Puhumisen ongelmat ja fasciculus arcuatus...?

Anonyymi

Onko jollekulle tuttu nimenomaisesti otsikossa mainittu ja miten ilmenee?

Erilaisiin sairauksiin liittyy monensti myös sosiaalisesti haittaavia puheen ongelmia. Sen sijaan semmonen suhteellisen avoin puhe, monen mielestä liiankin kai, on sitten ihan tarkoituksellista, vastoin perinteisin tapoja ja "heikkopäisyyttä".
Ehkä kiusallisin ja sosiaalisesti hankalin on väärät sanat, hajanaiset epäjohdonmukaiset tai epätarkoituksenmukaiset sanat ja lauseet yms ts. oma ajatus ollut oikea mutta se voi olla enemmän tai vähemmän omituisesti sanottu, joku ihan "töttöröö kahjo", ja tämän itse myös tunnistaa eli että sanoo todella kummallisesti ja eri tavalla kuin piti 😲 Itselle on sinänsä itsestään selvää, että joku voi sanoa tahattomasti väärin, mutta suurimmalle osalle meistä ei taida olla.

Fasciculus arcuatus on puheeseen tarvittavien aivoalueiden (Broca&Wernicke) välinen "datakaapeli", jonka vaurio voi aiheuttaa em.. Itsellä on kyseisen tapaista ongelmaa, mutta ei mulla kumminkaan ole mitään puhevammaisuuden diagnoosia eikä viipalekuvissa ole näkynyt mitään, vaan tämä on enemmän oma dg.. kun sattumalta osui silmiin. Koko ikää näin ei ole ollut eikä ole ollut esim. opiskeluvaikeutta tämän johdosta ym. On sekä traumaattisia (DAI) aivovaurioita että sairauksia. Kiistatta univaje, depis, diabetes insipidus, uupumus/fatiikki, ehkä myös Panacod osaltaan vaikuttaa, mutta aivovammat vielä lisännee ongelmia. On sitä pahempaakin puheongelmaa ja nähnytkin, mutta silti ei vaan oikein huvita puhua.

Monisairas

2

97

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      ...jatkaa vois vielä listaa syrjäytymisellä eli puhekyvystä on varmaan kadonnut rutiini tai jotain sen tapaista. Mutta mä yleensä aina tiedän ja huomaan heti jos sanon hassusti/väärin mutten vaan yleensä jaksa reagoida eli ei ihan aitoa kyvyttömyyttä. On joskus ymmärtämisenkin ongelmaa em. syistä ja varsinkin jos joku käyttää jotenkin erikoisia ilmaisuja ja keksii liian omaperäisiä "teorioita" jonkin ongelman syystä sekä joskus itellä liian nopea reaktio.

      Ajatella saa ja pitää, eikä kaikki aina mene oikein tai sujuvasti, mutta eipä kellään. Mullakaan ei mitää ko. diagnoosia eikä sotealan ihmiset ja opet ole koskaan maininnut mitään puheesta - nooh, jotkut "pellejutut" on ihan tarkoituksellisia mutt myös eämäntilanteeseen liittyviä. Tosi pellellä toki näkyisi diagnooseissa, arvosanoissa yms. Toisille on viimeisen päälle tärkeää puhua jotenkin muodollisesti tai tietyllä tapaa niinku on totuttu tekee, eikä tietyistä asioista, kuten omista sairauksista yms, saisi ollenkaan puhua julkisesti vaikkei ne oikeesti olis edes salaisuuksia, jostain syystä ja voi tulla kaikkee kuittia ja naurua. No, ehkä elämä opettaa mitä on oikeat ongelmat ja tärkeät pointit sekä sen, että joskus kannattaa miettiä mitä toinen todella sanoo, eikä se ole välttis se mitä ekana tulee mieleen.

      Monisairas

      • Anonyymi

        Herkkä kuittailu ja naureskelu ei ole kauhean kauhean hyvää käytöstä eikä sekään miten järkyttävän huono käsitys jonkusilla voi olla siinä milloin joku ihminen toimii nimenomaan tarkoituksella ja vapaasta tahdosta ja milloin taas ei. Joku on todennut tämmösen olevan eri tavoin kehityshäiriöisillä erityisen yleistä eikä ihme mut kyllä kyse on myös elämänkokemuksesta ja yleissivistyksestä. Mä en ole erityisen herkkä, vaan pikemminkin jotenkin suututtaa miten paljon on ihmisiä joilla erittäin heikko tunneäly, tilanneäly, kyky hahmottaa ongelmia. Aina kun ei voi mennä saireauksien taakse.

        Monisairas


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe