Uusi työvoimapalvelumalli astuu voimaan 2.5.

Anonyymi

Perussääntö on, että työttömän pitää hakea neljää työpaikkaa kuukaudessa, mutta määrään vaikuttavat tarjolla olevat työpaikat ja henkilön toimintakyky. Määrästä voidaan poiketa esimerkiksi silloin, jos työnhakija on työkyvytön.

Työnhausta raportoidaan TE-palveluiden verkkoasiointipalvelussa säännöllisesti. Raportointijakso on yleensä kuukauden mittainen.

Mielenkiintoista jos työnhakija on työkyvytön, hulluja ovat!

63

1579

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei tule. Perustuslaki takaa työttömille toimeentulon ,työttömyyttä vastaan ja työttömällä ei ole siihen vedoten minkäänlaista todisteluvelvollisuutta millekkään tholle,tuo kun on perutuslaillisesti subjektiivinen oikeus jonka muuttaminen vaatisi perutuslain muuttamista jota en usko tapahtuvan ja ilman sitä toimi pysyy laittomana vaikka laadittaisiin millaisia pykäliä sillä perutuslaki on laeista määrävä. Eli se jonka mukaan mennään sanoi muut lait mitä tahansa .

      • Anonyymi

        Valehtelet, koska työttömyysetuuden saajan velvollisuus on hakea aktiivisesti töitä (ks. alinna).

        Jos et kykene täyttämään työttömän työnhakijan lakiin kirjattuja velvoitteita (ks. alla). selvitä mahdollisuutesi saada toimeentulotukea.

        "Työttömyysturvalaki
        3 §

        Etuuden saajan yleiset oikeudet ja velvollisuudet

        ...

        Etuuden saajan yleisenä velvollisuutena on hakea aktiivisesti työtä ja koulutusta, antaa työ- ja elinkeinotoimistolle ammatillista osaamistaan, työhistoriaansa, koulutustaan ja työkykyään koskevat tiedot ja selvitykset, toteuttaa yhdessä työ- ja elinkeinotoimiston kanssa laadittua työllistymissuunnitelmaa sekä tarvittaessa hakeutua ja osallistua työllistymistään edistäviin palveluihin ja toimenpiteisiin."

        (https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021290)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valehtelet, koska työttömyysetuuden saajan velvollisuus on hakea aktiivisesti töitä (ks. alinna).

        Jos et kykene täyttämään työttömän työnhakijan lakiin kirjattuja velvoitteita (ks. alla). selvitä mahdollisuutesi saada toimeentulotukea.

        "Työttömyysturvalaki
        3 §

        Etuuden saajan yleiset oikeudet ja velvollisuudet

        ...

        Etuuden saajan yleisenä velvollisuutena on hakea aktiivisesti työtä ja koulutusta, antaa työ- ja elinkeinotoimistolle ammatillista osaamistaan, työhistoriaansa, koulutustaan ja työkykyään koskevat tiedot ja selvitykset, toteuttaa yhdessä työ- ja elinkeinotoimiston kanssa laadittua työllistymissuunnitelmaa sekä tarvittaessa hakeutua ja osallistua työllistymistään edistäviin palveluihin ja toimenpiteisiin."

        (https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021290)

        Asiaa voi tarkastella ja miettiä myös näin:
        Nuo on perutuslain päälle tehtyjä ja perutuslaki takaa toimeentulon työttömyyden kohdatessa ja on laeista määräävin, joka tulee eteen lainsäädännön tulkinnassa kun laissa on ristikkäisyyksiä. Eli näyttöpakkoa ei ole ja tuota tukee myös se että kaikki teettäminen joka ei ole vapaa ehtoista on pakkoa, jolloin tullaan ihmisen itsemääräämisoikeuteen ,johon ei valtiovalta yllä ja joka on tuota osin jätetty oikeuslaitoksen tuomiovallan alaisiin toimiin. Käsitystä tukee myös laajakantaisesti yksilövapauden kannata se että toimien teettäminen pakon alla on laissa rangaistus toimien alaista ,eli kyse on tällöin pakko työstä tai jos tuota teetettäisiin vapaan markkinatalouden piirissä ilman työsuhdetta tultaisiin käsitteeseen aliteisen aseman hyväksi käyttö ja tällöin puhtaan myös ihmisoikeus rikoksesta. Kaikki jota teetetään ihmisellä vastoin vapaa ehtoisuutta on pakko toimia ja niitä osin myös katsottava työ suoritteeksi oli kyse sitten vaikkapa kirjekuorien liimaamisesta . Asia on monin suhtein laajakantainen ,vaikka siis kirjattaisiin velvollisuus hakea työtä ,työtön ei ole asetettavissa valvonnan alle eli holhottavaksi työvoimatoimin ,ei ainakaan laillisin perustein, sillä tuossa kohtaa nousee vastakkain asettelu lain hengen sisäisien linjauksien kanssa usean periaatteen ja lain kanssa. Jos halujen perusteella lähdetään säätämään lakia joka rikkoo kaikkia noita periaatteita ,päädytään lainsäädännössä laittomaan lakiin jolloin rikotan oikeus periaatteita ja murennetaan oikeusvaltion toimiperiaatteet. Asiassa on myös huomion arvoista se että sosiaaliturva ei ole palkkaa eikä palkan osa, vaan sen kautta taataan ihmisoikeudet ja yhteiskunnan hyvinvointi, monin tavoin.

        mitä sitten tulee noihin tiedonantoihin niin on luonnollista että ilmoittautuessa ihminen osoittaa olevansa työtä vailla ja kun hän ilmoittautuu olevansa täyttyy tuo määre hakee aktiivisesti työtön sillä hän on työnhakijana Te toimisteossa ja työmarkkinoiden käytettävissä . haku suunnitelmaksi käy puhtaasti hakee työtä. Tiedot luontaisesti luovutetaan mihin on ammattitaito ja koulutus jolloin hänelle tiedetään tarjota työtä kykyjen mukaan .Niin yksinkertaista se on .Tuota voi tietty pyrkiä tulkitsemaan kuin piru raamattua ,mutta mitään näyttöpakkoa ei ole eikä voi olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asiaa voi tarkastella ja miettiä myös näin:
        Nuo on perutuslain päälle tehtyjä ja perutuslaki takaa toimeentulon työttömyyden kohdatessa ja on laeista määräävin, joka tulee eteen lainsäädännön tulkinnassa kun laissa on ristikkäisyyksiä. Eli näyttöpakkoa ei ole ja tuota tukee myös se että kaikki teettäminen joka ei ole vapaa ehtoista on pakkoa, jolloin tullaan ihmisen itsemääräämisoikeuteen ,johon ei valtiovalta yllä ja joka on tuota osin jätetty oikeuslaitoksen tuomiovallan alaisiin toimiin. Käsitystä tukee myös laajakantaisesti yksilövapauden kannata se että toimien teettäminen pakon alla on laissa rangaistus toimien alaista ,eli kyse on tällöin pakko työstä tai jos tuota teetettäisiin vapaan markkinatalouden piirissä ilman työsuhdetta tultaisiin käsitteeseen aliteisen aseman hyväksi käyttö ja tällöin puhtaan myös ihmisoikeus rikoksesta. Kaikki jota teetetään ihmisellä vastoin vapaa ehtoisuutta on pakko toimia ja niitä osin myös katsottava työ suoritteeksi oli kyse sitten vaikkapa kirjekuorien liimaamisesta . Asia on monin suhtein laajakantainen ,vaikka siis kirjattaisiin velvollisuus hakea työtä ,työtön ei ole asetettavissa valvonnan alle eli holhottavaksi työvoimatoimin ,ei ainakaan laillisin perustein, sillä tuossa kohtaa nousee vastakkain asettelu lain hengen sisäisien linjauksien kanssa usean periaatteen ja lain kanssa. Jos halujen perusteella lähdetään säätämään lakia joka rikkoo kaikkia noita periaatteita ,päädytään lainsäädännössä laittomaan lakiin jolloin rikotan oikeus periaatteita ja murennetaan oikeusvaltion toimiperiaatteet. Asiassa on myös huomion arvoista se että sosiaaliturva ei ole palkkaa eikä palkan osa, vaan sen kautta taataan ihmisoikeudet ja yhteiskunnan hyvinvointi, monin tavoin.

        mitä sitten tulee noihin tiedonantoihin niin on luonnollista että ilmoittautuessa ihminen osoittaa olevansa työtä vailla ja kun hän ilmoittautuu olevansa täyttyy tuo määre hakee aktiivisesti työtön sillä hän on työnhakijana Te toimisteossa ja työmarkkinoiden käytettävissä . haku suunnitelmaksi käy puhtaasti hakee työtä. Tiedot luontaisesti luovutetaan mihin on ammattitaito ja koulutus jolloin hänelle tiedetään tarjota työtä kykyjen mukaan .Niin yksinkertaista se on .Tuota voi tietty pyrkiä tulkitsemaan kuin piru raamattua ,mutta mitään näyttöpakkoa ei ole eikä voi olla.

        Vaikka kuinka tarkastelisit tai miettisit lakeja omien mielihalujesi mukaan, ei maamme voimassaolevat lait sillä lainvastaisiksi muutu. Ei, vaikka kuinka spämmäisit tänne tai KysyKelasta -palstalle. Siitä voit tosin saada syytteen tietoliikenteen häirinnästä (https://www.minilex.fi/a/lievä-tietoliikenteen-häirintä-on-vähäistä).

        Ja sitä perustuslain turvaamaa viimesijaista etuutta, eli toimeentulotukea, on oikeus saada, jos saamisen ehdot täyttyvät. Perustoimeentulotukea Kelasta ja harkinnanvaraista kunnilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka kuinka tarkastelisit tai miettisit lakeja omien mielihalujesi mukaan, ei maamme voimassaolevat lait sillä lainvastaisiksi muutu. Ei, vaikka kuinka spämmäisit tänne tai KysyKelasta -palstalle. Siitä voit tosin saada syytteen tietoliikenteen häirinnästä (https://www.minilex.fi/a/lievä-tietoliikenteen-häirintä-on-vähäistä).

        Ja sitä perustuslain turvaamaa viimesijaista etuutta, eli toimeentulotukea, on oikeus saada, jos saamisen ehdot täyttyvät. Perustoimeentulotukea Kelasta ja harkinnanvaraista kunnilta.

        Sinä kysyi ja minä vastasin. Tulkinnat kyllä selviävät raastuvassa jos niikseen tulee .


      • Perustuslain 19 §:n mukaan

        "Jokaisella, joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon.

        Lailla taataan jokaiselle oikeus perustoimeentulon turvaan työttömyyden, sairauden, työkyvyttömyyden ja vanhuuden aikana sekä lapsen syntymän ja huoltajan menetyksen perusteella."

        Kuten pykälässä sanotaan, taataan lailla jokaiselle oikeus perustoimeentulon turvaan... Toisin sanoen kukaan ei lähtökohtaisesti ole perustoimeentuloon oikeudeton ja tämä asia tulee vahvistaa myös lainsäädännössä.

        On selvää, ettei perustuslaissa mainittu jokainen tarkoita jokaista ihmistä maapallolla, vaan ainoastaan niitä, joilla on jokin kiinnekohta Suomeen ja Suomen sosiaaliturvaan. Muussa tapauksessa jokaisella ihmisellä maailmassa olisi oikeus hakea työttömyys-, sairaus- ja äitiyspäivärahaa, taikka toimeentulotukea Suomesta, vaikkei hän eikä kukaan hänen läheisensä olisi ikinä täällä edes käynyt.

        Näin ollen sosiaalisektorin lainsäädännöllä, jolla siis taataan "jokaiselle" oikeus perustoimeentulon turvaan, rajoitetaan myös tukeen oikeutettujen määrää.

        Perustuslaki ei ota kantaa siihen, mikä on sen takaaman perustoimeentulon turvan rahallinen määrä, eikä perustuslaki myöskään sano, että perustoimeentulon turva tulee olla jokaiselle samansuuruinen olosuhteista riippumatta. Lähtökohtaisesti tietysti sosiaalisektorilla, kuten muuallakin hallinnossa, noudatetaan yhdenvertaisuuden periaatetta, jonka mukaan kaikki hallinnon kanssa asioivat ovat tapauskategoriansa mukaisesti yhdenvertaisessa asemassa.

        Julkisen vallan sisäänrakennettuna ohjaustehtävänä on vähemmän julkituodusti sanktioida kansalaisten taikka hallintoalamaisten epätoivottava käytös. Toisin sanoen rankaista yksilöä, joka uhmaa yhteiskunnan toivomaa järjestystä. Selkeimmin rankaisu tapahtuu rikoslain kautta, jossa tietyn teonkuvauksen toteuttamisesta seuraa siitä säädetty rangaistus.

        Hallintoalamaisten epäsuora ohjaaminen tapahtuu puolestaan erilaisin taloudellisin sanktioin, kuten veroseuraamusten ja tukimenetysten keinoin. Toisaalta hallintoalamaisia myös kannustetaan toivottavaan käyttäytymiseen tukiaisten ja verohelpotusten kautta.

        Yhteenvetona voisi sanoa, että perustuslaki toki maalaa kauniin kuvan jokaiselle kuuluvista taloudellisista eduista, mutta lähempää katsottuna pensselin jälki tekee aivan toisenlaisen kuvan.


      • Anonyymi
        rytmimunat kirjoitti:

        Perustuslain 19 §:n mukaan

        "Jokaisella, joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon.

        Lailla taataan jokaiselle oikeus perustoimeentulon turvaan työttömyyden, sairauden, työkyvyttömyyden ja vanhuuden aikana sekä lapsen syntymän ja huoltajan menetyksen perusteella."

        Kuten pykälässä sanotaan, taataan lailla jokaiselle oikeus perustoimeentulon turvaan... Toisin sanoen kukaan ei lähtökohtaisesti ole perustoimeentuloon oikeudeton ja tämä asia tulee vahvistaa myös lainsäädännössä.

        On selvää, ettei perustuslaissa mainittu jokainen tarkoita jokaista ihmistä maapallolla, vaan ainoastaan niitä, joilla on jokin kiinnekohta Suomeen ja Suomen sosiaaliturvaan. Muussa tapauksessa jokaisella ihmisellä maailmassa olisi oikeus hakea työttömyys-, sairaus- ja äitiyspäivärahaa, taikka toimeentulotukea Suomesta, vaikkei hän eikä kukaan hänen läheisensä olisi ikinä täällä edes käynyt.

        Näin ollen sosiaalisektorin lainsäädännöllä, jolla siis taataan "jokaiselle" oikeus perustoimeentulon turvaan, rajoitetaan myös tukeen oikeutettujen määrää.

        Perustuslaki ei ota kantaa siihen, mikä on sen takaaman perustoimeentulon turvan rahallinen määrä, eikä perustuslaki myöskään sano, että perustoimeentulon turva tulee olla jokaiselle samansuuruinen olosuhteista riippumatta. Lähtökohtaisesti tietysti sosiaalisektorilla, kuten muuallakin hallinnossa, noudatetaan yhdenvertaisuuden periaatetta, jonka mukaan kaikki hallinnon kanssa asioivat ovat tapauskategoriansa mukaisesti yhdenvertaisessa asemassa.

        Julkisen vallan sisäänrakennettuna ohjaustehtävänä on vähemmän julkituodusti sanktioida kansalaisten taikka hallintoalamaisten epätoivottava käytös. Toisin sanoen rankaista yksilöä, joka uhmaa yhteiskunnan toivomaa järjestystä. Selkeimmin rankaisu tapahtuu rikoslain kautta, jossa tietyn teonkuvauksen toteuttamisesta seuraa siitä säädetty rangaistus.

        Hallintoalamaisten epäsuora ohjaaminen tapahtuu puolestaan erilaisin taloudellisin sanktioin, kuten veroseuraamusten ja tukimenetysten keinoin. Toisaalta hallintoalamaisia myös kannustetaan toivottavaan käyttäytymiseen tukiaisten ja verohelpotusten kautta.

        Yhteenvetona voisi sanoa, että perustuslaki toki maalaa kauniin kuvan jokaiselle kuuluvista taloudellisista eduista, mutta lähempää katsottuna pensselin jälki tekee aivan toisenlaisen kuvan.

        Ja tuo välttämätön toimeentulo on toimeentulotuki (jonka saamiseksi on omat ehtonsa), eikä työttömyyskorvaus.

        Työttömyyskorvausta saadakseen tulee täyttää myös tietyt ehdot ja toimia niitten mukaan.

        On siis kyse kahdesta, eri perustein määräytyvästä tukimuodosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tuo välttämätön toimeentulo on toimeentulotuki (jonka saamiseksi on omat ehtonsa), eikä työttömyyskorvaus.

        Työttömyyskorvausta saadakseen tulee täyttää myös tietyt ehdot ja toimia niitten mukaan.

        On siis kyse kahdesta, eri perustein määräytyvästä tukimuodosta.

        Edelleen lain edellyttämänä toimeentulotuen saamisen edellytys on työikäisen kohdalla olla työnhakijana.


    • Anonyymi

      Kyse ei ole tässä uudessa mallissa yksin työnhakijan työkyvystä, vaan kyvystä lähettää vähintään 0–4 työhakemusta kuukaudessa.

      Jos henkilö on työkyvytön, ei hänen paikkansa ole työttömyyskortistossa, vaan hänet ohjataan sosiaalipalveluiden piiriin, eli kuntouttavaan työtoimintaan ja toimeentulotuen asiakkaaksi.

      Muutoksen myötä työkyvyttömiä siivotaan pois TE-palveluitten rekistereistä ja sitä tuskin kukaan vastustaa.

      • Anonyymi

        Kuntoutuksen tarvetta ei ole Te toimiston virkailija pätevä arvioimaan. Ja toisekseen kuntoutus ei ole velvoite koskaan kuntoutujalle, vaan aina oikeus kuntoutukseen.

        Vaikuttaa työvoimatilastojen siivoamiselta ja tilastojen kaunistamiselta ja jos tautalla työmarkkinatuen leikkautumisen uhka ,niin leikkurilta.

        Viimeksi tuo leikkuri kohdistui etenkin iäkkäämpiin työttömiin ja heidän osaltaan on työllitämisvelvoitteet kunnilla joten vaatimuksien tulee niin ollen myös kohdistua kaikilta osin kuntiin heidän velvoitteiden kautta, ei 57 ylittäneisiin työttömiin joista tuo vastuu on siirretty.

        https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3901937-aktiivimalli-kohtelee-erityisen-kurjasti-ikaantyvia-tyottomia

        https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/22712d32-baf2-432c-8196-171acb695318

        https://www.aamulehti.fi/pirkanmaa/art-2000007739405.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuntoutuksen tarvetta ei ole Te toimiston virkailija pätevä arvioimaan. Ja toisekseen kuntoutus ei ole velvoite koskaan kuntoutujalle, vaan aina oikeus kuntoutukseen.

        Vaikuttaa työvoimatilastojen siivoamiselta ja tilastojen kaunistamiselta ja jos tautalla työmarkkinatuen leikkautumisen uhka ,niin leikkurilta.

        Viimeksi tuo leikkuri kohdistui etenkin iäkkäämpiin työttömiin ja heidän osaltaan on työllitämisvelvoitteet kunnilla joten vaatimuksien tulee niin ollen myös kohdistua kaikilta osin kuntiin heidän velvoitteiden kautta, ei 57 ylittäneisiin työttömiin joista tuo vastuu on siirretty.

        https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3901937-aktiivimalli-kohtelee-erityisen-kurjasti-ikaantyvia-tyottomia

        https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/22712d32-baf2-432c-8196-171acb695318

        https://www.aamulehti.fi/pirkanmaa/art-2000007739405.html

        "Kuntoutuksen tarvetta ei ole Te toimiston virkailija pätevä arvioimaan."

        Kuntoutuksen tarve arvioidaan yhdessä kunnan sosiaalityöntekijön kanssa.

        "Vaikuttaa työvoimatilastojen siivoamiselta ja tilastojen kaunistamiselta..."

        Sipilän hallituksen aikana työttömiä haastateltiin kolmen kuukauden välein ja samalla työvoimatilastoista siivottiin sinne kuulumattomia (mm. kuolleita).

        Mitä vähemmän kortistoon kuulumattomia TE-palveluiden listoilla roikkuu, sitä luotettavampi työvoimatilasto.

        "Viimeksi tuo leikkuri kohdistui etenkin iäkkäämpiin työttömiin..."

        Silloinkin kaikilla työttömillä oli yhtäläiset mahdollisuudet välttää leikkuri, lähettämällä työkyvyttömyyseläkehakemuksia.

        Toukokuussa voimaan tulevassa mallissa oikeus työttömyysetuuteen säilyy, lähettämällä työhakemuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kuntoutuksen tarvetta ei ole Te toimiston virkailija pätevä arvioimaan."

        Kuntoutuksen tarve arvioidaan yhdessä kunnan sosiaalityöntekijön kanssa.

        "Vaikuttaa työvoimatilastojen siivoamiselta ja tilastojen kaunistamiselta..."

        Sipilän hallituksen aikana työttömiä haastateltiin kolmen kuukauden välein ja samalla työvoimatilastoista siivottiin sinne kuulumattomia (mm. kuolleita).

        Mitä vähemmän kortistoon kuulumattomia TE-palveluiden listoilla roikkuu, sitä luotettavampi työvoimatilasto.

        "Viimeksi tuo leikkuri kohdistui etenkin iäkkäämpiin työttömiin..."

        Silloinkin kaikilla työttömillä oli yhtäläiset mahdollisuudet välttää leikkuri, lähettämällä työkyvyttömyyseläkehakemuksia.

        Toukokuussa voimaan tulevassa mallissa oikeus työttömyysetuuteen säilyy, lähettämällä työhakemuksia.

        Tuo arvioidaan yhdessä edellyttää yksimielistä päätöstä asiasta ,eikö? Jos oikein tahdon muistaa tuo tehdään niin tarpeelliseksi katsottaessa 3:men henkilön toimesta. Valalle en mene ,mutta niin muistelisin. Toimi ei kuitenkaan ole sanelu toimi vaan kyse on sopimisesta. Mutta eiköhän tämä tässä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo arvioidaan yhdessä edellyttää yksimielistä päätöstä asiasta ,eikö? Jos oikein tahdon muistaa tuo tehdään niin tarpeelliseksi katsottaessa 3:men henkilön toimesta. Valalle en mene ,mutta niin muistelisin. Toimi ei kuitenkaan ole sanelu toimi vaan kyse on sopimisesta. Mutta eiköhän tämä tässä...

        Ei edellytä yksimielistä päätöstä, koska siinä tapauksessa työtön voisi omalla veto-oikeudellaan vastustaa kaikkea muutakin aktivointisuunnitelmaan sisällytettävää.

        Yhteistyössä laatiminen tarkoittaa, että kaikki osapuolet ovat paikan päällä ja suunnitelmaan kirjatut asiat perustellaan työttömälle. Jos työttömällä on jotain realistisia tai konkreettisia suunnitelmia oman työllistymisensä suhteen, niin ne on mahdollista kirjata suunnitelmaan.

        Jos aktivointisuunnitelmaan ehdotetaan kuntouttavaa työtoimintaa, niin sille pitää olla selkeät perustelut ja tavoitteet, joita on mahdollista seurata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei edellytä yksimielistä päätöstä, koska siinä tapauksessa työtön voisi omalla veto-oikeudellaan vastustaa kaikkea muutakin aktivointisuunnitelmaan sisällytettävää.

        Yhteistyössä laatiminen tarkoittaa, että kaikki osapuolet ovat paikan päällä ja suunnitelmaan kirjatut asiat perustellaan työttömälle. Jos työttömällä on jotain realistisia tai konkreettisia suunnitelmia oman työllistymisensä suhteen, niin ne on mahdollista kirjata suunnitelmaan.

        Jos aktivointisuunnitelmaan ehdotetaan kuntouttavaa työtoimintaa, niin sille pitää olla selkeät perustelut ja tavoitteet, joita on mahdollista seurata.

        Aivan varmasti edellyttää Suomessa ei ole virkamiehelle siirrettyä tuomiovaltaa jota toimi edellyttäisi mikäli kyseessä olisi pakkotoimi. Jos henkilö katsoo että ei tarvitse kuntoutusta koko neuvottelua asiasta ei tarvita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan varmasti edellyttää Suomessa ei ole virkamiehelle siirrettyä tuomiovaltaa jota toimi edellyttäisi mikäli kyseessä olisi pakkotoimi. Jos henkilö katsoo että ei tarvitse kuntoutusta koko neuvottelua asiasta ei tarvita.

        Suunnitelmaksi riittää työnhaku. Pakottavista toimista on jotakin tuossa:


        https://www.minilex.fi/a/rikoslaki-ja-pakottaminen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan varmasti edellyttää Suomessa ei ole virkamiehelle siirrettyä tuomiovaltaa jota toimi edellyttäisi mikäli kyseessä olisi pakkotoimi. Jos henkilö katsoo että ei tarvitse kuntoutusta koko neuvottelua asiasta ei tarvita.

        "Jos henkilö katsoo että ei tarvitse kuntoutusta koko neuvottelua asiasta ei tarvita."

        Väärin. Aktivointisuunnitelma laaditaan, kun sen aika on. Jos tilaisuuteen ei saavu, niin siitä on seuraamukset.

        Päteväksi syyksi saapua neuvotteluun ei riitä asiakkaan mielipide kuntoutuksen tarpeellisuudesta, koska kyse on muistakin työllistymiseen liittyvistä asioista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suunnitelmaksi riittää työnhaku. Pakottavista toimista on jotakin tuossa:


        https://www.minilex.fi/a/rikoslaki-ja-pakottaminen

        "Suunnitelmaksi riittää työnhaku."

        Mihin asti työnhaku riittää, jos työnhakijalla ei ole ajantasaista koulutusta tai osaamista?

        "Pakottavista toimista on jotakin tuossa:"

        Ja mikä täyttää mielestäsi pakottamisen tunnusmerkit?

        "Jotta kysymys olisi rikoslain tarkoittamasta rangaistavasta pakottamisesta, on pakottamisen oltava oikeudetonta. Pakottamisen oikeudettomuutta arvioitaessa otetaan huomioon käytettävän pakotuskeinon laillisuus. Väkivallan käyttäminen tai sillä uhkaaminen ei yleensä ole sallittu pakottamiskeino. Lisäksi otetaan huomioon esimerkiksi se, onko pakottajalla oikeus vaatia sitä, mitä hän pakotettavalta vaatii.

