Ratikkakuskeilla tuntuu olevan outo tapa jyrätä kaikkien ylitse, koska heillä on suurin ja raskain ajoneuvo.
Kerrotaan se vielä kerran: RATIKALLA EI OLE MUIDEN PÄÄLLEAJO-OIKEUTTA!
Toivottavasti poliisikin joskus puhalluttaisi noita tonnikeijujen kuskeja.
Terveisin,
Sähköpotkulautailija vm.1997
Ratikka väistää aina skuuttaajaa - onko vaikea ymmärtää?
90
992
Vastaukset
- Anonyymi
Ei niillä kiskoilla saa ajaa kuin raitiovaunu. Ja vaikea tuollaista tonnien massaa on pysäyttää jos ajat päin punaisia. Ihan vaan tiedoksi että jos alle jäät niin raajat lähtee irti eikä skuutilla silloin enää ajella. Ainoastaan invalidimopoa.
- Anonyymi
Siinä tapauksessa ratikkakuski maksaa sairaalakulut ja tekoraajat rullatuolin korkoineen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinä tapauksessa ratikkakuski maksaa sairaalakulut ja tekoraajat rullatuolin korkoineen.
Vähän sama kun auot päätäsi ja aloitat riidan,
saat jälleen kunnolla turpaasi ja taas itket,
ja haet olkapäätä,
niin se vain menee ettet pärjää vahvemmillesi etkä paremmillesi koskaan, tajuta jo pikkureppana.
Jos ratikka ajaa päällesi, ei väliä kuka maksaa hautajaisesi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vähän sama kun auot päätäsi ja aloitat riidan,
saat jälleen kunnolla turpaasi ja taas itket,
ja haet olkapäätä,
niin se vain menee ettet pärjää vahvemmillesi etkä paremmillesi koskaan, tajuta jo pikkureppana.
Jos ratikka ajaa päällesi, ei väliä kuka maksaa hautajaisesi.Faija käy sitten heittämässä kostoksi skuuttini ratikan kiskoille. Siinäpähän suistuu paska kiskoilta ja kuolee mitä siihen ny mahtui 300? Sitäkö sä tahdot?
- Anonyymi
Kukaan muu kuin ratikkakuski ei aja kiskoilla. Siitä huolimatta ratikalla ei saa ajaa kenenkään päälle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinä tapauksessa ratikkakuski maksaa sairaalakulut ja tekoraajat rullatuolin korkoineen.
Ei muuten maksa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Faija käy sitten heittämässä kostoksi skuuttini ratikan kiskoille. Siinäpähän suistuu paska kiskoilta ja kuolee mitä siihen ny mahtui 300? Sitäkö sä tahdot?
Ja sitten sun Faijas maksaa ja SINÄ.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja sitten sun Faijas maksaa ja SINÄ.
Teknisessä mielessä skuutti on faijan omaisuutta, koska se sen maksoikin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Faija käy sitten heittämässä kostoksi skuuttini ratikan kiskoille. Siinäpähän suistuu paska kiskoilta ja kuolee mitä siihen ny mahtui 300? Sitäkö sä tahdot?
Miksi et itse käy, vittuunko siinä isääsi tarvitaan? Näin kysyy epätietoinen...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teknisessä mielessä skuutti on faijan omaisuutta, koska se sen maksoikin.
Onko Trafin sivuilla isäsi nimissä ja superkasko kans hirvi,palo ja ilkivaltavakuutus...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinä tapauksessa ratikkakuski maksaa sairaalakulut ja tekoraajat rullatuolin korkoineen.
Ratikka kuskeilla on kunnan lakimiehet turvana. Sinä joudut maksamaan ratikka kuskin traumahoidot talvisin Kanariansaarilla!
- Anonyymi
Taisi olla vihreä valtuutettu kirjoittakana kun noi raivolla ratikkaa kannatti.
Muutama susilauma vielä keskustaan, niin avot. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Faija käy sitten heittämässä kostoksi skuuttini ratikan kiskoille. Siinäpähän suistuu paska kiskoilta ja kuolee mitä siihen ny mahtui 300? Sitäkö sä tahdot?
Ei mahdu kuin 107
- Anonyymi
Näytä hyvä lapsi pilvenreunalta sitten pitkää nenää ,
ja huutele ,
olin muuten oikeassa.- Anonyymi
Onko jossain kirjoitettu, ettei pidä varoa?
- Anonyymi
Tamperelaiset alatte lähestyy meitä etelän paskoja jo ajautsmailatnne
Ole vaan
Elämän paska
I love sanna
- Anonyymi
-97 joku tyhjäpäiden vuosi?
- Anonyymi
Ja 9 kk aikaisemmin tavattiin torilla.
- Anonyymi
Voi kuinka paljon tänne laitetaan harhaisia höperryksiä.
- Anonyymi
Minä ainakin ajan sellaisten yli jotka ei osaa liikennesääntöjä.
- Anonyymi
Olethan ottanut selvää säännöistä. Asioita ei pidä suurennella, en ole yhdenkään ratikkakuskin nähnyt jyräävän kenenkään yli. Jos ajat alle, se on huononpi juttu.
- Anonyymi
Niin akuutti on jalankulkija
Aina oikeassa sujatillä
I love Sanna
- Anonyymi
Toivottavasti nuo turhakkeet saataisiin pois kaduilta,siis sähköpotkulaudat.
Nuoret ihmiset jaksa kävellä nykyään,onko jo niin vammautuneuta pitkistä känny,pleikka sessioista?
Kävelkää perkele tai pyöräilkää,saatte vähän liikettä somevartaloonne.- Anonyymi
Lihava persu ei jaksa kävellä, vaan turuuttaa puolen kilometrin matkatkin diiselimersulla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lihava persu ei jaksa kävellä, vaan turuuttaa puolen kilometrin matkatkin diiselimersulla.
Tai ratikalla, kuten vihreät.
Ratikan tekemisen hiilijalanjälki on muuten helvetillisen iso!
- Anonyymi
Laudalta pyörätuoliin ja kirstuun. Näin se menee kun ei liikuta ollenkaan lihasvoimalla.
- Anonyymi
Kuinka eroaa diiselimersulla ajelusta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuinka eroaa diiselimersulla ajelusta?
No ei mitenkään.
- Anonyymi
VR opettaa kuskinsa ajamaan vain kiskoja pitkin. Mitään väistöopetusta ei anneta kuten autokoulussa.
- Anonyymi
Aloitus ja koko ketju on juuri teidän tasoista älykkyytänne.
- Anonyymi
Taattua manse laatua!
- Anonyymi
Saako omalla resiinalla kruisailla raitsikkakiskoja pitkin ?
- Anonyymi
Huono provo. Mitään päälle-ajo oikeutta ei tosiaan ole, mutta sitä voi syyttää itseään, jos itse toimii liikennesääntöjen vastaisiesti ja sen seurauksena tapahtuu onnettomuus.
- Anonyymi
Eli kun ratikkakuski rullaa ylitse, niin ratikkakuski saa syyttää siitä itseään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli kun ratikkakuski rullaa ylitse, niin ratikkakuski saa syyttää siitä itseään.
Ajaa se ratikakävelijänkin yli jos eteen sattuu tulemaan
Hesqlainen tietää
Samoin rekkakuski vakka oot suoja tiellä
- Anonyymi
Lakeja kuuluu noudattaa, mutta mitkään lait eivät valitettavasti estä ihmisiä olemasta idiootteja.
- Anonyymi
Mutta idiootteja on vaikea estää koska he ovat niiin NEROKKAITA
- Anonyymi
KAIKKI väistävät aina MINUA.
- Anonyymi
Ratikkaan asennetaan konekiväärit ja pienehkö mutta varmasti riittävän tehokas tykki.
- Anonyymi
Venäjällähän on tietyillä asemilla konekivääriasemat ihan oikeastikin sotilasvaltio kun on
- Anonyymi
Ei ratikkaa tartte väistää. Normijärjellä varustettu ei aja alle.
- Anonyymi
Jos liikennesäännöissä lukee että kaikki muu liikenne väistää ratikkaa niin mikä kohta jäi ymmärtämättä?
- Anonyymi
Jos lukisi. Todellisuudessa ratikkaa koskevat samat liikennesäännöt kuin muitakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos lukisi. Todellisuudessa ratikkaa koskevat samat liikennesäännöt kuin muitakin.
Sähköpotkulauta, toisin kuin varsinainen potkulauta rinnastetaan tieliikenteessä polkupyöräilijäksi ei jalankulkijaksi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköpotkulauta, toisin kuin varsinainen potkulauta rinnastetaan tieliikenteessä polkupyöräilijäksi ei jalankulkijaksi
Jalankulkija se sähköpotkulautailija on, kunhan vaan ei aja liian lujaa. Kun sillä kaahaa kohti suojatietä, niin suojatietä risteävän liikenteen on stopattava sillä samalla sekunnilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jalankulkija se sähköpotkulautailija on, kunhan vaan ei aja liian lujaa. Kun sillä kaahaa kohti suojatietä, niin suojatietä risteävän liikenteen on stopattava sillä samalla sekunnilla.
Ei ole noin. Siihen vaikuttaa käytettävä laite, ei nopeus. Meinaatko että jos ajan tarpeeksi hiljaa sähköautolla, niin olen jalankulkija? Hehe....
Sinun kannattaa tutustua tähän sivuun.
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet
Jotta voi rinnastaa jalankulkijaan, niin kyseessä on oltava jalankulkua avustava tai korvaava sähköinen liikkumisväline. Näillä laitteilla saa liikkua jalkakäytävällä kävelynopeutta, eli niiden maksiminopeutta ei nillä edes saa ajaa jalkakäytävällä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole noin. Siihen vaikuttaa käytettävä laite, ei nopeus. Meinaatko että jos ajan tarpeeksi hiljaa sähköautolla, niin olen jalankulkija? Hehe....
Sinun kannattaa tutustua tähän sivuun.
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet
Jotta voi rinnastaa jalankulkijaan, niin kyseessä on oltava jalankulkua avustava tai korvaava sähköinen liikkumisväline. Näillä laitteilla saa liikkua jalkakäytävällä kävelynopeutta, eli niiden maksiminopeutta ei nillä edes saa ajaa jalkakäytävällä.Kyse on sähköpotkulaudasta, ei sähköautosta. Sähköpotkulauta rinnastetaan jalankulkijaan, kun sillä ajaa riittävän hitaasti.
Laissa ei ole määritelty mitään "kävelynopeutta".
Kaikkien on väistettävä sähköpotkulautailijaa siinä missä jalankulkijaakin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyse on sähköpotkulaudasta, ei sähköautosta. Sähköpotkulauta rinnastetaan jalankulkijaan, kun sillä ajaa riittävän hitaasti.
Laissa ei ole määritelty mitään "kävelynopeutta".
Kaikkien on väistettävä sähköpotkulautailijaa siinä missä jalankulkijaakin.Ei pidä paikkansa. Valittu nopeus ei vaikuta asiaan. Jotta rinnastetaan jalankulkijaan, niin kyseessä tulee olla "Jalankulkua avustava tai korvaava sähköinen liikkumisväline." Laitteissa tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja laitteen maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h.
Tällainen liikkumisväline rinnastetaan liikenteessä jalankulkijoihin, mutta nopeus on sovitettava tilanteen mukaan. eli jalankulkijoiden seassa (jalkakäytävällä) saa liikkua korkeintaan kävelynopeutta. Maksiminopeutta ei saa jalankulkijoiden seassa koskaan ajaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköpotkulauta, toisin kuin varsinainen potkulauta rinnastetaan tieliikenteessä polkupyöräilijäksi ei jalankulkijaksi
Polkupyöräilijä saa tehdä mitä vaan ja on aina oikeassa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköpotkulauta, toisin kuin varsinainen potkulauta rinnastetaan tieliikenteessä polkupyöräilijäksi ei jalankulkijaksi
Olen eri mieltä
Love ive sanna - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polkupyöräilijä saa tehdä mitä vaan ja on aina oikeassa
Ainakin jos on trikoot
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainakin jos on trikoot
Nysse tukee sano Sanna
- Anonyymi
Tieliikennelaki 729/2018
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729
Tuota voitte käydä asioita tutkimassa.- Anonyymi
Mitä tuossa on tutkittavaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä tuossa on tutkittavaa?
Jos sähköpotkulauden nopeus on korkeintaan 15 km/h, niin laitteen käyttäjä noudattaa jalankulkijan liikennesääntöjä. Nopeammilla sähköpotkulaudoilla noudatetaan pyöräilysääntöjä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos sähköpotkulauden nopeus on korkeintaan 15 km/h, niin laitteen käyttäjä noudattaa jalankulkijan liikennesääntöjä. Nopeammilla sähköpotkulaudoilla noudatetaan pyöräilysääntöjä.
Tuo asia ei lue tieliikennelaissa, johon linkki vie. Lisäksi myös tehot vaikuttavat sähkövempeleiden kohdalla, että missä niitä saa käyttää, ei pelkästään ajoneuvon rakenteellinen- tai maksiminopeus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo asia ei lue tieliikennelaissa, johon linkki vie. Lisäksi myös tehot vaikuttavat sähkövempeleiden kohdalla, että missä niitä saa käyttää, ei pelkästään ajoneuvon rakenteellinen- tai maksiminopeus.
Härpättimistä säädetään ajoneuvolaissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos sähköpotkulauden nopeus on korkeintaan 15 km/h, niin laitteen käyttäjä noudattaa jalankulkijan liikennesääntöjä. Nopeammilla sähköpotkulaudoilla noudatetaan pyöräilysääntöjä.
Suojatietä lähestyvän autoilijan ei siis tarvitse väistää sähköpotkulautailijaa, jos tämä saapuu suojatielle 16 km tuntinopedella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suojatietä lähestyvän autoilijan ei siis tarvitse väistää sähköpotkulautailijaa, jos tämä saapuu suojatielle 16 km tuntinopedella.
Autolla ei saa estää kevyen liikenteen käyttäjiä suojateillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autolla ei saa estää kevyen liikenteen käyttäjiä suojateillä.
Ei liity tähän millään tavalla. Kaikki muut väistävät suojatiellä jalankulkijaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos sähköpotkulauden nopeus on korkeintaan 15 km/h, niin laitteen käyttäjä noudattaa jalankulkijan liikennesääntöjä. Nopeammilla sähköpotkulaudoilla noudatetaan pyöräilysääntöjä.
Ja jos mennään 25 km/h niin moposääntöjä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja jos mennään 25 km/h niin moposääntöjä
Fillarikuskin sääntöjä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suojatietä lähestyvän autoilijan ei siis tarvitse väistää sähköpotkulautailijaa, jos tämä saapuu suojatielle 16 km tuntinopedella.
Ymmärtämisen taso on näköjään heikko. Rakenteellinen nopeus ja nopeus jolla ajetaan, eivät ole sama asia. Alamäessä voi nopeus nousta korkeammaksi kuin mitä laitteen rakenteellinen nopeus on.
Jalankulkua avustavilla laitteilla tarkoitetaan esimerkiksi tasapainotettuja yksi- tai useampipyöräisiä henkilökuljettimia, kuten tasapainoskoottereita (leijulauta/huuveri), sähköpotkulautoja ja muita vastaavia sähkömoottorisia kulkuvälineitä.
Liikkumisvälineet rinnastetaan liikenteessä jalankulkijoihin, mutta nopeus on sovitettava tilanteen mukaan. Laitteissa tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h.
Se missä laitteella saa ajaa, vaikuttaa sekä teho että rakenteellinen maksiminopeus. Täysiä ei kuitenkaan saa jalankulkijoiden seassa ajaa, vaan pitää sovittaa nopeus jalankulkijoiden mukaan.
- Anonyymi
Skuuttaajaa ei tarvitse kenenkään väistää. Se on lainsuojaton liikenteessä.
- Anonyymi
Asennevammaa ei voida oikein millään keinolla estää. Tämä näkyy liikenteen lisäksi myös monessa Suoli24 kirjoituksessa. Asennevamman esto ja leviäminen olisi tervetullut parannus yhteiskunnassa.
- Anonyymi
Skuuttaja (max 15 km/h) on jalankulkija.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Skuuttaja (max 15 km/h) on jalankulkija.
Aloittaja ei ollut skuuttailija vaan sähköpotkulautailija jota koskee polkupyöräilijän säännöt
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloittaja ei ollut skuuttailija vaan sähköpotkulautailija jota koskee polkupyöräilijän säännöt
Joo mutta sähköskuutti max 15 kmh on lainsäädännön kannalta jalankulkija, kun taas 15–25 kmh kulkeva on polkupyöräilijä. Yli 25 kmh kaahaava on taas lainsuojaton.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Skuuttaja (max 15 km/h) on jalankulkija.
Pelkkä nopeuden rajoitus ei riitä siihen, että lasketaan jalankulkijaksi. Myös teho vaikuttaa asiaan. Rajanveto tapahtuu pääsääntöisesti laitteen huippunopeuden sekä maksimitehon perusteella.
Jotta laite on "jalankulkua avustava tai korvaava sähköinen liikkumisväline", niin laitteen maksimiteho saa olla 1 kW ja sen maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h. Silti ei saa ajaa kuin kävelynopeutta jalankulkijoiden seassa.
Enemmistön sähköpotkulaudoista ovat kuitenkin niitä tehokkaampia "kevyitä sähköajoneuvoja", joita ajetaan polkupyörän säännöillä. Näiden laitteiden maksimiteho saa olla 1 kW ja sen maksiminopeus saa olla enintään 25 km/h. Sopivaa tilannenopeutta näilläkin on velvollinen ajamaan, vaikka ajaakin pyörätiellä. Jalankulkijoiden lähettyvillä on velvollinen vähentämään nopeutta näilläkin laitteilla. - Anonyymi
^ Vaikka noissa teho on sama 1 kW, niin laitteen rakenteellinen nopeus on se, joka määrittää minkälainen laite on kyseessä. Se ei vaikuta mitä nopeutta sattuu ajamaan tai että nopeamman laitteen nopeutta rajoittaisi alhaisemmaksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pelkkä nopeuden rajoitus ei riitä siihen, että lasketaan jalankulkijaksi. Myös teho vaikuttaa asiaan. Rajanveto tapahtuu pääsääntöisesti laitteen huippunopeuden sekä maksimitehon perusteella.
Jotta laite on "jalankulkua avustava tai korvaava sähköinen liikkumisväline", niin laitteen maksimiteho saa olla 1 kW ja sen maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h. Silti ei saa ajaa kuin kävelynopeutta jalankulkijoiden seassa.
Enemmistön sähköpotkulaudoista ovat kuitenkin niitä tehokkaampia "kevyitä sähköajoneuvoja", joita ajetaan polkupyörän säännöillä. Näiden laitteiden maksimiteho saa olla 1 kW ja sen maksiminopeus saa olla enintään 25 km/h. Sopivaa tilannenopeutta näilläkin on velvollinen ajamaan, vaikka ajaakin pyörätiellä. Jalankulkijoiden lähettyvillä on velvollinen vähentämään nopeutta näilläkin laitteilla.Ei lainsäädäntö tunne mitään "kävelynopeutta". Kyllähän sähköiset rullatuolitkin kulkevat tuon 15 km/h ja niillä paahdetaan menemään kävelevien seassa.
Mutta ne hitaat sähköskuutit ovat siis jalankulkijoita oikeuksiltaan. Sen vuoksi pitää autoilijankin olla suojateiden kohdalla tarkkana. Väistää pitää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
^ Vaikka noissa teho on sama 1 kW, niin laitteen rakenteellinen nopeus on se, joka määrittää minkälainen laite on kyseessä. Se ei vaikuta mitä nopeutta sattuu ajamaan tai että nopeamman laitteen nopeutta rajoittaisi alhaisemmaksi.
Nopeusrajoittimella määritellään laitteen korkein rakenteellinen nopeus.
Toki rakenne voi mahdollistaa suuremmatkin nopeudet, mutta mikäli laitteesta halutaan laillinen, niin nopeutta on rajoitettava keinotekoisesti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nopeusrajoittimella määritellään laitteen korkein rakenteellinen nopeus.
Toki rakenne voi mahdollistaa suuremmatkin nopeudet, mutta mikäli laitteesta halutaan laillinen, niin nopeutta on rajoitettava keinotekoisesti.Eikös laitteen rakenteellinen nopeus ole se, joka sillä on ilman rajoittimia? En usko että "Kevyestä sähköajoneuvosta" saa "Jalankulkua avustavaa tai korvaavaa sähköistä liikkumisvälinettä" rajoittamalla laitteen nopeus 25 km/h nopeuteen 15 km/h.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei lainsäädäntö tunne mitään "kävelynopeutta". Kyllähän sähköiset rullatuolitkin kulkevat tuon 15 km/h ja niillä paahdetaan menemään kävelevien seassa.
Mutta ne hitaat sähköskuutit ovat siis jalankulkijoita oikeuksiltaan. Sen vuoksi pitää autoilijankin olla suojateiden kohdalla tarkkana. Väistää pitää.Laissa on velvoite sovittaa ajoneuvon nopeus tilanteisiin sopivaksi. Totta on, ettei mistään kävelynopeudesta laissa puhuta. Tässä yhteydessä puhutaan, sillä vajaaälyset eivät muute ymmärrä lain velvoitetta sovittaa ajoneuvon nopeus tilanteisiin sopivaksi, ilman kunnollista esimerkkiä ”kansankielellä”.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös laitteen rakenteellinen nopeus ole se, joka sillä on ilman rajoittimia? En usko että "Kevyestä sähköajoneuvosta" saa "Jalankulkua avustavaa tai korvaavaa sähköistä liikkumisvälinettä" rajoittamalla laitteen nopeus 25 km/h nopeuteen 15 km/h.
Ei ole. Rakenteellinen nopeus on se minkä laite maksimissaan saavuttaa. Esimerkiksi joidenkin mopojen nopeutta rajoitetaan keinotekoisesti, jotta niiden rakenteellinen nopeus saadaan pidettyä lain edellyttämällä tasolla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole. Rakenteellinen nopeus on se minkä laite maksimissaan saavuttaa. Esimerkiksi joidenkin mopojen nopeutta rajoitetaan keinotekoisesti, jotta niiden rakenteellinen nopeus saadaan pidettyä lain edellyttämällä tasolla.
Rakenteellinen nopeus on se nopeus joka kyseisellä moottorilla ja vaihteistolla on mahdollista saavuttaa oletuksena, eli "tehdas-asetuksilla".
Jos 25 km/h kulkevan laitteen maksiminopeus rajoitetaan elektronisesti/ohjelmallisesti 15 km/h nopeuteen, on kyseisen liikennevälineen rakenteellinen nopeus silti edelleen 25 km/h. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rakenteellinen nopeus on se nopeus joka kyseisellä moottorilla ja vaihteistolla on mahdollista saavuttaa oletuksena, eli "tehdas-asetuksilla".
Jos 25 km/h kulkevan laitteen maksiminopeus rajoitetaan elektronisesti/ohjelmallisesti 15 km/h nopeuteen, on kyseisen liikennevälineen rakenteellinen nopeus silti edelleen 25 km/h.Lainsäädännölle rakenteellinen nopeus on se minkä laite saavuttaa luokittelun vaatimassa kunnossa. Tekninen rakenne kestää tietenkin suuremmatkin nopeudet. Laite ei tuhoudu, vaikka se hetkellisesti kulkisikin lujempaa.
Sipilän hallitushan suunnitteli "hidasautolakia", jolla olisi mahdollistettu tavallisten henkilöautojen käyttäminen 15-17-vuotiaille. Ainoa ero olisi ollut niiden maksiminopeuden rajoittaminen 60 km/h tasolle. EU-komissio esti lain käyttöönoton.
Mutta joo, harvinaisia nuo max. 15 km/h sähköpotkulaudat ovat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pelkkä nopeuden rajoitus ei riitä siihen, että lasketaan jalankulkijaksi. Myös teho vaikuttaa asiaan. Rajanveto tapahtuu pääsääntöisesti laitteen huippunopeuden sekä maksimitehon perusteella.
Jotta laite on "jalankulkua avustava tai korvaava sähköinen liikkumisväline", niin laitteen maksimiteho saa olla 1 kW ja sen maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h. Silti ei saa ajaa kuin kävelynopeutta jalankulkijoiden seassa.
Enemmistön sähköpotkulaudoista ovat kuitenkin niitä tehokkaampia "kevyitä sähköajoneuvoja", joita ajetaan polkupyörän säännöillä. Näiden laitteiden maksimiteho saa olla 1 kW ja sen maksiminopeus saa olla enintään 25 km/h. Sopivaa tilannenopeutta näilläkin on velvollinen ajamaan, vaikka ajaakin pyörätiellä. Jalankulkijoiden lähettyvillä on velvollinen vähentämään nopeutta näilläkin laitteilla.Sari essayah kävelee kahta kymppiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sari essayah kävelee kahta kymppiä.
Sariin sovelletaan mopo sääntöjä.
- Anonyymi
Tulipa taas provo😃😃😃😃😃😁😁🤣🤣
Jos kuulut tähän pelle kerhoon niin jää alle niin saadaan taas hyvät naurut. - Anonyymi
Raitiovaunun väistämissäännöt
https://youtu.be/tGmcPc74WRk
Vai pitäisikö sanoa autoilijan väistämissäännöt tilanteissa, joissa on tekemisissä raitiovaunuliikenteen kanssa. - Anonyymi
Potkulautailijalla ei ole raitiovaunun alle ajo-oikeutta.
- Anonyymi
Ratikka ei väistä ketään eikä mitään.
Koko liikenne seisoo,
ja pitkään,
aina joka risteyksessä,
ja autosta pitää nousta asentoon ja vetää lippaan kun ratikka arvossaan menee aina ensin. - Anonyymi
Ei tarvi kenenkään tietenkään väistää,
toimit samanlailla liikenteessä kuin muutkin ajoneuvot,
paina tämä visusti mieleesi.
Voit myös satuttaa itsesi todella pahasti tai jopa menehtyä,
ja voithan aina pilvenreunalta huudella , olin muuten oikeassa.
HAAAHAAAAAAA - Anonyymi
Ratikan tiedän, mikä on skuuttaaja. Lökäpöksy lautailijoita ei tarvita liikenteeseen.
- Anonyymi
Tarkoitetaan kai sähköpotkulautailijoita.
Aja oikein – sähköpotkulaudallakin
https://www.liikenneturva.fi/kampanjat/ajaoikein/
- Anonyymi
Haha! Hesassa sai ratikkakuski sakot paineltuaan torvea ja jättämällä väistämättä.
Tätä lisää Tampereellekin. Ratikkakuskit kärsimään!- Anonyymi
Miten ratikalla väistetään?
- Anonyymi
Tämä keskustelu pitäisi poistaa, koska se sisältää niin paljon virheellistä tietoa. Mielipide ja fakta sekoittuvat.
- Anonyymi
Oikea faktatieto löytyy jos haluaa.
Aja oikein – sähköpotkulaudallakin
https://www.liikenneturva.fi/kampanjat/ajaoikein/
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p551796Persut petti kannattajansa, totaalisesti !
Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,431583- 491539
Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?
Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.41485Sinäkö se olit...
Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis51468Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat
Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin51384Hyvää yötä ja kauniita unia!
Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä71298Lepakot ja lepakkopönttö
Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta101260Revi siitä ja revi siitä
Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla31132Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä
Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni31113