Turha on valittaa suojatiellä pyöräilystä, sillä se on nykyään sallittua

Anonyymi

Pyöräilijä saa nyt ylittää ajoradan käyttämällä suojatietä, mutta se ei anna pyöräilijälle mitään oikeuksia. Väistämissäännöt pitää tuntea ja osata. Uusi tieliikennelaki astui voimaan 1.6.2020 ja siihen kannattaa tutustua.

Suojatie on suojatie vain jalankulkijoille, vaikka saa nyt pyöräilemällä ylittää se. Pyörätien jatke sen sijaan siirtää väistämisvelvollisuuden ajoradan liikenteelle. Ymmärtääkö autoilijat tämän muuttuneen asian ja ymmärtävätkö he edes suojatien ja pyörätien jatkeen eron?

43

1252

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Suurin osa pyöräilijöistä, aivan tietämättömiä säännöistä.
      Tosin autoilijoissakin paljon tietämättömyyttä.

    • Anonyymi

      Aika moni pyöräilijä ajaa ilman itsesuojeluvaistoa. Tekisi kyllä mieli päälle ajaa kun idiootit aikuiset ajaa suojatiellä autoni eteen. Pari kertaa on jo hipu tullut takalokariin, seuraavalla kerralla sinulle pyöräilijä voi käydä huonosti.
      Ps. Opettele liikennesäännöt

      • Anonyymi

        Mitään "päälle ajo-oikeutta" ei ole olemassakaan, vaikka se toinen mokaisikin. On vain velvollisuus välttää onnettomuus.

        Haaste on varmaan se, että pyörällä liikkuu sellaisia, jotka eivät osaa liikennesääntöjä, vaikka heidän kuuluisi osata. Liikenteessä jos liikkuu, niin tulee ottaa selvää liikennesäännöistä. Lapset ovat sitten eri asia. He eivät vielä osaa ja hallitse tilanteita. Siksi laki velvoittaakin varomaan lapsia erityisen paljon liikenteessä.


      • Anonyymi

        Kannattaisiko harkita jotain terapiaa? Tuollainen väkivallan haaveilu ei kerro kovin hyvää henkisestä tilastasi. Jos muuten usein olet tilanteessa, jossa kolari pyöräilijän kanssa on lähellä, niin mieti omaa toimintaasi. Olet niiden tilanteiden ainoa yhteinen tekijä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaisiko harkita jotain terapiaa? Tuollainen väkivallan haaveilu ei kerro kovin hyvää henkisestä tilastasi. Jos muuten usein olet tilanteessa, jossa kolari pyöräilijän kanssa on lähellä, niin mieti omaa toimintaasi. Olet niiden tilanteiden ainoa yhteinen tekijä.

        Kyllä se pistää vituttaan kun aikuinen mies tulee suojatielle pyörällä eikä edes vilkaise sivuille. Siitä vaan täysiä.
        Pääsee vielä joskus hengestään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se pistää vituttaan kun aikuinen mies tulee suojatielle pyörällä eikä edes vilkaise sivuille. Siitä vaan täysiä.
        Pääsee vielä joskus hengestään

        Samoin se, kun aikuinen tulee autolla kohti suojatietä eikä tee elettäkään antaa esteetöntä kulkua suojatiellä käveleville. Voi vielä tappaa jonkun.


      • Anonyymi

        Tyypillinen suomalainen juntti autokuski varmaan bemari kuski


    • Anonyymi

      Lainaatko vanhasta laista sen kohdan mikä mielestäsi on muuttunut ja sit laitat vielä uuden version myös?

      • Anonyymi

        Muutama asia on muuttunut. Vanhaa lakia ei kuitenkaan enää tarvitse miettiä. Uudessa laissa 18 § myötä on sallittu ylittää suojatie ajoneuvolla. Polkupyörä on ajoneuvo. Myös kaikilla muilla ajoneuvoilla saa ylittää suojatie (esim. huoltoajo, hiekoitus tms.).

        18 § viimeinen lause kuuluu näin: "Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle."

        Sitten tuo asia, että milloin pyörätien jatke merkitään ja on siinä, niin se on uuden lain liiteosassa tiemerkinnän kohdassa. Siellä lukee näin:

        "Pyörätien jatke osoitetaan kahdella valkoisella katkoviivalla. Merkintää käytetään osoittamaan pyörätieltä tulevalle polkupyöräilijälle ja mopoilijalle ajoradan ylityspaikka. Merkintää voidaan käyttää myös muissa polkupyöräilijälle ja mopoilijalle tarkoitetuissa ajoradan ylityspaikoissa. Pyörätien jatke merkitään vain, jos väistämisvelvollisuus ajorataa ylittäviä kohtaan on osoitettu liikennemerkillä B5, B6 tai B7. Jos pyörätien jatke merkitään suojatiemerkinnän rinnalle tai keskelle, suojatien puoleista katkoviivaa ei tarvitse merkitä."

