Polkupyöräilijöille polkupyörän ajokortti

Anonyymi

Polkupyöräilijöille pitää ehdottomasti kehitellä ajokortti. Aivan liikaa näkee pyöräilijöitä joilla ei ole mitään käsitystä liikennesäännöistä. Eilen esimerkiksi joku parikymppisen näköinen paviaani ajoi Jyväskylän Keljossa tien varressa vaikka kevyenliikenteenväylä on ihan vieressä. Koko Keljon ainoassa liikennevalo-ohjatussa risteyksessä tämä paviaani päätti ajaa punaisia päin aiheuttaen sen, että ainakin yksi oikealta tuleva autoilija (jolle paloi sillä hetkellä vihreä) joutui pysähtymään paviaanin takia. Hetken päästä näin kun paviaani ajoikin jo vastaantulijoiden kaistalla.

Tuollaisille ääliöille pitää antaa kurinpalautusta.

83

1013

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitkään lait, säännöt tai ajokortit eivät kuitenkaan estä ihmisiä toimimasta typerästi. Tämän näkee autoilijoista, jotka usein rikkovat sääntöjä ja lakeja, vaikka ovat autokoulun käyneetkin.

      • Anonyymi

        Ajokortti ei todellakaan takaa yhtään mitään.

        Poliisin kuuluu valvoa kuskien käyttäytymistä liikenteessä. Heillä on siihen valtuudet ja sopivat työkalut. Ihan turhaan syyllistätte pyöräilijöitä yleensä, kun nämä typerät toilailut ovat yksittäisten kuskien mokia.


    • Anonyymi

      Ei meidän Pekalla 6-v ole varaa ajokorttiin.

      • Anonyymi

        Bingo!


      • Anonyymi

        Pekka ei ole 6-vuotiaana rikosoikeudellisesti vastuullinen. Hänen vanhempansa ovat vastuussa hänestä ja heidän tulee estää Pekan pääsy liikenteen sekaan.


    • Anonyymi

      Samaa näkee vaadittavan silloin tällöin, samoin kuin polkupyörien pakollista vakuutusta. Jotenkin siinä kuitenkin käy aina niin, että asia jää siihen. Siis sillä tavoin siihen, että vaatija jaksaa kirjoittaa aiheesta muutaman kiukkuisen viestin, mutta ei tee yhtään mitään vaatimuksen toteuttamiseksi käytännössä. Ehkä se asia ei olekaan niin tärkeä.

    • Anonyymi

      Onneksi ne eivät autoile.

      • Anonyymi

        Melko iso osa pyöräilijöistä omistavat myös ajokortin ja liikkuvat myös muilla ajoneuvoilla liikenteessä.


    • Anonyymi

      Spandex-pojuilla ei ole pyörässä jarruja, muut väistykööt pois alta.

      • Anonyymi

        Luulotauti on paha tauti.


      • Anonyymi

        Ajoneuvon hallintalaitteet ovat tarkan säädösten alaiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulotauti on paha tauti.

        Johtuuko siis mielestäsi pyöräilijöiden runsaat sääntörikkomukset luulotaudista? Mikä tämä kyseinen luulo on? Onko se luulo kuolemattomuudesta ja lain yläpuolella olemisesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Johtuuko siis mielestäsi pyöräilijöiden runsaat sääntörikkomukset luulotaudista? Mikä tämä kyseinen luulo on? Onko se luulo kuolemattomuudesta ja lain yläpuolella olemisesta?

        Enemmän näen kyllä liikenteessä kädettömiä autoilijoita, jotka eivät hallitse tilanteita kuin pyöräilijöitä, jotka eivät hallitse tilanteita. Toki niitä pyöräilijöitä myös on. En siis väitä, ettei heitä olisi ollenkaan. Autoilijoita silti määrällisesti enemmän niitä, jotka mokailevat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enemmän näen kyllä liikenteessä kädettömiä autoilijoita, jotka eivät hallitse tilanteita kuin pyöräilijöitä, jotka eivät hallitse tilanteita. Toki niitä pyöräilijöitä myös on. En siis väitä, ettei heitä olisi ollenkaan. Autoilijoita silti määrällisesti enemmän niitä, jotka mokailevat.

        Olisiko tästä jotakin analysoitua aineistoa saatavilla, vai onko tämä sinun oma mutu-tuntumasi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisiko tästä jotakin analysoitua aineistoa saatavilla, vai onko tämä sinun oma mutu-tuntumasi?

        Jotakin voi varmasti tulkita siitä, jos kirjoitetaan että "näen". Se luetun ymmärtäminen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Johtuuko siis mielestäsi pyöräilijöiden runsaat sääntörikkomukset luulotaudista? Mikä tämä kyseinen luulo on? Onko se luulo kuolemattomuudesta ja lain yläpuolella olemisesta?

        Kyselijäpösilö triggeröityi taas kerran.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Johtuuko siis mielestäsi pyöräilijöiden runsaat sääntörikkomukset luulotaudista? Mikä tämä kyseinen luulo on? Onko se luulo kuolemattomuudesta ja lain yläpuolella olemisesta?

        Olisiko tästä jotakin analysoitua aineistoa saatavilla, vai onko tämä vain sinun oma mutu-tuntumasi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enemmän näen kyllä liikenteessä kädettömiä autoilijoita, jotka eivät hallitse tilanteita kuin pyöräilijöitä, jotka eivät hallitse tilanteita. Toki niitä pyöräilijöitä myös on. En siis väitä, ettei heitä olisi ollenkaan. Autoilijoita silti määrällisesti enemmän niitä, jotka mokailevat.

        Empä ole nähnyt sääntöjä noudatavaa pyöräilijää ajamassa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Empä ole nähnyt sääntöjä noudatavaa pyöräilijää ajamassa!

