Autoilija väistää aina pyöräilijää, kun ylittää pyörätien (ajaa sen yli)

Anonyymi

Nykyisen, voimassa olevan tieliikennelain 24 § kertoo näin:

Ajoneuvolla on aina väistettävä:

5) jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä;

Kun ylittää ajoneuvolla pyörätien, niin sen käyttäjiä pitää varoa ja väistää.

42

963

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tässä on yksi esimerkki.
      https://goo.gl/maps/6dS3cUPcyzWyUxHs7

      Tuolta kun tulee pihalle tai tuonne kun kääntyy, niin ajaa pyörätien yli. Ei ole tuossa suojatietä pyörätien kohdalla, vaan yhtäjaksoinen pyörätie näyttäisi olevan kyseessä, joten ajetaan pyörätien yli ja autot väistävät. Sama homma myös esim. monen parkkipaikan kohdalla jonka edessä kulkee pyörätie.

      Tässä vielä toinen esimerkki, jossa pyörätie ylitetään.
      https://goo.gl/maps/PEp1ddmRehW6dMNK6

      • Anonyymi

        Näyttävät kyllä yhtäjaksoisilta "Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä" -tyyppisiltä väyliltä. Silloin aloitus pitää paikkansa. Mitään suojatie liikennemerkkiä ei myöskään näy, joka katkaisisi väylän, niin ovat varmasti yhtäjaksoisia kevyen liikenteen väyliä, jolloin autoilija väylän ylittävänä väistää.


    • Anonyymi

      Paitsi, jos mersun ratissa on persu.

      • Anonyymi

        Nåh, mitkään lait eivät valitettavasti mitenkään estä ihmisiä olemasta idiootteja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nåh, mitkään lait eivät valitettavasti mitenkään estä ihmisiä olemasta idiootteja.

        pitäisikö aloittajan kuitenkin käydä autokoulussa..? myös pyöräilijä joutuu taluttaa yli no toki pitää väistää...tuntuu vaan että komopäät eivät tiedä näitä risteyksiä? pitäs vissiin....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        pitäisikö aloittajan kuitenkin käydä autokoulussa..? myös pyöräilijä joutuu taluttaa yli no toki pitää väistää...tuntuu vaan että komopäät eivät tiedä näitä risteyksiä? pitäs vissiin....

        Kirjoitit että: myös pyöräilijä joutuu.... Kuka muu joutuu ja mitä joutuu?

        Oma tietämyksesi kaipaa päivitystä. Pyöräilijällä ei ole mitään velvoitetta taluttaa pyöräänsä missään kohtaa. Nykyinen tieliikennelaki jopa sallii ylittää ajoneuvolla se suojatien (eli myös pyörällä, koska polkupyörä on ajoneuvo). Väistämissäännöt ovat sitten asia erikseen ja ne täytyy osata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitit että: myös pyöräilijä joutuu.... Kuka muu joutuu ja mitä joutuu?

        Oma tietämyksesi kaipaa päivitystä. Pyöräilijällä ei ole mitään velvoitetta taluttaa pyöräänsä missään kohtaa. Nykyinen tieliikennelaki jopa sallii ylittää ajoneuvolla se suojatien (eli myös pyörällä, koska polkupyörä on ajoneuvo). Väistämissäännöt ovat sitten asia erikseen ja ne täytyy osata.

        Polkupyörällä ei saa ajaa suojatietä ellei sitä ole ajettavaksi merkattu. Yhtenäinen suojatien viivoitus = taluta pyörää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polkupyörällä ei saa ajaa suojatietä ellei sitä ole ajettavaksi merkattu. Yhtenäinen suojatien viivoitus = taluta pyörää.

        Olet väärässä. Pyöräilijällä ei ole mitään velvollisuutta taluttaa pyörää. Päivitä tietosi. Polkupyörällä saa 1.6.2020 voimaan tulleen uuden tieliikennelain mukaan pyöräilemällä ylittää minkä tahansa suojatie. Väistämissäännöt ovat sitten asia erikseen ja ne tulee osata.

        Kuuntele tämä video 6:38 - 8:24 min välisen pätkän, niin asia selviää.

        https://youtu.be/V0V8WpUVIUc

        Toki tuo video on hyvä kuunnella kokonaisuudessaankin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet väärässä. Pyöräilijällä ei ole mitään velvollisuutta taluttaa pyörää. Päivitä tietosi. Polkupyörällä saa 1.6.2020 voimaan tulleen uuden tieliikennelain mukaan pyöräilemällä ylittää minkä tahansa suojatie. Väistämissäännöt ovat sitten asia erikseen ja ne tulee osata.

        Kuuntele tämä video 6:38 - 8:24 min välisen pätkän, niin asia selviää.

        https://youtu.be/V0V8WpUVIUc

        Toki tuo video on hyvä kuunnella kokonaisuudessaankin.

        Pyöräilijän viimeinen viesti perikunnalle: Minä olin oikeassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräilijän viimeinen viesti perikunnalle: Minä olin oikeassa.

        Väitetäänkö tuossa että ei pidä varoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet väärässä. Pyöräilijällä ei ole mitään velvollisuutta taluttaa pyörää. Päivitä tietosi. Polkupyörällä saa 1.6.2020 voimaan tulleen uuden tieliikennelain mukaan pyöräilemällä ylittää minkä tahansa suojatie. Väistämissäännöt ovat sitten asia erikseen ja ne tulee osata.

        Kuuntele tämä video 6:38 - 8:24 min välisen pätkän, niin asia selviää.

        https://youtu.be/V0V8WpUVIUc

        Toki tuo video on hyvä kuunnella kokonaisuudessaankin.

        Uusi tieliikennelaki astui todellakin voimaan 1.6.2020. Pyöräilijä saa ylittää ajoradan käyttämällä suojatietä, mutta se ei anna pyöräilijälle mitään oikeuksia. Väistämissäännöt pitää osata. Suojatie on suojatie vain jalankulkijoille, vaikka saa pyöräilemällä ylittää se.

        Pyörätien jatke sen sijaan antaa pyöräilijöille etuajo-oikeuden ajoradan liikenteeseen nähden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusi tieliikennelaki astui todellakin voimaan 1.6.2020. Pyöräilijä saa ylittää ajoradan käyttämällä suojatietä, mutta se ei anna pyöräilijälle mitään oikeuksia. Väistämissäännöt pitää osata. Suojatie on suojatie vain jalankulkijoille, vaikka saa pyöräilemällä ylittää se.

        Pyörätien jatke sen sijaan antaa pyöräilijöille etuajo-oikeuden ajoradan liikenteeseen nähden.

        Liikennemerkit B5, B6 tai B7 ennen pyörätien jatketta ovat ne, jotka pyörätien jatkeen kohdalla siirtävät väistämisvelvollisuuden ajoradan liikenteelle.

        Pyörätien jatke on takuulla siinä ja käytetään sen tiemerkintää, kun ajoradan liikenteelle on osoitettu jollakin noilla liikennemerkeillä (B5, B6 tai B7) väistämisvelvollisuus ennen pyörätien jatketta. Muuten tiemerkintänä käytetään täyspitkää suojatieraidoitusta.

        Suuojatien saa, kuten on todettu, ylittää pyöräilemällä yli. 18 § tämä selviää. "Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle." Polkupyörä on ajoneuvo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polkupyörällä ei saa ajaa suojatietä ellei sitä ole ajettavaksi merkattu. Yhtenäinen suojatien viivoitus = taluta pyörää.

        Yhtenäinen viivoitus ei talvisin näy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräilijän viimeinen viesti perikunnalle: Minä olin oikeassa.

        "Olin oikeassa ja sinne meni jalka."


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Jujuhan on siinä, että kumpi ajaa sen toisen käyttämän väylän yli. On eri asia se, että pyöräilijä ajaa ajoradan yli kuin se, että autoilija ajaa kevyenliikenteen väylän yli.

      • Anonyymi

        Kyllä. Jos "suoralla" tieosuudella pyörätie ylittää ajoradan, eikä ajoradalla ole mitään väistämiseen velvoittavia liikennemerkkejä, niin pyöräilijä väistää.

        Aloituksen esimerkissä on tuo toisin päin, eli jos "suoralla" pyörätieosuudella autoilija ylittää pyörätien, niin autoilija väistää.


    • Anonyymi

      Huom. Polkupyörä on ajoneuvolain mukainen ajoneuvo, joten polkupyöräilijät noudattavat samoja liikennesääntöjä kuin autot.

      • Anonyymi

        Pääsääntöisesti näin on. Pyöräilijöillä on kuitenkin myös omat itseään koskevat säännöt, kuten esim. velvoite ajaa pyörätiellä, mikäli sellainen omaan kulkusuuntaan löytyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääsääntöisesti näin on. Pyöräilijöillä on kuitenkin myös omat itseään koskevat säännöt, kuten esim. velvoite ajaa pyörätiellä, mikäli sellainen omaan kulkusuuntaan löytyy.

        Juu, tieliikennelaista voi hakea sanalla polkupyörä ja katsoa mitä kaikkea kerrotaan.

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729


    • Anonyymi

      Vaasalaisen autoilijan ei tarvitse väistää ketään eikä mitään. Vaasalainen autoilija ajaa omassa kaupungissaan just kuten tahtoo. Och samma på svenska.

      • Anonyymi

        Huono provo. Ei jatkoon.


    • Anonyymi

      Jos ei ole suojatietä/pyörätien jatketa, vaan on yhtenäinen kevyenliikenteen väylä kyseessä, jonka yli ajetaan, niin väylän ylittävä ajoneuvo väistää sillä väylällä liikkuvia jalankulkijoita, pyöräilijöitä tai mopoilijoita. Sitähän tuo aloituksessa oleva tarkoittaa.

      • Anonyymi

        valitettavasti vaan kuitenkin pyöräilijät eivät ymmärrä ettei auto pysähdy sekunnissa vaikka silmäkulmassa näkyisi että nyt se...prk...ajaa alle...menee kuitenkin sekuntti 2..molemmat liikkuu..ja pum.....auto on raskas ottaa syliin vaikka on neonvärinen liivi ja muovi kypärä...suosittelen jarrun painamista ja ympärille katselua hieman enemmän...samaa myös sähköskuutti heeboille


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        valitettavasti vaan kuitenkin pyöräilijät eivät ymmärrä ettei auto pysähdy sekunnissa vaikka silmäkulmassa näkyisi että nyt se...prk...ajaa alle...menee kuitenkin sekuntti 2..molemmat liikkuu..ja pum.....auto on raskas ottaa syliin vaikka on neonvärinen liivi ja muovi kypärä...suosittelen jarrun painamista ja ympärille katselua hieman enemmän...samaa myös sähköskuutti heeboille

        Autoilijoiden pitää ajaa sillä tavalla, että pystyvät noudattamaan väistämisvelvollisuuttaan aina ja kaikissa tilanteissa. Toki pyöräilijöitä koskee sama velvoite, koska polkupyörä on ajoneuvo.

        Toki pyöräilijöiden on syytä varoa, koska kädettömiä autoilijoita liikkuu seassa ja sitä jää todellakin kakkoseksi jos paukahtaa. Autoilijoita velvoittaa joka tapauksessa tieliikennelaki, vaikka jalankulkijoita ja pyöräilijöitä isompia ja raskaampia ovatkin.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        nämä pahvipää maantie rodeo sankarit eivät ymmärrä auton liikevoimaa,ei kukaan tahallaan päälle aja..kannattas kuitenkin vaikka luulisi tai tietäisi olevansa oikeessa ehkä jarruttaa ennemmin kun ajaa väkisin auton alle? voi tulla kakka housuun...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        nämä pahvipää maantie rodeo sankarit eivät ymmärrä auton liikevoimaa,ei kukaan tahallaan päälle aja..kannattas kuitenkin vaikka luulisi tai tietäisi olevansa oikeessa ehkä jarruttaa ennemmin kun ajaa väkisin auton alle? voi tulla kakka housuun...

        Fiksu varoo toki koska tietää minkälaisia vatipäitä auton ratin takana välillä on. Lapset eivät vielä kykene ymmärtämään, että idiootteja on seassa, joten autoilijoilla on oikeasti isompia ja tappavampina iso vastuu heikompia kohtaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fiksu varoo toki koska tietää minkälaisia vatipäitä auton ratin takana välillä on. Lapset eivät vielä kykene ymmärtämään, että idiootteja on seassa, joten autoilijoilla on oikeasti isompia ja tappavampina iso vastuu heikompia kohtaan.

        noi pyöräilijät on kyllä todella iso riski auton maalipinnalle varsinkin keväisin,voisi verrata lehmiin kun ne päästetään laitumelle. kyllä kaikkien pitää noudattaa sääntöjä,ei se pahvikypärä ja huomioliivi tee kuolemattomaksi


    • Anonyymi

      vain jos on kolmio pyöräilijää tulee väistää

      • Anonyymi

        On useampi liikennemerkki, jotka velvoittavat väistämään. Ei ole pelkkä "kolmio", vaan esim. "stop" merkki ja myös uusi Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa liikennemerkki. Alla on vielä muutama tietoisku -tyyppinen video aiheeseen liittyen.

        Tien ylitys pyöräilijänä
        https://youtu.be/NYE2CK-P86E

        Liikennemerkki ohjaa myös kevyenliikenteen väistössä
        https://youtu.be/jWGNO6y8fmo

        Kevyen liikenteen väistäminen kääntyvänä
        https://youtu.be/-yZhenSVC6s

        Kevyen liikenteen väistäminen liikenneympyrässä
        https://youtu.be/gHecrGOaRM0


    • Anonyymi

      Nyt aloittaja puhuu omaan pussiinsa.

      Kääntyvän auton tulee aina väistää suojatiellä pyöräilijää. Jos suojatie on pyörätien jatkeena. Muuten määrää kolmio, kuinka ja miten ajetaan.

      Mutta, ihmiset jotka ylittävät kadun muusta kuin suojatiellä tai menevät punaisiapäin, ovat luvallista riistaa. Oma vikansa siis.

      • Anonyymi

        Aloituksen tapaukseen ei liity suojatietä tai pyörätien jatketta millään tavalla. Aloituksessa puhutaan tilanteesta, jossa ajetaan yhtäjaksoisen pyörätien tai jalkakäytävän yli. Tällaisia tapauksia voivat olla esim. parkkipaikat, jonka edestä kulkee yhtäjaksoinen pyörätie ilman mitään suojatietä tai pyörätien jatketta.

        Lisäksi se tärkeä huomio, että kukaan ei ole liikenteessä koskaan mitään "luvallista riistaa". Jokaisella on aina velvollisuus välttää onnettomuuden syntyminen.


      • Anonyymi

        Vielä sellainen huomio tuohon mitä kirjoitit, että suojatien lisäksi siinä on myös pyörätien jatke samassa kohtaa ja tulee käyttää jatkeen tiemerkintää, kun ajoradan liikenteelle on osoitettu jollakin noilla liikennemerkeillä (B5, B6 tai B7) väistämisvelvollisuus autoille ennen sitä suojatietä ja pyörätien jatketta.

        Jos ei ole mitään noista väistämiseen velvoittavasta liikennemerkistä, niin siinä on suojatie ja tiemerkintänä käytetään täyspitkää suojatieraidoitusta. Pyöräilijä saa edelleen pyöräillä yli, mutta hän on väistämisvelvollinen, ellei autoilija sitten käänny tilanteessa sille hänen ylittämälleen tielle. Kääntyvä autoilija kun väistää risteävää tietä ylittäviä, jolle hän kääntyy.


    • Anonyymi

      Tässä on Google maps kuva yhdestä esimerkistä, jossa on yhtäjaksoinen kevyenliikenteen väylä, jonka yli autoilijat ajavat.

      https://goo.gl/maps/hcNkRMzepwKiSYWR8

      Autoilija ylittäjänä väistää pyöräilijöitä. Aloituksen lakipykälän kohtaan ei siis liity suojatietä tai pyörätien jatketta. Esimerkkikuvassa on parkkipaikka kyseessä. Alkupäässä olevissa esimerkeissä on samanlaiset tilanteet, jossa on yhtenäinen kevyenliikenteen väylä jonka autoilijat ylittävät.

      • Anonyymi

        Pyörätie on eri asia kuin pyörätien jatke. Tämä kannattaa huomioida.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyörätie on eri asia kuin pyörätien jatke. Tämä kannattaa huomioida.

        Juuri näin. Pyörätien tai jalkakäytävän (kevyenliikenteen väylän) ylittämisestä on kyse, ei pyörätien jatkeen ylittämisestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Pyörätien tai jalkakäytävän (kevyenliikenteen väylän) ylittämisestä on kyse, ei pyörätien jatkeen ylittämisestä.

        Silti ei kannata jäädä auton eteen, parempi pitää varansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silti ei kannata jäädä auton eteen, parempi pitää varansa.

        Juu, on parempi varoa. Kaikki eivät välttämättä kykene varomaan tarpeeksi hyvin, kuten esim. jollain tapaa vammaiset tai lapset. Autoilijoilla onkin suuri vastuu suojaamattomia ihmisiä kohtaan liikenteessä. Liikenne on tietyllä tapaa eriarvoista ja se on tietoisesti niin. Lain tekijät ovat miettineet mm. seuraavaa.

        "Luottamusperiaatetta ei voida soveltaa puhtaasti silloin, kun on kyse lasten, ikääntyneiden tai vammaisten asemasta tienkäyttäjinä. Moottoriajoneuvon kuljettajan on tällaisen tienkäyttäjän havaitessaan otettava huomioon liikennesääntöjen vastaisen käyttäytymisen mahdollisuus. Jos kuljettaja ei pysty varmistumaan, kuuluuko hänen havaitsemansa jalankulkija tai polkupyöräilijä mainittuihin ryhmiin, hänen on oikeuskirjallisuuden mukaan sovitettava toimintansa sen vaihtoehdon mukaan, johon sisältyy suurin riski."

        Kyseisen otteen lähde: Nykyisen tieliikennelain lakiesitys HE 180/2017.
        https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2017/20170180

        Nuo lain tekijöiden mietteet ja perustelut konkretisoituvat sitten mm. tieliikennelain 29 pykälässä.
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P29

        Liikenteessä liikkuu valitettavasti autoilijoita, jotka eivät piittaa velvollisuuksistaan ja muiden hengestä ja terveydestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, on parempi varoa. Kaikki eivät välttämättä kykene varomaan tarpeeksi hyvin, kuten esim. jollain tapaa vammaiset tai lapset. Autoilijoilla onkin suuri vastuu suojaamattomia ihmisiä kohtaan liikenteessä. Liikenne on tietyllä tapaa eriarvoista ja se on tietoisesti niin. Lain tekijät ovat miettineet mm. seuraavaa.

        "Luottamusperiaatetta ei voida soveltaa puhtaasti silloin, kun on kyse lasten, ikääntyneiden tai vammaisten asemasta tienkäyttäjinä. Moottoriajoneuvon kuljettajan on tällaisen tienkäyttäjän havaitessaan otettava huomioon liikennesääntöjen vastaisen käyttäytymisen mahdollisuus. Jos kuljettaja ei pysty varmistumaan, kuuluuko hänen havaitsemansa jalankulkija tai polkupyöräilijä mainittuihin ryhmiin, hänen on oikeuskirjallisuuden mukaan sovitettava toimintansa sen vaihtoehdon mukaan, johon sisältyy suurin riski."

        Kyseisen otteen lähde: Nykyisen tieliikennelain lakiesitys HE 180/2017.
        https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2017/20170180

        Nuo lain tekijöiden mietteet ja perustelut konkretisoituvat sitten mm. tieliikennelain 29 pykälässä.
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P29

        Liikenteessä liikkuu valitettavasti autoilijoita, jotka eivät piittaa velvollisuuksistaan ja muiden hengestä ja terveydestä.

        Talvella on vielä pahempi tilanne, moni autoilija lähestyy suojatietä kovaa vauhti kävelijän ollessa ylittämässä, entä jos kävelijä liukastuu ja kaatuu, saako kuski autonsa pysähtymään tai osaako väistää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Talvella on vielä pahempi tilanne, moni autoilija lähestyy suojatietä kovaa vauhti kävelijän ollessa ylittämässä, entä jos kävelijä liukastuu ja kaatuu, saako kuski autonsa pysähtymään tai osaako väistää?

        Jep, jos huonon näkökyvyn omaava/näkövammainen lähtee yli, niin vaaran paikka on myös hänelle ajoradan liikenne.


    • Anonyymi

      Älylaitteiden ja i-padien selaajat ratissa on liian yleinen näky. Tilanne on aika karmeaksi mennyt.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      136
      4215
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      323
      2126
    3. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      3
      1944
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      248
      1851
    5. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      106
      1780
    6. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      446
      1739
    7. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      477
      1594
    8. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      55
      1375
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      464
      1300
    10. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      44
      1296
    Aihe