Hei!
Minulla on noin 3-4 vuoden ajan ollut vatsakipuja muutamien kuukausien välein. Vatsakivut alkavat aina kello 22-06 välisenä aikana, mutta useimmiten keskellä yötä kun nukun. Viime yönä kärsin kahdesta putkeen, ensimmäinen kun olin vielä hereillä ja toinen puoli viiden aikaan aamuyöstä.
Särkylääke auttaa kun sellaisen otan, mutta ulostaminen ei auta asiaan.
Olen siis 17-vuotias tyttö ja en ole vielä jaksanut mihinkään tutkimuksiin raahautua.
Kuukautiskipuihin nämä eivät liity sillä tämä alkoi jo ennen kuukautisteni alkamista, koska minulla ne alkoivat melko myöhään ja lisäksi tämä tulee muutamien kuukausien välein ei joka kuukausi.
Mahakipu on niin voimakasta että alkaa oksettamaan.
Tietääkö joku mistä tämä voisi johtua?
Vatsakipu muutaman kuukauden välein öisin
4
549
Vastaukset
- Anonyymi
Vaikka mistä
- helikobakteeri
- haavaumat
- tulehdukselliset suolistosairaudet
- syöpäsairaudet
- keliakia ja muut vilja-allergiat
- yliherkkyys jollekin ruoille ja juomille
- jännitys, stressi
- selittämättömäksi jäävät asiat
Monilla mahakipujen syyksi ei ole löytynyt mitään elimellistä vikaa. Joillain esim. ruokailu aiheuttaa mm. pallean ja mahan hermoston herkistymistä, joka aiheuttaa kipua venytyksessä. Sama periaate kuin migreenissä, jossa aivohermot herkistyy ja reagoi kipuna valtimosykkeeseen, josta seuraa tyypillinen jyskyttävä päänsärky. Kun kipusignaalit vielä kulkee tietyn vatsan alueen hermokimpun solmun kautta, syntyy myös pahoinvointia. Olo voi olla todella sairaalloinen, ja tukala myös siksi, kun ei tiedä mikä vaivaa. Lääkäriin kannattaa mennä selvittämään asia. Jos mitään elimellistä ei löydy, niin voi olla sen puoleen helpottunut, ettei ole mitään vakavaa. Sitten täytyykin aloittaa selvitystyö ja etsiä sitä kivun aiheuttajaa, jos haluaa elämänlaadun kuntoon.- Anonyymi
Hyvä listaus, mutta minun mielestä 5 ylintä ei tule kysymykseen, jos pahenemisia noin harvakseltaan. Pitäisin todennäköisimpänä, että on syönyt jotain pilaantunutta.
Monisairas
- Anonyymi
Saattaa olla myös ihan pelkkää suoliston kouristelua. Se on kivuliasta, vaikka ei ole lainkaan vaarallista. Stressi voi toimia noinkin, eli aiheuttaa kouristelua vatsassa. Joskus henkilö itse ei edes tiedä stressaavansa jonkin asian johdosta.
Kannattaa käydä lääkärissä. Mikäli mitään ei löydy, lääkärisi antaa kuitenkin lääkkeet tuon kivun hallintaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272870Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332525- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542239Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241860Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3901696Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041642- 3091548
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446