Kauppalehti kieltää shuko pistorasian jatkuvan käytön

Anonyymi

Koska autoa ei saa ladata yön yli tavallisesta pistorasiast sillä se ei kestä jatkuvaa käyttöa vaan pistorasia ja liitäntäjohto kuumenevat ja aiheuttavat palovaaran.

Esimerkiksi lämminvesivaraajaa ei saa siten kytkeä sukopistorasiaan.
Ei myöskään mitään lämmittimiä tai muita laitteita jotka ovat jatkuvasti päällä.

23

336

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kauppalehti on ylin valvova ja lakia säätävä viranomainen joka määrää sähköturvallisuudesta ja varsinkin suko-rasioiden käytöstä.

      • Anonyymi

        Patteriuskovaisille tosiasiat ovat myrkkyä. Kuten uskiksille aina.

        On ns. sähköalan likainen salaisuus, ettei tavallinen pistorasia kestä jatkuvaa 16 A kuormaa, vaikka moisen sulakkeen perään saa pistorasian laittaa. Kontaktiliuskat voivat olla vähän turhan lepsut ja rasia kuumenee ajan mittaan liikaa.

        Oikeastaan vielä suurempi riski liittyy kaapeleihin. Johdot lämpenevät kuormitettaessa ja liikaa lämpöä -> eristeet vaurioituvat -> ajan mittaan käy hassusti. Jos kaapeleita asennetaan lämmöneristeen sisälle, niin siellähän ei jäähdytys toimi -> pitäisi rajoittaa kuormitusvirta pienemmäksi. Vaan ihan suruttahan on vähintään ulkoseinän läpivienti tehty ja joskus pitkätkin vedot joko ulkosienien sisällä (esim. ns. kastellirakenteessa) tai yläpohjassa villojen seassa.

        Tähän asti ei ole ongelmia ilmennyt edes PÄVI tehdyissä asennuksissa, koska harvempi laite täyttä 16 A virtaa haukkaa (esim muinainen lohkolämmitin 0,6 kW ja sisätilan lämmitin 1,8 kW = reilu 10 A ja nykyään "lohkolämmittimet" max. 0,3 kW) eikä kuormitus ole ollut pitkäaikaista. Rajoitetaanhan lämpötolppien kelloilla lämmitysaika yleensä max. 2 tuntiin.

        Lisäbonuksena näissä lämmitysjutuissa sitä isoa tehoa/virtaa on käytetty vain kylmällä säällä, mikä tehostaa kaapelien jäähdytystä. Vaan patteriautoja kun lataillaan +27 °C helteelläkin, niin lähtötaso on jo selvästi korkeampi ja huijaushybridilläkin (verot maksetaan 1,5 l/100 km kulutuksen mukaan, vaikka oikeasti bensaa palaa 6 l/100 km) 16 A virralla akun täyttämiseen kuluisi luokkaa 3 h ja täyssähköautoilla 30->80 % lataus ottaisi vähintään 6 tuntia (kun akun koko 45+ kWh).

        Ao. ongelman vuoksi töpselilaturit on lähes poikkeuksetta rajoitettu 8 A virralle (1,8 kW). Mistä sitten seuraa, että huijaushybridiäkin tankataan 5-6 h eikä täyssähköautolle välttämättä vuorokausi riitä.

        Pysäköintipaikkojen sähköistyksiä patteriauto rasittaa 5-10 kertaisesti, koska rajoitettuakin tehoa tarvitaan 10+ h vs. polttomoottoriauton 2 h esilämmitys. Kaapelointi on nimittäin mitoitettu sillä oletuksella, ettei kaikissa tolpissa ole kuormat samaan aikaan päällä. No, siinä taas yksi seikka, minkä suhteen patteriuskiksilla on valehtellukampanja käynnissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patteriuskovaisille tosiasiat ovat myrkkyä. Kuten uskiksille aina.

        On ns. sähköalan likainen salaisuus, ettei tavallinen pistorasia kestä jatkuvaa 16 A kuormaa, vaikka moisen sulakkeen perään saa pistorasian laittaa. Kontaktiliuskat voivat olla vähän turhan lepsut ja rasia kuumenee ajan mittaan liikaa.

        Oikeastaan vielä suurempi riski liittyy kaapeleihin. Johdot lämpenevät kuormitettaessa ja liikaa lämpöä -> eristeet vaurioituvat -> ajan mittaan käy hassusti. Jos kaapeleita asennetaan lämmöneristeen sisälle, niin siellähän ei jäähdytys toimi -> pitäisi rajoittaa kuormitusvirta pienemmäksi. Vaan ihan suruttahan on vähintään ulkoseinän läpivienti tehty ja joskus pitkätkin vedot joko ulkosienien sisällä (esim. ns. kastellirakenteessa) tai yläpohjassa villojen seassa.

        Tähän asti ei ole ongelmia ilmennyt edes PÄVI tehdyissä asennuksissa, koska harvempi laite täyttä 16 A virtaa haukkaa (esim muinainen lohkolämmitin 0,6 kW ja sisätilan lämmitin 1,8 kW = reilu 10 A ja nykyään "lohkolämmittimet" max. 0,3 kW) eikä kuormitus ole ollut pitkäaikaista. Rajoitetaanhan lämpötolppien kelloilla lämmitysaika yleensä max. 2 tuntiin.

        Lisäbonuksena näissä lämmitysjutuissa sitä isoa tehoa/virtaa on käytetty vain kylmällä säällä, mikä tehostaa kaapelien jäähdytystä. Vaan patteriautoja kun lataillaan +27 °C helteelläkin, niin lähtötaso on jo selvästi korkeampi ja huijaushybridilläkin (verot maksetaan 1,5 l/100 km kulutuksen mukaan, vaikka oikeasti bensaa palaa 6 l/100 km) 16 A virralla akun täyttämiseen kuluisi luokkaa 3 h ja täyssähköautoilla 30->80 % lataus ottaisi vähintään 6 tuntia (kun akun koko 45+ kWh).

        Ao. ongelman vuoksi töpselilaturit on lähes poikkeuksetta rajoitettu 8 A virralle (1,8 kW). Mistä sitten seuraa, että huijaushybridiäkin tankataan 5-6 h eikä täyssähköautolle välttämättä vuorokausi riitä.

        Pysäköintipaikkojen sähköistyksiä patteriauto rasittaa 5-10 kertaisesti, koska rajoitettuakin tehoa tarvitaan 10+ h vs. polttomoottoriauton 2 h esilämmitys. Kaapelointi on nimittäin mitoitettu sillä oletuksella, ettei kaikissa tolpissa ole kuormat samaan aikaan päällä. No, siinä taas yksi seikka, minkä suhteen patteriuskiksilla on valehtellukampanja käynnissä.

        "No, siinä taas yksi seikka, minkä suhteen patteriuskiksilla on valehtellukampanja käynnissä."

        On se hyvä että tuostakin asiasta on Kauppalehden sähkölaboratorio tehnyt tutkimuksen ja julkaissut sen kaikkien nähtäväksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "No, siinä taas yksi seikka, minkä suhteen patteriuskiksilla on valehtellukampanja käynnissä."

        On se hyvä että tuostakin asiasta on Kauppalehden sähkölaboratorio tehnyt tutkimuksen ja julkaissut sen kaikkien nähtäväksi.

        Ei ole mikään Kauppalehden yksinoikeus tämä. Ongelma on muissa lehdissa (ainakin TM ja Talotekniikkalehti) tuotu esiin jo pari vuotta sitten.


    • Anonyymi

      Ei vesivaraaja ole jatkuvasti päällä eikä useimmat lämmittimetkään.

      • Anonyymi

        Aika vähän vesivaraajila pistotulppaliitäntää käytetään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika vähän vesivaraajila pistotulppaliitäntää käytetään.

        Entäs jos sähköautossa on vesivaraaja. Myöntääkö Kauppalehti sitten luvan käyttää sukorasiaa.


    • Anonyymi

      Koska tulee seuraava tämän tasoinen vedätysaloitus ?

    • Anonyymi

      Mikään mainitsemistasi ei ota jatkuvasti tehoa pistorasiasta, vaikka laite olisikin päällä.

    • Anonyymi

      Aloittajalle tiedoksi, että kysymys on SÄHKÖVIRRASTA. Auton lataaminen vaatii koko ajan sen lähes 16 ampeeria virtaa, siksi sukopistorasia voi kuumentua. Lämminvesivaraaja ei ota virtaa läheskään niin paljoa, jolloin sen käyttäminen on täysin asiallista ja turvallista.

      • Anonyymi

        No sekin ja myöskin se, että termostaatti sitä lämmitystä katkoo ja se on niin hyvin eristetty, että suurimman osan ajasta varaaja ei ota verkosta virtaa ollenkaan. 1-vaihe-lämpöpuhaltimia on melko tehokkaita, mutta ei lähellekään 3,6kW mitä 16A pistorasiasta voi ottaa ja lisäksi sekään ei paahda 24/7, vaan termostaatti ohjaa. Ei siis ollenkaam verrattavia asioita auton lataukseen nuo mistä aloittaja yrittää provosoida.


      • Anonyymi

        Patteriauton lataus normi shukorasiaan liitettävällä hätävaralaturilla ottaa vain 8 A. Juuri siitä syystä, ettei rasia/väärin asennetut piuhat ehkä kestä enempää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patteriauton lataus normi shukorasiaan liitettävällä hätävaralaturilla ottaa vain 8 A. Juuri siitä syystä, ettei rasia/väärin asennetut piuhat ehkä kestä enempää.

        Siis se pistorasian standardi velvoittaa vain 8 ampeerin jatkuvan virran kestoon. Pistorasian pistokoeosat ei myöskään kestä tulppaa kytkettynä loputtomiin.


    • Anonyymi

      Pistorasiat eivät myöskään kestä sitä, että sinne on tungettu pistoke kuukausia tai vuosia putkeen.

      • Anonyymi

        Omakohtainen kokemus avaajalla on astianpesukoneliitännästä.
        Nehän ovat järkiään shuko liitäntäisiä, samoin pyykkikone tai kuivausrumpu.

        APK pistorasia savusi ja kone lakkasi toimimasta.
        Sekä liitäntäjohto että pistorasia olivat hiiltyneet.
        Syöttöjohto onneksi oli 2,5 mm2 ja säästyi.

        ON siis pyhää uskoa etteikö lyhytaikainen kuormitus aiheuta tulipaloa.
        Pesukonehan pesee max 3,5 h josta vain osa on suuritehoista lämmitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omakohtainen kokemus avaajalla on astianpesukoneliitännästä.
        Nehän ovat järkiään shuko liitäntäisiä, samoin pyykkikone tai kuivausrumpu.

        APK pistorasia savusi ja kone lakkasi toimimasta.
        Sekä liitäntäjohto että pistorasia olivat hiiltyneet.
        Syöttöjohto onneksi oli 2,5 mm2 ja säästyi.

        ON siis pyhää uskoa etteikö lyhytaikainen kuormitus aiheuta tulipaloa.
        Pesukonehan pesee max 3,5 h josta vain osa on suuritehoista lämmitystä.

        Tuo johtuu liitoksen löystymisestä. Pistorasian sisällä kontakti löystyy töpseliin ajan kanssa. Tuo on jonkinlainen suunnitteluvirhe eikä puolikiinteitä asennuksia pitäisi noin tehdä. Ongelma on pääasiassa sähköstandardin ja tarvikkeiden suunnittelussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omakohtainen kokemus avaajalla on astianpesukoneliitännästä.
        Nehän ovat järkiään shuko liitäntäisiä, samoin pyykkikone tai kuivausrumpu.

        APK pistorasia savusi ja kone lakkasi toimimasta.
        Sekä liitäntäjohto että pistorasia olivat hiiltyneet.
        Syöttöjohto onneksi oli 2,5 mm2 ja säästyi.

        ON siis pyhää uskoa etteikö lyhytaikainen kuormitus aiheuta tulipaloa.
        Pesukonehan pesee max 3,5 h josta vain osa on suuritehoista lämmitystä.

        Kotitalousmallin APK taitaa kaikki tyytyä 10 A sähköliitäntään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo johtuu liitoksen löystymisestä. Pistorasian sisällä kontakti löystyy töpseliin ajan kanssa. Tuo on jonkinlainen suunnitteluvirhe eikä puolikiinteitä asennuksia pitäisi noin tehdä. Ongelma on pääasiassa sähköstandardin ja tarvikkeiden suunnittelussa.

        Kyseessä ei ole puolikiinteä asennus. Liesi sensijaan usein on puolikiinteästi kytketty.
        Alempana esitetty 10 A kommentti on takaperoinen.
        Jos asennus on tehty Shukolle sen saa syöttää 2,5 mm2 kaapelilla ja suojata 16A ylivirtasuojalla.
        Jos APK onkin 10 A mitä haittaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseessä ei ole puolikiinteä asennus. Liesi sensijaan usein on puolikiinteästi kytketty.
        Alempana esitetty 10 A kommentti on takaperoinen.
        Jos asennus on tehty Shukolle sen saa syöttää 2,5 mm2 kaapelilla ja suojata 16A ylivirtasuojalla.
        Jos APK onkin 10 A mitä haittaa?

        Mikä sen puolikiinteän asennuksen määritelmä olikaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseessä ei ole puolikiinteä asennus. Liesi sensijaan usein on puolikiinteästi kytketty.
        Alempana esitetty 10 A kommentti on takaperoinen.
        Jos asennus on tehty Shukolle sen saa syöttää 2,5 mm2 kaapelilla ja suojata 16A ylivirtasuojalla.
        Jos APK onkin 10 A mitä haittaa?

        10 A kommenti koski sitä, ettei pistorasia savunnut 16 A kuormitusvirran vuoksi. Eikä APK vedä edes sitä 10 A virtaa montaa tuntia putkeen.... eli täytyy olla huonosti tehty liitos tms. pistorasiassa, jos moisella kuormalla saa jo aikaan savu- ja hajuefektejä.


    • Anonyymi

      Minulla onkin nollaluokan pistorasioita 1983 rakennetussa talossa. Niitä ei Kauppalehden määräykset koske ja jääkaappi ja telkkari saa ola jatkuvasti kiinni pistorasiassa.

    • Anonyymi

      Kauppalehti haluaa myydä latureita joita kaverinsa myy, näin hyvä veli verkosto toimii

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mua kiinnostais

      Aika paljon vietellä sut vielä J... ❤️❤️
      Ikävä
      63
      1671
    2. Aion ottaa yhteyttä sinuun

      ens tai seuraavalla viikolla. Tähän vaan tiedoksi että osaat varautua rakas :)
      Ikävä
      106
      1367
    3. Martina, Jasser ja kaik neljä tytärtä Järvisydämessä

      Sinne se Jasseri kiitää pitkin baanaa. Esko oli niin kiva, että antoi autonsa hälle. Noin toimii fiksu, avarakatseinen ex.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      171
      1347
    4. Jos laittaisin viestin

      Laittaisn: vaan: Moi, mitäs kuuluu 😊 Se riittäisi kertomaan tarpeeksi kaiken jälkeen. Mitä itse laittaisit?
      Ikävä
      78
      1231
    5. Miten musta tuntuu

      että sä teet niitä mulle :) Olen katsonut rivien välistä ja ymmärrän ehkä mitä tarkoitat. Olemme samalla viivalla ja täysiä idiootteja jos me ei yhdis
      Ikävä
      40
      794
    6. Valtamedia VALEHTELI Oodin tapahtumista, paikalla ollut pastori kertoo totuuden

      Eli ainoa joka häiriköi oli naiseksi pukeutunut mies(sairasta), joka töni ja jopa löi pastoria ja haastoi kaksintaisteluun. Youtubelta löytyy video j
      Maailman menoa
      235
      726
    7. Helteet paljastaa.

      Sumin naiset on kyllä aika läskejä, osa ihan yököttää ku vähissä vaatteissa kauppaa lyllertävät, läskit tursuu ja sit koittavat viel pitää tiukkoja va
      Suomussalmi
      49
      716
    8. Jos en olisi rakastunut sinuun

      voisin sentään tapailla muita. Rakastumalla sinuun tuomitsin itseni yksinäisyyteen.
      Ikävä
      57
      705
    9. En halua elää ilman sinua

      Mutta ei sinun kanssakaan voi elää. Miten tästä voisi päästä yli..
      Ikävä
      47
      692
    10. Miten reagoisit

      Jos heräisitkin aamulla palstalaisen vierestä?
      Sinkut
      128
      679
    Aihe