Koska autoa ei saa ladata yön yli tavallisesta pistorasiast sillä se ei kestä jatkuvaa käyttöa vaan pistorasia ja liitäntäjohto kuumenevat ja aiheuttavat palovaaran.
Esimerkiksi lämminvesivaraajaa ei saa siten kytkeä sukopistorasiaan.
Ei myöskään mitään lämmittimiä tai muita laitteita jotka ovat jatkuvasti päällä.
Kauppalehti kieltää shuko pistorasian jatkuvan käytön
23
336
Vastaukset
- Anonyymi
Kauppalehti on ylin valvova ja lakia säätävä viranomainen joka määrää sähköturvallisuudesta ja varsinkin suko-rasioiden käytöstä.
- Anonyymi
Patteriuskovaisille tosiasiat ovat myrkkyä. Kuten uskiksille aina.
On ns. sähköalan likainen salaisuus, ettei tavallinen pistorasia kestä jatkuvaa 16 A kuormaa, vaikka moisen sulakkeen perään saa pistorasian laittaa. Kontaktiliuskat voivat olla vähän turhan lepsut ja rasia kuumenee ajan mittaan liikaa.
Oikeastaan vielä suurempi riski liittyy kaapeleihin. Johdot lämpenevät kuormitettaessa ja liikaa lämpöä -> eristeet vaurioituvat -> ajan mittaan käy hassusti. Jos kaapeleita asennetaan lämmöneristeen sisälle, niin siellähän ei jäähdytys toimi -> pitäisi rajoittaa kuormitusvirta pienemmäksi. Vaan ihan suruttahan on vähintään ulkoseinän läpivienti tehty ja joskus pitkätkin vedot joko ulkosienien sisällä (esim. ns. kastellirakenteessa) tai yläpohjassa villojen seassa.
Tähän asti ei ole ongelmia ilmennyt edes PÄVI tehdyissä asennuksissa, koska harvempi laite täyttä 16 A virtaa haukkaa (esim muinainen lohkolämmitin 0,6 kW ja sisätilan lämmitin 1,8 kW = reilu 10 A ja nykyään "lohkolämmittimet" max. 0,3 kW) eikä kuormitus ole ollut pitkäaikaista. Rajoitetaanhan lämpötolppien kelloilla lämmitysaika yleensä max. 2 tuntiin.
Lisäbonuksena näissä lämmitysjutuissa sitä isoa tehoa/virtaa on käytetty vain kylmällä säällä, mikä tehostaa kaapelien jäähdytystä. Vaan patteriautoja kun lataillaan +27 °C helteelläkin, niin lähtötaso on jo selvästi korkeampi ja huijaushybridilläkin (verot maksetaan 1,5 l/100 km kulutuksen mukaan, vaikka oikeasti bensaa palaa 6 l/100 km) 16 A virralla akun täyttämiseen kuluisi luokkaa 3 h ja täyssähköautoilla 30->80 % lataus ottaisi vähintään 6 tuntia (kun akun koko 45+ kWh).
Ao. ongelman vuoksi töpselilaturit on lähes poikkeuksetta rajoitettu 8 A virralle (1,8 kW). Mistä sitten seuraa, että huijaushybridiäkin tankataan 5-6 h eikä täyssähköautolle välttämättä vuorokausi riitä.
Pysäköintipaikkojen sähköistyksiä patteriauto rasittaa 5-10 kertaisesti, koska rajoitettuakin tehoa tarvitaan 10+ h vs. polttomoottoriauton 2 h esilämmitys. Kaapelointi on nimittäin mitoitettu sillä oletuksella, ettei kaikissa tolpissa ole kuormat samaan aikaan päällä. No, siinä taas yksi seikka, minkä suhteen patteriuskiksilla on valehtellukampanja käynnissä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Patteriuskovaisille tosiasiat ovat myrkkyä. Kuten uskiksille aina.
On ns. sähköalan likainen salaisuus, ettei tavallinen pistorasia kestä jatkuvaa 16 A kuormaa, vaikka moisen sulakkeen perään saa pistorasian laittaa. Kontaktiliuskat voivat olla vähän turhan lepsut ja rasia kuumenee ajan mittaan liikaa.
Oikeastaan vielä suurempi riski liittyy kaapeleihin. Johdot lämpenevät kuormitettaessa ja liikaa lämpöä -> eristeet vaurioituvat -> ajan mittaan käy hassusti. Jos kaapeleita asennetaan lämmöneristeen sisälle, niin siellähän ei jäähdytys toimi -> pitäisi rajoittaa kuormitusvirta pienemmäksi. Vaan ihan suruttahan on vähintään ulkoseinän läpivienti tehty ja joskus pitkätkin vedot joko ulkosienien sisällä (esim. ns. kastellirakenteessa) tai yläpohjassa villojen seassa.
Tähän asti ei ole ongelmia ilmennyt edes PÄVI tehdyissä asennuksissa, koska harvempi laite täyttä 16 A virtaa haukkaa (esim muinainen lohkolämmitin 0,6 kW ja sisätilan lämmitin 1,8 kW = reilu 10 A ja nykyään "lohkolämmittimet" max. 0,3 kW) eikä kuormitus ole ollut pitkäaikaista. Rajoitetaanhan lämpötolppien kelloilla lämmitysaika yleensä max. 2 tuntiin.
Lisäbonuksena näissä lämmitysjutuissa sitä isoa tehoa/virtaa on käytetty vain kylmällä säällä, mikä tehostaa kaapelien jäähdytystä. Vaan patteriautoja kun lataillaan +27 °C helteelläkin, niin lähtötaso on jo selvästi korkeampi ja huijaushybridilläkin (verot maksetaan 1,5 l/100 km kulutuksen mukaan, vaikka oikeasti bensaa palaa 6 l/100 km) 16 A virralla akun täyttämiseen kuluisi luokkaa 3 h ja täyssähköautoilla 30->80 % lataus ottaisi vähintään 6 tuntia (kun akun koko 45+ kWh).
Ao. ongelman vuoksi töpselilaturit on lähes poikkeuksetta rajoitettu 8 A virralle (1,8 kW). Mistä sitten seuraa, että huijaushybridiäkin tankataan 5-6 h eikä täyssähköautolle välttämättä vuorokausi riitä.
Pysäköintipaikkojen sähköistyksiä patteriauto rasittaa 5-10 kertaisesti, koska rajoitettuakin tehoa tarvitaan 10+ h vs. polttomoottoriauton 2 h esilämmitys. Kaapelointi on nimittäin mitoitettu sillä oletuksella, ettei kaikissa tolpissa ole kuormat samaan aikaan päällä. No, siinä taas yksi seikka, minkä suhteen patteriuskiksilla on valehtellukampanja käynnissä."No, siinä taas yksi seikka, minkä suhteen patteriuskiksilla on valehtellukampanja käynnissä."
On se hyvä että tuostakin asiasta on Kauppalehden sähkölaboratorio tehnyt tutkimuksen ja julkaissut sen kaikkien nähtäväksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"No, siinä taas yksi seikka, minkä suhteen patteriuskiksilla on valehtellukampanja käynnissä."
On se hyvä että tuostakin asiasta on Kauppalehden sähkölaboratorio tehnyt tutkimuksen ja julkaissut sen kaikkien nähtäväksi.Ei ole mikään Kauppalehden yksinoikeus tämä. Ongelma on muissa lehdissa (ainakin TM ja Talotekniikkalehti) tuotu esiin jo pari vuotta sitten.
- Anonyymi
Ei vesivaraaja ole jatkuvasti päällä eikä useimmat lämmittimetkään.
- Anonyymi
Aika vähän vesivaraajila pistotulppaliitäntää käytetään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika vähän vesivaraajila pistotulppaliitäntää käytetään.
Entäs jos sähköautossa on vesivaraaja. Myöntääkö Kauppalehti sitten luvan käyttää sukorasiaa.
- Anonyymi
Koska tulee seuraava tämän tasoinen vedätysaloitus ?
- Anonyymi
Mikään mainitsemistasi ei ota jatkuvasti tehoa pistorasiasta, vaikka laite olisikin päällä.
- Anonyymi
Aloittajalle tiedoksi, että kysymys on SÄHKÖVIRRASTA. Auton lataaminen vaatii koko ajan sen lähes 16 ampeeria virtaa, siksi sukopistorasia voi kuumentua. Lämminvesivaraaja ei ota virtaa läheskään niin paljoa, jolloin sen käyttäminen on täysin asiallista ja turvallista.
- Anonyymi
No sekin ja myöskin se, että termostaatti sitä lämmitystä katkoo ja se on niin hyvin eristetty, että suurimman osan ajasta varaaja ei ota verkosta virtaa ollenkaan. 1-vaihe-lämpöpuhaltimia on melko tehokkaita, mutta ei lähellekään 3,6kW mitä 16A pistorasiasta voi ottaa ja lisäksi sekään ei paahda 24/7, vaan termostaatti ohjaa. Ei siis ollenkaam verrattavia asioita auton lataukseen nuo mistä aloittaja yrittää provosoida.
- Anonyymi
Patteriauton lataus normi shukorasiaan liitettävällä hätävaralaturilla ottaa vain 8 A. Juuri siitä syystä, ettei rasia/väärin asennetut piuhat ehkä kestä enempää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Patteriauton lataus normi shukorasiaan liitettävällä hätävaralaturilla ottaa vain 8 A. Juuri siitä syystä, ettei rasia/väärin asennetut piuhat ehkä kestä enempää.
Siis se pistorasian standardi velvoittaa vain 8 ampeerin jatkuvan virran kestoon. Pistorasian pistokoeosat ei myöskään kestä tulppaa kytkettynä loputtomiin.
- Anonyymi
Pistorasiat eivät myöskään kestä sitä, että sinne on tungettu pistoke kuukausia tai vuosia putkeen.
- Anonyymi
Omakohtainen kokemus avaajalla on astianpesukoneliitännästä.
Nehän ovat järkiään shuko liitäntäisiä, samoin pyykkikone tai kuivausrumpu.
APK pistorasia savusi ja kone lakkasi toimimasta.
Sekä liitäntäjohto että pistorasia olivat hiiltyneet.
Syöttöjohto onneksi oli 2,5 mm2 ja säästyi.
ON siis pyhää uskoa etteikö lyhytaikainen kuormitus aiheuta tulipaloa.
Pesukonehan pesee max 3,5 h josta vain osa on suuritehoista lämmitystä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Omakohtainen kokemus avaajalla on astianpesukoneliitännästä.
Nehän ovat järkiään shuko liitäntäisiä, samoin pyykkikone tai kuivausrumpu.
APK pistorasia savusi ja kone lakkasi toimimasta.
Sekä liitäntäjohto että pistorasia olivat hiiltyneet.
Syöttöjohto onneksi oli 2,5 mm2 ja säästyi.
ON siis pyhää uskoa etteikö lyhytaikainen kuormitus aiheuta tulipaloa.
Pesukonehan pesee max 3,5 h josta vain osa on suuritehoista lämmitystä.Tuo johtuu liitoksen löystymisestä. Pistorasian sisällä kontakti löystyy töpseliin ajan kanssa. Tuo on jonkinlainen suunnitteluvirhe eikä puolikiinteitä asennuksia pitäisi noin tehdä. Ongelma on pääasiassa sähköstandardin ja tarvikkeiden suunnittelussa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Omakohtainen kokemus avaajalla on astianpesukoneliitännästä.
Nehän ovat järkiään shuko liitäntäisiä, samoin pyykkikone tai kuivausrumpu.
APK pistorasia savusi ja kone lakkasi toimimasta.
Sekä liitäntäjohto että pistorasia olivat hiiltyneet.
Syöttöjohto onneksi oli 2,5 mm2 ja säästyi.
ON siis pyhää uskoa etteikö lyhytaikainen kuormitus aiheuta tulipaloa.
