Alumiinimaston käsittely puhdistuksen jälkeen

Anonyymi

Putsailin muutaman vuoden seisseen purjeveneen alumiinimastoa ja siitä tuli ihan kelvollinen. Mitään aikaisempaa kokemusta mastokunnostuksista ei ole joten kysynkin nyt kokeneemmilta miten tuo kannattaisi puhdistuksen jälkeen suojata? Jossain taidettiin mainita mehiläisvaha, mutta millaisella reseptillä siitä saa sopivaa suoja-ainetta?

15

220

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jaa-a, tiedä sitten mikä on paras. Jos olen ehtinyt ja muistanut olen vahannut samalla kuin veneenkin, vaikkapa glymin punaisella. Masto vuodelta 1976 ja toimii edelleen.

• Anonyymi

Vahattuun mastoon on varsin ikävä kiivetä, kun ei pysty juuri lainkaan auttamaan vinssaajaa. Erehdyin pari kertaa vahaamaan. Valtava ero tuossa.

Aluprotectilla ja Bilteman vastaavalla ei ole tuollaista ongelmaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vahattuun mastoon on varsin ikävä kiivetä, kun ei pysty juuri lainkaan auttamaan vinssaajaa. Erehdyin pari kertaa vahaamaan. Valtava ero tuossa.

Aluprotectilla ja Bilteman vastaavalla ei ole tuollaista ongelmaa.

Meillä on niin pieni paatti ettei sinne mastoon muutenkaan mitään 120kg gorillaa vinssata :D Vinssit on toisaalta reilusti ylimitoitetut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Meillä on niin pieni paatti ettei sinne mastoon muutenkaan mitään 120kg gorillaa vinssata :D Vinssit on toisaalta reilusti ylimitoitetut.

Minä painan alle 80 kg ja nostinvinssit on 30. Kova homma niillä on nostaa mastoon, jos ei yhtään auta. Vahaamattomasta mastosta pystyn auttamaan niin, että voi lähinnä vetää löysiä pois. Menee ainakin tuplavauhtia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä painan alle 80 kg ja nostinvinssit on 30. Kova homma niillä on nostaa mastoon, jos ei yhtään auta. Vahaamattomasta mastosta pystyn auttamaan niin, että voi lähinnä vetää löysiä pois. Menee ainakin tuplavauhtia.

Sama onnistuu vaikka masto olisi rasvattu kun ison falli on kiinni valjaissa (tai puosuntuolissa jos sellaiseen on panostanut) ja keulapurjeen fallissa on köysilenkit molemmille käsille. Käsivoimilla saa kevennettyä vinssausta ja köysilukon kautta kulkevasta keulapurjeen fallista vedetään vuorotellen. Käy tietysti yläraajojen päälle jos on pitkä masto.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sama onnistuu vaikka masto olisi rasvattu kun ison falli on kiinni valjaissa (tai puosuntuolissa jos sellaiseen on panostanut) ja keulapurjeen fallissa on köysilenkit molemmille käsille. Käsivoimilla saa kevennettyä vinssausta ja köysilukon kautta kulkevasta keulapurjeen fallista vedetään vuorotellen. Käy tietysti yläraajojen päälle jos on pitkä masto.

Puosuntuoli on tietysti. Voihan tuotakin kokeilla, mutta jalkojen avulla on paljon kevyempi auttaa. Kyllä siinä kädet hyytyy, vaikka jaksankin vetää 15 leukaa ja ainakin nuorempana kiipesin helposti voimistelusalin kattoon jalkoja käyttämättä. Paksusta kiipeylyköydestä kuitenkin saa otteen paljon mukavammin kuin fallista ellei siihen kahvoja laita.

Mitään lisäarvoa en ole huomannut maston vahauksesta verrattuna tuohon Aluprotec/Biltema öljyyn, joten itse en ainakaan enää koskaan vahaa mastoa.

Pidän sitä suorastaan vaarallisena, kun tuolta tulee todella vauhdilla alas, jos vaikka vinssiä ja lukkoja operoiva kämmäilee, jotain hajoaa tms. Tietysti aina ei auta vahaamaton mastokaan, mutta mielestäni se oleellisesti helpottaa mastossa käyntiä ja tekee siitä turvallisempaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Puosuntuoli on tietysti. Voihan tuotakin kokeilla, mutta jalkojen avulla on paljon kevyempi auttaa. Kyllä siinä kädet hyytyy, vaikka jaksankin vetää 15 leukaa ja ainakin nuorempana kiipesin helposti voimistelusalin kattoon jalkoja käyttämättä. Paksusta kiipeylyköydestä kuitenkin saa otteen paljon mukavammin kuin fallista ellei siihen kahvoja laita.

Mitään lisäarvoa en ole huomannut maston vahauksesta verrattuna tuohon Aluprotec/Biltema öljyyn, joten itse en ainakaan enää koskaan vahaa mastoa.

Pidän sitä suorastaan vaarallisena, kun tuolta tulee todella vauhdilla alas, jos vaikka vinssiä ja lukkoja operoiva kämmäilee, jotain hajoaa tms. Tietysti aina ei auta vahaamaton mastokaan, mutta mielestäni se oleellisesti helpottaa mastossa käyntiä ja tekee siitä turvallisempaa.

