Luminen tie johti onnettomuuteen

Anonyymi

https://www.msn.com/fi-fi/uutiset/other/mtv-seuraa-karmean-kelin-vaikutuksia-pakettiauto-ajoi-nokkakolarin-ambulanssin-kanssa-vesannolla-kaksi-loukkaantunut-vakavasti/ar-AAVRV9H?ocid=msedgntp&cvid=5cd3de68b4774ea2b4f10e0738008135

Se on aina sama laulu. Onnettomuudet ei johdu yleensä kelistä vaan syy löytyy ratin ja penkin välistä. Lyhykäisesti kuljettajat eivät ole ajaneet kelin edellyttämällä tavalla. Ketjukolarit johtuu siitä että turvaväli on liian lyhyt. Nämä on tosi yksikertaisia asioita kuten vilkun käyttö mutta se ei näytä puupäiselle ihmiselle menevät jakeluun.
ÄLKÄÄ AJAKO KENENKÄÄN TAKALUUKUSSA KIINNI
ENNAKOIKAA
NÄYTTÄKÄÄ VILKKUA HYVISSÄ AJOIN ENNEN JARRUTUSTA JA KÄÄNTYMISTÄ.
SEURATKAA LIIKENNETTÄ EDESTÄ JA TAKAA ÄLKÄÄ KÄNNYKKÄÄ TMS
ÄLKÄÄ AJAKO LIIAN LUJAA

Virheitä toki voi sattua ihminen on virheille altis.

Vilkun oikeaoppinen käyttö.
Olet kääntymässä oikealle.
Vilkku
Ajoa eteenpäin vielä 5-10 sekuntia
ryhmitys reunaan
jarrutus
jarru irti
kääntyminen.

Sama koskee paikkoja joissa on oma ryhmityskaista kääntymiselle. Ennen sillä kaistalla oloa ei jarruteta koska muuten jarrutetaan muuta liikennettä.

Monesti näkee tällaisen käännöksen. Yhtäkkiä jarrut kiinni käännös ja matkalla näpäytetään kerran vilkkuvipua. Tällaisesta pitäisi saada 500e sakko että menisi perille.

34

947

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kiihdytyskaistalta valtatielle tullaan niin että katsotaan mihin väliin mennään kiihdytetään sen mukaan ja kun nopeus on sama kuin valtatiellä näytetään vilkkua ja mennään sisään. Valtatiellä ajajat ei muuta nopeuttaan millään tavalla ei jarrua eikä kaasua. Lisäksi kiihdytyskaistalla ei jarruteta siellä kiihdytetään.

      • Anonyymi

        Jotkut väittää autokoulussa etteivät saa nopeutta mitenkään kiihdytyskaistalla. Minulla on ollut pieniä fiat puntoja ja jopa niilläkin olen saanut vauhdin kiihtymään tarpeeksi joten en tiedä millaisia polkuautoja ne on jotka eivät saa muka vauhtia tarpeeksi.


    • Anonyymi

      Liikenneympyrässä käyttäydytään niin että lähtiessä näytetään ulospäin vilkkua. Ympyrään voi mennä vaikka siellä olisi kierroksessa väkeä jos vaan pääsee sopivasti mukaan. Liikenneympyrässä ei tarvitse odottaa ulkopuolelta että joku kauimmalta sisääntulolta menee sisälle. Olen tällaisiakin nähnyt jotka odottaa että ympyrä ja muut risteykset ovat täysin tyhjiä.

      • Anonyymi

        Liikenteessä tärkeä asia on ennakointi. Monesti näen jo kaukaa jonon takaa että edessä tapahtuu jotain ja hiljennän pikku hiljaa. Monesti olen ajanut sellaisen perässä joka huomaa muka vasta melkein kohdalla ja lyö jarrut voimakkaammin kiinni. En tiedä mihin hän on katsonut koko sen monta sekuntia kun ollaan eteenpäin menty.
        Parkkipaikalla oikealta tuleva menee ensin tämä sääntö ei toteudu lainkaan parkkipaikoilla. Ihmisillä ei ole minkään näköistä hajua siitä. Osa jopa kaahailee autojen ja ihmisten joukossa. Tulevat kuin formula varikolle. Siitä tietää että on idiootin kanssa tekemisissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikenteessä tärkeä asia on ennakointi. Monesti näen jo kaukaa jonon takaa että edessä tapahtuu jotain ja hiljennän pikku hiljaa. Monesti olen ajanut sellaisen perässä joka huomaa muka vasta melkein kohdalla ja lyö jarrut voimakkaammin kiinni. En tiedä mihin hän on katsonut koko sen monta sekuntia kun ollaan eteenpäin menty.
        Parkkipaikalla oikealta tuleva menee ensin tämä sääntö ei toteudu lainkaan parkkipaikoilla. Ihmisillä ei ole minkään näköistä hajua siitä. Osa jopa kaahailee autojen ja ihmisten joukossa. Tulevat kuin formula varikolle. Siitä tietää että on idiootin kanssa tekemisissä.

        > Monesti olen ajanut sellaisen perässä joka huomaa muka vasta melkein kohdalla ja lyö jarrut voimakkaammin kiinni. <
        Kyllä vaan, sinä olet ennakoiva kuski, joka osaat lukea liikennetilanteita. Tosi naurettavia nämä liikenneuutiset, joissa kelin kerrotaan olevan syy kolareille, mutta näinhän asia ei ole ensinkään. Tällainen ennakoimaton ajotapa johtaa vääjäämättömästi ketju- sekä peräänajoihin. Pitänee todeta, ettei mitään ole opittu, vaan sama liikennekulttuuri jatkuu jatkumistaan. Kolareihin ei ole pakko joutua, vaan ne ovat suurimmaksi osaksi vältettävissä maltillisilla ja ennakoivilla ajotavoilla. Tietenkään tämä ei tarkoita 100 % välttymistä, koska sen vastapuolen virheisiin ja syihin ei itse voi täysin vaikuttaa. Mutta kun itse ennakoi ja ajaa kaikkia sääntöjä tunnollisesti noudattaen, niin se merkkaa jo paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Monesti olen ajanut sellaisen perässä joka huomaa muka vasta melkein kohdalla ja lyö jarrut voimakkaammin kiinni. <
        Kyllä vaan, sinä olet ennakoiva kuski, joka osaat lukea liikennetilanteita. Tosi naurettavia nämä liikenneuutiset, joissa kelin kerrotaan olevan syy kolareille, mutta näinhän asia ei ole ensinkään. Tällainen ennakoimaton ajotapa johtaa vääjäämättömästi ketju- sekä peräänajoihin. Pitänee todeta, ettei mitään ole opittu, vaan sama liikennekulttuuri jatkuu jatkumistaan. Kolareihin ei ole pakko joutua, vaan ne ovat suurimmaksi osaksi vältettävissä maltillisilla ja ennakoivilla ajotavoilla. Tietenkään tämä ei tarkoita 100 % välttymistä, koska sen vastapuolen virheisiin ja syihin ei itse voi täysin vaikuttaa. Mutta kun itse ennakoi ja ajaa kaikkia sääntöjä tunnollisesti noudattaen, niin se merkkaa jo paljon.

        Arvoisa kommentoija "viisas" hitaasti, hitaasti ja taas vähän hitaammin.
        Ensinnäkin keli, joka ei tosin ykinään ole liikenneonnettomuuteen johtava syy, on kuitenkin siihen mitä suurimmassa määrin vaikuttava osatekijä.
        Voisit samalla kertoa, että mitä tai mikä on se parjaamasi ja pelkäämäsi liikennekulttuuri?
        Et sitten noudattanut omia ohjeitasi ajamisesta maltillisesti ja ennakoivasti kun salaisella matkallasi ajoit ihmisen päälle.
        Millä perusteella noita ohjeitasi ja miksi muille jakelet, kun itse kuitenkin ajo ja huomio kyvyttömyytesi takia ajoit ihmisen päälle autolla?
        Aiemmin uhosit ettet palstoille ajo-ohjeinesi palaa jakamaan edes haudan takaa, joten miksi haluat olla kaiken halveksunnan aisaitsevana sanansa syövä luuseri?


    • Anonyymi

      Kehä kolmosen sisäpuolen ongelmia. EI KOSKE MUUTA ALUETTA.

    • Anonyymi

      Tainnut taas jonkun Toyotassa vikavalot vilkkua. Talvitesti osoitti, ettei niitä ole tehty talviolosuhteisiin.

    • Anonyymi

      Luminen tie ei aiheuta yhtään onnettomuutta eikä ole koskaan aiheuttanutkaan yhtään onnettomuutta eikä tule aiheuttamaankaa yhtään onnettomuutta.

      • Anonyymi

        Allekirjoitan tuon täysin, mutta jostain ihmeen ja kumman syystä moni uskoo silti tähän lumen ja liukkaan kelin liturgiaan osoittaen syyttävän sormensa tielaitokselle, joka ei ajoissa hiekoittanut tai suolannut teitä.


    • Anonyymi

      >Poliisi sai ilmoituksen kolarista Sodankylän ja Ivalon välisellä tieosuudella. Onnettomuus oli poliisin mukaan sattunut ohitustilanteessa.
      Matkalla onnettomuuspaikalle poliisiauto ja henkilöauto törmäsivät toisiinsa. Kyseessä oli nokkakolari Sodankylän taajaman pohjoispuolella.
      Poliisin mukaan samaisessa kolaritilanteessa tuli lisäksi kaksi peräänajoa. Kolareissa kuitenkin säästyttiin vakavilta henkilövahingoilta. <

      Saako esittää syitä näihin kolareihin ?
      --- silloin kun on huono ja hankala ajokeli, niin mitä muutapa siinä voi tehdä, kuin hiljentää vauhtia, pitää hyvänlaista välimatkaa edellä ajaviin sekä unohtaa ohittamiset. Olisiko jollakin vielä parempia ehdotuksia ?

      • Anonyymi

        Kernaasti saat tai johan toitkin selvän syyn tuohon ohituskolariin. Taaskaan ei muistettu pitää sitä surullisen kuuluisaa turvaväliä. Ohittaminen oli luokkaa kamikaze, niin tuossa ei jää jossitteluille eikä arvailuille sijaa. Liikennekulttuurin mukaan ajetaan ja tässäkään ketjussa tuo sama haaska vaan irvailee, kun ei suvaitse tuota liikennekulttuuri sanaa käytettävän. Samainen henkilö on myös sen kannalla, jotta huono keli vaikuttaa kolareiden syntyyn. Ei vaikuta pätkääkään, kunhan ajaa ns. ihmisiksi eli uskaltaa ajaa liikennekulttuurin vastaisesti, elikkä hidastaa vauhtiaan, jättää ohittamiset tekemättä ja uskaltaa pitää reilua turvaväliä edellä ajaviin siitäkin huolimatta, vaikka se perässä tulija sen tuota pikaa täyttää mennen edellä ajavan perää nussimaan jarruvalojen alati välkkyessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kernaasti saat tai johan toitkin selvän syyn tuohon ohituskolariin. Taaskaan ei muistettu pitää sitä surullisen kuuluisaa turvaväliä. Ohittaminen oli luokkaa kamikaze, niin tuossa ei jää jossitteluille eikä arvailuille sijaa. Liikennekulttuurin mukaan ajetaan ja tässäkään ketjussa tuo sama haaska vaan irvailee, kun ei suvaitse tuota liikennekulttuuri sanaa käytettävän. Samainen henkilö on myös sen kannalla, jotta huono keli vaikuttaa kolareiden syntyyn. Ei vaikuta pätkääkään, kunhan ajaa ns. ihmisiksi eli uskaltaa ajaa liikennekulttuurin vastaisesti, elikkä hidastaa vauhtiaan, jättää ohittamiset tekemättä ja uskaltaa pitää reilua turvaväliä edellä ajaviin siitäkin huolimatta, vaikka se perässä tulija sen tuota pikaa täyttää mennen edellä ajavan perää nussimaan jarruvalojen alati välkkyessä.

        Koitas nyt ihmisen päälle ajokyvyttömyytesi takia ajanut "viisas" mölinääsi edes joten kuten hallita.
        Mitä irvailemista se on kun kysellään tuon huutamasi liikennekulttuuri sanan perään, jolle et kuitenkaan osaa mitään järkevää selitystä antaa.
        Kiistätkö ettei haastavalla kelillä olisi muka mitään tekemistä onnettomuuksien syntyyn?
        Miksiköhän niitä onnettomuuksia pääsääntöisesti tapahtuu juuri haastavien kelien vallitessa?
        Ansaitset vähintään nobellin kun uskottavasti selität tuon epämääräisen liikenne kulttuurin, jota et itsekään ymmärrä, suoran yhteyden onnettomuuksien tapahtumiseen.
        Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että oikea tilannenopeus on se jonka noudattaminen on sinun "liikennekulttuuria" parempi vaihtoehto.
        Kerro myös miksi riittävän pitkään väliin ei sinua nopeammin ajava ei saisi mennä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koitas nyt ihmisen päälle ajokyvyttömyytesi takia ajanut "viisas" mölinääsi edes joten kuten hallita.
        Mitä irvailemista se on kun kysellään tuon huutamasi liikennekulttuuri sanan perään, jolle et kuitenkaan osaa mitään järkevää selitystä antaa.
        Kiistätkö ettei haastavalla kelillä olisi muka mitään tekemistä onnettomuuksien syntyyn?
        Miksiköhän niitä onnettomuuksia pääsääntöisesti tapahtuu juuri haastavien kelien vallitessa?
        Ansaitset vähintään nobellin kun uskottavasti selität tuon epämääräisen liikenne kulttuurin, jota et itsekään ymmärrä, suoran yhteyden onnettomuuksien tapahtumiseen.
        Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että oikea tilannenopeus on se jonka noudattaminen on sinun "liikennekulttuuria" parempi vaihtoehto.
        Kerro myös miksi riittävän pitkään väliin ei sinua nopeammin ajava ei saisi mennä?

        On se joillekin vaikeaa tajuta tuo vaikean ajokelin merkitys joutua peräänajoon ja sitä myöten ketjukolariin. Vaikea ajokeli ei ole lainkaan vaikeaa tajuta, kysymys on vain tahtotilasta, haluaako ajaa vaikeassa kelissä sen edellyttämällä tavalla vauhti tuntuvasti hiljentäen ja reilu turvaväliä pitäen. Eli tässä tullaan siihen ns. liikennekulttuuriin, jota tämä yksi häiskä ei ymmärrä täällä tai se on hänelle kuin punainen vaate härälle.
        Liikennekulttuuri ei ole mitään epämääräisyyttä, vaan se on toiselta nimeltään liikennemuoti, jos tuo sana paremmin tälle häiskälle kelpaa. Muodin mukaanhan sitä eletään ja ollaan myös liikenteessä. Esim. turva väliä pitämällä voi voi todeta helposti, kuinka muoti ei hyväksy sellaista, vaan se kuuluu heti täyttää perässä tulijalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se joillekin vaikeaa tajuta tuo vaikean ajokelin merkitys joutua peräänajoon ja sitä myöten ketjukolariin. Vaikea ajokeli ei ole lainkaan vaikeaa tajuta, kysymys on vain tahtotilasta, haluaako ajaa vaikeassa kelissä sen edellyttämällä tavalla vauhti tuntuvasti hiljentäen ja reilu turvaväliä pitäen. Eli tässä tullaan siihen ns. liikennekulttuuriin, jota tämä yksi häiskä ei ymmärrä täällä tai se on hänelle kuin punainen vaate härälle.
        Liikennekulttuuri ei ole mitään epämääräisyyttä, vaan se on toiselta nimeltään liikennemuoti, jos tuo sana paremmin tälle häiskälle kelpaa. Muodin mukaanhan sitä eletään ja ollaan myös liikenteessä. Esim. turva väliä pitämällä voi voi todeta helposti, kuinka muoti ei hyväksy sellaista, vaan se kuuluu heti täyttää perässä tulijalta.

        Eikös tuossa pitkin matkaa ole esiin tuotu juuri tuota haastavassa kelissä oikealla tilannenopeudella ajamisen tärkeyttä.
        Tuosta turvavälistä jälleen kerran sen verran, että minkä ihmeen takia siihen riittävän pitkään turvaväliin ei takaa nopeammin lähestyvä voi/saisi mennä?
        Ei kai se muita hitaampi ajo saa nopeampia ohittamasta estää, vai saako, ettei ohittaja syyllistyisi siihen parjattuun liikennekulttuuriin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös tuossa pitkin matkaa ole esiin tuotu juuri tuota haastavassa kelissä oikealla tilannenopeudella ajamisen tärkeyttä.
        Tuosta turvavälistä jälleen kerran sen verran, että minkä ihmeen takia siihen riittävän pitkään turvaväliin ei takaa nopeammin lähestyvä voi/saisi mennä?
        Ei kai se muita hitaampi ajo saa nopeampia ohittamasta estää, vai saako, ettei ohittaja syyllistyisi siihen parjattuun liikennekulttuuriin?

        Eikös tuossa pitkin matkaa ole esiin tuotu juuri tuota VAIKEASSA kelissä oikealla tilannenopeudella ajamisen tärkeyttä. Jos turvaväliä ei pidä, niin ei kait siihen kukaan tulisikaan. Turvavälistä piittaamaton ei luonnollisestikaan pidä turvaväliä, vaan ohittelee surutta kaikki, joilla sellainen on. Ohittelija joutuu täten ohituksen jälkeen painamaan kovasti jarrua välttyäkseen törmäämästä seuraavana hänen edessään menevän perään. Huomaa lässyttäjä, ettei tässä ollut kysymys hitaammasta ajotavasta, vaan turvavälistä, jollaista liikennekulttuurimme ei salli pidettävän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös tuossa pitkin matkaa ole esiin tuotu juuri tuota VAIKEASSA kelissä oikealla tilannenopeudella ajamisen tärkeyttä. Jos turvaväliä ei pidä, niin ei kait siihen kukaan tulisikaan. Turvavälistä piittaamaton ei luonnollisestikaan pidä turvaväliä, vaan ohittelee surutta kaikki, joilla sellainen on. Ohittelija joutuu täten ohituksen jälkeen painamaan kovasti jarrua välttyäkseen törmäämästä seuraavana hänen edessään menevän perään. Huomaa lässyttäjä, ettei tässä ollut kysymys hitaammasta ajotavasta, vaan turvavälistä, jollaista liikennekulttuurimme ei salli pidettävän.

        Hölön pölön sun juttujas.
        Eihän olemattomaan turvaväliin kukaan oikeasti mene.
        Joten edelleen, miksi pitkään turvaväliin ei nopeammin ajava saisi mennä?
        Miten tuo epämääräinen liikennekulttuuri ei muka sallisi pitää riittävää turvaväliä?
        Jos ja kun sen hitaammin ajavan tavoittaa ja sen edessä on satoja metrejä tyhjää tietä niin ei kai mikään liikennekulttuuri kiellä ohittamasta, vai kieltääkö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hölön pölön sun juttujas.
        Eihän olemattomaan turvaväliin kukaan oikeasti mene.
        Joten edelleen, miksi pitkään turvaväliin ei nopeammin ajava saisi mennä?
        Miten tuo epämääräinen liikennekulttuuri ei muka sallisi pitää riittävää turvaväliä?
        Jos ja kun sen hitaammin ajavan tavoittaa ja sen edessä on satoja metrejä tyhjää tietä niin ei kai mikään liikennekulttuuri kiellä ohittamasta, vai kieltääkö?

        Sinulle ei ole kirkastunut tuo turvavälin merkitys, kun et halua edessäsi ajavan sitä pidettävän, vaan menet väliin siitä huolimatta, oli pituus mikä tahansa. Liikennekulttuurimme on vaan sellaista, ettei turvavälejä pidetä ja joka sellaista pitää, vaikkapa vain 50 metriä, niin väliin tullaan aina, vaikka olisi himpun 25 metriä, mikä esim. satasen vauhdissa ei enää ole edes turvaväli.
        Aina sinun pitää liioitella joka asiayhteydessä kuten satojen metrien turvavälit, jolloin ei ole enää kyse turvavälistä. Tulee muistaa, ettei monikaan viitsi ajaa turvaväliä pitäen, vaan on se opittu tapa pysytellä siinä 25 metrin päässä edessä ajavasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulle ei ole kirkastunut tuo turvavälin merkitys, kun et halua edessäsi ajavan sitä pidettävän, vaan menet väliin siitä huolimatta, oli pituus mikä tahansa. Liikennekulttuurimme on vaan sellaista, ettei turvavälejä pidetä ja joka sellaista pitää, vaikkapa vain 50 metriä, niin väliin tullaan aina, vaikka olisi himpun 25 metriä, mikä esim. satasen vauhdissa ei enää ole edes turvaväli.
        Aina sinun pitää liioitella joka asiayhteydessä kuten satojen metrien turvavälit, jolloin ei ole enää kyse turvavälistä. Tulee muistaa, ettei monikaan viitsi ajaa turvaväliä pitäen, vaan on se opittu tapa pysytellä siinä 25 metrin päässä edessä ajavasta.

        Ja hölön pölyäsi haluat edelleen jatkaa vaikka varmasti ymmärrät ettei mainitsemiisi väleihin kukaan mainitsemissasi vauhdeissa mene tai edes yritä mennä.
        Tuon epämääräisen liikenne kulttuuri piikkiin voi toki laittaa mitä tahansa, ymmärtämättä sitä tosiasiaa ettei se ketään mihinkään vaadi saati pakota.
        Kerro nyt sitten miksi siihen pitämääsi riittävään turvaväliin nopeammin ajava ei saisi mennä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja hölön pölyäsi haluat edelleen jatkaa vaikka varmasti ymmärrät ettei mainitsemiisi väleihin kukaan mainitsemissasi vauhdeissa mene tai edes yritä mennä.
        Tuon epämääräisen liikenne kulttuuri piikkiin voi toki laittaa mitä tahansa, ymmärtämättä sitä tosiasiaa ettei se ketään mihinkään vaadi saati pakota.
        Kerro nyt sitten miksi siihen pitämääsi riittävään turvaväliin nopeammin ajava ei saisi mennä?

        Kerro sinä vastavuoroisesti, miksi sinun pitää aina mennä täyttämään se turvaväli pituudesta riippumatta.
        Kerro myös miksi turva välejä on niin vaikea pitää ja mitä eroa on Suomen ja Norjan liikennekulttuurien välillä ?
        ..ja miksi ajetaan ylinopeuksia ja miksi rattijuopuneina...?
        Näytäthän osaamistasi ja kerrot ...!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro sinä vastavuoroisesti, miksi sinun pitää aina mennä täyttämään se turvaväli pituudesta riippumatta.
        Kerro myös miksi turva välejä on niin vaikea pitää ja mitä eroa on Suomen ja Norjan liikennekulttuurien välillä ?
        ..ja miksi ajetaan ylinopeuksia ja miksi rattijuopuneina...?
        Näytäthän osaamistasi ja kerrot ...!