        Pakottamisessa on siis kysymys siitä, että uhri saadaan väkivaltaa käyttämällä tai uhkaamalla tekemään, sietämään tai tekemättä jättämään jotakin." (lähde https://www.minilex.fi/a/rikoslaki-ja-pakottaminen)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei edellytä yksimielistä päätöstä, koska siinä tapauksessa työtön voisi omalla veto-oikeudellaan vastustaa kaikkea muutakin aktivointisuunnitelmaan sisällytettävää.

        Yhteistyössä laatiminen tarkoittaa, että kaikki osapuolet ovat paikan päällä ja suunnitelmaan kirjatut asiat perustellaan työttömälle. Jos työttömällä on jotain realistisia tai konkreettisia suunnitelmia oman työllistymisensä suhteen, niin ne on mahdollista kirjata suunnitelmaan.

        Jos aktivointisuunnitelmaan ehdotetaan kuntouttavaa työtoimintaa, niin sille pitää olla selkeät perustelut ja tavoitteet, joita on mahdollista seurata.

        Demokratiassa yksilö päättää siihen mihin osallistuu ja siksi tuo juuri on noin. Asiasta on sovittava ja siksi myös kuntoutus on oikeus ei velvollisuus jotta päätösvalta pysyy yksilöllä.

        Tuossa suhteessa on syytä tarkastella valan olemusta demokratiassa. Eli valta tulee kansalta ,yhteisien asioiden hoitamiseksi jotta ne olisivat hoidettavissa siihen annetaan kansan mandaatti eduskunnalle äänestämällä henkilöt sinne toimimaan puolestamme. Tuo mandaatti kestää yhden istuntokauden kerralla jotta valta ei iskostautuisi tietylle tahoille ja päättäjät on vaihdettavissa. Eli kun valta luovutetaan kansalaisien toimesta voi pohtia ,minkälaista valtaa voi naapurisi luovuttaa julkiselle taholla,ei ainakaan sellaista määräysvaltaa jolla hän antaisi oikeuden käskeä sinua hyppäämään narua tms ,joten vallan rajoitteet tulevat osin tuota kautta.

        Yhteiskunnassa tarvitaan myös yhteisiä sääntöjä joista on sovittu ja ne on kirjattu lakikirjoihin toimimuotoina ja kun on katsottu yhteiskunnan turvallisuuden vaativan sovitut hyväksytyt toimirajat on niiden osalta toimittu samoin .Nuo toimirajat rajaavat yksilön toimia ja ne on jätetty yleisen julkisen toimivallan ,määräysvallan ulkopuolelle, tuomiovallan alle. Sellaista valtaa ei ole virkamiehillä.


    • Anonyymi

      Meitin alueella 0 työpaikkaa, kun ei ole mitään.

      • Anonyymi

        Tarkoittaa siis, että teitin alueella ei ole yhtään työnantajaa, joille voisi lähettää avoimia työhakemuksia.

        Miten ajattelit työllistyä? Aloitatko yrittäjyyden vai hakeudutko opiskelemaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoittaa siis, että teitin alueella ei ole yhtään työnantajaa, joille voisi lähettää avoimia työhakemuksia.

        Miten ajattelit työllistyä? Aloitatko yrittäjyyden vai hakeudutko opiskelemaan?

        Hyvin harva työllistyy,kaikki jatkuu vaan entistä sekavampana,nurkan takana seuraava malli,työttömyys lisääntyy kesän jälkeen, ei siitä enempää miksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin harva työllistyy,kaikki jatkuu vaan entistä sekavampana,nurkan takana seuraava malli,työttömyys lisääntyy kesän jälkeen, ei siitä enempää miksi.

        Toukokuussa käynnistyvän mallin avulla vain konkretisoidaan sitä, mitä työttömyysturvalaissa lukee ("Etuuden saajan yleisenä velvollisuutena on hakea aktiivisesti työtä...").


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin harva työllistyy,kaikki jatkuu vaan entistä sekavampana,nurkan takana seuraava malli,työttömyys lisääntyy kesän jälkeen, ei siitä enempää miksi.

        vanhempi työväestö joutui edellisen aktiivimallin johdota vaikeuksiin, eikö se riitä esimerkiksi mihin tuollaiset toimet johtavat?


    • Anonyymi

      Työkyvyttömän paikka on jossain muualla kuin työkkärin asiakkaana. Esim. eläkkeellä tai sossun tt-tukiasiakkaana.

      • Anonyymi

        Toiset ei pärjää työelämässä ja toiset ei pärjää työnhakijoina, mutta maamme sosiaaliturva pitää huolta heistå kaikista.


      • Anonyymi

        Vatipää ei ole mitään sossun tt-tukea työkyvyttömälle. Paitsi harkinnanvaraiset mutta siihen ei työkunto tai kunnottomuus liity.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vatipää ei ole mitään sossun tt-tukea työkyvyttömälle. Paitsi harkinnanvaraiset mutta siihen ei työkunto tai kunnottomuus liity.

        Niin työkyvyttömien kuin työkykyistenkin on mahdollista saada Kelasta perustoimeentulotukea ja kunnasta harkinnanvaraista toimeentulotukea.

        Jos siis ehdot toimeentulotuen saamiseksi täyttyvät. Henkilön työkyvystä se ei ole kiinni.


      • Anonyymi

        Niin on eläkkeellä, joka on työkyvyttömyys tai siirretty varhennettu vanhuuseläkkeellä, mikäli on kysymys ikäihmisen työllistymisen loppumisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin työkyvyttömien kuin työkykyistenkin on mahdollista saada Kelasta perustoimeentulotukea ja kunnasta harkinnanvaraista toimeentulotukea.

        Jos siis ehdot toimeentulotuen saamiseksi täyttyvät. Henkilön työkyvystä se ei ole kiinni.

        Perutoimeentulotuki on Suomessa lähtökohtaisesti riittämätön.

        https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008229513.html

        Toiseksi ,Asumistuki ei ole 100%,jolloin yleensä jos ei ole muita tuloja joutuu väkisinkin hakemaan täydentävää toimeentulotukea. On kuitenkin niin että perusmenoihin on laskettu riittäväksi tuo toimeentulotuen perus osa ,joten lisää ei tule vaikka kuinka anoisit. Joihinkin menoihin tuot aon mahdollista saada kyllä anomalla ,mutta se on lähinnä yllätyksellisiin tarpeellisiin menoeriin kuten mahdollisesti silmälasit.


      • Anonyymi

        TE vs TYP lähes sama pska eri nimen alla, molemmissa kyykytys pääroolissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin on eläkkeellä, joka on työkyvyttömyys tai siirretty varhennettu vanhuuseläkkeellä, mikäli on kysymys ikäihmisen työllistymisen loppumisesta.