Joo, ei varsinainen suoja-aine varmastikaan huonompi ole, mutta yksi purnukka lisää, joten sillä vahataan mitä on käsillä tai annetaan olla. Huippuun asti on hilattu 30 vuoden aikana kerran harjoituksen vuoksi, mieluummin käytän sataman mastotornin tikkaita kun sieltäkin yltää (oisko kerran ollut tarvetta kesken kauden). Kulkuvalon ja spriidareitten kohdalle on ollut asiaa useammin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo, ei varsinainen suoja-aine varmastikaan huonompi ole, mutta yksi purnukka lisää, joten sillä vahataan mitä on käsillä tai annetaan olla. Huippuun asti on hilattu 30 vuoden aikana kerran harjoituksen vuoksi, mieluummin käytän sataman mastotornin tikkaita kun sieltäkin yltää (oisko kerran ollut tarvetta kesken kauden). Kulkuvalon ja spriidareitten kohdalle on ollut asiaa useammin.

Minä olen käynyt topissa keskimäärin useammin kuin kerran vuodessa. Mielummin puosuntuolilla kuin mastonosturilta hoidan tuon. Tuulianturin, antennin ja Windexin asennan ja irrotan masto alhaalla, mutta tulee tuonne lähes vuosittain joku asia. Viimeksi tuulianturi lopetti toimintansa, jolloin tuli kaksi reissua. Oli kiristysmutteri haljennut. Onneksi ei tipahtanut, vaan lopetti toiminnan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä olen käynyt topissa keskimäärin useammin kuin kerran vuodessa. Mielummin puosuntuolilla kuin mastonosturilta hoidan tuon. Tuulianturin, antennin ja Windexin asennan ja irrotan masto alhaalla, mutta tulee tuonne lähes vuosittain joku asia. Viimeksi tuulianturi lopetti toimintansa, jolloin tuli kaksi reissua. Oli kiristysmutteri haljennut. Onneksi ei tipahtanut, vaan lopetti toiminnan.

Kun ei ole hajoavia leluja topissa ei sinne tule asiaa kesken kauden ellei joku gasti tunaroi fallia ylös ilman purjetta. Kerran lokit hyökkäsi windexin kimppuun niin että säpäleet lensi - opittiin purjehtimaan ilman.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun ei ole hajoavia leluja topissa ei sinne tule asiaa kesken kauden ellei joku gasti tunaroi fallia ylös ilman purjetta. Kerran lokit hyökkäsi windexin kimppuun niin että säpäleet lensi - opittiin purjehtimaan ilman.

Jos korkeanpaikankammo on ylivoimainen, niin ne karanneet fallitkin tulee kalastettua mastoon nousematta. Kerran jäi genuan nostin ylös, kun purjeesta repesi toppi. Toisen kerran olin unohtanut keväällä ennen maston nostoa vetää ison nostimen alas. Molemmilla kerroilla sain pyydystettyä fallit nousematta mastoon. Tarvikkeina kaapeliputkea, rautalangan pätkä, teippiä, nippusiteitä ja kalastussiimaa. Staagia pitkin työntäen MacGyver-virityksellä hirtetään siimalenkki fallin pään ympäri ja sitten vain vedetään alas.

Windex on jo vaikeampi. Itselläkin hajosi kerran, ja loppukausi meni sitten ilman.

Ison nostin on tietysti ilmankin korkeanpaikankammoa aika haastava hakea osatakilassa, kun sinne toppiin ei välttämättä mene muita nostimia, joilla nousta. Joutuu kiipeämään loppupätkän putkea pitkin ja kalastelemaan jollain kättä pidemmällä alempaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos korkeanpaikankammo on ylivoimainen, niin ne karanneet fallitkin tulee kalastettua mastoon nousematta. Kerran jäi genuan nostin ylös, kun purjeesta repesi toppi. Toisen kerran olin unohtanut keväällä ennen maston nostoa vetää ison nostimen alas. Molemmilla kerroilla sain pyydystettyä fallit nousematta mastoon. Tarvikkeina kaapeliputkea, rautalangan pätkä, teippiä, nippusiteitä ja kalastussiimaa. Staagia pitkin työntäen MacGyver-virityksellä hirtetään siimalenkki fallin pään ympäri ja sitten vain vedetään alas.

Windex on jo vaikeampi. Itselläkin hajosi kerran, ja loppukausi meni sitten ilman.

Ison nostin on tietysti ilmankin korkeanpaikankammoa aika haastava hakea osatakilassa, kun sinne toppiin ei välttämättä mene muita nostimia, joilla nousta. Joutuu kiipeämään loppupätkän putkea pitkin ja kalastelemaan jollain kättä pidemmällä alempaa.

Riippuu osatakilan suhteesta ja korkeudesta miten lähelle toppia pääsee spinnu- tai fokkafallilla. Mun 19/20-takilassa pääsee tarpeeksi korkealle.

Itse en aiemmin pitänyt lainkaan mastoon kiipeämisestä. Kerran sitten piti mennä sinne spinnufallin pujottamista varten ja miehistön etsiessä osia kiikuin siellä puolisen tuntia. Aloin viihtymään ja tuon jälkeen olen mennyt mielelläni tuonne.

• Anonyymi

Hempelin Aluprotect on toiminut erittäin hyvin 20 vuotta..

• Anonyymi

Ootteko käyttäneet puosu tuolia panokiikkuna?

• Anonyymi

Laitetaanko silloin kitkaa lisääviä vai vähentäviä suoja-aineita mastoon?

• Anonyymi

Vahattu vuosittain. Mastoon nousemiseen ei vaikuta millään lailla. Ei kyllä ole vahaamisestakaan mitään hyötyä. Pesu keväällä fairyvedellä riittäisi. Kannattaa keskittyä tyveen jos läpimasto. Ruokapöydässä mukavampi syödä, jos lokinp:t pestynä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      61
      8050
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      133
      4604
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      33
      3907
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      3228
    5. On niin ikävä sua

Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      23
      2802
    6. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      29
      2737
    7. Vielä me saadaan toisemme

Uskotko kulta siihen?
      Ikävä
      51
      2422
    8. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      2220
    9. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      395
      2162
    10. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      2109
    Aihe