Ratikka väistää aina skuuttaajaa - onko vaikea ymmärtää?

Anonyymi

Ratikkakuskeilla tuntuu olevan outo tapa jyrätä kaikkien ylitse, koska heillä on suurin ja raskain ajoneuvo.

Kerrotaan se vielä kerran: RATIKALLA EI OLE MUIDEN PÄÄLLEAJO-OIKEUTTA!

Toivottavasti poliisikin joskus puhalluttaisi noita tonnikeijujen kuskeja.

Terveisin,
Sähköpotkulautailija vm.1997

90

992

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei niillä kiskoilla saa ajaa kuin raitiovaunu. Ja vaikea tuollaista tonnien massaa on pysäyttää jos ajat päin punaisia. Ihan vaan tiedoksi että jos alle jäät niin raajat lähtee irti eikä skuutilla silloin enää ajella. Ainoastaan invalidimopoa.

      • Anonyymi

        Siinä tapauksessa ratikkakuski maksaa sairaalakulut ja tekoraajat rullatuolin korkoineen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä tapauksessa ratikkakuski maksaa sairaalakulut ja tekoraajat rullatuolin korkoineen.

        Vähän sama kun auot päätäsi ja aloitat riidan,
        saat jälleen kunnolla turpaasi ja taas itket,
        ja haet olkapäätä,
        niin se vain menee ettet pärjää vahvemmillesi etkä paremmillesi koskaan, tajuta jo pikkureppana.

        Jos ratikka ajaa päällesi, ei väliä kuka maksaa hautajaisesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän sama kun auot päätäsi ja aloitat riidan,
        saat jälleen kunnolla turpaasi ja taas itket,
        ja haet olkapäätä,
        niin se vain menee ettet pärjää vahvemmillesi etkä paremmillesi koskaan, tajuta jo pikkureppana.

        Jos ratikka ajaa päällesi, ei väliä kuka maksaa hautajaisesi.

        Faija käy sitten heittämässä kostoksi skuuttini ratikan kiskoille. Siinäpähän suistuu paska kiskoilta ja kuolee mitä siihen ny mahtui 300? Sitäkö sä tahdot?


      • Anonyymi

        Kukaan muu kuin ratikkakuski ei aja kiskoilla. Siitä huolimatta ratikalla ei saa ajaa kenenkään päälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä tapauksessa ratikkakuski maksaa sairaalakulut ja tekoraajat rullatuolin korkoineen.

        Ei muuten maksa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Faija käy sitten heittämässä kostoksi skuuttini ratikan kiskoille. Siinäpähän suistuu paska kiskoilta ja kuolee mitä siihen ny mahtui 300? Sitäkö sä tahdot?

        Ja sitten sun Faijas maksaa ja SINÄ.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sitten sun Faijas maksaa ja SINÄ.

        Teknisessä mielessä skuutti on faijan omaisuutta, koska se sen maksoikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Faija käy sitten heittämässä kostoksi skuuttini ratikan kiskoille. Siinäpähän suistuu paska kiskoilta ja kuolee mitä siihen ny mahtui 300? Sitäkö sä tahdot?

        Miksi et itse käy, vittuunko siinä isääsi tarvitaan? Näin kysyy epätietoinen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teknisessä mielessä skuutti on faijan omaisuutta, koska se sen maksoikin.

        Onko Trafin sivuilla isäsi nimissä ja superkasko kans hirvi,palo ja ilkivaltavakuutus...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä tapauksessa ratikkakuski maksaa sairaalakulut ja tekoraajat rullatuolin korkoineen.

        Ratikka kuskeilla on kunnan lakimiehet turvana. Sinä joudut maksamaan ratikka kuskin traumahoidot talvisin Kanariansaarilla!


      • Anonyymi

        Taisi olla vihreä valtuutettu kirjoittakana kun noi raivolla ratikkaa kannatti.
        Muutama susilauma vielä keskustaan, niin avot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Faija käy sitten heittämässä kostoksi skuuttini ratikan kiskoille. Siinäpähän suistuu paska kiskoilta ja kuolee mitä siihen ny mahtui 300? Sitäkö sä tahdot?

        Ei mahdu kuin 107


    • Anonyymi

      Näytä hyvä lapsi pilvenreunalta sitten pitkää nenää ,
      ja huutele ,
      olin muuten oikeassa.

      • Anonyymi

        Onko jossain kirjoitettu, ettei pidä varoa?


      • Anonyymi

        Tamperelaiset alatte lähestyy meitä etelän paskoja jo ajautsmailatnne
        Ole vaan
        Elämän paska

        I love sanna


    • Anonyymi

      -97 joku tyhjäpäiden vuosi?

      • Anonyymi

        Ja 9 kk aikaisemmin tavattiin torilla.


    • Anonyymi

      Voi kuinka paljon tänne laitetaan harhaisia höperryksiä.

    • Anonyymi

      Minä ainakin ajan sellaisten yli jotka ei osaa liikennesääntöjä.

    • Anonyymi

      Olethan ottanut selvää säännöistä. Asioita ei pidä suurennella, en ole yhdenkään ratikkakuskin nähnyt jyräävän kenenkään yli. Jos ajat alle, se on huononpi juttu.

      • Anonyymi

        Niin akuutti on jalankulkija
        Aina oikeassa sujatillä

        I love Sanna


    • Anonyymi

      Toivottavasti nuo turhakkeet saataisiin pois kaduilta,siis sähköpotkulaudat.
      Nuoret ihmiset jaksa kävellä nykyään,onko jo niin vammautuneuta pitkistä känny,pleikka sessioista?
      Kävelkää perkele tai pyöräilkää,saatte vähän liikettä somevartaloonne.

      • Anonyymi

        Lihava persu ei jaksa kävellä, vaan turuuttaa puolen kilometrin matkatkin diiselimersulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lihava persu ei jaksa kävellä, vaan turuuttaa puolen kilometrin matkatkin diiselimersulla.

        Tai ratikalla, kuten vihreät.
        Ratikan tekemisen hiilijalanjälki on muuten helvetillisen iso!


    • Anonyymi

      Laudalta pyörätuoliin ja kirstuun. Näin se menee kun ei liikuta ollenkaan lihasvoimalla.

      • Anonyymi

        Kuinka eroaa diiselimersulla ajelusta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka eroaa diiselimersulla ajelusta?

        No ei mitenkään.


    • Anonyymi

      VR opettaa kuskinsa ajamaan vain kiskoja pitkin. Mitään väistöopetusta ei anneta kuten autokoulussa.

    • Anonyymi

      Aloitus ja koko ketju on juuri teidän tasoista älykkyytänne.

      • Anonyymi

        Taattua manse laatua!


    • Anonyymi

      Saako omalla resiinalla kruisailla raitsikkakiskoja pitkin ?

    • Anonyymi

      Huono provo. Mitään päälle-ajo oikeutta ei tosiaan ole, mutta sitä voi syyttää itseään, jos itse toimii liikennesääntöjen vastaisiesti ja sen seurauksena tapahtuu onnettomuus.

      • Anonyymi

        Eli kun ratikkakuski rullaa ylitse, niin ratikkakuski saa syyttää siitä itseään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli kun ratikkakuski rullaa ylitse, niin ratikkakuski saa syyttää siitä itseään.

        Ajaa se ratikakävelijänkin yli jos eteen sattuu tulemaan

        Hesqlainen tietää
        Samoin rekkakuski vakka oot suoja tiellä


    • Anonyymi

      Lakeja kuuluu noudattaa, mutta mitkään lait eivät valitettavasti estä ihmisiä olemasta idiootteja.

      • Anonyymi

        Mutta idiootteja on vaikea estää koska he ovat niiin NEROKKAITA


    • Anonyymi

      KAIKKI väistävät aina MINUA.

    • Anonyymi

      Ratikkaan asennetaan konekiväärit ja pienehkö mutta varmasti riittävän tehokas tykki.

      • Anonyymi

        Venäjällähän on tietyillä asemilla konekivääriasemat ihan oikeastikin sotilasvaltio kun on


    • Anonyymi

      Ei ratikkaa tartte väistää. Normijärjellä varustettu ei aja alle.

    • Anonyymi

      Jos liikennesäännöissä lukee että kaikki muu liikenne väistää ratikkaa niin mikä kohta jäi ymmärtämättä?

      • Anonyymi

        Jos lukisi. Todellisuudessa ratikkaa koskevat samat liikennesäännöt kuin muitakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos lukisi. Todellisuudessa ratikkaa koskevat samat liikennesäännöt kuin muitakin.

        Sähköpotkulauta, toisin kuin varsinainen potkulauta rinnastetaan tieliikenteessä polkupyöräilijäksi ei jalankulkijaksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköpotkulauta, toisin kuin varsinainen potkulauta rinnastetaan tieliikenteessä polkupyöräilijäksi ei jalankulkijaksi

        Jalankulkija se sähköpotkulautailija on, kunhan vaan ei aja liian lujaa. Kun sillä kaahaa kohti suojatietä, niin suojatietä risteävän liikenteen on stopattava sillä samalla sekunnilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalankulkija se sähköpotkulautailija on, kunhan vaan ei aja liian lujaa. Kun sillä kaahaa kohti suojatietä, niin suojatietä risteävän liikenteen on stopattava sillä samalla sekunnilla.

        Ei ole noin. Siihen vaikuttaa käytettävä laite, ei nopeus. Meinaatko että jos ajan tarpeeksi hiljaa sähköautolla, niin olen jalankulkija? Hehe....

        Sinun kannattaa tutustua tähän sivuun.
        https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet

        Jotta voi rinnastaa jalankulkijaan, niin kyseessä on oltava jalankulkua avustava tai korvaava sähköinen liikkumisväline. Näillä laitteilla saa liikkua jalkakäytävällä kävelynopeutta, eli niiden maksiminopeutta ei nillä edes saa ajaa jalkakäytävällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole noin. Siihen vaikuttaa käytettävä laite, ei nopeus. Meinaatko että jos ajan tarpeeksi hiljaa sähköautolla, niin olen jalankulkija? Hehe....

        Sinun kannattaa tutustua tähän sivuun.
        https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet

        Jotta voi rinnastaa jalankulkijaan, niin kyseessä on oltava jalankulkua avustava tai korvaava sähköinen liikkumisväline. Näillä laitteilla saa liikkua jalkakäytävällä kävelynopeutta, eli niiden maksiminopeutta ei nillä edes saa ajaa jalkakäytävällä.

        Kyse on sähköpotkulaudasta, ei sähköautosta. Sähköpotkulauta rinnastetaan jalankulkijaan, kun sillä ajaa riittävän hitaasti.

        Laissa ei ole määritelty mitään "kävelynopeutta".

        Kaikkien on väistettävä sähköpotkulautailijaa siinä missä jalankulkijaakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse on sähköpotkulaudasta, ei sähköautosta. Sähköpotkulauta rinnastetaan jalankulkijaan, kun sillä ajaa riittävän hitaasti.

        Laissa ei ole määritelty mitään "kävelynopeutta".

        Kaikkien on väistettävä sähköpotkulautailijaa siinä missä jalankulkijaakin.

        Ei pidä paikkansa. Valittu nopeus ei vaikuta asiaan. Jotta rinnastetaan jalankulkijaan, niin kyseessä tulee olla "Jalankulkua avustava tai korvaava sähköinen liikkumisväline." Laitteissa tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja laitteen maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h.

        Tällainen liikkumisväline rinnastetaan liikenteessä jalankulkijoihin, mutta nopeus on sovitettava tilanteen mukaan. eli jalankulkijoiden seassa (jalkakäytävällä) saa liikkua korkeintaan kävelynopeutta. Maksiminopeutta ei saa jalankulkijoiden seassa koskaan ajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköpotkulauta, toisin kuin varsinainen potkulauta rinnastetaan tieliikenteessä polkupyöräilijäksi ei jalankulkijaksi

        Polkupyöräilijä saa tehdä mitä vaan ja on aina oikeassa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköpotkulauta, toisin kuin varsinainen potkulauta rinnastetaan tieliikenteessä polkupyöräilijäksi ei jalankulkijaksi

        Olen eri mieltä

        Love ive sanna


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polkupyöräilijä saa tehdä mitä vaan ja on aina oikeassa

        Ainakin jos on trikoot


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin jos on trikoot

        Nysse tukee sano Sanna


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Mitä tuossa on tutkittavaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tuossa on tutkittavaa?

        Jos sähköpotkulauden nopeus on korkeintaan 15 km/h, niin laitteen käyttäjä noudattaa jalankulkijan liikennesääntöjä. Nopeammilla sähköpotkulaudoilla noudatetaan pyöräilysääntöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sähköpotkulauden nopeus on korkeintaan 15 km/h, niin laitteen käyttäjä noudattaa jalankulkijan liikennesääntöjä. Nopeammilla sähköpotkulaudoilla noudatetaan pyöräilysääntöjä.

        Tuo asia ei lue tieliikennelaissa, johon linkki vie. Lisäksi myös tehot vaikuttavat sähkövempeleiden kohdalla, että missä niitä saa käyttää, ei pelkästään ajoneuvon rakenteellinen- tai maksiminopeus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo asia ei lue tieliikennelaissa, johon linkki vie. Lisäksi myös tehot vaikuttavat sähkövempeleiden kohdalla, että missä niitä saa käyttää, ei pelkästään ajoneuvon rakenteellinen- tai maksiminopeus.

        Härpättimistä säädetään ajoneuvolaissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sähköpotkulauden nopeus on korkeintaan 15 km/h, niin laitteen käyttäjä noudattaa jalankulkijan liikennesääntöjä. Nopeammilla sähköpotkulaudoilla noudatetaan pyöräilysääntöjä.

        Suojatietä lähestyvän autoilijan ei siis tarvitse väistää sähköpotkulautailijaa, jos tämä saapuu suojatielle 16 km tuntinopedella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suojatietä lähestyvän autoilijan ei siis tarvitse väistää sähköpotkulautailijaa, jos tämä saapuu suojatielle 16 km tuntinopedella.

        Autolla ei saa estää kevyen liikenteen käyttäjiä suojateillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autolla ei saa estää kevyen liikenteen käyttäjiä suojateillä.

        Ei liity tähän millään tavalla. Kaikki muut väistävät suojatiellä jalankulkijaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sähköpotkulauden nopeus on korkeintaan 15 km/h, niin laitteen käyttäjä noudattaa jalankulkijan liikennesääntöjä. Nopeammilla sähköpotkulaudoilla noudatetaan pyöräilysääntöjä.

        Ja jos mennään 25 km/h niin moposääntöjä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja jos mennään 25 km/h niin moposääntöjä

        Fillarikuskin sääntöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suojatietä lähestyvän autoilijan ei siis tarvitse väistää sähköpotkulautailijaa, jos tämä saapuu suojatielle 16 km tuntinopedella.

        Ymmärtämisen taso on näköjään heikko. Rakenteellinen nopeus ja nopeus jolla ajetaan, eivät ole sama asia. Alamäessä voi nopeus nousta korkeammaksi kuin mitä laitteen rakenteellinen nopeus on.

        Jalankulkua avustavilla laitteilla tarkoitetaan esimerkiksi tasapainotettuja yksi- tai useampipyöräisiä henkilökuljettimia, kuten tasapainoskoottereita (leijulauta/huuveri), sähköpotkulautoja ja muita vastaavia sähkömoottorisia kulkuvälineitä.

        Liikkumisvälineet rinnastetaan liikenteessä jalankulkijoihin, mutta nopeus on sovitettava tilanteen mukaan. Laitteissa tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h.