Pesukonehan pesee max 3,5 h josta vain osa on suuritehoista lämmitystä.Kotitalousmallin APK taitaa kaikki tyytyä 10 A sähköliitäntään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo johtuu liitoksen löystymisestä. Pistorasian sisällä kontakti löystyy töpseliin ajan kanssa. Tuo on jonkinlainen suunnitteluvirhe eikä puolikiinteitä asennuksia pitäisi noin tehdä. Ongelma on pääasiassa sähköstandardin ja tarvikkeiden suunnittelussa.
Kyseessä ei ole puolikiinteä asennus. Liesi sensijaan usein on puolikiinteästi kytketty.
Alempana esitetty 10 A kommentti on takaperoinen.
Jos asennus on tehty Shukolle sen saa syöttää 2,5 mm2 kaapelilla ja suojata 16A ylivirtasuojalla.
Jos APK onkin 10 A mitä haittaa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyseessä ei ole puolikiinteä asennus. Liesi sensijaan usein on puolikiinteästi kytketty.
Alempana esitetty 10 A kommentti on takaperoinen.
Jos asennus on tehty Shukolle sen saa syöttää 2,5 mm2 kaapelilla ja suojata 16A ylivirtasuojalla.
Jos APK onkin 10 A mitä haittaa?Mikä sen puolikiinteän asennuksen määritelmä olikaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyseessä ei ole puolikiinteä asennus. Liesi sensijaan usein on puolikiinteästi kytketty.
Alempana esitetty 10 A kommentti on takaperoinen.
Jos asennus on tehty Shukolle sen saa syöttää 2,5 mm2 kaapelilla ja suojata 16A ylivirtasuojalla.
Jos APK onkin 10 A mitä haittaa?10 A kommenti koski sitä, ettei pistorasia savunnut 16 A kuormitusvirran vuoksi. Eikä APK vedä edes sitä 10 A virtaa montaa tuntia putkeen.... eli täytyy olla huonosti tehty liitos tms. pistorasiassa, jos moisella kuormalla saa jo aikaan savu- ja hajuefektejä.
- Anonyymi
Minulla onkin nollaluokan pistorasioita 1983 rakennetussa talossa. Niitä ei Kauppalehden määräykset koske ja jääkaappi ja telkkari saa ola jatkuvasti kiinni pistorasiassa.
- Anonyymi
Kauppalehti haluaa myydä latureita joita kaverinsa myy, näin hyvä veli verkosto toimii
- Anonyymi
Patteriuskovaisella menee kuppi nurin, kun hänelle kerrotaan, ettei ole oikein ryöstää sähköä mistä tahansa eteen tulevasta pistorasiasta.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008536981.html
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 631671
Aion ottaa yhteyttä sinuun
ens tai seuraavalla viikolla. Tähän vaan tiedoksi että osaat varautua rakas :)1061367Martina, Jasser ja kaik neljä tytärtä Järvisydämessä
Sinne se Jasseri kiitää pitkin baanaa. Esko oli niin kiva, että antoi autonsa hälle. Noin toimii fiksu, avarakatseinen ex.1711347Jos laittaisin viestin
Laittaisn: vaan: Moi, mitäs kuuluu 😊 Se riittäisi kertomaan tarpeeksi kaiken jälkeen. Mitä itse laittaisit?781231Miten musta tuntuu
että sä teet niitä mulle :) Olen katsonut rivien välistä ja ymmärrän ehkä mitä tarkoitat. Olemme samalla viivalla ja täysiä idiootteja jos me ei yhdis40794Valtamedia VALEHTELI Oodin tapahtumista, paikalla ollut pastori kertoo totuuden
Eli ainoa joka häiriköi oli naiseksi pukeutunut mies(sairasta), joka töni ja jopa löi pastoria ja haastoi kaksintaisteluun. Youtubelta löytyy video j235726Helteet paljastaa.
Sumin naiset on kyllä aika läskejä, osa ihan yököttää ku vähissä vaatteissa kauppaa lyllertävät, läskit tursuu ja sit koittavat viel pitää tiukkoja va49716Jos en olisi rakastunut sinuun
voisin sentään tapailla muita. Rakastumalla sinuun tuomitsin itseni yksinäisyyteen.57705- 47692
- 128679