Kansalaisaloite yhdistetyn pyörä ja kävelytien nopeusrajoitukselle

Anonyymi

Lainsäädäntö olisi aika päivittää jotta kävelijöiden ja lemmikkien turvallisuus lisääntyisi.
Yhdistetyille kävely ja pyöräteille tulisi säätää enimmäisnopeudeksi 25km/h. Joka on jo sähkökulkuneuvojenkin enimmäisnopeus. Koska nykyiset pyöräilijät kulkevat huomattavasti kovempaa kuin entisaikoina.

Tällä turvattaisiin jalankulkijoiden, koirien ja muiden liikkujien turvallisuus kun kukaan ei saisi tehdä pikapyöräilyharjoitulsia 50km/h ihmisten keskellä. Vaan kilpapyöräilijät siirtyisivät autotielle.

Kansalaisaloite asiasta tulossa lähiaikoina.

64

846

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tieliikennelaki velvoittaa jo asioita. On esim. olemassa velvoite ajaa tilanteeseen sopivaa nopeutta. Nopeusrajoitus on ainoastaan "kattonopeus". Nopeusrajoitusta tärkeämpää on noudattaa tieliikennelain 5 §.

      "5 §
      Turvallinen ajoneuvon ja raitiovaunun ajaminen (17.12.2020/1040)

      Ajoneuvon ja raitiovaunun nopeus ja etäisyys toiseen tienkäyttäjään on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo ja raitovaunu on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa."

      Lisäksi tieliikennelain 29 § on seuraava velvoite asiaan liittyen.

      "Polkupyörällä ajettaessa on annettava jalankulkijalle turvallinen tila tiellä."

      Lopuksi voi vielä mainita 4 § ja tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus.

      "4 §
      Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus

      Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."

      Syytä huomioida että jalankulkija on myös tienkäyttäjä, eli jalankulkijoiden on myös oltava perillä siitä mitä ympärillä tapahtuu.

      • Anonyymi

        Mutta korkeinta nopeutta ei ole vielä yhdistetyille kävely ja pyöräteille säädetty. Ollaan siis lainsäädännöllisesti samassa tilanteessa kuin autoilu 50 vuotta sitten jolloin suomenkin teillä sai ajaa niin kovaa kuin auto kulki kunhan "ei ollut vaaraksi".
        Nykyiset polkupyöräily nopeudet ovat kuitenkin merkittävästi suurempia kuin silloin kun pyöräilyäkoskeva tieliikennelaki säädettiin. Ja nyt on aika tarkastella niitä kriittisesti ja turvallisuusnäkökohdat edellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta korkeinta nopeutta ei ole vielä yhdistetyille kävely ja pyöräteille säädetty. Ollaan siis lainsäädännöllisesti samassa tilanteessa kuin autoilu 50 vuotta sitten jolloin suomenkin teillä sai ajaa niin kovaa kuin auto kulki kunhan "ei ollut vaaraksi".
        Nykyiset polkupyöräily nopeudet ovat kuitenkin merkittävästi suurempia kuin silloin kun pyöräilyäkoskeva tieliikennelaki säädettiin. Ja nyt on aika tarkastella niitä kriittisesti ja turvallisuusnäkökohdat edellä.

        Tieliikennelaki 2 §. Tässä laissa tarkoitetaan: 11) pyörätiellä polkupyöräliikenteelle tarkoitettua, liikennemerkillä osoitettua, ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;

        Useimmiten pyörätie on tien osa ja sitä koskee sama nopeusrajoitus kuin ajorataa. Taajamissa on lisäksi useimmiten jokin yleisrajoitus tai nopeusrajoitusalue, jonka nopeutta ei saa ylittää. Nämä rajoitukset koskevat myös pyöräteitä, vaikka pyörätie olisi oma erillinen tie. Pyörätiellä tai Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävällä ei siis ole mitään "vapaata" nopeutta.


      • Anonyymi

        ^ Lisäys: Nopeusrajoituksesta huolimatta, niin pyöräilijöitä koskee velvoite huomioida jalankulkijat ja sovittaa oma nopeus sen mukaan ja lisäksi antaa jalankulkijoille turvallinen tila. Tämä velvoite on jo nyt tieliikennelain mukaan, joten jokin erillinen kevyenliikenteen väylän nopeusrajoitus ei muuta tilannetta eikä tätä velvoitetta mitenkään. Jo nyt pitää jalankulkijoiden kohdalla pyöräillä tilanteeseen sopivalla nopeudella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ^ Lisäys: Nopeusrajoituksesta huolimatta, niin pyöräilijöitä koskee velvoite huomioida jalankulkijat ja sovittaa oma nopeus sen mukaan ja lisäksi antaa jalankulkijoille turvallinen tila. Tämä velvoite on jo nyt tieliikennelain mukaan, joten jokin erillinen kevyenliikenteen väylän nopeusrajoitus ei muuta tilannetta eikä tätä velvoitetta mitenkään. Jo nyt pitää jalankulkijoiden kohdalla pyöräillä tilanteeseen sopivalla nopeudella.

        Käytännössä yhdistetyille kävely ja pyöräteille ei ole nopeusrajoitusta koska viereisen ajoradan nopeus on yleisesti yli 50kmh. Tämä on jo sellainen nopeus joka aiheuttaa merkittävää vaaraa muille liikkujille.
        Ja asettamalla selkeä kaikilla yhdistetyillä pyörä ja kävelyteillä voimassa oleva enimmäisnopeusrajoitus turvallisuus lisääntyisi merkittävästi.

        Se että pyöräilijän pitää sovittaa oma nopeus jalankulkijoiden mukaan on täysin häilyvä käsite ilman selkeitä nopeusrajoja. Saako jalankulkijan ohittaa ajamalla 40kmh jos soittaa kelloa? Entä jos jalankulkijoita on enemmän? Mikä on korkein sallittu nopeus jota saa ajaa ihmisten keskellä. Tällaista ei ole määritetty ja käytännössä jokainen saa nyt ajaa pyörällä vaikka 50kmh ihmisiä ohitellen kunhan ei törmää.

        Ilman selkeitä numeerisia rajoja ei laki ole selkeä vaan jättää tulkinnan vapautta aivan liikaa.


      • Anonyymi

        "Tieliikennelaki velvoittaa jo asioita. On esim. olemassa velvoite ajaa tilanteeseen sopivaa nopeutta"

        Niin se on autoillakin, moni vaan ei sitä itse tajua.
        juuri 2,5 vuotta takaperin jouduin jarruttamaan peuran takia, molemmin puolin tietä autoilijat väistivät ojaan.
        Videokin on , mutta salaisena, poliisi kielsi julkaisemisen, mutta kyllä sen jonkun vuoden kuluttua julkaisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytännössä yhdistetyille kävely ja pyöräteille ei ole nopeusrajoitusta koska viereisen ajoradan nopeus on yleisesti yli 50kmh. Tämä on jo sellainen nopeus joka aiheuttaa merkittävää vaaraa muille liikkujille.
        Ja asettamalla selkeä kaikilla yhdistetyillä pyörä ja kävelyteillä voimassa oleva enimmäisnopeusrajoitus turvallisuus lisääntyisi merkittävästi.

        Se että pyöräilijän pitää sovittaa oma nopeus jalankulkijoiden mukaan on täysin häilyvä käsite ilman selkeitä nopeusrajoja. Saako jalankulkijan ohittaa ajamalla 40kmh jos soittaa kelloa? Entä jos jalankulkijoita on enemmän? Mikä on korkein sallittu nopeus jota saa ajaa ihmisten keskellä. Tällaista ei ole määritetty ja käytännössä jokainen saa nyt ajaa pyörällä vaikka 50kmh ihmisiä ohitellen kunhan ei törmää.

        Ilman selkeitä numeerisia rajoja ei laki ole selkeä vaan jättää tulkinnan vapautta aivan liikaa.

        Ihan käytännössä on kevyenliikenteen väylillä nopeusrajoitukset eikä mitään vapaita rajoituksia.

        Ei laeilla myöskään voi mitenkään estää sitä, että on asennevammaisia ihmisiä, jotka eivät noudata lakeja. Ylinopeutta ajavat monet autoilijatkin, vaikka on selkeät numeeriset rajat.


    • Anonyymi

      Kuka niitä valvoo? kerro!Parempi ratkaisu katuje sivuissa toinen puoli kuin teiden toinen sivu.On pyörätiet ja todella toisella puolella katua tietä sivussa jalankulkutiet! Pyöräiljät ja jalankulkiat eivät tiedä miten kuljetan kun on vierekkäin jalanulkutie ja pyörätie! Vaikka välissä valkoiset katkoviivat!Pyöräilijät eivät katso maahan, johon piirretty 2 vai 3km väleissä asvaltin kuvat valkoisella isona : Pyöräilijöiden puoli jalankulku puoli.Tulevat papa mopoilla,inva mopoilla,pyörillä päin jalankulkioita Itä-Helsinki jalankulkijoiden puolta!

      • Anonyymi

        Juu, maailman parhaimmatkaan lait ja säännöt eivät estä ihmisiä toimimasta typerästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, maailman parhaimmatkaan lait ja säännöt eivät estä ihmisiä toimimasta typerästi.

        Noinhan se on. Laki on perusta yhteisille pelisäännöille ja sille, miten toimitaan ja että kaikki toimivat samalla tavalla. Kun on selvät pelisäännöt joita noudatetaan, niin ei tule ylläreitä.


    • Anonyymi

      Tampereen Hervannassa jalankulkijat väistelevät kevyen liikenteen väylillä ajavia autoilijoita.

      Jos et ymmärrä väistää niin painetaan tööttiä ja autoilija saattaa huutaa avoimesta ikkunasta että oletko kuuro ja sokea kun et ymmärrä väistää.

      Siellä kevyen liikenteen väylät ovat vallanneet autoilijat ja nopeudet ovat kovia.

      • Anonyymi

        Se on eriasia . Hankalaa jos et erota autoa pyörästä.


    • Anonyymi

      Pyöräilijät on niin tyhmää sakkia, että on aivan sama mitä lakeja/sääntöjä laitetaan niin pyöräilijä ei ainakaan niitä noudata. Senhän näkee jokapaikassa kun pyöräilijä näyttää keskaria autoilijalle vaikka pyöräilijä on väärässä oli tilanne mikä tahansa.

      Turha toivo ja ihan turhaa rahan polttamista tuollaiset yritykset.

      • Anonyymi

        On tyhmiä, on tietämättömiä, on asennevammaisia. Näitä on joka ryhmässä kulkuneuvosta huolimatta. Löytyy jopa jalankulkijoiden joukossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tyhmiä, on tietämättömiä, on asennevammaisia. Näitä on joka ryhmässä kulkuneuvosta huolimatta. Löytyy jopa jalankulkijoiden joukossa.

        Aloittajalle!
        Polkupyörään ei ole määrätty varusteeksi nopeusmittaria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittajalle!
        Polkupyörään ei ole määrätty varusteeksi nopeusmittaria.

        Ei ole, mutta silti nopeusrajoitusta ei saa ylittää, vaikka nopeusmittaria ei olekaan. Jos on esim. 30 km/h rajoitus, niin se koskee myös pyöräilijöitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittajalle!
        Polkupyörään ei ole määrätty varusteeksi nopeusmittaria.

        Ei autoilijakaan saa ajella ylinopeuksia, jos nopeusmittari on rikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tyhmiä, on tietämättömiä, on asennevammaisia. Näitä on joka ryhmässä kulkuneuvosta huolimatta. Löytyy jopa jalankulkijoiden joukossa.

        Kyllä jokainen oikeustoimikelpoinen tuon tietää, mutta keskuudessamme on myös eri tavoin vaurioituneita yksilöitä.

        Hyvä juttu, jos tuollainen aloite oikeesti on tulossa. Melkein aina tuollaiset vaatimukset jäävät vain tänne nettipalstoille, jokin mikään ei muutu. Ennustan aloitteelle suurta menestystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä jokainen oikeustoimikelpoinen tuon tietää, mutta keskuudessamme on myös eri tavoin vaurioituneita yksilöitä.

        Hyvä juttu, jos tuollainen aloite oikeesti on tulossa. Melkein aina tuollaiset vaatimukset jäävät vain tänne nettipalstoille, jokin mikään ei muutu. Ennustan aloitteelle suurta menestystä.

        Ehkä aloite menestyy. Sitten kun asia menee eteenpäin fiksuille lain asiantuntijoille ja laatijoille, niin todellisuus astuu kuvioon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittajalle!
        Polkupyörään ei ole määrätty varusteeksi nopeusmittaria.

        Lakialoitteiden ideahan on nimenomaan muuttaa tai taydentää lakeja. Ei valotkaan olleet ennen polkupyörärässä pakollisia. Samalla tavalla nopeusmittari voidaan asettaa pakolliseksi lisävarusteeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lakialoitteiden ideahan on nimenomaan muuttaa tai taydentää lakeja. Ei valotkaan olleet ennen polkupyörärässä pakollisia. Samalla tavalla nopeusmittari voidaan asettaa pakolliseksi lisävarusteeksi.

        "Lakialoitteiden ideahan on nimenomaan muuttaa tai taydentää lakeja. Ei valotkaan olleet ennen polkupyörärässä pakollisia. Samalla tavalla nopeusmittari voidaan asettaa pakolliseksi lisävarusteeksi."

        Ei valot ole vieläkään pakollinen polkupyörässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Lakialoitteiden ideahan on nimenomaan muuttaa tai taydentää lakeja. Ei valotkaan olleet ennen polkupyörärässä pakollisia. Samalla tavalla nopeusmittari voidaan asettaa pakolliseksi lisävarusteeksi."

        Ei valot ole vieläkään pakollinen polkupyörässä.

        Vain osittain totta. Laki edellyttää pyöräilijöitä käyttämään pyörässä ajovaloja pimeän tai hämärän aikaan ja myös huonossa näkyvyydessä.

        "Muuta kuin 1 momentissa tarkoitettua ajoneuvoa ajettaessa on käytettävä eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävää valaisinta ja taaksepäin punaista valoa näyttävää valaisinta, kun ajoneuvoa ajetaan tiellä pimeän tai hämärän aikaan taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut."

        Momentissa yksi on kyse moottoriajoneuvoista ja tuo koskee siis kaikkia muita ajoneuvoja. Polkupyörä on ajoneuvo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain osittain totta. Laki edellyttää pyöräilijöitä käyttämään pyörässä ajovaloja pimeän tai hämärän aikaan ja myös huonossa näkyvyydessä.

        "Muuta kuin 1 momentissa tarkoitettua ajoneuvoa ajettaessa on käytettävä eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävää valaisinta ja taaksepäin punaista valoa näyttävää valaisinta, kun ajoneuvoa ajetaan tiellä pimeän tai hämärän aikaan taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut."

        Momentissa yksi on kyse moottoriajoneuvoista ja tuo koskee siis kaikkia muita ajoneuvoja. Polkupyörä on ajoneuvo.

        Joissakin tilanteissa myös jalankulkijalla on oltava valo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joissakin tilanteissa myös jalankulkijalla on oltava valo.

        Voisitko laittaa sen lakikohdan, joka tähän muka velvoittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisitko laittaa sen lakikohdan, joka tähän muka velvoittaa.