        Se missä laitteella saa ajaa, vaikuttaa sekä teho että rakenteellinen maksiminopeus. Täysiä ei kuitenkaan saa jalankulkijoiden seassa ajaa, vaan pitää sovittaa nopeus jalankulkijoiden mukaan.


    • Anonyymi

      Skuuttaajaa ei tarvitse kenenkään väistää. Se on lainsuojaton liikenteessä.

      • Anonyymi

        Asennevammaa ei voida oikein millään keinolla estää. Tämä näkyy liikenteen lisäksi myös monessa Suoli24 kirjoituksessa. Asennevamman esto ja leviäminen olisi tervetullut parannus yhteiskunnassa.


      • Anonyymi

        Skuuttaja (max 15 km/h) on jalankulkija.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Skuuttaja (max 15 km/h) on jalankulkija.

        Aloittaja ei ollut skuuttailija vaan sähköpotkulautailija jota koskee polkupyöräilijän säännöt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja ei ollut skuuttailija vaan sähköpotkulautailija jota koskee polkupyöräilijän säännöt

        Joo mutta sähköskuutti max 15 kmh on lainsäädännön kannalta jalankulkija, kun taas 15–25 kmh kulkeva on polkupyöräilijä. Yli 25 kmh kaahaava on taas lainsuojaton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Skuuttaja (max 15 km/h) on jalankulkija.

        Pelkkä nopeuden rajoitus ei riitä siihen, että lasketaan jalankulkijaksi. Myös teho vaikuttaa asiaan. Rajanveto tapahtuu pääsääntöisesti laitteen huippunopeuden sekä maksimitehon perusteella.

        Jotta laite on "jalankulkua avustava tai korvaava sähköinen liikkumisväline", niin laitteen maksimiteho saa olla 1 kW ja sen maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h. Silti ei saa ajaa kuin kävelynopeutta jalankulkijoiden seassa.

        Enemmistön sähköpotkulaudoista ovat kuitenkin niitä tehokkaampia "kevyitä sähköajoneuvoja", joita ajetaan polkupyörän säännöillä. Näiden laitteiden maksimiteho saa olla 1 kW ja sen maksiminopeus saa olla enintään 25 km/h. Sopivaa tilannenopeutta näilläkin on velvollinen ajamaan, vaikka ajaakin pyörätiellä. Jalankulkijoiden lähettyvillä on velvollinen vähentämään nopeutta näilläkin laitteilla.


      • Anonyymi

        ^ Vaikka noissa teho on sama 1 kW, niin laitteen rakenteellinen nopeus on se, joka määrittää minkälainen laite on kyseessä. Se ei vaikuta mitä nopeutta sattuu ajamaan tai että nopeamman laitteen nopeutta rajoittaisi alhaisemmaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pelkkä nopeuden rajoitus ei riitä siihen, että lasketaan jalankulkijaksi. Myös teho vaikuttaa asiaan. Rajanveto tapahtuu pääsääntöisesti laitteen huippunopeuden sekä maksimitehon perusteella.

        Jotta laite on "jalankulkua avustava tai korvaava sähköinen liikkumisväline", niin laitteen maksimiteho saa olla 1 kW ja sen maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h. Silti ei saa ajaa kuin kävelynopeutta jalankulkijoiden seassa.

        Enemmistön sähköpotkulaudoista ovat kuitenkin niitä tehokkaampia "kevyitä sähköajoneuvoja", joita ajetaan polkupyörän säännöillä. Näiden laitteiden maksimiteho saa olla 1 kW ja sen maksiminopeus saa olla enintään 25 km/h. Sopivaa tilannenopeutta näilläkin on velvollinen ajamaan, vaikka ajaakin pyörätiellä. Jalankulkijoiden lähettyvillä on velvollinen vähentämään nopeutta näilläkin laitteilla.

        Ei lainsäädäntö tunne mitään "kävelynopeutta". Kyllähän sähköiset rullatuolitkin kulkevat tuon 15 km/h ja niillä paahdetaan menemään kävelevien seassa.

        Mutta ne hitaat sähköskuutit ovat siis jalankulkijoita oikeuksiltaan. Sen vuoksi pitää autoilijankin olla suojateiden kohdalla tarkkana. Väistää pitää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ^ Vaikka noissa teho on sama 1 kW, niin laitteen rakenteellinen nopeus on se, joka määrittää minkälainen laite on kyseessä. Se ei vaikuta mitä nopeutta sattuu ajamaan tai että nopeamman laitteen nopeutta rajoittaisi alhaisemmaksi.

        Nopeusrajoittimella määritellään laitteen korkein rakenteellinen nopeus.

        Toki rakenne voi mahdollistaa suuremmatkin nopeudet, mutta mikäli laitteesta halutaan laillinen, niin nopeutta on rajoitettava keinotekoisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nopeusrajoittimella määritellään laitteen korkein rakenteellinen nopeus.

        Toki rakenne voi mahdollistaa suuremmatkin nopeudet, mutta mikäli laitteesta halutaan laillinen, niin nopeutta on rajoitettava keinotekoisesti.

        Eikös laitteen rakenteellinen nopeus ole se, joka sillä on ilman rajoittimia? En usko että "Kevyestä sähköajoneuvosta" saa "Jalankulkua avustavaa tai korvaavaa sähköistä liikkumisvälinettä" rajoittamalla laitteen nopeus 25 km/h nopeuteen 15 km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei lainsäädäntö tunne mitään "kävelynopeutta". Kyllähän sähköiset rullatuolitkin kulkevat tuon 15 km/h ja niillä paahdetaan menemään kävelevien seassa.

        Mutta ne hitaat sähköskuutit ovat siis jalankulkijoita oikeuksiltaan. Sen vuoksi pitää autoilijankin olla suojateiden kohdalla tarkkana. Väistää pitää.

        Laissa on velvoite sovittaa ajoneuvon nopeus tilanteisiin sopivaksi. Totta on, ettei mistään kävelynopeudesta laissa puhuta. Tässä yhteydessä puhutaan, sillä vajaaälyset eivät muute ymmärrä lain velvoitetta sovittaa ajoneuvon nopeus tilanteisiin sopivaksi, ilman kunnollista esimerkkiä ”kansankielellä”.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös laitteen rakenteellinen nopeus ole se, joka sillä on ilman rajoittimia? En usko että "Kevyestä sähköajoneuvosta" saa "Jalankulkua avustavaa tai korvaavaa sähköistä liikkumisvälinettä" rajoittamalla laitteen nopeus 25 km/h nopeuteen 15 km/h.

        Ei ole. Rakenteellinen nopeus on se minkä laite maksimissaan saavuttaa. Esimerkiksi joidenkin mopojen nopeutta rajoitetaan keinotekoisesti, jotta niiden rakenteellinen nopeus saadaan pidettyä lain edellyttämällä tasolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole. Rakenteellinen nopeus on se minkä laite maksimissaan saavuttaa. Esimerkiksi joidenkin mopojen nopeutta rajoitetaan keinotekoisesti, jotta niiden rakenteellinen nopeus saadaan pidettyä lain edellyttämällä tasolla.

        Rakenteellinen nopeus on se nopeus joka kyseisellä moottorilla ja vaihteistolla on mahdollista saavuttaa oletuksena, eli "tehdas-asetuksilla".

        Jos 25 km/h kulkevan laitteen maksiminopeus rajoitetaan elektronisesti/ohjelmallisesti 15 km/h nopeuteen, on kyseisen liikennevälineen rakenteellinen nopeus silti edelleen 25 km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rakenteellinen nopeus on se nopeus joka kyseisellä moottorilla ja vaihteistolla on mahdollista saavuttaa oletuksena, eli "tehdas-asetuksilla".

        Jos 25 km/h kulkevan laitteen maksiminopeus rajoitetaan elektronisesti/ohjelmallisesti 15 km/h nopeuteen, on kyseisen liikennevälineen rakenteellinen nopeus silti edelleen 25 km/h.

        Lainsäädännölle rakenteellinen nopeus on se minkä laite saavuttaa luokittelun vaatimassa kunnossa. Tekninen rakenne kestää tietenkin suuremmatkin nopeudet. Laite ei tuhoudu, vaikka se hetkellisesti kulkisikin lujempaa.

        Sipilän hallitushan suunnitteli "hidasautolakia", jolla olisi mahdollistettu tavallisten henkilöautojen käyttäminen 15-17-vuotiaille. Ainoa ero olisi ollut niiden maksiminopeuden rajoittaminen 60 km/h tasolle. EU-komissio esti lain käyttöönoton.

        Mutta joo, harvinaisia nuo max. 15 km/h sähköpotkulaudat ovat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pelkkä nopeuden rajoitus ei riitä siihen, että lasketaan jalankulkijaksi. Myös teho vaikuttaa asiaan. Rajanveto tapahtuu pääsääntöisesti laitteen huippunopeuden sekä maksimitehon perusteella.

        Jotta laite on "jalankulkua avustava tai korvaava sähköinen liikkumisväline", niin laitteen maksimiteho saa olla 1 kW ja sen maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h. Silti ei saa ajaa kuin kävelynopeutta jalankulkijoiden seassa.

        Enemmistön sähköpotkulaudoista ovat kuitenkin niitä tehokkaampia "kevyitä sähköajoneuvoja", joita ajetaan polkupyörän säännöillä. Näiden laitteiden maksimiteho saa olla 1 kW ja sen maksiminopeus saa olla enintään 25 km/h. Sopivaa tilannenopeutta näilläkin on velvollinen ajamaan, vaikka ajaakin pyörätiellä. Jalankulkijoiden lähettyvillä on velvollinen vähentämään nopeutta näilläkin laitteilla.

        Sari essayah kävelee kahta kymppiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sari essayah kävelee kahta kymppiä.

        Sariin sovelletaan mopo sääntöjä.


    • Anonyymi

      Tulipa taas provo😃😃😃😃😃😁😁🤣🤣
      Jos kuulut tähän pelle kerhoon niin jää alle niin saadaan taas hyvät naurut.

    • Anonyymi

      Raitiovaunun väistämissäännöt
      https://youtu.be/tGmcPc74WRk

      Vai pitäisikö sanoa autoilijan väistämissäännöt tilanteissa, joissa on tekemisissä raitiovaunuliikenteen kanssa.

    • Anonyymi

      Potkulautailijalla ei ole raitiovaunun alle ajo-oikeutta.

    • Anonyymi

      Ratikka ei väistä ketään eikä mitään.

      Koko liikenne seisoo,
      ja pitkään,
      aina joka risteyksessä,
      ja autosta pitää nousta asentoon ja vetää lippaan kun ratikka arvossaan menee aina ensin.

    • Anonyymi

      Ei tarvi kenenkään tietenkään väistää,
      toimit samanlailla liikenteessä kuin muutkin ajoneuvot,
      paina tämä visusti mieleesi.

      Voit myös satuttaa itsesi todella pahasti tai jopa menehtyä,
      ja voithan aina pilvenreunalta huudella , olin muuten oikeassa.

      HAAAHAAAAAAA

    • Anonyymi

      Ratikan tiedän, mikä on skuuttaaja. Lökäpöksy lautailijoita ei tarvita liikenteeseen.

    • Anonyymi

      Haha! Hesassa sai ratikkakuski sakot paineltuaan torvea ja jättämällä väistämättä.

      Tätä lisää Tampereellekin. Ratikkakuskit kärsimään!

      • Anonyymi

        Miten ratikalla väistetään?


    • Anonyymi

      Tämä keskustelu pitäisi poistaa, koska se sisältää niin paljon virheellistä tietoa. Mielipide ja fakta sekoittuvat.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1796
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1583
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      49
      1539
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1468
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      10
      1260
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1132
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1113
    Aihe