Saako pyöräilijä ajaa ajoradan varrella olevaa pyörätietä pitkin?

Anonyymi

Olen monenkymmenen vuoden jälkeen alkanut taas pyöräillä.

Tutustuttuani liikennelakiin minulle on jäänyt epäselväksi, että jos ajoradan vieressä on pyörätie, saako pyöräilijä käyttää sitä vai onko hänen ajettava ajoradalla.

Lain mukaan (TLL 18 § 1 mom) ajoneuvolla on ajettava ajoradalla.

Miksi pyöräteitä rakennetaan ajoradan viereen, jos pyöräilijän on kuitenkin käytettävä ajorataa?

20

75

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kyllä saa.

• Anonyymi

2 §
      Määritelmät

Tässä laissa tarkoitetaan:

9) jalkakäytävällä jalankulkijoille tarkoitettua ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;

10) pyöräkaistalla polkupyöräliikenteelle tarkoitettua, tiemerkinnöin osoitettua ajoradan pituussuuntaista osaa;

11) pyörätiellä polkupyöräliikenteelle tarkoitettua, liikennemerkillä osoitettua, ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729

• Anonyymi

Kyllä kyllä, mutta pyörätie ei ole ajorata, ja laissa käsketään ajoneuvoja ajamaan ajoradalla.

Ilmeisesti oikea vastaus on, että saa käyttää molempia. Helsingin seudun pyöräilijöiden sivustolla väitetään virheellisesti, että ajorataa saa käyttää vain, jos samansuuntaista pyörätietä ei ole ja silloinkin vain lyhytaikaisesti.

https://hepo.fi/yhdistys/materiaalipankki/ohjeita-tienkayttajille/#kun-liikut-pyoralla

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä kyllä, mutta pyörätie ei ole ajorata, ja laissa käsketään ajoneuvoja ajamaan ajoradalla.

Ilmeisesti oikea vastaus on, että saa käyttää molempia. Helsingin seudun pyöräilijöiden sivustolla väitetään virheellisesti, että ajorataa saa käyttää vain, jos samansuuntaista pyörätietä ei ole ja silloinkin vain lyhytaikaisesti.

https://hepo.fi/yhdistys/materiaalipankki/ohjeita-tienkayttajille/#kun-liikut-pyoralla

Liikennemerkki --> Pyörätie

D5 Pyörätie

"Merkillä osoitetaan pyörätie, jota polkupyöräilijän on käytettävä ajaessaan asianomaiseen suuntaan. Mopolla ajo pyörätiellä on sallittu, jos se osoitetaan tekstillisellä lisäkilvellä "Sallittu mopoille". Kaksisuuntainen pyörätie osoitetaan lisäkilvellä H23.2 tai H9.1. Jos kaksisuuntainen pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa. Pyörätiellä ajettaessa on noudatettava, mitä tässä laissa säädetään ajoradalla ajamisesta."

• Anonyymi

^ Kuten näkyy, niin pyörätie liikennemerkillä osoitetaan pyörätie, jota polkupyöräilijän on käytettävä ajaessaan asianomaiseen suuntaan. Pyörätietä on siis käytettävä. Poikkeus lukee myös tuossa lopussa.

• Anonyymi

Polkupyörä on ajoneuvo ja sillä ajetaan ajoradalla (oikealla pientareella tai reunassa) ellei omassa kulkusuunnassa ole pyörätietä.

Ennen 1.6.2020 olleessa laissa oli maininta lyhyestä matkasta, mutta ei enää uudessa laissa.

Sama koskee myös sähköpotkulautailijoita mikäli rakenteellinen nopeus on yli 15km/h.

• Anonyymi

"Polkupyörä on ajoneuvo ja sillä ajetaan ajoradalla (oikealla pientareella tai reunassa) ellei omassa kulkusuunnassa ole pyörätietä. "

En huomannut tuollaista lainkohtaa, jossa lukisi, että ellei omassa kulkusuunnassa ole pyörätietä. Voitko antaa minulle linkin tai lainkohdan?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Polkupyörä on ajoneuvo ja sillä ajetaan ajoradalla (oikealla pientareella tai reunassa) ellei omassa kulkusuunnassa ole pyörätietä. "

En huomannut tuollaista lainkohtaa, jossa lukisi, että ellei omassa kulkusuunnassa ole pyörätietä. Voitko antaa minulle linkin tai lainkohdan?

Lain perässä oleva Liite 1 ja siellä liikennemerkkki D5 Pyörätie

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Merkillä osoitetaan jalkakäytävä, jota jalankulkijan on käytettävä kulkiessaan asianomaiseen suuntaan"

Tämän intuitiivisesti selvän asian olisi kyllä voinut mainita varsinaisen lakitekstin jossakin pykälässä eikä vain liikennemerkkiliitteessä. Usein lakiteksti on täsmällistä ja johdonmukaista, mutta ei tässä tapauksessa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Liite 3.4
        D5 Pyörätie
        "Merkillä osoitetaan pyörätie, jota polkupyöräilijän on käytettävä ajaessaan asianomaiseen suuntaan. Mopolla ajo pyörätiellä on sallittu, jos se osoitetaan tekstillisellä lisäkilvellä "Sallittu mopoille". Kaksisuuntainen pyörätie osoitetaan lisäkilvellä H23.2 tai H9.1. Jos kaksisuuntainen pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa. Pyörätiellä ajettaessa on noudatettava, mitä tässä laissa säädetään ajoradalla ajamisesta.

Merkki sijoitetaan pyörätien oikealle puolelle tai yläpuolelle. Poikkeuksellisesti merkki voidaan sijoittaa yksinomaan pyörätien vasemmalle puolelle."

• Anonyymi

Voi miksi tuon teit.

• Anonyymi

Minulle tämä keskustelu antaa toivoa siitä, että trollausmielessä tehty aloitus voi poikia ihan asiallisen keskustelun.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulle tämä keskustelu antaa toivoa siitä, että trollausmielessä tehty aloitus voi poikia ihan asiallisen keskustelun.

Itse asiassa trollauksella tarkoitetaan sanakirjan mukaan nettikeskustelun sotkemista. Provosoiva otsikko ei vielä ole trollaamista. Asia kiinnosti minua oikeasti, ja sain siihen pätevän tuntuisen vastauksen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse asiassa trollauksella tarkoitetaan sanakirjan mukaan nettikeskustelun sotkemista. Provosoiva otsikko ei vielä ole trollaamista. Asia kiinnosti minua oikeasti, ja sain siihen pätevän tuntuisen vastauksen.

En sanonut, että otsikko on trollausta, vaan aloitus. Siinä on muutakin kuin otsikko.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En sanonut, että otsikko on trollausta, vaan aloitus. Siinä on muutakin kuin otsikko.

Trollaamisella tarkoitetaan nettikeskustelun tahallista sotkemista. Provosoiva aloitus ei ole vielä trollaamista. Asia kiinnosti minua oikeasti, ja sain siihen minua tyydyttävän vastauksen.

• Anonyymi

Miksi kyselet, noilla tiedoilla ja taidoilla olet ihan tavallinen pyöräilijä. Pyöräilijän tuntee siitä, että se ei osaa mitään liikennesääntöjä ja jos tuntee ei ainakaan noudata niitä. Haluaa kuolla sen vuoksi, että on oikeassa jos nyt edes sattuu tietämään onko oikeassa. Sitten jos ei näy pyörää niin juomapullosta, sukkahousuista ja röyhkeästä käytöksestä.

• Anonyymi

Noh, olen itse huomautellut aiemmin pyöräilijöille usein jalkakäytävällä ajamisesta. Nyt kun olen alkanut itse pyöräillä, käyttäydyn miten opetan eli en koskaan aja jalkakäytävällä.

• Anonyymi

Oletko ajatellut, että todellisuus ei muutu tuon sairaan halusi kaltaiseksi, vaikka jauhat samaa levyä kuukaudesta toiseen?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oletko ajatellut, että todellisuus ei muutu tuon sairaan halusi kaltaiseksi, vaikka jauhat samaa levyä kuukaudesta toiseen?

Olen ajatellut. Itse asiassa olen jauhanut samaa levyä jo vuosikaudet.

• Anonyymi

Tiet on niin paljon paremmassa kunnossa kävelläkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      163
      1483
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      26
      1328
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1298
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      215
      1164
    5. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1096
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      320
      1031
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      226
      1023
    8. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      959
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      280
      938
    10. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      303
      926
    Aihe