Voisitteko kertoa mikä tekee viidesläisistä evlut kirkon lahkon?

Anonyymi

🤓 Ennen kuin jatkatte lahkosanan käyttöä tai vastaatte niin perehtykää mitä sana lahko tarkoittaa:

" Lahko on harhaoppisena pidetty liike, jonka EI katsota dogmissaan tunnustavan Jeesuksen statusta samalla tavalla kuin kirkko."

Eli m i t e n viidesläiset tunnustavat Jeesuksen statuksen arilailla kuin evlut kirkko?

171

616

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eihän se olekaan mikään lahko, vaan yksi monesta kristinuskon suutauksesta. Opillisesti se poikkeaa joissain määrin luterilaisuudesta, on lähempänä kalvinismia tai helluntailaisuutta.

      • Anonyymi

        Vai oikein suutaus eikä lahko.

        Voikto nyt sitten kertoa sen suutauksen opilliset erot evlut kirkoon ja yhtäläisyydet helluntailaisuuteen ja kalvinismiin ihan omin sanoin ilman kopioita wikistä?


      • Anonyymi

        Voitko mummo nyt sitten kertoa sen suutauksen opilliset erot evlut kirkoon ja yhtäläisyydet helluntailaisuuteen ja kalvinismiin ihan omin sanoin ilman kopioita wikistä?

        Nuo hölinasi ovat ihan tyhjää jankutusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voitko mummo nyt sitten kertoa sen suutauksen opilliset erot evlut kirkoon ja yhtäläisyydet helluntailaisuuteen ja kalvinismiin ihan omin sanoin ilman kopioita wikistä?

        Nuo hölinasi ovat ihan tyhjää jankutusta.

        Ei se osaa muuta kuin kopioida wikistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai oikein suutaus eikä lahko.

        Voikto nyt sitten kertoa sen suutauksen opilliset erot evlut kirkoon ja yhtäläisyydet helluntailaisuuteen ja kalvinismiin ihan omin sanoin ilman kopioita wikistä?

        Voitko sinä kertoa mitä yhdenmukaisuutta on Raamatun Kirjoituksissa kerrotulla Uskolla ja meillä Suomessa harjoitetulla uskonnollisuudella?
        Kukaanhan ei tiettävästi Suomessa elä Raamatussa kerrotulla tavalla, rukoile tai omaa sellaisia tunnusmerkkejä, joista Jeesus kertoi seuraajansa tunnistettavan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voitko mummo nyt sitten kertoa sen suutauksen opilliset erot evlut kirkoon ja yhtäläisyydet helluntailaisuuteen ja kalvinismiin ihan omin sanoin ilman kopioita wikistä?

        Nuo hölinasi ovat ihan tyhjää jankutusta.

        Kunnioittakaa vanhempaa ihmistä. Ja mummo ei tätä kirjoittanut , vaan eräs joka harvemmin tänne kirjoittaa
        Ja jos satutte olemaan uskovia ihmisiä niin sitä suuremmalla syyllä.
        Suu suppuun ja kohteliaisuutta kehiin! Kiitos. 😍


    • Anonyymi

      Viidesläisyys eroaa luterilaisesta kirkosta, että homojen palvontaa ei ole, vaan siellä julistetaan ja ylistetään Jeesusta Kristusta ja uskoontuloa Häneen.

      • Sehän kuulostaa sitten hyvältä!


      • Anonyymi
        JaksuhaIi kirjoitti:

        Sehän kuulostaa sitten hyvältä!

        kuulostaa ihan kristinuskolta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        kuulostaa ihan kristinuskolta.

        Juuri siksi olen siinä porukassa.


      • Anonyymi
        JaksuhaIi kirjoitti:

        Juuri siksi olen siinä porukassa.

        Se selittää miksi olet niin homo-orientoitunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se selittää miksi olet niin homo-orientoitunut.

        Viidesläisissä ei nim.omaan ole homojen palvontaa, eikä muutakaan genitaaleihin keskittynyttä teologiaa, josta liberaalit jauhavat


      • Anonyymi

        Palstalla lähinnä herätysliikkeiden edustajiksi itsensä ilmaisseet Jeesuksen seuraajat ovat tuoneet lähes jokaiseen keskusteluun mukaan ihmisen seksuaaliseen suuntautumiseen liittyvät asiat joista KR92 ja sitä vanhemmissa käännösversioissa ei mainita mitään.


      • Anonyymi
        JaksuhaIi kirjoitti:

        Juuri siksi olen siinä porukassa.

        Etkös Jaksuhali alias vaikka mitä ole tutkiskellut Raamattua valtakunnansalillakin? Näin olet ainakin nikillä uskopistevainen kertonut. Mitäs jos kokeilisit ateismia seuraavaksi? Jos on liian raju peliliike, niin körttiläisyyttä sitten.

        -a-teisti-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Etkös Jaksuhali alias vaikka mitä ole tutkiskellut Raamattua valtakunnansalillakin? Näin olet ainakin nikillä uskopistevainen kertonut. Mitäs jos kokeilisit ateismia seuraavaksi? Jos on liian raju peliliike, niin körttiläisyyttä sitten.

        -a-teisti-

        Taidat nyt puhua ihan itsestäsi vaan.


      • Anonyymi

        ☺Hienoo!


    • Anonyymi

      Hyvä esimerkki taas siitä miten sanaa käytetään edes ymmärtämättä sen merkitystä.

      • Anonyymi

        Vielä parempi esimerkki tästä on uskovaiset: Jos suusta kerrankin tulee muutakun "tittatttititi" armonlahjasolkotusta on sanat 99,99% varmasti valhetta ja taatusti ymmärtämätöntä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä parempi esimerkki tästä on uskovaiset: Jos suusta kerrankin tulee muutakun "tittatttititi" armonlahjasolkotusta on sanat 99,99% varmasti valhetta ja taatusti ymmärtämätöntä!

        Mitä me olemme halveksimaan Suuren Jumalan tekoja??
        On ihminen kyllä merkillinen...........jos ei YMMÄRRÄ jotain mikä on jo Raamatussa
        kirjoitettu, mm. Jumalan Hengen armolahjojen ilmentymät, niin sitten
        käydään pilkkaamaan.


    • Anonyymi

      Onhan noita kristillisiä lahkoja Suomessakin vaikka kuinka paljon. Muutaman jäsenen lahkosta muutaman kymmenentuhannen jäsenen lahkoihin. Miksikä niitä sitten pitäisi kutsua, järjestöiksi, kerhoiksi, klubeiksi...? Riitaisia ja synkkämielisiä vaikuttavat monet ainakin olevan.

      • Miten heidän dogmatiikkansa Jeesuksesta eroavat toisistaan ja evlut kirkosta?


      • Anonyymi
        JaksuhaIi kirjoitti:

        Miten heidän dogmatiikkansa Jeesuksesta eroavat toisistaan ja evlut kirkosta?

        Trolli ei vastaa koskaan......


      • Anonyymi kirjoitti:

        Trolli ei vastaa koskaan......

        Ei niin, se on huomattu.


      • Anonyymi
        JaksuhaIi kirjoitti:

        Miten heidän dogmatiikkansa Jeesuksesta eroavat toisistaan ja evlut kirkosta?

        En ole tuo 05.04.2022 11:05 kommentoija, mutta voisitko kertoa millä tavoin "viidesläinen" oppi on Raamatussa kerrotulla tavalla oikeampi kuin kenenkään muun?


      • Anonyymi kirjoitti:

        En ole tuo 05.04.2022 11:05 kommentoija, mutta voisitko kertoa millä tavoin "viidesläinen" oppi on Raamatussa kerrotulla tavalla oikeampi kuin kenenkään muun?

        En väitäkään siinä olevan mitään eroa emokirkon viralliseen oppiin.


      • Anonyymi
        JaksuhaIi kirjoitti:

        En väitäkään siinä olevan mitään eroa emokirkon viralliseen oppiin.

        Enhän toki ole väittänyt minäkään, voitko kuitenkin kertoa millä tavoin "viidesläisten" oppi on Raamatussa kerrotulla tavalla oikeampi kuin kenenkään muun?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Enhän toki ole väittänyt minäkään, voitko kuitenkin kertoa millä tavoin "viidesläisten" oppi on Raamatussa kerrotulla tavalla oikeampi kuin kenenkään muun?

        En ole sanonut sen olevan oikeampi kuin emokirkon perinteinen oppi.


    • Anonyymi

      Jos kristinuskon eli siis Jeesuksen uskon suunnasta asiaa tarkastellaan, niin eikös tuo pääkirkko ole se lahko kaikkine "homottamisineen" ym. ja sitten herätysliikkeet seuraavat Jeesusta kuten kristinusko-termi alunperin tarkoitti.

      • Anonyymi

        Olen samaa mieltä.


      • Anonyymi

        Kerrotko vielä millä tavoin herätysliikkeissä seurataan Jeesusta Kristinuskon ja Raamatun alunperin tarkoittamalla tavalla?


    • Anonyymi

      Evlut kirkko on luopunut kristillisyydestä jota herätysliikeet noudattavat.

      • Anonyymi

        "evl-kirkko luopunut kristillisyydestä",

        entäs katolilaisuus tai ortodoksisuus ?


      • Anonyymi

        Totta.


      • Anonyymi

        Voitko osoittaa, millä tavoin herätysliikkeiden noudattama Kristillisyys on Raamatun Kirjoituksissa kerrotun kanssa samanlaista?


    • Anonyymi

      Viidesläiset eivät ymmärrä armoa, vaan heidän mielestä uskonratkaisu pitää tehdä itse ja siihen painostetaan. Oppi on samanlaista kuin karismaattisilla suuntauksilla tai kirkon ulkopuolisilla liikkeillä. Monet vapikset tykkäävätkin käydä esim.kansanlähetyspäivillä katsomassa musiikkiesityksiä. Minä vain aina ihmettelen, miten näissä liikkeissä kaikki tuntuu olevan kovin ihmiskeskeistä, eikä Jumalakeskeistä. Jeesuksestakin puhutaan niin kuin Hän olisi joku automaatti, joka ottaa huolet pois. Kaikki on vain minä minä minä...halleluuja. En voisi ikinä enää kuulua heihin. Usko on kuollut tuosta suunnasta, tilalle on tullut ihmisen palvonta-usko.

      • Anonyymi

        Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi; mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne. Ja kun paastoatte, älkää olko synkännäköisiä niinkuin ulkokullatut; sillä he tekevät kasvonsa surkeiksi, että ihmiset näkisivät heidän paastoavan. Totisesti minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa. Vaan kun sinä paastoat, niin voitele pääsi ja pese kasvosi, etteivät paastoamistasi näkisi ihmiset, vaan sinun Isäsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle. Älkää kootko itsellenne aarteita maan päälle, missä koi ja ruoste raiskaa ja missä varkaat murtautuvat sisään ja varastavat. Vaan kootkaa itsellenne aarteita taivaaseen, missä ei koi eikä ruoste raiskaa ja missä eivät varkaat murtaudu sisään eivätkä varasta. Sillä missä sinun aarteesi on, siellä on myös sinun sydämesi. Silmä on ruumiin lamppu. Jos siis silmäsi on terve, niin koko sinun ruumiisi on valaistu. Mutta jos silmäsi on viallinen, niin koko ruumiisi on pimeä. Jos siis se valo, joka sinussa on, on pimeyttä, kuinka suuri onkaan pimeys! Ei kukaan voi palvella kahta herraa; sillä hän on joko tätä vihaava ja toista rakastava, taikka tähän liittyvä ja toista halveksiva. Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa. Sentähden minä sanon teille: älkää murehtiko hengestänne, mitä söisitte tai mitä joisitte, älkääkä ruumiistanne, mitä päällenne pukisitte. Eikö henki ole enemmän kuin ruoka ja ruumis enemmän kuin vaatteet? Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä eivätkä leikkaa eivätkä kokoa aittoihin, ja teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne. Ettekö te ole paljoa suurempiarvoiset kuin ne? Ja kuka teistä voi murehtimisellaan lisätä ikäänsä kyynäränkään vertaa? Ja mitä te murehditte vaatteista? Katselkaa kedon kukkia, kuinka ne kasvavat; eivät ne työtä tee eivätkä kehrää. Kuitenkin minä sanon teille: ei Salomo kaikessa loistossansa ollut niin vaatetettu kuin yksi niistä. Jos siis Jumala näin vaatettaa kedon ruohon, joka tänään kasvaa ja huomenna uuniin heitetään, eikö paljoa ennemmin teitä, te vähäuskoiset? Älkää siis murehtiko sanoen: 'Mitä me syömme?' tahi: 'Mitä me juomme?' tahi: 'Millä me itsemme vaatetamme?' Sillä tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne kyllä tietää teidän kaikkea tätä tarvitsevan. Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan. Älkää siis murehtiko huomisesta päivästä, sillä huominen päivä pitää murheen itsestään. Riittää kullekin päivälle oma vaivansa."
        Matteus 6:14‭-‬34 FB38

        https://bible.com/bible/365/mat.6.14-34.FB38


      • Anonyymi

        Armo on suureksi tullut missä synti tunnustetaan.
        Minä ainakin olen itse päättänyt uskoa Jeesukseen. Kuka sinun puolestasi sen päätöksen teki?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Armo on suureksi tullut missä synti tunnustetaan.
        Minä ainakin olen itse päättänyt uskoa Jeesukseen. Kuka sinun puolestasi sen päätöksen teki?

        Jeesus.

        "ette te valinneet minua, vaan minä valitsin teidät"


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus.

        "ette te valinneet minua, vaan minä valitsin teidät"

        Jeesus ei tee mitään väkisin. Jeesus kysyy aina mitä ihminen haluaa. Miten sinä vastasit myöntävästi Jeesuksen valintaa ?


      • Anonyymi
        JaksuhaIi kirjoitti:

        Jeesus ei tee mitään väkisin. Jeesus kysyy aina mitä ihminen haluaa. Miten sinä vastasit myöntävästi Jeesuksen valintaa ?

        Tulitko valinneeksi myös taivasten valtakunnan tahdon, niin että tee niitä Isän tahtomia tekoja? Jos tulit, niin muista - siinä valtakunnassa ei ole syntiä, eikä edes koko sanaa. Vai tarkoititko, että tulitkin valinneeksi Jeesuksen uhrina? Ja jos kuvittelte, että hän valitsi sinut, että palvoisit häntä uhrina ja hänen kidutuskuoleman verellä liittona taholle, jota hän eläessään vastusti, niin olet hullu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi; mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne. Ja kun paastoatte, älkää olko synkännäköisiä niinkuin ulkokullatut; sillä he tekevät kasvonsa surkeiksi, että ihmiset näkisivät heidän paastoavan. Totisesti minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa. Vaan kun sinä paastoat, niin voitele pääsi ja pese kasvosi, etteivät paastoamistasi näkisi ihmiset, vaan sinun Isäsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle. Älkää kootko itsellenne aarteita maan päälle, missä koi ja ruoste raiskaa ja missä varkaat murtautuvat sisään ja varastavat. Vaan kootkaa itsellenne aarteita taivaaseen, missä ei koi eikä ruoste raiskaa ja missä eivät varkaat murtaudu sisään eivätkä varasta. Sillä missä sinun aarteesi on, siellä on myös sinun sydämesi. Silmä on ruumiin lamppu. Jos siis silmäsi on terve, niin koko sinun ruumiisi on valaistu. Mutta jos silmäsi on viallinen, niin koko ruumiisi on pimeä. Jos siis se valo, joka sinussa on, on pimeyttä, kuinka suuri onkaan pimeys! Ei kukaan voi palvella kahta herraa; sillä hän on joko tätä vihaava ja toista rakastava, taikka tähän liittyvä ja toista halveksiva. Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa. Sentähden minä sanon teille: älkää murehtiko hengestänne, mitä söisitte tai mitä joisitte, älkääkä ruumiistanne, mitä päällenne pukisitte. Eikö henki ole enemmän kuin ruoka ja ruumis enemmän kuin vaatteet? Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä eivätkä leikkaa eivätkä kokoa aittoihin, ja teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne. Ettekö te ole paljoa suurempiarvoiset kuin ne? Ja kuka teistä voi murehtimisellaan lisätä ikäänsä kyynäränkään vertaa? Ja mitä te murehditte vaatteista? Katselkaa kedon kukkia, kuinka ne kasvavat; eivät ne työtä tee eivätkä kehrää. Kuitenkin minä sanon teille: ei Salomo kaikessa loistossansa ollut niin vaatetettu kuin yksi niistä. Jos siis Jumala näin vaatettaa kedon ruohon, joka tänään kasvaa ja huomenna uuniin heitetään, eikö paljoa ennemmin teitä, te vähäuskoiset? Älkää siis murehtiko sanoen: 'Mitä me syömme?' tahi: 'Mitä me juomme?' tahi: 'Millä me itsemme vaatetamme?' Sillä tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne kyllä tietää teidän kaikkea tätä tarvitsevan. Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan. Älkää siis murehtiko huomisesta päivästä, sillä huominen päivä pitää murheen itsestään. Riittää kullekin päivälle oma vaivansa."
        Matteus 6:14‭-‬34 FB38

        https://bible.com/bible/365/mat.6.14-34.FB38

        Eikä yhtään ainoaa synti-sanaa, ei parannuksen hokemista, ei nöyryyttämistä, alentamista, ei kasvoihin lyömistä tai syyllistämistä. Jestas.

        Sama Paavalilta, mutta tämä ei olekaan taivasten valtakunnasta, vaan synnin valtakunnan oppia:

        2.Korinttolaiskirje:

        <<11:20 Tehän suvaitsette, että joku teidät orjuuttaa, että joku teidät syö puhtaaksi, että joku teidät saa saaliiksensa, että joku itsensä korottaa, että joku lyö teitä kasvoihin.<<


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tulitko valinneeksi myös taivasten valtakunnan tahdon, niin että tee niitä Isän tahtomia tekoja? Jos tulit, niin muista - siinä valtakunnassa ei ole syntiä, eikä edes koko sanaa. Vai tarkoititko, että tulitkin valinneeksi Jeesuksen uhrina? Ja jos kuvittelte, että hän valitsi sinut, että palvoisit häntä uhrina ja hänen kidutuskuoleman verellä liittona taholle, jota hän eläessään vastusti, niin olet hullu.

        Niin, teit ratkaisun kun valitsit.


      • Anonyymi
        JaksuhaIi kirjoitti:

        Jeesus ei tee mitään väkisin. Jeesus kysyy aina mitä ihminen haluaa. Miten sinä vastasit myöntävästi Jeesuksen valintaa ?

        Voitko laittaa Raamatunkohdan jossa lukee kommentissasi esittämälläsi tavalla:
        >>Jeesus ei tee mitään väkisin. Jeesus kysyy aina mitä ihminen haluaa. <<


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voitko laittaa Raamatunkohdan jossa lukee kommentissasi esittämälläsi tavalla:
        >>Jeesus ei tee mitään väkisin. Jeesus kysyy aina mitä ihminen haluaa. <<

        Voit ihan kysekin lukea Jeesuksen kohtaamisista.
        Mutta tässä yksi Luukas 18:35-43


      • Anonyymi
        JaksuhaIi kirjoitti:

        Voit ihan kysekin lukea Jeesuksen kohtaamisista.
        Mutta tässä yksi Luukas 18:35-43

        Voitko tarkentaa, miten kommentissasi esiin tuoma Jeesuksen toiminta liittyy sinuun ja palstalla esiintymiseesi Jeesuksen seuraajana?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voitko tarkentaa, miten kommentissasi esiin tuoma Jeesuksen toiminta liittyy sinuun ja palstalla esiintymiseesi Jeesuksen seuraajana?

        Toki voisin, mutta sinulle trollille en viitsi.😹


      • Anonyymi
        JaksuhaIi kirjoitti:

        Toki voisin, mutta sinulle trollille en viitsi.😹

        Ymmärrän toki haluttomuutesi kertoa millainen Jeesuksen seuraaja olet ja mistä Jeesus kertoi seuraajansa tunnistettavan..


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrän toki haluttomuutesi kertoa millainen Jeesuksen seuraaja olet ja mistä Jeesus kertoi seuraajansa tunnistettavan..

        Sinähän et minua tunne enkä minä sinua, enkä toden sanoakseni välitäkään tuntea.


      • Anonyymi
        JaksuhaIi kirjoitti:

        Sinähän et minua tunne enkä minä sinua, enkä toden sanoakseni välitäkään tuntea.

        Mitä arvelet, jos olisit oikeasti Jeesuksen seuraaja, välittäisitkö tuntea minutkin?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä arvelet, jos olisit oikeasti Jeesuksen seuraaja, välittäisitkö tuntea minutkin?

        Vaikka olen oikea Jeesuksen seuraaja, et kiinnosta minua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus.

        "ette te valinneet minua, vaan minä valitsin teidät"

        Niin ystävä ja me ihmisinä VASTAAM ME tuohon valintaan, Kyllä tai Ei.

        Ei Jumala ketään väkisin vie Taivaaseen.


    • Anonyymi

      Ei ole lahko vaan evlut lähetysjärjestö.

    • Anonyymi

      Uskovia kaikki tyynni.

      • Anonyymi

        Kyllä.


    • Anonyymi

      Samaa kristinuskoa se on.

    • Anonyymi

      On se kyllä niin vaikeaa, kun pyhä yhteinen Jahve-usko aiheuttaa ihmisille koko elämän kestävää terapiatarvetta Jeesuksen uhrilla tosi Jumalana. Mitähän Jeesus tästäkin henkisestä ihmisten sortamisesta psykologisella manipuloinnilla ajattelisi?!

      <<Mikko Kuustonen kuului nuorena miehenä 8 vuotta ahdasmieliseen yhteisöön – paha olo tuntuu vieläkin

      Ehdottomuus myös veti puoleensa, koska se toi selkeyttä musertavan raskaaseen elämänvaiheeseen.

      Yhteisössä oli tärkeää osata kertoa tarkkaan oma uskoon tulemisen hetki.

      – Luulin, että samat kääntymisen ja julistuksen tunnusmerkit pätevät koko kirkkoon, Kuustonen muistelee.

      Kuustosen kotiseurakunnassa vahva vaikuttaja oli tuolloin kirkon sisällä toimiva, niin sanottu viides herätysliike, vitoslaisuus eli evankelioiva herätyskristillisyys.

      Teinipoika ei edes tiennyt, mitä se tarkoitti. Hän oli vain seurakuntanuori, jota kiinnosti musiikki ja kirjoittaminen.

      – Kun ajattelen sitä aikaa, tunnen painoa rinnan päällä ja pahoinvointia. Se rivien väliin piilotettu henkinen ja hengellinen väkivalta oli mieletöntä.

      Kuustonen sanoo herätysliikkeestä lähtemiseen liittyvien tunteiden ja tapahtumien olevan yksi merkittävä syy siihen, että hän on käynyt vuosikausia terapiassa.

      Hän kertoo tuoreessa omaelämakerrassaan tietävänsä, ettei ole ainoa Pro Fidestä lähtenyt, jolla on ollut mielenterveysongelmia. Kuustonen luonnehtii viidettä herätysliikettä vanhan vallan linnakkeeksi, jossa kaikki eivät voi hyvin nykyäänkään.

      ”Pelkästään oman kauteni Pro Fide -veteraaneista löytyy itsemurhan tehnyt, samaa useasti yrittänyt sekä monia riippuvuuksiin ja masennukseen sairastuneita”, hän kirjoittaa omaelämäkerrassaan.

      Tällaisissa yhteisöissä on Kuustosen mukaan patriarkaalisuutta, jota perustellaan menneen maailman dogmeilla. Pelko ajaa ihmisiä käymään heikoimpien kimppuun.<<

      https://www.iltalehti.fi/mielijamasennus/a/50ae55ef-a3a4-4712-b249-9f5c0028c930?fbclid=IwAR1G6CF4VFO17TKi5OqwPOPLyLkeueljRbSEWq6Tof0FRnAdEgxu734uFLA

      • Anonyymi

        Tässähän se ero tulikin. Viidesläisyys on sairasta.


      • Anonyymi

        Ja tätä samaa sairasta, henkistä väkivaltaa saamme täältäkin lukea ketju toisensa jälkeen liittyen homoihin. En tiedä maailmassa mitään sairaampaa ja raadollisempaa kuin tässä saatananpalvonnassa synti-sanalla ja vihalla ja ihmisten kiusaamisella tämä tehdään muka jopa Jumalan ja Jeesuksen nimeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tätä samaa sairasta, henkistä väkivaltaa saamme täältäkin lukea ketju toisensa jälkeen liittyen homoihin. En tiedä maailmassa mitään sairaampaa ja raadollisempaa kuin tässä saatananpalvonnassa synti-sanalla ja vihalla ja ihmisten kiusaamisella tämä tehdään muka jopa Jumalan ja Jeesuksen nimeen.

        Ja lisäystä vielä. Ja kaikista eniten inhottaa tämä uskonnon ympärillä oleva paskanjauhanta, jossa jokainen koittaa ylittää jopa itsensä pahimpien valheiden kera ja jopa kaiken maailman hyvis-nimimerkein ja ovat silkkoja pahiksia alusta loppuun asti!


      • Anonyymi

        Kuustonen sanoo olevansa nyt 62-vuotias ja irtaantumiseen liikkeestä on kulunut 35 vuotta, kertoo olleensa mukana 8 vuotta, ja vieläkin voi pahoin muistellessaan sitä. On tarvinnut vuosien terapian. Mitä siellä todellisuudessa on tapahtunut vaietun vanha linnakkeen muurien sisäpuolella? On todella vaikea ymmärtää. Sen on ollut pakko olla jotakin, josta ei voi edes puhua. Entä ne, jotka ovat edelleen sisäpuolella, eivätkä ole pystyneet irtautumaan? Miten pyhyyden nimellä onkin voitu tehdä jostakin tällaista pahuutta?! On tämä niin käsittämätöntä. Mutta se on juuri kuten Raamattu kertaa ja Jeesus sanoo - Jahve on VT:n Saatana, jota tälläkin opilla tiukasti palvotaan. Sen täytyy aiheuttaa ihmisissä jotakin käsittämätöntä pahuutta. Tai Kuustonen sanoo sitä peloksi, jonka voimalla käydään sitten heikompien kimppuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuustonen sanoo olevansa nyt 62-vuotias ja irtaantumiseen liikkeestä on kulunut 35 vuotta, kertoo olleensa mukana 8 vuotta, ja vieläkin voi pahoin muistellessaan sitä. On tarvinnut vuosien terapian. Mitä siellä todellisuudessa on tapahtunut vaietun vanha linnakkeen muurien sisäpuolella? On todella vaikea ymmärtää. Sen on ollut pakko olla jotakin, josta ei voi edes puhua. Entä ne, jotka ovat edelleen sisäpuolella, eivätkä ole pystyneet irtautumaan? Miten pyhyyden nimellä onkin voitu tehdä jostakin tällaista pahuutta?! On tämä niin käsittämätöntä. Mutta se on juuri kuten Raamattu kertaa ja Jeesus sanoo - Jahve on VT:n Saatana, jota tälläkin opilla tiukasti palvotaan. Sen täytyy aiheuttaa ihmisissä jotakin käsittämätöntä pahuutta. Tai Kuustonen sanoo sitä peloksi, jonka voimalla käydään sitten heikompien kimppuun.

        Kuustosen uhriutuu ja purkaa omaa mitättömyyttään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuustosen uhriutuu ja purkaa omaa mitättömyyttään.

        Jukolavita, tämä on niin julma kommentti, että sanojan on pakko olla uskovainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jukolavita, tämä on niin julma kommentti, että sanojan on pakko olla uskovainen.

        Totta, juuri julmuus on uskovaisia yhdistävä piirre, kun ihannoidaan kidutuskuolemaakin muka omana pelastuksena. Sama julmuus tulee esille näissä homohuuteluissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta, juuri julmuus on uskovaisia yhdistävä piirre, kun ihannoidaan kidutuskuolemaakin muka omana pelastuksena. Sama julmuus tulee esille näissä homohuuteluissa.

        Puhut vain itsestäsi,
        😬


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta, juuri julmuus on uskovaisia yhdistävä piirre, kun ihannoidaan kidutuskuolemaakin muka omana pelastuksena. Sama julmuus tulee esille näissä homohuuteluissa.

        Ja se on nyt se pointti millä saadaan siellä muurien sisäpuolella se viaton uhri särkymään. Niinpä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja se on nyt se pointti millä saadaan siellä muurien sisäpuolella se viaton uhri särkymään. Niinpä.

        Koko kristinuskon historiahan on täynnä
        pelkkää julmuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koko kristinuskon historiahan on täynnä
        pelkkää julmuutta.

        Niin, ihminen ei ole muuttunut miksikään.
        Kommunistin uhreja on kuitenkin 100 miljoonaa.


    • Anonyymi

      Onko ns. heränneet, eli körtit uskonnollinen lahko? Liperaalipiispa Riekkinen kuulemma tulee puhumaan sateenkaariseuroihin ns. heränneiden siis heidän kesäjulilleen. Erään naisen mielestä ei Jeesusta saa julistaa. Kenenkään sielu ei pelastu,jos niin on.
      Mitkään uskolliset ja humanistiset pohdiskelut ei herätä uskoa Jeesukseen. Vain Jeesuksen nimessä ja veressä on voima. Rutikuivat ovat sellaiset puheet, jos Jeesusta ei julisteta. Ne ovat kuin tyhjien tynnyreiden kolinaa. Ei kiinnosta

      • Anonyymi

        Ei Riekkistä kutsuta uskovien tilaisuuksiin.


      • Se on kristinuskon suuntaus, joka on lähempänä luterilaisuutta kuin viidesläisyys.


      • Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

        Se on kristinuskon suuntaus, joka on lähempänä luterilaisuutta kuin viidesläisyys.

        Voitko perustella väitteesi yhtäläisyyksiä ja eroista?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voitko perustella väitteesi yhtäläisyyksiä ja eroista?

        Se on tehty jo monen monta kertaa.


      • Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

        Se on tehty jo monen monta kertaa.

        Eikös sinun pitäisi istua kirkon penkissä tällä hetkellä?’
        😁


    • Anonyymi

      Viiden herätysliike on paras. Siellä puhutaan totuudesta ja rakkaudesta Pyhässä hengessä. Sinne lähden ilomielin!

      • Anonyymi

        mutta mitä he tekevät lutterin harhakirkossa, menisitte vaikka pelastusarmeijaan kun kuitenkin vapaita uskovia kauhistutte !


      • Anonyymi

        Mistä olette löytäneet kirkollisen vauvakasteen totuuden kerro?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä olette löytäneet kirkollisen vauvakasteen totuuden kerro?

        Ei ainakaan Raamatusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ainakaan Raamatusta.

        Ei todellakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ainakaan Raamatusta.

        Voisiko joku o s o i t t a a jonkin nykyisin Suomessa käytössä olevan tavan kasteen suorittamiseen, joka olisi Raamatussa kerrotulla tavalla toteutettu?


    • Anonyymi

      Arvasin, ei yhtään asiallista vastusta.

      • Anonyymi

        Viidesläisyys katsos ei ole lahko.


    • Anonyymi

      Eivät eroa millään lailla mutta käytännössä myös elävät sanan mukaan.

    • Anonyymi

      Kannattaa katsoa sanakirjan määritelmä lahkosta . Aloittajalla on ihan oma määritelmä

      • Anonyymi

        Ei ole, vaan löytyy juurikin sieltä sanakirjasta.


    • Anonyymi

      Kannattaa lukea Augsburgin tunnustus, mikä on luterilaisen kirkon tunnustus. Sen mukaan viidesläisyys on kirkon lahko.

      Eikö viidesläisyydelle tyypillinen vaatimus
      henkilökohtaisen uskonratkaisun
      välttämättömyydestä ole ristiriidassa niin
      uskon syntymistä koskevan 5. artiklan
      kuin sidottua ratkaisuvaltaa koskevan 18.
      artiklan kanssa?

      • Anonyymi

        Ei kukaan mitään vaadi mutta jokainen uskoon tullut kyllä saa valita lähteekö seuraamaan Jeesusta vai ei. Jeesus ei pakota ketään.


      • Anonyymi

        aivan ! Jeesus puhu toosi paljon noista artikloista eikös se ollutkin niin !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kukaan mitään vaadi mutta jokainen uskoon tullut kyllä saa valita lähteekö seuraamaan Jeesusta vai ei. Jeesus ei pakota ketään.

        "Ratkaisu-uskovaisuus" ei kuulu luterilaisuuteen. Viidesläisyys on luterilaisen kirkon lahko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        aivan ! Jeesus puhu toosi paljon noista artikloista eikös se ollutkin niin !

        Jeesustelu ei ole tämän linkin aihe.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesustelu ei ole tämän linkin aihe.

        Minkä ihmeen linkin???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kukaan mitään vaadi mutta jokainen uskoon tullut kyllä saa valita lähteekö seuraamaan Jeesusta vai ei. Jeesus ei pakota ketään.

        Juuri niin? Monikohan uskovina esiintyvistä mahtaa seurata Jeesusta Raamatussa kerrotulla tavalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri niin? Monikohan uskovina esiintyvistä mahtaa seurata Jeesusta Raamatussa kerrotulla tavalla?

        Mitä kerrottua tarkoitat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä kerrottua tarkoitat?

        Voitko tarkentaa, miten Jeesukseen uskominen liittyy sinuun?


    • Anonyymi

      Kukaan ei näköjään voi.....

    • Anonyymi

      Ei ne näköjään voi....

    • Anonyymi

      Virsiin kyllästyy ennen työlääntymistä ennen ja jälkeen. Lauluvihkossa muuntuu sana kuin sana.
      -viululahkonhuuliharppukosto-

    • Anonyymi

      Vaarallinen lahko tai tuhoisa kultti on uskonnollinen yhteisö, jonka toimet aiheuttavat välittömästi tai välillisesti huomattavaa fyysistä, taloudellista tai henkistä vahinkoa ainakin osalle ryhmän jäsenistä tai ryhmän ulkopuolisille. Ulkomaailmaa pidetään myös pahana ja uhkana.

      Noin kertoo wikipedia. Viidesläisyys täyttää kaikki nuo kohdat.

      • Anonyymi

        Olet löytänyt syyllisen. Sinun pitää enää todistaa rikos!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet löytänyt syyllisen. Sinun pitää enää todistaa rikos!

        Onko ihminen ollut hullu mennessään ko lahkoon tai siellä tullut hulluksi tai hullummaksi? Näistä tapauksista voit lukea Uskontojen uhrien tuki ry:n sivuilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko ihminen ollut hullu mennessään ko lahkoon tai siellä tullut hulluksi tai hullummaksi? Näistä tapauksista voit lukea Uskontojen uhrien tuki ry:n sivuilta.

        Uskonnosta on helppo tehdä syyllinen kun eivät pysty ottamaan vastuuta omasta elämästään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko ihminen ollut hullu mennessään ko lahkoon tai siellä tullut hulluksi tai hullummaksi? Näistä tapauksista voit lukea Uskontojen uhrien tuki ry:n sivuilta.

        Tuo on ehkä ihan aiheellinen kysymys. Nimittäin on nuo lahkotouhut jo lähtökohtaisesti suurimmaksi osaksi niin pöljiä, että luulisi, ettei niihin ihan täysillä oleva sorru.


      • Anonyymi
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Tuo on ehkä ihan aiheellinen kysymys. Nimittäin on nuo lahkotouhut jo lähtökohtaisesti suurimmaksi osaksi niin pöljiä, että luulisi, ettei niihin ihan täysillä oleva sorru.

        Kaltaisesi heikkohermo sekoaa ihan missä vaan kun vähänkin ärsykettä saa.
        Kanna vastuusi äläkä syytä aina uskovia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaltaisesi heikkohermo sekoaa ihan missä vaan kun vähänkin ärsykettä saa.
        Kanna vastuusi äläkä syytä aina uskovia.

        Ei ollenkaan. Ilmankos en ole tuntenutkaan vetoa lahkoihin.
        Muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta esimerkiksi tuntemani helluntailaiset ovat jotenkin höyryllä käypiä tai kuten täällä tavataan sanoa puolijauhoisia. Mielestäni olisi ihan aiheellista selvittää, että onko syy siihen, että helluntailaisiin hakeudutaan puolijauhoisuus vaikka onko se seurausta siitä.


      • Anonyymi
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Ei ollenkaan. Ilmankos en ole tuntenutkaan vetoa lahkoihin.
        Muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta esimerkiksi tuntemani helluntailaiset ovat jotenkin höyryllä käypiä tai kuten täällä tavataan sanoa puolijauhoisia. Mielestäni olisi ihan aiheellista selvittää, että onko syy siihen, että helluntailaisiin hakeudutaan puolijauhoisuus vaikka onko se seurausta siitä.

        Luet taas niin katkera kun itse et ole uskossa ja elämäsi on tyhjää länkyttämistä tällä palstalla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Luet taas niin katkera kun itse et ole uskossa ja elämäsi on tyhjää länkyttämistä tällä palstalla.

        Sinä et nyt taas ymmärrä. Ihan tässä aidolla huolella ollaan liikkeellä. Jos lahkoihin hakeutumisesta tehtäisiin tutkimus, jossa tulisi ilmi että puolijauhoisuus on seurausta lahkoilusta niin ilman muuta tuollainen toiminta pitäisi kriminalisoida. Jos taas on niin, että puolijauhoisuus on syy miksi niihin hakeudutaan, tulisi nimeämistä ehkä miettiä uudelleen ja kenties jopa saattaa paikkakunnan sairaanhoitopiirin alaiseksi.


      • Anonyymi
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Sinä et nyt taas ymmärrä. Ihan tässä aidolla huolella ollaan liikkeellä. Jos lahkoihin hakeutumisesta tehtäisiin tutkimus, jossa tulisi ilmi että puolijauhoisuus on seurausta lahkoilusta niin ilman muuta tuollainen toiminta pitäisi kriminalisoida. Jos taas on niin, että puolijauhoisuus on syy miksi niihin hakeudutaan, tulisi nimeämistä ehkä miettiä uudelleen ja kenties jopa saattaa paikkakunnan sairaanhoitopiirin alaiseksi.

        lahkot on ihan niitä, joista Raamattu sanoo Timoteus kirjeessä

        "omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia"
        2 Tim: 4: 3

        "himojensa" > ongelmiensa, ts. riippuvuudet, ja lähdetään hakeen "uutta elämää", vaan kun ei täällä maan päällä ole kuin yksi elämä jokaisella, eikä mitään maanpäällistä paraatiisia tässä elämässä ole eikä tule, vaan vasta tulevassa.

        "me tulemme kerran taivaallisen ihmisen kaltaisiksi"
        1 Kor: 15:49


      • Anonyymi kirjoitti:

        lahkot on ihan niitä, joista Raamattu sanoo Timoteus kirjeessä

        "omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia"
        2 Tim: 4: 3

        "himojensa" > ongelmiensa, ts. riippuvuudet, ja lähdetään hakeen "uutta elämää", vaan kun ei täällä maan päällä ole kuin yksi elämä jokaisella, eikä mitään maanpäällistä paraatiisia tässä elämässä ole eikä tule, vaan vasta tulevassa.

        "me tulemme kerran taivaallisen ihmisen kaltaisiksi"
        1 Kor: 15:49

        Jonkinlaista hujaustahan se paljolti varmasti on. Paljonhan on sellaisia ihmisiä jotka ovat noissa aikansa olleet ja hyvin pettyneinä jättäneet sen touhun kun ei sitä seitsemää hyvää ja kymmentä kaunista ole tullutkaan mitä siellä ensin on lupailtu ja pahin virhe on tietenkin alkaa ihmettelemään sitä miksi noin ei tapahtunut. Silloin käyvät porukalla kimppuun ja syyllistävät tuon ihmispolon. Aika paljon olen myös kuullut sellaista juttua kuinka noissa suhtaudutaan aika "kielteisesti" asialliseen päihdehoitoon ja selitellään jopa mielenterveys ongelmista kärsiville, ettei lääkkeitä tarvita. Usko kun riittää hoidoksi.


      • Anonyymi
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Jonkinlaista hujaustahan se paljolti varmasti on. Paljonhan on sellaisia ihmisiä jotka ovat noissa aikansa olleet ja hyvin pettyneinä jättäneet sen touhun kun ei sitä seitsemää hyvää ja kymmentä kaunista ole tullutkaan mitä siellä ensin on lupailtu ja pahin virhe on tietenkin alkaa ihmettelemään sitä miksi noin ei tapahtunut. Silloin käyvät porukalla kimppuun ja syyllistävät tuon ihmispolon. Aika paljon olen myös kuullut sellaista juttua kuinka noissa suhtaudutaan aika "kielteisesti" asialliseen päihdehoitoon ja selitellään jopa mielenterveys ongelmista kärsiville, ettei lääkkeitä tarvita. Usko kun riittää hoidoksi.

        Niinpä, on täysin käsittämätöntä, että ihmiset jotka eivät ole uudestisyntyneet ja tulleet uskoon menevät seurakuntiin etsimään jotain etuja itselleen.

        Evlut kirkon jäsenistä 75% ei edes usko millään tavalla Jumalaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, on täysin käsittämätöntä, että ihmiset jotka eivät ole uudestisyntyneet ja tulleet uskoon menevät seurakuntiin etsimään jotain etuja itselleen.

        Evlut kirkon jäsenistä 75% ei edes usko millään tavalla Jumalaan.

        helluntailaiset taas uskoo sokeesti, niillä siis niinkuin Raamatussa Jeesus sanoo:
        "peite silmillä"

        uskovat siis kaiken mitä saarnaajasetä sanoo:
        "tänään, kun jätät elämsäi Jeesukselle, niin luvataan ummet ja lammet, ja sitten juostaan ja matkustellaan saarnaajasetien perässä "hakeen uutta voimaa", kun ei se voima taida sitten niin sisäistä ollakaan näissä lahkoissa,

        "Jeesus sanoo: "Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä",


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, on täysin käsittämätöntä, että ihmiset jotka eivät ole uudestisyntyneet ja tulleet uskoon menevät seurakuntiin etsimään jotain etuja itselleen.

        Evlut kirkon jäsenistä 75% ei edes usko millään tavalla Jumalaan.

        Mihin Jumala tarvitsee uudestisyntyneitä jotka eivät edes vaivaudu noudattamaan Herran ihmisille antamia tehtäviä ja käskyjä, vaikka ne eivät ole raskaat?
        Vai voitko osoittaa noudattavasi Jumalan ihmiselle antamia säädöksiä kaikessa elämässäsi?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, on täysin käsittämätöntä, että ihmiset jotka eivät ole uudestisyntyneet ja tulleet uskoon menevät seurakuntiin etsimään jotain etuja itselleen.

        Evlut kirkon jäsenistä 75% ei edes usko millään tavalla Jumalaan.

        Niin kirkkoon kuuluminen on täysin vapaaehtoista eikä varsinaisesti velvoita mihinkään. Liekkö sitten tuollakin osuutta asiaan mutta kukaan ei tiettävästi ole kirkossa tullut henkisesti kiusatuksi tai suoraan pahoinpidellyksi, menettänyt kirkon takia elämänhallintaansa ja päätynyt hakemaan apua UUT ry:yyltä apua tai jopa psykiatriseen hoitoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin Jumala tarvitsee uudestisyntyneitä jotka eivät edes vaivaudu noudattamaan Herran ihmisille antamia tehtäviä ja käskyjä, vaikka ne eivät ole raskaat?
        Vai voitko osoittaa noudattavasi Jumalan ihmiselle antamia säädöksiä kaikessa elämässäsi?

        Jumala tarvitsee heitä evankeliumin julistamiseen.
        Me epätäydellisen ihmiset olemme aina sen hoitaneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        helluntailaiset taas uskoo sokeesti, niillä siis niinkuin Raamatussa Jeesus sanoo:
        "peite silmillä"

        uskovat siis kaiken mitä saarnaajasetä sanoo:
        "tänään, kun jätät elämsäi Jeesukselle, niin luvataan ummet ja lammet, ja sitten juostaan ja matkustellaan saarnaajasetien perässä "hakeen uutta voimaa", kun ei se voima taida sitten niin sisäistä ollakaan näissä lahkoissa,

        "Jeesus sanoo: "Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä",

        Miten Jumalan valtakunta sinussa näkyy ja toimii?


      • Anonyymi
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Niin kirkkoon kuuluminen on täysin vapaaehtoista eikä varsinaisesti velvoita mihinkään. Liekkö sitten tuollakin osuutta asiaan mutta kukaan ei tiettävästi ole kirkossa tullut henkisesti kiusatuksi tai suoraan pahoinpidellyksi, menettänyt kirkon takia elämänhallintaansa ja päätynyt hakemaan apua UUT ry:yyltä apua tai jopa psykiatriseen hoitoon.

        Toki on mutta todella älytöntä kuulua kirkkoon jonka oppia et usko ja sitteen vaan kiukuttelet kun joku uskoo.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Toki on mutta todella älytöntä kuulua kirkkoon jonka oppia et usko ja sitteen vaan kiukuttelet kun joku uskoo.

        En minä mitään kiukuttele.
        Kyse oli siitä mitä lahkoissa touhutaan miksi niistä kuuluu niin paljon ikäviä asioita ja mikä ehkä merkittävintä monet ihmiset ovat kertoneet ihan omilla kasvoillaan asiasta. Ei siis ole mitään syytä epäillä asian todenperäisyyttä.

        Kun taas kirkosta ei tuollaisia uhreja tule.


      • Anonyymi
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        En minä mitään kiukuttele.
        Kyse oli siitä mitä lahkoissa touhutaan miksi niistä kuuluu niin paljon ikäviä asioita ja mikä ehkä merkittävintä monet ihmiset ovat kertoneet ihan omilla kasvoillaan asiasta. Ei siis ole mitään syytä epäillä asian todenperäisyyttä.

        Kun taas kirkosta ei tuollaisia uhreja tule.

        Kyllä sinä kaiketi päivät räävit täällä niitä jotka uskovat kirkon opin mukaan.


      • Anonyymi
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        En minä mitään kiukuttele.
        Kyse oli siitä mitä lahkoissa touhutaan miksi niistä kuuluu niin paljon ikäviä asioita ja mikä ehkä merkittävintä monet ihmiset ovat kertoneet ihan omilla kasvoillaan asiasta. Ei siis ole mitään syytä epäillä asian todenperäisyyttä.

        Kun taas kirkosta ei tuollaisia uhreja tule.

        Voi voi: "Kun taas kirkosta ei tuollaisia uhreja tule."???

        Mistähän ne rikolliset tai huorintekijät, murhaajat tai varkaat tulevat?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sinä kaiketi päivät räävit täällä niitä jotka uskovat kirkon opin mukaan.

        Tuskinpa vain. Ihan vapaasti voit uskoa kuten haluat. Ei pidä kuitenkaan kuvitella sitä, että sinulla on valta sanoa miten pitää uskoa sillä kuten hyvin tietänet on Suomessa uskonnonvapaus. Toki voit sanoa mutta sen toista mieltä olevan mielipide on aivan yhtä validi kuin se sinun mielipiteesi ;)

        Tuo nyt ei kuitenkaan selitä sitä asiaa mistä tässä oli kyse, eli miksi lahkoista kuuluu niin ikäviä ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voi voi: "Kun taas kirkosta ei tuollaisia uhreja tule."???

        Mistähän ne rikolliset tai huorintekijät, murhaajat tai varkaat tulevat?

        Tuo on taas aivan eri asia ja toisekseen kun esimerkiksi helluntailaisissa he ovat hyvin edustettuina niin enpä paljoa tuosta henkseleitä paukuttelisi.


      • Anonyymi
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Tuskinpa vain. Ihan vapaasti voit uskoa kuten haluat. Ei pidä kuitenkaan kuvitella sitä, että sinulla on valta sanoa miten pitää uskoa sillä kuten hyvin tietänet on Suomessa uskonnonvapaus. Toki voit sanoa mutta sen toista mieltä olevan mielipide on aivan yhtä validi kuin se sinun mielipiteesi ;)

        Tuo nyt ei kuitenkaan selitä sitä asiaa mistä tässä oli kyse, eli miksi lahkoista kuuluu niin ikäviä ?

        Et voi estääkään kenenkään uskoa mutta räävit siitä huolimatta.
        Mitähän ikävää sinä tarkoitat ja mikä muu on lahko kuin evlkirkko?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et voi estääkään kenenkään uskoa mutta räävit siitä huolimatta.
        Mitähän ikävää sinä tarkoitat ja mikä muu on lahko kuin evlkirkko?

        Miksi helluntailaisuus ja viidesläisyys näyttävät tuottavan uskontojen uhreja lähes liukuhihnalta vaikka noissa pitäisi olla niin uudelleen syntynyttä sakkia , usko lujaa ja mielessä armo ja rakkaus. Käsittääkseni olet kovasti noihin kallellasi, ainakin kovasti liputtanut heidän puolestaan, niin voit varmaan kertoa mistä tuo ristiriita johtuu.

        Ev.lut kirkko ei ole lahko vaan se on ns. emäkirkko sillä sehän täällä ensin oli ja sitten ilmestyivät vasta lahkolaiset monenlaisten käänteiden jälkeen.


      • Anonyymi
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Miksi helluntailaisuus ja viidesläisyys näyttävät tuottavan uskontojen uhreja lähes liukuhihnalta vaikka noissa pitäisi olla niin uudelleen syntynyttä sakkia , usko lujaa ja mielessä armo ja rakkaus. Käsittääkseni olet kovasti noihin kallellasi, ainakin kovasti liputtanut heidän puolestaan, niin voit varmaan kertoa mistä tuo ristiriita johtuu.

        Ev.lut kirkko ei ole lahko vaan se on ns. emäkirkko sillä sehän täällä ensin oli ja sitten ilmestyivät vasta lahkolaiset monenlaisten käänteiden jälkeen.

        Voitko todistaa väitteesi?
        Mitta kuten edellä olen sanonut ei kukaan terve ihminen mene näyttelemään uskonsa hellareihin tai viidesläisiin. Joten sinun mainitsemasi seuraus taitaakin olla itse juuri syy.

        Evlkirkko on katolisen kirkon lahko ja vain pieni 1,5%:n lahko koko kristikunnassa.


      • Anonyymi
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Miksi helluntailaisuus ja viidesläisyys näyttävät tuottavan uskontojen uhreja lähes liukuhihnalta vaikka noissa pitäisi olla niin uudelleen syntynyttä sakkia , usko lujaa ja mielessä armo ja rakkaus. Käsittääkseni olet kovasti noihin kallellasi, ainakin kovasti liputtanut heidän puolestaan, niin voit varmaan kertoa mistä tuo ristiriita johtuu.

        Ev.lut kirkko ei ole lahko vaan se on ns. emäkirkko sillä sehän täällä ensin oli ja sitten ilmestyivät vasta lahkolaiset monenlaisten käänteiden jälkeen.

        Kerrotko kolme teologisesti eroavaa asiaa sinun emokirkkosi, viidesläisten ja hellateiden välillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerrotko kolme teologisesti eroavaa asiaa sinun emokirkkosi, viidesläisten ja hellateiden välillä.

        Tämän minäkin haluan nähdä !


      • Anonyymi
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Niin kirkkoon kuuluminen on täysin vapaaehtoista eikä varsinaisesti velvoita mihinkään. Liekkö sitten tuollakin osuutta asiaan mutta kukaan ei tiettävästi ole kirkossa tullut henkisesti kiusatuksi tai suoraan pahoinpidellyksi, menettänyt kirkon takia elämänhallintaansa ja päätynyt hakemaan apua UUT ry:yyltä apua tai jopa psykiatriseen hoitoon.

        ”Tietyävästi”? Uskontojen Uhrit ry saa kyllä yhteydenottoja ihan ev.lut.kirkon piiristä ilman yhteyttä herätysliikkeisiin. Kuinka pihalla olet, jos et tiedä miten paljon jo pelkästään työpaikkakiusaamista esiintyy ev.lut. kirkon sisällä


      • Anonyymi
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        En minä mitään kiukuttele.
        Kyse oli siitä mitä lahkoissa touhutaan miksi niistä kuuluu niin paljon ikäviä asioita ja mikä ehkä merkittävintä monet ihmiset ovat kertoneet ihan omilla kasvoillaan asiasta. Ei siis ole mitään syytä epäillä asian todenperäisyyttä.

        Kun taas kirkosta ei tuollaisia uhreja tule.

        Uskontojen uhrien tuki ry on valheellisesta väitteestäsi toista mieltä ja saavat yhteydenottoja yksin ev.lut. kirkon piiristä. En usko, että uskontojen uhrien tuki ry siitä valehtelisi. Sinä taas olet tunnettu suorista valheista ja mututiedoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskontojen uhrien tuki ry on valheellisesta väitteestäsi toista mieltä ja saavat yhteydenottoja yksin ev.lut. kirkon piiristä. En usko, että uskontojen uhrien tuki ry siitä valehtelisi. Sinä taas olet tunnettu suorista valheista ja mututiedoista.

        Stop, stop! Lopeta tuo lorujesi suoltaminen. Sinä et tiedä, etkä varmaan haluakaan tietää mistä sinne Uskontojen uhrien tuki ry:n vertaistukipalveluiden piiriin tulee eniten väkeä. Karismaaniset uskonlahkot ovat niissä kyllä oikein hyvin edustettuina. Mielisairaaloissakin heitä on paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Stop, stop! Lopeta tuo lorujesi suoltaminen. Sinä et tiedä, etkä varmaan haluakaan tietää mistä sinne Uskontojen uhrien tuki ry:n vertaistukipalveluiden piiriin tulee eniten väkeä. Karismaaniset uskonlahkot ovat niissä kyllä oikein hyvin edustettuina. Mielisairaaloissakin heitä on paljon.

        kirja: Harhaanjohtajat , Terho Miettinen, Raija Pelli v. 2017

        on kerrottu uskonnon uhreissa on enemmistönä jehovat ja helluntailaisuus, ja luterilaisuuden viidesläisyys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kirja: Harhaanjohtajat , Terho Miettinen, Raija Pelli v. 2017

        on kerrottu uskonnon uhreissa on enemmistönä jehovat ja helluntailaisuus, ja luterilaisuuden viidesläisyys.

        Kaikkea sontaa sinäkin luet!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Stop, stop! Lopeta tuo lorujesi suoltaminen. Sinä et tiedä, etkä varmaan haluakaan tietää mistä sinne Uskontojen uhrien tuki ry:n vertaistukipalveluiden piiriin tulee eniten väkeä. Karismaaniset uskonlahkot ovat niissä kyllä oikein hyvin edustettuina. Mielisairaaloissakin heitä on paljon.

        Ensin on mielisairaus ja sitten lähdetään hillumaan seurakuntiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Stop, stop! Lopeta tuo lorujesi suoltaminen. Sinä et tiedä, etkä varmaan haluakaan tietää mistä sinne Uskontojen uhrien tuki ry:n vertaistukipalveluiden piiriin tulee eniten väkeä. Karismaaniset uskonlahkot ovat niissä kyllä oikein hyvin edustettuina. Mielisairaaloissakin heitä on paljon.

        Tunnen ihmisen joka on hoitajana psykiatrian puolella ja hän sanonut että karismaattisten lahkojen uskovat ovat merkittävä potilasryhmä. Aina maniasta psykoosiin asti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumala tarvitsee heitä evankeliumin julistamiseen.
        Me epätäydellisen ihmiset olemme aina sen hoitaneet.

        Miksi he eivät kuitenkaan julista Jumalan antamilla sanoilla evankeliumia, voisi kuvitella heidän noin tärkeää tehtävää toteuttaessaan noudattavan kirjaintakaan muuttamatta Jumalan antamia sanoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkea sontaa sinäkin luet!

        kirjan kirjoittaja, Lääkäri Terho Miettinen, on muuten helluntailaisuuteen, syntynyt, kasvanut, ja tietää lahkon tarkalleen, niinkuin kyllä melkoinen joukko muitakin jotka helluntailaisuus-eksytyksen tietää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi he eivät kuitenkaan julista Jumalan antamilla sanoilla evankeliumia, voisi kuvitella heidän noin tärkeää tehtävää toteuttaessaan noudattavan kirjaintakaan muuttamatta Jumalan antamia sanoja.

        Ehkä siksi, että sinä et sitä ymmärtäisi. Nykykieli on paljon paremmin perille menevää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tunnen ihmisen joka on hoitajana psykiatrian puolella ja hän sanonut että karismaattisten lahkojen uskovat ovat merkittävä potilasryhmä. Aina maniasta psykoosiin asti.

        Valheesi ovat ala-arvoisia.
        😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensin on mielisairaus ja sitten lähdetään hillumaan seurakuntiin.

        eksyttävissä lahkot on varmasti myö yksi sairastumiseen vaikuttava tekijä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eksyttävissä lahkot on varmasti myö yksi sairastumiseen vaikuttava tekijä.

        Ehkä sinulle on käynyt niin?


      • Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Miksi helluntailaisuus ja viidesläisyys näyttävät tuottavan uskontojen uhreja lähes liukuhihnalta vaikka noissa pitäisi olla niin uudelleen syntynyttä sakkia , usko lujaa ja mielessä armo ja rakkaus. Käsittääkseni olet kovasti noihin kallellasi, ainakin kovasti liputtanut heidän puolestaan, niin voit varmaan kertoa mistä tuo ristiriita johtuu.

        Ev.lut kirkko ei ole lahko vaan se on ns. emäkirkko sillä sehän täällä ensin oli ja sitten ilmestyivät vasta lahkolaiset monenlaisten käänteiden jälkeen.

        Kirkko on häntä ja herätysliikkeet koira.
        Häntä ei heiluta koiraa.
        Kirkon tutkimuskeskuksen tekemän tutkimuksen mukaan huomattava osa seurakuntien työntekijöistä koki Kansan Raamattuseuran tai muut viidesläiset ryhmittymät taustayhteisökseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä sinulle on käynyt niin?

        ei ainakaan vielä. Tosin tiedän muutman sairastuneen, ovat kaikki olleet helluntailaisuudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei ainakaan vielä. Tosin tiedän muutman sairastuneen, ovat kaikki olleet helluntailaisuudessa.

        Kyllä sinä itse olet sellainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eksyttävissä lahkot on varmasti myö yksi sairastumiseen vaikuttava tekijä.

        Olisiko se kirjoitustaidottomuus?


      • Anonyymi
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Tuo on taas aivan eri asia ja toisekseen kun esimerkiksi helluntailaisissa he ovat hyvin edustettuina niin enpä paljoa tuosta henkseleitä paukuttelisi.

        Juoppohullu isäsi ei ole hellarit yleensä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä siksi, että sinä et sitä ymmärtäisi. Nykykieli on paljon paremmin perille menevää.

        Jumalan antamat Sanat on siis ihmisten toimesta muutettava ymmärrettävimmiksi?
        Etkö siis Usko Jumalan antamiin Sanoihin vaan itse keksimiisi muunnoksiin.
        Aika jumalatonta touhua siellä viidesläisissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Stop, stop! Lopeta tuo lorujesi suoltaminen. Sinä et tiedä, etkä varmaan haluakaan tietää mistä sinne Uskontojen uhrien tuki ry:n vertaistukipalveluiden piiriin tulee eniten väkeä. Karismaaniset uskonlahkot ovat niissä kyllä oikein hyvin edustettuina. Mielisairaaloissakin heitä on paljon.

        Ei olematonta voi lopettaa, mutta itse voisit sivistää itseäsi, että ymmärtäisit ensin lukea huolella viestin, johon alat vastaamaan, ettei tarvitsisi täysin turhia kirjoitella..
        Väitettiin, ettei muka yksin ev.lut kirkon piiristä tulisi uskonnon uhreja.. Mikä on valhe.
        Uskontojen uhrien tuki ry on välittänyt ihan muuta tietoa ja löydät tietoa varmasti siitä itsekkin, jos vain viitsit vaivautua. Muualtakin kuin vain Uskontojen uhrien tuki ry:n yhteydestä löytyy tietoa. Useat työntekijät ovat joutuneet jättämään työnsäkin kirkon piirissä. Aivan uskomatonta epätietoisuutta kuvitella, että vain herätysliikkeiden piireistä tulisi niinkin isossa kirkossa uskonnon uhreiksi itsensä kokevia..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kirja: Harhaanjohtajat , Terho Miettinen, Raija Pelli v. 2017

        on kerrottu uskonnon uhreissa on enemmistönä jehovat ja helluntailaisuus, ja luterilaisuuden viidesläisyys.

        Yksin kirkon piiristäkin tulee uskonnon uhreiksi itsensä kokevia. Siitähän on kysymys...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksin kirkon piiristäkin tulee uskonnon uhreiksi itsensä kokevia. Siitähän on kysymys...

        Uskontojen uhreihin tukea ottaneiden yhteisöt on lueteltu myös heidän sivustollaan ja osalla se on pelkkä evankelisluterilainen kirkko ilman mitään herätysliikeyhteyttä.


    • Anonyymi

      Minustakin "viidesläisten" pitäisi erota Kirkon yhteydestä ja alkaa touhuamaan ihan omissa oloissaan.

      • Kirkko itse on halunnut heidät hoitamaan lähetystyötä kun itse ei osaa ei viitsi.
        Miten se sinua häiritsee?


      • Anonyymi
        KylläpäsTaasNaurattaa kirjoitti:

        Kirkko itse on halunnut heidät hoitamaan lähetystyötä kun itse ei osaa ei viitsi.
        Miten se sinua häiritsee?

        Täällähän te valitatte kun Kirkko ei muutu mieleiseksenne. Kukaan ei enää noudata Raamattua, mutta kehdataan valittaa etteivät toiset noudata. Loistoyksilöitä olette, vai mitä?


      • Anonyymi

        Yhteydessä ollaan niin pitkään kuin yhteistyö vielä menettelee.


      • Anonyymi

        Palstallakaan muut homota kuin sinä ja kaverisi.
        Surkea esitys, te olisitte jääneet Kirkkoon mikäli oikeasti olisitte halunneet siellä jotakin muuttaa.
        Voitko nyt kertoa mitkä opilliset kohdat Kirkko on jättänyt toiminnastaan ja Raamattuahan ei voi edes kaikkinensa noudattas rikkomatta lakia. Noudatatteko te Raamattua kaikessa elämässänne ja kirjaintakaan muuttamatta?


    • Anonyymi

      Etteköhän te viidesläiset ole perustaneet lahkonne ihan itse, joten turha kysellä: "mistä se on tullut?"
      Räsäsläisten lahkona taitaa vaan olla tunnetumpi nykyisin.

      • Anonyymi

        Se on evlut kirkon lähetysjärjestö joka tekee parempaa työtä kun kirkko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on evlut kirkon lähetysjärjestö joka tekee parempaa työtä kun kirkko.

        Jos tarkoitat "paremmalla työllä" sitä kun ihmiset jättävät kirkon, niin olet oikeassa. Räsänen on yksi suurimpia syitä miksi kirkossa väki vähenee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tarkoitat "paremmalla työllä" sitä kun ihmiset jättävät kirkon, niin olet oikeassa. Räsänen on yksi suurimpia syitä miksi kirkossa väki vähenee.

        Suurempi osa kirkon ulkopuolella olevista pelastuu kuin kirkon sisällä olevat . 75% kirkossa olevista ei edes usko Jumalaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurempi osa kirkon ulkopuolella olevista pelastuu kuin kirkon sisällä olevat . 75% kirkossa olevista ei edes usko Jumalaan.

        Usko ei pelastakaan vaan TEOT (Matt. 25)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on evlut kirkon lähetysjärjestö joka tekee parempaa työtä kun kirkko.

        Millain te teette parempaa työtä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millain te teette parempaa työtä?

        viidesläiset ainakin saa aikaiseksi uskonnon uhrit ry.hyn siirtyneitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        viidesläiset ainakin saa aikaiseksi uskonnon uhrit ry.hyn siirtyneitä.

        Eiköhän heidän olisi pitänyt mennä veti alkuun psykiatrille eikä seurakuntaan. Eivät ota omasta terveydestään vastuuta vaan syyttävät siitä seurakuntaa,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millain te teette parempaa työtä?

        Tekemällä lähetystyötä,


      • Anonyymi

        Syyttävät uskontoa omasta sairaudestaan.


    • Anonyymi

      Viidesläiset ovat uusia kirkon herätysliikkeitä. Aikaisemmin oli körttiläiset, tai lestadiolaiset pääasiassa, jotka kävivät kirkon uskoa arvostelemaan.
      Uudet, järjestöt tai liikkeet ovat tulleet vasta 1960 luvun jälkeen, Tässä linkissä on niistä tarkemmin. https://evl.fi/sanasto/-/glossary/word/Viidesläisyys

      • Anonyymi

        Niin , täydentää kirkon toimintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin , täydentää kirkon toimintaa.

        Juuri niin.


      • Anonyymi

        Ensin oli siis kirkko ja sitten tuli lahkot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensin oli siis kirkko ja sitten tuli lahkot.

        Ehkä sinä koet itsesi lahkolaiseksi...?


    Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1815
    2. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      74
      1475
    3. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1392
    4. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      299
      1313
    5. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      29
      1297
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      116
      1132
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      5
      1069
    8. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      977
    9. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      929
    10. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      232
      848
    Aihe