        Koskee myös vammaisia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perutoimeentulotuki on Suomessa lähtökohtaisesti riittämätön.

        https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008229513.html

        Toiseksi ,Asumistuki ei ole 100%,jolloin yleensä jos ei ole muita tuloja joutuu väkisinkin hakemaan täydentävää toimeentulotukea. On kuitenkin niin että perusmenoihin on laskettu riittäväksi tuo toimeentulotuen perus osa ,joten lisää ei tule vaikka kuinka anoisit. Joihinkin menoihin tuot aon mahdollista saada kyllä anomalla ,mutta se on lähinnä yllätyksellisiin tarpeellisiin menoeriin kuten mahdollisesti silmälasit.

        "Perutoimeentulotuki on Suomessa lähtökohtaisesti riittämätön."

        Samoin kansanedustajien edustajapalkkiot:

        https://yle.fi/uutiset/3-10777170

        Sekä myös ministerien palkkiot:

        https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cf708f1b-355f-4c0f-9805-ddb720786956


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin työkyvyttömien kuin työkykyistenkin on mahdollista saada Kelasta perustoimeentulotukea ja kunnasta harkinnanvaraista toimeentulotukea.

        Jos siis ehdot toimeentulotuen saamiseksi täyttyvät. Henkilön työkyvystä se ei ole kiinni.

        Toimeentulolaissa edellytetään nykyisellään työikäisiltä, että on työnhakijana, jotta voi saada toimeentulotukea. Joten voi tulla aika erikoisia tilanteita.


      • Anonyymi

        Osalla työkyvyttömillä on myös omaisuutta, ei silloin sossusta mitään saa. On kyllä oltava oikeus talonsa pitää jos sen eteen työtä tehnyt ja siitä johtuen terveytensä menettänyt. Se on kyllä tyhmää kun 300 päivää on ollut sairauspäivärahalla niin pitää ilmoittautua työttömäksi vaikkei olisi parantunut.


    • Anonyymi

      Jospa vaa menisivät töihi... alle 300 euroa tienattu palkka kuukaudessa ei vähennä työttömyysetuutta (vissii vähentää asumistukea?)

      Ja sitte jos työskentelee osa-aikaisena niin jokainen tienattu euro vähentää työttömyysetuutta 0,50 eurolla...

      Enkä laita tähä ny mitää linkkejä, koska tämä on yleistä tietoa ja löytyy joka paikasta ...

      Ja se työnhakuvelvoita tarkoittaa KOKOPÄIVÄISTÄ työtä eli jollet ole koulutukseltasi sovelias kunnanjohtajaksi ni ei sun siihe paikkaan tartte hakee. Että tää o tyhmä juttu ku ei oo niit kokopäiväsiä töitä....

      • Anonyymi

        Eikä niitä 300 euron töitä.


    • Anonyymi

      Pian alkaa työttömille tulla lappuja työkkäristä että olette työkyvyttömiä. Tunnen yhden työkkärissä työskentelevän joka kertoi että työttömille soitetaan ja tarjotaan kuntouttavia töitä. Jos olet pitkään ollut työtön niin ne pakottaa työttömän kuntouttavaan karenssin uhalla. Ne voi sanoa että olet työkyvytön ja sen perusteella työttömyystukesi katkaistaan.

      Sen saa takas menemällä kuntouttaviin orjatöihin johonkin pajalle. Kannattaa jo valmiiksi mennä terveystarkastukseen jossa sinun työkykysi ja terveytesi tutkitaan. Jos olet terve ei hätää saat pitää tukesi kun viet terveystodistuksen työkkäriin. Jos jotenkin sairas etkä kykene normaaleihin töihin ja hakemaan normaalisti töitä niin joudut kuntouttaviin tai sitten joudut toimeentulotuelle josta ne voi vähentää 40%.
      Ne etsii myös virheitä niistä raporteista joita toukokuussa tehdään työkkäriin kun on hakenut töitä. Voivat soitella paikkoihin että oletko hakenut.

      • Anonyymi

        Ei muuten soittele, et onko tämäjatämä hakenut tähän tehtävään.

        Sanoohan sen jo järkiki ettei resurssit riitä... niiko ne ei riitä misää hommis.


      • Anonyymi

        Työllisyyden kuntakokeilun siirtyessä kokonaan kunnille 2024, siirretään pitkäaikaistyöttömät sosiaalipalveluihin tai kuntien omiin työllistämisyksiköihin.

        Kannattaa mitoittaa omat menot sitä ennen niin, että pärjää leikatulla toimeentulotuella, ellei ole valmis osallistumaan erilaisiin aktivointitoimiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työllisyyden kuntakokeilun siirtyessä kokonaan kunnille 2024, siirretään pitkäaikaistyöttömät sosiaalipalveluihin tai kuntien omiin työllistämisyksiköihin.

        Kannattaa mitoittaa omat menot sitä ennen niin, että pärjää leikatulla toimeentulotuella, ellei ole valmis osallistumaan erilaisiin aktivointitoimiin.

        Suomessa on määritelty toimeentuloon riittävä summa ja tuon määritelmä löytyy myös ulosottoa koskevasta laista. Eli toimeentulo on ihmisoikeus ja siihen oikeus on myös perutuslaillinen subjektiivinen oikeus jolla tuo on taattu.

        Tuosta päästään siihen että tuo minimi toimeentulo on taattava tavalla tai toisella ja jos sitä ei toteuteta valtiolliselta taholta syyllistytään vääjäämättä valtiolliseen ihmisoikeus rikokseen .Mikäli toimitapaa toteutettaisiin valtion taholta Suomi lakkaisi olemasta oikeusvaltio ,sillä Suomi on allekirjoittanut eli ratifioinut kansainvälisen ihmisoikeus sopimuksen jota tällöin tietoisesti rikottaisiin.

        Eli tuosta päätään siihen että mikäli esim. putoaa työmarkkinatuelta ,joka sinänsä vastaa tuota ulosotossa määriteltyä summaa, niin silloin tuota on soviteltava toimentulotukena euromääräisesti sille tasolle jolla virallisesti edellytetään kaikkien tulevan toimeen. Näin ollen leikattu päiväraha on oikeastaan merkityksetön tänä päivänä ja lainsäädäntöä olisikin tuolta osin uusittava.

        Asian merkitystä koroataa se että Suomi on saanut jo tuosta vallitsevasta hyväksytystä sosiaalisesta toimeentulon tasosta huomautuksen sen riittämättömyydestä jolloin leikkaaminen siitä olisi entistäkin uhmakkaampaa ja ihmisoikeuksien toteutumisesta piittaamattomampaa ,sekä tekisi teoista entistä vakavamman ihmisoikeuksien loukkauksen, tuon tason jo vaatiessa korjaamista lähtökohtaisesti.

