Älkää käykö Mintzun tallilla!

Anonyymi

Hei, tyttäreni kävi muutama viikko sitten Mintzun tallilla maastossa ratsastamassa ja odottelin sen aikaa autossa, kotoa on sen verran matkaa kuitenkin. Mutta semmoinen pisti silmääni että onko kovin normaalia hevosmaailmassa nähdä hevosia joilla on todella huonossa kunnossa oleva karva ja kylkiluut näkyy? Karvassa siis sen verran että kaljuja läikkiä oli monessa kohtaa ja karva päästetty kasvamaan sen verran pitkäksi että on selvästi takussa/huovuttunut koviksi kasoiksi.
Lisäten kritiikkiä hevoset nojasivat heikon näköistä metsllipuomiaitaa vasten mikä oli kallellaan ja söivät maassa lojuvaa vanhaa ja hiekkaista heinää. Sen ymmärrän että hevoset syövät ehkä aina kun siihen on mahdollisuus mutta oli todella surullista katseltavaa.
Harvoin nään hevosia maassa makaamassa mutta tuolla tallilla kymmeniä hevosia makasi maassa eivätkä päätä nostaneet kun käveli ohi ja pysähtyi maiskuttamaan.
Vesiastioissa ei ollut vettä ja aitaukset olivat todella pelkistettyjä ja tylsiä hiekkaisia neliöitä moottoritien vieressä.
Karsinoita oli maksimissaan viisi ja ainakin yhteen niistä oli jätetty hevonen sisään, siellä se potki ovea vasten ja luukut olivat kiinni, ei siis saanut katsella edes ulos. Hevonen oli siellä kun tulin ja siihen asti kunnes kahden tunnin päästä lähdin, en sitten tiedä päästettiinkö ollenkaan ulos.
Ja varustehuoneessa hevosilla omat harjat mutta tyttäreni meni tamma hevosella ja sen harjoissa ei ollut kaviokoukkua tai minkäänlaista harjaa/kampaa hännälle ja kaulaharjalle. Lainasi sitten salaa toisesta korista.
Pitäisikö minun tehdä eläinsuojelu ilmoitus?

17

1020

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä

    • Anonyymi

      Kyllä. Kuulostaa kamalalta.

    • Anonyymi

      Moikka! Tyttäreni kaveri on käynyt tällä tallilla yli vuoden ja haluan valaista pari faktaa tästä tallista. Hevoset tekevät töitä useita tunteja päivässä eikä kaikilla edes ole yhtä vapaa päivää viikossa esim yksi hevonen veti kerran yli 6h päivässä eikä hevosella ollut yhtäkään taukoa... säälin näitä hevosia. Näiden maastojen vetäjä taas on selkeästi liian iso näiden pienten ponejen selkään ja omistaja väittää, että issikat jaksavat kantaa paljon mutta tämä on jo hieman outoa kun tätä tapahtuu päivittäin eri hevosilla. Tallin omistaja on taas oikea kelmi! Olen saannut selville pari kultaista faktaa hänestä. Eikö olekkin outoa jos leiri/maasto maksut maksetaan käteisellä. Omistaja taitaa vain vältellä veroja.. Muutenkin koko talli on aivan paskan peitossa, työn tekiöitä on liian vähän, omistaja laimiinlyö hevosia sekä olen ollut myös kenttätuntia seuraamassa ja opettaja seurasi hevosia laukan nostojen aikana vihaisesti.. En kauheasti hevosista tiedä mutta mielestäni tallin toimintaan pitäisi muuttua sillä kulaan hevonen ei ansaitse tällaista kohtelua..

      • Anonyymi

        Nyt on kyllä pakko myöntää, että olen käynyt tallilla ja se oli täynnä todella härskin näköistä porukkaa. En luota tallin toimintaan!


      • Anonyymi

        issikat ei ole poneja vaan pienhevosia. ne jaksavat hyvin kantaa aikuisen miehenkin. olen käynyt tallilla ja en nähnyt siinä mitään outoa tai häiritsevää. siitä on tietysti vuosia ja onhan toiminta voinut muuttua. näin monella eri tallilla käyneenä tiedän että paikoissakin on eroja. muistaako kukaan järssillä ollutta Nikolaita eli Nikoa? minä en.issikat kyllä jaksaa kantaa aikuisen miehen siinä missä pikkusuokkikin.


    • Anonyymi

      Ei saatana tätä tallia. Jumalako hyväksyy tämän? Tallin toiminta ei ole mukavaa.

    • Anonyymi

      Oikeastiko muka? Nettisivut ja kuvat väittävät tallista muuta. Ettette vain olisi tottuneet hienoihin talleihin joissa karsinat ovat putipuhtaat? En kyllä tiedä, mutta epäilen kaikkea nyt. Mitä pitäisi uskoa????!

      • Anonyymi

        et ole vissiin käynyt ennen issikkatallilla? normaalia issikkatallin toimintaa. talli jossa Aulet eli annikki asui oli kyllä hyvä. en tiiä miten nyt.


      • Anonyymi

        Eihän tällä tallilla hevoset edes asu karsinassa, vaan ovat pihatossa/tarhassa. Mielestäni on outoa että hevosten tarhaa käytetään kenttänä. Ei se kai muuten olisi isompikaan ongelma jos se oli siisti ja olisi ratsastukseen sopiva pohja. Talli vain vaikuttaa niin hämärältä. Tuntuu että kun paikkaan astuu, siitä ei pääse enää eroon! Se paikka piinaa sinua lopun elämäsi. Enkä tosiaan ole tottunut mihinkään ”hienoihin” talleihin. Sekä yksi niistä opettajista oli tosi tympeä, kuin häntä ei olisi edes kiinnostanut hevoset.🦃


    • Anonyymi

      Monella isolla tallilla/ ratsastuskoululla on asiat retuperällä . Hevoset ovat vain keino ansaita rahaa. Hevosenhoitoon ei ole koulutusta saati ammattitaitoa. Bonuksena pedofiilit.

      • Anonyymi

        olen käynyt myös järssissä. Max eli Maxi tai Omena oli ihana. mikä mintzun tallissa vialla?


      • Anonyymi

        en ole törmännyt tähän. onneksi. kuulostaa liioittelulta. tiedän tallin jolla oli Rosina eli Rusina niminen tamma. jos se on parempi mene sinne. onko tämä jokin valittajien paikka? samoin hevostalli net.


    • Anonyymi

      Olet selvästi huomannut tallista vain huonot puolet.. itse olen siellä kauan käynyt ja vaikka välillä vähän huonolta näyttää niin:
      1. Okei tähän eil ole vastausta. Tiedän kyllä syyn mutta tallin olistajan yksityisyyden nimissä en sitä kerro täällä.
      2. Olikohan se metallipuomi AITA :/. Ja kaikki siellä vähän ahmatteja on 🤣.
      3. Hevoset todennäköisesti vain väsyneitä. Itse en ole koskaan nähnyt maassa makaamassa, muutekin uskon että jo liioittelet.
      4. Aitaukset ovat hevosille hyvät. Normaaleja tarhoja ne ovat. Ja usko minua, vedet laitetaan aina kun huomataan että vedet on loppu.
      5. Karsinoita ei ole paljoa koska islanninhevoset ovat tottuneet asumaan ulkona, PIHATOISSA. Karsinat ovat vain jos hevonen on sairas tai jotain muuta on tapahtunut. Tämä hevonen joka oli karsinassa saattoi esim tarvita rauhaa.
      6. Kaviokoukku varmaan katosi. Harja ja häntäharja eivät ole pakollisia. Eikä mikään erillinen kaulaharjakaan, en tiedä miltä luksustallilta tulit.

      Kiitos liioitellusta kommentistasi, heippa!
      T. Amandafani

    • Anonyymi

      Kyllä

    • Anonyymi

      Jos odotit häntä autossa, niin miten olet voinut muistuttaa hevosille??

      • Anonyymi

        niin. miksi et voinut tehdä niin. voihan vaihtaa tallia. Whoopy eli vaavi tai oki oli tallilla jossa kävin ennen. pikkiksessä. mikä vika mintzussa on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        niin. miksi et voinut tehdä niin. voihan vaihtaa tallia. Whoopy eli vaavi tai oki oli tallilla jossa kävin ennen. pikkiksessä. mikä vika mintzussa on?

        Kaikki te jotka puolustatte tallia taidatte olla vain liian nuoria ymmärtämään hevosten hyvinvoinnista. Tai sitten ette ole käyneet vaan talleilla joissa hevosia oikeasti hoidetaan kunnolla.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8855
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2643
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2380
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1746
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1227
    Aihe