Kauppalehti kieltää shuko pistorasian jatkuvan käytön

Anonyymi

Koska autoa ei saa ladata yön yli tavallisesta pistorasiast sillä se ei kestä jatkuvaa käyttöa vaan pistorasia ja liitäntäjohto kuumenevat ja aiheuttavat palovaaran.

Esimerkiksi lämminvesivaraajaa ei saa siten kytkeä sukopistorasiaan.
Ei myöskään mitään lämmittimiä tai muita laitteita jotka ovat jatkuvasti päällä.

42

1011

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kauppalehti on ylin valvova ja lakia säätävä viranomainen joka määrää sähköturvallisuudesta ja varsinkin suko-rasioiden käytöstä.

      • Anonyymi

        Patteriuskovaisille tosiasiat ovat myrkkyä. Kuten uskiksille aina.

        On ns. sähköalan likainen salaisuus, ettei tavallinen pistorasia kestä jatkuvaa 16 A kuormaa, vaikka moisen sulakkeen perään saa pistorasian laittaa. Kontaktiliuskat voivat olla vähän turhan lepsut ja rasia kuumenee ajan mittaan liikaa.

        Oikeastaan vielä suurempi riski liittyy kaapeleihin. Johdot lämpenevät kuormitettaessa ja liikaa lämpöä -> eristeet vaurioituvat -> ajan mittaan käy hassusti. Jos kaapeleita asennetaan lämmöneristeen sisälle, niin siellähän ei jäähdytys toimi -> pitäisi rajoittaa kuormitusvirta pienemmäksi. Vaan ihan suruttahan on vähintään ulkoseinän läpivienti tehty ja joskus pitkätkin vedot joko ulkosienien sisällä (esim. ns. kastellirakenteessa) tai yläpohjassa villojen seassa.

        Tähän asti ei ole ongelmia ilmennyt edes PÄVI tehdyissä asennuksissa, koska harvempi laite täyttä 16 A virtaa haukkaa (esim muinainen lohkolämmitin 0,6 kW ja sisätilan lämmitin 1,8 kW = reilu 10 A ja nykyään "lohkolämmittimet" max. 0,3 kW) eikä kuormitus ole ollut pitkäaikaista. Rajoitetaanhan lämpötolppien kelloilla lämmitysaika yleensä max. 2 tuntiin.

        Lisäbonuksena näissä lämmitysjutuissa sitä isoa tehoa/virtaa on käytetty vain kylmällä säällä, mikä tehostaa kaapelien jäähdytystä. Vaan patteriautoja kun lataillaan 27 °C helteelläkin, niin lähtötaso on jo selvästi korkeampi ja huijaushybridilläkin (verot maksetaan 1,5 l/100 km kulutuksen mukaan, vaikka oikeasti bensaa palaa 6 l/100 km) 16 A virralla akun täyttämiseen kuluisi luokkaa 3 h ja täyssähköautoilla 30->80 % lataus ottaisi vähintään 6 tuntia (kun akun koko 45 kWh).

        Ao. ongelman vuoksi töpselilaturit on lähes poikkeuksetta rajoitettu 8 A virralle (1,8 kW). Mistä sitten seuraa, että huijaushybridiäkin tankataan 5-6 h eikä täyssähköautolle välttämättä vuorokausi riitä.

        Pysäköintipaikkojen sähköistyksiä patteriauto rasittaa 5-10 kertaisesti, koska rajoitettuakin tehoa tarvitaan 10 h vs. polttomoottoriauton 2 h esilämmitys. Kaapelointi on nimittäin mitoitettu sillä oletuksella, ettei kaikissa tolpissa ole kuormat samaan aikaan päällä. No, siinä taas yksi seikka, minkä suhteen patteriuskiksilla on valehtellukampanja käynnissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patteriuskovaisille tosiasiat ovat myrkkyä. Kuten uskiksille aina.

        On ns. sähköalan likainen salaisuus, ettei tavallinen pistorasia kestä jatkuvaa 16 A kuormaa, vaikka moisen sulakkeen perään saa pistorasian laittaa. Kontaktiliuskat voivat olla vähän turhan lepsut ja rasia kuumenee ajan mittaan liikaa.

        Oikeastaan vielä suurempi riski liittyy kaapeleihin. Johdot lämpenevät kuormitettaessa ja liikaa lämpöä -> eristeet vaurioituvat -> ajan mittaan käy hassusti. Jos kaapeleita asennetaan lämmöneristeen sisälle, niin siellähän ei jäähdytys toimi -> pitäisi rajoittaa kuormitusvirta pienemmäksi. Vaan ihan suruttahan on vähintään ulkoseinän läpivienti tehty ja joskus pitkätkin vedot joko ulkosienien sisällä (esim. ns. kastellirakenteessa) tai yläpohjassa villojen seassa.

        Tähän asti ei ole ongelmia ilmennyt edes PÄVI tehdyissä asennuksissa, koska harvempi laite täyttä 16 A virtaa haukkaa (esim muinainen lohkolämmitin 0,6 kW ja sisätilan lämmitin 1,8 kW = reilu 10 A ja nykyään "lohkolämmittimet" max. 0,3 kW) eikä kuormitus ole ollut pitkäaikaista. Rajoitetaanhan lämpötolppien kelloilla lämmitysaika yleensä max. 2 tuntiin.

        Lisäbonuksena näissä lämmitysjutuissa sitä isoa tehoa/virtaa on käytetty vain kylmällä säällä, mikä tehostaa kaapelien jäähdytystä. Vaan patteriautoja kun lataillaan 27 °C helteelläkin, niin lähtötaso on jo selvästi korkeampi ja huijaushybridilläkin (verot maksetaan 1,5 l/100 km kulutuksen mukaan, vaikka oikeasti bensaa palaa 6 l/100 km) 16 A virralla akun täyttämiseen kuluisi luokkaa 3 h ja täyssähköautoilla 30->80 % lataus ottaisi vähintään 6 tuntia (kun akun koko 45 kWh).

        Ao. ongelman vuoksi töpselilaturit on lähes poikkeuksetta rajoitettu 8 A virralle (1,8 kW). Mistä sitten seuraa, että huijaushybridiäkin tankataan 5-6 h eikä täyssähköautolle välttämättä vuorokausi riitä.

        Pysäköintipaikkojen sähköistyksiä patteriauto rasittaa 5-10 kertaisesti, koska rajoitettuakin tehoa tarvitaan 10 h vs. polttomoottoriauton 2 h esilämmitys. Kaapelointi on nimittäin mitoitettu sillä oletuksella, ettei kaikissa tolpissa ole kuormat samaan aikaan päällä. No, siinä taas yksi seikka, minkä suhteen patteriuskiksilla on valehtellukampanja käynnissä.

        "No, siinä taas yksi seikka, minkä suhteen patteriuskiksilla on valehtellukampanja käynnissä."

        On se hyvä että tuostakin asiasta on Kauppalehden sähkölaboratorio tehnyt tutkimuksen ja julkaissut sen kaikkien nähtäväksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "No, siinä taas yksi seikka, minkä suhteen patteriuskiksilla on valehtellukampanja käynnissä."

        On se hyvä että tuostakin asiasta on Kauppalehden sähkölaboratorio tehnyt tutkimuksen ja julkaissut sen kaikkien nähtäväksi.

        Ei ole mikään Kauppalehden yksinoikeus tämä. Ongelma on muissa lehdissa (ainakin TM ja Talotekniikkalehti) tuotu esiin jo pari vuotta sitten.


    • Anonyymi

      Ei vesivaraaja ole jatkuvasti päällä eikä useimmat lämmittimetkään.

      • Anonyymi

        Aika vähän vesivaraajila pistotulppaliitäntää käytetään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika vähän vesivaraajila pistotulppaliitäntää käytetään.

        Entäs jos sähköautossa on vesivaraaja. Myöntääkö Kauppalehti sitten luvan käyttää sukorasiaa.


    • Anonyymi

      Koska tulee seuraava tämän tasoinen vedätysaloitus ?

    • Anonyymi

      Mikään mainitsemistasi ei ota jatkuvasti tehoa pistorasiasta, vaikka laite olisikin päällä.

    • Anonyymi

      Aloittajalle tiedoksi, että kysymys on SÄHKÖVIRRASTA. Auton lataaminen vaatii koko ajan sen lähes 16 ampeeria virtaa, siksi sukopistorasia voi kuumentua. Lämminvesivaraaja ei ota virtaa läheskään niin paljoa, jolloin sen käyttäminen on täysin asiallista ja turvallista.

      • Anonyymi

        No sekin ja myöskin se, että termostaatti sitä lämmitystä katkoo ja se on niin hyvin eristetty, että suurimman osan ajasta varaaja ei ota verkosta virtaa ollenkaan. 1-vaihe-lämpöpuhaltimia on melko tehokkaita, mutta ei lähellekään 3,6kW mitä 16A pistorasiasta voi ottaa ja lisäksi sekään ei paahda 24/7, vaan termostaatti ohjaa. Ei siis ollenkaam verrattavia asioita auton lataukseen nuo mistä aloittaja yrittää provosoida.


      • Anonyymi

        Patteriauton lataus normi shukorasiaan liitettävällä hätävaralaturilla ottaa vain 8 A. Juuri siitä syystä, ettei rasia/väärin asennetut piuhat ehkä kestä enempää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patteriauton lataus normi shukorasiaan liitettävällä hätävaralaturilla ottaa vain 8 A. Juuri siitä syystä, ettei rasia/väärin asennetut piuhat ehkä kestä enempää.

        Siis se pistorasian standardi velvoittaa vain 8 ampeerin jatkuvan virran kestoon. Pistorasian pistokoeosat ei myöskään kestä tulppaa kytkettynä loputtomiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patteriauton lataus normi shukorasiaan liitettävällä hätävaralaturilla ottaa vain 8 A. Juuri siitä syystä, ettei rasia/väärin asennetut piuhat ehkä kestä enempää.

        Ja myös siitä syystä, että auton oman latauslaite ei useimmissa malleissa kykene ottamaan vastaan yksivaiheista 16 A:n virtaa. Paitsi tietysti Leaf, mikä nappaa yksivaiheisesti peräti 32 A.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja myös siitä syystä, että auton oman latauslaite ei useimmissa malleissa kykene ottamaan vastaan yksivaiheista 16 A:n virtaa. Paitsi tietysti Leaf, mikä nappaa yksivaiheisesti peräti 32 A.

        Datsun leafissa ja muissa itäautoissa (Kia ja tolloloota) on vain 1-vaiheinen laturi. Shukolaturila lataus 8 A ja 32 saa käyttöön Type 2 piuhalla.

        Täysi latausteho edellyttää käytännössä 3x32 A virtaa tarjoavaa Type 2 latauspistettä. Pientaloissa usein 3x25 A pääsulakkeet, jolloin pitää tyytyä 3x16 A latauspöpeliin ja 3,7 kW lataustehoon.


    • Anonyymi

      Pistorasiat eivät myöskään kestä sitä, että sinne on tungettu pistoke kuukausia tai vuosia putkeen.

      • Anonyymi

        Omakohtainen kokemus avaajalla on astianpesukoneliitännästä.
        Nehän ovat järkiään shuko liitäntäisiä, samoin pyykkikone tai kuivausrumpu.

        APK pistorasia savusi ja kone lakkasi toimimasta.
        Sekä liitäntäjohto että pistorasia olivat hiiltyneet.
        Syöttöjohto onneksi oli 2,5 mm2 ja säästyi.

        ON siis pyhää uskoa etteikö lyhytaikainen kuormitus aiheuta tulipaloa.
        Pesukonehan pesee max 3,5 h josta vain osa on suuritehoista lämmitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omakohtainen kokemus avaajalla on astianpesukoneliitännästä.
        Nehän ovat järkiään shuko liitäntäisiä, samoin pyykkikone tai kuivausrumpu.

        APK pistorasia savusi ja kone lakkasi toimimasta.
        Sekä liitäntäjohto että pistorasia olivat hiiltyneet.
        Syöttöjohto onneksi oli 2,5 mm2 ja säästyi.

        ON siis pyhää uskoa etteikö lyhytaikainen kuormitus aiheuta tulipaloa.
        Pesukonehan pesee max 3,5 h josta vain osa on suuritehoista lämmitystä.

        Tuo johtuu liitoksen löystymisestä. Pistorasian sisällä kontakti löystyy töpseliin ajan kanssa. Tuo on jonkinlainen suunnitteluvirhe eikä puolikiinteitä asennuksia pitäisi noin tehdä. Ongelma on pääasiassa sähköstandardin ja tarvikkeiden suunnittelussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omakohtainen kokemus avaajalla on astianpesukoneliitännästä.
        Nehän ovat järkiään shuko liitäntäisiä, samoin pyykkikone tai kuivausrumpu.

        APK pistorasia savusi ja kone lakkasi toimimasta.
        Sekä liitäntäjohto että pistorasia olivat hiiltyneet.
        Syöttöjohto onneksi oli 2,5 mm2 ja säästyi.

        ON siis pyhää uskoa etteikö lyhytaikainen kuormitus aiheuta tulipaloa.
        Pesukonehan pesee max 3,5 h josta vain osa on suuritehoista lämmitystä.

        Kotitalousmallin APK taitaa kaikki tyytyä 10 A sähköliitäntään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo johtuu liitoksen löystymisestä. Pistorasian sisällä kontakti löystyy töpseliin ajan kanssa. Tuo on jonkinlainen suunnitteluvirhe eikä puolikiinteitä asennuksia pitäisi noin tehdä. Ongelma on pääasiassa sähköstandardin ja tarvikkeiden suunnittelussa.

        Kyseessä ei ole puolikiinteä asennus. Liesi sensijaan usein on puolikiinteästi kytketty.
        Alempana esitetty 10 A kommentti on takaperoinen.
        Jos asennus on tehty Shukolle sen saa syöttää 2,5 mm2 kaapelilla ja suojata 16A ylivirtasuojalla.
        Jos APK onkin 10 A mitä haittaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseessä ei ole puolikiinteä asennus. Liesi sensijaan usein on puolikiinteästi kytketty.
        Alempana esitetty 10 A kommentti on takaperoinen.
        Jos asennus on tehty Shukolle sen saa syöttää 2,5 mm2 kaapelilla ja suojata 16A ylivirtasuojalla.
        Jos APK onkin 10 A mitä haittaa?

        Mikä sen puolikiinteän asennuksen määritelmä olikaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseessä ei ole puolikiinteä asennus. Liesi sensijaan usein on puolikiinteästi kytketty.
        Alempana esitetty 10 A kommentti on takaperoinen.
        Jos asennus on tehty Shukolle sen saa syöttää 2,5 mm2 kaapelilla ja suojata 16A ylivirtasuojalla.
        Jos APK onkin 10 A mitä haittaa?

        10 A kommenti koski sitä, ettei pistorasia savunnut 16 A kuormitusvirran vuoksi. Eikä APK vedä edes sitä 10 A virtaa montaa tuntia putkeen.... eli täytyy olla huonosti tehty liitos tms. pistorasiassa, jos moisella kuormalla saa jo aikaan savu- ja hajuefektejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä sen puolikiinteän asennuksen määritelmä olikaan?

        Kiinteästi kytketty taipuisa kaapeli. Mallia voi käydä katsomassa lieden takaan tai saunasta, jossa on sähkökiuas.

        Puolikiinteä asennus sallii laitteen liikuttelun eli lieden voi nykäistä paikoiltaan, jotta pääsee siivoamaan roiskeita.

        Toki on myös raneversio. Tehdään ILPille pistotulppaliitäntä käyttäen jäykkää MMJ kaapelia. Vähän edelleen harmittaa, ettei tullut viranomaisille tehtyä ilmoitusta, kun tällainen asennus käveli vastaan (ILPit yhteishankintana kerrostaloon). Ei tuossa taloyhtiö/huoltoliike ollut yhtään kujalla, kun ei moisesta älähtänyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiinteästi kytketty taipuisa kaapeli. Mallia voi käydä katsomassa lieden takaan tai saunasta, jossa on sähkökiuas.

        Puolikiinteä asennus sallii laitteen liikuttelun eli lieden voi nykäistä paikoiltaan, jotta pääsee siivoamaan roiskeita.

        Toki on myös raneversio. Tehdään ILPille pistotulppaliitäntä käyttäen jäykkää MMJ kaapelia. Vähän edelleen harmittaa, ettei tullut viranomaisille tehtyä ilmoitusta, kun tällainen asennus käveli vastaan (ILPit yhteishankintana kerrostaloon). Ei tuossa taloyhtiö/huoltoliike ollut yhtään kujalla, kun ei moisesta älähtänyt.

        Viranomaisia tuskin kiinnostaa. Asennus on käytännössä ok kunhan kukaan ei liikuttele kaapelia säännöllisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viranomaisia tuskin kiinnostaa. Asennus on käytännössä ok kunhan kukaan ei liikuttele kaapelia säännöllisesti.

        Virrat napattu parvekkeen ainoasta pistorasiasta. Lähes joka asukkaalla jouluvalot parvekkeella talvisin....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Virrat napattu parvekkeen ainoasta pistorasiasta. Lähes joka asukkaalla jouluvalot parvekkeella talvisin....

        Kerrostalossa se on varmaan lähes ainoa mistä sähköä saa. Pistorasian voisi vaihtaa kaksiosaiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerrostalossa se on varmaan lähes ainoa mistä sähköä saa. Pistorasian voisi vaihtaa kaksiosaiseksi.

        Niin voisi. Ja asennuksen voisi tehdä laillisesti kumikaapelilla. Muttei sattunut huippuammattilaisella olemaan tai huippuammattilainen ei osannut hommiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin voisi. Ja asennuksen voisi tehdä laillisesti kumikaapelilla. Muttei sattunut huippuammattilaisella olemaan tai huippuammattilainen ei osannut hommiaan.

        Sen pistorasian jatkuva käyttö ei tosiaan ole ihan hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen pistorasian jatkuva käyttö ei tosiaan ole ihan hyvä.

        Ei tainnut eräälle kommentaattorillekaan ongelman luonne avautua.


    • Anonyymi

      Minulla onkin nollaluokan pistorasioita 1983 rakennetussa talossa. Niitä ei Kauppalehden määräykset koske ja jääkaappi ja telkkari saa ola jatkuvasti kiinni pistorasiassa.

      • Anonyymi

        1983 rakennetussa talossa ei ol e keittiötä tai jääkaappi ei mahdu sinne?


    • Anonyymi

      Kauppalehti haluaa myydä latureita joita kaverinsa myy, näin hyvä veli verkosto toimii

    • Anonyymi

      Jaa mihinkäs saa kytkeä plasmaleikkurin jossa yksvaiheshuko ja ottovirta 20-30 ampeerin luokkaa kuka tietää salaisuuden?

      • Anonyymi

        Kysy ranelta, joka on pistotulppaliitännän härveliin ranettanut.


    • Anonyymi

      Onhan se sähköauton lataus melkoinen rasitus pistorasialle mutta kyllä se siitä.

      Katsot vain ettei pistorasiasta tai sähköpääkeskuksesta tule ylimääräisitä ääntä tai palaneen käryä ja että muut sähkölaitteet eivät temppuile.

      Sulake voi palaa tai laueta. Jos sitä tapahtuu kovin usein, sähkölaitteessa on jokin vialla.

    • Anonyymi

      Joidenkin sähköautojen latauspistokkeessa (suko) on lämpöanturi joka mittaa pistokkeen/pistorasian lämpötilaa. Jos lämpötila liitännässä nouseen yli tietyn rajan, auto alentaa latausvirtaa, tai peräti katkaisee latauksen.
      Tuo systeemi kun määrättäisiin pakolliseksi kaikkiin tavallisiin pistorasioihin kytkettäviin latausjohtoihin, olisi koko ongelma pois pyyhitty.

      • Anonyymi

        Ja tämäkö auttaa, jos syöttökaapeli on vedelty hyvän matkaa ulkoseinän tai yläpohjan lämmöneristeiden sisällä -> riski ylikuumenemisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tämäkö auttaa, jos syöttökaapeli on vedelty hyvän matkaa ulkoseinän tai yläpohjan lämmöneristeiden sisällä -> riski ylikuumenemisesta.

        Luulitko sinä pölövästi että johtojen kuumeneminen oli se ongelma? 🤣🤣🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulitko sinä pölövästi että johtojen kuumeneminen oli se ongelma? 🤣🤣🤣

        Johtojen kuumeneminen on ongelma, joka ei ole aiemmin tullut esille. Kas kun sisätilanlämmittimiä on käytetty lähinnä pakkaskeleillä, mikä on auttanut jäähdytyksessä. Patteriautoa ladataan myös 30 °C helteellä.

        Pesusoikossako olet tänne tullut vai mikä märkäkorvalla mätttää, kun on varoitukset tästä ongelmasta kaikuneet kuuroille korville?


    • Anonyymi

      Minulla on hyvät joissa on kunnon kontakti isolla alalla ja ottaa pistokkeen pinnistä leveältä.

      Jos rasiaan pitään usein laittaa töpseli niin itse laittaisin seinään rasiaan jonkun jatkojohdon ja siihen kiinni. Metallipajassa jossa useita laitteita vaihdellaan ja työkaluja.

      Sitten on rasioita joissa pistoke heiluu ja kontakti huono, jopa rasia rikki.


      Kyllä jos sulakkeet antaa niin rasia ja kontakti, kaapelit pitää saman kestää. Muuten on suunnitteluvirhe.


      Vaihtakaa huonot rasiat ja vanhat, seuratkaa mikä lämpenee, tarkka laser mittari kertoo asteet.


      Ei kannata kieltää mutulla, aina pitää olla syy.

      • Anonyymi

        > Kyllä jos sulakkeet antaa niin rasia ja kontakti, kaapelit pitää saman kestää. Muuten on suunnitteluvirhe.

        Ja asennusvirheiden riski on sitten 0,0000000000 %?

        Vaikka johtoja on ihan surutta vedelty villojen seassa...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3078
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1046
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1010
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      956
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      50
      937
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      816
    Aihe