Itämerellä puhutaan monia kieliä

Yksi heistä on suomalainen ja Virossa presidentti on uhannut kaksoissuomella. Miksi Baltian maiden kansojen pitäisi oppia kehitysmaan ääniä, on mysteeri. Ne, jotka uskovat suomen olevan maailmankieli, ovat hulluina neuvostoliittoon.
Nyt kun neuvostoliitto on polvillaan ja jokainen näkee omin silmin, millaisia ​​varkaita on kyseessä, on kysymys siitä, onko nyt vai ensi viikolla ajetaanko läskijä ulos Köningsbergistä. Itämeren sulkeminen saastuttajilta olisi vain hyvä teko. Fenno - hissi Moskovaan.

Inspirationen kommer från fennån som kör Yandex-перевести.

55

583

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Varför får finländare inte välja vilka språk de läser i skolan? Jag skäms över att finländare tvingas läsa onödig och värdelös svenska. Jag bytte hemspråk till finska så fort jag flyttade från mina föräldrar och jag ångrade det aldrig. Jag känner mig som en bättre människa när jag kan prata samma språk som andra finländare. Det verkade riktigt dumt att använda svenska bara för att bevisa att man är en bättre person än finskspråkiga finländare.

      • Varför, lilla spammare, tar du inte reda på saker istället för att sprida dynga på spalten? Till skillnad från alla andra finländare är finnarna de enda som har fått välja. Alla andra dras med obligatorisk tvångsfinska. Språkförsöket vol. II, var är det?


      • Anonyymi

        Erikoista, että jollakin voi oma äidinkieli aiheuttaa muka niin paljon häpeää (- eli häpeää jopa omia vanhempiaan!), että vaihtaa kielensä. Puhumattakaan siitä, että luulee, että ruotsia puhumalla asettuu muiden yläpuolelle.

        Taidat olla hyvin iäkäs henkilö, kun sinulla on tällaista asenteita kieliin ja muihin ihmisiin. Kyllä nykymaailmassa ihmiset puhuvat sentään vapaasti äidinkieltään eivätkä käytä sitä aseena muita vastaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erikoista, että jollakin voi oma äidinkieli aiheuttaa muka niin paljon häpeää (- eli häpeää jopa omia vanhempiaan!), että vaihtaa kielensä. Puhumattakaan siitä, että luulee, että ruotsia puhumalla asettuu muiden yläpuolelle.

        Taidat olla hyvin iäkäs henkilö, kun sinulla on tällaista asenteita kieliin ja muihin ihmisiin. Kyllä nykymaailmassa ihmiset puhuvat sentään vapaasti äidinkieltään eivätkä käytä sitä aseena muita vastaan!

        Troligen ett "troll " som skriver.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Troligen ett "troll " som skriver.

        Taitaa kuulua tämän palstan vakiokalustoon. Vaihtoi vain kielensä ruotsiin ja tekeytyi nuoreksi ihmiseksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa kuulua tämän palstan vakiokalustoon. Vaihtoi vain kielensä ruotsiin ja tekeytyi nuoreksi ihmiseksi.

        Persunuori och lukiolaislikkoja på svenska med hjälp av Yandex översätt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Troligen ett "troll " som skriver.

        Han har de svårt, vi förstår.


      • Anonyymi

        70v kipparikalle on kieliaktiivien uusi, veres voima palstalla. Nyt kyllä kaksikielisyys poistuu Suomesta....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Han har de svårt, vi förstår.

        Mycket jobbigt.


    • Anonyymi

      Suomiko kehitysmaa? Onko aloittajan yleistieto valtioista noin surkealla tasolla? Viro on kehitysmaa Suomeen verrattuna, mut se on kylläkin Neuvostoliiton syytä, miehittäjien vikaa.

      • För den 1/4 av befolkningen som arbetar på den på den privata sidan och därmed förser landet med färskt kapital (inkluderar snuttarbetare etc.) är Finland nog ett u-land. För understödstagare, pensionärer och offentligt anställda kan läget vara ett annat. I Finland är det de statsanställda som är löneledare. I ett i-land skall det inte vara så att de som delar pengarna tar mest åt sig själva men så är det i Finland och hos vissa grannar på den östra sidan.
        Den komparativa köpkraften i Estland börjar gå förbi den finska. Sanningen är alltid hård att smälta men Finland kan inte leva på gamla meriter och nya lån.


      • Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

        För den 1/4 av befolkningen som arbetar på den på den privata sidan och därmed förser landet med färskt kapital (inkluderar snuttarbetare etc.) är Finland nog ett u-land. För understödstagare, pensionärer och offentligt anställda kan läget vara ett annat. I Finland är det de statsanställda som är löneledare. I ett i-land skall det inte vara så att de som delar pengarna tar mest åt sig själva men så är det i Finland och hos vissa grannar på den östra sidan.
        Den komparativa köpkraften i Estland börjar gå förbi den finska. Sanningen är alltid hård att smälta men Finland kan inte leva på gamla meriter och nya lån.

        Det irriterar dig bara, för finskspråkiga finländares köpkraft och rikedom är bättre i dag än vad du har. Jag har en finare segelbåt än jag någonsin kan köpa och jag bor på vintrarna i Portugal, när det är kallt och mörkt i Finland. Efter första maj kommer jag även tillbaka till Finland om det är bra väder. Jag hoppas att svenska språket värmer upp dina små vänner...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Det irriterar dig bara, för finskspråkiga finländares köpkraft och rikedom är bättre i dag än vad du har. Jag har en finare segelbåt än jag någonsin kan köpa och jag bor på vintrarna i Portugal, när det är kallt och mörkt i Finland. Efter första maj kommer jag även tillbaka till Finland om det är bra väder. Jag hoppas att svenska språket värmer upp dina små vänner...

        Vem har du stulit den båten av (Jag har en finare segelbåt än jag någonsin kan köpa)? Lär dig svenska eller fortsätt på ditt modersmål på någon annan spalt då ryska är förbjudet här.


      • Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Vem har du stulit den båten av (Jag har en finare segelbåt än jag någonsin kan köpa)? Lär dig svenska eller fortsätt på ditt modersmål på någon annan spalt då ryska är förbjudet här.

        Bra, vi kan även norska eller danska. Vi seglas ofta med mina norska och danska vänner. De har aldrig klagat på mina språkkunskaper.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Bra, vi kan även norska eller danska. Vi seglas ofta med mina norska och danska vänner. De har aldrig klagat på mina språkkunskaper.

        "De har aldrig klagat på mina språkkunskaper."
        Dina låtsaskompisar är helt säkert nöjda då du tiger på både danska och norska.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Det irriterar dig bara, för finskspråkiga finländares köpkraft och rikedom är bättre i dag än vad du har. Jag har en finare segelbåt än jag någonsin kan köpa och jag bor på vintrarna i Portugal, när det är kallt och mörkt i Finland. Efter första maj kommer jag även tillbaka till Finland om det är bra väder. Jag hoppas att svenska språket värmer upp dina små vänner...

        Muutitko Portugaliin veroja pakoon?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Muutitko Portugaliin veroja pakoon?

        Det lyckas för folk i arbetande ålder och sedan för dessa imaginära flyttare. Pensionärerna, som det oftast är frågan om beskattas nuförtiden i Finland (Tack HS, SDP och Alexander Stubb), utan någon som helst motprestation från Finland. Vilka signaler skickar Finland åt sina unga? Klarar ni er själva, bör ni genast flytta utomlands och skaffa er första arbetsplats där. Allt kommer att stjälas av er i Finland så ingen vits att slava där.

        Alldeles för få livnär alldeles för många i dagens Finland. Med massiva utrikeslån blir situationen endast värre. Finland är verkligen kraftigt akterseglat av samtliga nordiska och skandinaviska länder.
        P.S. vem tror att all importerad arbetskraft blir i Finland och sköter om gamlingar om det finns något lukrativare hos grannen? Vem tror att ens unga finländare vill axla den orättvisa bördan som rullas över dem?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muutitko Portugaliin veroja pakoon?

        Nej, jag betalar gärna skatt till Finland. Jag har fått så mycket gott från Finland att jag gärna betalar tillbaka något till Finland. Finland gav mig en fantastisk akademisk utbildning, goda språkkunskaper och ett internationellt jobb, vilket gjorde att jag kunde arbeta och bo utomlands. Finland gjorde mig också till en rik man och nu kan jag leva på enbart ränteintäkter och utdelningar.

