Vatsakipu muutaman kuukauden välein öisin

Anonyymi

Hei!
Minulla on noin 3-4 vuoden ajan ollut vatsakipuja muutamien kuukausien välein. Vatsakivut alkavat aina kello 22-06 välisenä aikana, mutta useimmiten keskellä yötä kun nukun. Viime yönä kärsin kahdesta putkeen, ensimmäinen kun olin vielä hereillä ja toinen puoli viiden aikaan aamuyöstä.
Särkylääke auttaa kun sellaisen otan, mutta ulostaminen ei auta asiaan.
Olen siis 17-vuotias tyttö ja en ole vielä jaksanut mihinkään tutkimuksiin raahautua.
Kuukautiskipuihin nämä eivät liity sillä tämä alkoi jo ennen kuukautisteni alkamista, koska minulla ne alkoivat melko myöhään ja lisäksi tämä tulee muutamien kuukausien välein ei joka kuukausi.
Mahakipu on niin voimakasta että alkaa oksettamaan.
Tietääkö joku mistä tämä voisi johtua?

4

721

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Vaikka mistä
      - helikobakteeri
      - haavaumat
      - tulehdukselliset suolistosairaudet
      - syöpäsairaudet
      - keliakia ja muut vilja-allergiat
      - yliherkkyys jollekin ruoille ja juomille
      - jännitys, stressi
      - selittämättömäksi jäävät asiat

Monilla mahakipujen syyksi ei ole löytynyt mitään elimellistä vikaa. Joillain esim. ruokailu aiheuttaa mm. pallean ja mahan hermoston herkistymistä, joka aiheuttaa kipua venytyksessä. Sama periaate kuin migreenissä, jossa aivohermot herkistyy ja reagoi kipuna valtimosykkeeseen, josta seuraa tyypillinen jyskyttävä päänsärky. Kun kipusignaalit vielä kulkee tietyn vatsan alueen hermokimpun solmun kautta, syntyy myös pahoinvointia. Olo voi olla todella sairaalloinen, ja tukala myös siksi, kun ei tiedä mikä vaivaa. Lääkäriin kannattaa mennä selvittämään asia. Jos mitään elimellistä ei löydy, niin voi olla sen puoleen helpottunut, ettei ole mitään vakavaa. Sitten täytyykin aloittaa selvitystyö ja etsiä sitä kivun aiheuttajaa, jos haluaa elämänlaadun kuntoon.

• Anonyymi

Hyvä listaus, mutta minun mielestä 5 ylintä ei tule kysymykseen, jos pahenemisia noin harvakseltaan. Pitäisin todennäköisimpänä, että on syönyt jotain pilaantunutta.

Monisairas

• Anonyymi

Saattaa olla myös ihan pelkkää suoliston kouristelua. Se on kivuliasta, vaikka ei ole lainkaan vaarallista. Stressi voi toimia noinkin, eli aiheuttaa kouristelua vatsassa. Joskus henkilö itse ei edes tiedä stressaavansa jonkin asian johdosta.

Kannattaa käydä lääkärissä. Mikäli mitään ei löydy, lääkärisi antaa kuitenkin lääkkeet tuon kivun hallintaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko valmis? Meidän tarinaan

Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      84
      1722
    2. Nainen, huomasitko kun muutin sinua?

Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/
      Ikävä
      88
      928
    3. Jumankauta sä olet hyvännäköinen

Ihan mun miehen näköinen 😍
      Ikävä
      54
      912
    4. Misä tulipalo?

Mikä palaa Haapavedellä?
      Haapavesi
      8
      902
    5. IS Viikonloppu 12.-13.7.2025

Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko
      Sanaristikot
      56
      859
    6. Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä

Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html
      Maailman menoa
      190
      852
    7. Tämä kesä ei ollut vielä meidän

Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos
      Ikävä
      58
      813
    8. Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan

Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      173
      759
    9. Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit

Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.
      Ikävä
      80
      755
    10. Teet tämän niin

Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸
      Ikävä
      41
      750
    Aihe