Vatsakipu muutaman kuukauden välein öisin

Anonyymi

Hei!
Minulla on noin 3-4 vuoden ajan ollut vatsakipuja muutamien kuukausien välein. Vatsakivut alkavat aina kello 22-06 välisenä aikana, mutta useimmiten keskellä yötä kun nukun. Viime yönä kärsin kahdesta putkeen, ensimmäinen kun olin vielä hereillä ja toinen puoli viiden aikaan aamuyöstä.
Särkylääke auttaa kun sellaisen otan, mutta ulostaminen ei auta asiaan.
Olen siis 17-vuotias tyttö ja en ole vielä jaksanut mihinkään tutkimuksiin raahautua.
Kuukautiskipuihin nämä eivät liity sillä tämä alkoi jo ennen kuukautisteni alkamista, koska minulla ne alkoivat melko myöhään ja lisäksi tämä tulee muutamien kuukausien välein ei joka kuukausi.
Mahakipu on niin voimakasta että alkaa oksettamaan.
Tietääkö joku mistä tämä voisi johtua?

4

275

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vaikka mistä
      - helikobakteeri
      - haavaumat
      - tulehdukselliset suolistosairaudet
      - syöpäsairaudet
      - keliakia ja muut vilja-allergiat
      - yliherkkyys jollekin ruoille ja juomille
      - jännitys, stressi
      - selittämättömäksi jäävät asiat

      Monilla mahakipujen syyksi ei ole löytynyt mitään elimellistä vikaa. Joillain esim. ruokailu aiheuttaa mm. pallean ja mahan hermoston herkistymistä, joka aiheuttaa kipua venytyksessä. Sama periaate kuin migreenissä, jossa aivohermot herkistyy ja reagoi kipuna valtimosykkeeseen, josta seuraa tyypillinen jyskyttävä päänsärky. Kun kipusignaalit vielä kulkee tietyn vatsan alueen hermokimpun solmun kautta, syntyy myös pahoinvointia. Olo voi olla todella sairaalloinen, ja tukala myös siksi, kun ei tiedä mikä vaivaa. Lääkäriin kannattaa mennä selvittämään asia. Jos mitään elimellistä ei löydy, niin voi olla sen puoleen helpottunut, ettei ole mitään vakavaa. Sitten täytyykin aloittaa selvitystyö ja etsiä sitä kivun aiheuttajaa, jos haluaa elämänlaadun kuntoon.

      • Anonyymi

        Hyvä listaus, mutta minun mielestä 5 ylintä ei tule kysymykseen, jos pahenemisia noin harvakseltaan. Pitäisin todennäköisimpänä, että on syönyt jotain pilaantunutta.

        Monisairas


    • Anonyymi

      Saattaa olla myös ihan pelkkää suoliston kouristelua. Se on kivuliasta, vaikka ei ole lainkaan vaarallista. Stressi voi toimia noinkin, eli aiheuttaa kouristelua vatsassa. Joskus henkilö itse ei edes tiedä stressaavansa jonkin asian johdosta.

      Kannattaa käydä lääkärissä. Mikäli mitään ei löydy, lääkärisi antaa kuitenkin lääkkeet tuon kivun hallintaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8464
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2575
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2297
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1509
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1193
    Aihe