Mikä on ateimin tai ateistien kanta suomalaiseen kansanuskoon?

Anonyymi

Tälle ateisti-palstalla kirjoitetaan usein yksinomaan ateistien suhteesta ja mielipiteestä kristinuskoon ja moni palstan kirjoitus koskeekin sitä miten inhottavaa, naurettavaa, typerää ja vastenmielistä tuo kristinusko on ateistien mielestään. Mutta näin gakaisin suomenuskoon revisoitunerna neo-pakana, joka luopui kristinuskosta ja palasi esi-isien vanhaan kansanuskoon kunnioittamaan muinaisia jumalia ja pyhittämään hiisi-lehtoja, minua kiinnostaisi tietää että mikä on ateistien kanta ja mielipide muinaissuomalaisesta kansanuskosta ja luonnon pavonnasta?

Perus suomenuskon kaikkeuskäsitys on se että:

Maailman alussa, sen jälkeen kun Väinämöinen ja Joukahainen otti yhteen miekoillansa, maailman alkulintu pääskynen muni munan Väinämöisen polvelle ja siitä munasta on saanut alkunsa tämä näkyvä maailma. Tuo muna putosi tuulen töytäisemänä ja sen jälkeen jumala Ilmarinen aavalla meren selällä takoi tuon munan murusista kannen meren ylle josta tuli meidän tuntema taivas ja ampui nuolilla tähdet taivaalle niin että jokainen tähti on oikein aseteltu ja omilla paikoillaan. Taivasta takoessa putosi kipuna josta kasvoi merelle saari ja tuo saari on meidän ihmisten maailma jossa me asumme. Joutsenen ohella pääskynen on pyhä lintu sillä ihminen on pääskysen sukua ja olemme saaneet alkumme pääskyistä. Muita pyhiä eläimiä ovat hirvi ja karhu. Metsän kuningas on Tapio, vetten kuningas on ahti ja sodan kuningas on Turisas. Pekko tuo kevään ja Ukko tuo kesän ja Kekri tuo syksyn. Maailma kuhisee henkimaailman väkeä ; kapeita, haltijoita, tonttuja, menninköisiä, maahisia, peikkoja, näkkejä ja hiitolaisia, jotka asuvat kaikkialla ja pitävät huolen niin meistä ihmisistä kuin myös eläimistä ja luonnosta. Ja jos jos me ihmiset haluamme ottaa jotain luonnosta on siihen ensin kysyttävä luonnolta itseltään lupa eikä ilman luonnon myöntämää lupaa saa kerätä edes marjoha syötäväksi.

52

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ateistien kanta kansanuskoon on sama kuin kristinuskoon. Saunatonttu on yhtä mahdollinen ja yhtä hyvin todistettu maailman luoja kuin Raamatun Jahvekin.

      • Anonyymi

        Eli ateistit tunnustavat tonttujen olemassaolon? Entäs muut henkimaailman olennot eli väen kuten vaikka haltijat, peikot ja näkit?

        Ap


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eli ateistit tunnustavat tonttujen olemassaolon? Entäs muut henkimaailman olennot eli väen kuten vaikka haltijat, peikot ja näkit?

        Ap

        Kuten sanoin, yhtä todennäköinen kuin Jahven olemassaolo. Laita pöytään todisteet Jahvesta niin lupaan uskoa Saunatonttuun.


      • Anonyymi
        Moses_Zuckerkandl kirjoitti:

        Kuten sanoin, yhtä todennäköinen kuin Jahven olemassaolo. Laita pöytään todisteet Jahvesta niin lupaan uskoa Saunatonttuun.

        En usko Jahven niin miksi minun pitäisi vierasta pakana jumalaa lähteä sinulle todistamaan? Mutta saunatontun eli saunan haltijan voi sinulle todistaa, mutta mikäli siis jos lupaat olla saunassa hiljaa ja kuunnella hiiskumatta.

        Ap


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko Jahven niin miksi minun pitäisi vierasta pakana jumalaa lähteä sinulle todistamaan? Mutta saunatontun eli saunan haltijan voi sinulle todistaa, mutta mikäli siis jos lupaat olla saunassa hiljaa ja kuunnella hiiskumatta.

        Ap

        Te uskovaiset käytte sitten päivä päivältä vain entistä ärsyttävimmiksi ja tyhmemmiksi. Koittaa jo hemmetti uskoa että se teidän Jahve ja Raamattu on satua ja lopettakaa tuo typerä leikkiminen. Se alkaa nimittäin pikkuhiljaa ärsyttää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En usko Jahven niin miksi minun pitäisi vierasta pakana jumalaa lähteä sinulle todistamaan? Mutta saunatontun eli saunan haltijan voi sinulle todistaa, mutta mikäli siis jos lupaat olla saunassa hiljaa ja kuunnella hiiskumatta.

        Ap

        "En usko Jahven..."

        Mutta päättelit minun uskovan Saunatonttuun kun totesin, että Saunatonttu on yhtä todellinen kuin Jahve? Ei saatana, hihu vetää taas älykkyytensä ja loogisuutensa äärirajoilla 🤣🤣🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Te uskovaiset käytte sitten päivä päivältä vain entistä ärsyttävimmiksi ja tyhmemmiksi. Koittaa jo hemmetti uskoa että se teidän Jahve ja Raamattu on satua ja lopettakaa tuo typerä leikkiminen. Se alkaa nimittäin pikkuhiljaa ärsyttää.

        Anteeksi, mutta tuo on loukkaavaa minun uskoani kohtaan, et voi vaan niputtaa kaikkia uskontoja yhteen ja olettaa että kaikissa uskonnoissa uskotaan Jahven vain koska itse uskot tai koska et tunne muita uskontoja kuin pakanallisen kristinuskon. Minä olen suomen uskoinen ja olen palannut takaisin esi-isieni vanhaan kansanuskoon. Ja piste.


      • Anonyymi
        Moses_Zuckerkandl kirjoitti:

        "En usko Jahven..."

        Mutta päättelit minun uskovan Saunatonttuun kun totesin, että Saunatonttu on yhtä todellinen kuin Jahve? Ei saatana, hihu vetää taas älykkyytensä ja loogisuutensa äärirajoilla 🤣🤣🤣

        Itse sinä annoit tehdä kommentistasi sellaisen oletuksen sillä se oli kirjoitettu siihen sävyyn. Turha sinun on siitä syyttää minua.

        Ap


      • Anonyymi kirjoitti:

        Itse sinä annoit tehdä kommentistasi sellaisen oletuksen sillä se oli kirjoitettu siihen sävyyn. Turha sinun on siitä syyttää minua.

        Ap

        Höpsistä. Jos minä toteaisin, että Näkymättömän Vaaleanpunaisen Yksisarvisen (IPU) olemassaolo on yhtä todennäköistä kuin Lentävän Spagettihirviön (FSM), ja sinä toteaisit siihen: ”Uskot siis IPU:n olevan olemassa” niin se kertoo enemmän sinusta kuin minusta. En paljasta mitä se kertoo, mutta toivottavasti aivosi ei kipeydy kun mietit sitä 🤣🤣🤣


      • Anonyymi
        Moses_Zuckerkandl kirjoitti:

        Höpsistä. Jos minä toteaisin, että Näkymättömän Vaaleanpunaisen Yksisarvisen (IPU) olemassaolo on yhtä todennäköistä kuin Lentävän Spagettihirviön (FSM), ja sinä toteaisit siihen: ”Uskot siis IPU:n olevan olemassa” niin se kertoo enemmän sinusta kuin minusta. En paljasta mitä se kertoo, mutta toivottavasti aivosi ei kipeydy kun mietit sitä 🤣🤣🤣

        Kusiaiset pissivät silmääni.

        Ap.


      • Anonyymi
        Moses_Zuckerkandl kirjoitti:

        "En usko Jahven..."

        Mutta päättelit minun uskovan Saunatonttuun kun totesin, että Saunatonttu on yhtä todellinen kuin Jahve? Ei saatana, hihu vetää taas älykkyytensä ja loogisuutensa äärirajoilla 🤣🤣🤣

        Jahve ja Jeesus ovat ainoa Jumala. Aamen.

        Ap.


      • Anonyymi
        Moses_Zuckerkandl kirjoitti:

        Höpsistä. Jos minä toteaisin, että Näkymättömän Vaaleanpunaisen Yksisarvisen (IPU) olemassaolo on yhtä todennäköistä kuin Lentävän Spagettihirviön (FSM), ja sinä toteaisit siihen: ”Uskot siis IPU:n olevan olemassa” niin se kertoo enemmän sinusta kuin minusta. En paljasta mitä se kertoo, mutta toivottavasti aivosi ei kipeydy kun mietit sitä 🤣🤣🤣

        Valehtelin sinulle. Oikeasti uskon Jumalaan.

        Ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jahve ja Jeesus ovat ainoa Jumala. Aamen.

        Ap.

        Ovatko? Mitenkäs ne muut jumalat mitä raamatussakin mainitaan? Valehteleeko raamattu vai sinä?


      • Anonyymi
        Moses_Zuckerkandl kirjoitti:

        Kuten sanoin, yhtä todennäköinen kuin Jahven olemassaolo. Laita pöytään todisteet Jahvesta niin lupaan uskoa Saunatonttuun.

        Laita pöytään todisteet Jahvesta niin lupaan uskoa Saunatonttuun.

        Jahve,Juutalaisten sanonta,meillä Jumala/Isä.

        Jos laitan sulle vastapainon,että kerro minkä värinen on tuuli?
        Jos,et tiedä niin myönnä, että se Isän tekemä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Te uskovaiset käytte sitten päivä päivältä vain entistä ärsyttävimmiksi ja tyhmemmiksi. Koittaa jo hemmetti uskoa että se teidän Jahve ja Raamattu on satua ja lopettakaa tuo typerä leikkiminen. Se alkaa nimittäin pikkuhiljaa ärsyttää.

        Uskon mutta en kuulu mihinkään.
        Kuitenkin,RAKASTATKO?
        Jos niin hyvä..se on Jumalasta !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valehtelin sinulle. Oikeasti uskon Jumalaan.

        Ap.

        Se oli arvattavissa jo pelkän aloituksessa kirjoittamadi perusteella, mutta ettehän te uskovaiset osaa muuta kuin valehdella ja kertoa satuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jahve ja Jeesus ovat ainoa Jumala. Aamen.

        Ap.

        Jahve ja Jeesus ovat ainoa Jumala. Aamen.

        Jahve on Juutalaisten ei Kristittyjen,KRISTUS ON MEIDÄN HERRA JUMALAN POIKA !

        Jumala hepreaksi : אלוהים


    • Wakaa-Wanha-Wäinämöinen-Tietäjä-Dementoitunut
      on sitä samaa ikivanhaa uskonnollista juurta kuin Raamatussa kerrotut
      Baalin epäjumalat.
      Sanoudu irti näistä Suomen Luonto-epäjumalista. Ne pettävät sinut !

      Vain Jeesuksessa Kristuksessa on pelastus:

      Apostolien teot: 4:12:
      4:12 Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman."

      Apostolien teot: 4:8-12:
      4:8 Silloin Pietari, Pyhää Henkeä täynnä, sanoi heille: "Kansan hallitusmiehet ja vanhimmat!
      4:9 Jos meitä tänään kuulustellaan sairaalle miehelle tehdystä hyvästä työstä ja siitä, kenen kautta hän on parantunut,
      4:10 niin olkoon teille kaikille ja koko Israelin kansalle tiettävä, että Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimen kautta, hänen, jonka te ristiinnaulitsitte, mutta jonka Jumala kuolleista herätti, hänen nimensä kautta tämä seisoo terveenä teidän edessänne.
      4:11 Hän on 'se kivi, jonka te, rakentajat, hylkäsitte, mutta joka on kulmakiveksi tullut.'
      4:12 Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman."

      NELJÄ TOSIASIAA:
      https://aitomiehet.pirkanmies.fi/material/fineng4c.pdf

      • Anonyymi

        Väinämöinen on tietäjä, iän ikuinen alkuolento jonka kerrotaan takoneen eli luoneen virret ja loitsut. Väinämöinen on myös jumalana vesireittien, jokien, koskien, suvantojen ja kapeikkojen hallitsija. Maailman alussa ennen kuin maailmaa oli luotu otti Väinämöinen, veljistä vanhin, yhteen nuoremman veljensä Joukahaisen kanssa ja tästä yhteenotosta seurasi tapahtumat jotka johtuvat maailman luomiseen ja rakentamiseen pääskysen munasta. Väinämöisellä ole mitään tekemistä Raamatussa mainittujen Baalien ja muiden Raamatun jumalten kanssa.

        Ap


      • Anonyymi

        Raamattu on kopioitu Kalevalasta. Todista, ettei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattu on kopioitu Kalevalasta. Todista, ettei ole.

        En voi.

        Raamatussa ei kielletä sanomaasi joten se on totta

        Ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En voi.

        Raamatussa ei kielletä sanomaasi joten se on totta

        Ap.

        Se on totta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattu on kopioitu Kalevalasta. Todista, ettei ole.

        Kalevala on valheraamattu. Kalevalan lopussa Vänni synkistyi ja lähti lätkimään, mutta uhosi, että vielä häntä tarvitaan.
        No, joko pakanallisuus ja muinaisuskonto on palaamassa - joko Vänniä tarvitaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Väinämöinen on tietäjä, iän ikuinen alkuolento jonka kerrotaan takoneen eli luoneen virret ja loitsut. Väinämöinen on myös jumalana vesireittien, jokien, koskien, suvantojen ja kapeikkojen hallitsija. Maailman alussa ennen kuin maailmaa oli luotu otti Väinämöinen, veljistä vanhin, yhteen nuoremman veljensä Joukahaisen kanssa ja tästä yhteenotosta seurasi tapahtumat jotka johtuvat maailman luomiseen ja rakentamiseen pääskysen munasta. Väinämöisellä ole mitään tekemistä Raamatussa mainittujen Baalien ja muiden Raamatun jumalten kanssa.

        Ap

        Ilman impihän sen Väinämöisen synnytti ja kyseessä on sotkan muna.


      • Anonyymi
        Verum_an_falsum kirjoitti:

        Ilman impihän sen Väinämöisen synnytti ja kyseessä on sotkan muna.

        Ap ei ole lukenut Kalevalaa ja keksii ihan omiaan. Mikään mitä ap sanoo ei perustu kansanrunouteen ja sen voi helposti todistaa avaamalla ja lukemalla Lönnrutin satukirjan.


    • Anonyymi

      Odotan edelleen sitä, että koska te hihhulit todistatte sen että Jeesus on ollut olemassa ja historiallinen henkilö eikä jotain vajaapäisten sekoilua ja mielikuvituksen tuotetta. Pyysin teiltä tätä todistusta jo kymmenen vuotta sitten, mutta mitään vedenpitävää todistusta Jeesuksesta ei ole vieläkään kyetty esittämään eikä kukaan teistä ole saanut minua vieläkään vakuuttumaan siitä että Jeesus on muuta kuin satua ja valetta.

      • Anonyymi

        Eli teistit tunnustavat tonttujen olemassaolon! Entäs muut henkimaailman olennot eli väen kuten vaikka haltijat, peikot ja näkit? Leh. Harry Potterin ja David Von Sontakopterin (keksin itse. eikä häntäkään kielletä olemasta, Raamatussa!!!) Ei ole sattumaa, joten on faktaa. Amentaa!

        Lel


        Ap.


    • Anonyymi

      Minulla on ihan sama mihin uskotte eikä pätkääkään kiinnosta, uskoittepa te sekopäiset hourupäät sitten vaikka Väinämöiseen, Jeesukseen, Odiniin, Zeukseen, Buddhaan tai Anubikseen. Olette pohjimmiltanne kaikki samanlaisia kaheleita jotka ei osaa olla hiljaa ja pitää suutaan kiinni vaan kaikki omat harhat ja kuvitelmat pitää olla jakamassa ja tyrkyttämässä muille vaikka ne vois pitää ihan omana tietonaan ja mölyt mahassa. Jokainen uskokoon mihin uskoo tai ei usko, se on jokaisen yksityisasia eikä se kuulu muille. Hihhuleilla usein nimittäin unohtuu se että uskonnonvapaus ei tarkoita vain ainoastaan vapautta uskoa joihinkin satuihin vaan se tarkoittaa myös vapautta uskonnoista eli vapautta siihen ettei ole pakko uskoa ja vapautta siitä mitä muut uskovat.

      • Anonyymi

        Minusta on kivaa piereskellä.

        Ap.


    • Anonyymi

      En tiedä, mistä tuo roska alku-uskosta on tullut. Henkilöt ovat Kalevalasta, mutta tarina ei.

      Suhtaudun nykyään Raamattuun kuten Kalevalaan. Mahtavia eepoksia molemmat, mutta ei niistä yliluonnollisia totuuksia tarvitse hakea eikä niistä ole luonnontieteiden oppikirjoiksi. Kirjaimellinen usko kumpaan tahansa on yhtä hölmöä.

      • Anonyymi

        Sanos muuta. Eiköhän sitä aika moni muukin osaa vähintään yhtä hauskan näköisen possun piirtää. Kuvituskin on yhtä huwicus molemmissa kirjoissa

        ja tarinat vetäviä

        Ap.


      • Anonyymi

        Työnnä vihta, saunavasta Jeesuksen peraäukkoon ja siten otat vastan Jeesukseen

        Lisään edelliseeni

        Ap.
        ✅ informative


    • Anonyymi

      Kalevalassa sotka munii Ilmattaren polvelle ja Väinämöinen syntyy vasta sen jälkeen Ilmattaren vatsasta. Lisäksi Väinämöinen ja Joukahaisen eivät ole mitään veljiä ja mittelö miesten välillä käydään laulamalla eikä miekoilla. Olet ihan sekaisin ja pihalla tai muuten joku tyhmä.

      • Anonyymi

        Olet oikeassa. Olen lukutaidoton ja jälkeenjäänyt typerys, joten en ole koskaan lukenut Kalevalaa. Keksin ja satuilin kaiken omasta päästäni koska olen hullu enkä ole ottanut lääkkeitä.

        Ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet oikeassa. Olen lukutaidoton ja jälkeenjäänyt typerys, joten en ole koskaan lukenut Kalevalaa. Keksin ja satuilin kaiken omasta päästäni koska olen hullu enkä ole ottanut lääkkeitä.

        Ap.

        feej podvö!

        Ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet oikeassa. Olen lukutaidoton ja jälkeenjäänyt typerys, joten en ole koskaan lukenut Kalevalaa. Keksin ja satuilin kaiken omasta päästäni koska olen hullu enkä ole ottanut lääkkeitä.

        Ap.

        Ap.
        ✅ informative


    • Anonyymi

      Ota vastan Jeesuksesta.
      ja menen saunomaan

      Ap.

    • Anonyymi

      Minulla on ainakin sama suhtautuminen kansantaruihin on ne sitten mistä päin maailmaa tahansa .

      Ne ovat meitä aikaisemmin eläneiden taikuskoisten ihmisten tarinoita selitykseksi itselleen ja muille maailman ihmeellisyyksistä ja vielä silloin tuntemattomia asia kokonaisuuksia .

      Onhan tuntemattomiaja selvittämättömiä asioita vieläkin maailmassa paljon joihin ei ole vielä vastauksia tutkittu/saatu tai ei ole ollut teknologiaa tutkia mutta vaikka järjestään ns.aukkojen jumala tai uskonto yleensäkin on tiedolla korvattu pitää kuitenkin muistaa että maailman historian mittapuulla tiede on vielä lapsen kengissä ei sillä ole ollut aikaa kehittyä kuin hyvin lyhyt tovi .

      Sanotaanko että kun tiede saa vaikka sen 500 vuotta täyteen siten ettei se ole missään vaiheessa rangaistavaa ja laissa kiellettyä olemme sillä tasolla ettei maailmassa ole enään ainoatakaan nykyisen kaltaisien uskontojen harrastajaa.

      Ihminen kun on kyseessä sitä en voi luvata etteikö jotain uusia aivan toisenlaisia uskontoja tule tilalle jotka perustuvat ihan muihin asioihin kuin nykyiset uskonnot mutta kaikki tyynni nekin ovat yhtä turhanpäiväisiä .

      • Mitenkään väheksymättä tiedettä tai puolustamatta uskontoa, totean sen tosiasian että tieteen tehtävä maailman selittäjänä on toivoton vaikkakin välttämätön ja tarpeellinen. Mitä laajemmalle tiede levittäytyy, sitä laajemmaksi käy myös sen rajapinta tutkimattoman kanssa. Tiede voisi ihan hyvin jättää uskonasiat rauhaan (kuten järkevä tieteentekijä jo tekeekin). Usko voi olla kiinnostava tutkimisen kohde ja siinä se, ei enempää. Usko kuuluu arvomaailmaan ja siihen ei ns, kovalla tieteellä ole välineitä puolesta tai vastaan.


    • Anonyymi

      Otin vastan Jeekseen.

      Survoin takapuoleen saunavihdan ja Hän piti siitä
      Ap.

    • Anonyymi

      Kun roomassa valmistettiin betonista rakennuksia niin täällä uskottiin tonttuihin 🤣
      Voi evoluution avulla ottaa edellä olevat yhteiskunnat kiinni.

    • Anonyymi

      Miten voit tietää asioita aika metkaa

      • Anonyymi

        En tiedä
        ....
        Ja vastauksena kysymykseesi:

        En tiedä , minä uskon
        Ap.


    • Anonyymi

      Palaa takaisin sinne vuorenonkaloosi peikko tai mistä kolosta kaltaisesi rölli on nyt sitten ikinä esiin mönkinytkään.

    • Anonyymi

      Käytän Kalevalaa vessapaperina ja hieron sen sivuihin takapuoltani, toivottavasti et ap suutu siitä.

    • Anonyymi

      Ei minulla ole siitä mitään muuta sanottavaa kuin että nönnönnöö ja trollolloo.

    • Anonyymi

      Ateistina en usko mihinkään jumaliin tai yliluonnolliseen, muinaisuskonnot on kyllä mielenkiintoisia ja tykkään keskustella katsomusasioista. Ateistit ei ole yhtenäinen ryhmä jotka olisi samaa mieltä kaikesta, mutta ateismin peruselementti on se, ettei usko jumaliin eli ei myöskään esimerkiksi Ukkoon tai Tapioon.

    • Anonyymi

      Ateismi ei ota kantaa suomenuskoon eikä mihinkään muuhunkaan uskontoon. Eikä ateistit vastaile aloittajan kaltaisille uskistrolleille joka ei tunne Kalevalan alkeita edes sen vertaa että osaisi kertoa sen sadut oikein.

      • Anonyymi

        EN YMMÄRRÄ MISTÄ PUHUT
        T. AVAAJA


    • Anonyymi

      Miksi krisuhihhuli yrittää väkisin tunkea ja tuputtaa omaa maailmankatsomustaan, mielipiteitään ja uskoaan meille vaikka ei pätkääkään kiinnosta että kuinka sekasin ja tyhmiä te kristityt olette?

    • Anonyymi

      Ei ole mitään syytä pitää perinteistä suomalaista kansanuskoa ja sen luomismyyttiä arvottomampana kuin kristinuskoa, islamia tai esimerkiksi hindulaisuutta. Kaikki ne kertovat kulttuurista jossa ovat syntyneet.

      • Anonyymi

        Lähinnä maailmanuskonnot ja varsinkin alkukaktaiset luonnonuskonnot kertovat vain henkilön sivistymättömyydestä, kouluttaotumattomuudesta, vääristyneestä maailmankuvasta, kyvyttömyydestä ymmärtää maailmaa ja kyseisen henkilön tietotaidon vajaavaisuudesta ja älyn puutteesta. Se, että ei usko mihinkään jumaliin ja henkiin sekä hylkää taikauskon ja kaiken epätieteellisen hölynpölyn, on ensimmäinen merkki siitä että on sivistynyt Homo Sapiens ja suorittanut vähintään sen peruskoulun yleissivistävän oppimäärän kunnolla. Muiden sen sijaan kannattaisi kerrata se peruskoulu niin monta kertaa uudelleen kunnes se yleissivistys jää päähän eikä enää osoita omaa tyhmyyttään ja tiedonpuutettaan hengellisyydellä ja muulla lapsellisella, naurattavalla uskontohömpällä.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      262
      2541
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      192
      1632
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1424
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1156
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1149
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      220
      1008
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      990
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      895
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      719
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      710
    Aihe