Tulla Kristukseksi ja luopua egosta

Laitan tähän omaksi avauksekseen mitä tuolla 'ACIM ja itsetyydytys' keskustelussa tuli palstan aiheesta esiin.

Yhdeksi ACIM:in päämääräksi selvisi päämäärä tulla Kristukseksi identiteetiltään.

--------------
Kirjoittanut: A. Acimlainen 7.5.2005 klo 16.53
   Pari esimerkkiä:

"Christ waits for your acceptance of Him as yourself, and of His Wholeness as yours."

Harjoituskirjan puolelta:

"Then I lose myself in my [True] Identity, and recognize that Christ is but my Self."

Tätä harjoitellaan siis päivittäin (eri muodoissa).
----------------

Kirjoittanut: Qadesha 7.5.2005 klo 16.57
   Sikäli kuin nyt kirjaa tunnen ja sen taustoja, niin Ihmeiden oppikurssin mukaan jokainen ihminen henkenä on Jumalan Poika. Kristus taitaa olla Jumala kaikissa meissä, meidän jokaisen jo valmiiksi täydellinen henki. Kirjan mukaan ongelmat syntyvät vain mielen tasolla, kun mieli luo omia harhojaan.

Jeesus sitten lienee persoona joka oppi tuomaan Kristuksen itsessään esille, niin että ego kuoli pois ja Jumala, puhdas henki jäi jäljelle.
-------------------

Aiheena egosta luopuminen on mielenkiintoinen. Allekirjoitan itse Buddhalaisen ajattelutavat ettei meillä ole mitään omaa muuttumatonta egoa, vaan se on ns. itsenharhaa, jonka muodostamme kun alamme "prosessoimaan" ajatuksia ja siten harhaudumme puhtaasti oivaltamasta sitä mitä on.

"Itse" eli ego elää jatkuvasti menneessä, koska se muodostuu menneisyyden muistikuvista. Toisaalta ego elää myöskin tulevaisuuden harhassa pelätessään mitä huominen tuo tullessaan. Oleellisinta on ettei ego juurikaan kykene olemaan tässä ja nyt sekä vain aistimaan puhtaasti, koska mieli tuo ennakkokäsityksiä ja prosessia sotkemaan kuvaa.

Eli Ihmeiden oppikurssin mukaan Jeesus oli oivaltanut luopua egostaan niin hyvin että Jumala pääsi "täyttämään" hänet täysin => syntyi Jumalan poika?

Olen pohtinut egon olemusta ja olemattomuutta jo jonkin aikaa, joten sikäli asia ei hirveästi hätkäytä, mutta tavalliselle "kristitylle" tämä voi olla hieman vaikeampi paikka.

Raamatusta voimme kuitenkin lukea seuraavaa, joka näyttäisi tukevan tätä katsantokantaa:

Johannes 10:
"30 Minä ja Isä olemme yhtä."
31 Juutalaiset alkoivat taas kerätä kiviä kivittääkseen Jeesuksen.
32 Jeesus sanoi heille: "Minä olen teidän nähtenne tehnyt monta hyvää tekoa, jotka ovat lähtöisin Isästä. Mikä niistä antaa teille aiheen kivittää minut?"
33 Juutalaiset vastasivat: "Emme me sinua minkään hyvän teon tähden kivitä, vaan jumalanpilkan tähden. Sinä teet itsesi Jumalaksi, vaikka olet ihminen."
34 Jeesus vastasi: "Eikö teidän laissanne sanota: 'Minä sanoin: te olette jumalia.'?
35 Niitä, jotka saivat Jumalan ilmoituksen, sanotaan siis jumaliksi, eikä pyhiä kirjoituksia voi tehdä tyhjäksi.
36 Isä on minut pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan. Kuinka te voitte väittää minun pilkkaavan Jumalaa, kun sanon olevani Jumalan Poika?"

12

843

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rittiduu

      Joskus parikymmentä vuotta sitten luin kirjan "Jumala puhuu", jonka kirjoittajat esiintyivät synonyymeina. Jonkinmoinen vihje kuitenkin annettiin. Kirjoittajat olivat kuulemma kaksi sisarusta, jotka olivat saaneet tietonsa suoraan Jumalalta.

      Joka tapauksessa kirjan sanoma jätti lähtemättömän vaikutuksen minuun. Teksti oli hyvin yksinkertaista, lahjomatonta ja Raamatun sanaan perustuvaa. Jokaisen "aforismintapaisen" mietteen jälkeen tunsin yhteenkuuluvaisuutta jonkin suuremman kanssa, helpotusta, aistini avautuivat, tunsin iloa ja Pyhän Hengen läheisyyden.

      Itsesuggestiotako? En kenenkään filosofin ajatuksista ole löytänyt samaa riemua!

      Egosta ei varmaan voi luopua, ennenkä jokin ylempi osoittaa suurempaa egoa; Rakkautta, joka sovittaa egot keskenään. Vähän ristiriitaista kai, mutta rakkaus tarvitsee jopa enemmän pientä kuin suurta!

    • A. Acimlainen

      ..ei ACIM:n avulla vielä tulla Kristukseksi. Se on vain opas oikealle tielle. Jotta ihminen löytäisi oman sisäisen Opettajansa, Pyhän Hengen. ACIM sanoo olevansa alku eikä loppu.

    • A. Acimlainen

      Mitä Paavali sanoo kristityn tavoitteesta?

      • admata.

        >>
        Mitä Paavali sanoo kristityn tavoitteesta?
        >>

        1. Tessalonikalaiskirje 5:
        10 Kristus on kuollut puolestamme, jotta saisimme elää yhdessä hänen kanssaan, olimmepa valveilla tai kuoleman unessa.
        ...
        14 Kehotamme teitä, veljet: ojentakaa kurittomia, rohkaiskaa arkoja, tukekaa heikkoja ja olkaa kaikkia kohtaan kärsivällisiä.
        15 Katsokaa, ettei kukaan maksa pahaa pahalla. Pyrkikää aina tekemään hyvää toisillenne ja kaikille ihmisille.
        16 Iloitkaa aina.
        17 Rukoilkaa lakkaamatta.
        18 Kiittäkää kaikesta. Tätä Jumala tahtoo teiltä, Kristuksen Jeesuksen omilta.
        19 Älkää sammuttako Henkeä,
        20 älkää väheksykö profetoimisen lahjaa.
        21 Koetelkaa kaikkea ja pitäkää se mikä on hyvää.
        22 Pysykää erossa kaikesta pahasta.


    • Qadesha

      sitten ja lainasin tämän Ihmeiden oppikurssin. Olen lukenut vajaa 70 sivua Tekstiksi kutsuttua osaa, ja kyllä tuo aiempi käsitykseni taisi jotakuinkin oikeaan osua, pintapuolisilla tiedoillani. Aika yllättävää olisi jos tuossa noin 700 sivun keski- tai loppuvaiheilla yhtäkkiä tulisikin jotain mikä keikauttaa tämän alusta saadun näkemyksen päälaelleen...

      Semmoista siellä näkyy olevan että Jumala on luonut kaikki henget, kun taas mieli on luonut egon. Mutta koska ainoastaan Jumala pystyy todella luomaan (tai henki), niin mielen teelmät ovat kaikki vailla todellista olemassaoloa.

      Se minulle on hieman hämärää että missäs vaiheessa tämä mieli taas tulikaan olemassaoloon ja miten. Onko se hengen emanaatio?

      Mutta itse olen tässä vuosien varrella itse pähkäillyt että on olemassa henki, sielu ja ruumis. Henkeä olen pitänyt mahdollisesti ikuisena, ruumista hetkellisenä ilmaisuvälineenä hengelle, ja sielua kehittyvänä prosessina siinä välissä. Sielun olen kokenut olevan yhtäaikaa säilyvä ja säilymätön. Ilmeisesti IOK:n "mieli" vastaa jotakuinkin tuota sielua.

      IOK:n mukaan henki ilmeisestikin on varsin kaukana mielestä ja varsinkin ruumiista. Ainoastaan mielen päätöksillä tässä maailmassamme vaikuttaa olevan merkitystä, henki ei voi vaikuttaa aineessa, ja ruumis on vain illuusio koska se ei ole pysyvä.

      Koska suhtaudun penseästi kristillisiin käsitteisiin Jumala (sen korvaisin Hengellä tai Taolla), Isä jne. on kirja minulle vähän vaikea luettava, mutta periaatteessa en havaitse siinä mitään merkittävää sellaista jota vastaan tarvitsisin tunnetta käydä. Kaikki vastustus TÄTÄ kirjaa kohtaa on lähinnä tunnetta omasta kelvottomuudesta ja avuttomuudesta: miten minä nyt yhtäkkiä voisin täydelliseksi heittäytyä? (Mutta tämä sama dilemma minulla on ollut ilman IOK:siakin...)

      • A. Acimlainen

        ..nörytymistä! ;)

        "miten minä nyt yhtäkkiä voisin täydelliseksi heittäytyä"


      • Qadesha
        A. Acimlainen kirjoitti:

        ..nörytymistä! ;)

        "miten minä nyt yhtäkkiä voisin täydelliseksi heittäytyä"

        Nöyrtyminen ja itsensä nöyryyttäminen menevät ihmisillä helposti sekaisin. Aletaan pitää arvossa arvaamattomassa jotain sellaista minkä kanssa onkin tasa-arvoinen.

        Mutta ainakin itse oletan tunnistavani oikeanlaatuisen nöyryyden silloin kun liikun luonnossa ja virittäydyn siihen tunnelmaan mikä siellä on. Sitä tajuaa oman pienuutensa, mutta tajuaa myös että ei ole mikään masentavalla tavalla pieni rääpäle. On vain osa kokonaisuutta.

        Tulee sellainen "luonnollinen olo"...


    • A. Acimlainen

      ..Raamatun kohta on yksi niitä jotka puoltavat sitä että opetus ACIM:ssa on samaa kuin Jeesuksen opetus Raamtussa. Tämä kohta ei kutenkaan taida olla kristittyjen lempikohtia.

      Sinulla on paljon sitä ymmärtämystä mitä ACIM tarjoaa lukijalleen vaikka olet hankkinut tämän ymmärryksen muualta. Jos hankit kirjan niin uskon että saat siitä uskomattoman paljon irti ja että se sinulla "vastaa henkeen". Kaikille sitä ei mielestäni voi suositella koska se ymmärretään väärin ja tuomitaan jo heti kättelyssä ilman että sitä tutkitaan sen syvemmin. Ajattelepa vaikka vanhoillislestadiolaisia joiden kuuluu pysyä "yhdenkaltaisessa lapsellisessa uskossa".

    • über nix

      Kirjoitettu on:
      La palabra "stuzen", en el mundo de las armas, se ha convertido en un estereotipo que produce en nuestro cerebro un efecto similar al que provocan otras palabras como Rolls Royce, Rolex, Mont Blanc, Möet et Chandon, Chanel, Versace..., es decir, todo aquello que nos comunica calidad, lujo, cosas bien hechas, glamour, majestuosidad y elitismo. Ese es el nombre del buque insignia de la firma Gamo, nombre  que además de por las evidentes razones estéticas define todo un concepto reproducido fielmente.

      El origen del concepto Stutzen en el mundo de las armas de fuego se diluye en la memoria y en el tiempo, algunos citan que fue una evolución de los diseños de caja larga de los antiguos rifles de caza de avancarga, pero la explicación más solida se remonta a los tiempos de la aparición de las armas de cartuchería metálica. El auge de la caza con los rifles de cerrojo fue inmenso, especialmente en centroeuropa, de manera que los fabricantes se esforzaban en adaptar sus rifles a los gustos de los cazadores. Los aficionados europeos a la caza en la montaña buscaban armas más ligeras, cómodas y cortas para moverse con soltura por los espesos bosques, de manera que se acortaron cañones y aligeraron piezas metálicas con el fin de mejorar los diseños, acababa de nacer la caja "continental" o "stutzen" que se popularizó en centroeuropa y paulatinamente se fue extendiendo al resto de paises y continentes. 

      Los países que más rapidamente adoptaron el diseño fueron Austria, Alemania y Suiza que además de una inmensa afición a la caza gozaban de una situación económica excelente, motivo por el cual los diseñadores compensaron la reducción del tamaño con una extraordinaria y elegante presentación que situaba el precio de esos modelos claramente por encima del resto de la gama, convirtiéndose en símbolo de elegancia y distinción para un selecto grupo de usuarios.

      • ..................

        luonnollisesti suomennat tuon meille.


    • adhyuta

      Olihan täällä sittenkin näitä ihan kurssin sisältökeskustelujakin. Hmm. Tuli kiihdyttyä hieman tuolla toisaalla (tuossa aineiston nettilinkki-keskustelunavauksessa). Kun on paljon ihan vain noita ollako vai eikö olla-avauksia eli pähkäilyjä pitäisikö tätä sivustoa olla ja vai ei ja missä ja muuta sellaista. Kun tämä sivusto nyt on avattu ja päätökset tehty toistaiseksi, niin suoraan asiaan vaan rohkeasti. Keskusteluistapahan sitten käy selville tietämättömillekin, mitä sieltä kurssista löytyy ja miten sitä on harjoiteltu käytännössä.

      Millaisia harjoituksia olet muuten tehnyt tähän Kristus-kohtaan liittyen, admata? (Mitkä harjoitukset ovat siellä kurssissa suoraan tähän liittyviä?)

      Kristus-kohdan periaate on hieno eli sen pinttyneen ajatuksen purkaminen, että pyhimykset olisivat tulleet opettamaan että olisivat pyhempiä kuin me. Niinhän se usein tulee käytännössä tulkittua. Tosiasiassa ilmeisesti on kuitenkin niin, että pyhimykset tulivat osoittamaan, että voimme olla yhtä pyhiä kuin he.

      Tietysti tässä menee vielä tiukemmaksi tulkinta, kun kristinuskossa Kristus on Jumalan poika (ortodokseille Jumala). Mutta minä nyt ajattelen, että sitähän pyhimykset juuri hekin ovat. Mutta se ei tietenkään ole kirkon opetuksen mukainen tulkinta, vaan tulee omaan ajatteluuni muualta.

      • admata.

        >>
        Millaisia harjoituksia olet muuten tehnyt tähän Kristus-kohtaan liittyen, admata?
        >>

        En ole tehnyt tähän minkäänlaisia harjoituksia, paitsi ehkä välillä buddhalaisia mielentyhjennysharjoituksia, jossa pyritään keskittymään vain hengittämiseen ja tietoisuuteen omasta olemassa-olosta ilman että aktiivisesti ajatellaan yhtään mitään. Mitään ajatuksia ei väkisin estetä, vaan ollaan puhtaasti reagoimatta alitajunnasta nouseviin ajatuksiin.

        ACIM:iin olen vasta pikkuhiljaa tutustumassa. Avaukseni oli ehkäpä oivallus yhdestä ACIM:in päämäärästä ja halusin "varmistaa", että onko näin.

        >>
        Tosiasiassa ilmeisesti on kuitenkin niin, että pyhimykset tulivat osoittamaan, että voimme olla yhtä pyhiä kuin he.
        >>

        Aivan. Mitä hyötyä kenellekään olisi opetuksesta että he vain ovat pyhempiä kuin me;)

        Jeesuksesta on monta monituista dogmaattista tulkintaa. Ne eivät liene niin oleellisia kuin ne asiat, mistä Jeesus opetti;)


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      98
      6927
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2710
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2293
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      84
      1970
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1691
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      7
      1493
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1387
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1304
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1268
    Aihe