        Pyörätien jatke on takuulla silloin siinä ja merkitään, kun ajoradan liikenteelle on osoitettu jollakin noilla liikennemerkeillä (B5, B6 tai B7) väistämisvelvollisuus ennen pyörätien jatketta. Muuten siinä tiemerkintänä on täyspitkä suojatieraidoitus ja suojatienhän sai, kuten jo todettiin, ylittää pyöräilemällä.


      • Anonyymi

        Kävelijälle kyllä annetaan tietä tottakai. Kyse olikin pyöräilijöistä.
        Pyöräilijä saa ajaa suojatiellä, MUTTA hänen on annettava esteetön kulku autotiellä liikkuville, JOLLEI, sitä ole liikennemerkein toisin ilmoitettu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kävelijälle kyllä annetaan tietä tottakai. Kyse olikin pyöräilijöistä.
        Pyöräilijä saa ajaa suojatiellä, MUTTA hänen on annettava esteetön kulku autotiellä liikkuville, JOLLEI, sitä ole liikennemerkein toisin ilmoitettu

        Esteetön kulku on tavallista väistämistä voimakkaampi velvoite. Sellaista velvoitetta ei pyöäräilijällä ole, kun hän ylittää ajoradan. Hänellä on "tavallinen" väistämisvelvollisuus.

        Pyöräilemällä saa ylittää suojatienkin, mutta väistämissäännöt tulee pyöräilijän osata. Tieliikennelain 24 § lukee mm. tällä tavalla: "Muuta liikennettä on väistettävä tultaessa ajoneuvolla pyörätieltä ajoradalle, jollei toisella tienkäyttäjällä ole väistämisvelvollisuutta 2 tai 3 momentin perusteella."

        Sen sijaan ajoradan ajoneuvojen on annettava suojatien yli pyrkiville jalankulkijoille se esteetön kulku. Tieliikennelain 27 § lukee mm. näin:"Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku."

        On syytä kuitenkin muistaa että risteyksessä kääntyvä auto väistää aina risteävän tien yli pyöräileviä. On siis väistettävä sen tien yli liikkuvia jolle kääntyi.

        24 §

        Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä:

        1) risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa;


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kävelijälle kyllä annetaan tietä tottakai. Kyse olikin pyöräilijöistä.
        Pyöräilijä saa ajaa suojatiellä, MUTTA hänen on annettava esteetön kulku autotiellä liikkuville, JOLLEI, sitä ole liikennemerkein toisin ilmoitettu

        Myös kääntyvä auto pitää väistää risteävää tietä ylittäviä pyöräilijöitä. Tämä huomiona väistämiseen velvoittavien liikennemerkkien lisäksi.


    • Anonyymi

      Saivartelua tiedettään, mutta liikennemerkit B5, B6 tai B7, ovat ne, jotka pyörätien jatkeen kohdalla siirtävät väistämisvelvollisuuden ajoradan liikenteelle, eli autoilijoille, ei jatke ja sen tiemerkintä.

      Pyörätien jatkeen tiemerkintä ei näy talvella tai se voi olla puutteellinen tai kulunut, joten joka tapauksessa pitää opetella ja osata väistämissäännöt.

      • Anonyymi

        Pyörätien jatke on olemassa ja se merkitään jatkeen tiemerkinnöin vain silloin, kun ajoradalla on väistämisvelvollisuus osoitettu liikennemerkein ennen pyörätien jatketta.

        Tietää siis, että lumen alla on pyörätien jatke, kun ajoradan liikenteellä on jokin väistämiseen velvoittava liikennemerkki ennen pyörätien jatketta. Muussa tapauksessa kohdassa on tiemaalauksena lumen alla täyspitkä suojatieraidoitus.

        Suojatien saa siis pyöräillä yli väistämisvelvollisuus huomioiden.


      • Anonyymi

        Tiemaalaukset asiaan liittyen näkyvät tässä kuvassa:

        https://img.aijaa.com/b/00740/15000407.jpg

        Ylhäältä alas:

        1. Suojatie
        2. Pyörätien jatke
        3. Molemmat samassa kohtaa, kun pyörätien jatke merkitään (jatke keskellä).
        4. Molemmat samassa kohtaa,kun pyörätien jatke merkitään (jatke rinnalla).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiemaalaukset asiaan liittyen näkyvät tässä kuvassa:

        https://img.aijaa.com/b/00740/15000407.jpg

        Ylhäältä alas:

        1. Suojatie
        2. Pyörätien jatke
        3. Molemmat samassa kohtaa, kun pyörätien jatke merkitään (jatke keskellä).
        4. Molemmat samassa kohtaa,kun pyörätien jatke merkitään (jatke rinnalla).

        Tuolta löytyy kuvat myös selitteineen:
        https://liikennemerkkeja.fi/tiemerkinnat/l3-suojatie
        https://liikennemerkkeja.fi/tiemerkinnat/l4-pyoratien-jatke
        https://liikennemerkkeja.fi/tiemerkinnat/l4-pyoratien-jatke-2
        https://liikennemerkkeja.fi/tiemerkinnat/l4-pyoratien-jatko


    • Anonyymi

      Autoilija tulee Nokian valtatietä Tampereen suunnasta ja aikoo kääntyä oikealle Auto-grillin pihaan.

      Pyöräilijä tulee Nokian suunnasta samaan kohtaan pohjoispuolen pyörätietä mutta ei aio kääntyä. Pyöräilijä aikoo ylittää Auto-grillin pihaan johtavan väylän suojatien kohdalta ja aikoo jatkaa Tampereen suuntaan / Sarpatintielle.

      Autoilijalle ei ole yhtään liikennemerkkiä liittyen tuohon pyöräilijään taikka kääntymiseensä mutta pitääkö hänen silti väistää tätä vastaan tulevaa suojatiellä ajavaa pyöräilijää?

      • Anonyymi

        Pitää. Syy lukee Tieliikennelain 24. pykälässä.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää. Syy lukee Tieliikennelain 24. pykälässä.

        Juuri näin. 24 § kertoo asian kääntyvien ajoneuvojen osalta.

        Vielä sellainen huomioi, että jos ei ole suojatietä/pyörätien jatketa, vaan yhtenäinen kevyenliikenteen väylä jonka yli ajetaan, niin sen ylittävä ajoneuvo väistää. Samaisessa 24 § lukee näin.

        Ajoneuvolla on aina väistettävä: 5) jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä;


      • Anonyymi

        Kuva kertoo enemmän. Risteyksessä kääntyvä väistää.

        https://i.ibb.co/pRknstV/Pyoratien-jatke-kaantyv-vaistaa.jpg

        Kääntyvien väistämiseen ei liity mitään liikennemerkkiä, vaan väistämisvelvollisuus on sääntöjen perusteella. Tuossa kuvassa jos mustalta autolta poistettaisiin kolmio, niin se saisi mennä ensiksi ja pyöräilijä vasta sitten, mutta kääntyvät väistäisivät edelleen pyöräilijää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuva kertoo enemmän. Risteyksessä kääntyvä väistää.

        https://i.ibb.co/pRknstV/Pyoratien-jatke-kaantyv-vaistaa.jpg

        Kääntyvien väistämiseen ei liity mitään liikennemerkkiä, vaan väistämisvelvollisuus on sääntöjen perusteella. Tuossa kuvassa jos mustalta autolta poistettaisiin kolmio, niin se saisi mennä ensiksi ja pyöräilijä vasta sitten, mutta kääntyvät väistäisivät edelleen pyöräilijää.

        Tässä kuva tilanteesta, jossa ajoradalla ei ole väistämiseen velvoittavaa liikennemerkkiä ennen pyörätien jatketta ja siksi ei myöskään pyörätien jatkeen tiemerkintää.

        https://i.ibb.co/SXPFGXL/Vasistamisjarjestys.jpg

        Oikeassa alalaidassa oleva valkoinen auto saa mennä ensiksi ja sen jälkeen pyöräilijät, koska risteyksessä kääntyvät väistävät pyöräilijöitä.


    • Anonyymi

      Pitääkö tollojen pyörälijöiden ajaa suojateitä kovilla nopeuksilla. Eikö tollopäät osaa soittaa enään kelloa varoitukseksi vaan ohittelevat jalankulkijat varomattomasti kovilla nopeuksilla. Tästä on tullut ongelma ja suuri.

      • Anonyymi

        Totta on, että pyöräilijöiden pitää sovittaa nopeus tilanteen mukaan. Heidän pitää myös antaa turvallinen tila jalankulkijoille, mutta myös jalankulkijat pitää olla tietoisia mitä ympärillään tapahtuu.

        "Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."

        Tuossa puhutaan tienkäyttäjistä, ei ajoneuvoista. Jalankulkija on myös tienkäyttäjä. Aivan jokaisella liikenteessä liikkuvalla on nykyään tuo ennakointivelvollisuus, eli pitää olla perillä mitä ympärillä tapahtuu.


    • Anonyymi

      No perkele on se vaikeeta. Kääntyvä auto väistää pyöräilijää, kyllä. Mutta suoraan päätietä ajava auto EI ole velvollinen väistämään pyöräilijää joka pyöräilee suojatiellä. Jos suojatiellä taluttaa pyörää, on jalankulkija jota auton pitää väistää.
      Mikä siinä on vaikeeta?

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On väistettävä jos on korotettu suojatie tai pyörätien jatke ja tämä uusi liikennemerkki: https://liikennemerkkeja.fi/liikennemerkit/uudet-liikennemerkit/b7-vaistamisvelvollisuus-pyorailijan-tienylityspaikassa
        En ole tällaiseen paikkaan kyllä vielä missään törmännyt mutta teknisesti mahdollinen jossain päin Suomea

        Tampereella on.

        https://goo.gl/maps/T7icD9zeZJjeinpV9

        Tuossa kaarteessa on nykyään liikennemerkki B7: Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa. Ei ole täysin suora tie, mutta ei tuossa ole risteystäkään, joten "suorasta" yhtäjaksoisesta tiestä/ajoradasta on kuitenkin kyse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tampereella on.

        https://goo.gl/maps/T7icD9zeZJjeinpV9

        Tuossa kaarteessa on nykyään liikennemerkki B7: Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa. Ei ole täysin suora tie, mutta ei tuossa ole risteystäkään, joten "suorasta" yhtäjaksoisesta tiestä/ajoradasta on kuitenkin kyse.

        Tuo Tampereen paikka näkyy tällä videolla 01 m 26 s kohdasta vähän matkaa eteenpäin.

        https://youtu.be/ci4srmHPmH0?t=1m26s


    • Anonyymi

      Suurin häiriötekijä tilanteessa on se, että pyöräilijä tulee suojatielle niin äkkiä verrattuna jalankulkijaan.
      Joka sitten aiheuttaa äkkijarrutuksia autoletkassa, vaikka väistämisvelvollisuus on sillä pyörälijällä suojatiellä.

      Varsinkin lapset/nuoret ovat jo omaksuneet ajatuksen, että kyllä autoilija päästää heidät pöyräillen ylisuojatien ja tulevat ihan vilahtamalla auton eteen.

      Joten äkkitilanteet on lisääntynyt suojatiellä mikä ei lisää liikenneturvallisuutta, vaan päinvastoin.

      • Anonyymi

        Pyöräilijä tulee kenties suojatielle lujaa, että ennättää alta pois, koska pyöräilijällä on suojatiellä väistämisvelvollisuus ajoradan liikenteeseen nähden.

        Kääntyvä auto sen sijaan väistää sen risteävän tien ylittävää pyöräilijöitä, jolle autoilija on kääntymässä. Lisäksi autoilija väistää pyöräilijöitä, mikäli autoilijalla on väistämiseen velvoittava liikennemerkki ennen suojatietä/pyörätien jatketta.

        Liikennesäännöt tulee osata. Lapset eivät vielä osaa. Siksi laki velvoittaa varomaan mm. lapsia kaikissa tilanteissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräilijä tulee kenties suojatielle lujaa, että ennättää alta pois, koska pyöräilijällä on suojatiellä väistämisvelvollisuus ajoradan liikenteeseen nähden.

        Kääntyvä auto sen sijaan väistää sen risteävän tien ylittävää pyöräilijöitä, jolle autoilija on kääntymässä. Lisäksi autoilija väistää pyöräilijöitä, mikäli autoilijalla on väistämiseen velvoittava liikennemerkki ennen suojatietä/pyörätien jatketta.

        Liikennesäännöt tulee osata. Lapset eivät vielä osaa. Siksi laki velvoittaa varomaan mm. lapsia kaikissa tilanteissa.

        Autoilija väistää kääntyessään risteävän tien jalankulkijoita ja pyöräilijöitä JOS paikalla on pyörätiet yhdistävä "suojatie". Jos pyöräteitä ei ole eikä suojatiemerkki ole uudenmallinen missä on fillari hahmojen sijaan, siinä ei saa ajaa fillarilla, ei edes alle 12 vuotias. Kyseessä ei tällöin ole pyörätien jatke vaan suojatie ja suojatiellä ei uudenkaan lain mukaan saa fillarilla ajaa.

        Tämä asia ei voi tulla yllätyksenä kenellekään koska kaikkien liikenteessä liikkuvien pitää olla selvillä säännöistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoilija väistää kääntyessään risteävän tien jalankulkijoita ja pyöräilijöitä JOS paikalla on pyörätiet yhdistävä "suojatie". Jos pyöräteitä ei ole eikä suojatiemerkki ole uudenmallinen missä on fillari hahmojen sijaan, siinä ei saa ajaa fillarilla, ei edes alle 12 vuotias. Kyseessä ei tällöin ole pyörätien jatke vaan suojatie ja suojatiellä ei uudenkaan lain mukaan saa fillarilla ajaa.

        Tämä asia ei voi tulla yllätyksenä kenellekään koska kaikkien liikenteessä liikkuvien pitää olla selvillä säännöistä.

        Pyörätienjatketta ei voi olla ilman pyöräteitä molemmilla puolilla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoilija väistää kääntyessään risteävän tien jalankulkijoita ja pyöräilijöitä JOS paikalla on pyörätiet yhdistävä "suojatie". Jos pyöräteitä ei ole eikä suojatiemerkki ole uudenmallinen missä on fillari hahmojen sijaan, siinä ei saa ajaa fillarilla, ei edes alle 12 vuotias. Kyseessä ei tällöin ole pyörätien jatke vaan suojatie ja suojatiellä ei uudenkaan lain mukaan saa fillarilla ajaa.

        Tämä asia ei voi tulla yllätyksenä kenellekään koska kaikkien liikenteessä liikkuvien pitää olla selvillä säännöistä.

        Olet väärässä. Nykyään saa pyöräillä jokaisen suojatien yli. Päivitä tietosi nykyaikaan. Katso video.

        Tunne liikennesäännöt: tien ylitys pyöräilijänä
        https://youtu.be/NYE2CK-P86E

        Alla on vielä muutama muu tietoisku video pyöräilijöiden väistämiseen liittyen.

        Tunne liikennesäännöt: liikennemerkki ohjaa
        https://youtu.be/jWGNO6y8fmo

        Tunne liikennesäännöt: kääntyvä väistää
        https://youtu.be/-yZhenSVC6s

        Tunne liikennesäännöt: Liikenneympyrä
        https://youtu.be/gHecrGOaRM0

        P.S. Sitä uutta Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa liikennemerkkiä, johon viittaat, käytetään ainoastaan korotettujen pyörätien jatkeiden kohdalla. Se ei liity mitenkään siihen, että saako pyöräillä suojatien yli vai ei. Kuten jo todettiin, niin jokaisen suojatien yli saa nykyään pyöräillä, mutta väistämissäännöt pitää siinä kohtaa pyöräilijöiden osata.


      • Anonyymi

        ^ Tässä on vielä kuva ylempänä mainitusta Tampereella olevasta paikasta, jossa käytetään uutta "väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa" liikennemerkkiä. Näkee että kyseessä on korotettu pyörätien jatke. Kohdassa on pyörätien jatkeen lisäksi myös suojatie, eli siinä on myös suojatien liikennemerkki.

        https://i.ibb.co/1z1yWzb/Vaist-misvelvollisuus-pyorailijan-tienylityspaikassa.jpg


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoilija väistää kääntyessään risteävän tien jalankulkijoita ja pyöräilijöitä JOS paikalla on pyörätiet yhdistävä "suojatie". Jos pyöräteitä ei ole eikä suojatiemerkki ole uudenmallinen missä on fillari hahmojen sijaan, siinä ei saa ajaa fillarilla, ei edes alle 12 vuotias. Kyseessä ei tällöin ole pyörätien jatke vaan suojatie ja suojatiellä ei uudenkaan lain mukaan saa fillarilla ajaa.

        Tämä asia ei voi tulla yllätyksenä kenellekään koska kaikkien liikenteessä liikkuvien pitää olla selvillä säännöistä.

        Aina aika ajoin kuulee väitettävän, ettei pyörällä saisi ajaa suojatiellä. Tämä käsitys on väärä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina aika ajoin kuulee väitettävän, ettei pyörällä saisi ajaa suojatiellä. Tämä käsitys on väärä.

        Oikeassa olet. Nykyisen tieliikennelain 18 § sallii ylittää ajorata pyöräilemällä suojatien yli. Väistämisvelvollisuus on sitten eri asia. Väistämissäännöt pitää pyöräilijän osata.


    • Anonyymi

      Kolmenkulman lähellä on vääränlainen tiemaalaus tämän kuvan kohdassa.

      https://goo.gl/maps/pagCg42yedPhMyyD7

      Pyöräilin tänään siitä ja tiemaalauksena on pyörätien jatkeen tiemerkintä, vaikka ajoradalla ei ole väistämismerkkiä ennen sitä. Kohtaan pitää joko laittaa ajoradalle väistämismerkit (esim. kolmio) tai sitten maalata tiemaalaukseksi täyspitkä suojatiemerkintä.

      Tiemerkintöjen muuttamisen 2 vuoden siirtymäaika loppui 1.6.2022. Edelleen on paljon väärin maalattuja kohtia.

      • Anonyymi

        Laki ei nykyään tunnista niitä ns. pyörätienjatkeita. Ne on siis nykyään vain suojateita missä pyöräilijä väistää autoa.

        Miten muuten suojatiellä voi aikuinen ajaa kun molemmin puolin suojatietä on jalkakäytävä eikä pyörätietä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laki ei nykyään tunnista niitä ns. pyörätienjatkeita. Ne on siis nykyään vain suojateita missä pyöräilijä väistää autoa.

        Miten muuten suojatiellä voi aikuinen ajaa kun molemmin puolin suojatietä on jalkakäytävä eikä pyörätietä?

        Kyllä laki tunnistaa pyörätien jatkeen edelleen. Tämä teksti on suoraan nykyisestä tieliikennelaista.

        "Pyörätien jatke osoitetaan kahdella valkoisella katkoviivalla. Merkintää käytetään osoittamaan pyörätieltä tulevalle polkupyöräilijälle ja mopoilijalle ajoradan ylityspaikka. Merkintää voidaan käyttää myös muissa polkupyöräilijälle ja mopoilijalle tarkoitetuissa ajoradan ylityspaikoissa. Pyörätien jatke merkitään vain, jos väistämisvelvollisuus ajorataa ylittäviä kohtaan on osoitettu liikennemerkillä B5, B6 tai B7. Jos pyörätien jatke merkitään suojatiemerkinnän rinnalle tai keskelle, suojatien puoleista katkoviivaa ei tarvitse merkitä."

        Pyörätien jatke on pyörätieltä tulevan polkupyöräilijän ja mopoilijan ajoradan ylityspaikka. Se voi olla merkitty, eli silloin kun ajoradan liikenteellä on väistämisvelvollisuus, tai se on jätetty merkitsemättä, kun ajoradan ajoneuvoilla ei ole väistämisvelvollisuutta. Silloin on tiemaalauksena täyspitkä suojatiemerkintä.

        Katso tämä video --> https://youtu.be/NYE2CK-P86E

        Jokaisen suojatien saa kuitenkin myös ylittää pyöräilemällä yli. Väistämissäännöt ovat kuitenkin eri asia ja suojatie on suojatie vain jalankulkijoille, eli määrittää suojatien "suojan" vain jalankulkijoille. Pyöräilijä ajoneuvon kuljettajana tulee opetella väistämissäännöt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laki ei nykyään tunnista niitä ns. pyörätienjatkeita. Ne on siis nykyään vain suojateita missä pyöräilijä väistää autoa.

        Miten muuten suojatiellä voi aikuinen ajaa kun molemmin puolin suojatietä on jalkakäytävä eikä pyörätietä?

        Niin ja suojatiellä voi ajaa niiden viivojen suuntaisesti kuten autot yleensä ajaa ja sitten toisalta suuntana yli viivojen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja suojatiellä voi ajaa niiden viivojen suuntaisesti kuten autot yleensä ajaa ja sitten toisalta suuntana yli viivojen.

        Kyllä, poikkusuuntainen liikenne on eri kuin pitkittäissuuntainen liikenne. Ajoradan saa ylittää pyöräilemällä suojatien yli. Suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      11
      3475
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1878
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      541
      1566
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      80
      1188
    5. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      61
      992
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      958
    7. Hyödyt Suomelle???

      Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      209
      872
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      823
    9. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      816
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      768
    Aihe