        Koitas nyt arvoisa väärin ymmärtäjä sisäistää, etten ole, ja tuskin kukaan mukaan on liian pieneen turvaväliin menossa.
        Sen sijaan pysytellään nyt siinä aiheessa, että miksi siihen riittävän pitkään turvaväliin ei nopeammin takaa lähestyvä saisi mennä.
        En tosiaankaan tiedä miksi sinulla on vaikeuksia pitää riittävää turvaväliä. Käsitykseni mukaan valtaosalla kuljettajia ei tuota vain sinulle ominaista vaikeutta ole.
        Käsitellään nyt ensin tämä nyt tapetilla oleva asia, joten muiden kysymystesi pohdinta on sekavuuden välttämiseksi syytä jättää myöhempään ajankohtaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koitas nyt arvoisa väärin ymmärtäjä sisäistää, etten ole, ja tuskin kukaan mukaan on liian pieneen turvaväliin menossa.
        Sen sijaan pysytellään nyt siinä aiheessa, että miksi siihen riittävän pitkään turvaväliin ei nopeammin takaa lähestyvä saisi mennä.
        En tosiaankaan tiedä miksi sinulla on vaikeuksia pitää riittävää turvaväliä. Käsitykseni mukaan valtaosalla kuljettajia ei tuota vain sinulle ominaista vaikeutta ole.
        Käsitellään nyt ensin tämä nyt tapetilla oleva asia, joten muiden kysymystesi pohdinta on sekavuuden välttämiseksi syytä jättää myöhempään ajankohtaan.

        Totta puhut, ei varmasti kukaan tule siihen 25 metrin olemattomaan "turvaväliin", mutta heti kun sinulla on se oikea eli riittävä turvaväli, niin varmasti tulee. Tässähän se asian ydin onkin, että kun turvaväliä ei pidä, niin ei ole sitä pelkoa, että siihen joku änkeäisi, mutta kun ei ole, niin änkeää, eikä tarvi olla satoja metrejä väliä.
        Mutta tulee änkeemään sellainen autoilija 25 metrin väliinkin, joka on lähtenyt pitkää letkaa ohittelemaan ajatuksenaan päästä koko letkan kärkeen ja kun sitten vastaan tuleekin ennen aikojaan joku, etuilija joutuu pakosta änkeemään jonkun turva väliä pitämättömän väliin. Näin se menee, joten kyllä tämä on nyt riittävä selitys. Turha muuten sun kanssa jankuttaa, kun aina olet vastaan joka asiassa vain jonkun typerän periaatteen vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta puhut, ei varmasti kukaan tule siihen 25 metrin olemattomaan "turvaväliin", mutta heti kun sinulla on se oikea eli riittävä turvaväli, niin varmasti tulee. Tässähän se asian ydin onkin, että kun turvaväliä ei pidä, niin ei ole sitä pelkoa, että siihen joku änkeäisi, mutta kun ei ole, niin änkeää, eikä tarvi olla satoja metrejä väliä.
        Mutta tulee änkeemään sellainen autoilija 25 metrin väliinkin, joka on lähtenyt pitkää letkaa ohittelemaan ajatuksenaan päästä koko letkan kärkeen ja kun sitten vastaan tuleekin ennen aikojaan joku, etuilija joutuu pakosta änkeemään jonkun turva väliä pitämättömän väliin. Näin se menee, joten kyllä tämä on nyt riittävä selitys. Turha muuten sun kanssa jankuttaa, kun aina olet vastaan joka asiassa vain jonkun typerän periaatteen vuoksi.

        Kun kerran kukaan ei olemattomaan väliin tule ja riittävän pitkään turvaväliin saa aivan oikeutetusti tulla niin mikä tässä nyt on ongelma?
        Siirsit keskustelun kuvitteelliseen tilanteeseen jossa joku olisi pakosta tulemassa sellaiseen väliin jossa ei olisi siihen tarpeeksi tilaa.
        Kuten aiemmin kirjoitin, suurimmalla osalla autoilijoilla ei ole vaikeuksia pitää riittävää turvaväliä. Vain sinä olet ilmoittanut vaikeuksistasi ko. asian suhteen.
        Eihän sinun alun perikään ole ollut mikään pakko alkaa mielipiteiden vaihtoon kanssani joten siltä osin turhautumisesi on aiheetonta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun kerran kukaan ei olemattomaan väliin tule ja riittävän pitkään turvaväliin saa aivan oikeutetusti tulla niin mikä tässä nyt on ongelma?
        Siirsit keskustelun kuvitteelliseen tilanteeseen jossa joku olisi pakosta tulemassa sellaiseen väliin jossa ei olisi siihen tarpeeksi tilaa.
        Kuten aiemmin kirjoitin, suurimmalla osalla autoilijoilla ei ole vaikeuksia pitää riittävää turvaväliä. Vain sinä olet ilmoittanut vaikeuksistasi ko. asian suhteen.
        Eihän sinun alun perikään ole ollut mikään pakko alkaa mielipiteiden vaihtoon kanssani joten siltä osin turhautumisesi on aiheetonta.

        Sehän on velvollisuus neuvoa sinunlaistasi äpärää, joka oikoo liikenteessä kaikki mutkat suoriksi. Väitteesi, että autoilijat pitävät turva väliä ei pidä paikkaansa, tai osa pitää mutta huomattava osa ei pidä, siitä todistaa lukemattomat peräänajot ja ketjukolarit varsinkin talvisaikaan vaikeiden kelien yllättäessä.

        Turvaväli on se väli,johon ei pidä änkeä, niin mikä tässä on sinulle ylivoimaisen vaikeaa hyväksyä. Pitkässä ruuhkaisessa jono muodostelmassa ei ole mieltä ohitella siks-saks tyylillä, kun aina se seuraavakin on edessä. On vaikea kuvitella tavis autoilijalla olevan sellaista hoppua, että tarvii ohitella vain pelkästä mukavuuden ja seikkailun halusta.
        Ja vielä miksi ei pidä aina täyttää sitä turvaväliä, koska siitä aiheutuu ohitetulle harmia kasvattaa uudestaan se turvaväli ja vauhtiaan hidastaen tulee sitä haitariliikettä jonoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän on velvollisuus neuvoa sinunlaistasi äpärää, joka oikoo liikenteessä kaikki mutkat suoriksi. Väitteesi, että autoilijat pitävät turva väliä ei pidä paikkaansa, tai osa pitää mutta huomattava osa ei pidä, siitä todistaa lukemattomat peräänajot ja ketjukolarit varsinkin talvisaikaan vaikeiden kelien yllättäessä.

        Turvaväli on se väli,johon ei pidä änkeä, niin mikä tässä on sinulle ylivoimaisen vaikeaa hyväksyä. Pitkässä ruuhkaisessa jono muodostelmassa ei ole mieltä ohitella siks-saks tyylillä, kun aina se seuraavakin on edessä. On vaikea kuvitella tavis autoilijalla olevan sellaista hoppua, että tarvii ohitella vain pelkästä mukavuuden ja seikkailun halusta.
        Ja vielä miksi ei pidä aina täyttää sitä turvaväliä, koska siitä aiheutuu ohitetulle harmia kasvattaa uudestaan se turvaväli ja vauhtiaan hidastaen tulee sitä haitariliikettä jonoon.

        Toimin liikenteessä juurikin sääntöjen mukaisesti ja niin olen huomannut suurimman osan kanssa autoilijoista toimivan niin turvavälien kuin muidenkin sääntöjen suhteen. Joten kommenttisi aloittaminen asiattomasti toista kommentoijaa haukkumalla ei juurikaan anna osaamisestasi kovinkaan mairittelevaa kuvaa.
        Joten tuon itse kehittämäsi velvollisuuden takia voit opastuksesi varsin tarpeettomana jättää kommenteistasi pois.
        Mikä siinä sinua närästää, että pitkään turvaväliin voi ja saa nopeammin etenevä tulla?
        Jonon pituudesta huolimatta sopivaan väliin voi ja saa mennä vaikka se se sitten jotakin "teiden yksin omistajaa" närästäisikin.
        Jokainen kuski määrittää oman "hoppunsa ja tarpeensa" itse, niinhän sinäkin teet. eikö?
        Kun ja jos pidät riittävän turvavälin edellä ajavaan niin on varsin mahdotonta, että ohittaja aiheuttaisi mitään haittaa sinulle ja vielä vähemmän mitään haitariliikettä, sikäli kun et tarpeettomasti ala himmailemaan.
        Henkilökohtaisesti ohittajat ei ole minua koskaan häirinneet tai aiheuttaneet käyttämäni vauhdin hidastamista, sinne horisonttiinhan, tai varsin kaukana olevan toisen auton peräänhän, ne varsin nopsaan häipyvät, johtuneeko käyttämästäni oikeasta ja riittävästä turvavälistä, mitä asiantuntijana arvelet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toimin liikenteessä juurikin sääntöjen mukaisesti ja niin olen huomannut suurimman osan kanssa autoilijoista toimivan niin turvavälien kuin muidenkin sääntöjen suhteen. Joten kommenttisi aloittaminen asiattomasti toista kommentoijaa haukkumalla ei juurikaan anna osaamisestasi kovinkaan mairittelevaa kuvaa.
        Joten tuon itse kehittämäsi velvollisuuden takia voit opastuksesi varsin tarpeettomana jättää kommenteistasi pois.
        Mikä siinä sinua närästää, että pitkään turvaväliin voi ja saa nopeammin etenevä tulla?
        Jonon pituudesta huolimatta sopivaan väliin voi ja saa mennä vaikka se se sitten jotakin "teiden yksin omistajaa" närästäisikin.
        Jokainen kuski määrittää oman "hoppunsa ja tarpeensa" itse, niinhän sinäkin teet. eikö?
        Kun ja jos pidät riittävän turvavälin edellä ajavaan niin on varsin mahdotonta, että ohittaja aiheuttaisi mitään haittaa sinulle ja vielä vähemmän mitään haitariliikettä, sikäli kun et tarpeettomasti ala himmailemaan.
        Henkilökohtaisesti ohittajat ei ole minua koskaan häirinneet tai aiheuttaneet käyttämäni vauhdin hidastamista, sinne horisonttiinhan, tai varsin kaukana olevan toisen auton peräänhän, ne varsin nopsaan häipyvät, johtuneeko käyttämästäni oikeasta ja riittävästä turvavälistä, mitä asiantuntijana arvelet?

