 3teur varmasti irtoa.
Alkupalkkoja sinänsä on turha liikaa tuijotella, aluksi saa mitä saa, mutta ansiokehitys on ekonomihommissa kyllä ihan kohdallaan. Esim. oma toimenkuvani on nyt reilun vuoden talossa olon jälkeen hieman muuttumassa, jolloin palkka nousee n. 3100-3200e tasoon.- Million dollar baby
Etelä-Suomessa maksetaan enemmän, mutta täällä Keski-Suomessa tiedän monta tuttua ekonomia ja tradenomia jotka ovat puurtaneet vuosia alle 2000 euron liksalla. Pistää hymyilyttämään kun yhdessä samaisessa firmassa teknikko tienaa huomattavasti enemmän kuin tämä kaupan-ja hallinnon taitaja jonka toimenkuvan laajakirjo on palkanlaskusta, kirjanpidosta vientiin/tuontiin.
- Ekonomijeppe
Nokian kaltaiset yritykset niin pääset liksoille
- ktm_x
Kova aloituspalkka. Itse saan edelleen vain
n. 2800. Olen ollut 15 v. "väärällä alalla". Mutta en enää pääse pois. Muistatte, nuoret, tämän! Ensimmäinen työpaikka on tärkeä. Otin vastaan työn koska muuta ei ollut, en ajatellut että työkokemus on työnantajien silmissä sitten arvoton.- KTM:ksi
Joo kyllä tuo SEFE:n 3000€ vaikuttaa aika käsittämättömältä. Olen seurannut kavereita, jotka ovat juuri valmistuneet. Osa heistä on KTM:iä ja osa DI:tä, mutta vain harvalla, jos kenelläkään on ollut alkupalkka tuo 3000€. Suurimmalla osalla alkupalkka on ollut alle 2500€. En tiedä, että mihin SEFE pyrkii tuolla järjettömällä suosituksellaan, mutta itse en sitä ainakaan kehtaa suoraan laittaa työhakemukseen, sillä silloin minut saatetaan pudottaa suoraan pois hakijoiden joukosta. Entinen palkkahaitari 2450-2850 € oli mielestäni järkevämpi.
- egonomica
KTM:ksi kirjoitti:
Joo kyllä tuo SEFE:n 3000€ vaikuttaa aika käsittämättömältä. Olen seurannut kavereita, jotka ovat juuri valmistuneet. Osa heistä on KTM:iä ja osa DI:tä, mutta vain harvalla, jos kenelläkään on ollut alkupalkka tuo 3000€. Suurimmalla osalla alkupalkka on ollut alle 2500€. En tiedä, että mihin SEFE pyrkii tuolla järjettömällä suosituksellaan, mutta itse en sitä ainakaan kehtaa suoraan laittaa työhakemukseen, sillä silloin minut saatetaan pudottaa suoraan pois hakijoiden joukosta. Entinen palkkahaitari 2450-2850 € oli mielestäni järkevämpi.
ja gradu tekemättä
Voitko vähän avata, missäpäin ja kuinka iso työmaa, mitä teet? Pitäis omaa työtä pikkuhiljaa hinnoitella uudelleen.
- Rikas-
egonomica kirjoitti:
ja gradu tekemättä
Joko olet nainen ja annat pomolle tai sitten menit isukille töihin;-)
- egonomica
Rikas- kirjoitti:
Joko olet nainen ja annat pomolle tai sitten menit isukille töihin;-)
!!!siinä vastaus
- KTÄMMÄ
Syy miksi ekonomien aloituspalkat eivät toteudu: ekonomeja koulutetaan lähes joka ainoalla suuremmalla paikkakunnalla ja sisäänottomääriä on jatkuvasti kasvatettu. Lisäksi on kaiken maailman muuntokoulutuksia ym. Joka toiselta jannulta alkaa löytyä ne ekonomin paperit takataskusta. Pahimmillaan opiskelijat ja vastavalmistuneet joutuvat menemään jopa ilmaiseksi "harjoittelemaan" saadakseen edes vähän alan työkokemusta. Ekonomiliitto kaivaa omaa hautaansa näillä valtavilla koulutusmäärillä. Itse olen eronnut mokomasta roskaliitosta. Ottaisivat oppia lääkäriliitosta joka on johdonmukaisesti vastustanut koulutusmäärien lisäämistä ja se näkyy lääkärien ansiokehityksessä ja työmarkkinatilanteessa.
- opiskelija
Itse opiskelen Lappeenrannassa ja vielä vuonna 2000 sisään otettiin 90 uutta opiskelijaa ja nykyään otetaan jo 150 kaiken maailman muuntokoulutukset, kohta kukaan ei enää arvosta KTM -tutkintoa! Täällä oman alan kesätyöpaikkojen löytäminen on kiven alla, itse jouduin menemään 7,5 e /h palkalla töihin, että saa sitä oman alan kokemusta, vaikka olin kuitenkin ollut myyntisihteerinä yms. hommissakin! Kyllä vituttaa, mutta ainakin saa työkokemusta!Ja miksi tradenomei pitää viel kouluttaa KTM:ksi kun jo nyt on liikaa opiskelijoita?!!
- totuus_tai_kuolema
höpö höpö, ekonomeja valmistuu noin 1700 vuosittain eli ei nyt ihan joka toinen. Jos siltä tuntuu, taidat pyöriä vain melko pientä kehää siellä yliopiston nurkalla.
Erityistä kilpailuetua pelkkä KTM- putkitutkinto ei kyllä nykyisin tuo, se on totta, siksi kannattaakin tarkkaan miettiä miten sen opiskeluaikansa käyttää: järkevä pääaine, sitä tukevat järkevät sivuaineet mahd. laajoina, ja ennen kaikkea työkokemusta, työkokemusta ja työkokemusta koko opiskeluajalta! Työtä on, mutta ei välttämättä ihan siinä omalla opiskelupaikkakunnalla. Silloin sitä on syytä lähteä viipymättä hakemaan esim. ulkomailta.
Mutta opiskelupaikkoja voisi kyllä tosiaan vähentää. Esim. noin puolella. - Arska
Kyllähän Sefe tekee kyselyitä, mutta uskoisin etteivät kyselyihin vastaa monetkaan työttömät tai huonosti palkatut. Monelta yli 40-kymppiseltä on mennyt firma alta (ja uusi palkka on sitten ollut mitä on) ja eläkeputkeen päässeitä on sitten siirtynyt vaikka osa-aikaviljelijöikskasi.Näin sitten saadaan liian ruusuinen kuva sopivasta palkasta.
Vielä 1970-luvulla ekonomeja koulutettiin vain 4:ssä kaupungissa. Nyt melkein kaikissa keskisuurissa kaupungeissa - ja vanhat yksiköt ovat lisänneet sisäänottomääriä. Arvostuksemme on wanhoista ajoista laskenut - ja amk-uudistus on vielä pahentanut asiaa (parhaat tradenomit, joilla on huippulaitoksen huippupaperit ja hyvää työkokemusta kamppailevat samoista paikoista riviekonomien kanssa).
Kun soitin n. 5 vuotta sitten ekonomiliittoon ja kysyin, miksei se tee jäsenkuntansa etujen etujen ajamiseksi mitään oli vastaus: "ei tässä auta ruveta pullistelemaan". Tuon vastauksen jälkeen en sitten olekaan liittoon kuulunut. Jos työttömyyskassaan liityn niin liityn Loimaan kanssaan.
- Ktm_x
Jos on luonut hyvät suhteet pääsee hyvään työpaikkaan. Kilpailu alkaa heti; hyvät kesätyöpaikat, hyvät suhteet, antaa mahdollisesti hyvän työpaikan, josta saa sen 3000 e. Me muut saamme sitten 0-3000 euroon. Opimme ensi elämää varten...
Kohta tulee työvoimapula niin pääsemme sitten kaikki valitsemaan itsellemme hyviä paikkoja.- totuus_tai_kuolema
ei sitä työvoimapulaa tule. Useita vuosia työelämäsä nyt oltuani olen vakuuttunut siitä, että eläkkeelle siirtyvät voidaan lähes kokonaan korvata työtehtäviä ja toimintatapoja järkeistämällä. Näin se on meidänkin firmassa, ja kaikkialla muualla.
Puheet työvoimapulasta on propagandaa, jolla pyritään lobbaamaan halpaa työvoimaa maahan.
- Itsekin ekonomi
ne ovat suosituksia joilla liitot koittavat kosiskella opiskelijajäseniään. Tosiasiassa palkka maksetaan osaamisen ja tehtävän mukaan eikä millään liiton suosituksilla. Ne on ihan höpö höpöä.
- ekon. myös
Jos olette lukeneet Sefen tutkimuksen palkoista, niin siitä selviää että tuo 2600/3000e/kk tarkoittaa ns. vakituista työsuhdetta (toistaiseksi sop.), määräaikaisissa työsuhteissa alotuspalkka mediaani on ~2000e/kk.
Tottakai palkka riippuu myös työn luonteesta ja vastuullisuudesta. Assari ei voi saada samaa palkkaa kuin päällikkö. Ei vaikka olisi kuinka akateeminen.
Tekin suositukset ovat vielä ekonomiliittoakin korkeammalla, mutta useimmille vastavalmistuneille DI:lle myös maksetaan suunnilleen suositusten mukaisia palkkoja, toisin kuin ekonomeille.
- ekonomi -78
SEFE on perustellut alkupalkkasuosituksiaan kentältä kerätyllä tutkimuksella. mutta eiköhän SEFE:n alkupalkkasuosituksiin päde sama kuin muihinkin palkkakselyihin: ne vastaavat, jotka kehtaavat palkkansa paljastaa. ekonomeja valmistuu myös vähän vanhemmalla iällä, jolloin kokemustakin on kertynyt enemmän, ja palkka on sen mukainen.
itse aloitin työt jo ennen valmistumistani ja sain 2200 määräaikaisena v. 2002. valmistuttuani 2003 palkka nousi 2450 ja minut vakinaistettiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374936- 823506
- 302953
- 612935
- 82757
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552280- 391778
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91700- 181691
- 161584