205 rengas 225 tilalle samoille vanteille?

Anonyymi

Moro!

Autoni alkuperäiskevytmetallivanteissa on kesärenkaina 225/45R17 91v -renkaat.
Voinko noille samoille vanteille laittaa kapeammat 205-levyiset renkaat?

Molemmat ovat "laillisia" autoni rekisteriotteen mukaan, ja tavirenkaat eri vanteilla minulla ovatkin 205-levyiset.

12

2069

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Eli jos 225 renkaalla on 7,5'' vanne niin teoriassa siihen menisi 205 rengas mutta oltaisiin äärirajoilla eikä olisi optimaalinen vanneleveys.

        Jos taas 225 renkaalla 8'' vanne niin 205 ei sovellu ollenkaan.


      • Anonyymi

        Huono taulukko. Minulla on autossa ensiasennettuna 225/45R17 renkaat ja vanteet näyttää olevan vain 7 tuumaa leveät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huono taulukko. Minulla on autossa ensiasennettuna 225/45R17 renkaat ja vanteet näyttää olevan vain 7 tuumaa leveät.

        Näyttää olevan? Mutta miten leveät oikeasti ovat?

        Kyllä tuo taulukko vaikuttaa oikein hyvin pitävän paikkansa, esim 195 rengas näyttää ok vielä 6,5'' vanteella mutta 7'' vanteella 195 rengas näyttää jo liian kapealta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näyttää olevan? Mutta miten leveät oikeasti ovat?

        Kyllä tuo taulukko vaikuttaa oikein hyvin pitävän paikkansa, esim 195 rengas näyttää ok vielä 6,5'' vanteella mutta 7'' vanteella 195 rengas näyttää jo liian kapealta.

        Ovat yhtä leveät kuin näyttävätkin olevan. Valmistajan päätös, ei omani. Tarkoitus on tilalle vaihtaa aloituksen tehneen tapaan 205 leveät renkaat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ovat yhtä leveät kuin näyttävätkin olevan. Valmistajan päätös, ei omani. Tarkoitus on tilalle vaihtaa aloituksen tehneen tapaan 205 leveät renkaat.

        Jos kaventaa rengasta, niin kannattaa valita myös hiukan korkeampi profiili
        esim. 50 tai 55 .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kaventaa rengasta, niin kannattaa valita myös hiukan korkeampi profiili
        esim. 50 tai 55 .

        50 on matala profiili 205 renkaalle. Tekee pienen renkaan. 195/50 on todella pieni halkaisijaltaan.

        205/ 55 tuntuu monissa keskikoon autoissa turhan matalalta, hakkaa kumin kautta verrattuna 195/65-15. Mittasin joskus paljon myydyn keskiluokan autossa selvästi pienemmän kulutuksen 100km matkalla. Startista 5km jossa useita pysähdyksiä.

        195/65-15 kevyet peltivanteet vs 205/55-16 alkuperäiset alut eli se toinen vaihtoehtokoko.

        Aika paljon turhaa kulutusta vuoden aikana yhden auton kohdalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        50 on matala profiili 205 renkaalle. Tekee pienen renkaan. 195/50 on todella pieni halkaisijaltaan.

        205/ 55 tuntuu monissa keskikoon autoissa turhan matalalta, hakkaa kumin kautta verrattuna 195/65-15. Mittasin joskus paljon myydyn keskiluokan autossa selvästi pienemmän kulutuksen 100km matkalla. Startista 5km jossa useita pysähdyksiä.

        195/65-15 kevyet peltivanteet vs 205/55-16 alkuperäiset alut eli se toinen vaihtoehtokoko.

        Aika paljon turhaa kulutusta vuoden aikana yhden auton kohdalla.

        Hihii, on sulla ennakkoluulot ja vanhat uskomukset. Puhut kuin vaarit 80-luvulla kun huomasivat, että autoihin on alkanut ilmestyä muitakin kuin 80 sarjalaisia palloja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        50 on matala profiili 205 renkaalle. Tekee pienen renkaan. 195/50 on todella pieni halkaisijaltaan.

        205/ 55 tuntuu monissa keskikoon autoissa turhan matalalta, hakkaa kumin kautta verrattuna 195/65-15. Mittasin joskus paljon myydyn keskiluokan autossa selvästi pienemmän kulutuksen 100km matkalla. Startista 5km jossa useita pysähdyksiä.

        195/65-15 kevyet peltivanteet vs 205/55-16 alkuperäiset alut eli se toinen vaihtoehtokoko.

        Aika paljon turhaa kulutusta vuoden aikana yhden auton kohdalla.

        205/55 on nykyautoissa melkein maastorengas. Liian korkea rengas tekee autosta huojujan ja muutenkin velton ohjattavan.


    • Anonyymi

      Aloittajan kanssa samat renkaat OLI ja nyt on 205-60- renkaat ja pelkkää positiivista. Tietysti ne 225 oli loppuun ajettu totaalisesti kulutuspinnaltaan joten auto tuli n1.5cm korkeammaksi josta on pelkkää hyvää. Keula ei raapaise enää tuttuun kohtaan ja on se maanvara hyvä lisää matalaan autoon. Melu väheni kun oli jo vanhat renkaat ja melu pieneni selvästi kuten kyllä käy aina uusilla renkailla. Uravetely väheni paljon ja taa sse totaalisen loppuun kulunut rengas tietysti oli huonompi vaikka olisi laittanut 225 edelleen mutt aarvaanpa että uusi ja vanha 225 vs 205 on ero myös 205 hyväksi olemassa. Asfaltti reikiin e ajo ei ihan niin hirvitä mitä matalemmalla oli aina vahinko reikään ajaessa että hajosiko vanne. Ulkonäkö? no ei siinä pahemmin eroa ole mutta minusta jopa parani kun on enempi kumia!

      • Anonyymi

        Ei ole kumia enemmän, vaan ilmaa. Toinen tykkää toinen ei ja riippuu kovasti myös autosta ja ajoista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe