Kirjoitan tämän tiedoksi teille jotka olette ehkä hankkimassa Harvian rst-padan. En voi suositella pataa ainakaan saaristossa oleviin kohteisiin. Meillä on kesäpaikka Porvoon ulkosaaristossa, jossa ilmasto on merellinen ja kaivovedessäkin on hieman suolaa niin kuin saaristossa monesti on.
Tähän asti käytössämme on ollut emaloidulla ulkovaipalla varustetut Kota-padat, joiden elinikä on yleensä ollut n. 6-8 vuotta, jolloin ulkovaippa on ruostunut puhki ja pata on pitänyt uusia. Viime kesänä hankittiin sitten Harvian RST-saunapata, jossa ulkovaipankin piti olla rst-teräksestä.
Hämmästyin aika lailla kun huomasin että jo viikon käytön jälkeen ulkovaipassa ja varsinkin padan yläreunaa kiertävässä peiterenkaassa oli pintaruostetta. Vaipasta ruosteläikät kyllä irtosivat helposti "karhunkielirätillä" mutta peiterenkaan läikät sekä vaipan alareunassa oleva ruoste piti hangata aika lailla jotta lähtisivät pois. Itse padan suhteen ei ole moitittavaa, siihen ei ole ilmennyt minkäännäköistä ruostetta. Periaatteenamme on ollut tyhjentää ja kuivata pata sisältä ja ulkopuolelta aina viikonlopun jälkeen tai n. kerran viikossa silloin kun mökillä asutaan pidempiä jaksoja.
Nyt keväällä padan vaippaan oli muutamaan kohtaan tullut syvempää ruostetta joka ei lähtenyt enää pois hankaamalla karhunkielellä.
Olin asiasta yhteydessä paikalliseen jälleenmyyjään viime kesänä jo heti parin viikon käytön jälkeen, josta pyydettiin minua ottamaan yhteyttä suoraan Harviaan edustajaan. Harviaan olen sitten ollut yhteydessä useamman kerran sen jälkeen mutta ainoa vastaus sieltä on ollut että ”on kummallinen juttu ja asiaa pitää tutkia”.
RST-saunapata ei ollut läheskään ruostumaton
2
414
Vastaukset
- Anonyymi
Ruostumaton teräs ruostuu, toki hitaammin kuin tavallinen teräs. Hapon kestävä ei ruostu, eli kannattaa teetättää ihan itse jollakin metallipajalla, valmiina ei saa ostettua.
- Anonyymi
Joku "ruostumaton" 304 teräs ei kloridipitoista merivettä kestä. Se kelpaa veitsiin ja haarukoihin ja tiskipöytiin.
Hanki kupariseosteisesta valuraudasta tehty pata. Kestää isoisältä pojanpojalle virheettömänä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3218297Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1016523Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1753755- 773018
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee402630- 452603
- 1292371
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san222336Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1962064Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista281757