        "Voisitko laittaa sen lakikohdan, joka tähän muka velvoittaa."
        15 §
        Jalankulkijaryhmät ja kulkueet

        Valvotulla jalankulkijaryhmällä ja järjestäytyneellä kulkueella, jotka käyttävät valaisemattomalla tiellä piennarta, ajorataa tai pyörätietä, on oltava pimeän tai hämärän aikana ja sääolosuhteiden sitä edellyttäessä tien keskilinjan puolella edessä vähintään yksi valkoista tai keltaista valoa eteenpäin näyttävä valaisin ja takana yksi taaksepäin punaista valoa näyttävä valaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Voisitko laittaa sen lakikohdan, joka tähän muka velvoittaa."
        15 §
        Jalankulkijaryhmät ja kulkueet

        Valvotulla jalankulkijaryhmällä ja järjestäytyneellä kulkueella, jotka käyttävät valaisemattomalla tiellä piennarta, ajorataa tai pyörätietä, on oltava pimeän tai hämärän aikana ja sääolosuhteiden sitä edellyttäessä tien keskilinjan puolella edessä vähintään yksi valkoista tai keltaista valoa eteenpäin näyttävä valaisin ja takana yksi taaksepäin punaista valoa näyttävä valaisin.

        Kiitoksia!


    • Anonyymi

      Ei nopeusmittari ole pakollinen missään.

      • Anonyymi

        Pyöräilijöitä on monenlaisia. Sellaisia jotka ottavat muut ihmiset huomioon ja sitten sellaisia jotka ovat niin itsensä täynnä,että omistavat koko maailman. Olen saanut karvaasti kokea tämän kun olen jakeluauton kuljettaja. Olen asiakkaan purkupaikalla (ihan laillisella) pyörätien vieressä. Paikalle kurvaa tiukkoihin trikoisiin pukeutunut noin 35 v. mies . Hän huutaa minulle ,etten saa pysäköidä pyörätielle ja vahvistaakseen sanomaansa tarttuu autoni peiliin ja heittää sen kohti autoani tämän seurauksena sivuikkuna menee säpäleiksi. Kun sanoin ,että nyt jäät selvittämään asian niin hän näyttää keskisormea ja häipyy paikalta. Mistä johtuu se seikka ,että monesti nämä tosi vihaiset pyöräilijät ovat noin 30-40 vuotiaita miehiä. Olen joutunut tilanteeseen jossa käännyin oikealle ja pysähdyin päästin pyöräilijät ylittämään kadun kun lähdin liikkeelle niin suurta nopeutta ajava "kilpapyöräilijä" ajoi eteeni ja suoritin hätäjarrutuksen. Kiitokseksi sain Keskisormea oikein urakalla.


      • Anonyymi

        Kyllä se on monessakin ajoneuvossa pakollinen varuste.


    • Anonyymi

      Pyöräilijät ei vaan tajua sitä että pienikin kaatuminen sattuu ja jos jalankulkija tekee jonkin sivuliikkeen ja joutuu väistämään nopeasti käy niin kuin joka vuosi 2-3 kertaa, pyöräilijä kuolee.
      Juuri pari vuotta takaperin kuoli kaverin kaveri, eikä nopeutta ollut kuin alle 20 km /h. Ja kypärä oli ym. kokenut hyväkuntoinen pyöräilijä.

      • Anonyymi

        Eli mitä opimme tästä, jokaisen pyöräilijän pitää ymmärtää,että kävelijällä jalkakäytävä/yhdistetty pyörätie osuudella ,että kävelijällä on vastuu siitä ettei pyöräilijä kuole. On melkoinen vastuu kävelijällä. Ihminen on luotu kävelemään jo aikojen alusta esihistoriallisesta ajasta alkaen. Taas halutaan luoda keinotekoista vastakkain asettelua pyöräilijät/ kävelijät. Kyllä nyt totisen totta on, että käveliä kävelee viivasuoraan kohti kohdetta johon on matkalla. Pyöräilijä sovittaa nopeutensa kohdatessa kävelijän jottei mitään kolaritilannetta satu. Sellainen on Suomen tieliikennelaki. Selkeä ja yksinkertainen.
        Taas halutaan luoda keinotekoista vastakkain asettelua ihan tyhmästä asiasta.


    • Anonyymi

      Kansalaisaloite polkupyöräajokortille olisi paljon tärkeämpi varsinkin aikuisille pyöräilijöille.

      • Anonyymi

        Vai niin. Miten meinasit sitten, että tuo rajaveto aikuisten ja lasten välillä tehdään? Monella lapsella ei ole varmaan myöskään rahoja mihinkään "ajokorttiin". Silti jokaista pyöräilijää koskee samat liikennesäännöt, oli kortti tai ei. Ei tule onnistumaan tai toimimaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai niin. Miten meinasit sitten, että tuo rajaveto aikuisten ja lasten välillä tehdään? Monella lapsella ei ole varmaan myöskään rahoja mihinkään "ajokorttiin". Silti jokaista pyöräilijää koskee samat liikennesäännöt, oli kortti tai ei. Ei tule onnistumaan tai toimimaan.

        "Ei nopeusmittari ole pakollinen missään."

        On se sen verran pakollinen, että auto hylätään katsastuksessa, jos siinä ei ole toimivaa nopeusmittaria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai niin. Miten meinasit sitten, että tuo rajaveto aikuisten ja lasten välillä tehdään? Monella lapsella ei ole varmaan myöskään rahoja mihinkään "ajokorttiin". Silti jokaista pyöräilijää koskee samat liikennesäännöt, oli kortti tai ei. Ei tule onnistumaan tai toimimaan.

        Kunhan peruskouluun tulisi yhdeksi aineeksi liikenneoppi, niin jokainen lapsi saisi edes perustiedot miten liikenteessä pitää toimia ja millaisia liikennesääntöjä on olemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunhan peruskouluun tulisi yhdeksi aineeksi liikenneoppi, niin jokainen lapsi saisi edes perustiedot miten liikenteessä pitää toimia ja millaisia liikennesääntöjä on olemassa.

        80-luvulla meillä oli ainakin koulussa muutama tunti "liikenneoppia".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        80-luvulla meillä oli ainakin koulussa muutama tunti "liikenneoppia".

        Minä olen aloittanut koulu 1960 luvun puolessa välissä eikä meillä ollut koskaan mitään opetusta liikennesäännöistä!

        Vanhempani, työläinen ja kotiäiti, opettivat meille lapsille liikennesäännöt ja kun tuli itse n. 15 -vuotiaaksi niin silloin piti itse ottaa asioista selvää. Samoin on nykyäänkin.

        Silloin ei ollut internettiä mistä olisi esim. Liikenneturvan sivuilta opetella liikennesäännöt.

        Jokainen joka liikkuu liikenteessä, on velvollinen opettelemaan liikennesäännöt!


    • Anonyymi

      Yhdistetyt pyörätiet ja jalkakäytävät ovat aikansa "eläneet" eikä niitä tulisi enää olla kaupunkien keskustoissa ja lähiöissä.

      Ennen vanhaan pyörällä ei päässyt niin kovaa kuin nykyään eikä ollut myöskään paljon "spandex" pyöräilijöitä, jotka joka kerta yrittävät uutta ennätystä matkallaan.

      Pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat eivät vieläkään oppineet 25 vuotta sitten (p2 päivää vaille) voimaan tullut lakia. Jalankulkija saa kulkea yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä joko oikealla tai vasemmalla ja se pyöräilijä tai sähköpotkulautailija väistää väylän keskelle.

      Muutama päivä sitten vanha ryppyinen nainen ajoi pyörällä ja tulin jalankulkijana häntä vastaan samalla puolen. Nainen käänsi pyörää vielä hieman minua kohti ja huusi oikealla kuljetaan ja näytti keskisormea! Pidin kävelylinjani ja näytin myös keskisormea ja huusin, että saan kulkea vasemmalla ja laki ollut voimassa 25 vuotta!

      Näitä tapauksissa on vuodessa monia ja törkeimmät ajavat niin, että ohjaustanko osuus. Tässä jokunen vuosi sitten pyöräilijä löysi itsensä asfaltilta makaamasta ja huusi sieltä, mikset väistänyt! En töninyt vaan pidin kävelylinjani, koska en voinut hypätä ajoradalle. Käskin soittaa poliisit, mutta ei se raukka soittanut!

      Polkupyörä ja sähköpotkulauta ovat ajoneuvoja ja niillä liikkuvien tulee antaa jalankulkijoille turvallinen tilanne kohdatessa!

      • Anonyymi

        Spandexpyöräilijät eivät aja yhdistetyllä jalkakäytävä-pyörätiellä kun siellä on liikaa kadunkulmissa reunakiviä ja muutenkin huonossa kunnossa olevaa pintaa. He polkevat ajoradalla ja mielellään keskellä sitä.


      • Anonyymi

        Tuo tapahtui Lauttasaaren sillalla, eikö vaan? Onneksi selvisit hengissä, vaikka taas jokainen pyöräilijä yritti ajaa päällesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo tapahtui Lauttasaaren sillalla, eikö vaan? Onneksi selvisit hengissä, vaikka taas jokainen pyöräilijä yritti ajaa päällesi.

        Lauttasaaren erakko, pehmustetussa huoneessa, on taasen kommentoimassa!

        Hän ei yhtään tykkää siitä, että pyöräilijöistä ja sähköpotkalautailijoista kirjoitetaan mitään negatiivista!

        Hän ei myöskään itse osaa liikennesääntöjä!

        Eikö jutussa lukenut yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä tapahtuneesta?

        Lauttasaaren sillalla on rinnakkainen pyörätie ja jalkakäytävä. Pyörätiet ovat yksisuuntaisia, mutta mitään tekee lauttasaarelaiset ja Espoolaiset pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat?

        Ajavat yksisuuntaista pyörätietä väärään suuntaan eikä ole kyse muutamasta päivässä vaan kymmenistä prosenteista kokonaismäärästä.
        Väärästä suunnasta tulijoille on laitettu "idioottien" liikennemerkki eli kielletty ajosuunta -liikennemerkki, mutta ei se pyöräilijöitä ja sähköpotkulautailijoita haittaa.

        Yksisuuntaisen pyörätien tuntee siitä, että kulkusuuntaasi ei ole pyörätien liikennemerkkiä!

        Helsingissä on jo paljon yksisuuntaisia pyöräteitä ja lisää tulee, mutta eihän se koske pyöräilijöitä ja sähköpotkulautailijoita heidän omasta mielestään. He saavat tehdä omasta mielestään mitä haluavat ja muut väistäköön!


      • Anonyymi

        Uusi tieliikennelaki on ollut voimassa vasta pari vuotta. Nykyinen laki tuli voimaan 1.6.2020.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lauttasaaren erakko, pehmustetussa huoneessa, on taasen kommentoimassa!

        Hän ei yhtään tykkää siitä, että pyöräilijöistä ja sähköpotkalautailijoista kirjoitetaan mitään negatiivista!

        Hän ei myöskään itse osaa liikennesääntöjä!

        Eikö jutussa lukenut yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä tapahtuneesta?

        Lauttasaaren sillalla on rinnakkainen pyörätie ja jalkakäytävä. Pyörätiet ovat yksisuuntaisia, mutta mitään tekee lauttasaarelaiset ja Espoolaiset pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat?

        Ajavat yksisuuntaista pyörätietä väärään suuntaan eikä ole kyse muutamasta päivässä vaan kymmenistä prosenteista kokonaismäärästä.
        Väärästä suunnasta tulijoille on laitettu "idioottien" liikennemerkki eli kielletty ajosuunta -liikennemerkki, mutta ei se pyöräilijöitä ja sähköpotkulautailijoita haittaa.

        Yksisuuntaisen pyörätien tuntee siitä, että kulkusuuntaasi ei ole pyörätien liikennemerkkiä!

        Helsingissä on jo paljon yksisuuntaisia pyöräteitä ja lisää tulee, mutta eihän se koske pyöräilijöitä ja sähköpotkulautailijoita heidän omasta mielestään. He saavat tehdä omasta mielestään mitä haluavat ja muut väistäköön!

        No niin näköjään on. Ja huutaa kovalla äänellä järjettömyyksiä. Mikään ei siis ole muuttunut.


    • Anonyymi

      Lemmikkien ulkoilu tulisi kieltää liikenteessä arvaamattomuutensa vuoksi ja sallia ulkoilu vain sitä varyten verovaroin rakennetuissa koirapuistoissa jotka nyt ovat vain tyhjänpanttina.

    • Anonyymi

      Onko edennyt? Olisi kiva päästä allekirjoittamaan ennen kesälomaa, ettei sitten pääse unohtumaan.

      • Anonyymi

        Miksi tehdä kansalaisaloite asiasta joka on jo olemassa? Hölmöläisten hommaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi tehdä kansalaisaloite asiasta joka on jo olemassa? Hölmöläisten hommaa.

        En tiedä. Mutta minusta on hienoa, että kerrankin joku ihan oikeasti tekee jotain. Lähes aina se into riittää siihen, että netissä todetaan miten pitäisi tehdä jotain, mutta sitten ei kuitenkaan tehdä mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä. Mutta minusta on hienoa, että kerrankin joku ihan oikeasti tekee jotain. Lähes aina se into riittää siihen, että netissä todetaan miten pitäisi tehdä jotain, mutta sitten ei kuitenkaan tehdä mitään.

        Pyörätiellä nopeusrajoitus on sama kuin vieressä kulkevalla ajoradalla. Nopeusrajoitus on siis olemassa. Lisäksi on velvoite sovittaa nopeus tilanteeseen sopivaksi. Nopeusrajoitus on "maksiminopeus". Usein pitää ajaa hitaammin ja huomioida jalankulkijat. Samanlainen velvoite on autoilijoillakin ajaa sopivalla tilannenopeudella. Nopeusrajoitus on siis vain maksimi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyörätiellä nopeusrajoitus on sama kuin vieressä kulkevalla ajoradalla. Nopeusrajoitus on siis olemassa. Lisäksi on velvoite sovittaa nopeus tilanteeseen sopivaksi. Nopeusrajoitus on "maksiminopeus". Usein pitää ajaa hitaammin ja huomioida jalankulkijat. Samanlainen velvoite on autoilijoillakin ajaa sopivalla tilannenopeudella. Nopeusrajoitus on siis vain maksimi.

        Tiedän, enkä itse pidä tuota erillistä nopeusrajoitusta tarpeellisena. Mutta pidän siitä, että kerrankin joku menee sanoista tekoihin, joten haluan ilmaista hänelle tukeni.


    • Anonyymi

      Jalkakäytävillä saa kai sitten ajaa miten kovaa itse haluaa?

      • Anonyymi

        Jalkakäytävällä ei saa pyöräillä ollenkaan, paitsi alle 12-vuotias ja hänkin vain jos, siitä ei aiheudu kohtuutonta haittaa jalankululle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalkakäytävällä ei saa pyöräillä ollenkaan, paitsi alle 12-vuotias ja hänkin vain jos, siitä ei aiheudu kohtuutonta haittaa jalankululle.

        "Jalkakäytävällä ei saa pyöräillä ollenkaan, paitsi alle 12-vuotias ja hänkin vain jos, siitä ei aiheudu kohtuutonta haittaa jalankululle."

        Tuo on tekopyhyyttä. Todellisuus on toisenlainen, tilanne on vuosien kuluessa päästetty
        siihen, että pyöriä suihkii pitkin jalkakäytäviä ja tunnuksellinen poliisiauto
        ajaa ohi tekemättä mitään. Mikään ei puolustele sitä, että ei jakseta edes ämyriin huutaa, että fillari ajoradalle ajamaan sieltä. Jollei muuta jaksa tehdä, niin sen pystyy tekemään.”
        Mutta sitäkään ei viitsitä tehdä. Missä on silloin poliisimiehen työmoraali?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jalkakäytävällä ei saa pyöräillä ollenkaan, paitsi alle 12-vuotias ja hänkin vain jos, siitä ei aiheudu kohtuutonta haittaa jalankululle."

        Tuo on tekopyhyyttä. Todellisuus on toisenlainen, tilanne on vuosien kuluessa päästetty
        siihen, että pyöriä suihkii pitkin jalkakäytäviä ja tunnuksellinen poliisiauto
        ajaa ohi tekemättä mitään. Mikään ei puolustele sitä, että ei jakseta edes ämyriin huutaa, että fillari ajoradalle ajamaan sieltä. Jollei muuta jaksa tehdä, niin sen pystyy tekemään.”
        Mutta sitäkään ei viitsitä tehdä. Missä on silloin poliisimiehen työmoraali?

        Ei ole mitään tekopyhyyttä. Suoraan tieliikennelaista. Sille ei tosin voi mitään, jos ihmiset ovat niin asennevammaisia, etteivät noudata lakeja. Lakeja pitää noudattaa, vaikka kukaan ei ole kyttäämässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mitään tekopyhyyttä. Suoraan tieliikennelaista. Sille ei tosin voi mitään, jos ihmiset ovat niin asennevammaisia, etteivät noudata lakeja. Lakeja pitää noudattaa, vaikka kukaan ei ole kyttäämässä.

        Olet ilmeisesti ainoa ihminen maassamme, joka aina miettii menenkö nyt pykälien mukaan.
        Kukin tulee uskollaan autuaaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet ilmeisesti ainoa ihminen maassamme, joka aina miettii menenkö nyt pykälien mukaan.
        Kukin tulee uskollaan autuaaksi.

        Jos on vähänkään enemmän älyä kuin ruukkukasvilla, niin tajuaa, että kun kaikki toimivat sääntöjen mukaan samalla ennakoitavalla tavalla, niin liikenne on turvallisempaa ja sujuvampaa. Heti jos joku lähtee sooloilemaan, niin se aiheuttaa vaaratilanteita, eikä muut ympärillä tiedä mitä sellainen tyyppi aikoo tehdä.


      • Anonyymi

        ^ Lainsäädännön tarkoituksena on saada tienkäyttäjät toimimaan mahdollisimman yhdenmukaisesti ja ennakoitavasti. Tieliikenteen tärkeimmät periaatteet ovat velvollisuus liikennesääntöjen noudattamiseen, tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus ja varovaisuusvelvollisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jalkakäytävällä ei saa pyöräillä ollenkaan, paitsi alle 12-vuotias ja hänkin vain jos, siitä ei aiheudu kohtuutonta haittaa jalankululle."

        Tuo on tekopyhyyttä. Todellisuus on toisenlainen, tilanne on vuosien kuluessa päästetty
        siihen, että pyöriä suihkii pitkin jalkakäytäviä ja tunnuksellinen poliisiauto
        ajaa ohi tekemättä mitään. Mikään ei puolustele sitä, että ei jakseta edes ämyriin huutaa, että fillari ajoradalle ajamaan sieltä. Jollei muuta jaksa tehdä, niin sen pystyy tekemään.”
        Mutta sitäkään ei viitsitä tehdä. Missä on silloin poliisimiehen työmoraali?

        Odotan pelolla että pykälänikkarit tekee saman kuin kevytperäkärryjen nopeusrajoituksessa. Koska mökkiläiset eivät noudattaneet 80 km/h nopeusrajoitusta ja käytännössä kaikki ajoivat satasta, säännöissä huomioitiin olemassa oleva tilanne ja nostettiin laissakin nopeusrajoitus 100 km/h. Pelkona on siis että kun pyöräillään ja liikutaan sähköpotkulaudoilla jalkakäytävillä, muutetaan se sallituksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Odotan pelolla että pykälänikkarit tekee saman kuin kevytperäkärryjen nopeusrajoituksessa. Koska mökkiläiset eivät noudattaneet 80 km/h nopeusrajoitusta ja käytännössä kaikki ajoivat satasta, säännöissä huomioitiin olemassa oleva tilanne ja nostettiin laissakin nopeusrajoitus 100 km/h. Pelkona on siis että kun pyöräillään ja liikutaan sähköpotkulaudoilla jalkakäytävillä, muutetaan se sallituksi.

        Ihmiset ovat niin asennevammaisia, etteivät noudata sääntöjä ellei joku ole kyttäämässä, valvomassa ja sakottamassa. Ihan sama asia se, kun autoilijat eivät noudata nopeusrajoituksia. Se tehdään vasta kun on aivan pakko, eli peltipoliisin kohdalla tai kun poliisiauto on näkökentässä.


    • Anonyymi

      Lakiin pitäisi kirjata sellainen pykälä,että osalla kevyenliikenteen väylistä tulisi kieltää kaikkein hitain liikenne. Esimerkiksi rullatuolilla liikkuminen olisi kielletty. Tänään oli erittäin ruuhkainen kevyenliikenteen väylä. Samaan aikaan sattui menemään molempiin suuntiin rullatuoli. Oli pakko mennä pyöräilemään ajoradan reunaan. Ei ole oikein,että jalankulkijat tukkii tien,joka on tarkoitettu myös pyörille.

      • Anonyymi

        Kirjoitat kevyenliikenteen väylä?

        Oliko siinä yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävä liikennemerkki? Eli liikennemerkki, jossa on päällekkäin jalankulkijan ja pyöräilijän kuva ja väriltään sini-valkoinen. Silloin se on tarkoitettu molemmille sekä myös sähköpotkulautailijoille.

        Vai oliko niin, että siinä ei ollut mitään liikennemerkkiä? Silloin se on jalkakäytävä eli ei pyöräilijöille eikä sähköpotkulautailijoille.

        Vai oliko siinä jalkakäytävän liikennemerkki? Silloin se on jalkakäytävä eli ei pyöräilijöille eikä sähköpotkulautailijoille.

        Mikäli se oli jalkakäytävä niin ei heidän tarvitse väistää sinua pyöräilijää eikä myöskään sähköpotkulautailijaa.

        Mikä on rullatuoli? Tarkoititko kenties pyörätuolia?

        Eikö pyörässäsi ole pyörän kelloa, joka tulee olla lain mukaan?

        Jos se oli niin etkö osaa sitä käyttää?

        Miksi Te pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat ajatte jalkakäytävillä vaikka se on lain mukaan kielletty? Jalkakäytävä on tarkoitettu vain jalankulkijoille!

        Vain alle 12-vuotias saa ajaa pyörällä jalkakäytävällä ellei siitä ole haittaa.

        Ikä katsotaan syntymäajasta eikä ihmisen ominaisuuksista!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitat kevyenliikenteen väylä?

        Oliko siinä yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävä liikennemerkki? Eli liikennemerkki, jossa on päällekkäin jalankulkijan ja pyöräilijän kuva ja väriltään sini-valkoinen. Silloin se on tarkoitettu molemmille sekä myös sähköpotkulautailijoille.

        Vai oliko niin, että siinä ei ollut mitään liikennemerkkiä? Silloin se on jalkakäytävä eli ei pyöräilijöille eikä sähköpotkulautailijoille.

        Vai oliko siinä jalkakäytävän liikennemerkki? Silloin se on jalkakäytävä eli ei pyöräilijöille eikä sähköpotkulautailijoille.

        Mikäli se oli jalkakäytävä niin ei heidän tarvitse väistää sinua pyöräilijää eikä myöskään sähköpotkulautailijaa.

        Mikä on rullatuoli? Tarkoititko kenties pyörätuolia?

        Eikö pyörässäsi ole pyörän kelloa, joka tulee olla lain mukaan?

        Jos se oli niin etkö osaa sitä käyttää?

        Miksi Te pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat ajatte jalkakäytävillä vaikka se on lain mukaan kielletty? Jalkakäytävä on tarkoitettu vain jalankulkijoille!

        Vain alle 12-vuotias saa ajaa pyörällä jalkakäytävällä ellei siitä ole haittaa.

        Ikä katsotaan syntymäajasta eikä ihmisen ominaisuuksista!

        Ihan silkalla ystävyydellä, niin tuo sinun tilanteesi alkaa vaikuttaa jo huolestuttavalta. Onko sinulla ketään, jonka kanssa jutella asioista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan silkalla ystävyydellä, niin tuo sinun tilanteesi alkaa vaikuttaa jo huolestuttavalta. Onko sinulla ketään, jonka kanssa jutella asioista?

        Kolahtiko noin kovaa, että pitää alkaa syyllistää faktoja esittävää ihmistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kolahtiko noin kovaa, että pitää alkaa syyllistää faktoja esittävää ihmistä.

        Sillä tavalla kolahti, että huolestuin sellaisen ihmisen hyvinvoinnista, joka ilmestyy usein eri keskusteluihin huutamaan sekavalla tavalla sekavuuksia. Toivon hänelle parempaa jatkoa, vaikka en häntä tunnekaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sillä tavalla kolahti, että huolestuin sellaisen ihmisen hyvinvoinnista, joka ilmestyy usein eri keskusteluihin huutamaan sekavalla tavalla sekavuuksia. Toivon hänelle parempaa jatkoa, vaikka en häntä tunnekaan.

        Taisi sinulle kolahtaa todella kovaa???

        Miten on sekavalla tavalla sekavuuksia, kun kirjoitetaan faktaa?

        Taasen näkee, että pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat eivät kestä totuuksia!

        Jos liikut tänään Helsingin keskustassa niin näet siellä erään henkilön pyöräilemässä, joka EI aja jalkakäytävillä vaan ajoradalla ellei ole pyörätietä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      141
      7939
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      43
      2061
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      2000
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1663
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1595
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1060
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      999
    8. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      51
      960
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      840
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      832
    Aihe