        Tack för allt, kära Finland!


      • Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Det lyckas för folk i arbetande ålder och sedan för dessa imaginära flyttare. Pensionärerna, som det oftast är frågan om beskattas nuförtiden i Finland (Tack HS, SDP och Alexander Stubb), utan någon som helst motprestation från Finland. Vilka signaler skickar Finland åt sina unga? Klarar ni er själva, bör ni genast flytta utomlands och skaffa er första arbetsplats där. Allt kommer att stjälas av er i Finland så ingen vits att slava där.

        Alldeles för få livnär alldeles för många i dagens Finland. Med massiva utrikeslån blir situationen endast värre. Finland är verkligen kraftigt akterseglat av samtliga nordiska och skandinaviska länder.
        P.S. vem tror att all importerad arbetskraft blir i Finland och sköter om gamlingar om det finns något lukrativare hos grannen? Vem tror att ens unga finländare vill axla den orättvisa bördan som rullas över dem?

        Du är en bitter och misslyckad dåre. Du skulle till och med lyfta upp din feta rumpa från stolen och gå till ett jobb där du kan tjäna så mycket att du inte behöver klaga hela tiden.

        PS Ange adressen så skickar jag ett vykort till dig från Portugal.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nej, jag betalar gärna skatt till Finland. Jag har fått så mycket gott från Finland att jag gärna betalar tillbaka något till Finland. Finland gav mig en fantastisk akademisk utbildning, goda språkkunskaper och ett internationellt jobb, vilket gjorde att jag kunde arbeta och bo utomlands. Finland gjorde mig också till en rik man och nu kan jag leva på enbart ränteintäkter och utdelningar.

        Tack för allt, kära Finland!

        Arbeta och bo utomlands och betala skatter till Finland? Är det någon annan som ser att det är frågan om fabler?
        I vanliga fall (samtliga) tenderar landet där man jobbar och bor i kräva skatter mot tjänsterna man får från landet ifråga. Inte kan man i t.ex. Sverige kruxa för att skatterna för arbete i Sverige skall uppbäras av Finland, oberoende av hur mycket Finland vill det.


      • Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Arbeta och bo utomlands och betala skatter till Finland? Är det någon annan som ser att det är frågan om fabler?
        I vanliga fall (samtliga) tenderar landet där man jobbar och bor i kräva skatter mot tjänsterna man får från landet ifråga. Inte kan man i t.ex. Sverige kruxa för att skatterna för arbete i Sverige skall uppbäras av Finland, oberoende av hur mycket Finland vill det.

        Jag jobbar inte längre eftersom jag redan har gått i förtidspension. Jag får pension och utdelningsinkomst och betalar skatt på det i Finland. Jag är finsk medborgare och bor i Finland en del av året. Tidigare, när jag arbetade utomlands, betalade jag skatt i det land där jag arbetade.

        Är det någon annan som anser att du är dum?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muutitko Portugaliin veroja pakoon?

        Ja valittaa silti?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jag jobbar inte längre eftersom jag redan har gått i förtidspension. Jag får pension och utdelningsinkomst och betalar skatt på det i Finland. Jag är finsk medborgare och bor i Finland en del av året. Tidigare, när jag arbetade utomlands, betalade jag skatt i det land där jag arbetade.

        Är det någon annan som anser att du är dum?

        Så du jobbade utomlands och betalade din skatt dit. Som ett äkta mähä slutade du i förtid och lyfter nu förtidspension. Förtidspensionen kan endast komma från det landet du betalade skatterna till. Varför beskattas du nu i Finland och inte i det landet som din pension kommer ifrån?
        Börjar dina fabler överstiga din egen kapacitet eller varför verkar det som om 1 1 i ditt fall är = Z?


      • Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Arbeta och bo utomlands och betala skatter till Finland? Är det någon annan som ser att det är frågan om fabler?
        I vanliga fall (samtliga) tenderar landet där man jobbar och bor i kräva skatter mot tjänsterna man får från landet ifråga. Inte kan man i t.ex. Sverige kruxa för att skatterna för arbete i Sverige skall uppbäras av Finland, oberoende av hur mycket Finland vill det.

