ilman äitiä

lapsesi vm.70

Huomenna taas liput liehuvat saloissa; juhlitaan ehkä elämän tärkeintä ihmistä, äitiä. Minun äitini kuoli ollessani alle 10-vuotias...siis melkein 25 vuotta sitten! Ei aika ole saanut minua unohtamaan eikä parantamaan haavoja.

Sisälläni on edelleen se epätoivoisen, eksyneen pikkutytön usko siihen että hän vielä palaa, ehkä jo seuraavan kadunkulman takaa-turhaan. Sisälläni, jossain pienessä sykkyrässä on suunnaton tuska, joka pulpahtaa esille aina kun toukokuun toinen sunnuntai lähestyy. Tekisi mieli itkeä jokaisen mainoslehden kolahdettua eteisen lattialle: Jokainen niistä houkuttelee ostamaan lahjoja äidille.

Tänäkin vuonna tiedän laskevani äitini haudalle kukat, edelleenkin pala kurkussani; En vieläkään kykyne ymmärtämään miksi! Koska minäkään en sitä käsitä, mitä voin vastata tuolle ihanalle, pellavapäälle, joka kulkee mukanani kohti hautausmaata, lujasti kättäni puristaen ja sanoen: Ethän sinä äiti koskaan kuole, kuten mummi, sillä minä rakastan sinua äiti!

Hyvää äitienpäivää kaikille äideille-olet lapsellesi (iästä riippumatta) rakas ja tärkeä, vaikka he eivät sitä muistaisi tai osaisi aina näyttääkään

1

409

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minäkin...

      Ymmärrän tunteesi. Oma äitini kuoli kun olin vain 3,5 vuotias. Hänestä jäi jäljelle vain muutamia muistikuvia.
      Nyt aikuisena äidin kaipuu on joskus kova. Suren, että lapseni eivät saaneet koskaan tuntea häntä. Kerroin heille, että hän olisi varmasti ollut ihana isoäiti.
      Toukokuu on myöskin haikeaa aikaa, sillä äitini kuoli kuun lopussa "silloin kun ruusut oli nupuillaan".
      Muistojeni helminauhassa äitini on aina se kirkkain helmi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2763
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2350
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2110
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1874
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1731
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1725
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1696
    8. 103
      1676
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1487
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe