Ketkä ajavat kitkarenkailla

Anonyymi

Katselkaa vaikka parkkipaikalla. Oma havainto on että kitkarenkaat ovat yleensä keskivertoa paremmissa autoissa. Se kertoo jotain ihmisestä. Ehkä myös paremmin lukeneita kun menestyvät. Ehkä se tavallinen " tyotakansa" ei pysy kehityksessä mukana.

23

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mullakin on kitkarenkaat vaikka on vanha auto. Ne on tietysti myös nastoitattu koska ne on talvirenkaat.

      • Anonyymi

        Sama mulla


      • Anonyymi

        Sopii hyvin kädettömille piikkipyörät, me osaajat käytämme kitkoja, sillä ne ovat mukavat ja tiet ja hengityselimet kiittää.


    • Anonyymi

      Mikähän osa suomalaisista on tyotakansaa?

      • Anonyymi

        Voit työntää sen tyotakansasi prrsseseessi.


    • Anonyymi

      Köyhillä on kiire. Tarvii kunnon pitoa.

    • Anonyymi

      Älä nyt viitsi olla lapsellinen. Autonrenkaatko muka kertovat jotain ihmisen luonteesta ja ominaisuuksista, no johan nyt.

      Jos ne jotain kertovat, niin sitä miten suhtautuu talvirenkaiden tärkeimpään ominaisuuteen ja sen tarpeellisuuteen. Nastarenkaat ovat liukkailla keleillä selvästi pidoltaan paremmat ja jos tuo on tärkeää niissä olosuhteissa ja ajoissa joissa liikkuu, niin varmastikin sitten hankkii nastarenkaat.
      Jos taasen arvostaa muita ominaisuuksia kuin pito-ominaisuuksia enemmän eikä niissä olosuhteissa ja ajoissa joissa liikkuu liukkaan kelin pito-ominaisuus ole tärkein , niin sitten varmaankin hankkii kitkat.

      Voisiko se nyt vaan olla näin yksinkertaista? Sen paremmin ilman ’kotipsykolointia’.

      • Anonyymi

        Ei vaan aina voi ajatella pelkkää pitoa. Nopeusrajoituksia alennetaan. Urat,pöly,melu ym. Täytyy osata sopeuttaa nopeus kelin mukaan. Ajaa vaikka 10km/h jos on niin liukasta ja sit kun on hyvä keli niin sit lujempaa. Ei tässäkään mitään järkeä ole et koko tiestö jyrsitään pilalle joka talvi vaikka ei olisi yhtään päivää liukasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaan aina voi ajatella pelkkää pitoa. Nopeusrajoituksia alennetaan. Urat,pöly,melu ym. Täytyy osata sopeuttaa nopeus kelin mukaan. Ajaa vaikka 10km/h jos on niin liukasta ja sit kun on hyvä keli niin sit lujempaa. Ei tässäkään mitään järkeä ole et koko tiestö jyrsitään pilalle joka talvi vaikka ei olisi yhtään päivää liukasta.

        No eikös ne talvirenkaat laiteta juuri sen pidon vuoksi. Loppujen lopuksi pito on kuitenkin se joka ratkaisee pysyykö tiellä. Olen nähnyt kun kuorma-auto valui ojaan paikaltaan kun ei ollut pitoa. Vauhtia ei ollut ollenkaan. Nopeusrajoitus oli 80km/h ja kaikki ajoi siihen asti n 40 - 50 km/h kun jouduttiin pysähtymään kolarin vuoksi joka tapahtui koska ei ollut pitoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eikös ne talvirenkaat laiteta juuri sen pidon vuoksi. Loppujen lopuksi pito on kuitenkin se joka ratkaisee pysyykö tiellä. Olen nähnyt kun kuorma-auto valui ojaan paikaltaan kun ei ollut pitoa. Vauhtia ei ollut ollenkaan. Nopeusrajoitus oli 80km/h ja kaikki ajoi siihen asti n 40 - 50 km/h kun jouduttiin pysähtymään kolarin vuoksi joka tapahtui koska ei ollut pitoa.

        "...Olen nähnyt kun kuorma-auto valui ojaan paikaltaan kun ei ollut pitoa..."

        Autokouluaikaan sattui jo sopivasti nämä kelit alle. Oli sellainen opettaja, joka osasi kertoa menettelytavat tällaisella kelillä. Hyvin päästiin perille ja hyvin sain myös auton pysähtymään oikeaan kohtaan. Ajotaitokysymys...

        Siitä kuitenkin jäi mieleen, että nastoittakin pääsee. Harjoittelin kymmenkunta vuotta ja jätin lopulta nastat kauppaan. En ole katunut, eikä käytännössä yhtään lähtöä ole seuraavina 30 vuotena peruuntunut. Mitä nyt joitain kertoja pitkän matkan aloitusta on siirretty jonkun tunnin aikaisemmaksi. Ihan mahdottomia kelejä varten on peräkontissa ketjut. Niillä pääsee pois mistä tahansa, minne on ilman niitä ajanut.


      • Anonyymi

        Nastaääliöiden logiikalla "turvallisuushakuiset" ajaisivat panssaroiduilla ajoneuvoilla, koska ne olisivat kolaritilanteessa turvallisemmat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eikös ne talvirenkaat laiteta juuri sen pidon vuoksi. Loppujen lopuksi pito on kuitenkin se joka ratkaisee pysyykö tiellä. Olen nähnyt kun kuorma-auto valui ojaan paikaltaan kun ei ollut pitoa. Vauhtia ei ollut ollenkaan. Nopeusrajoitus oli 80km/h ja kaikki ajoi siihen asti n 40 - 50 km/h kun jouduttiin pysähtymään kolarin vuoksi joka tapahtui koska ei ollut pitoa.

        Silloin kun olin pikkupoika, oli vielä kauppa-autoja, jollainen kulki meidänkin kodin luota. Kerran sillekin sattui sellainen tapaus loivassa ylämäessä, että ei päässytkään ylös vaan alkoi liukua taakse päin ja tien kallistuksen johdosta kohti tien reunaa, ja kaatui lopulta ojaan. Ei sillä kyllä vauhtia ollut kovinkaan paljoa. Sillä oli pysäkki mäen alla ja siitä koitti päästä liikkeelle. Kuskin ajotaitoja en oikein hyvin osaa arvioida.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloin kun olin pikkupoika, oli vielä kauppa-autoja, jollainen kulki meidänkin kodin luota. Kerran sillekin sattui sellainen tapaus loivassa ylämäessä, että ei päässytkään ylös vaan alkoi liukua taakse päin ja tien kallistuksen johdosta kohti tien reunaa, ja kaatui lopulta ojaan. Ei sillä kyllä vauhtia ollut kovinkaan paljoa. Sillä oli pysäkki mäen alla ja siitä koitti päästä liikkeelle. Kuskin ajotaitoja en oikein hyvin osaa arvioida.

        Se käytättekö te takametsien miehet nastoja vai lumuketjuja ympäri vuoden, sillä ei ole mitään kokonaisvaikutusta teiden kulumiseen. Nyt on kysymys ruuhkasuomen onnettomista toheltajista, joiden "ajotaito" vaatii vähintään 200 kpl nastoja jokaisessa renkaassa ympäri vuoden, jotta se maitopurkki saadaan haettua lähimarketista "turvallisesti"!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "...Olen nähnyt kun kuorma-auto valui ojaan paikaltaan kun ei ollut pitoa..."

        Autokouluaikaan sattui jo sopivasti nämä kelit alle. Oli sellainen opettaja, joka osasi kertoa menettelytavat tällaisella kelillä. Hyvin päästiin perille ja hyvin sain myös auton pysähtymään oikeaan kohtaan. Ajotaitokysymys...

        Siitä kuitenkin jäi mieleen, että nastoittakin pääsee. Harjoittelin kymmenkunta vuotta ja jätin lopulta nastat kauppaan. En ole katunut, eikä käytännössä yhtään lähtöä ole seuraavina 30 vuotena peruuntunut. Mitä nyt joitain kertoja pitkän matkan aloitusta on siirretty jonkun tunnin aikaisemmaksi. Ihan mahdottomia kelejä varten on peräkontissa ketjut. Niillä pääsee pois mistä tahansa, minne on ilman niitä ajanut.

        Tää jokakertainen kestoselitys eli ’ajotaito’ heitetään näissä talvirengaskeskusteluissa, kun kitkojen käyttöä puolustellaan, on jo koomista.

        Eihän ajotaito vaikuta yhtikäs mitään renkaiden talviomnaisuuksiin. Ei ajotaito parane, jos siirtyy nastoista kitkoihin tai heikkene, jos siirtyy kitkoista nastoihin. Jo ajatuskin on järjetön.

        Voikin kysyä, mitä nuo ’ajotaito’-keskustelijat oikeastaan haluavatkaan noilla typerillä väitteilään tuoda esiin.
        Minulla on kyllä siitä käsitys, joka lienee samanlainen kuin monella muullakin. Siitä taitaa olla seurauksena mm nämä ’tavallista selvästi ajotaidoltaan keskimääräistä taitavammat kuljettajat’, joita lienee miesoletetuissa n 90% kuljettajista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tää jokakertainen kestoselitys eli ’ajotaito’ heitetään näissä talvirengaskeskusteluissa, kun kitkojen käyttöä puolustellaan, on jo koomista.

        Eihän ajotaito vaikuta yhtikäs mitään renkaiden talviomnaisuuksiin. Ei ajotaito parane, jos siirtyy nastoista kitkoihin tai heikkene, jos siirtyy kitkoista nastoihin. Jo ajatuskin on järjetön.

        Voikin kysyä, mitä nuo ’ajotaito’-keskustelijat oikeastaan haluavatkaan noilla typerillä väitteilään tuoda esiin.
        Minulla on kyllä siitä käsitys, joka lienee samanlainen kuin monella muullakin. Siitä taitaa olla seurauksena mm nämä ’tavallista selvästi ajotaidoltaan keskimääräistä taitavammat kuljettajat’, joita lienee miesoletetuissa n 90% kuljettajista.

        "autokouluaikaan sattui jo... "
        "tää jokakertainen kestoselitys......"

        Voi kun edes osa olisi noin täydellisiä kuljettajia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "autokouluaikaan sattui jo... "
        "tää jokakertainen kestoselitys......"

        Voi kun edes osa olisi noin täydellisiä kuljettajia.

        Omasta mielestään varmaankin 90% on noita sankareita….
        Onnettomuustilastoissa luultavasti suunnilleen samanverran…


    • Anonyymi

      Paremmilla autoilla ajavat ymmärtävät että elämästä voi nauttia ja autoilu on mukavaa kun laitteet on kunnossa ja mukavuus kohdillaan.

      • Anonyymi

        Mikähän se noin hyvä auto on kun ei edes merkkiä viitsi sanoa. Luultavasti dacia ja vielä sitymaasturi. Kaikki ei pidä sitä muuna kun sateensuojana.


    • Anonyymi

      Ei kitkoilla vaan aina pääse joka paikkaan.
      Töitä kun on erilaisia.

      jos palkka riittäisi maasturiin, niin ehkä karkeakuvioisilla nastattomilla voisi pärjätä?

      Ei voi tietysti yleistää

      • Anonyymi

        Eihän se ’pääseminen’ olekaan se tärkein juttu, vaan tiellä pysymiskyky ja pysähtymiskyky. Varsinkaan tuohon pysähtymiskykyyn ei neliveto tuo mitään apua. Tielläpysymiskykyynkään ei mainittavaa apua. ’Päsemiseen’ kyllä.

        Tiesithän sen vanhan viisauden nelivedon keskeisestä hyödystä eli nelivedolla pääsee ajamaan autonsa pahempaan paikkaan ja tiukemmin jumiin kuin puolivetoisella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän se ’pääseminen’ olekaan se tärkein juttu, vaan tiellä pysymiskyky ja pysähtymiskyky. Varsinkaan tuohon pysähtymiskykyyn ei neliveto tuo mitään apua. Tielläpysymiskykyynkään ei mainittavaa apua. ’Päsemiseen’ kyllä.

        Tiesithän sen vanhan viisauden nelivedon keskeisestä hyödystä eli nelivedolla pääsee ajamaan autonsa pahempaan paikkaan ja tiukemmin jumiin kuin puolivetoisella?

        Juuri näin ja vielä lisäksi kun nelivetoauto lähtee luisuun siellä sisällä on vain matkustajia.


      • Anonyymi

        Mä ajanut työkseni 33v kitkoilla japäässyt joka paikkaan. Toiset ei vaan pääse vaikka olis telaketjut!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä ajanut työkseni 33v kitkoilla japäässyt joka paikkaan. Toiset ei vaan pääse vaikka olis telaketjut!

        Ei kukaan ole ajanut kitkoilla 33vuotta, ei työkseen eikä huvikseen. Ei usko kukaan. Telaketjuilla ei saa ajaa maantiellä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      163
      1453
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1269
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      25
      1248
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      215
      1134
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1076
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      224
      1002
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      317
      999
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      939
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      905
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      899
    Aihe