Lajien välisestä paremmuudesta

Morgan

Tere!

Suoraan sanottuna alkaisi nyppiä kunnolla joidenkin kaikkitietävien nalkutus eri lajien paremmuudesta toisiinsa verrattuna, jos moisista sammakoista edes viitsisi ottaa pulttia. Pahimpia ovat nämä omien full-contact-lajiensa erinomaisuutta hehkuttavat tyypit. Onneksi minulle on lähes yks hailee mitä kukin ajattelee, harrastaa tai lässyttää, mutta ihan vastavetona hieman kommentoin. Mitä ihmettä se kenellekään kuuluu hipataanko karatesalilla vai ei? Mitä se keneltäkään on pois, jos toisella salilla ei vedetäkään senkkaa nenästä tai hakata aivoja muusiksi? Olisiko jalkapallo parempi laji jos siinä pyrittäisiin potkimaan päähän, häh!? Ketä moinen menettely oikein palvelisi? Mitä ihmeen klamouria siinä on, jos toista pyritään satuttamaan mahdollisimman paljon?

Oma lajini on nyrkkeily, eikä tulisi mieleenikään alkaa paasaamaan sen paremmuutta toisiin lajeihin verrattuna. Lujassa kontaktissa ei ole mitään hienoa eikä ylevää ja olenkin aina pyrkinyt pidättäytymään kovasta kontaktista. Itselleni nyrkkeily on aina ollut pääasiassa miellyttävä ja haastava harrastus, mutta toki myönnän mieltymykseni itsepuolustuksen kehittämiseen. Nyrkkeily on mielestäni hyvä itsepuolustuslaji, varsinkin kun siihen yhdistetään sopivasti punttitreeniä. En kaipaa vähääkään aivojen moukaroimista muusiksi tai luunmurskaamista harjoitteluuni, vaikka tavoitteeni ovatkin nuo mainitsemani. Asiantuntevalla harjoittelulla ja kevyellä sparrilla (vertaa joidenkin mainitsema ns. hippakarate) tulee kyllä tulosta mitä tulee itsepuolustuksen kehittämiseen. En ole maailman kovin kundi, mutta silti olen kohtuullisen monesta tukalasta tilanteesta kyennyt selviytymään ihan puhumalla, joistakin kohtuullisella voiman käytöllä, enkä varmasti ole helisemässä vaikka tulisi joku kovempikin kaveri vastaan. Siispä miksi ihmeessä jotkut pellet jaksavat ihannoida ja hehkuttaa kovaa kontaktia harjoittelussa? Mikäli haluatte kunnolla lättyynne harrastuksenne parissa, niin senkun harrastatte ja otatte lättyynne kunnolla! Antakaa kuitenkin jokaisen harrastaa ihan sitä mitä he itse haluavat!

Kontaktista puhuttaessa on selvää, että kovallakin kontaktikaverille löytyy ajomies ennemmin tai myöhemmin. Näin se vain on poijjaat.

Itse olisin aikanaan mieluusti ottanut karaten lajikseni, mikäli sellainen vaihtoehto olisi tuppukylässäni ollut mahdollista - kun ei ollut, niin valitsin nyrkkeilyn, eikä harmita yhtään.

Harjoitteluiloa kaikkien lajien harrastajille tasapuolisesti!

Tämmöistä...

8

3687

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valittaja

      Itseäni taas ärsyttävät kaltaisesi itkijäiinekset. Mitä se sinua kaivaa mistä muut keskustelevat tai väittelevät?

      • Morgan

        mut ime sä ihan vapaasti. Ei se mulle kuulu mut näkyy ihan hyvin. Kun mulla on sana hallussa ja kykenen muodostamaan pitkiäkin älyllisiä lauseita, niin mikäs täs on kommentoida. Et sellasta...


    • rättipainija

      Hyvin sanottu. Jokainen tallaa tavallaan.

    • MAGA MIES

      Kyllä sen näkee kirjoituksesta, että pelimies on
      sen tehnyt. Tämmöttii kommenteja täällä tarvitaan,
      eikä keskenkasvuisten mun laji on parempi kuin sun
      laji väittelyä

    • Lisää tätä

      Hienoa!
      Olen täysin samaa mieltä tässä asiassa.
      Takana on yli 33 vuotta eri kamppailulajeja.
      Olen harjoitellut sekä kovaa että kevyesti.
      Annetaan ihmisten rauhassa harjoitella sitä minkä omakseen tuntee.
      Jokainen kyllä voi itse määritellä kuinka kovaa ottaa ja kuinka usein.
      Näiden epävarmojen keskenkasvuisten pelokasta hehkuttelua "onhan minun lajini varmasti kovin laji mailmassa" on kyllä surkuhupaisaa seurata. Yleensä tällaiset kaverit eivät sitten uskalla itse hypätä "uimaltaaseen" räksyttävät vaan pelokkaan rannalla muille altaassa olijoille.

      Ei mikään laji ole toista kummempi.
      Kovimmat tyypit on yleensä nöyrimpiä, koska he haluavat vielä kehittyä.

      • Self Defense

        Taistelu laiji ilman full contctia on ihan sama kuin jalkapallo ilman maalivahtia.

        Katos Kun säkkiä potkitaan tai ilmaa ne eivät lyö takas.

        Todellisessa elämässä lyödään ja kovaa.

        Kysehän on Itse-puolustuksesta.

        On ihan sama mitä harrastat jos se auttaa sinua
        puolustautumaan olisi syytä opetella se ja ottaa siitä kaiken irti.


      • Bushido
        Self Defense kirjoitti:

        Taistelu laiji ilman full contctia on ihan sama kuin jalkapallo ilman maalivahtia.

        Katos Kun säkkiä potkitaan tai ilmaa ne eivät lyö takas.

        Todellisessa elämässä lyödään ja kovaa.

        Kysehän on Itse-puolustuksesta.

        On ihan sama mitä harrastat jos se auttaa sinua
        puolustautumaan olisi syytä opetella se ja ottaa siitä kaiken irti.

        kirjoitus. Lisään tähän, että totuus löytyy kymmenistä tuhansista toistoista. Mikä treenaa liian kovaa, ei pysty treenaamaan, koska kroppa on paskana. Olen itse tästä särkevä mutta elävä esimerkki!!!!

        Ne, jotka paasaa kovasta treenistä on niitä, jotka on treenannut vasta muutaman vuoden. Mikäli ollaan mukana 30 vuotta ympyröissä (aloitin -75), on pakko pitää järki mukana:


    • Glaube Feitosa

      http://www.sherdog.com/news/interviews.asp?n_id=2777

      Glaube Feitosa's big thing is his left kick over the top, very karate-like.

      Ja noilla potkuilla Feitosa tyrmäsi vastustajansa semifinaalissa(Carter Williams) ja finaalissa(Gary Goodridge).

      Että semmosta.. Mulle on sama mitä lajia kukakin treenaa..

    Ketjusta on poistettu 28 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1275
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1207
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1125
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1060
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      52
      811
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      74
      736
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      672
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      40
      657
    9. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    10. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      349
      625
    Aihe