        En tiedä missä sisäsiittoisessa paikassa sitten asut. Täällä näkee ainakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä missä sisäsiittoisessa paikassa sitten asut. Täällä näkee ainakin.

        Päkaupunkiseudulla ei selasia näy!


    • Anonyymi

      Lätäjalkafillaristilla vain oikeuksia!
      Suojatielle ajetaan surutta.Autot aina pysähtyy?

    • Anonyymi

      Laki ei ehdottomasti kiellä pyöräilijää ajamasta ajoradalla, vaikka vieressä olisi pyörätie.

      Sitä paitsi jos kadun varrella olevaa kevyenliikenteen väylää ei ole eksplisiittisesti merkitty pyöräilyn sallivalla liikennemerkillä, siinä ei saa edes pyöräillä; kyse on silloin jalkakäytävästä.

      • Anonyymi

        Ei ehdottomasti kiellä, vaan sallii asian tietyissä tilanteissa. Tässä on yksi esimerkki siitä.

        "Jos kaksisuuntainen pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ehdottomasti kiellä, vaan sallii asian tietyissä tilanteissa. Tässä on yksi esimerkki siitä.

        "Jos kaksisuuntainen pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa."

        Joo, mutta tarkoitin tieliikennelain 18 § 5 mom "Ajoneuvolla saa tilapäisesti ajaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat ja siitä ei aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa."

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P18M5

        Kuulemma poliisin ja pyöräilijöiden välillä ollut joskus tulkintaerimielisyyksiä asiasta. Poliisin mielestä kilpapyöräily ei ole laissa mainittu erityinen olosuhde.

        Itse tulkitsen, että jo pyörätie on talvella auraamatta tai vaarallisen huonossa kunnossa, sitten voi ajaa ajoradallakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, mutta tarkoitin tieliikennelain 18 § 5 mom "Ajoneuvolla saa tilapäisesti ajaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat ja siitä ei aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa."

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P18M5

        Kuulemma poliisin ja pyöräilijöiden välillä ollut joskus tulkintaerimielisyyksiä asiasta. Poliisin mielestä kilpapyöräily ei ole laissa mainittu erityinen olosuhde.

        Itse tulkitsen, että jo pyörätie on talvella auraamatta tai vaarallisen huonossa kunnossa, sitten voi ajaa ajoradallakin.

        Niin, tuo on toinen asia, joka mahdollistaa poikkeavan toimintatavan. Syytä on kuitenkin huomioida lauseen loppu. "...ja siitä ei aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa." Koskaan ei saa aiheuttaa ajoradan liikenteelle vaaraa eikä huomattavaa haittaa, kun tilapäisesti pyörällä ajaa/pyöräilee muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, mutta tarkoitin tieliikennelain 18 § 5 mom "Ajoneuvolla saa tilapäisesti ajaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat ja siitä ei aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa."

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P18M5

        Kuulemma poliisin ja pyöräilijöiden välillä ollut joskus tulkintaerimielisyyksiä asiasta. Poliisin mielestä kilpapyöräily ei ole laissa mainittu erityinen olosuhde.

        Itse tulkitsen, että jo pyörätie on talvella auraamatta tai vaarallisen huonossa kunnossa, sitten voi ajaa ajoradallakin.

        Samoin, kun pyöräväylä on tukittu pysäköidyillä autoilla, on siirryttävä ajoradalle. Ikävän yleinen tilanne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samoin, kun pyöräväylä on tukittu pysäköidyillä autoilla, on siirryttävä ajoradalle. Ikävän yleinen tilanne.

        "Moottorikäyttöistä ajoneuvoa on käsiteltävä siten, ettei sen moottorista tai muusta laitteesta aiheudu kohtuutonta melua, ilman pilaantumista tai muuta haittaa ajoneuvossa matkustavalle, muulle tienkäyttäjälle eikä ympäristölle." TLL 6 § 1 mom

        Joten autoa on ajettava niin hiljaa, ettei siitä lähde liian kovaa ääntä eikä se saa ikinä tuottaa muutakaan haittaa esim. pyöräilijöille, jotka ajavat TLL 18 § 5 mom nojalla tilapäisesti ajoradalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Moottorikäyttöistä ajoneuvoa on käsiteltävä siten, ettei sen moottorista tai muusta laitteesta aiheudu kohtuutonta melua, ilman pilaantumista tai muuta haittaa ajoneuvossa matkustavalle, muulle tienkäyttäjälle eikä ympäristölle." TLL 6 § 1 mom

        Joten autoa on ajettava niin hiljaa, ettei siitä lähde liian kovaa ääntä eikä se saa ikinä tuottaa muutakaan haittaa esim. pyöräilijöille, jotka ajavat TLL 18 § 5 mom nojalla tilapäisesti ajoradalla.

        Ei kannata kuitenkaan keksi omia sääntöjä. Tieliikennelakine pykälät kertovat kaiken oleellisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kannata kuitenkaan keksi omia sääntöjä. Tieliikennelakine pykälät kertovat kaiken oleellisen.

        Olet oikeassa, eikä edes omia tulkintoja kannata esittää sääntöinä. Mielenkiintoista kuitenkin, että kyseisessä lainkohdassa käytetään ilmausta "tai muuta haittaa", kun taas TLL 18 §:ssä ilmaus on "huomattavaa haittaa". TLL 6 § on otsikon "Ajoneuvon ja raitiovaunun käyttäminen", kun taas 18 § on otsikon "Tien eri osien käyttö" alla.

        Jos pyöräilijä ajaa tilapäisesti erityisistä olosuhteista johtuen omalla normaalilla nopeudellaan ja ajoradan oikeassa reunassa, se ei voi olla vielä liikenteen huomattavaa haittaamista, vaikka auto joutuisikin jarruttamaan. Sekä pyöräilijä että autoilija ovat osa liikennettä.

        Samoin yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä jalankulkija voi edetä omaan rauhalliseen tahtiinsa valitsemallaan linjalla (vaikkapa keskellä väylää), vaikka pyöräilijä väistämisvelvollisena joutuisikin jarruttelemaan. Kyse ei ole liikenteen haittaamisesta. Sekä pyöräilijä että jalankulkija ovat osa liikennettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet oikeassa, eikä edes omia tulkintoja kannata esittää sääntöinä. Mielenkiintoista kuitenkin, että kyseisessä lainkohdassa käytetään ilmausta "tai muuta haittaa", kun taas TLL 18 §:ssä ilmaus on "huomattavaa haittaa". TLL 6 § on otsikon "Ajoneuvon ja raitiovaunun käyttäminen", kun taas 18 § on otsikon "Tien eri osien käyttö" alla.

        Jos pyöräilijä ajaa tilapäisesti erityisistä olosuhteista johtuen omalla normaalilla nopeudellaan ja ajoradan oikeassa reunassa, se ei voi olla vielä liikenteen huomattavaa haittaamista, vaikka auto joutuisikin jarruttamaan. Sekä pyöräilijä että autoilija ovat osa liikennettä.

        Samoin yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä jalankulkija voi edetä omaan rauhalliseen tahtiinsa valitsemallaan linjalla (vaikkapa keskellä väylää), vaikka pyöräilijä väistämisvelvollisena joutuisikin jarruttelemaan. Kyse ei ole liikenteen haittaamisesta. Sekä pyöräilijä että jalankulkija ovat osa liikennettä.

        Totta ja jokaisen tiekäyttäjän on lisäksi ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi. Jokaisen on siis oltava perillä siitä, mitä ympärillä tapahtuu. Ei voi ennakoida muiden tekemisiä, jos ei tiedä mitä muut tekevät.


    • Aloittaja mainitsi polkupyörän ajokortin tarpeellisuuden.
      Minulla on jo sellainen ajokortti.
      Se on minulle myönnetty Helsingin liikennepuistossa 18.07.1959.
      Sen on myöntänyt joku nuorempi konstaapeli, jonka nimeä en nyt muista.
      Siinä on kuva ja kaikki. olin silloin 11v - ikäinen.
      Kortin saadakseen oli suljetulla radalla osoitettava, että tuntee liikenne-
      säännöt tarpeeksi hyvin.
      Olen säästänyt kortin jälkipolville ja näyttäessäni sitä, se aiheuttaa katseli-
      joissa aina hilpeyttä.
      Näin siis Helsingissä v. 1959.

      • Anonyymi

        Samaisessa liikennepuistossa 10v myöhemmin poliisi pisti minut putkaan, kun en totellut hänen käskyjään. Todella raakaa lasta kohtaan.


    • Anonyymi

      Haminassa työskin kulmalla nuori tyttö ajoi pyörällä vasemmalta autoni edestä huolettomasti. Tarkkuutta tosiaan vaaditaan ja liikennetuntemusta.

      • Anonyymi

        "Lähestyttäessä ajoneuvolla pysäytettyä koulukuljetus- tai päivähoitokuljetusautoa, linja-autoa, raitiovaunua taikka lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta."

        Lain laatijat ovat olleet viisaita ja huomioineet sen, että esim. lapset eivät vielä osaa liikennesääntöjä tarpeeksi hyvin. Siksi on tuollainen velvoite noudatettava erityistä varovaisuutta aina lapsien läheisyydessä. Lasta voi liikenteessä pitää elävänä ja liikkuvana "Muu vaara", eli "huomio" liikennemerkkinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Lähestyttäessä ajoneuvolla pysäytettyä koulukuljetus- tai päivähoitokuljetusautoa, linja-autoa, raitiovaunua taikka lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta."

        Lain laatijat ovat olleet viisaita ja huomioineet sen, että esim. lapset eivät vielä osaa liikennesääntöjä tarpeeksi hyvin. Siksi on tuollainen velvoite noudatettava erityistä varovaisuutta aina lapsien läheisyydessä. Lasta voi liikenteessä pitää elävänä ja liikkuvana "Muu vaara", eli "huomio" liikennemerkkinä.

        Laissa tosiaankin mainitaan näin. Tämä ei kuitenkaan millään tavoin kumoa väistämissääntöjä tai muitakaan lain määräyksiä, vaikka täällä muutama kirjoittaja näin itselleen uskotteleekin. Tällainen uskomus on hieman samanlainen kuin aikuisen ihmisen uskomus joulupukkiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laissa tosiaankin mainitaan näin. Tämä ei kuitenkaan millään tavoin kumoa väistämissääntöjä tai muitakaan lain määräyksiä, vaikka täällä muutama kirjoittaja näin itselleen uskotteleekin. Tällainen uskomus on hieman samanlainen kuin aikuisen ihmisen uskomus joulupukkiin.

        Kuka on uskotellut noin ja missä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka on uskotellut noin ja missä?

        Kyselijäpösilö voisi taas kerran vilkaista peiliin. Sieltä löytyy vastaus kysymykseesi ja samalla moneen muuhunkin epäselvyyteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyselijäpösilö voisi taas kerran vilkaista peiliin. Sieltä löytyy vastaus kysymykseesi ja samalla moneen muuhunkin epäselvyyteen.

        Ei sinulla hyvin mene, kun vietät päivät pitkät täällä vinkumassa ihmisille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sinulla hyvin mene, kun vietät päivät pitkät täällä vinkumassa ihmisille.

        Väärien käsitysten oikominen ja korjaaminen on kuitenkin paljon tärkeämpää ja hyödyllisempää kuin pösilöpäisten kysymysten suoltaminen itsestään selvistä asioista. Voihan sitä niinkin toimia, kun kyvyt eivät muuhun riitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyselijäpösilö voisi taas kerran vilkaista peiliin. Sieltä löytyy vastaus kysymykseesi ja samalla moneen muuhunkin epäselvyyteen.

        Miksi et kerro, vaan aloitat tuollaisen kiukuttelun?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laissa tosiaankin mainitaan näin. Tämä ei kuitenkaan millään tavoin kumoa väistämissääntöjä tai muitakaan lain määräyksiä, vaikka täällä muutama kirjoittaja näin itselleen uskotteleekin. Tällainen uskomus on hieman samanlainen kuin aikuisen ihmisen uskomus joulupukkiin.

        Juu, ei kumoa muita pykäliä tai sääntöjä. Tuo on yksi sääntö muiden sääntöjen joukossa. Tuo sääntö velvoittaa autoilijoita varomaan erityisen paljon aina, kun liikenteessä näkyy lapsia, koska lapset voivat tehdä arvaamattomia asioita.


    • Anonyymi

      Ennustus.

      Lopulta vaaditaan jalankulkijoiltakin "ajokortti" eli "jalankulkukortti". Kortilla voi sen haltija osoittaa, että hänellä on jalankulkuoikeus. Kotipihalla saa kävellä ilman jalankulkuoikeutta, mutta julkisten maanteiden ja jalkakäytävien käyttöön vaaditaan jalankulkuoikeus.

      Perusjalankulkuoikeus on luokka A. Juoksuoikeus on luokka B. Sekä A että AB luokan oikeuksien haltijat, täytettyään 45 vuotta, joutuvat viiden vuoden välein hakemaan lääkärinlausunnon jalankulku- ja juoksukyvyistään. Jos painoideksi on 30 tai yli, asetetaan henkilö juoksukieltoon.

      • Anonyymi

        Jalkankulkuoikeuksia valvoo poliisi ja täydennyspoliiseiksi pikakoulutetut sopivan asenteen omaavat kansalaiset. He saavat käyttöönsä tiedot asuinalueensa asukkaiden oikeuksista kulkemiseen kävellen tai juosten. Näin he voivat tehokkaasti valvoa jalankulkijoiden liikkumisturvallisuutta. Itsenäisyyspäivänä jaetaan tehokkaimmille kansalaispoliiseille mitaleita ja huomattavia palkkioita.


    • Anonyymi

      Pyöräilen tien vasenta puolta koska se on turvallisempaa. Kun leveä rekka tulee vastaan, näen sen ja ajan asfaltilla sivuun ja pysähdyn. Turvallisuuden vuoksi jalankulkijat käyttää vasenta puolta.

      • Anonyymi

        Toimit siis tieliikennelain vastaisesti, kun pyöräilet vasemmassa reunassa. Polkupyörä on ajoneuvo. Jalankulkija ei ole ajoneuvo.


    • Anonyymi

      POLKUPYÖRÄILIJÄN AJOKORTTI.
      KYLLÄ EHDOTTOMASTI TÄYTYY OLLA AJOKORTTI JA LIIKENNE KOULUTUSTA. PYÖRÄT REKISTERIIN JA LIIKENNE VAKUUTUKSEEN.

      • Anonyymi

        Huuda vielä kovempaa, niin sitten ne tulee.


      • Anonyymi

        Suomessa moni uskoo ratkaisun lähes kaikkeen olevan valvonnan ja luvanvaraistamisen lisääminen. Lopputuloksena on dystopia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa moni uskoo ratkaisun lähes kaikkeen olevan valvonnan ja luvanvaraistamisen lisääminen. Lopputuloksena on dystopia.

        Minäkään en ole mikään stasi-maisen valvonnan kannattaja, mutta millä muulla tavalla mielestäsi kurittomat pyöräilijät saadaan ruotuun? Poliisilla ei riitä resursseja eikä ilmeisesti haluakaan valvontaan ja pyöräilijät tietävät tämän. Nykytekniikka mahdollistaisi paljon tehokkaamman ja vaikuttavamman valvonnan. Siis pyörät rekisteriin ja pakollinen siru jokaiseen. Kamerat suurimpiin risteyksiin ja jokaisesta rikkeestä haltijavastuulla maksukirje rekisteriin merkitylle pyörän omistajalle. Toimivaa ja tehokasta valvontaa, jos vaan tahtoa löytyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkään en ole mikään stasi-maisen valvonnan kannattaja, mutta millä muulla tavalla mielestäsi kurittomat pyöräilijät saadaan ruotuun? Poliisilla ei riitä resursseja eikä ilmeisesti haluakaan valvontaan ja pyöräilijät tietävät tämän. Nykytekniikka mahdollistaisi paljon tehokkaamman ja vaikuttavamman valvonnan. Siis pyörät rekisteriin ja pakollinen siru jokaiseen. Kamerat suurimpiin risteyksiin ja jokaisesta rikkeestä haltijavastuulla maksukirje rekisteriin merkitylle pyörän omistajalle. Toimivaa ja tehokasta valvontaa, jos vaan tahtoa löytyy.

        Siitä vaan edistämään vaadittavia lakimuutoksia. Jäämme mielenkiinnolla seuraamaan, miten hienosti osaat edistää sinulle tärkeää asiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkään en ole mikään stasi-maisen valvonnan kannattaja, mutta millä muulla tavalla mielestäsi kurittomat pyöräilijät saadaan ruotuun? Poliisilla ei riitä resursseja eikä ilmeisesti haluakaan valvontaan ja pyöräilijät tietävät tämän. Nykytekniikka mahdollistaisi paljon tehokkaamman ja vaikuttavamman valvonnan. Siis pyörät rekisteriin ja pakollinen siru jokaiseen. Kamerat suurimpiin risteyksiin ja jokaisesta rikkeestä haltijavastuulla maksukirje rekisteriin merkitylle pyörän omistajalle. Toimivaa ja tehokasta valvontaa, jos vaan tahtoa löytyy.

        Onko kurittomat autoilijat saatu kuriin ajokorttipakolla ja autojen rekisteröinnillä? Ei todellakaan. Mikä saa olettamaan, että pyöräilijät olisivat jotenkin helpompi kohderyhmä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa moni uskoo ratkaisun lähes kaikkeen olevan valvonnan ja luvanvaraistamisen lisääminen. Lopputuloksena on dystopia.

        Ihmisten kyvyttömyys toimia järkevästi johtaa valvonnan lisäämisen tarpeeseen. Jokainen voi kastoa peiliin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmisten kyvyttömyys toimia järkevästi johtaa valvonnan lisäämisen tarpeeseen. Jokainen voi kastoa peiliin.

        Pyöräilijöiden röyhkeys ja piittaamattomuus säännöistä on jo johtanut lähes dystopiaan.


      • Anonyymi

        Pyörien rekisteröinnin pakollisuus voidaan toteuttaa myöhemmin. Ensialkuun riittää pyöräilykortin pakollisuus. Silloin voidaan poimia ihmisiä liikenteestä, aluksi annetaan kortittomille kirjallinen huomatus ja kehotetaan hankkimaan kortti. Seuraavassa vaiheessa alkaa sakkojen jakaminen kortittomille. Media voi hoitaa yleisön kiihottamisen hysteriaan ja saada se pitämään kortitta ajavia rikollisina.

        Tavalliseen suomalaiseen tehoaa hyvin poliisin suorittama pyörälläajon keskeytys. Kaksi hymytöntä poliisia. Toinen takana sivulla. Kummallakin virka-ase näkyvillä. Puhetyyli ikävä. Eleet uhkaavia. Puhallutus. Tietysti myös poliisit tulee valmentaa suomalaisten kurinpalautukseen. Aina löytyy sopivaa ainesta siihen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyörien rekisteröinnin pakollisuus voidaan toteuttaa myöhemmin. Ensialkuun riittää pyöräilykortin pakollisuus. Silloin voidaan poimia ihmisiä liikenteestä, aluksi annetaan kortittomille kirjallinen huomatus ja kehotetaan hankkimaan kortti. Seuraavassa vaiheessa alkaa sakkojen jakaminen kortittomille. Media voi hoitaa yleisön kiihottamisen hysteriaan ja saada se pitämään kortitta ajavia rikollisina.

        Tavalliseen suomalaiseen tehoaa hyvin poliisin suorittama pyörälläajon keskeytys. Kaksi hymytöntä poliisia. Toinen takana sivulla. Kummallakin virka-ase näkyvillä. Puhetyyli ikävä. Eleet uhkaavia. Puhallutus. Tietysti myös poliisit tulee valmentaa suomalaisten kurinpalautukseen. Aina löytyy sopivaa ainesta siihen.

        Oletko saanut lakimuutoksen edistämisen jo käyntiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyörien rekisteröinnin pakollisuus voidaan toteuttaa myöhemmin. Ensialkuun riittää pyöräilykortin pakollisuus. Silloin voidaan poimia ihmisiä liikenteestä, aluksi annetaan kortittomille kirjallinen huomatus ja kehotetaan hankkimaan kortti. Seuraavassa vaiheessa alkaa sakkojen jakaminen kortittomille. Media voi hoitaa yleisön kiihottamisen hysteriaan ja saada se pitämään kortitta ajavia rikollisina.

        Tavalliseen suomalaiseen tehoaa hyvin poliisin suorittama pyörälläajon keskeytys. Kaksi hymytöntä poliisia. Toinen takana sivulla. Kummallakin virka-ase näkyvillä. Puhetyyli ikävä. Eleet uhkaavia. Puhallutus. Tietysti myös poliisit tulee valmentaa suomalaisten kurinpalautukseen. Aina löytyy sopivaa ainesta siihen.

        Avoimeksi jää vain kysymys siitä, mitä hyötyjä tällä saavutetaan. Saadaan toki poliisia työllistettyä, mutta kyllähän niillä hommia muutenkin riittää enemmän kuin ehtivät tekemään. Kortti taskussa tuskin muuttaa pyöräilijän toimintaa liikenteessä millään tavalla. Eihän se muuta autoilijankaan toimintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkään en ole mikään stasi-maisen valvonnan kannattaja, mutta millä muulla tavalla mielestäsi kurittomat pyöräilijät saadaan ruotuun? Poliisilla ei riitä resursseja eikä ilmeisesti haluakaan valvontaan ja pyöräilijät tietävät tämän. Nykytekniikka mahdollistaisi paljon tehokkaamman ja vaikuttavamman valvonnan. Siis pyörät rekisteriin ja pakollinen siru jokaiseen. Kamerat suurimpiin risteyksiin ja jokaisesta rikkeestä haltijavastuulla maksukirje rekisteriin merkitylle pyörän omistajalle. Toimivaa ja tehokasta valvontaa, jos vaan tahtoa löytyy.

        Maailma saadaan paremmaksi valvontaa lisäämällä. Kiinalaistyyppiselle sosiaaliselle pisteytykselle on selvästi kysyntää.


    • Anonyymi

      Jalankulkijoille pitää järjestää pakollinen liikenne koulutus ja antaa sitten kulkulisenssi.
      Kännykän käyttö liikuttaessa millä tavalla tahansa pitää kieltää.

      • Anonyymi

        Paljon näkee jalankulkijoita, jotka lähtevät ylittämään katua sivuilleen katsomatta. Katse on liimautunut kännykkään. Yöllä kännykän näytön valoa auttaa havaitsemaan jalankulkijan kasvot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljon näkee jalankulkijoita, jotka lähtevät ylittämään katua sivuilleen katsomatta. Katse on liimautunut kännykkään. Yöllä kännykän näytön valoa auttaa havaitsemaan jalankulkijan kasvot.

        Aika tarkkasilmäinen olet, jos pystyt varmuudella kertomaan, että joku jalankulkija ei ole katsonut sivulle. Siihen riittää niin pieni silmän liike, että ehkäpä kasvotusten seisomalla pystyisit todentamaan, mutta et muuten. Moni tekee tämän vilkaisun tarkoituksella huomaamattomasti, jotta velvollisuuksiaan tuntematon autoilija ei ajettele että "se näki minut ja siis väistää".

        On myös hyvä huomata, että autoilija on aina ja poikkeuksetta väistämisvelvollinen jalankulkijaan nähden suojatiellä. Moni autoilija tuntuu kuvittelevan, että väistämisvelvollinen ei ole, jos auton nopeus on suuri, näkyvyys huono tai tienpinta liukas. Tällaisia ehtoja väistämisvelvollisuudelle, tai tarkemmin velvollisuudelle antaa esteetön kulku, ei tieliikennelaki tunne. Autoilijan kannalta on siis täysin yhdentekevää katsooko se jalankulkija sivuilleen vai ei. Mokaavan autoilijan varalta on toki jalankulkijan katsottava, ja tämä on ihan tieliikennelakiinkin kirjattu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika tarkkasilmäinen olet, jos pystyt varmuudella kertomaan, että joku jalankulkija ei ole katsonut sivulle. Siihen riittää niin pieni silmän liike, että ehkäpä kasvotusten seisomalla pystyisit todentamaan, mutta et muuten. Moni tekee tämän vilkaisun tarkoituksella huomaamattomasti, jotta velvollisuuksiaan tuntematon autoilija ei ajettele että "se näki minut ja siis väistää".

        On myös hyvä huomata, että autoilija on aina ja poikkeuksetta väistämisvelvollinen jalankulkijaan nähden suojatiellä. Moni autoilija tuntuu kuvittelevan, että väistämisvelvollinen ei ole, jos auton nopeus on suuri, näkyvyys huono tai tienpinta liukas. Tällaisia ehtoja väistämisvelvollisuudelle, tai tarkemmin velvollisuudelle antaa esteetön kulku, ei tieliikennelaki tunne. Autoilijan kannalta on siis täysin yhdentekevää katsooko se jalankulkija sivuilleen vai ei. Mokaavan autoilijan varalta on toki jalankulkijan katsottava, ja tämä on ihan tieliikennelakiinkin kirjattu.

        "Aika tarkkasilmäinen olet, jos pystyt varmuudella kertomaan, että joku jalankulkija ei ole katsonut sivulle. "

        Eivät katso sivulle, eivät pysähdy ennen ajoradalle astumistaan. Kova on luotto näillä kamikaze-jalankulkijoilla tuuriinsa. Kännykän lukeminen on tärkeämpää kuin liikenteen seuraaminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika tarkkasilmäinen olet, jos pystyt varmuudella kertomaan, että joku jalankulkija ei ole katsonut sivulle. Siihen riittää niin pieni silmän liike, että ehkäpä kasvotusten seisomalla pystyisit todentamaan, mutta et muuten. Moni tekee tämän vilkaisun tarkoituksella huomaamattomasti, jotta velvollisuuksiaan tuntematon autoilija ei ajettele että "se näki minut ja siis väistää".

        On myös hyvä huomata, että autoilija on aina ja poikkeuksetta väistämisvelvollinen jalankulkijaan nähden suojatiellä. Moni autoilija tuntuu kuvittelevan, että väistämisvelvollinen ei ole, jos auton nopeus on suuri, näkyvyys huono tai tienpinta liukas. Tällaisia ehtoja väistämisvelvollisuudelle, tai tarkemmin velvollisuudelle antaa esteetön kulku, ei tieliikennelaki tunne. Autoilijan kannalta on siis täysin yhdentekevää katsooko se jalankulkija sivuilleen vai ei. Mokaavan autoilijan varalta on toki jalankulkijan katsottava, ja tämä on ihan tieliikennelakiinkin kirjattu.

        Siis jalankulkijalla ei ole sivuilleen katsomisvelvollisuutta juuri ennen astumista ajoradalle sen ylittääkseen. Sen kun vain rohkeasti pysähtymättä katse tiukasti kännykän näyttöön liimautuneena astuu ajoradalle, kaikki muut ovat väistämisvelvollisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Aika tarkkasilmäinen olet, jos pystyt varmuudella kertomaan, että joku jalankulkija ei ole katsonut sivulle. "

        Eivät katso sivulle, eivät pysähdy ennen ajoradalle astumistaan. Kova on luotto näillä kamikaze-jalankulkijoilla tuuriinsa. Kännykän lukeminen on tärkeämpää kuin liikenteen seuraaminen.

        Miksi ihmeessä pysähtyisivät? Pysähdytkö itse autolla tullessasi risteykseen, jossa risteävällä liikenteellä on sinuun nähden väistämisvelvollisuus? Liikenteessä on käyttäydyttävä ennakoitavasti ja pysähtyminen epäloogisessa paikassa ei ole ennakoitavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis jalankulkijalla ei ole sivuilleen katsomisvelvollisuutta juuri ennen astumista ajoradalle sen ylittääkseen. Sen kun vain rohkeasti pysähtymättä katse tiukasti kännykän näyttöön liimautuneena astuu ajoradalle, kaikki muut ovat väistämisvelvollisia.

        Kyllä jalankulkijallakin on velvollisuus noudattaa varovaisuutta siltä varalta, että autoilija töppää, eli katsoa pitää. Mutta kyllä, kaikki ajoradalla kulkevat ovat tosiaan väistämisvelvollisia suojatietä pitkin ajorataa ylittävään jalankulkijaan nähden. Aina ja täysin ehdoitta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ihmeessä pysähtyisivät? Pysähdytkö itse autolla tullessasi risteykseen, jossa risteävällä liikenteellä on sinuun nähden väistämisvelvollisuus? Liikenteessä on käyttäydyttävä ennakoitavasti ja pysähtyminen epäloogisessa paikassa ei ole ennakoitavaa.

        No mutta, täällähän yksi Järjen Jättiläinen on vuosien ajan kirjoittanut, että autoilijalla on aina vastuu, vaikka väistämisvelvollinen lain mukaan olisikin väistämisvelvollinen. Erityisesti silloin, kun lakia rikkova osapuoli liikkuu polkupyörällä. Koska polkupyörä yksiselitteisesti on ajoneuvo, voidaan siis todeta, että tällöin etuajo-oikeutetun autoilijan pitää väistää muitakin ajoneuvoja, kuten väistämisvelvollisia risteävää tietä ajavia muita autoja. Kannattaisi hieman muistella, mitä on aikaisemmin kirjoittanut, jotta ei taas kertaalleen puhuisi itseään pussiin :) Jos vielä jatketaan tämän logiikan tarkempaa pohdintaa, niin silloinhan myös suojatielle astuvan jalankulkijan on tarvittaessa väistettävä väistämisvelvollista autoa. Tätähän edellyttää myös ennakointivelvollisuus, joka koskee jokaista liikenteessä mukana olevaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mutta, täällähän yksi Järjen Jättiläinen on vuosien ajan kirjoittanut, että autoilijalla on aina vastuu, vaikka väistämisvelvollinen lain mukaan olisikin väistämisvelvollinen. Erityisesti silloin, kun lakia rikkova osapuoli liikkuu polkupyörällä. Koska polkupyörä yksiselitteisesti on ajoneuvo, voidaan siis todeta, että tällöin etuajo-oikeutetun autoilijan pitää väistää muitakin ajoneuvoja, kuten väistämisvelvollisia risteävää tietä ajavia muita autoja. Kannattaisi hieman muistella, mitä on aikaisemmin kirjoittanut, jotta ei taas kertaalleen puhuisi itseään pussiin :) Jos vielä jatketaan tämän logiikan tarkempaa pohdintaa, niin silloinhan myös suojatielle astuvan jalankulkijan on tarvittaessa väistettävä väistämisvelvollista autoa. Tätähän edellyttää myös ennakointivelvollisuus, joka koskee jokaista liikenteessä mukana olevaa.

        Ööö.. Mitähän nyt sekoilet. Miten suojatiesääntöihin vaikuttaa jonkun tuntemattoman Järjen Jättiläisen kirjoitukset polkupyöräilijöiden olemisesta lain yläpuolella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Aika tarkkasilmäinen olet, jos pystyt varmuudella kertomaan, että joku jalankulkija ei ole katsonut sivulle. "

        Eivät katso sivulle, eivät pysähdy ennen ajoradalle astumistaan. Kova on luotto näillä kamikaze-jalankulkijoilla tuuriinsa. Kännykän lukeminen on tärkeämpää kuin liikenteen seuraaminen.

        Jalankulkijat voivat todellakin lähteä ylittämään ajorataa katsomatta ensin mitä tiellä tai kadulla liikkuu.

        Koska suomalaiset ovat vaaleaihoisia , kännykän näyttö heijastuu kasvoista. Se ansiosta autonkuljettajien on yöllä helpompi havaita jalankulkija, joka pimeänä aikana tietysti maastoutuu pukeutumalla tummiin vaatteisiin ja on ilman heijastinta.

        On käynyt mielessä taltioida näitä tilanteita kojelautakameralla ja ladata videot youtubeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä jalankulkijallakin on velvollisuus noudattaa varovaisuutta siltä varalta, että autoilija töppää, eli katsoa pitää. Mutta kyllä, kaikki ajoradalla kulkevat ovat tosiaan väistämisvelvollisia suojatietä pitkin ajorataa ylittävään jalankulkijaan nähden. Aina ja täysin ehdoitta.

        Eräs tuttu kertoi olevansa erityisen joustava ja huomaavainen katua ylittäviä mamuja kohtaan. Ideana on saada heidät luottamaan siihen, että jalankulkijan ei tarvitse varmistua kadunylityksen turvallisuudesta mitenkään vaan että kyllä autot pysähtyvät.

        Mikä on sitten tällaisen kohtelisisuuden idea. Kun vainoa, sotaa, sortoa ja varmaa kuolemaa paennut käy lomilla kotimaassaan hän astuu siellä autoliikenteen sekaan sivuilleen katsomatta.


    • Anonyymi

      "Polkupyöräilijöille pitää ehdottomasti kehitellä ajokortti."
      Asian ollessa varsin kannatettava, niin toteuttaminen sen sijaan on mahdotonta.

      • Anonyymi

        Pyöräkortti, joka osoittaa haltijallaan olevan oikeuden ajaa pyörällä, voidaan toteuttaa siten, että säädetään se pakolliseksi. Kortin saisi käymällä lyhyen kurssin. Kurssin hinta esimerkiksi 240 euroa. Uusinta muutaman vuoden välein ja myös lääkärinlausunnot tarvitaan.

        Traficomilla on kyky hoitaa kortttien hallinnointi ja teettäminen. Valvonta voidaan toteuttaa viranomaistyönä, ostopalveluna tai jopa innokkaiden kansalaisten avulla. Väestössä on aina sellaisia, jotka haluavat käyttää "valtaa". Helpointa se on silloin, kun kohteena ovat kiltit tavalliset ihmiset.

        Kortitta ajava pyöräilijä saisi rikesakon tai valvontamaksun. Jos rikesakkoja tulisi useita, asia menisi oikeuteen, josta voisi tulla ehdollista vankeutta ja lopulta jopa vapausrangaistuksia.

        Meillä on dystopian toteuttamiseen valmiina kaikki tarvittavat palikat. Niitä ovat muunmuassa infrastruktuuri, viranomaispalvelut ja ennenkaikkea kansalaisten halukkuus alistua ja kyykyttää toisiaan.


      • Anonyymi

        Ajokortti ei takaa sitä, että toimitaan oikein. Näkee ihan joka päivä liikenteessä, että autoilijat rikkovat liikennesääntöjä ja nopeusrajoituksia, vaikka ajokortti on hankittu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräkortti, joka osoittaa haltijallaan olevan oikeuden ajaa pyörällä, voidaan toteuttaa siten, että säädetään se pakolliseksi. Kortin saisi käymällä lyhyen kurssin. Kurssin hinta esimerkiksi 240 euroa. Uusinta muutaman vuoden välein ja myös lääkärinlausunnot tarvitaan.

        Traficomilla on kyky hoitaa kortttien hallinnointi ja teettäminen. Valvonta voidaan toteuttaa viranomaistyönä, ostopalveluna tai jopa innokkaiden kansalaisten avulla. Väestössä on aina sellaisia, jotka haluavat käyttää "valtaa". Helpointa se on silloin, kun kohteena ovat kiltit tavalliset ihmiset.

        Kortitta ajava pyöräilijä saisi rikesakon tai valvontamaksun. Jos rikesakkoja tulisi useita, asia menisi oikeuteen, josta voisi tulla ehdollista vankeutta ja lopulta jopa vapausrangaistuksia.

        Meillä on dystopian toteuttamiseen valmiina kaikki tarvittavat palikat. Niitä ovat muunmuassa infrastruktuuri, viranomaispalvelut ja ennenkaikkea kansalaisten halukkuus alistua ja kyykyttää toisiaan.

        Kerro, miten lakimuutoksen edistäminen etenee. Asia herättää laajalti kiinnostusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro, miten lakimuutoksen edistäminen etenee. Asia herättää laajalti kiinnostusta.

        Kyselijäpösilö voi kysyä asiaa viranomaistaholta, eikä täältä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyselijäpösilö voi kysyä asiaa viranomaistaholta, eikä täältä.

        Mikäs nyt tuli? Tuo lakimuutos on tärkeä ja vaikutukseltaan laaja, joten sen valmistelu ei ole mikään leikin asia. Siinä ei puskista kimittäminen auta yhtään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajokortti ei takaa sitä, että toimitaan oikein. Näkee ihan joka päivä liikenteessä, että autoilijat rikkovat liikennesääntöjä ja nopeusrajoituksia, vaikka ajokortti on hankittu.

        Jos ajaa rajoituksia ylittämättä, niin jotkut voivat hiiltyä ja lähteä ohittamaan varomattomasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajokortti ei takaa sitä, että toimitaan oikein. Näkee ihan joka päivä liikenteessä, että autoilijat rikkovat liikennesääntöjä ja nopeusrajoituksia, vaikka ajokortti on hankittu.

        Eihän kortti mitään takaa, mutta kortin avulla lakia pilkkanaan pitäviä pyöräilijöitä olisi helpompi kontrolloida.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän kortti mitään takaa, mutta kortin avulla lakia pilkkanaan pitäviä pyöräilijöitä olisi helpompi kontrolloida.

        Siksi onkin tärkeää, että tarvittavat lakimuutokset toteutetaan mahdollisimman pian. Onneksi niitä on nyt lähtenyt ajamaan eteenpäin henkilö, joka todella tietää, mitä tekee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän kortti mitään takaa, mutta kortin avulla lakia pilkkanaan pitäviä pyöräilijöitä olisi helpompi kontrolloida.

        Kortin avulla saadaan peruste rangaista niitä henkilöitä, jotka pyöräilevät ilman korttia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kortin avulla saadaan peruste rangaista niitä henkilöitä, jotka pyöräilevät ilman korttia.

        Kortin avulla voidaan tyydyttää ihmisten kyykyttämisestä pitävien tarvetta kytätä ja rangaista muita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kortin avulla voidaan tyydyttää ihmisten kyykyttämisestä pitävien tarvetta kytätä ja rangaista muita.

        Miksi sinun mielestä avoimesti ja tarkoituksellisesti lakia rikkovia ei saisi "kytätä"? Eikö sääntöjä ole tarkoitettu noudatettaviksi, myös liikenteessä?


    • Anonyymi

      Aloitus täyttä totta.

      • Anonyymi

        Niin on. Yksittäisiä mänttejä liikkuu kaikenlaisilla välineillä, eikä siihen mikään kortti vaikuta.

        Sakkoja s*t*na!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin on. Yksittäisiä mänttejä liikkuu kaikenlaisilla välineillä, eikä siihen mikään kortti vaikuta.

        Sakkoja s*t*na!

        Kaikkiin ongelmiin ratkaisu on syyllisen löytäminen ja rankaiseminen. Helppoa kuin heinänteko.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

      Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      116
      2078
    2. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

      anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      162
      1571
    3. Pormestari käräjille?

      Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      55
      1384
    4. Millaista naista ikävöit

      Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      55
      1158
    5. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

      että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      164
      1141
    6. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

      meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      75
      976
    7. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

      Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      62
      882
    8. Voisimmeko seuraavan kerran kun

      Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      36
      877
    9. Nyt on hyvä laittaa

      kirjaimet kohdilleen. Kuka kaipaa ja ketä. Onko oma kaivattu täällä ?
      Ikävä
      52
      864
    10. Kuinka nättinä

      Sitä pitää olla että huomataan 🙃
      Ikävä
      56
      821
    Aihe