        Turvaväli on se väli,johon ei pidä änkeä, niin mikä tässä on sinulle ylivoimaisen vaikeaa hyväksyä. Pitkässä ruuhkaisessa jono muodostelmassa ei ole mieltä ohitella siks-saks tyylillä, kun aina se seuraavakin on edessä. On vaikea kuvitella tavis autoilijalla olevan sellaista hoppua, että tarvii ohitella vain pelkästä mukavuuden ja seikkailun halusta.
        Ja vielä miksi ei pidä aina täyttää sitä turvaväliä, koska siitä aiheutuu ohitetulle harmia kasvattaa uudestaan se turvaväli ja vauhtiaan hidastaen tulee sitä haitari liikettä jonoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turvaväli on se väli,johon ei pidä änkeä, niin mikä tässä on sinulle ylivoimaisen vaikeaa hyväksyä. Pitkässä ruuhkaisessa jono muodostelmassa ei ole mieltä ohitella siks-saks tyylillä, kun aina se seuraavakin on edessä. On vaikea kuvitella tavis autoilijalla olevan sellaista hoppua, että tarvii ohitella vain pelkästä mukavuuden ja seikkailun halusta.
        Ja vielä miksi ei pidä aina täyttää sitä turvaväliä, koska siitä aiheutuu ohitetulle harmia kasvattaa uudestaan se turvaväli ja vauhtiaan hidastaen tulee sitä haitari liikettä jonoon.

        Tottakai riittävän pitkään turvaväliin saa nopeammin ajava mennä.
        Ei useampaan kertaan kopioimasi kommenttisi asiaa miksikään muuta.
        Ei edes siltä virheellisen väittämäsi osalta jossa muka aiheutuisi ohitetulle harmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai riittävän pitkään turvaväliin saa nopeammin ajava mennä.
        Ei useampaan kertaan kopioimasi kommenttisi asiaa miksikään muuta.
        Ei edes siltä virheellisen väittämäsi osalta jossa muka aiheutuisi ohitetulle harmia.

        Heko, heko. Nyt selvisi, miksi turvavälit ovat useimmiten liian lyhyitä tai ei ollenkaan. Sen takia, jotta sinä ja kollegasi eivät väkisin työntyisi siihen väliin vaan malttaisivat pysyä siellä perässä ja mieluummin turva väliä pitäen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heko, heko. Nyt selvisi, miksi turvavälit ovat useimmiten liian lyhyitä tai ei ollenkaan. Sen takia, jotta sinä ja kollegasi eivät väkisin työntyisi siihen väliin vaan malttaisivat pysyä siellä perässä ja mieluummin turva väliä pitäen.

        Tietenkin pitää muiden perässä pysyä. Minä olen tärkeä ihminen ja muut kumartelevat ja pokkuroivat ja antavat tietä.


    • Anonyymi

      Vaikka kuinka pitäisi turvaväliä niin aina joku urpo on siihen väliin änkeämässä.Sen näkee kun ajaa Hämeenlinnasta Padasjoen suuntaan.

      • Anonyymi

        Kyllä vaan, tuo on varsin totta ja tuttua itsellekin. Kysymys on totutusta piintyneestä ajo tavasta, missä kukaan ei haluaisi edessä menevällä olevan tyhjää tilaa. Kysymyksessä on suomalainen liikennekulttuuri.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      561
      4140
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      467
      3474
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      143
      3110
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      166
      2397
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2250
    6. 231
      1719
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1427
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1339
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      95
      1310
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1110
    Aihe