        Nu måste jag skratta. Jag har ett privat pensionsförsäkringsavtal med ett finskt pensionsförsäkringsbolag och jag har betalat pensionsförsäkringspremierna där. Enligt den nya skattelagen beskattas även privata pensioner i Finland. Dessutom kan vissa avgifter tas ut i Finland för pensioner som betalas ut i utlandet. Problemet är mycket mer komplext i skattehänseende än du tror, ​​och jag har undersökt det i detalj.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja valittaa silti?

        Erikoista, että joku valittaa "pakkoruotsista" Portugalista asti päivittäin. Luulisi olevan Portugalissa parempaakin tekemistä kuin kytätä jatkuvasti tämän palstan viestejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erikoista, että joku valittaa "pakkoruotsista" Portugalista asti päivittäin. Luulisi olevan Portugalissa parempaakin tekemistä kuin kytätä jatkuvasti tämän palstan viestejä.

        Globaalissa maailmassa kaikki on mahdollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erikoista, että joku valittaa "pakkoruotsista" Portugalista asti päivittäin. Luulisi olevan Portugalissa parempaakin tekemistä kuin kytätä jatkuvasti tämän palstan viestejä.

        Hulluja riittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Globaalissa maailmassa kaikki on mahdollista.

        Ei siihen globalismia tarvita, että kokee tarvetta jankuttaa yhteisiä päätöksiä vastaan. Kyse on jostain ihan muusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siihen globalismia tarvita, että kokee tarvetta jankuttaa yhteisiä päätöksiä vastaan. Kyse on jostain ihan muusta.

        Nostelee Portugalista asti 'pakkoruotsi' otsikkoa palstalla ylös kokoajan. Kova vimma.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nu måste jag skratta. Jag har ett privat pensionsförsäkringsavtal med ett finskt pensionsförsäkringsbolag och jag har betalat pensionsförsäkringspremierna där. Enligt den nya skattelagen beskattas även privata pensioner i Finland. Dessutom kan vissa avgifter tas ut i Finland för pensioner som betalas ut i utlandet. Problemet är mycket mer komplext i skattehänseende än du tror, ​​och jag har undersökt det i detalj.

        Prata strunt. Komplext är det endast då man inte kan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nostelee Portugalista asti 'pakkoruotsi' otsikkoa palstalla ylös kokoajan. Kova vimma.

        Internetiin kun kuuluu sellainen ominaisuus, että se on ihan se ja sama missä sitä istuu.

        Taitaa olla uusi ja ihmeellinen asia pakkoruotsittajalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muutitko Portugaliin veroja pakoon?

        Kallas man skatteflykting då ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kallas man skatteflykting då ?

        joo, och asylsökande, månne också.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        joo, och asylsökande, månne också.

        Ovatko fennomaanit anoneet turvapaikkaa, kun Suomessa on niin kauhiaa asua pakkoruotsin takia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ovatko fennomaanit anoneet turvapaikkaa, kun Suomessa on niin kauhiaa asua pakkoruotsin takia?

        Mihin ne sitä tarvitsevat, kun 95% kansasta kannattaa heitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin ne sitä tarvitsevat, kun 95% kansasta kannattaa heitä?

        Missä ne 95% kansasta on? Ei näy tällä palstalla valittamassa. Ei näy allekirjoittamassa kansalaisaloitteita. Ei näy kadulla osoittamassa mieltään. Ei näy äänestämässä puoluetta, joka ajaa pakkoruotsia alas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin ne sitä tarvitsevat, kun 95% kansasta kannattaa heitä?

        Fennomaaneja ei kannata kukaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kallas man skatteflykting då ?

        "Skatteflykting" är som rakt ur kommunistpartiets lilla röda. Hur kan någon vara en skatteflykting inom EU:s gränser? Är det inte länder som Finland, varifrån folk flyr skyhöga skatter, som är bovarna i dramat?
        Inte kan väl målet vara ständigt stigande skatter och daddande samt kontrollerande av vuxna, vilka utgör stommen av samhället som daddar och kontrollerar?

        Smaka på detta: Björn Wahlroos är skatteflykting i Sverige. Känns det på något sätt avigt? Har Sverige låga skatter eller har man grava tankefel i Finland?
        ____________________________________________________________________________

        I frågan om spaltens "Portugal pensionär" är det inte frågan om skatteflykt, men nog en desto allvarligare verklighetsflykt. Den kan gärna fortsätta med det men helst på någon spalt som är avsedd för ändamålet.


      • Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

        "Skatteflykting" är som rakt ur kommunistpartiets lilla röda. Hur kan någon vara en skatteflykting inom EU:s gränser? Är det inte länder som Finland, varifrån folk flyr skyhöga skatter, som är bovarna i dramat?
        Inte kan väl målet vara ständigt stigande skatter och daddande samt kontrollerande av vuxna, vilka utgör stommen av samhället som daddar och kontrollerar?

        Smaka på detta: Björn Wahlroos är skatteflykting i Sverige. Känns det på något sätt avigt? Har Sverige låga skatter eller har man grava tankefel i Finland?
        ____________________________________________________________________________

        I frågan om spaltens "Portugal pensionär" är det inte frågan om skatteflykt, men nog en desto allvarligare verklighetsflykt. Den kan gärna fortsätta med det men helst på någon spalt som är avsedd för ändamålet.

        Spaltens portugisiska gubben är så rar med sin barnsliga syn.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Spaltens portugisiska gubben är så rar med sin barnsliga syn.

        Man tenderar nog att definiera rar på ett annat sätt. Mytoman (illvillig sådan) är ordet man kommer att tänka på i detta fall.


      • Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Vem har du stulit den båten av (Jag har en finare segelbåt än jag någonsin kan köpa)? Lär dig svenska eller fortsätt på ditt modersmål på någon annan spalt då ryska är förbjudet här.

        Jag har en riktigt fin roddbåt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jag har en riktigt fin roddbåt.

        Gå nu inte och drunkna dig.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nostelee Portugalista asti 'pakkoruotsi' otsikkoa palstalla ylös kokoajan. Kova vimma.

        Fikar efter uppmärksamhet ?


      • Anonyymi

        Tämä virohan on olevinaan kohta rikkaampi kuin maamme ,tämä perkeleestä kotoisin oleva äärioikeistolainen NATOn nuolija valtio joka on rosvonnut jo maatamme parikymmentä vuotta puolustamaan itse tämä perseestä kotoisin oleva valtio itseään ja meidän nilikit rupesi tähän Jenkin mafiaan oikein tämän vanhuksen ironisilla kommenteilla ,ei pässinpää tiedä mihin maamme hyvinvoinnille käy tämän jenkki hörhöilyn takia kohta on maamme jenkkinaton rosvokoplan haltuun saatettu banaani valtio 🤮🤮🤮


    • Anonyymi

      Kaikki ns. Itämeren Valtot ovat yksikielisiä, niin myös Suomi.

      • Verklig fenno-logik, d.v.s. 100 % olika än faktum. Försök denna gång med att själv klura ut var det felar. Lycka till!


    • Anonyymi

      "Matkassaan Vartiaisen tyyliä ripaus ja luiskaotsaista myrkyllisen syljen purskauttelua aamusta iltaan."

      Niin miten tuo on väärin kirjoitettu jos se on tarkoitettu noin kirjoittaa?
      Siinähän kuvaillaan henkilön tyyliä ja tekemistä.

    • Anonyymi

      Ruotsin kielen asemaa on nyt vahvistettava Suomessa jättiläismäisesti, ja Viron tulisi hypätä siihen kelkkaan, joka edistää myös ruotsin asemaa Suomessa.
      Suomen tulisi luopua pakkosuomesta.
      Enkku tulee korvata lingua francalla, eli ranskalla.
      Jos joku ajattelee toisin, on tiedollisesti tai/ja älyllisesti vajaa.

      • Anonyymi

        Joo, sano rengit päissään....viikonlopun kunniaksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo, sano rengit päissään....viikonlopun kunniaksi.

        Parkernas magnetism är tydligen oemotståndlig. Sportklädernas fibrer styr självmant till dem och tar innehållet med sig. Resultaten får vi sedan beundra här efter det att butkan, lasarettet eller bägge har släppt atleten i fråga.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1425
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1198
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe