Luin jostain aikoinani, että sai selville jotenkin, jos paristo olisi käyttökelpoinen.
Jotenkin, että kun kääntää ylösalaisin tai jotain, niin se paristo joka vielä toimii niin jotain...
On jäänyt jemmaan paristoja AA ja AAA kokoja laatikkoon.
Heittäisin toimimattomat pois ja jättäisin jäljelle ne toimivat.
Miten se testi oikein meni?
Toimiiko paristo?
19
1288
Vastaukset
- Anonyymi
Aiot siis kokeilla Aku Ankan höpsismiä. Siinähän heiteltiin lanttia eri vaihtoehdoille ja nyt aiot siis heitellä paristoja. 🤣
Ainoa kunnollinen tapa pariston testaamiseen on kuormittava mittari. Alkuun pääsee jo vaikka noilla bilteman, motonetin tms. putiikin "paristotestereillä". - Anonyymi
Tätäkö tarkoitat
https://www.is.fi/asuminen/art-2000005623317.html- Anonyymi
Joo!
Kiitti sinulle! - Anonyymi
Ei paristo ole pullo jonka pomppimisesta voi päätellä täyttömäärän. Kannattaa muuten katsoa ko. jutun päiväys ym. on kumman lähellä aprillipäivää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo!
Kiitti sinulle!Löytyy englanninkielisiä sivustoja ja videoitakin hakusanoilla DEAD BATTERY BOUNCE. Ilmeisesti alkalipariston purkautuessa sen sisään kertyy kaasua, jonka vuoksi siitä tulee pomppaavainen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei paristo ole pullo jonka pomppimisesta voi päätellä täyttömäärän. Kannattaa muuten katsoa ko. jutun päiväys ym. on kumman lähellä aprillipäivää.
Ei ole aprilliä -eikä hommassa mitään mystistäkään ole vaan perustuu ihan pariston fysikaalis-kemiallisiin ominaisuuksiin.
- Anonyymi
Khihihi. Eppäilen aprillipilaksi. Sitäpaitsi lattiaan tulee pahoja koloja jos niitä tuolla lailla alkaa pudottelemaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Löytyy englanninkielisiä sivustoja ja videoitakin hakusanoilla DEAD BATTERY BOUNCE. Ilmeisesti alkalipariston purkautuessa sen sisään kertyy kaasua, jonka vuoksi siitä tulee pomppaavainen.
Tuolla perusteella voisi sitten punnita pariston ja katsoa paljonko on kevyempi kuin täysinäinen. Nykyisin löytyy helposti vaakoja 0,01 gramman tarkkuudella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuolla perusteella voisi sitten punnita pariston ja katsoa paljonko on kevyempi kuin täysinäinen. Nykyisin löytyy helposti vaakoja 0,01 gramman tarkkuudella.
Tottakai. E=mc² eli painon muutoksesta voi laskea, montako wattituntia paristossa on energiaa.
- Anonyymi
Minä testaan paristot vanhalla osoitinnäyttöisellä yleismittarilla 10 A mittausalueella. Sillä näkee nopeasti missä kunnossa paristo on, paremmin kuin nykyisillä digimittareilla joissa saisi pitkään seurata näyttöä että numeroiden vilistäminen vähänkin rauhoittuu.
- Anonyymi
Kuvailemasi mittaustapa tarkoittaa, että laitat pariston oikosulkuun. Jos mittaria pitää kauan kytkettynä, paristo voi kuumentua ja poksahtaa, siis jos siinä on vielä virtaa. Tai siis jos siinä OLI vielä virtaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuvailemasi mittaustapa tarkoittaa, että laitat pariston oikosulkuun. Jos mittaria pitää kauan kytkettynä, paristo voi kuumentua ja poksahtaa, siis jos siinä on vielä virtaa. Tai siis jos siinä OLI vielä virtaa.
Tämä testaustapa soveltuukin vain niille jotka tietävät mitä tekevät, ei sinunlaisille. Ei kuitenkaan huolta, ei sinulla ole mittariakaan, joudut oikosulkemaan patterisi pelkällä johdon pätkällä. 😂😂😂
- Anonyymi
Tuossa jutussa sanotaan että sisälle muodostuu kaasua, mutta eikö sisällä ole myös kahta eri metallia? Jalompi metalli syövyttäå epäjalomman ja siitä tulee sähköä? Mössöt menee varmaan pariston pohjalle?
Laitoin juuri erääseen projektiini happosta ja sinkittyä levyä vastakkain ja niiden väliin muovilevyn eristeeksi, jotta sinkitty teräs ei syövy pilalle. Siitä saisi varmaan pariston kun ottaisi negatiivisen potentiaalin sinkitystä ja positiivisen happosesta... - Anonyymi
Sanoisin, että aika usein riittävä testi on mitata napajännite. Riippuen pariston tyypistä, se on erilainen. Myös kuormitustesti on pätevä, mutta siinä pitäisi esim. antaa taskulampun olla päällä minuutin ja sitten mitata napajännitettä samalla kun se on päällä. Jos se dippaa paljon, on patteri melko heikko.
Itse asiassa - ladattavista akuista saa tietoa myös mittaamalla niiden jännitettä tyhjänä: Tällöin pitäisi olla vaan käytössä vertailukohta - miten toimii uusi patteri?
Alkalipatterin jännite täynnä jossain 1.6V tuntumassa, vajoaa n. 1.1V tuntumaan patterin tyhjetessä.
NiMH:lla täysi on n. 1.45V ja tyhjänä n. 1V. Jos on alle 1V - heitä pois! Tai voi sitä yrittää ladata, mutta merkit viittaa jo hajoamiseen.
LiION: Täysi 4.2V(4.3V) jos kyseessä 3.6V(3.7V) malli. Tyhjänä sanoisin 3V olevan aika tyhjä. Matalin toimiva taitaa olla ollut 2.7V(latautuu jo kehnosti). Sama juttu eli jos jännitteet putoaa tästä, niin se on akun menoa ja tästä syystä niitä on syytä säilyttää ladattuina.
Nämä arvot tuli sitten päästä joten jos tarkempia raja-arvoja haluaa niin kannattaa etsiä itse!- Anonyymi
Tyhjäkin litium-nappiparisto näyttää 3 V jännitettä, joten jännitemittaukseen ei kannata luottaa.
- Anonyymi
Janipetteri voisi seuraavaksi yrittää pohtia, mitä eroa on näillä
- lämmityspatteri
- ei ladattava akkupatteri (eli paristo)
- ladattava akkupatteri (eli akku)
- Anonyymi
Patteria kun ravistaa kuin omskakas här, niin 5 minuuttia antaa patterille lisäjännitettä 0,2V. Mikäli patteri on täysin tyhjä, niin 40 minuuttia patterin ravistamista varaa sen täyteen 1,6V.
Tämä on tietenkin höpöä, mutta jotkut ottavat tosissaan tämänkin. Käytä yleismittaria... 1,4-1,6V varausjännite, niin patteria voi edelleen käyttää. Täällä ihan hyvät ohjeet: https://www.kasityokoulurobotti.fi/tehtava/jannitteen-mittaaminen/- Anonyymi
Tavallisille AA/AAA sormiparistoille jännitemittaus on ihan OK. Vaan kaikilla ei yleismittaria ole...
Kannattaa hommata paristotesteri. Pienempi ja halvempi kuin yleismittari. Paristoissa tuntuu olevan paljonkin sitä ongelmaa, että 4 kpl satsissa on 1 heikompi. 3-4 paristoa syövä laite lakkaa toimimasta sen heikon yksilön vuoksi, vaikka muissa riittäisi vielä energiaa. Ilman testeriä menee paljon käyttökelpoisia paristoja roskiin.
Akut sitten eri juttu. Ikääntyneissä akuissa usein sellaista ongelmaa, että kuormittamattomana jännite OK, mutta nyykähtää kuormitettuna ts virranantokyky ei enää riitä. Saman asian voi ilmaista myös sisäisen resistanssin kasvuna. Toinen oire on voimakas lämpeneminen latauksessa. Sama perussyy.
- Anonyymi
Yleismittarilla, jossa on paristonmittausalue. Se kuormittaa mitattavaa paristoa hieman mikä paremmin erottaa jyvät akanoista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla372651- 382467
- 951779
Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?861321Olen aina vain
Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?511320Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau51205Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen
Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?2871132- 561048
Kumpi teistä rakastui ensin?
Sinä vai kaipaamasi henkilö (jos siis tunteet ovat molemminpuolisia)? Tai jos kyse ei ole vielä rakkaudesta, niin kumpi38799- 27770