RST-saunapata ei ollut läheskään ruostumaton

Kirjoitan tämän tiedoksi teille jotka olette ehkä hankkimassa Harvian rst-padan. En voi suositella pataa ainakaan saaristossa oleviin kohteisiin. Meillä on kesäpaikka Porvoon ulkosaaristossa, jossa ilmasto on merellinen ja kaivovedessäkin on hieman suolaa niin kuin saaristossa monesti on.

Tähän asti käytössämme on ollut emaloidulla ulkovaipalla varustetut Kota-padat, joiden elinikä on yleensä ollut n. 6-8 vuotta, jolloin ulkovaippa on ruostunut puhki ja pata on pitänyt uusia. Viime kesänä hankittiin sitten Harvian RST-saunapata, jossa ulkovaipankin piti olla rst-teräksestä.

Hämmästyin aika lailla kun huomasin että jo viikon käytön jälkeen ulkovaipassa ja varsinkin padan yläreunaa kiertävässä peiterenkaassa oli pintaruostetta. Vaipasta ruosteläikät kyllä irtosivat helposti "karhunkielirätillä" mutta peiterenkaan läikät sekä vaipan alareunassa oleva ruoste piti hangata aika lailla jotta lähtisivät pois. Itse padan suhteen ei ole moitittavaa, siihen ei ole ilmennyt minkäännäköistä ruostetta. Periaatteenamme on ollut tyhjentää ja kuivata pata sisältä ja ulkopuolelta aina viikonlopun jälkeen tai n. kerran viikossa silloin kun mökillä asutaan pidempiä jaksoja.

Nyt keväällä padan vaippaan oli muutamaan kohtaan tullut syvempää ruostetta joka ei lähtenyt enää pois hankaamalla karhunkielellä.

Olin asiasta yhteydessä paikalliseen jälleenmyyjään viime kesänä jo heti parin viikon käytön jälkeen, josta pyydettiin minua ottamaan yhteyttä suoraan Harviaan edustajaan. Harviaan olen sitten ollut yhteydessä useamman kerran sen jälkeen mutta ainoa vastaus sieltä on ollut että ”on kummallinen juttu ja asiaa pitää tutkia”.

2

438

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ruostumaton teräs ruostuu, toki hitaammin kuin tavallinen teräs. Hapon kestävä ei ruostu, eli kannattaa teetättää ihan itse jollakin metallipajalla, valmiina ei saa ostettua.

• Anonyymi

Joku "ruostumaton" 304 teräs ei kloridipitoista merivettä kestä. Se kelpaa veitsiin ja haarukoihin ja tiskipöytiin.
      Hanki kupariseosteisesta valuraudasta tehty pata. Kestää isoisältä pojanpojalle virheettömänä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      4936
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3506
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2953
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2935
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      8
      2757
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      55
      2280
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      39
      1778
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1700
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1691
    10. Maailmassa monta

On ihmeellistä asiaa. 😮
      Ikävä
      16