JunttiSuomalaiset pieksamäkeläiset

Anonyymi

Miten te pieksamäkeläiset olette niin perusteellisen sisäänpäin lämpeävää ja suoraan sanoen yksinkertaista porukkaa koko Suomen mittakaavassa ?

Siellä käyneenä, koko ikäni lähialueiden (Varkaus/Heinävesi) ihmisten kanssa tekemisissä olleena nyt nelikymppisenä joudun myöntään tämän.

Ihan kuin valtaosa tyytyy siihen mitä on, ei haluta kehittyä, kouluttautua tai muutenkaan avata silmiä mitä muualla maailmassa on. Olette valtaosin kielitaidottomia jos ei vajaan 200 sanan rallienglantisanastoa lasketa, eikä muuten toinen kotimainenkaan kieli taivu. Hyvä jos 3% pieksamäkeläisistä osaa sitä. Ehkä nuorilla ylioppilailla, mutta ei se lukion läpikäynti takaa ruotsinkielen osaamista yhtään.

Ja yleisestä älykkyydestä/koulutuksesta en sano mitään mutta aniharva tietää mitä on integraalilaskenta, derivointi tai korkoa korolle -kaava tai annuiteetti. No pankki sen viimesimmän kertoo mutta että osaa itse johtaa sen ruutupaperille kynällä.

Ei ole tarkoitus haukkua eikä v##tuilla - oikeesti ei - mutta kyllä sen silmiinpistävästi huomaa kun tietty joukko ihmisiä kasaantuu eikä kehitystä tapahdu. Kaikkein säälittävimpiä ovat nämä autoillaan kehuvat mitä tässäkin ketjussa näkee. Jos siellä ei mitään virikkeitä ole niin pullistellaan sitten autoilla, jopa kansakoulupohjaiset keski-iän ylittäneet ukot. Syntyy joukko toisistaan kateellisia kyttääviä ihmisiä: junttisuomalaisia.

Eihän siellä asunnot maksa mitään. Etuovi.com mukaan alle tonnin neliöltään lähes kaikki osakkeet. Mutta eihän sieltä sijoittajan kannata sieltä ostaa mitään kun kämpät ei myy. Ja sit tietää mitä ainesta potentiaaliset vuokralaiset on. Teille on varmaan ihan mahdotonta käsittää että mun syntymäalueella postinumerosta 00100 maksaa asunnot nykyään 10 000€/neliö. Pienimätkin kolmiot maksaa yli 500 000€ ja niiden arvo nousee 20 000€/vuodessa jokaikinen vuosi läpi taantumien ja Covid-19 pandemienkin jälkeen. Siis en ikinä ostais osaketta sieltä !

Ni helppohan se pieksamäkeläisen amispohjasen pullistella 30 000€ vuosituloillaan jollain säälittävällä autolla kun ei asuminen maksa mitään. Mut samalla ei hän tajua ettei kukaan ulkopaikkakuntalainen tai kukaan koulutettu nainen katso hänen suuntaan ikinä - koska on JunttiSuomalainen.

Niin, paras keino nähdä maailmaa ja kehittyä ihmisenä on ystävystyä mahdollisimman moneen ihmisryhmään ympäri Suomea ja kulttuuriin. Vaikka itse olen koulutettu 'urbaanistadilainen', ei se vielä fiksua tee. Ystäviä on Pohjanmaalta, Lapista, Pohjois-Karjalasta, Turkusesta, pitkin rantaviivaa suomenruotsalaisista ja jopa Ahvenanmaalta. Lisäksi lukuisia frendejä Saksasta, Espanjasta, Virosta, Latviasta, Sveitsistä.

Mitä enemmän sä näät eri ihmisiä eri kukttuureista, avaat suun ja olet vuorovaikutuksessa, sitä enemmän maailmankuva kasvaa. Ei tää Stadi VS Lande kuvio ole vain Suomessa, se on kuulkaas sama ilmiö ympäri maailmaa maaseudun ja kaupungin välillä. Toiset vaan ovat kansainvälisempiä kuin toiset.

Ei se tietenkään ole 100% varmaa että syntyessäsi Helsinkiin olet fiksu koulutettu ihminen hyvällä menestyksellä. Jos olet yksinketainen Jakomäen lähiössä bissee kittaava Karjala -lippismies jonka ainoa elämän intohimo on HIFK vai Jokerit niin on kyllä sekin säälittävää.

Mutta isompaan kaupunkiin syntyessä on tod.näk. kehittyä laadukkaamnaksi ihmiseksi mikäli geenit vähänkin tuo halua kehittyä. Toki Savosta ja Pieksamäeltä noustaan hyviin virkoihin ja kehitytään, mutta ne on ne alle 2% jotka tajuaa muuttaa ja kouluttautua riityävästi. Ymmärtää yliopistossa englanninkielisiä kurssimateriaaleja ym.

Joten, mun neuvo nuorelle pieksamäkeläiselle:
Opiskele-muuta-kehity- tapaa ihmisiä ympäri Suomea - tutustu ihmisiin muista maista. MUUTEN SINUSTAKIN TULEE PYSYVÄSTI JUNTTISUOMALAINEN etkä kehity.

Näin maailmaa nähneenä se kontrasti Pieksamäellä on niin hurjan suuri, siellä todella panostetaan naapurikyttäykseen enempi kuin itsensä kehittämiseen.

Ja heh, vieläkin naurattaa teilläpäin harrastettavat autoillaan mahtailut.

Sitten ne jotka kehittyy, myöntää että suomalaisten mediaanipalkka on reilusti yli 3000€/kk.

Sitä palkka/kehitys asiaa on vaikea junttisuomalaisen ymmärtää karvanoppiensa takaa kun ajaa p###urallia autollaan...

Ps. Häpeäkseni myönnän että yksi isovanhemmistani polveutuu sieltäpäin, mutta luojan kiitos hän muutti nuorena Helsinkiin

T. SyntyperäinenTöölöläinen

41

1633

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Aika hyvin sanottu. Mun äidin sukua on pieksamäeltä vähän silleen poispäin siitä keskustasta ja mulle on tullut ihan samoja ajatuksia

• Anonyymi

Minäkin pois mäeltä halusin,nyt isommilla vesillä. Ei voi kuin nauraa Pieksämäelle.

• Anonyymi

Sinun on vaikea jopa nousta sängystä, kaikki vaikuttaa sinuun negatiivisesti ja sinusta tulee haavoittuvaisempi kaiken suhteen. Tuskastuminen ja paha mieli voivat lopulta johtaa suurempiin ongelmiin, kuten masennukseen. Siksi on tärkeää selvittää, mistä itsetunto-ongelmasi johtuu ja kuinka se voidaan ratkaista.

T, Hae apua

• Anonyymi

Aloittaja pysyköön vain Töölössä.. Kehä kolmosen sisäpuolella asuukin kaikki suomen todelliset älykääpiöt... Massan mukana hiihtäjät..

• Anonyymi

pieksämäellä onkin oma massa.iso osa mäkisiä kulkee sen massan mukana.on täällä hurjasti myös osaamista.fiksua porukkaa mutta he eivät ehdi juoruamaan ja puhumaan paskaa toisista ihmisistä.ovat nääs töissä.tämä rupulisakki n eläkeläisiä tai eivät ole koskaan töitä tehneet.nämä rupulit keksivät mielessään kaikki valheet toisista.koita kestää.jos meinaat elää tällä mäellä.

• Anonyymi

moni lähtis täältäkin töölööseen mutta kun sinne ei oteta näitä rupuleita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

moni lähtis täältäkin töölööseen mutta kun sinne ei oteta näitä rupuleita.

Ei teillä riitä rahkeet.

• Anonyymi

Kyllä näitä fiksuja ihmisiä aina löytyy..Itse asunnut suomessa monella paikkakunnalla jokaisessa paikassa omat hyvät ja huonot puolensa..Etelä suomi on vihon viimeinen paikka jossa olen asunnut..ja tämän aloittajan kirjoitus vahvistaa sen..Mene hoitoon..

• Anonyymi

Alkuperäinen AaPee tässä hei !

Sinunhan se pitäisi nähdä se ero paikkakuntien välillä. Näet erilaista infrastruktuuria, organisaatiokulttuuria , yhteiskunnan eri luokkia riippuen miten isoissa kaupungeissa olet asunut.

Kykenet varmaan rakentavampaankin analyysiin? Paitsi jos et ole ikinä refereroinut edes lukion oppituntien vertaa.

Mites asumiset, reissaamiset ulkomailla? Vai onko pelkkiä valmismatkoja matkayhtiöiden riistohinnoilla. Kysyn kielitaidostasi myöhemmin.

Minkäs tyyppistä hoitoa suosittelet minulle? Avohoitoa? Käyntiä psykiatrisella poliklinikalla? Ja mikähän olisi mun diagnoosi ? Olisiko vaikka 'liian suora mielipide kuolevasta savolaiskaupungista selvinpäin tehtynä' ?

Joudun sulle tuottamaan pettymyksen. Mulla ei ole mt -ongelmia eikä lääkitystä enkä ikinä ole kokeillut mitään huumetta. Ja selvinpäin alkoholistakin kirjoittelen näin perjantai-iltana. Suosittelen alkoholittomia ja lääkkeettömiä viikonloppuja kaikille pieksamäkeläisille.

No se sun kielitaito kun olet niin paljon asunut *kaikkialla", vastaa tähän:

" Would you describe your core competencies ? "

Ja viikonlopouja, mä koitan miettiä mitä hoitoja tarttisin.

• Anonyymi

Kyllä ihminen sopeutuu asumaan mihin vaan. On etelä-suomessakin ihan hyviä paikkoja asua ja elää

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Alkuperäinen AaPee tässä hei !

Sinunhan se pitäisi nähdä se ero paikkakuntien välillä. Näet erilaista infrastruktuuria, organisaatiokulttuuria , yhteiskunnan eri luokkia riippuen miten isoissa kaupungeissa olet asunut.

Kykenet varmaan rakentavampaankin analyysiin? Paitsi jos et ole ikinä refereroinut edes lukion oppituntien vertaa.

Mites asumiset, reissaamiset ulkomailla? Vai onko pelkkiä valmismatkoja matkayhtiöiden riistohinnoilla. Kysyn kielitaidostasi myöhemmin.

Minkäs tyyppistä hoitoa suosittelet minulle? Avohoitoa? Käyntiä psykiatrisella poliklinikalla? Ja mikähän olisi mun diagnoosi ? Olisiko vaikka 'liian suora mielipide kuolevasta savolaiskaupungista selvinpäin tehtynä' ?

Joudun sulle tuottamaan pettymyksen. Mulla ei ole mt -ongelmia eikä lääkitystä enkä ikinä ole kokeillut mitään huumetta. Ja selvinpäin alkoholistakin kirjoittelen näin perjantai-iltana. Suosittelen alkoholittomia ja lääkkeettömiä viikonloppuja kaikille pieksamäkeläisille.

No se sun kielitaito kun olet niin paljon asunut *kaikkialla", vastaa tähän:

" Would you describe your core competencies ? "

Ja viikonlopouja, mä koitan miettiä mitä hoitoja tarttisin.

Masennus tms ei ole häpeä!!

• Anonyymi

Töölöläinen kirjoitetaan pienellä paitsi lauseen tai virkkeen alussa. Terveisin pieksämäkeläinen Pieksämäeltä

• Anonyymi

AaPee täs moi ( alkuperäinen aloittaja)

Oikeassa olet. Mulla on tapana vaan käyttää nicknamena erilaisia yhdistelmiä muodossa 'ErkkiEsimerkki'. Kuten huomaat, yhteenkirjoitettuna. Samaa käytän nimityksessä JunttiSuomalainen. Se on tyyliä, se tuo mulle iloa. Puhuu SyntyperäinenTöölöläinen.

Lisäksi voi olla joitain pilkkuvirheitä, mutta eiköhän sisältö tule selväksi kaikille joiden ÄO on yli 85.

Noi piste- ja pilkkuvirheet on ihan naurettavaa piipitystä, en mäkään sano että sulta puuttuu piste lopusta. Annetaan niiden olla ;)

Mites muuten pieksamäkeläinen Pieksamäeltä, montakos aamua kävit armeijaa kun tuota ryhtiä on vaikka mihin ?

Älä ainakaan ole niin heikko ettet jättäisi vastaamatta.

Kaikkee hyvää sulle, FistPump päälle [ tarjoaa äijätyylillä nyrkkiä johon saat oman nyrkkis napauttaa ] ;)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

AaPee täs moi ( alkuperäinen aloittaja)

Oikeassa olet. Mulla on tapana vaan käyttää nicknamena erilaisia yhdistelmiä muodossa 'ErkkiEsimerkki'. Kuten huomaat, yhteenkirjoitettuna. Samaa käytän nimityksessä JunttiSuomalainen. Se on tyyliä, se tuo mulle iloa. Puhuu SyntyperäinenTöölöläinen.

Lisäksi voi olla joitain pilkkuvirheitä, mutta eiköhän sisältö tule selväksi kaikille joiden ÄO on yli 85.

Noi piste- ja pilkkuvirheet on ihan naurettavaa piipitystä, en mäkään sano että sulta puuttuu piste lopusta. Annetaan niiden olla ;)

Mites muuten pieksamäkeläinen Pieksamäeltä, montakos aamua kävit armeijaa kun tuota ryhtiä on vaikka mihin ?

Älä ainakaan ole niin heikko ettet jättäisi vastaamatta.

Kaikkee hyvää sulle, FistPump päälle [ tarjoaa äijätyylillä nyrkkiä johon saat oman nyrkkis napauttaa ] ;)

Miksi mietit millaisia muut ovat? Elä omaa elämääsi. Minä olen niin tehnyt koko ajan. Olen Pieksämäeltä lähtöisin,käyn silloin tälläin sukua tapaamassa ja se siitä. En mieti millaisia ihmisiä siellä nykyään asuu. Mitä se muille kuuluu millainen kukakin on. Jokainen huolehtii itsestään ja asioistaan,miten katsoo parhaaksi.

• Anonyymi

Kauhean harmillista että jonkun helsinginherran elämää olemme sotkeneet, koita nyt pärjätä jotenkin!

• Anonyymi

Minua ärsyttää näillä pienillä paikkakunnilla ihmisten puhumattomuus, aivan kuin mykkiä olisivat.
      Eivät osaa aloittaa keskustelua eikä keskustella.

• Anonyymi

Miksi kenenkään pitäisi puhua tuntemattomalle😂😂😂😂Ainut mitä itse puhun,jos joku kysyy missä se tai se paikka on. Stadissa ne katsoo kyllä oletko hullu,jos menet höpöttää mitä sattuu randomeille. Nyt järki käteen.

• Anonyymi

Asialla älynjättiläinen..Tietää kaikesta kaiken ja omahyväinen ..Ei näe mitään hyvää toisesta ihmisestä..Säälittävää..

• Anonyymi

Puhuu kielitaidosta joka on oma kehun mukaan hyvä..Muutaman sanan ehkä osaa..Itse ollut valtion leivissä puolustusvoimissa töissä ja loput 2v Tullissa..Nyt jo eläkkeellä 4v Venäjä Ruotsi ja se ralli englanti sujuu..Nyt asun Täällä Savossa jossa on kivat ihmiset..Hesassa ihmiset eivät tervehdi edes naapureita .ovat ne sellaisia juntteja..Terv.Sinne Taka Töölön rantaan Mene vaikka puluja laskemaan saat muutakin ajateltavaa.

• Anonyymi

Sukurutsaus näkyy myös sinun kommenteissa.

• Anonyymi

Ei naapureita ole pakko tervehtiä. Joskus on paras vaan pysyä kaukana niistä. Haloo.

• Anonyymi

Alkuperäinen aloittaja, kyllä kun lukee sinun kirjoitusta, niin vahvistuu ajatus, että kerrot juuri ihan omasta sielunmaisemastasi. Olen itsekin aito savolainen kaikkine kirjoitusvirheinesi. Olet vaan hyvin yksinäinen ja huonosti toisten kanssa toimeen tuleva. Nimimerkkisi A.P = on se kuuluisa P. A. Seuraavassa elämässä voit olla jo rikaskin. Älä häpeä itseäsi, olet ihan hyvä kaikkine karvoinesi. Syntyperäänsä ei sinunkaan tarvitse hävetä. Savolaiset ovat Suomen onnellisinpia ihmisiä, koita olla sinäkin.

• Anonyymi

Hei,
      Itse olen asunut eläkepäivinä täällä.
      Pidän yllä kielitaitoani.
      Tiedän monia paikallisia opettajia, jotka opiskelevat eläkkeellä ollessa, jopa useampaa kieltä.
      Mutta yleisesti, nuorten kielitaito taittaa rajoittua Englantiin. Joillakin Ruotsi.
      Se riippuu varmaan siitä nuorten kohdalla, että mitä kieliä voi opiskella koulussa.
      Tätini opiskeli ennen aikaan Saksan kielikurssin avulla. Hän tarvitsi sitä turistien palveluun yrittäjänä.

• Anonyymi

Hei!
        Minä olen myös eläkkeellä ja asun nyt täällä Pieksämäellä viidettä vuotta.
        Olen asunut yhdeksässä eri maassa, lukion jälkeen muutun Saksaan, sieltä Chileen ja edelleen sieltä Kanadaan, Kanadasta Englantiin ja sieltä Australiaan, sitten Italia, Espanja, Portugali ja takaisin Saksaan.
        Osaan viittä eri kieltä ja niitä pidän edelleen yllä juttelemalla ystävieni kanssa. Olen hyvin syvästi sivistynyt.

• Anonyymi

Tylsää näyttää oleva siellä betonihelvetissä, kun on noin paljon aikaa valittaa omista päänsisäisistä jutuista.

• Anonyymi

Koronan savo muunnos iskee uudellemaalle.

• Anonyymi

ALOITTAJA ON JÄRJEN JÄTTILÄINEN..Kun tuo julki kirjoituksellaan oman tyhmyytensä..Pitää olla esillä vaikka väkisin..Että tämä ihminen on yksinkertainen eläin..

• Anonyymi

Jo heti otsikossa kirjoitusvirhe.

Tuommosia nuo etelän omahyväset leuhkat on.

• Anonyymi

Niin ne kyttää pummit työelämässä olevia. Harmittaa se varmasti.

• Anonyymi

Rahaa ei jaeta köyhille. Pummailkaa muualla,heh heh.

• Anonyymi

Jäppilän yrittäjämiehet on melkoinen mulkkujen huipentuma. Pitää olla reilusti 50 kymppinen, pitää olla niska vitutuksesta punainen, SDP jäsenkirjalla saa jonkin kunnallisen urakan, vittuilla pitää aina kaikille kaikista. Kaikki vittuilu että omat epäonnistumiset naisten kanssa unohtuu.
      Kun on vielä jäänyt eläkevakuutus maksut hoitamatta on pakko tehdä töitä elämän tappiin vaikka on monen ihmisen elämän tehnyt yleiseksi kusitolpaksi ympäri Pieksämäen kauppaliikkeitä haukkumalla.

• Anonyymi

Ai ai ai että se sattuu köyhän ja sivistymättömän hermoon kun vähän sohitaan🤣🤣

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ai ai ai että se sattuu köyhän ja sivistymättömän hermoon kun vähän sohitaan🤣🤣

Elä huutele kelan päivärahaa saava peruskoulun käynyt.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sivistynyt ei kävele kaupungilla suu auki!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ite oot apukoulun huonoin oppilas🤣

• Anonyymi

Jäppilä Salen tontilla huudetaan ja haukutaan asiakkaat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ite oot apukoulun huonoin oppilas🤣

Kannattaa töihin mennä. Ensin toki opiskella ammatti. Moni asemalla notkuja ei jaksa.

• Anonyymi

Minäpä kerron alun kommentoijalle Pieksämäkeläisestä/sistä. Pieksämäkeläisen "koulun" kun käy, niin silloin pärjää missäpäin maailmaa tahansa, puhumattakaan suomen Töölöstä, se on pikku haaste Peiksämäkeläiselle. Pieksämäki on sellainen korkeakoulu jonka jälkeen on paljon viisaampi ottamaan vastaan maailman haasteet.

• Anonyymi

Höpö, siinäpä tuli hellekesän tyhmin aivopieru.

• Anonyymi

Otan tähän kantaa.

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      4220
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      82
      2141
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      551
      1687
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      99
      1415
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1147
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1068
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      216
      957
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      893
    9. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      868
    10. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      864
    Aihe