Euro pistorasiakaluste

Hasse

Mainoslehdestä osui silmiin uppokaluste jossa oli kolme euroliitintä. Nappi kaluste esim. television taakse.
Mutta kun nyt pitää olla kalusteiden maadoitettuja?
Vai takaako tämä europistotulppa sen että laite on sopiva, eihän se normaalissa pistorasiassakaan maadoitu.
Löytykö näitä jo esim Enston peitelevyn alle?

9

1709

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maallikko

Se on ihan käypä pistorasia, koska siihen ei sovi suojamaadoitetut laitteet.

Siihen sopii ainoastaan laitteet joiden kosketusjännitesuojauksena käytetään lisäeristystä. Siinä laitteessa ei pistorasian maadoitus auta.

• Tietämätön!

Kalusteiden PITÄÄ olla maadoitettuja?

• Jyde

Vuosi taisi olla -94 jolloin kiellettiin 0-luokan laitteiden myynti ja 0-luokan pistorasioden (eli maadoittamaton) asennus. Sallittuja laitteita ovat 1-lk.(maadoitettu), 2-lk. (suojaeristetty) ja 3-lk.(suojajännitteinen). 2-lk. laitteen pistotulppa on joko 6A europistotulppa eli "littana" tai 16A pistotulppa kuten pölynimurissa joka muistuttaa maadoitettua tulppaa mutta on ilman maadoitusliuskoja...

• Maallikko
        Jyde kirjoitti:

Vuosi taisi olla -94 jolloin kiellettiin 0-luokan laitteiden myynti ja 0-luokan pistorasioden (eli maadoittamaton) asennus. Sallittuja laitteita ovat 1-lk.(maadoitettu), 2-lk. (suojaeristetty) ja 3-lk.(suojajännitteinen). 2-lk. laitteen pistotulppa on joko 6A europistotulppa eli "littana" tai 16A pistotulppa kuten pölynimurissa joka muistuttaa maadoitettua tulppaa mutta on ilman maadoitusliuskoja...

Suojausluokan 0 ja suojausluokan 2 pistorasioissa on aika iso ero.

Suojausluokan 2 laitteissa on kosketusjännitesuojaus, joka toimii laitteen peruseristyksen vioittuessa toisin kuin suojausluokan 0 laitteessa.

Mutta eipä hätää, suojausluokan 0 laitteet eivät sovi suojausluokan 2 pistorasiaan. Tosin eivät suojausluokan 1, eikä kaikki suojausluokan 2 laitteetkaan.

• Rane

Minuakin kiinnostaa, saako maadoittamattomia näitä niin sanottuja europistorasioita asentaa maadoitetun pistorasian tilalle. Eikös tukes ole näihin euro juttuihin suhtautunut aika nihkeästi.

• kai-

niitä euroja voi asentaa, kun tukkurilta saa ostaa sellaisen pistorasian,jossa on 1 suko ja 2 tai 3 eurotöpseliä= litteä töpseli.

• Hasse

Ja minä kun odotin perusteltuja vastauksia tietäjiltä.

• oikari

europistotulppia käytetään suojaeristetyissä laitteissa, joita ei tarvi/saa maadoittaa. Käsittääkseni nämä eurotulpat ovat valmiita paketteja (ei voi avata ja kytkeä itse) eli niitä ei voi itse tehdä. Mielestäni tällaisia suojaeristettyjä laitteita olisi hyvä käyttää esim. vanhoissa asennuksissa joissa on käytetty nollattuja ryhmiä. Ne lisää turvallisuutta.

• vts00x

0-luokan laitteiden valmistus-, myynti- ja asennuskielloista ovat menneen talven lumia eli huuhaata. SETI ehti ne kieltää aikanaan, mutta A2-94:n voimaan tullessa 1.1.1995/1.7.1997 0-luokan laitteiden kaikki kiellot kumottiin kilpailua rajoittavina. Uusissa asennuksissa tulee käyttää toki suojamaadoituksella varustettuja pistorasioita ja ehkäpä jatkossa myös eurokalusteita.

Tuo pistorasiakalusteasia (joka liittyy siis luokan 2 laitteisiin, kuten joku totesikin!)on muistaakseni ollut lausunnolla tai muuten arvioitavana viime vuoden puolella. En ole siitä kuullut sen koommin. Euroliittimen käyttöä ei voi kieltää, mutta huoli taisi kohdistua rakenteellisiin ja kestävyyteen liittyviin asioihin. Kun en hyllystä löytänyt mitään asiaan liittyvää materiaalia, niin joudun vastaamaan pelkkien muistikuvien perusteella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4681
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      15
      2638
    3. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      64
      2493
    4. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2445
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1827
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1641
    7. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1496
    8. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      50
      1335
    9. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1304
    10. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82