        Marinin hallitus on ottanut askeleen tuon turvan turvaamiseksi tänään budjetti riihessä asettamalla sosiaalisiin etuuksiin elinkustannus indeksin.

        https://www.amnesty.fi/amnesty-ja-ihmisoikeusliitto-suomen-perusturvan-taso-on-liian-alhainen/


      • Anonyymi

        Pakottaminen on suomessa rikos ja jos pakottavat ja leikkaavat ,ei kun Poliisin puheille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa on määritelty toimeentuloon riittävä summa ja tuon määritelmä löytyy myös ulosottoa koskevasta laista. Eli toimeentulo on ihmisoikeus ja siihen oikeus on myös perutuslaillinen subjektiivinen oikeus jolla tuo on taattu.

        Tuosta päästään siihen että tuo minimi toimeentulo on taattava tavalla tai toisella ja jos sitä ei toteuteta valtiolliselta taholta syyllistytään vääjäämättä valtiolliseen ihmisoikeus rikokseen .Mikäli toimitapaa toteutettaisiin valtion taholta Suomi lakkaisi olemasta oikeusvaltio ,sillä Suomi on allekirjoittanut eli ratifioinut kansainvälisen ihmisoikeus sopimuksen jota tällöin tietoisesti rikottaisiin.

        Eli tuosta päätään siihen että mikäli esim. putoaa työmarkkinatuelta ,joka sinänsä vastaa tuota ulosotossa määriteltyä summaa, niin silloin tuota on soviteltava toimentulotukena euromääräisesti sille tasolle jolla virallisesti edellytetään kaikkien tulevan toimeen. Näin ollen leikattu päiväraha on oikeastaan merkityksetön tänä päivänä ja lainsäädäntöä olisikin tuolta osin uusittava.

        Asian merkitystä koroataa se että Suomi on saanut jo tuosta vallitsevasta hyväksytystä sosiaalisesta toimeentulon tasosta huomautuksen sen riittämättömyydestä jolloin leikkaaminen siitä olisi entistäkin uhmakkaampaa ja ihmisoikeuksien toteutumisesta piittaamattomampaa ,sekä tekisi teoista entistä vakavamman ihmisoikeuksien loukkauksen, tuon tason jo vaatiessa korjaamista lähtökohtaisesti.

        Marinin hallitus on ottanut askeleen tuon turvan turvaamiseksi tänään budjetti riihessä asettamalla sosiaalisiin etuuksiin elinkustannus indeksin.

        https://www.amnesty.fi/amnesty-ja-ihmisoikeusliitto-suomen-perusturvan-taso-on-liian-alhainen/

        40%:lla leikattu toimeentulotuki säilyy, joten kannataa mitoittaa menot sen mukaan, ellei pajatoiminta ole se oma juttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        40%:lla leikattu toimeentulotuki säilyy, joten kannataa mitoittaa menot sen mukaan, ellei pajatoiminta ole se oma juttu.

        Jos nykyisestä perusturvan perus osasta leikataan sovittelematta leikkauta toisella sosiaalisella turva muodolla on se Perustuslaillinen rikos ,yhtäläillä kuin ihmisoikeusrikos ,eikä sen suhteen ole tulkinnan varaa, vaikka säädettäisiin millainen laki se ei tee sitä oikeutetuksi.


    • Anonyymi

      0-soppari on varsinainen miina, jos töitä satunnaisesti. Esim Tänään saat viimekuun tilin, 1200€. Tässäkuussa ei tunteja. Seuraava työmarkkinatuki tulee Kesäkuun puolella.

      • Anonyymi

        Entistä sekavammaks menis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entistä sekavammaks menis

        Tuommoisissa lainsäädännöissä on kysymys myös julkisenvallan uloittuvuuden rajoista että yksilön kannalta oman ajanhallinnan rajoitteista ,sekä yksilöön menevästä toimenpiteestä jotka on oikeudellisesti rajattuja.


    • Anonyymi

      Hullu olet sinä.

    • Anonyymi

      Eli lisää byrokratiaa, hyvä suomi.

      • Anonyymi

        Selkiytetään vaan sitä, mitä työttömyysturvalaissa sanotaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selkiytetään vaan sitä, mitä työttömyysturvalaissa sanotaan.

        Lain laatijoiden pätevyys toimien hyväksymiseen ja lakien laatimiseen on rapautunut. Poliittisiin tehtäviin hyväksymisen pohja kriteerejä ei valvota tehtäviin asetettavien kohdalta riittävästi puoluepohjalta josta heidät tehtäviin valitaan ja se näkyy päätöksenteossa, sekä toimissa joita pyritään viemään läpi laillisuus näkökulmiin syvemmin perehtymättä ,heikolla lainvalmistelu pohjalla ja sillä on seuraamuksensa.


    • Anonyymi

      Se on kylläkin 0 - 4 työpaikkaa kuukaudessa, katsotaan tapauskohtaisesti ja karenssi ajat lyhenevät.

      • Anonyymi

        Näin se on ja jos työkyky heikentynyt voi olla et selviää yhdelläkin.Toisaalta en käsitä miksi kuntouttavaan työtoimintaan osallistuva joutuu samaan rumbaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin se on ja jos työkyky heikentynyt voi olla et selviää yhdelläkin.Toisaalta en käsitä miksi kuntouttavaan työtoimintaan osallistuva joutuu samaan rumbaan.

        Ehkä toimissa olisi myös syytä käyttää harkintaa sen suhteen missä asemassa olevia ihmisiä toimiin velvoitetaan

        https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/4538137

        Tietoliikenne välineitä ei ole lähtökohtaisesti oletettavissa olevan käytännössä kaikilla ja julkisessa päätöksenteossa on huomioitava että kaikilla on mahdollisuus vastata päätöksenteon vaateisiin.


      • Anonyymi

        Sellaista yksilöön menevää suoraa valtaa hallitus ei rauhan aikana omaa jolla se voisi määrätä yksilön tekemistä tai asettaa yksilölle tehtäviä. Ja kun hallitus ei sellaista toimivaltaa omaa ei sellaisista toimita voi säätää johon ei omaa laillista valtaa. Ei ainakaan laillisesti


    • Anonyymi

      Unohdat ”työnhakukeskustelut” ja ”täydentävät työnhakukeskustelut”, joita uusi laki määrää järjestettäväksi vähän väliä:

      - viisi täydentävää työnhakukeskustelua alkuhaastattelua seuraavan kolmen kuukauden aikana

      - täydentävät työnhakukeskustelut järjestetään myös työvoimakoulutuksessa olevalle.

      Lisäksi alkuhaastattelu viiden arkipäivän kuluessa työnhaun alkamisesta. Siinä saa ravata TE-toimistossa entistä enemmän.

      Edelleenkään TE-toimistoon ei tarvitse ilmoittaa puhelinnumeroa eikä sähköpostiosoitetta eikä antaa suostumusta sähköiseen asiointiin. Postilaitoksen palvelut riittävät, jos asiakas niin haluaa.

      • Anonyymi

        Alkuhaastattelut ja sitä seuraavat keskustelut ovat uusille työttömille, jotka ilmoittautuvat työttömiksi toukokuusta alkaen.

        Myös pitempään työttöminä olleita haastatellaan, jolloin heidän työllistymissuunnitelmat sekä aktivointisuunnitelmat päivitetään. Samalla sovitaan, kuinka montaa työmahdollisuutta työtön kuukausittain hakee.

        Malli ei koske työttömiä tasapuolisesti, koska haastattelut/keskustelut painottuvat uusiin työttömiin. Kaikki työttömät kuitenkin hakevat kuukausittain vähintään 0–4 :ä työmahdollisuutta, jos haluavat välttyä huomautukselta/karensseilta.


      • Anonyymi

        "Edelleenkään TE-toimistoon ei tarvitse ilmoittaa puhelinnumeroa eikä sähköpostiosoitetta eikä antaa suostumusta sähköiseen asiointiin. Postilaitoksen palvelut riittävät, jos asiakas niin haluaa."

        Haastattelut/keskustelut voi hoitaa myös paikan päällä, jos puhelimitse ei sovi.

        Sähköinen asiointi ei tarkoita TE-palveluiden kohdalla sähköpostiosoitteen ilmoittamista, vaan suomi.fi -asiointipalvelun käyttämistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkuhaastattelut ja sitä seuraavat keskustelut ovat uusille työttömille, jotka ilmoittautuvat työttömiksi toukokuusta alkaen.

        Myös pitempään työttöminä olleita haastatellaan, jolloin heidän työllistymissuunnitelmat sekä aktivointisuunnitelmat päivitetään. Samalla sovitaan, kuinka montaa työmahdollisuutta työtön kuukausittain hakee.

        Malli ei koske työttömiä tasapuolisesti, koska haastattelut/keskustelut painottuvat uusiin työttömiin. Kaikki työttömät kuitenkin hakevat kuukausittain vähintään 0–4 :ä työmahdollisuutta, jos haluavat välttyä huomautukselta/karensseilta.

        Erityisen tukalaan asemaan joutuvat ne, joilla on lyhyitä parin kuukauden työrupeamia ja niiden välissä työttömyysjaksoja. Työttömyys ja haastattelumyllytys alkaa vähän väliä uudestaan, kun taas pitkäaikaistyötön päässee siis huomattavasti vähemmällä höykytyksellä.

        Nuo keskustelut ovat sellaisia tilaisuuksia, joissa kaksi ”tätiä” painostaa ja sättii yksinäistä asiakasta jopa tunnin. (Itselläni kesti työllistymissuunnitelman tarkistaminen viimeksi 60 min, ja ennätys vuonna 2007 oli 80 min!)

        Kannattaa pyytää sinne mukaan ystäviä tueksi ja tallentaa keskustelut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erityisen tukalaan asemaan joutuvat ne, joilla on lyhyitä parin kuukauden työrupeamia ja niiden välissä työttömyysjaksoja. Työttömyys ja haastattelumyllytys alkaa vähän väliä uudestaan, kun taas pitkäaikaistyötön päässee siis huomattavasti vähemmällä höykytyksellä.

        Nuo keskustelut ovat sellaisia tilaisuuksia, joissa kaksi ”tätiä” painostaa ja sättii yksinäistä asiakasta jopa tunnin. (Itselläni kesti työllistymissuunnitelman tarkistaminen viimeksi 60 min, ja ennätys vuonna 2007 oli 80 min!)

        Kannattaa pyytää sinne mukaan ystäviä tueksi ja tallentaa keskustelut.

        Kovin on luotettavan tuntuista ja asiakaslähtöistä toimintaa kun pitää olla varautunut ja katsoa mihin miinaan astuu. Onkohan nuo toimet alkuunkaan lähtökohtaisesti tarkoituksen mukaisia?


    • Anonyymi

      Sellaista politiikka joka kohdistuu heikompi osaisten aseman heikentämiseksi on vaikea hyväksyä varsinkin puolueilta kuten SDP ,jota on perinteisesti pidetty työväen puolueena.

      https://www.hs.fi/mielipide/art-2000008733780.html

      Työtön on jo vaikeassa asemassa onko se tarkoituksen mukaista ja kohtuullista politiikaa että markkinatilanteen uhriksi jo joutunut työtön vielä syyllistetään asemastaan johon hän on joutunut työvoimatilanteen uhrina?

    • Anonyymi

      Keväinen ilta
      raukeus ja työnhakuvelvoite
      oksennus kukkii.

      • Anonyymi

        Sitähän tuossa tarjotaan, silkkaa mielivaltaa valtiovaltaa käyttämällä mielihaluihin perustuen ja sikäli terroria työttömiä kohtaan, että sellaisenaan muodostuu mitä suuremmalla todennäköisyydellä uudeksi leikkuriksi niille joilla ei ole valmiuksia tietoliikenteen kautta vastata vaateisiin. Kun viimesijainen toimeentuloa asetetaan toimille kuin toimille leikkuriksi toimita hävitetään ihmisyys ja jokainen hiukkakin ajatteleva ihminen ymmärtää kuinka raaka toimi on silloin ,jos viedään toimeentulomahdollisuus ihmiseltä .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitähän tuossa tarjotaan, silkkaa mielivaltaa valtiovaltaa käyttämällä mielihaluihin perustuen ja sikäli terroria työttömiä kohtaan, että sellaisenaan muodostuu mitä suuremmalla todennäköisyydellä uudeksi leikkuriksi niille joilla ei ole valmiuksia tietoliikenteen kautta vastata vaateisiin. Kun viimesijainen toimeentuloa asetetaan toimille kuin toimille leikkuriksi toimita hävitetään ihmisyys ja jokainen hiukkakin ajatteleva ihminen ymmärtää kuinka raaka toimi on silloin ,jos viedään toimeentulomahdollisuus ihmiseltä .

        Työttömät hakevat toukokuusta alkaen työpaikkoja ihan samoin keinoin, kuin ovat tähänkin asti hakeneet.

        Toukokuussa vain konkretisoituu se, mitä työttömyysturvalakiin on kirjattu jo vuosikymmeniä sitten.


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      107
      1692
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      170
      1113
    3. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      72
      1077
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      155
      880
    5. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      82
      782
    6. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      54
      749
    7. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      680
    8. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      35
      675
    9. Ei kannata lähteä sotaan jos ei omaa edes alkeellisia taitoja.

      Sodastahan tässä ei varsinaisesti ole edes kyse, vaan naisten ja lasten suojelusta ja oikeuden toteutumisesta, tavalla t
      Ikävä
      118
      646
    10. Ihan yleisesti

      Mitä kautta sun pöksyihin pääsee? Pitääkö luvata kuut taivaalta vai riittääkö jokin muu arkisempi asia?
      Ikävä
      42
      640
    Aihe