Mitkä olivat Jeesuksen seitsemän viimeistä sanaa/lausahdusta ristillä

Anonyymi

Nämä ovat Jeesuksen Kristuksen seitsemän viimeistä sanaa tai lausahdusta ristillä. Niitä ei esitetä missään erityisessä järjestyksessä:

(1) Matt. 27:46 mukaan Jeesus huusi yhdeksännellä hetkellä suureen ääneen sanoen, "Eeli, Eeli, lama sabaktani?" Se merkitsee: Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut?" Tässä Jeesus kokee tulleensa hylätyksi Jumalan laittaessa maailman synnit hänen päälleen. Tämän vuoksi Jumalan täytyi "kääntyä pois" Jeesuksesta. Synnin painolastin alla Jeesus koki ainoan kerran eron Jumalasta. Tämä oli myös Psalmissa 22:1 olevan profetian täyttymys.

(2) "Isä, anna heille anteeksi. He eivät tiedä, mitä tekevät." (Luuk. 23:34). Jeesuksen ristiinnaulinneet eivät olleet tietoisia tekonsa hirvittävyydestä, koska he eivät tunnistaneet häntä Messiaaksi. Heidän tietämättömyytensä jumalallisesta totuudesta ei merkinnyt, että he ansaitsivat anteeksiannon. Kristuksen rukous heidän puolestaan keskellä heidän ivaansa ja pilkkaansa on osoitus Jumalan rajattomasta armosta.

(3) "Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa." (Luuk. 23:43). Tässä lausahduksessa Jeesus vakuuttaa yhdelle ristille naulatuista rikollisista, että hän kuoltuaan olisi Jeesuksen kanssa taivaassa. Tämä oli mahdollista, koska rikollinen oli ilmaissut uskonsa Jeesukseen, tunnustaen hänet pelastajakseen (Luuk. 23:42).

(4) "Isä, sinun käsiisi minä uskon henkeni." (Luuk. 23:46). Jeesus halusi antaa henkensä vapaaehtoisesti Isän käsiin. Tällä hän osoitti kuoleman olevan lähellä ja Jumalan hyväksyneen hänen uhrinsa. Hän uhrasi itsensä viattomana Jumalalle (Hepr. 9:14).

(5) "Nainen, tämä on poikasi!" Sitten hän sanoi opetuslapselle: "Tämä on äitisi!" Kun Jeesus näki äitinsä seisovan ristin lähistöllä apostoli Johanneksen kanssa, hän antoi äitinsä Johanneksen huolehdittavaksi. Siitä hetkestä lähtien opetuslapsi piti huolta Jeesuksen äidistä (Joh. 19:26-27). Tässä jakeessa Jeesus, aina huolehtiva Poika, varmistaa huolenpidon maallisesta äidistään kuolemansa jälkeen.

(6) "Minun on jano." (Joh. 19:28). Tässä täyttyy messiaaninen profetia Ps. 69:22. "Viholliseni ovat panneet ruokaani karvasta koiruohoa, janooni he juottivat etikkaa." Hänen janonsa vuoksi roomalainen vartija antoi hänelle etikkaa, joka oli tapa ristiinnaulitsemisen yhteydessä ja täten vuosisatojen takainen profetia tuli täytetyksi.

(7) "Se on täytetty." (Joh. 19:30). Jeesuksen viimeiset sanat osoittivat kärsimyksen päättyneen ja hänen täyttäneen Isänsä hänelle antaman tehtävän, johon kuuluivat evankeliumin saarnaaminen, ihmeteot ja pelastuksen hankkiminen hänen seuraajilleen. Synnin rangaistus oli maksettu.

27

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nuo viimeiset sanat on helppo muistaa erään opetuslapsiin liittyvän anekdootin avulla:
      Kerran kulkiessaan Jerusalemin ulkopuolella opetuslapset näkivät leijonan, joka oli onneksi avain paikoillaan.
      Silloin Jeesus sanoi opetuslapsille: "Älkää peljätkö. Se on täytetty"

    • Erittäin kattava selvitys Jeesuken viimeisistä tunneista ristillä.

      • Anonyymi

        Tämä kannattaa kinaajienkin lukea.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tämä kannattaa kinaajienkin lukea.

        Jep!


    • Anonyymi

      Somessa on mielenkiintoinen opetus, miten Raamattu kerto samasta asiasta eri tavalla eri kirjoissa. Tässä muutama poiminta:

      Evankeliumi kertovat ristiriitaisesti, mitä Jeesus sanoi viimeisinä sanoina: ”Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni” vai ”Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut?” vai ”Se on täytetty”.

      Psalmi 22:2 löytyy sanat (Matt. 27:46): ”Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut?” Psalmi 31:5 löytyy vastaavasti sanat (Luuk. 23:46): ”Sinun käsiisi minä uskon henkeni…” Yksi mahdollinen vaihtoehto on, että Jeesus lausui ensin sanoja Psalmi 22:sta ja 31:stä, minkä jälkeen Hän sanoi ”Se on täytetty” ja antoi henkensä (Joh. 19:30).

      Evankeliumien ilmoitus kellonajoista on myös ristiriitainen. Johannes kertoo ristiinnaulitsemisen alkaneen kuudennella tunnilla, kun muut evankeliumit kertovat Jeesuksen ristiinnaulitsemisen alkaneen kolmannella tunnilla (valoisa päivä oli jaettu 12 tuntiin/hetkeen).

      Luuk. 23:44-46: ”Ja oli jo noin kuudes hetki. Niin yli kaiken maan tuli pimeys, jota kesti hamaan yhdeksänteen hetkeen, sillä aurinko oli pimentynyt. Ja temppelin esirippu repesi keskeltä kahtia. Ja Jeesus huusi suurella äänellä ja sanoi: ”Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni”. Ja sen sanottuaan hän antoi henkensä.”

      Matt. 27:45-50: ”Mutta kuudennesta hetkestä alkaen tuli pimeys yli kaiken maan, ja sitä kesti hamaan yhdeksänteen hetkeen. Ja yhdeksännen hetken vaiheilla Jeesus huusi suurella äänellä sanoen: ”Eeli, Eeli, lama sabaktani?” Se on: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? Sen kuullessaan sanoivat muutamat niistä, jotka siinä seisoivat: ”Hän huutaa Eliasta”. Ja kohta muuan heistä juoksi ja otti sienen, täytti sen hapanviinillä, pani sen ruovon päähän ja antoi hänelle juoda. Mutta muut sanoivat: ”Annas, katsokaamme, tuleeko Elias häntä pelastamaan”. Niin Jeesus taas huusi suurella äänellä ja antoi henkensä.”

      Joh. 19:14-16, 28-30: ”Ja oli pääsiäisen valmistuspäivä, noin kuudes hetki. Ja hän sanoi juutalaisille: ”Katso, teidän kuninkaanne!” Niin he huusivat: ”Vie pois, vie pois, ristiinnaulitse hänet!” Pilatus sanoi heille: ”Onko minun ristiinnaulittava teidän kuninkaanne?” Ylipapit vastasivat: ”Ei meillä ole kuningasta, vaan keisari”. Silloin hän luovutti hänet heille ja antoi ristiinnaulittavaksi. Ja he ottivat Jeesuksen … Sen jälkeen, kun Jeesus tiesi, että kaikki jo oli täytetty, sanoi hän, että kirjoitus kävisi toteen: ”Minun on jano”. Siinä oli astia, hapanviiniä täynnä; niin he täyttivät sillä hapanviinillä sienen ja panivat sen isoppikorren päähän ja ojensivat sen hänen suunsa eteen. Kun nyt Jeesus oli ottanut hapanviinin, sanoi hän: ”Se on täytetty”, ja kallisti päänsä ja antoi henkensä.”

      • Paikalla oli hirveä menetti ja opetuslapset olivat eri etäisyyksillä rististä.
        Kaikki eivät kuulet kaikki Jeesuksen sanoja. Muta jokainen kirjoitti mitä kuulu.
        Tässä maailman tärkeimmässä tapahtumassa on sivuseikka kinata sanomisten järjestyksestä jos ei edes ymmärrä mitä tämä tapahtuma ja siitä seuranneet tapahtumat tulivat merkitsemään koko maailmalle.


      • Anonyymi

        Toki eri silminnäkijät painottavat eri asioita mutta ihan samat talahtumat he kertovat.
        Älä anna eroavaisuuksien etsimisen sokaista sinua ja olla näkemättä todellista tapahtumaa ja sen merkitystä.


    • Anonyymi

      Miksi sain huonoa sakea, eikä ristiinnaulitseminen riitä, mahakin on vielä kuralla.

    • Anonyymi

      Jos tarkastelemme kirjoitusta yhtään tarkemmin niin nuo ap:n numeroimat kohdat eivät ole kronologisessa järjestyksessä. Ja jos Jeesus on sanonut nuo sanat tuossa järjestyksessä kuin ap mainitsee niin se on sula mahdottomuus ja ristiriidassa kerrotun tekstin kanssa.

      Matteus
      1. Kyreneläinen kantaa ristiä
      2. Jeesukselle tarjotaan juotavaa - kieltäytyy
      3. Jeesus ristiinnaulitaan
      4. Ohikulkijat pilkkaavat Jeesusta
      5. Keskipäivän pimeys (6. tunti)
      ) 6. "Eeli! Eeli! Lama sabaktani?" (9. tunti)
      7. Jeesukselle tarjotaan juotavaa - hyväksyy
      8. Jeesus huutaa ja antaa henkensä
      9. Temppelin verho repeää
      10. Vartijat pelästyvät

      Markus
      1. Kyreneläinen kantaa ristiä
      2. Jeesukselle tarjotaan juotavaa - kieltäytyy
      3. Jeesus ristiinnaulitaan (3. tunti)
      4. Ohikulkijat pilkkaavat Jeesusta
      5. Keskipäivän pimeys (6. tunti)
      ) 6. "Elohi! Elohi! Lema sabaktani?" (9. tunti)
      7. Jeesukselle tarjotaan juotavaa - hyväksyy
      8. Jeesus huutaa ja antaa henkensä
      9. Temppelin verho repeää
      10. Vartijat pelästyvät

      Luukas
      1. Kyreneläinen kantaa ristiä
      ) 2. "Älkää minua itkekö, Jerusalemin tyttäret..."
      3. Jeesus ristiinnaulitaan
      ) 4. "Isä, anna heille anteeksi..."
      5. Ohikulkijat pilkkaavat Jeesusta
      6. Jeesukselle tarjotaan juotavaa - hyväksyy
      ) 7. "Totisesti! Jo tänään olet minun kanssani..."
      8. Keskipäivän pimeys (6. tunti)
      9. Temppelin verho repeää (9. tunti)
      ) 10. "Isä, sinun käsiisi minä uskon henkeni."
      11. Tämän huudettuaan Jeesus antoi henkensä
      12. Vartijat pelästyvät

      Johannes
      1. Risti kannetaan Golgatalle
      2. Pilatus ja ylipapit keskustelevat
      3. Jeesus ristiinnaulitaan
      4. Ohikulkijat pilkkaavat Jeesusta
      ) 5. "Tämä on poikasi." "Tämä on äitisi."
      6. Kaikki on saatettu päätökseen
      ) 6. "Minun on jano."
      7. Jeesukselle tarjotaan juotavaa - hyväksyy
      ) 8. "Se on täytetty"
      10. Jeesus joi viinin ja antoi henkensä
      11. Pilatusta pyydetään nopeuttamaan tuomiota
      12. Sotilaat pistävät Jeesusta keihäällä

      Näiden perusteella järjestys olisi:
      1. "Älkää minua itkekö, Jerusalemin tyttäret..."
      2. "Isä, anna heille anteeksi. He eivät tiedä..."
      3. "Tämä on poikasi." "Tämä on äitisi."
      4. "Eeli! Eeli! Lama sabaktani?" (Ks. Psalmi 22)
      5. "Minun on jano." (Jeesus juo viinin)
      6. "Totisesti! Jo tänään olet minun kanssani..."
      7. "Isä, sinun käsiisi minä uskon henkeni."
      8. "Se on täytetty" (Jeesus antaa henkensä)

      • Anonyymi

        Älä selitä, se ei nyt auta.


    • Anonyymi

      Jeesus hirtettiin. Jutteli ennen kuin luukku aukesi

      • Anonyymi

        Valheesi kertoo sinusta.


    • Anonyymi

      Tämä on tämän päivän teemaan sopiva aloitus.

      • Anonyymi

        Ja hyvä jokaisen tietää.


    • Anonyymi

      Tämä on asiallinen aloitus!

      • Anonyymi

        Kyllä. Ja valaiseva,


      • Anonyymi

        Aina joskus niitäkin täällä on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina joskus niitäkin täällä on.

        Valitettavan harvoin tosin.


    • Anonyymi

      Kiitos aloittajalle!

      • Anonyymi

        Ole hyvä ja hyvää Pääsiäistä!


    • Anonyymi

      Pääsiäinen - päästiinpäs siitäkin maanvaivasta.
      1) Jesse tajusi ettei sitä hemmetin jumalaa sittenkään ole vaikka siihen kuinka uskoisi.
      7) Se on täytetty liittyi häveliääseen rakon tyhjennykseen. Olipahan Jeesuksellakin jotain annettavaa.

    • Anonyymi

      Jos Jeesus olisi ripustettu viimeisellä tuomiolla hirsipuuhun, roikkuisiko nyt myös kristittyjen kaulassa symbolinen hirttoköysikoru?

      • Anonyymi

        Se ei olisi ollut mahdollista koska profetia ei olisi toteutunut.


      • Anonyymi

        Tyypillinen jehovalaisen kysymys.


    • Anonyymi

      Sanojen merkitys on tosiaan tärkeämpää kuin niiden lausumisen järjestys.

    • Anonyymi

      Tämä on hyvä yhteenveto.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      229
      7500
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      12
      2532
    3. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      42
      1923
    4. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1768
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      333
      1711
    6. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      153
      1684
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      8
      1671
    8. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1559
    9. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      143
      1500
    10. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      341
      1291
    Aihe