Lapselle tupakkaa mukaan kartsalle?

Anonyymi

Hei! Olisin kysynyt, minkä ikäiselle lapselle voi ostaa ensimmäiset omat röökit ja sytkärin? Oma 15 vuotias tyttäreni on jo pari vuotta kinunnut, että haluaa röökiä, koska kaikki kaveritkin poltaa ja kuulemma näiden vanhemmat halee tupakkaa pyydettäessä. Hieman arveluttaa vaan, että jos hänen 16-vuotispäivänään ostaisin ensimmäisen röökiaskin hänelle niin onko se sitten niin kova rikos, koska kuitenkin tiedän, että nuoret polttaa joka tapauksessa ja aina joku sitä tupakkaa kuitenkin näille ostaa? Mites muilla, minkä ikäisenä olette antaneet lapsillenne omat tupakat ja kaljat mukaan kun lähtevät viikonlopun viettoon perjantaisin?

25

1112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onpa vastuulliset vanhemmat.Edesauttavat ensin keuhkosyövän saannissa ja sen jälkeen alkoholia päälle.Koska tulee huumeet kuvioihin koska nekin ovaty varmasti perheessänne sallittuja.

      • Anonyymi

        Ööö...ei ole huumeet salittujan meidän perheessä, vaikka hyväksynkin sen, jos tytär haluaa kokeilla kannabista. Muita kovia huumeita en kylläkään tule hyväksymään. Ei kannata tehdä liian nopeita johto päätöksiä toisista joita ei tunne!!

        terv. ketjun aloittaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ööö...ei ole huumeet salittujan meidän perheessä, vaikka hyväksynkin sen, jos tytär haluaa kokeilla kannabista. Muita kovia huumeita en kylläkään tule hyväksymään. Ei kannata tehdä liian nopeita johto päätöksiä toisista joita ei tunne!!

        terv. ketjun aloittaja

        Se voi arvostelukyky kadota humalassa ollessa ja raja ylittyy.


    • Anonyymi

      Mun mielestä, tyttäresi on jo sen ikäinen että sille voi jo ostaa. Parempi ja turvallisempi tapa lapselle saada se tupakka on omilta vanhemmilta kuin että joltai spurgulta pyytää ostamaan lähikaupasta.

    • Anonyymi

      Osaltaan tuollaisten takia meillä on nuoriso-ongelma.

      • Anonyymi

        Juuri näin. Vanhemmat antavat periksi ja ostavat tupakat muksuille sillä verukkeella, että aina joku toinen sitten ostaa.
        Todennäköisesti nuoret jouden vanhemmat polttavat itse baari- iltojen jälkeen, harvakseltaan, niin nuoret , kinuavat savukkeita ja toistavat sen saman, nitä vanhemmatkin.
        Jos kotona ei ole poltettu, eikä lähipiirissä, ystävissä, sukulaisissa ole tupakoivia, lapsi todennäköisesti ei edes kaipaa aikuisuuden merkiksi savukkeita vaan pyrkii välttelemään niitä.

        Toisaalta, muistan itse kotona veli poltti ja kärsin suunnattomasti siitä hajusta, puhkesi paha allergia ja jouduin allergiasairaalaan hoidettavaksi. Alkava astma saatiin kuriin, mutta en itse koskaan edes aloittanut kokeilemaan tupakointia, se riitti, mitä kotona joutui pakosta haistelemaan.
        Paljon myöhemmin, aikuisiässä sitten hyvin voimakkaasti stressaavan elämänvaiheen johdosta aloitin- siis aikuisena- itse tupakoinnin, helpottamaan henkistä kuormitusta. Poltin neljä vuotta yhteen soittoon ja lopetin, aloitin alusta, jälleen syynä stressitilanne jota pyrin helpottamaan tupakoimalla, kunnes lopetin kokonaan. Nyt saa stressi tulla ja mennä, selviä niistäkin tilanteista ihan ilman tupakkaa.
        Nykyään en voi sietää tupakan hajuakaan, jotenkin se ehkä tuo mieleeni ikäviä asioita?


    • Anonyymi

      Minä en ole ostanut tyttärelleni enkä pojalleni tupakkaa minkään ikäisenä enkä tule ostamaan.

      Kaveripiiri menisi vaihtoon, jos kaikki polttavat.

      • Anonyymi

        Hyvä. Just näin. (Ehkä alkoholi on joissakin perheissä normaali, arkipäiväinen asia?)


    • Anonyymi

      Lapsi kartsalle ja tupakat mukaan!!!

      Hyvästi hyvinvointisuomi!

    • Anonyymi

      Joo! Lapsi kartsalle, kaljat ja tupakat mukaan. Tässä on lastensuojelutapaus lähellä.

    • Anonyymi

      Voi hyvänen aika! Lapsi pois huonosta seurasta, se on ratkaisu.
      Ei pidä mennä tyhmän sakin mukana. Laita lapsesi tervehenkisempään seuraan harrastamaan jotakin järkevää joka pitää poissa huonoilta teiltä.
      Ajattele jos nuorille sattuu onnettomuus kaljapäissään ja mieti mitä vahinkoa aivojen kehitykselle aiheutuu päihteistä. Jyrkkä ei hölmöilyille.
      Ylioppilasjuhlissa tarjoa lasillinen kuohuvaa, se riittää.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Ja höpö höpö.
        Mitä haluat sanoa viestissäsi?
        Olet kannabismyönteinen, kannabisuskovainen joka ostaisi vauvaikäiselle lapsellen kannabiskakkua, mössäisi sen muusiksi, liottaisi juotavaan nesteeseen ja antaisi muksulleen.
        Näin sinä käy kun huumemyönteinen, heikosti koulutettu, elämän kovan koulun läpikäynyt pimu kasvattaa lasta. Korkeasti koulutettu huumeuskovainen jeesustelija käyttää jauhoja. Yhtä pahoja lastenkasvatuksen suhteen molemmat, eivät osaa mitään, eivätkä välitä mistään mitään, kasvattavat itsensä jatketta.


    • Anonyymi

      Minä en koskaan ostaisi lapsilleni tupakkaa. Eivät siinä iässä vielä olekkaan mutta olen sanonut että koskaan ei kannata ruveta polttamaan. Minulle tyrkytettiin ylä asteella tupakkia mutta en koskaan sita halunnut.

    • Anonyymi

      Jos jalkikasvua olisi, en niille mitään röökiä alkais ostamaan, tosin voisin palauttaa niiden tuotteiden ikärajan k16, olikos se vai k15 sillon joskus, no joku semmonen.

      • Anonyymi

        Niin, tietenkin jos itse asiasta saisin päättää.
        Onhan useammassakin maassa miedoille alkojuomillekin jompikumpi ikäraja..


    • Anonyymi

      On kyllä ihmellinen lapsi, jos edes kysyy tuollaista! Kyllä jos niiden pitää saada sitä, niin sen pitääkin olla salaista "spurgulta" tai sitten vanhemmilta kavereilta saatua. Onko se tullut kysymään, että saako se milloin menettää neitsyytensä ja odotatko sinä sellaistakin kysymystä?

    • Anonyymi

      Ensimmäiset omat röökit ja sytkärin voi ostaa samalla kun ostaa ensimmäisen hammasharjan. Tai kun vauva vierotetaan tutista. Ja kaljaa tuttipulloon. Ei muuta kun lapsi kartsalle viikonlopuksi!

    • Anonyymi

      Ennenvanhaan, kun oli uskomus että uusi raskaus ei ala niin kauan kun edellistä lasta imettää, sattui tapauksia, että lapsi imi tissiä ja piippua vuorotellen. Siis noin pari-kolmevuotiaana.

      Oli siinä se hyvä puoli, ettei lapsen imemisrefleksi päässyt katkeamaan.

    • Anonyymi

      16 vuotta on ihan hyvä ikäraja. ei sen nuoremmille pidä ostaa tupakkaa eikä kaljaa.

    • Anonyymi

      Kuka vanehmpi haluaa että lapsi pilaa keuhkonsa.En ymmärrä ja jos lapsi ollut 13 vuotias kun halunnut aloittaa niin varmaan on kokeillut koska haluaa vielä 15 vuotiaana samaa asiaa.Miksi aloittaa jos kaverit hyväksyneet joukkoonsa jo kaksi vuotta eikä ole hylänneet vaikka lapsi ei ole polttanut joukossa.

    • Anonyymi

      Mun äiti osti mulle ekat tupakat synttärilahjaksi 17 vuotiaana. Sain peräti koko kartsan tuliasina Tallinnasta. Tiesi toki, että olin polttanut jo paljon aikaisemminkin, mutta ei sitä ennen halunnut niitä mulle ostaa

    • Anonyymi

      Jos nuoren tekee mieli tupakkaa kovasti, niin vanhemmista voi tuntua pahalta, jos nuori ei saa tupakkaa. siksi he usein ostavat nuorelle.

    • Anonyymi

      #lowlife#whitetrash LOL älä osta tupakkaa tai alkoholia alaikäiselle. Aloittajan täytyy olla trolli

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1965
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      140
      1445
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1184
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    Aihe