Saataisto jostakin Gps:stä yö/päivätieto ulos esimerkiksi ankkurivaloa
varten ?
Yö/päivätieto plotterista
29
98
Vastaukset
- Anonyymi
Laita hämäräkytkin.
Toisaalta mikä tahansa ohjaus kuluttaa enemmän virtaa kuin led-valo,- Anonyymi
Saahan hämärä- tai kellokytkimen tehtyä reilusti alle 1 mA kulutuksella. Löytyykö sellaista kaupan hyllyltä on toinen juttu.
LED-ankkurivalot vievät yleensä 100-200 mA.
- Anonyymi
Tuon lisäksi tarvitset tiedon onko alus kulussa vai ei.
- Anonyymi
Eikö kippari itse tiedä sitä 😳
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö kippari itse tiedä sitä 😳
Tietää varmaankin samoin kuin onko päivä vai yö.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietää varmaankin samoin kuin onko päivä vai yö.
Toivottavasti tietää milloin on kulussa ja milloin ankkurissa. Ankkurissa ollessa taas helpostikin nukkuu tai on poissa veneeltä silloin kun pitäisi ankkurivalo sytyttää tai sammuttaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toivottavasti tietää milloin on kulussa ja milloin ankkurissa. Ankkurissa ollessa taas helpostikin nukkuu tai on poissa veneeltä silloin kun pitäisi ankkurivalo sytyttää tai sammuttaa.
Ankurivalo saa palaa päivällä eikä päivämerkkiä tarvitse laskea yöksi.
- Anonyymi
Astronoominen kello mutta 12 V ei oikein löydy. Olettais että lienee
jonkun plotterin ominaisuus mistä ohjaus. - Anonyymi
Plotteri vie paljon enemmän virtaa kuin led-ankkurointivalo joten ohjauksen ottamisesta plotterista ei ole järkeä.
- Anonyymi
Esimerkiksi ankkurivaloa varten mutta jos tarve on joku muu . . .
- Anonyymi
En väitä etteikö tarve voisi olla joku muu, mutta täytyy tunnustaa, etten keksi mitään muuta perustetta ankkurivalon sytyttämiselle ja sammuttamiselle kuin pimeys/valoisuus, vaikka säännöissä viitataankin auringon nousuun ja laskuun.
- Anonyymi
Tieto saattaisi olla plotterissa olemassa, koska monet autonavigaattoritkin osaavat automaattisesti vaihtaa päivä/yö-näytön välillä (en ole tosin venelaitteissa sellaista nähnyt). Siten on mahdollista, että se olisi saatavina NMEA-viestinä ulos, mutta vastaanottavan laitteen pitäisi osata lukea sitä viestiä.
Vaan enpä minäkään ymmärrä, miksi moinen ohjaus olisi tarpeen. Toki plotterin on ankkurihälytyksen vuoksi järkevää olla päällä.- Anonyymi
Autonavigaattorien näyttö vaihtuu valoisuuden mukaan. Sellaisen toteuttaminen onnistuu jo aikoja sitten ehdotetulla hämäräkytkimellä, mutta joku haluaa jostain syystä lampun syttymään riippumatta siitä onko hämärää vai ei.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autonavigaattorien näyttö vaihtuu valoisuuden mukaan. Sellaisen toteuttaminen onnistuu jo aikoja sitten ehdotetulla hämäräkytkimellä, mutta joku haluaa jostain syystä lampun syttymään riippumatta siitä onko hämärää vai ei.
Integroidussa nalkulaattorissa näyttö vaihtuu valoisuuden mukaan, mutta kaikki käsiis osuneet irtovehkeet toimivat pelkästään auringon nousu- ja laskuaikojen perusteella. Valoisuus kuitenkin vaihtelee aika paljon pilvisyydestä riippuen, joten hämäräkytkinohjaus olisi parempi.
12 v jännitteellä toimivia hämäräkytkimiä saa kaupasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autonavigaattorien näyttö vaihtuu valoisuuden mukaan. Sellaisen toteuttaminen onnistuu jo aikoja sitten ehdotetulla hämäräkytkimellä, mutta joku haluaa jostain syystä lampun syttymään riippumatta siitä onko hämärää vai ei.
Ei ainakaan minun näkemissäni ulkoisissa (siis ei auton omaan kojetauluun integroiduissa) navigaattoreissa mene valoisuuden mukaan vaan ihan selvästi jonkin kellonaikamääräyksen mukaan. Sen verran oudoilla hetkillä ne yö/päivä -näytöt vaihtuvat.
- Anonyymi
Mikäli suurempaa tarvetta kyseiselle olisi, se palvelu kyllä pystyttäisiin
järjestämään mobiliverkon kautta. Järjestelmään ilmoitettaisiin paikan
sijaintitiedot esim. kiinteät tai GPS:stä peräisin. Tarpeen mukaan.
Paluutieto vaikkapa GSM- modeemilla potentiovapaalla kärkitiedolla.
Lieneekö kyseessä aurinkopaneelien kääntämiseen liittyvä tarve ?- Anonyymi
En usko, että asiaa haluava itsekään tietää miksi hämäräkytkin ei kelpaa.
- Anonyymi
Mistä hämäräkytkin tietää mistä päin aurinko nousee ?
- Anonyymi
Ei se tiedä. Eihän elektronisella laitteella ole mitään tietoisuutta.
Kerro taustaa oudolle kysymykselle.
- Anonyymi
Olisko se sitä paljon mainostettua merenkulun perinnettä vilkaista ulos että onko siellä valoisaa vai pimiä?
- Anonyymi
Se on sitä merimiestaitoa erottaa yö päivästä.
- Anonyymi
Autonaveissa monessa on näyttö joka vaihtuu auringon noustessa.
Vastaavasti päivänäyttö-moodiin auringon noustessa.
Muuttuuko laitteen ottama virtamäärä yö/päivätilassa ?
On olemassa indikaattoreita joiden toiminta perustuu kulutuksen
ottamaan virtaan, mikäli se poikkeaa ennalta asetetusta esim. lamppu
palaa tai väärän kokoinen polttimo, niin merkkivalo syttyy kojetaulussa.
Autonaveja saa kirpputoreilta muutamilla euroilla verrattuna
astronoomisiin kellokytkimiin. Näistä nämä Pelle-Pelottomat,
mitä lienee rakentavat.
Markkinoilta saattaa löytyä joku laite mistä saataisiin ulos kyseinen
a-nousu/laskutieto minkä voisi pienellä puukottamisella saada
toimimaan.- Anonyymi
Autonaveissa näyttö ei ole riippuvainen kellonajasta vaan valoisuudesta. Toki ne kuluttavat enemmän virtaa valoisassa, mutta helpompaa on edelleen käyttää hämäräkytkintä suoraan sen sijaan, että rakentaisi jonkun järjestelmän autonavigaattorin hämäräkytkimen varaan.
Jos asia oikeasti rassaa, niin hankkii rasberrypiin ja ohjelmoi siihen auringon nousu- ja laskuajat ja kytkee sen gps-anturiin ja ohjaa sillä sitä pikkuruista valoa, joka saa palaa vaikka koko päivän, jos ei osaa itse päätellä milloin on valoisaa.
Säännöissä todetaan, että:
Näissä säännöissä määrättyjä valoja, milloin ne on asennettu, on näkyvyyden ollessa rajoitettu näytettävä myös auringonnoususta auringonlaskuun, ja niitä voidaan näyttää kaikissa muissakin olosuhteissa, joissa se katsotaan tarpeelliseksi.
Koska auringon lasku tai nousu ei takaa valoisuutta esimerkiksi silloin, kun on paksuja pilviä, hämäräkytkin täyttää säännöt erinomaisesti. Ei nimittäin ole sellaista tilannetta, että auringon laskun jälkeen olisi valoisaa.
- Anonyymi
Philips HUE-järjestelmässä ominaisuus on vakiona. Varmasti on muitakin appeja tai elektroniikkaa, joka tunnistaa auringon nousun ja laskun ja joka ei ole riippuvainen valon määrästä.
- Anonyymi
Me käytimme aikaisemmin ankkurivaloa.Aika pian huomattiin että se häikäisee rannassa olioita.Sillä ei tee mitään.
- Anonyymi
Mitä olioita se erityisesti häikäisee?
- Anonyymi
Aikamoinen ankkurivalo :D
Mistä näitä tulee? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aikamoinen ankkurivalo :D
Mistä näitä tulee?Taisi sekoittaa majakkaan :D
- Anonyymi
Mulla on oikean käden peukalon ja keskisormen välissä uloke. Yleensä käytän sitä ankkurivalon sytyttämiseen ja sammuttamiseen. Luulisin olevani aika hyvin perillä myös siitä, olenko kiinni laiturissa vai ankkurissa.
Alkuperäiselle aloittajalle: älä. mieti. liikaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387775Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381975Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071030- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4909Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812