Moi,
Olen myymässä talli/talousrakennusta josta saan enemmän kuin itse olen siitä 14 vuotta sitten maksanut.tästä yli menevästä voiton osuudesta tulee maksaa vero mutta saako siinä vähentää vuosien varrella tehtyjen remonttien ja- tarvikkeiden kulut koska nuo on vaikuttanut oleellisesti rakennuksen arvoon eli myyntihintaan?
Luovutusvoiton maksu
6
184
Vastaukset
- Anonyymi
Ei saa, ei edes alkuperäistä ostohintaa. Tuo myyntihinta verotetaan palkkana
- Anonyymi
Onko hallisi ollut elinkeinotoiminnan käytössä vai yksityisessä käytössä ?
- Anonyymi
Yksityisessä käytössä.
- Anonyymi
Aloittajan on syytä kysyä asiaa suoraan verottajalta, heillä on jopa velvollisuus neuvoa kansalaisia.
Ihan selvää ettei tuosta mahdollisesta myyntivoitosta suuria veroja kerry, kertyneekö mitään, se selviää mutta ei täältä. - Anonyymi
Yli 10v omistuksessa hankintahintaolettama 40% myyntihinnasta pois ja lopusta vero 30%,ilmotetaan verottajalle kaavakkeella 9 muistaakseni
- Anonyymi
https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/48935/omaisuuden-luovutusvoitot-ja--tappiot-luonnollisen-henkilön-tuloverotuksessa/#8.2-perusparannusmenot-hankintamenona
Hankintamenoon luetaan myös omaisuuden perusparannusmenot verovelvollisen omistusajalta (TVL 47 §:n 1 momentti). Perusparannusmenoja ovat kulut sellaisista toimenpiteistä, joilla omaisuus saatetaan parempaan ja arvokkaampaan kuntoon kuin missä se on aikaisemmin ollut saman omistajan hallussa. Perusparannusta ovat esimerkiksi huoneiston tai rakennuksen varustetason, tilankäytön tai rakennusmateriaalien tason parantaminen.
..
Omaisuuden hankintamenoon ei lueta tavallisia vuosittaisia korjausmenoja, jotka johtuvat omaisuuden kulumisesta verovelvollisen omistusaikana. Vuosikorjauksella tarkoitetaan sellaisia toimenpiteitä, joilla vain ylläpidetään omaisuuden kuntoa ja tasoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1952043
- 1331138
- 1131063
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa21805- 58796
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä34721ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42628Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175574Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45538- 9522